Inttiin lähdössä?

  • 1 214 972
  • 3 574

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja lisäksi jokainen kokee asiat omalla laillaan. Toiselle intti on siviilielämään verrattuna ruusuilla tanssimista, kun toinen taas kokee armeijassa vastaan tulevat ongelmat ja "ongelmat" huomattavasti siviilielämän vastaavia vaikeammiksi. Ei tuon pitäisi kenellekään olla mikään yllätys, ellei sitten omassa oikeassaolemisessaan piehtaroiminen sumenna näkemystä. Mene ja tiedä.

Nimenomaan näin. Aika ristiriitaista oli itsellä "aikanaan" (1/13) inttiin lähtiessä viestit. Jotkut sanoivat, että nyt kannattaa nauttia. Aivot narikkaan ja ei tarvitse stressata mistään siviilielämän jutuista. Toiset taas kertoivat intin olevan ihmisen pahinta aikaa ja sieltä kannattaa päästä pois mahdollisimman pikaisesti.

Itsellä oli palvelukseen lähtiessä ajatus, että intti voisi jopa sopia minulle. Ennakkokyselyihinkin taisin laittaa 12kk palvelusajan mahdolliseksi. 7.1.2013 ja sitä seuranneen viikon aikana avatui aika nopeasti, että tämä paikka ei tosiaan ole minulle. Liikaa typeriä sääntöjä, liikaa "koska näin on aina ollut"-ajattelua. Lomille kaipuu oli aina kova ja onneksi sain itseni juonittua kuuden kuukauden palvelukseen, kapteenin erittäin vahvasti eriävästä mielipiteestä huolimatta. Koko 6kk (tai no oikeastaan 5,5kk, onneksi!) kului ainoastaan tj:tä laskellen ja seuraavia lomia odotellen. Kun sitten tuolta Keuruun homeiselta kasarmilta viimeisen kerran astelin ulos, niin en ole sen jälkeen kaivannut kertaakaan takaisin. Opiskelut alkoivat elokuussa ja nyt opiskeluja on takana reilu vuosi. Stressitaso verrattuna inttiin on nolla, koska nyt saa itse huolehtia kaikki tekemisensä. Kaikille tämä ei sovi, mutta itse hoidan omat hommani mielummin itse, kuin häsellän jossain metsässä muun joukkion kanssa. Viimeksi viime viikolla yhtä tehtävää tehdessä ajattelin, että väsäisin mielummin vaikka sata vastaavanlaista tehtävää kuin viettäisin yhden päivän armeijassa.

Jälkeenpäin on vielä kiroillut sitä, miten jäi hyvät rahatkin tienaamatta tuona aikana, jonka armeijassa tuhlasi. Sen tammi-kesäkuu-välisen ajan kun olisi saanut olla töissä (tai edes puolet siitä), niin mutsin helmoissa vielä asustellessa sillä olisi tienannut varsin hyvän pesämunan tulevia opiskeluja ajatellen.

Eipä siinä, jaksamisia @KuumaaKamaa'lle ja muille kurkkusalaateissa hajoaville.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla oli tilanne taas juuri toistapäin mitä edeltäjillä. Sillon kun yli kolme vuotta sitten inttiin lähdin, niin stressasi koko touhu ihan helvetisti, mutta vietettyäni siellä muutaman viikon, tajusin että eihän tässä tarvitse mennä kuin jonon mukana ja siviilissäkin on asiat hoidossa/hoidettu. 2012 tammikuussa kun pääsi Vekaralta veks, niin siitä lähtien onkin sitten taas ollut koko ajan pieni stressi päällä oikeastaan kaikkien asioiden suhteen.

Meitä on moneen junaan ja se on helvetin hieno asia. Itse kuitenkin muistelen kaiholla noita aikoja ja kuinka ei tarvinnut stressata mistään ja koko ajan oli tietty rutiini päivästä toiseen.

Tsemppiä muuten KK:lle!
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen varsin innoissani tällä hetkellä, sillä muutama viikko sitten kolahti kertauskutsu postilaatikosta. Tammikuussa pääsee taas kolmen päivän ajaksi fiilistelemään armeijan harmaisiin. Odotan oikeasti innoissani kertauksia, sillä mukava nähdä taas vanhat inttikaverit. Silloin kun intistä kotiuduin toivoin ettei ainakaan kymmeneen vuoteen tulisi kertauskutsua, mutta nyt lähes kolme vuotta myöhemmin ei tuo nyt niin katastrofilta tunnukaan kuin silloin ajatteli. Päinvastoin. Olisipa jo tammikuu.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse olen varsin innoissani tällä hetkellä, sillä muutama viikko sitten kolahti kertauskutsu postilaatikosta. Tammikuussa pääsee taas kolmen päivän ajaksi fiilistelemään armeijan harmaisiin. Odotan oikeasti innoissani kertauksia, sillä mukava nähdä taas vanhat inttikaverit. Silloin kun intistä kotiuduin toivoin ettei ainakaan kymmeneen vuoteen tulisi kertauskutsua, mutta nyt lähes kolme vuotta myöhemmin ei tuo nyt niin katastrofilta tunnukaan kuin silloin ajatteli. Päinvastoin. Olisipa jo tammikuu.

Kertauksissa pari kertaa olleena voin todeta, että ihan hemmetin mukavaa puuhaa!

Kuten totesit, niin pääsee tapaamaan vanhoja kavereita ja kyllä minulle maistui myös nuo erilaiset ammunnat, kertseissä pääsee kuitenkin tekemään vaikka mitä. Meilläkin ylimääräisenä ohjelmanumerona oli viimeksi joku parin ammuslaatikon tyhjennys, niin vedettiin sitten ex tempore-hengessä 50 metristä seisaaltaan sarjatulella maalitauluihin, ihan hauskaa hommaa, joskaan ei kovin hyödyllistä :)

Kertsien tylsä osuus oli alun hengailu kasarmilla, pari päivää tehtiin kuntotestejä jne. Leirille pääseminen oli sitten mukavaa, viimeksi suoritettiin myös pataljoonatason hyökkäys, joka oli oikein kiinnostavaa hommaa massiivisuutensa takia.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Nyt palstaveljet vinkkejä miten tätä laitosta lykätään kun olisi kesällä muutto Australiaan ja olisi 2 vuodeksi duunia luvassa ja hyvin todennäköisesti vietän loppuelämäni siellä. Minulla on 9000e opintolainaa maksettevana ja tulotason avulla onnistuu kivuttomin tuolla 15 000 kilometrin päässä. Itselle sekä valtiolle on parempi näin. Onko esim; Suomella ja Australialla mitään tietojen luovutus juttuja jos käyn juttelemassa lekurille ja sanon vaikka, että pössyttelen ja en sovellu näin armeijaan?

Vai onko jotain muita verukkeita jolla saisin vapautuksen joka ei vaikuta tietoihin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt palstaveljet vinkkejä miten tätä laitosta lykätään kun olisi kesällä muutto Australiaan ja olisi 2 vuodeksi duunia luvassa ja hyvin todennäköisesti vietän loppuelämäni siellä. Minulla on 9000e opintolainaa maksettevana ja tulotason avulla onnistuu kivuttomin tuolla 15 000 kilometrin päässä. Itselle sekä valtiolle on parempi näin. Onko esim; Suomella ja Australialla mitään tietojen luovutus juttuja jos käyn juttelemassa lekurille ja sanon vaikka, että pössyttelen ja en sovellu näin armeijaan?

Vai onko jotain muita verukkeita jolla saisin vapautuksen joka ei vaikuta tietoihin?

Mitä jos nyt vaan kertoisit tilanteesi rehellisesti ja hakisit alkuun pari vuotta lykkäystä?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Nyt palstaveljet vinkkejä miten tätä laitosta lykätään kun olisi kesällä muutto Australiaan ja olisi 2 vuodeksi duunia luvassa ja hyvin todennäköisesti vietän loppuelämäni siellä. Minulla on 9000e opintolainaa maksettevana ja tulotason avulla onnistuu kivuttomin tuolla 15 000 kilometrin päässä. Itselle sekä valtiolle on parempi näin. Onko esim; Suomella ja Australialla mitään tietojen luovutus juttuja jos käyn juttelemassa lekurille ja sanon vaikka, että pössyttelen ja en sovellu näin armeijaan?

Vai onko jotain muita verukkeita jolla saisin vapautuksen joka ei vaikuta tietoihin?

TosiFani tuossa yllä jo sen sanoikin. Uskoakseni saat ihan helposti lykkäystä, kun rehellisesti kerrot muuttuneesta elämäntilanteestasi.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt palstaveljet vinkkejä miten tätä laitosta lykätään kun olisi kesällä muutto Australiaan ja olisi 2 vuodeksi duunia luvassa ja hyvin todennäköisesti vietän loppuelämäni siellä. Minulla on 9000e opintolainaa maksettevana ja tulotason avulla onnistuu kivuttomin tuolla 15 000 kilometrin päässä. Itselle sekä valtiolle on parempi näin. Onko esim; Suomella ja Australialla mitään tietojen luovutus juttuja jos käyn juttelemassa lekurille ja sanon vaikka, että pössyttelen ja en sovellu näin armeijaan?

Vai onko jotain muita verukkeita jolla saisin vapautuksen joka ei vaikuta tietoihin?

Suositus täältä myös avoimelle rehellisyydelle.

Vaihtoehtona kannattaa myös miettiä mahdollista saapumiserän siirtoa nyt tammikuulle. Sitä voit hyvien perustelujen kera hakea lähimmältä aluetoimistolta. Suurella todennäköisyydellä sopivasti perusteltuna saat puolen vuoden palvelusajan, jonka jälkeen ei tarvitse enää Australiasta käsin tulla Suomeen suorittamaan asevelvollisuuttaan. Suomella ei kuitenkaan ole yhtään varuskuntaa Australiassa, joten jossain välissä olisi takaisin tultava. Kannattaa myös miettiä onko muutaman vuoden päästä helpompaa tulla Suomeen palvelukseen jos on oman elämänsä vakiinnuttanut jo pallon toiselle puolelle? Lisäksi lykkäystä pitää myös muistaa hakea aina uudelleen, ettei vahingossa tule etsintäkuulutetuksi sotilaskarkurina, kun olet unohtanut hakea ja saada uudelleen lykkäystä. Olen itse törmännyt muutaman kerran tällaiseen tapaukseen, jossa ulkosuomalainen ei saapunut ajoissa palvelukseen ja hän jossain vaiheessa tuli sitten jälkijunassa karkurina paikalle. Silloin oli myöhäistä enää selitellä ja sakkojahan siitä joutuu sitten makselemaan.
"Mutku mä luulin että asia on kunnossa kun laitoin ne paperit menemään"
Pelkkä lykkäyshakemus ei riitä, vaan aina on saatava myös lykkäyspäätös viranomaiselta, jolta sitä on hakenut. Hakemus kannattaa jättää hyvissä ajoin ennen palvelukseen astumista koska lykkäyspäätös pitää olla kädessäsi ennen palvelukseenastumispäivää.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Ja jos ennen suorittamista Australiaan lähtee niin takaisin tuleminen voi olla vaikeampaa myöhemmin, en tiedä kuinka herkästi mahtavat sielläpäin passeja myöntää. Ennen inttiä ei Suomen poliisi myönnä passia kuin vuodeksi kerrallaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
. Ennen inttiä ei Suomen poliisi myönnä passia kuin vuodeksi kerrallaan.

Tarkennatko vähän tätä. Siis 18-30 - vuotiaille myönnetään vain vuodeksi, vai? Itse sain ainakin kesällä viideksi vuodeksi ja viime viikolla oli kutsunnat...
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tarkennatko vähän tätä. Siis 18-30 - vuotiaille myönnetään vain vuodeksi, vai? Itse sain ainakin kesällä viideksi vuodeksi ja viime viikolla oli kutsunnat...

En ole nimim Lofin mutta vastaan omasta kokemuksestani: Hain passia kutsuntavuonna ja vain vuoden passi oli mahdollinen juuri tästä syystä.

Tästä on tosin aikaa vuosia, joten nykykäytäntö lienee ehkä muuttunut vapaampaan suuntaan?
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Poliisin sivuilta lainattua passin vaatimuksista:
  • 18 -30-vuotiaalla miehellä: sotilaspassi, siviilipalvelustodistus tai kutsuntatodistus. (Jos asevelvollinen ei osoita että maanpuolustusvelvollisuus ei ole esteenä passin antamiselle, hänelle voidaan myöntää passi enintään sen vuoden loppuun, jolloin hän täyttää 28 vuotta.)
Eli jos nimimerkki Virveliä kainaloon on ollut passia hakiessaan vielä alaikäinen niin on saanut normaalin 5 vuoden passin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Poliisin sivuilta lainattua passin vaatimuksista:
  • 18 -30-vuotiaalla miehellä: sotilaspassi, siviilipalvelustodistus tai kutsuntatodistus. (Jos asevelvollinen ei osoita että maanpuolustusvelvollisuus ei ole esteenä passin antamiselle, hänelle voidaan myöntää passi enintään sen vuoden loppuun, jolloin hän täyttää 28 vuotta.)
Eli jos nimimerkki Virveliä kainaloon on ollut passia hakiessaan vielä alaikäinen niin on saanut normaalin 5 vuoden passin.

Näin juuri oli, kiitokset selvennyksestä (tai siis Poliisille kiitos selvennyksestä, nimimerkille kiitos tiedon jakamisesta). No, hyvä että oli edellinen (kymmenen vuoden) passi hankittu lokakuussa, eikä joulukuussa (joulukuussa, koska piti olla 6 kk voimassa oleva passi), koska sitten olisi jäänyt kesällä uusimatta ja olisi saattanut joutua pariin kertaan uusimaan (ensin joulukuussa 2014 ja sitten joulukuussa 2015). Vaikka ei se miltään huippujutulta silloin kesäkuussa tuntunut se passiruljanssi, josta olen jo aiemmin palstalla tarinoinut.
 

Eskelarit

Jäsen
Vähiin käy ennen kuin loppuu. Olisikohan tällä hetkellä TJ28, kun päiväkin on jo vaihtunut. Paikkanahan on Säkylä ja yksikkönä "konna kolmonen" eli 3.Jääkärikomppania, joka on tornareiden mukaan viimeistä kertaa pystyssä. 3.JK muuttaisi Niinisaloon ja Säkylässä alkaisi jälleen toimimaan 2.JK.

J-kauden kolmas viikko menossa ja toiseksi viimeinen harjoitus menossa, loppuu perjantaina. Ensi viikolla lomien käyttöä yms ja sen jälkeen olisikin kaikkeen huipentuva loppusota. Reservin aurinko pilkahtelee välillä jo pilviseltä taivaalta.

Jatkan kipinän vartiointia! Lepo vaan..
 

JeiJeieL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes
Ei tipu C-papereita allergioista. Ensi vuonna siis joko helmikuun lopulla tai elokuun lopulla hoitamaan intti pois alta. Sodankylään todennäköisimmin lähden, Sissikomppania kiinnostaa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tappajahain tunnari soi jo. Merkittävä rajapyykki, TJ Pikachu, on huomenna. Vuosi 2015 lähenee... Jaws palaa palstalle isosti. Aamuja saapumiserän 1/15 sankareille. Ette kotiudu koskaan, minä ihan pian. Ja elämä alkaa taas!

Sulkekaa uimarannat. Talvi on tullut.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Arvatkaa vituttiko aikoinaan intissä, kun ei ollut älykännykkää? No, ei ollut mitään kännykkää minulla, mutta ei ollut kavereillakaan. Ei ollut tukiasemiakaan.
Nokialainen taisi tarkoittaa kumisaapasta, LV217/LV317:sta saattoi logon löytää.

motivaatioterveisin: Life is hard, and then you die.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Voi saatana sentään, en olisi uskonut, että tj 16 päivänä voi ottaa näin rankasti kupoliin mitä tällä hetkellä ottaa. Loppusodassahan sitä taistellan parasta aikaa, keskellä ei yhtään mitään. Luulin jo, että loppusota ei voi vituttaa, mutta tämähän se vasta vituttaakin. Onneksi perjantaina voi hyvällä omalla tunnolla sanoa leireille lopullisesti hyvästit, ei kyllä saatana tule ikävä. Siihenkin aikaa vielä aika mehevän paljon. Pää kyllä hajoaa metsään kyllä aika nopeasti. Eihän täällä onneksi ole edes kylmä...:)

Jälleen kerran kiitos ja anteeksi, painun kolooni hajoamaan ja haistelemaan sitä joskus nousevaa reservin aurinkoa. Voi sitä onnen päivää joka vielä joskus koittaa!
 
Suosikkijoukkue
#17 & #29
Voi saatana sentään, en olisi uskonut, että tj 16 päivänä voi ottaa näin rankasti kupoliin mitä tällä hetkellä ottaa. Loppusodassahan sitä taistellan parasta aikaa, keskellä ei yhtään mitään. Luulin jo, että loppusota ei voi vituttaa, mutta tämähän se vasta vituttaakin. Onneksi perjantaina voi hyvällä omalla tunnolla sanoa leireille lopullisesti hyvästit, ei kyllä saatana tule ikävä. Siihenkin aikaa vielä aika mehevän paljon. Pää kyllä hajoaa metsään kyllä aika nopeasti. Eihän täällä onneksi ole edes kylmä...:)

Jälleen kerran kiitos ja anteeksi, painun kolooni hajoamaan ja haistelemaan sitä joskus nousevaa reservin aurinkoa. Voi sitä onnen päivää joka vielä joskus koittaa!
Muistan edelleenkin päivän jolloin te tulitte valkoiset mosa säkit kannossa Vekaralle kun istuimme 3kt/2kt röökipaikalla katsomassa tätä näkyä. Yllättävän nopeastihan tuokin on mennyt,kun kohta kotiudutte.

Mites päällikkö J.J:llä menee nykyään?
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Jälkikäteen ajateltuna tuntuu varmasti siltä, että aika meni erittäin nopeasti, mutta täällä ollessa tuntuu kuin kellot olisivat pysähdyksissä. Huomennahan loppusotakin ylittää jo puolenvälin, mutta silti vain päätä purista oikein huolella.

Päällikkö J.J on yhtä mulkku äijä kuin oli teidän kotiutuksen aikaan. Tuossa ennen loppusotaa piti oikein tyylikkään varo-oppitunnin naama totutun punaisena, kaulukset päin vittuja ja Fc Barcelona kuppi kädessään. Onneksi ei tarvitse kovin montaa päivää tuotakaan enää katsella.
 

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
Kävin tänään psykologin luona ja hänen mukaan mun pitäisi saada ainakin lykkäystä. Aloin nyt jälkeen päin miettimään, että pitääkö mun tehdä enää mitään sen lykkäyksen eteen?

Psykologi antaa oman lausuntonsa tämän päiväisen perusteella ja laittaa asian eteenpäin lääkärille, joka antaa oman lausunnon ja sen jälkeen lääkäri laittaa asian eteenpäin aluetoimistoon vai pitääkö mun tehdä vielä jotain?

PS. Anteeksi jos viesti on hieman sekava.
 

Sanberry

Jäsen
27 siviiliaamua vielä jäljellä ennenkuin alokas Sanberry ilmoittautuu Porin Prikaatiin.
Avoimin mielin kävelen porttien sisäpuolelle. Taistelukoulutukseen yms. intin "larppaamiseen" en koe poltetta, mutta en myöskään anna sen muodostua itselleni ongelmaksi.
Omaan fyysiseen kuntooni olen panostanut sen verran, että koen olevani valmis haasteisiin mitä vastaan tulee.
Viime viikolla postiluukkuun kolahtaneeseen etukäteiskyselyyn rustattiin omaksi koulutushaaratoiveeksi Jääkäri.

Oikeastaan se mitä eniten palvelusajalta odotan on liikunta. Kuntosali, salibandy, lenkkeily...+tietenkin koulutukseen sisältyvä "reippailu".

Oikeastaan ainut asia mikä saattaa ongelmaksi muodostua on palvelusaika. Varsinkin, jos se on lähempänä 347 aamua kuin 165 vastaavaa.
Silloin saattaa "hieman hajottaa"....
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Oikeastaan se mitä eniten palvelusajalta odotan on liikunta. Kuntosali, salibandy, lenkkeily...+tietenkin koulutukseen sisältyvä "reippailu"...

On muuten hassu juttu, että kun ekaa kertaa laittaa taisteluvyön päälle ja rynkyn käsiin ja lähtee lyhyelle marssille, niin tuntuvat painavan paljon. Lopulta intin aikana tetsaria ei edes huomaa, pikemminkin se hyvin remmitettynä on sellainen mukava "ryhtiä tukeva" osa sotilasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös