Inttiin lähdössä?

  • 1 213 230
  • 3 574

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä meillä oli koko komppaniassa aika gona meininki E-kauden viimeisestä leiristä lähtien. Onneksi omalle kohdalleni osui (puheiden mukaan) kasarmin leppoisin yksikkö, joten sekin edesauttoi tilannetta. Ei sinne kyllä takaisin menisi, mutta se viimeinen päivä oli legendaarinen. Tuon jälkeen myös arvostaa siviilielämää ihan eri tavalla. Bussiaseman ohi tulee poljettua joka arkipäivä ja aina kun on vituttanut aamulla lähteä, voi miettiä niitä sunnuntai iltapäiviä, kun joutui lähtemään takaisin kasarmille.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Tykistö on ilmeisesti tyhmille, mutta mites 165 vuorokauden IT:n miehistöhommat SalpItPstossa? Onko fyysisesti kuinka raskasta tai hajottavaa, ryynätäänkö paljon metsässä jne.? Ei ole toki ykköstoive, mutta jos palvelus menee perinteisellä kaavalla, niin kiinnostaisi päästä ampumaan vähän rynkkyä isommilla aseilla.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tykistöön on ilmeisesti tyhmille, mutta mites IT:n miehistöhommat KarPr:ssä? Onko fyysisesti kuinka raskasta tai hajottavaa, ryynätäänkö paljon metsässä jne.? Ei ole toki ykköstoive, mutta jos palvelus menee perinteisellä kaavalla, niin olisi kiinnostavaa päästä ampumaan vähän rynkkyä isommilla aseilla.

Aika monissa perushommissakin pääsee ampumaan vaikka millä aseilla. Ihan kovapanosammunnoissakin. Kevyt kertasinko, raskas kertasinko, it-konekivääri, käsikranaatit... krh-hommia en kyllä kenellekään suorilta käsin suosittelisi, koska raskaita harjoitteita sekä tietty leirit Rovajärvellä. Tykistöön ei sinällään ole hirveästi kosketuspintaa, eikä it-tykistöön varsinkaan. Merivoimien kundeista tiedän niitä, jotka ovat päässeet simulaattorissa ampumaan it-aseilla viholliskoneita, kuulemma helvetin hauskaa mutta vaikeaa puuhaa. Ja tietty jos menee sotilaspoliisiksi, niin pääsee kokeilemaan pistoolia.

Oma koulutus oli kyllä helvetin monipuolinen, tuli lenneltyä useampaan otteeseen helikopterillakin, vaikka Jurmoilla liikuttiin suurin osa ajasta. Aseita ammuin ainakin sen Apilaksen ja merimaaliin ampuminen it-konekiväärillä on jäänyt ehkä parhaimpana muistona mieleen.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
krh-hommia en kyllä kenellekään suorilta käsin suosittelisi, koska raskaita harjoitteita sekä tietty leirit Rovajärvellä.

Itse heittimen johtajana voin kyllä yhtyä tuohon, että harjoitukset ovat toisinaan helvetin raskaita, varsinkin Rovajärvellä, jossa sain palvelusvuoteni aikana kunnian vierailla kolme kertaa ja kaikki kyseiset leirit olivat pitkiä kuin nälkävuosi. Sitten ennen kyseisiä ampumaleirejä harjoitellaan asemarallia hirvellä sykkeellä ja tietysti muuta yhtä mukavaa. Johtajana tein tietysti tuon kaiken kahdesti, eka aukissa, sitten morttien kanssa.

Heittimen johtajan tehtävä on aika vastuullinen ja rankka muutenkin. Leireillä herätys tavallisesti oli puoli viiden aikaan jolloin alkoi valmistelut päivän ammuntaan. Sitten ammuttiin ja kirottiin tulenjohtajia hitaudesta. Lopulta kun oltiin ammuttu kerättiin nopeasti kamat kasaan ja siirryttiin seuraan paikkaan seuraavan päivän ammuntaa varten. Siinä voisi luulla, että Tekan kyydissä olisi saanut levätä mutta siinä oli niin ahdasta istua, että suorastaan toivon päästä sykkimään. No, sitten heitin ampumakuntoon taas ja seuraavan päivän ammunnan suunnitteluun.

Meillä oli ammuntoja, joissa saatoimme siirtyä ammunan aikana heittimen kanssa toki niin, että yksi heitin siirtyi kerrallaan ja kranaattejakin piti tarkasti laskea oikeat määrät ja oikeat panokset kullekkin paikalle.

Meidän joukkueen skapparit luottivat meihin niin paljon, että me johtajat saimme aika vapaat kädet ammuntojen suunnitteluun ja muutenkin elämäämme leirillä. Ei heitä paljoa näkynytkään. Nukkuivat teltassaan ja lukivat kirjoja. Ammuntoja tulivat tietenkin valvomaan. Kehuivat loppupuolella, että ennen eivät olleet nähneet näin toimintakykyisiä johtajia.

Krh-mies on kuitenkin erikoiskoulutettu jääkäri. Raskasta se oli mutta en vaihtaisi edes jälkeenpäin mihinkään muuhun aselajiin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Krh-mies on kuitenkin erikoiskoulutettu jääkäri. Raskasta se oli mutta en vaihtaisi edes jälkeenpäin mihinkään muuhun aselajiin.

Näinhän se menee ja kuuluukin mennä. Itse olin rannikkojääkärinä ja kun rannjk-komppanialla on mukana oma epäsuoran tulen yksikkönsä, niin siinä vaan tuli katseltua, että kovilla olivat sekä nämä meidän toimintaamme tukeneet krh-miehet, sekä myös pioneerit. Pioneerit tosiaan kanssa kovia äijiä jokainen.

Ilmeisesti kuitenkin ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella, kun yksi tuttu krh-mies sitten loihe lausumaan, ettei vaihtaisi minun kanssani hommia, kun näyttää niin raskaalta ;)
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuli muuten vielä @Lert mieleen noista sinunkin kuvailuistasi leireistä ja aikatauluista, että aika harvoin armeijassa loppupeleissä sitten tulee eteen näitä keskustelupalstoilta tuttuja hahmoja, jotka alituiseen valittavat ja ulisevat vapaudenmenetyksestä ja ties mistä inhottavista asehullujen jutuista. Saman olen huomannut pätevän myös kertseissä.

Syy on ihan siinä, että 99% porukasta on kiireisiä hoitamaan sitä omaa tehtäväänsä, ei siellä ole aikaa itkeä jokaista pikkuasiaa ja kokemaansa vääryyttä. Jotenkin tuntuu että suomalainen mentaliteetti kuitenkin sopii näihin hommiin aika hyvin, valtaosa porukasta on vastuuntuntoista sakkia ja ymmärtää pelin hengen.

Mitä ruotsalaisia joukkoja joskus Syndalenissa nähnyt, niin selvästi leväperäisempää koko toiminta, puuttuu se tietty mentaliteetti, että "asialliset hommat hoidetaan" ja sitten voidaan olla kuten Tuntemattomassa kuvailtiin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Tuli muuten vielä @Lert mieleen noista sinunkin kuvailuistasi leireistä ja aikatauluista, että aika harvoin armeijassa loppupeleissä sitten tulee eteen näitä keskustelupalstoilta tuttuja hahmoja, jotka alituiseen valittavat ja ulisevat vapaudenmenetyksestä ja ties mistä inhottavista asehullujen jutuista. Saman olen huomannut pätevän myös kertseissä.

Syy on ihan siinä, että 99% porukasta on kiireisiä hoitamaan sitä omaa tehtäväänsä, ei siellä ole aikaa itkeä jokaista pikkuasiaa ja kokemaansa vääryyttä. Jotenkin tuntuu että suomalainen mentaliteetti kuitenkin sopii näihin hommiin aika hyvin, valtaosa porukasta on vastuuntuntoista sakkia ja ymmärtää pelin hengen.

Mitä ruotsalaisia joukkoja joskus Syndalenissa nähnyt, niin selvästi leväperäisempää koko toiminta, puuttuu se tietty mentaliteetti, että "asialliset hommat hoidetaan" ja sitten voidaan olla kuten Tuntemattomassa kuvailtiin.


Näin varmasti. Sillonkun tehdään niin tehdään ja sitten kun juhlitaan niin juhlitaan.

Vielä kun muistelen kiireisimpiä leirejä, niin eihän siellä edes kuselle meinannut keretä ja tyhmyyttäni unohdin myös juoda eräällä leirillä ja löysin nopeasti itseni kenttäsairaanhoitajan autosta. Aika siellä lentää kuin siivellä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Näin varmasti. Sillonkun tehdään niin tehdään ja sitten kun juhlitaan niin juhlitaan.

Näinhän se menee. Varmasti Suomen armeijan historian jokaisessa joukko-osastossa on ollut omat huuliveikkonsa, niin meilläkin aikanaan. Inttiä käymättömälle sitä on vaikea sanoin kuvailla, mutta jotenkin se vaan on niin, että sitten "tilanteen ollessa päällä" kaikki pystyvät sen hetken vakavoitumaan ja keskittymään käsillä olevaan juttuun.

Se on selvää, että intissä välillä vituttaa niin itse tehtävät, kuin skapparitkin, mutta harvassa ovat ne tuntemani ihmiset, jotka eivät jälkikäteen kuitenkin pitäisi inttiä varsin positiivisena ja ennen kaikkea paljon hyviä muistoja sisältäneenä periodina.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
"Nykyajan" intti on lapsellisen helppoa verrattuna esim. 90-luvun inttiin, jolloin oltiin vähintään puolet ajasta kineksessä (nykyajan mopot eivät edes tiedä koko sanontaa). Ja rahapulan vuoksi tyypit pääsevät nykyään 6 kuukaudella? Voi jeesus näitä uusia lapsia, tyypit valittavat kaikesta. Intti teki aikoinaan pennuista miehiä, oikeasti. Siellä tissiposket ja kultalusikat saivat saman kohtelun kuin kaikki muutkin, kaikki olivat samalla viivalla. Jos yritit päästä helpommalla, kaikki kärsivät. Tissiposkistakin tuli jotain, jos ei muuta niin munattomia valtion virkamiehiä.

Nykyään kaikki viikonloput vapaita koska Puolustusvoimien pitää säästää rahaa. Yksi viikonloppu "kineksessä" ja tyypit ruikuttavat kuin neidit, heh. Hävettää tämä "uusi intti". Tyypit ei tiedä miltä tuntuu olla kolme ***** viikkoa putkeen "kineksessä" heti alusta kun menet sinne, et näe ketään ystäviä/perhettä/rakkaita. Ja silloin ei ollut kännyköitä. Nykyajan leidit? Valittavat 6 kuukaudesta? Ja siitä kun eivät pääse joka viikonloppu lomille?
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Laivat oli puuta ja miehet rautaa, hiiohoi!

"Nykyajan" intti on lapsellisen helppoa verrattuna esim. 90-luvun inttiin, jolloin oltiin vähintään puolet ajasta kineksessä (nykyajan mopot eivät edes tiedä koko sanontaa).
Kyllä tietävät. Tai ainakin kaksi vuotta sitten vielä tiedettiin.

Siellä tissiposket ja kultalusikat saivat saman kohtelun kuin kaikki muutkin, kaikki olivat samalla viivalla. Jos yritit päästä helpommalla, kaikki kärsivät.
Ellei ole asiat kahdessa vuodessa muuttuneet niin sama homma on vieläkin.

Nykyään kaikki viikonloput vapaita koska Puolustusvoimien pitää säästää rahaa. Yksi viikonloppu "kineksessä" ja tyypit ruikuttavat kuin neidit, heh. Hävettää tämä "uusi intti". Tyypit ei tiedä miltä tuntuu olla kolme viikkoa putkeen "kineksessä", heti alusta kun menet sinne. Nykyään se taitaisi olla "oikeusjuttu" ;)
Enpä sitten tiedä, tuskinpa silloin kuuskeent-luvullakaan se isäm maam pulustajille mitään mieltä ylentävää oli joutua jäämään kiinni. Niin, ja eipä tuo nyt mikään niiiin harvinainen juttu ole olla heti kärkeen kolme viikkoa kineksessä. Jos sattuu käymään kuten esimerkiksi minulle, joka joutui jäämään kiinni heti seuraavana viikonloppuna sen ensimmäisen kaikille yhteisen kineksen jälkeen. Boom, kolme viikkoa. Silloin kyllä vitutti ja taisin kyllä jossain vaiheessa vähän ruikuttaakin kuin neiti.

Toki voi olla, että (toivottavasti) pamautin näin aamuhämärissä oikein kunnolla miinaan. Se on täysin mahdollista, olenhan saanut sotilaskoulutukseni tässä nykyajan lälläri-intissä.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
^Voi toki olla että nykyään intissä päästään liian helpolla? Onhan se jo aika helvetin selvää pelkästään 6 kuukauden peruskoulutuksella ja kaikki viikonloput vapaina? Tyhmäkin sen jo tajuaa ja tiedän, ettet ole tyhmä (toivottavasti). Ja se kolme viikkoa kineksessä, moniko nykyisistä 6 kuukauden alokkaista on ensimmäiset 3 viikkoa kineksessä? 0%.

Harmi vain, ettet tajunnut minun perimmäistä tarkoitusta. Ja sinun sotilaskoulutuksesi? Kerro ihmeessä. Itse olen elänyt/asunut 0 vuotiaasta saakka isäni mukana, joka oli rajavartija lapissa.
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
^Voi toki olla että nykyään intissä päästään liian helpolla? Onhan se jo aika helvetin selvää pelkästään 6 kuukauden peruskoulutuksella ja kaikki viikonloput vapaina? Tyhmäkin sen jo tajuaa ja tiedän, ettet ole tyhmä (toivottavasti). Ja se kolme viikkoa kineksessä, moniko nykyisistä 6 kuukauden alokkaista on ensimmäiset 3 viikkoa kineksessä? 0%. Siis 0%
No no, ei siellä nyt sentään ihan kaikki viikonloput ole vapaita vieläkään. Ja olen tosta sun nollasta prosentistakin eri mieltä, toki järkevällä suunnittelulla siellä on jotkut wanhat kiinni sen toisen viikonlopun, mutta just esim. meikäläinen soti silloin pari vuotta sitten suoraan ensimmäiset kolme viikkoa putkeen kasarmilla.

Harmi vain, ettet tajunnut minun perimmäistä tarkoitusta. Ja sinun sotilaskoulutuksesi? Kerro ihmeessä.
Minun sotilaskoulutukseni on ehkä se kaikkein kunniakkain: puolen vuoden tykkimies. !HUOM! 180 vrk, eikä mitään säälittäviä 165 vrk niinkuin nämä nykyiset mammanpojat.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Minun sotilaskoulutukseni on ehkä se kaikkein kunniakkain: puolen vuoden tykkimies. !HUOM! 180 vrk, eikä mitään säälittäviä 165 vrk niinkuin nämä nykyiset mammanpojat.
Ehkä itse olen vähän liian jyrkkä tässä asiassa, mutta mitä voit odottaa mieheltä, joka on elänyt lapsuutensa rajavartiostossa ja "rajalla"
 

Fordél

Jäsen
Se on selvää, että intissä välillä vituttaa niin itse tehtävät, kuin skapparitkin, mutta harvassa ovat ne tuntemani ihmiset, jotka eivät jälkikäteen kuitenkin pitäisi inttiä varsin positiivisena ja ennen kaikkea paljon hyviä muistoja sisältäneenä periodina.

Mua ei juurikaan vituttanut itse tehtävät eikä skapparitkaan, mutta en silti pidä inttiä positiivisena kokemuksena tai paljon hyviä muistoja sisältäneenä ajanjaksona elämässäni. Tässä kohdin aika ei kultaa muistoja, pikemminkin hävittää ne. Mitään vihasuhdetta ei muodostunut vaan lähinnä aika välinpitämätön suhtautuminen koko laitokseen. Koko homman voisi hoitaa selkeästi tehokkaammin ja järkevämmin. Intti ei synnyttänyt mitään hienoja ihmissuhteitakaan, mikä tottakai johtuu vain minusta, ei intistä. Mahdollisuuksia toki olisi ollut laajentaa kaveripiiriä. En pidä inttiä minään muuna kuin laitoksena, joka kouluttaa meitä sodan ajan tehtäviimme. Rauhan aikana sieltä saa tottakai tärkeää virka-apua. Joillekin intti toki tuo kaivattua ryhtiä elämään, ainakin vähäksi aikaa. Joku saa sieltä myös eväitä tulevaisuuteen esimerkiksi rekkakortin myötä. Hyvä heille, mutta suurimmalle osalle intti lienee aika se ja sama oman tulevaisuuden kannalta.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse heittimen johtajana voin kyllä yhtyä tuohon, että harjoitukset ovat toisinaan helvetin raskaita, varsinkin Rovajärvellä, jossa sain palvelusvuoteni aikana kunnian vierailla kolme kertaa ja kaikki kyseiset leirit olivat pitkiä kuin nälkävuosi.
Teillä oli sitten vähän erilainen meininki kuin meillä. Ei kyllä noilla kahdella Rovan leirillä ollut tietoakaan rankkuudesta, vaan lähinnä siellä odoteltiin ja nukuttiin kranaattilaatikoiden päällä, kun tulikomentoja tuli se muutama, jonka jälkeen taas pari tuntia taukoa. Herätys oli toki välillä siinä 4 aikoihinkin, mutta toiminta alkoi poikkeuksetta siinä 8 aikoihin. Klo 17 sitten oltiin jo yleensä teltoilla vetämässä sipsiä ja muuta evästä ellei joutunut valmistelemaan seuraavia asemia, jolloin saattoi mennä sinne ilta kasiin tai ysiin. Voitettiin silti se Suomen heitinkomppanioiden välinen skaba, että kyllä me hommamme osattiin.

Olihan tuolla tosin niitä fyysisesti rankkojakin harjoituksia E-kaudella, kun vedettiin talvikamppeissa asemarallia ja kaivettiin kuoppia routaiseen maahan. Itsellä vähän keskimääräistä heikompi kunto ja olin usein ajattamassa Tekaa asemaan, joten nuo olivat varmaan niitä itselleni rankimpia hetkiä. En kyllä itse silti vaihtaisi krh-hommia mihinkään muuhun.
 

Nick Neim

Jäsen
Ja se kolme viikkoa kineksessä, moniko nykyisistä 6 kuukauden alokkaista on ensimmäiset 3 viikkoa kineksessä? 0%.
Vaikka provoaminen joskus toimiikin hyvänä tehokeinona, on tämänkaltainen valehtelu suorastaan typerää. Ilmeisesti järkeä et edes sillä 12 kuukauden koulutuksella saanut, joten ihan hyvä jos puolustusvoimat ovat lyhentäneet palvelusaikansa 6 kuukauteen. Merkittävää hyötyä siltä 6 kuukauden ylimääräiseltä jaksolta ei näemmä saa.

E: HELITR:n alokkaista mun saapumiserässä karkeasti arvioiden 60% oli kiinni kaksi ensimmäistä viikonloppua. Ja se siis suklaatehtaalla, joksi HELITRiä Parolassa kutsuttiin. Intistä aikaa pari vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Vaikka provoaminen joskus toimiikin hyvänä tehokeinona, on tämänkaltainen valehtelu suorastaan typerää. Ilmeisesti järkeä et edes sillä 12 kuukauden koulutuksella saanut, joten ihan hyvä jos puolustusvoimat ovat lyhentäneet palvelusaikansa 6 kuukauteen. Merkittävää hyötyä siltä 6 kuukauden ylimääräiseltä jaksolta ei näemmä saa.
Hyvin sanottu. Muutenkin hämmentävää että asepalveluksen arvoa kohottaa jollakin tavalla se, miten monta viikonloppua alokkaat joutuvat olemaan ilman lomia. Ei helvetti. Nykyään on onneksi saatu hilattua meininkiä vähän enemmän siihen suuntaan, että pyritään antamaan jokaiselle asevelvolliselle mahdollisimman pätevä sotilaskoulutus ilman turhia traumoja ja kiusaamista. Ensimmäisen viikonlopun kiinniolon voi nyt vielä katsoa palvelevan asepalvelukseen sopeutumista, mutta tämän jälkeen syiksi (omassa päässäni) kelpaavat vain suuremmat harjoituskokonaisuudet/leirit ja päivystysvuorot.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Itselläni oli vaihtoehdot aikanaan AUKin jälkeen jäädä joko sotilaspoliisi-komppaniaan, eli joka kolmas viikonloppu kiinni, tai mennä alokaskouluttajaksi ja sitäkautta jalkaväkikouluttajaksi moottoripuolen jääkäreille. Taidan olla tissiposki kun valitsin tuon alokaskouluttajan tien, missä olin sen kolme kertaa kiinni viimeisen puolen vuoden aikana, kun osa omista AUK-kavereista oli 8-9 viikonloppua kiinni samassa ajassa. Ymmärrän sotilaspoliisien kinekset, täytyyhän jonkun vahtia aluetta ja portteja, mutta minkätakia sen virka-apuosaston ja sotilaspoliisien lisäksi siellä pitäisi kenenkään olla ylimääräisiä viikonloppuja kasarmilla. Suuret harjoitukset ovat täysin eri asia ja ne ymmärrän. Eipä siellä viikonloppuisin juuri skappareita näkynyt, joten jossei päivystysnakkia osunut kinekselle, niin aika meni nukkumiseen, teeveen tuijottamiseen sekä syömiseen. Ketä hyödyttää pitää tuollaisia sotilaita makaamassa kasarmilla? Vastaan itselleni, ei ketään. Vittuilumielessäkin tuo on aivan turhaa.
 

JeiJeieL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes
^Voi toki olla että nykyään intissä päästään liian helpolla? Onhan se jo aika helvetin selvää pelkästään 6 kuukauden peruskoulutuksella ja kaikki viikonloput vapaina? Tyhmäkin sen jo tajuaa ja tiedän, ettet ole tyhmä (toivottavasti). Ja se kolme viikkoa kineksessä, moniko nykyisistä 6 kuukauden alokkaista on ensimmäiset 3 viikkoa kineksessä? 0%.

Harmi vain, ettet tajunnut minun perimmäistä tarkoitusta. Ja sinun sotilaskoulutuksesi? Kerro ihmeessä. Itse olen elänyt/asunut 0 vuotiaasta saakka isäni mukana, joka oli rajavartija lapissa.

Ivalossa oltiin 3vk gineksessä kaksi kertaa putkeen heti alussa. Sen jälkeen oli toki enemmän lomia.
 

Sanberry

Jäsen
Kiitokset @Jaws :ille kattavasta raportista. Näitä on aina hauska lukea/kuunnella.
Itselläni on tätä viestiä kirjoitettaessa vielä ruhtinaalliset 15 aamua jäljellä ennenkuin palvelukseen astun.

Virtuaalinen yläfemma kaikille, jotka ovat 5. päivä palvelukseen astumassa. Kyllä mekin kotiudumme joskus. Kai. Ehkä.
 

Iso-Olli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitokset @Jaws :ille kattavasta raportista. Näitä on aina hauska lukea/kuunnella.
Itselläni on tätä viestiä kirjoitettaessa vielä ruhtinaalliset 15 aamua jäljellä ennenkuin palvelukseen astun.

Virtuaalinen yläfemma kaikille, jotka ovat 5. päivä palvelukseen astumassa. Kyllä mekin kotiudumme joskus. Kai. Ehkä.

Täältä virtuaalinen yläfemma takaisin, koska 05.01.2015 olen palvelukseen astumassa. Syksy on mennyt todella nopeasti ja 15 päivää menee vielä nopeammin. Kaveri, joka meni jo kesällä armeijan harmaisiin on viimeisen kuukauden ajan jaksanut muistutella, että x määrä päiviä niin saan tulla ylistämään uutta alikersanttia. Tällä hetkellä toiveissa olisi vuoden palvelus, mutta parin viikon gineksessä olon jälkeen mieli on varmaan jo muuttunut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Virtuaalinen yläfemma kaikille, jotka ovat 5. päivä palvelukseen astumassa. Kyllä mekin kotiudumme joskus. Kai. Ehkä.
Täältä virtuaalinen yläfemma takaisin, koska 05.01.2015 olen palvelukseen astumassa...

Ettekös te ole juuri sitä ikäluokkaa, ettette kotiudu koskaan ;)

No juu, ei muuta kuin tsemppiä vaan, hienoa aikaa edessä, vaikka aluksi saattaa jännittääkin.
 

Sanberry

Jäsen
Ettekös te ole juuri sitä ikäluokkaa, ettette kotiudu koskaan ;)
Ihankuin olisin kuullut tuon aikaisemminkin....
Perinteet kunniaan!
Ja kiitoksia. Avoimin mielin olen palvelukseen astumassa. Jollei muuta niin ainakin kokemusta rikkaampana.
Jääkäriksi olen hakeutumassa, mutta jos alkaa vaikuttaa että vuoden palvelus on todennäköisempi kuin 5 ja puoli kuukautta niin AUK saattaa kutsua....
Mutta kuten @Kendo26 sanoi niin mieli saattaa muuttua kovinkin ripeästi....
 

BLEGI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, DRW, Man United ja Tommi Huhtala
Huhhuh. Tulihan nostalginen fiilis tuosta Jawsin inttikokemuksesta ja varsinkin alokasajasta. Hienosti oli tiivistettynä tuo alun hämmennys ja p-kauden touhut. Muistuu selkeästi mieleen heinäkuu 2012, kun astuin palvelukseen. Tulin frendin kyydillä portille, josta siirryttiin autoilla kohti Upinniemen varuskunta-aluetta.

Siirryttiin varusvarastolle, jossa kuljimme linjastoa pitkin ja kaikki tavarat piti tunkea vauhtisäkkiin. Vauhtisäkki tuntui silloin järkyttävän painavalta ja se piti kantaa pasiin, joka vei säkit komppanialle, johon kävelimme varusvarastolta.

Komppanialla jonotin alakerran ovella, jossa piti ensimmäistä kertaa tehdä ilmoitus asennossa palvelukseen astumisesta. Ei sitä olisi arvannut, kuinka monesti ilmoitus pitää tehdä loppupalveluksen aikana. Tämän jälkeen kannoin vauhtisäkin portaita ylös ja menin päivystäjän pöydän luokse. Päivystäjä kertoi mieleen painuneet sanat: Alokas BLEGI kuulut 3 joukkueen 5 Tupaan. Siitä sitten otin taas vauhtisäkin kantoon ja pääsin lopulta tupaani.

Tunnelma tuvassa oli erittäin vaivaantunut. 12 jätkää yritti laittaa tavaroita kaappiin paperille tulostetun ohjeen perusteella, vaikkei kellään ollut tietoa, minkään kassi vihreän ulkonäöstä muun, kuin värin perusteella. Ilta menikin kaappia järjestäessä ja tuli siinä pari sanaa vaihdettua tupalaisten kanssa. Aika huikeaa miettiä, kuinka monesta tupalaisesta tuli hyviä kavereita verrattuna siihen, kuinka vaivaantunutta meno oli ensimmäisinä päivinä, kun 12 jätkää yrittää pysyä poissa toistensa tieltä.

Uni ei tullut millään ensimmäisenä yönä, kun mietin ainoastaan tulevaa päivää. Ei siinä palveluksen alussa osannut edes ajatella tulevaa palvelusta kokonaisuutena vaan korkeintaan tulevan viikon tapahtumia.

Parhaimmin intistä jäi mieleen ensimmäinen ja viimeinen aamu. Olihan se aikamoista herätä ensimmäisenä aamuna muutaman tunnin yöunien jälkeen 06 päivystäjän huutoon KOMPPANIASSA HERÄTYS!. Tämän jälkeen ovet avattiin, valot laitettiin päälle ja alikersantit huusivat, jos joku jäi sänkyyn makaamaan. Ensimmäisenä aamuna kaikki näyttivät melko hermostuneilta, joten heräämisongelmaa ei ollut, kuten myöhemmin palveluksen aikana.

Palveluksen alku oli omalla kohdalla melkoisen hermostuttava kokemus, mutta hermostuneisuus katosi nopeasti, kun pääsi sisälle intin toimintaan, jossa ei varsinkaan aluksi tuntunut olevan mitään järkeä. Siihen pitää vain tottua. Ei inttiä kannata juurikaan jännittää, sillä siellä on runsaasti nuoria samassa tilanteessa ja monet hajottavat tilanteet pystyy hoitamaan naureskellen tupakavereiden kanssa.

2/12 255 Matruusi kuittaa. Niin ja pitäähän tähän loppuun todeta, että 1/15 ei kotiudu koskaan :).
 

Eksotikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Laine & Aho
14 päivää, 2 viikkoa. Sitten on Eksotikin aika lähteä kohti Kainuun prikaatia. Tuli luettua tuo Jawsin stoori ja täytyy myöntää että tähän asti ei oo jännittäny vielä yhtään, mutta nyt jännittää aivan helvetisti. Fyysinen kunto on suoraan sanottuna päin persettä, unirytmi on mallia 4-5 aamulla nukkumaan ja silmät aukeaa seuraavan kerran vasta kahden ja neljän välissä päivällä. Näillä eväillä ei odoteta tammikuuta kovin innokaasti. Pitää varmaan nää viimeset 2 viikkoa käydä väh. 10km lenkillä joka päivä, että edes jotenki pärjää. Sekin vielä harmittaa, kun avovaimo täyttää 17.1 20v ja se jää kokematta. Onhan se kuitenkin taas uudella numerolla alkava ikä.

Onko täällä muita 1/15 palvelukseen astuvia menossa Kainuuseen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös