Huonointa lyriikkaa – omat ehdotukset kehiin!

  • 161 066
  • 580

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kappaleessa Tutti-Frutti on kanssa aika korkealaatuista tekstiä:
"Oli puistossa puu, ja taivaalla kuu, mutt' hän vain jäätelöön hullaantuu!"
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Hector paska sanoittaja?

Uskomattomia väitteitä ja täyttä kyvyttömyyttä siirtää noita sanoituksia siihen aikaan milloin ne on tehty. Hector on yksi maan lahjakkaimista sanoittajista. Hese saattoi 70-luvulla olla aikajoin hiukan "fly to high" oloissa ja siksipä kaikki biisit ei aukene yhdellä kuuntelukerralla.

Kuunnelkaapa esimerkiksi Fredin esittämää Muukalaista (alunperin Bowien Starman) sanoitus Vexi Salmen. Vexi Salmi on Suomen surkein sanoittaja, poislukien aika Irwinin kanssa.

:p
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Isosta H:sta shamille

Laitoin jo alkuun sellaisen itsestäänselvyyden, että nämä ovat mielipiteitä. Samalla mainitsin, että minun mielestäni H on teknisesti taitava sanoittaja, mutta minuun ei kolahda ko. tekstien populistisuus ja hienostelevuus. Kullakin aikakaudella mennään sen ajan ihanteiden mukaan. 70-luvun H oli sodanvastainen, 90-luvun H tekee mainosmusiikkia ja kirjoittaa biisejä tyyppiä Juodaan viinaa. Kummassakaan (mainosmusa ja viinalaulut) ei ole mitään ihmeempää pahaa, pakkohan sitä on leipää saada, mutta on aika kornia pukeutua toisaalta mystisyyden ja sodanvastaisuuden kaapuun...

Ison H:n tekstit ärsyttävät minua siksi, että ne ovat hyviä teknisesti mutta sisältö mättää. Siis minun mielestäni, vaimo esmes tykkää matskusta ja se on ihan ok...

Ja Vexi Salmi on omaa luokkaansa, paitsi ne nerokkaat Irwin-rallit
 

Evil Elvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskomatonta skeidaa

Tätähän on niin paljon..

Ekana tulee mieleen Aikakone esimerkkeinä: "Aarresaaren luona, unelmien tuolla puolla.."
tai "keltainen toukokuu miksetsä jo tuu.."
Hyvä Maki! Loistavaa!

Ulkomailta scheissea
Oasis eli Shitty Beatles:
"So Sally can wait she knows it is too late"
Latteiden sanoitusten mestaruus aika lähellä tälle bändille poprock-osastolla. Viiden pennin sloganeita läjässä ja sitä sanotaan lyriikaksi, ei helevetti.

Tanssipop-sanoitukset ovat huonoudessaan ihan omassa kategoriassaan. Ja se jenkkisoul imelyydessään.

Ei viitsi edes miettiä enempää huonoja biisejä, alkaa jo hihat palamaan pelkästä ajatuksesta.






:mad:
 

JeeJee

Jäsen
Loistava ketju!

Meikäläisenkin ehdoton ykkösuosikki karmeimmaksi lainiksi on tuo jo edellä mainittu Suurlähettiläiden:

"Olen niin onneton, ei autossani ole edes nastoja talvella.." Siis voi jeesus mikä kielikuva..Aivan uskomatonta sontaa.

Tässä vielä muutama oma suosikki lisää..

Don huonojen Kalle Ahola väläyttelee ajatuksen kulkuaan biisissä Kupla:

"joo sä oot sä, joo ja mä oon mä" Nojoo..

Ultra Brakin läväyttää kenttään todellisen ajatusten tonavan:

"Tule pelaamaan meidän kanssa krokettia lyömään puisella mailalla erivärisiä puisia palloja läpi porteista " APUA!

CMX (Yrjänä) on tunnettu mitä kummallisimmista sanoituksista ihan positiivisessa mielessä, mutta liika on liikaa...

"yölampun valossa tutkin jonkun toisen itseä sinun vittujesi hiljaiset luolat liha uhmaa aikaa... ja aivosähköä"

Näitähän kyllä riittäisi enemmänkin...
 

Kaivanto

Jäsen
Tero Vaara Mamboineen on mainittu useampaan kertaan, ihan aiheesta. Vaan täytyy vielä muistaa, että Vaara on säästänyt yliampuvimmat rahvaanomaisuutensa runokirjaan jonka nimen olen luojan kiitos unohtanut.

Seuraava lienee Mambaa järkyttävimmästä päästä:

KYTKIN PASKANA

Velipojan kanssa ajettiin Tampereelle
sen autosta oli kytkin paskana
jäätiin Essolle siihen oli kaunis ilma
päätettiin juoda kahvit ulkona

mä ehdotin et' jäätäis tähän odottelemaan
et' soitettais joku tyyppi hinaamaan
se vastas annetaan nyt mennä vaan
kai toi sen verran kestää et päästään perille

mut Ylöjärvellä tai niillä main
alkoi pellin alta kuuluu jotain kummallista
oli pakko pysähtyä multa meni hermot sanoin
siitäs sait täst tulee tosi kallista

kai velipoikakin siitä sitten hiukan lämpeni
se sanoi pidä sinä turpas kiinni
mut mä vaan urputin ja äkkiä sain tällin hampaisiin
suutuin ja iskin takaisin

tapeltiin tai oikeastaan painittiin
velipojan silmäkulma aukesi
mun huuli oli halki ja tietty vitutti
uudet lomakengät meni rikki

oltiin aika totisia molemmat ei paljon juteltu
kun hinausauto viimein tuli
kai se kuski vähän ihmetteli ainakin se naureskeli
veljekset kun siellä seisoskeli

ei siitä reissusta koskaan sen jälkeenkään
oo paljon meteliä pidetty
myöhemmin mua joskus harmitti
ne komeet lomakengät jotka meni rikki
 

merzyk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja Edmonton Oilers
Janos oli ihan ykkönen - silloin aikanaan. Sälli taisi kuolla johonkin auto-onnettomuuteen, eikä miehen "sulosäveliä" päästä enää kuulemaan. Muistaako joku Radio Mafian ohjelmaan "Anssin Vihatut Levyt"? Siellä tuli kyllä niin hyytäviä biisejä...

Muutama biisi lisää:

Matti Nykänen - Markiisi de Sade
Paula Koivuniemi - Kapteeni Aika
New Kids On The Block - Step By Step

Nyt ei pysty jatkamaan...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ai niin, entäs nyttemmin kai lopetellut Jaana Rinne, jota ihailivat lähinnä naistenlehdet. Oli aika helmiä Clifterisille, mm:

"mä oon harrilla, suklaarasia..." (You can´t hurry love)

"jim wilde, kaiversin valaan luurankoon, tiistai, siivoon eläinmuseoo.." (Kids are allright)

"kreivi, valtuustoon puskee von af summerhill..." (Baby, now that I found you)

Aika kamaa!!! Ei ehkä huonoa (siis mun mielestä) mutta käsittämätöntä ja myös kvasifilosofista.

Ja Sepi Kumpulainen:

"armotonta menoa, ei tippaakaan nyt tingitä" upea riimi!
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Oma ääneni menee kyllä Mikko Alatalolle ja kappaleelle "Markiisin alla on aina kesä", joka soi siinä yhdessä mainoksessa keväällä. Jos tulisi Alatalo tähän viereen sen tällaisena sadepäivänä sanomaan, niin ei hyvää tietäisi.
 

Larba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toinen taiteenlajinsa onkin kappaleiden nimet, jossa Bal-Sagoth on vetänyt toistaiseksi pidemmän korren minun arvoasteikollani. Biisien nimiä en ole juurikaan pidemmälle päässyt Bal-Sagothiin tutustumisessa, mutta ainakin alku on lupaava,

Bal-Sagoth - The Dark Liege of Chaos is Unleashed at the Ensorcelled Shrine
Bal-Sagoth - Cry Havoc for Glory and the Annihilation of the Titans of Chaos (The Splendour of a Thousand Swords Gleaming beneath the Blazon of the Hyperborean Empire Part III)
Bal-Sagoth - And Lo, When the Imperium Marches against Gul-Kothoth, then Darksome Sorceries shall Enshroud the Citadel of the Obsidian Crown
jne.

Itse omistan kaikki ko. orkesterin tuotokset. Näkisitpä ne lyriikat. Niitä meinaan riittää, esim. Starfire.... levyn kansilehdykässä on miltein pienen romaanin verran samanlaista huttua. Musiikki potkii kyllä ihan mukavasti(varsinkin vanhempi tuotanto)
Tosin tämä Bal-Sagothin laulaja/sanoittaja Byron on muutenkin varsinainen vekkuli. Mies on suunnitellut oman vaihtoehtoisen maailmansa. Historioineen ja tähtikarttoinen.
 

Vesso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KTP, Ketterä
Viestin lähetti JHag



Ja osaa se Martti Syrjäkin tosiaan:

"mä itkin vähän kun tiskasin ja lakaisin, tahdon tähän taloon sinut takaisin..." HUH!


Itse asiassa nämä ovat niin vahvoja mielipidekysymyksiä kuin vain voi olla, sillä tuo mainittu Martin rivi on jotenkin minusta aina kivasti yhdistänyt arjen ja elämää suuremmat tunteet. Noh, menen pian mauttomuuksiin tunteellisuudessani, joten lakataan tähän.

Kamalaa sontaa kaiken kattavasti ovat CMX:n jostain kumman syystä ylistetyt sanoitukset, jotka saattavat vedota ensimmäisen vuoden punaviinin höyryisiin uskontotieteenopiskelijafukseihin, mutta todellisuudessa ovat tekotaiteellista paskaa ja todella korneja kielikuvia.

On sitä loistavaakin, sillä tsekatkaapa Trio Niskalaukauksen "Rajaton rakkaus". Upeat sanat täynnä suomalaista angstia ja inhorealismia.
 

Tuamas

Jäsen
Makuasioita.

Mutta ihmettelen miksei vaikkapa tuota Mamba "kytkin paskana" biisiä osata pitää huumorina?
Tuohan on selvästi pilke silmäkulmassa tehty, ja se sovitus jo kertoo kaiken. Mielestäni oivallista kämppiä.

Samoin tuo "...autossani ei ole edes nastoja talvella..." on hieno piristys muuten niin tylsään ja tavanomaiseen kappaleeseen.

Suomalainen iskelmä on hyvin pitkälti pahinta tuubaa mitä tiedän, tietysti hittieurojeejeepop on lähes yhtä kauheaa, mutta...

No, turhahan niistä makuasioista on tapella.
Toiset voivat pitää tekstiä todella oivaltavana ja loistavana kun vaikkapa toinen näkee sen tekotaiteellisena, typeränä tuubana...
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Viestin lähetti JHag


Ja osaa se Martti Syrjäkin tosiaan:

"mä itkin vähän kun tiskasin ja lakaisin, tahdon tähän taloon sinut takaisin..." HUH!



En ymmärrä. Minusta tuo on oikein hyvä rivi. Sitä paitsi Syrjä on teknisesti taitava, mutta silti oivaltava tekstintekijä.

Murheellisinta on suomalainen perusiskelmäteksti tyyliin Turkka Mali - pyöritellään vain sanoja sanomatta mitään. Ja Malikin on kuitenkin teknisesti tarkka ja taitava. Jiri Nikkinen sen sijaan on varsinainen kammotus. Nikkisen teksteissä ei ole tekniikkaa, ei ajatusta, ei mitään...


Suurlähettiläiden teksteistä on täällä puhuttu aika paljon. Ne ovat kyllä luvattoman huonoja, etenkin teknisesti. Huonoja riimejä, laulullisesti rytmittömiä... Pauli Hanhiniemen kursseille saisivat mennä. Hanhiniemi on yksi suurimmista suomalaisista laulutekstintekijöistä tällä hetkellä.
Tuo Suurlähettiläiden auton-nastarengas-juttu on kyllä irrallisena aika koominen, mutta irrallisena sitä ei pidä tarkastella. Samaa kaliiperia löytyy Euroviisubiisistämme Tom Tom Tom, jossa Rauno Lehtinen maalaa hirveimmän tilanteen, joka voi tulla vastaan:

- Puvustasi nappi jos puuttuu, naura sille reilusti vaan.

Loistavaa Ihmis-Rauno!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Sehän tässä onkin intresanttia, että mielipiteet vaihtelevat. Tuosta Martti Syrjän lainista sellainen sivuhuomautus, että minun kirjoissani Martti on hyvinkin taitava sanoittaja, mutta tuollainen nyyhkiminen saa minut voimaan pahoin. Ja sehän on yhtä paljon minun vikani, kuin sanoittajan! Machomiehen identiteettini ei kestä ns. tuoppiin itkemistä eli suomalaisen miehen valitusta. Ja sille en mitään voi, mutta ymmärrän toki että katsantokantani on rajoittunut. :p Martti Syrjän ylivoimaisesti paras teksti on "Murheellisten laulujen maa", joka on suomipopin top3 -kamaa. Tämä vain selvennykseksi, jos joku sai käsityksen, että Syrjän Marttia pitäisin huonona. Ei suinkaan.

Vakiohuono on minun mielestäni jo alussa mainitsemani Hector - teknisesti huiman taitava sanoittaja, jolla ei ole mitään järkevää sanottavaa: "nakkii viis ja sinappi pliis, sanon enkä piittaa kiloistani siis, niin se on, niin se on, tää cocktail-sukupolven tylsä satyricon" AAAAAGH! Joku tykkää, minä en.

Mutta vaikea on sanoa, kumpi on pahempaa: teknisesti taitava sanoittaja, jonka sisältö on tuubaa (Hector, Vexi Salmi - paitsi Irwinin nerokkaat tekstit -, ja ne iskelmäpellet mallia T.Mali) vai sekä teknisesti että sisällöllisesti huono tekstinvääntäjä (Pelle Miljoona, Suurlähettiläät, Ilkka Alanko).

Ja kolmas laji on oudot, kuten Jaana Rinne & Jiri Nikkinen. Ei voi sanoa välttämättä teknisesti huonoiksi, kun niissä on oma maailmansa. Ja riimien tekohan ei ole pakollista, ei suinkaan, vaan joskus varsin rajoittavaa. Tähän kompastuu Martti Syrjäkin toisinaan "meillä oli hetkemme/retkemme". Itse odotin, että joku muukin noteeraisi Ms. Rinteen, mutta hänen 15 minuuttisensa on jo auttamattomasti mennyt - ehkä hyvä niin.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Jos pysytään kotimaisissa niin kyllä Nylon Beatin "Teflon Love" on aika kamala.
Ja ehdoton ulkomainen suosikki on kyllä Mel C ja If that were me:
"I couldn't live without my phone / But you don't even have a home"

Voiko sen tuon paremmin sanoa :D
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Murmeli


Ihan vaan piruuttani korjaan että sanat menee "mä oon Harri Love" :)

-No perskutarallaa, niinhän se onkin - ja nythän se teksti näyttääkin loogiselta ja hyvältä:p Yhtiömme kiittää!
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Re: Teutonihevi & Bal-Sagoth

Viestin lähetti Noose
Ei ole oikeasti hauskempaa lyriikan lajia kuin sukkahousuhevin - varsinkin italialaiset ja ruotsalaiset - sanoitukset. Omaa luokkaansa mielestäni näillä aloilla on Rhapsody ja Hammerfall, mutta ei sovi unohtaa Manowaria.

Rhapsody: Emerald Sword

"For the king for the land for the mountain,
for the green valleys where dragons fly,
for the glory the power to win the Black Lord,
I will search for Emerald Sword"

Kuinka kummassa olen samaa mieltä kanssasi :D :D :D Varsinkin juuri kyseinen Rhapsody saa aina hymyn suupieleen, ku pikkuveli pistää soittimeen. Itse ei oikein nappaa.
Manowar on tuollaisten sanoitusten varsinainen aloittaja. Kornia kornia :D :D
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
ja riffi menee tyt-tyy- tydidydy

Just tuli radio hesasta vanha versio henkan klassikosta fire, tämä on tietenkin suomennettu "mä haluun panna puita sun kaminaan" (let me stand next to your fire).
Vaikka sanat on kyllä tosi 70-luvun karseat varsinkin kun ne lukee, silti piisi on jotenkin ylvään koominen.
 
Viimeksi muokattu:

39er

Jäsen
Suosikkijoukkue
The one and only -HPK!
+NUFC
Viestin lähetti filmirulla
Höhöö!

Kyllähän huonoja biisien riimejä on vaikka kuinka paljon mutta eihän niitä muista tosta vaan. Noista jo mainittuihin Ilkka Alangon sanoituksiin voin kyllä yhtyä sillä ne on kyllä todellista sontaa mitä kaveri pukkaa maailmalle. Kyllä sais oikeesti Ismo hävetä pikkuveljen puolesta. Miten on muuten mahdollista,että pikkuveli on niin helvetin paljon huonompi sanottaja kuin isoveljensä? Tosin kyllähän Ismokin on muutaman surkuhupaisan rallin on väätänyt.

Hassisen Kone: Reippaina käymme rekkain alle,kun se tuntuu niin ihanalle hyvästi jätämme maailmalle reippaina käymme rekkain alle
Tää kertosäe oli luonnollisesti Reippaina käymme rekkain alle kappaleesta.

Seuraavaksi Hassisen koneen Älä syö liisteriä sanoja:
Älä syö liisteriä se ei ole kiisseliä. Lyö liisteri seinään paperia päälle ja valtuusto vastaa LÄPÄTILÄÄ/ Älä syö puuroa se ei ole puuroa. Lyö puuroa seinään paperia päälle ja valtuusto vastaa LÄPÄTILÄÄ

Nuo sanat on mulle ainaskin hiukan liian vaikeita tajuta. Saattaishan se olla jos vetäis pari jointtia niin noistakinsanoista löytys jotain järkeä. Mut täytyy antaa Ismolle kuitenkin muutamat harardit anteeksi sillä kyseessä on kuitenkin Hassisen koneen eka levy vuodelta 1980.

Sit täytyy laittaa hiukan Popedaa! Laitan sanoja Keskiyön blues biisistä. Arvatenkin sanottajana löytyy Pate Mustajärvi!

Pöllö huusi huu huu/ keskiyön blues/ huu huu ja pulu kaatuu/ huu huu keskiyön blues
ja jätkät pelas raminaa

Ai,että on hienosti riimitelty.

Sit toinen ralli jonka nimi on Arskan kone! Oikeestaan laita kokonaan tän biisin,kun ei ole niin pitkästä sanotuksesta kyse. Voin vannoa,että tää sanotus on pelkkää rautaa!

Nyt beibi pidä kii / pidä lujaa kii / kohta sonta lentää / kohta pääset extaasiin

Mun uusi kone on / voittamaton / pellolla perkele / tavoittamaton / se on niin kaunis / sitä emäntäkin rakastaa

Mä lähdin joroihin / kanssa gimulin / beibi oli vahaa / kun se näki mun traktorin

kun yössä kynnetään / multa pöllyää / meteli on kauhee ja musta savu jää

se on niin kaunis / sitä emäntäkin rakastaa

se kiipee vaikka puuhun / sillä lennän kohta kuuhun / se on viiltovarma Volvo B valmetti!

Jumankauta mitkä sanat! Noista on varmaan Pate koittanut tehdä jotain hauskaa mutta koittamiseksi jäi.


Joopa... filmirulla tyhjensi potin!
Tippa silmässä nauraa raavainkin mies näille riimeille!!

Loistavaa!
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Janos

Viestin lähetti merzyk
Janos oli ihan ykkönen - silloin aikanaan. Sälli taisi kuolla johonkin auto-onnettomuuteen, eikä miehen "sulosäveliä" päästä enää kuulemaan.

Janos kuoli moottoripyöräonnettomuudessa Turku-Raisio -välisellä moottoritiellä. Onneksi hän ennätti tehdä kaksi pitkäsoittoa känni-iltojemme iloksi.

-Maila
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Aargh, just tulee radiosta Ilkka Alankoa parhaimmillaan:

"suojassa metsien, rannoilla järvien, katveessa pensaiden tai puun.." Voi helvetti, eikun kanavaa vaihtamaan...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Hammerfallin Heeding the Call-sinkun kansissa lukee: "The Templars Are Back On The Streets". Hyvä Ruotsi!:D :D
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Nyt joku neropatti teki hurricanes klassikon i will stayn suomeksi. Piisin nimee en tiedä mut jotenkin näin se menee: kuljen kanssasi polkua lahden/kahden... (II säkeistön alusta)
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Päivän Ilkka Alanko:

4 ruusua biisissä "Pullaa" (nimi kertoo jo kaiken sanoittajan taidoista):

"on elämä pullaa, se sattuman varassa rullaa..." AAAAAAGH:D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös