Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

  • 215 274
  • 747

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Viestin lähetti Hauptmann
Ensi viikon perjantaina olisi hammaskiven poisto ja toukokuussa ensimmäistä kertaa paikkausta. Ei sinäänsä pelota, kunhan vain puudutukset ovat kunnossa. Muuten voi tehdä kipeää.

En tiedä mistä johtuu, mutta omalla kohdalla paikkaaminen ei satu yhtään - no pari vihlaisua ja se on siinä. Kyse ei varmaan ole kipukynnyksestä, vaan toisilla on hermot kenties jotenkin pinnassa tai jotain. Hammaskivenpoisto on vaan muuten inhottavaa.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Hammaskiven, jota itselläni tulee todella runsaasti aina poistettavaksi, raapiminen ei ole mikään miellyttävä tunne. Mutta enemmän inhoan sitä vaimeaakin ääntä, joka toimituksesta lähtee. Odotan perjantaita mielenkiinnolla.

Tämä edellinen käyntini vahvisti muuten uskoani näiden petojen inhimillisyyteenkin, terkkuja vaan kaikille palstan hampulääkäreille.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Re: Purukumin pureskelu on vaarallista

Viestin lähetti Käkätin

Ja sitten ite tarinaan...
Juuri ennen joulua tuli tunnilla istuttua ja näpyteltyä tylsistyneenä koodeja purkkaa jauhaen.
Kesken tunnin sitten yhtäkkiä ihmettelen siinä että mitä helvete, mulla on suussa kiviä. Sylkäsin pois purkan ja sen "kiven", mikä todellisuudessa osottautu palaksi hampaata. Siinä sitten soittaan äkkiä hampulekurille että voiskos kiltti täti tehä mun hampaalle jotain.

Noh sain sitten seuraavalle viikolle ajan ja tietysti ensimmäisenä sain haukut kun en ole muistanut käydä tarkistuttamassa hampaitani ja seuraavaksi totes että tässä onkin sitten työmaata tehä ehjä hammas neidille. Kysäsi siinä vielä että oliko oikeasti purkkaa jauhaessa lähtenyt pala pois. Ihan kuin siinä vaiheessa olis tullut mieleen valehdella kun muutenkin oli tuskaa mennä sinne.

Samalla tavalla käynyt itsellenikin aikoinaan. Siis purukumia syödessä lähti pala hampaasta irti. No loppu paketin heitinkin sitten roskiin, kun kerran hampaat ei näköjään sitä kestänyt.

Ettet vaan käyny julkisen sektorin hammaslääkärissä?
Itekkin kävin viime vuoden puolella ja tuo mitä sinä kerroit oli lievää siihen verrattuna mitä itse sain kuulla. Totesin kotiin tultuani, että toista kertaa en sen kotkan luokse mene enkä muutenkaan julkiseen hammashoitolaan.
Tällä hetkellä käyn yksityisellä ja palvelu on loistavaa. Maksaa jonkun verran enemmän, mutta hinta on pieni siitä, että hammaslääkärin jälkeen ei vituta muu kuin lasku. Olisin meinaan tönässy sen julkisen puolen tätin auton alle, jos ois tullu vastaan samalla viikolla sen verran otti päähän kohtelu. Ja sitten siitäkin piti vielä maksaa, kun vittuilivat päin naamaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Nahkaparturi
En tiedä mistä johtuu, mutta omalla kohdalla paikkaaminen ei satu yhtään - no pari vihlaisua ja se on siinä. Kyse ei varmaan ole kipukynnyksestä, vaan toisilla on hermot kenties jotenkin pinnassa tai jotain. Hammaskivenpoisto on vaan muuten inhottavaa.

Juu voi johtua tuosta hermoista ja myös sitten hammaslääkärin ammattitaidosta. Toiset vaan osaa tehdä työnsä hermoja kunnioittaen ja toiset ei.
Itse en tosin ikinä anna hampaita paikata ilman puudutusta. En tykkää kivusta ja puudutuksen pieni nippaisu on pienempi paha. Mulla meinaan koskee normaalisti se kun ne porailee. Tosin usein vähän liian syvälle kuten he sen ilmoittavat.
 

HIFK23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heh...ylihuomenna keskiviikkona HAMMIKSEEN JUURIHOITOON kolmannen kerran eikä jännitä yhtään.Ei hammaslääkäri mikään unelmapaikka ole mutta sellainen hammassärky mikä mulle pääsiäisenä iski oli sitä luokkaa että sai tällaisen aikamiehenkin kyyneliin ja sen sanon suoraan että silloin oli kyllä hammaslääkäriä ISO IKÄVÄ,eli rohkeasti vaan tuoliin roikkumaan pääalaspäin,ei se niin kamala paikka ole :).Tiedän vaan että kohta on homma pulkassa eli ei tämä hammas enää kiukuttele kun juuret on hoidettu!!!JA SYÖKÄÄ PURKKAA!!!!!!!
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ehdin kerran tai kaksi tänään hammaslääkärin penkissä miettiä oman henk.koht. hammashoitoni huolimattomuutta. Hammaskiveä nimittäin oli päässyt kerääntymään ikenien alapuolellekin ja ai että, kuinka ihanalta sen poisottaminen tuntui. Täti kaivoi sillä haravalla minun hampuraukkoja ikenien alta, eikä voinut syyttääkään kuin itseään. Mutta ei siinä vielä kaikki. Sellaisella hiomalaikan tapaisella vempeleellä hän lopuksi veteli pitkin ienrajaa, ja kenelläkään ei ollut enää hauskaa. Mua ei taas kiinnosta yhtään mikään, vai miten se meni.

Tein jalon päätöksen hoitaa hampaani kunnolla tästä eteenpäin, mainitsinkin, etten ihan heti pian halua joutua uudelleen tähän käsittelyyn. Tämä tapahtui vähän puolenpäivän jälkeen ja vieläkin on veren maku suussa. Totista touhua. En halua edes tietää, millaista on varsinainen juurihoito.

Ensi kuussa paikataan pienen pieni reikä, joka ei vieläkään ole vihlonut. Täten on helppo uskoa, että se on pieni. Saapahan ensi tuntumaa siihenkin touhuun.

Lopuksi tahdon vielä sanoa, että lapset, hoitakaa hampaanne. Pysyy mielikin virkeämpänä, kun ei tarvitse ahdistaa itseään kiduttavilla hammaslääkärikäynneillä.
 

Käkätin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeen Parasta Kiekkoa
Re: Re: Purukumin pureskelu on vaarallista

Viestin lähetti repe_joke
Ettet vaan käyny julkisen sektorin hammaslääkärissä?
Itekkin kävin viime vuoden puolella ja tuo mitä sinä kerroit oli lievää siihen verrattuna mitä itse sain kuulla.

Juu julkisella puolella kävin. En mä enää viitti tehdä samaa kuin tein pienenä eräällekin hampulekuri sedälle.

En liiemmin tykännyt sen repimisestä niin päätin purra sitä sormeen.
Ei siinä sit hittojakaan, setä vaan totes että nuorella neidillä on ainakin purenta kunnossa kun tarrasin sitä sormenpäästä kiinni oikein kunnolla.
Veikkaisin että äitykällä oli allekirjoittaneen tempun ansiosta hieman selitettävää kasvatustavoistaan... Minäkö muka riiviö ollut pienenä, en suinkaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ruipelo herätetty

No niin, eilen meikäläisellekin sitten vihdoin tuo aikaisemmin mainitsemani nukutushoito suoritettiin ja kotona siis jo onnellisesti toipumassa. Saikkua tuli muuten torstaihin asti.

Itse operaatio ei nyt mitenkään mahdottoman iso ollut: kaksi viisaudenhampaan poistoa leikkaamalla, kaksi muuta hammasta veks ja yksi juurihoito. Tämän lisäksi oli hammaskiveä jyrsitty pois.

Homma meni odotetun hienosti, eikä kipuja ole ollut oikeastaan ollenkaan. Se saattaa kyllä johtua ilmeisen vahvasta lääkityksestäkin, mutta on tämä vaan aika luksusta pitkien tuskien jälkeen. Verenvuotoakin oli aika vähäisen ja nyt taitaa enää suuta huuhdellessa tulla ulos vanhaa suuhun jäänyt verta.

Nyt alaleukani on kyllä aivan järkyttävän turvoksissa ja olenkin ajatellut ryhtyä Ridge Forresterin leukastuntmieheksi tai kummisetä -elokuvien jatko-osiin Marlon Brandon vastaavaan virkaan.

Palvelu oli yksityisellä klinikalla oikein mukavaa ja kaiken kruunasi se kun erittäin vetävän näköinen kimalaishoitajatar antoi minulle, jo hieman toivuttuani tokkurasta, Peppi Pitkätossu -laastarin ja mehujään. Heti herättyäni ja siis armottomassa pöhnässä olin kuulemma kovasti houkutellut ko. kimalaista HPK:n sunnuntaiselle faniristeilylle. Ei kuulemma pysty lähtemään, kun on töitä. Niinhän niillä aina...

Jatkossa tulen käymään tarkastuksissa vähintään joka vuosi, sillä tällaisia operaatioita ei kovin usein jaksaisi omalle kohdalle. Paljon se vaati, että tuonkin tajusi.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Itselläni oli aiemmin todella paha kammo. Tuntui että elämä päättyy siihen päivään kun on hammaslääkäriaika. En osannut ajatella ollenkaan siitä eteenpäin. Pääsin kuitenkin pelkoni takia johonkin kliiniseen erikoishoitoon jossa antoivat ilokaasua ja iskivät puudutuspiikkejä. Nyt on neljään hampaaseen tehty juurihoito ja pelko on poissa. Juurihoito ei todellakaan ole niin paha juttu kuin luullaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Derby
Juurihoito ei todellakaan ole niin paha juttu kuin luullaan.
No kyllä se vaan valitettavasti voi olla, niin kuin tästäkin ketjusta on saanut lukea. Mutta sanotaan mieluummin niin, että se ei välttämättä ole niin paha juttu kaikille ja aina.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Rontti
No kyllä se vaan valitettavasti voi olla, niin kuin tästäkin ketjusta on saanut lukea. Mutta sanotaan mieluummin niin, että se ei välttämättä ole niin paha juttu kaikille ja aina.

Ei se juurihoito ole paha juttu, jos hammaslääkäri on hyvällä tuulella.
Jos ei puuduteta, niin juurihoito voi olla yhtä tuskaa. Minulle tehtiin tänään kahteen eri hampaseen juurihoidosta pientä osaa ja ei sattunut sitten yhtään.
Toiseen hampaaseen joutu pistämään puudutuksen, mutta se on pieni paha kun vertaa niihin kipuihin mitä tuntisi ilman puudutusta.
Että kyllä on paska hammaslääkäri, jos juurihoita sattuu. Tarvii vain osata puuduttaa oikein.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti repe_joke
Ei se juurihoito ole paha juttu, jos hammaslääkäri on hyvällä tuulella.
No en minä tajua, että mitä tekemistä hammaslääkärin tuulilla on potilaan kipujen kanssa. Tai voi tietenkin olla, mutta silloin kyseinen lekuri lienee ihan väärällä alalla. Sellaisiakin varmasti on.

Ja varmasti on totta, että hammaslääkärin taitotaso voi vaikuttaa myös potilaan kipuihin, mutta millään en voi uskoa että se on pääsyy näihin potilaiden tuskiin. Ja jos se on se syy, niin jo se nyt on perkeleen huono tuo koulutustaso tässä maassa.

Käsittääkseni tuo kipu nyt vaan sattuu olemaan aika yksilöllinen juttu ja siihen vaikuttaa todella moni asia. Lääkärin mielialan muutoksien ainakin pitäisi olla siinä ryppäässä kaikkein pienin juttu. Kele.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Rontti
No en minä tajua, että mitä tekemistä hammaslääkärin tuulilla on potilaan kipujen kanssa. Tai voi tietenkin olla, mutta silloin kyseinen lekuri lienee ihan väärällä alalla. Sellaisiakin varmasti on.

Ja varmasti on totta, että hammaslääkärin taitotaso voi vaikuttaa myös potilaan kipuihin, mutta millään en voi uskoa että se on pääsyy näihin potilaiden tuskiin. Ja jos se on se syy, niin jo se nyt on perkeleen huono tuo koulutustaso tässä maassa.

Käsittääkseni tuo kipu nyt vaan sattuu olemaan aika yksilöllinen juttu ja siihen vaikuttaa todella moni asia. Lääkärin mielialan muutoksien ainakin pitäisi olla siinä ryppäässä kaikkein pienin juttu. Kele.

Jos käyt kunnallisessa, niin ihan varmasti hammaslääkärin tuulella on merkitystä siihen tekeekö työnsä hyvin vai hyvin huonosti.
Niille kun ei ole paskankaan vertaa väliä tuleeko asiakas enää takaisin vai ei.

Yksityiselle en taas ole moiseen asiaan törmännyt vaan joka kerta olen saanut hyvää palvelua ja hoitoa. Kertaakaan ei ole yksityisellä käydessä sattunut ja samaa ei voi sanoa kunnallisesta puolesta.

Kunnallisessa liika kiire näkyy valittettavan paljon työssä. Kyllä sitä vähemmästäkin vitutuksen puolelle iskee, kun koko ajan pitää tehdä töitä peräsuoli pitkällä ja lakisääteiset tauot tuppaa jäädä pitämättä.

Kipu on varmasti yksilöllinen, koska juuria on erilaisia. Tosin minun mielestäni (huom!) hammaslääkäri on tehnyt työnsä huonosti, jos puudutus ei auta.
Tosin se onkin jo peikkomaisempi flaksi jos on allerginen puudutuslääkkeille.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt sitten on ikenet verillä hammaskiven poiston jälkeen. Itse toimitus kesti ehkä vain 10 minuuttia. Pitää tästä lähtien pitää parempaa huolta hampaista. Toukokuussa on sitten kahden hampaan paikkausta.
 

super

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvissä kyttäysasemissa
Kahden reiän paikkaus tänään. Otin sitten ilman puudutusta ja oli saatana viiminen kerta!

Paikkaajana oli ihan ok näköinen neiti joka saattoi vaikuttaa puudutuksen pois jättämiseen. On sitä saatana tyhmä!

Ens kerralla otan sen puudutuksen vaikka se antais edestä, takaa ja istuis naaman päällä!
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Itse olen vältellyt useamman vuoden hammaslääkäriä. Vuodenvaihteen tietämillä oli pakko, ylhäältä vasemmalta alkoi jokin hammas vihloa. Tilasin n. 3 viikon vitkuttelun jälkeen tammikuussa ajan. Puhelimen toisessa päässä ollut neitihenkilö sanoi:"Tässä on sitten puolen vuoden jono." Mit vit?
Kunnallisella eivät näemmä ne jonot ihan helposti lopu.
Noh, jäädään sitten jonoon. Pienellä ahkeralla pesemisellä se vihlonta loppui.

Sitten talven kuluessa hampaitten pesu jäi aina välillä. En ole ikinä ollut mikään hyvä pesemään hampaita. Jää todella helposti, mutta jossain vaiheessa sitten se pesemättä jättäminen tulee vastaan. Nyt se tuli.

Vappuaattoaamuna alkoi pikkasen tuntumaan että nyt on jotain vikaa.
Hammasta särki hieman, mutta se meni hampupesulla ohi. Illalla oltiin juhlimassa ja siellä jomotusta oli jo havaittavissa. Otin yhden särkylääkkeen, (joo joo..meni sitä olutta sitten ennen ja jälkeen, ei hjuva) ja tunne meni ohi. Tosin taisin syödä ns. väärällä puolella suuta. Pikkasen tuntui ikävältä. Yöllä sitten heräsin siihen että hammasta särki. Koko ajan ollut siis kyseessä vasemman puolen tokavika hammas. Viisauden hampaani ovat siis poistettu jo amatsu-iässä. Niistä myöhemmin lisää.

Kipu lähti ja sain unta. Aamulla aamukahvin jälkeen kipu alkoi palailemaan, otin lisää särkylääkettä. Ei oikein tuntunut toimivan. Iltapäivällä lähtö appivanhempien kanssa vappulounaalle. Pyysin anopilta särkylääkettä, hän antoi Burana 600:sen. En ottanut heti vaikka suussa alkoi jomottamaan enemmän ja enemmän. Söin ruuankin toisella puolella suuta. Jossain vaiheessa Burana vatsaan - ei mitään vaikutusta. Mietin että ompas nyt kova homma kun ei tääkään tehoa.

Illansuussa oli jo veemäinen olo, kun hammasta särkee ja veto vähän poissa. Ei oikein jaksanut mitään tehdä. Jäin sitten rouvalle yöksi ja napsin tuplana 300 mg Dexitiä. Vei ehkä pahimman kivun pois, mutta ei kaikkea. Kymmeneltä nukkumaan. Nukuin viime yönä noin reilun tunnin. Kerran olin nukkunut kun rouva oli hereillä. Muuten olin koko ajan hereillä. Yksi tuskaisimmista öistä ikinä. Koskaan. Missään.

Aamulla kuudelta ylös, vähän aamukahvia, leipää ja lähtö kohti Tamperetta. Kipu ei oikein tuntunut autolla ajettaessa, tiedä mistä johtui. Pääsin töihin myöhässä ( jouduin pitstopille ekaa kertaa elämässäni matkan varrella) ja heti soittelemaan hammaslääkäriä. Jostain syystä en edes soittanut kunnalliselle. Koskikeskuksessa ei ollut tälle päivälle aikoja. Seuraava numero. Sieltä löytyi, klo 11 oli vapaa aika. Ikinä ennen en ole ollut yksityisellä ennen tätä.

Kymmenen maissa oli olo aivan tuskainen, ei mitään pystynyt tekemään. Kylmänhiki virtasi päästä ja päässä heitti. Viimein kello tuli sen verran että pääsin lähtemään hammaslääkärille.
Odottelin hetken, täytin kaavakkeen henkilötiedoistani. N. 40-vuotias rouva tuli päästämään huoneeseen ja ensimmäisenä silmäni kiinnittyivät n. 25-vuotiaaseen Riikkaan. Aikamoinen pakkaus, vaikkakin vaaleassa hoitopuvussa. Tollasia harjoittelijoita lisää!!

Noh, lääkäritäti otti ohjat käsiin. Kyseli mihin sattuu, paineli hammasta ja varmisti että oli oikea hammas. Vanhan paikan alta sattui. Pikaröntgen päälle ja kuvanottoa. Kuvaa ei ollut tullut niin täti sanoi että kaipa tässä voi aloittaa. Ja että jos menee juurihoitoon, niin 100 ecua maksaa. Siinä vaihessa rahanmeno ei ollut mitään, kun sitä kipua oli n. 40 tuntia tuntenut.

Ei muuta kuin puudutuspiikkiä ikeniin ja hommiin. 25 minuuttia sillä meni siinä hommassa. Paikka helvettiin, juuret auki ja juurihoito päälle. Nyt tiedän miltä se tuntuu. Ilman puudutusta sitä ei voine toivoa edes pahimmille vastustajilleenkaan. Aika jännän oloista kun lääkäritäti hinkkaa niitä hermoja jollain välineellä ja väristykset menee läpi kropan. Hermoon osumalla tekee kaikkea kivaa...just joo.

Täti pisti paletin uusiksi. Avasi hermon ja sanoi että:"En ihmettele jos sulla on ollut kipuja. Tän hermon kun avasi, niin sieltä tuli paineella mätää. Ja sitä oli paljon". Huikeata. Sitä mätää on nyt sitten kertynyt siitä vuodenvaihteesta lähtien. Mut kipu lähti kyllä pois.
Pari kertaa joutunee käymään vielä juurihoidossa, mutta tällä kertaa tää on helppoa.
Olen varmaan junnarina saanut jonkinlaisen hammaslääkärikammon kun eihän peruskoulussa paljoakaan puudutettu. Moralisaarnaa tuli sitäkin enemmän. Se on muuten ehkä alistavinta mitä voi maailmassa olla. Hammaslääkäri vittuilee sulle, kun on jotain jäänyt tekemättä.

Yksityisellä eri juttu. Ei mitään moraalisaarnaa. Päinvastoin. Hammas kuntoon 25 minuutissa, kirjoitti reseptin ja sanoi että soittele jos kivut tulevat. Taskussa on nyt antibioottiresepti ja samoin resepti Burana 600:lle. Olin ilman särkylääkettä iltapäivän ja illansuun. Ei mitään. Jossain vaihessa Suomen pelin aikana tuli sellainen olo, että nyt voisi ottaa. Mut sitä 600:sta en ole hakenut, tavallista buranacapsia vain. Kyllä se auttoi. Vähän on välillä arka tuo hammas ja muistuttelee varmasti. Tarvii katsoa nyt mitä tapahtuu.

Tämän reissun jälkeen kyllä jatkossa käytän vain yksityistä. Kunnalliselta puolelta ei yleensä kuin vittuilua, pitkän odotusajan sekä paskaa työtä.
Olen kuitenkin vähän vältellyt vielä toisella puolella suuta syömistä, josko huomenna.

Tän kuun lopussa seuraava aika ja sitten jatketaan. Ai niin, 63 euroa plus rapiat maksoi koko homma. Siitä on siis jo vähennetty Kelan osuus. Tekevät senkin mun puolesta, tästä mää diggaan. Lähti kyllä hammaslääkäripelko pois aika nopsasti.

Ai niin, amatsuikäisenä tosiaan revittiin multa kaikki ne neljä viisaudenhammasta irti. Kaikki kasvoivat vinoon. Kolme niistä on edelleen tallella pöytälaatikossa. Se yksi on kyllä tyylikäs. Juuret kasvaneet ristiin keskenään. Joo, kaikki hampaat ovat lähteneet kokonaisina. Muistaakseni leikattiin. Ehkä.

No enivei, nyt on hyvä olo. Kipua ei ole, ja se on tärkeintä. Vittumaista on kyllä kun ei saa nukuttua hammassäryn takia. Muut säryt kyllä vielä menee, mutta hammassärky...

Muistakaa lapset pitää huolta hampaistanne!!
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä B1n kertomus on hyvä esimerkki siitä, miten voi käydä, kun viivyttelee hammaslääkäriin menoa. Itselläni on vastaavanlainen muistuttaja vuoden 1990 paikkeilta, se hammas pääsi vain sen verran pahaan kuntoon, että sen kohdalla alaleuassa on nyt tyhjää. Muutama muu hammas on käynyt läpi juurihoidon, mutta nyt ei ole useampaan vuoteen tarvinnut tätä ihanuutta.

Eilisessä tarkastuksessa löytyi muutama vähän lohjennut paikka, ei onneksi mitään sen vakavampaa. Huh kun helpotti.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään oli kahden hampaan paikkausta. Kun puudutukset olivat kunnossa, ei poraamista edes huomannut. Itse operaatio kesti vain 20 minuuttia.
 

Aln

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itsellänikään ei paikkaaminen satu, se on muutama vihlasu porausvaiheessa ja sillä selvä. Joten tässä viimeiset 6 vuotta tullu otettua kaikki paikat ilman puudutusta. Itselläni ei muutenkaan ole mitään hammaslääkäri-kammoa vaan, en nyt voi sanoa nautinko siitä, mutta jotain hienoa siinä on.

Pienempänä tosin vedettiin tulehtunut maitohammas pois, ja se kyllä sattu vaikka oli kauheet puudutukset. Ja on joskus revitty maitohammas pois, missä oli iso reikä, mutta se taas ei sattunut niin paljon. Se ääni ja tunne oli vaan aika kauhea, kun se vedettiin pois.

Ennen mulla oli paljon reikiä (varmaan 10-15), mutta nyt on mennyt pari-kolme vuotta ilman reikiä. Kyllä se siitä!
 

temmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
tuossa viime vuonna hoidatin taas hampaita.
edellisestä kerrasta parisen vuotta. tarkastuksen tuomio oli:
1 hammas poistetaan
2 hampaaseen juurihoito
9 hammasta paikataan
hammaskiven poistoa sieltä sun täältä
nämä tuli kahden vuoden aikana ja pesen hampaita pääsääntöisesti kaksi kertaa päivässä.

onneksi en pelkää hamppitohtoria ja omistan korkean kipukynnyksen.

Puudutusta otin vain hampaan poistoon, ei varmaan olis ilman alkanut tekemäänkään.
poraaminen/paikkaaminen vain vähän vihloo, voi vielä rentona pötkötellä.
juurihoidossa vihloo vähän enemmän kun hermoon tökitään, mutta ei sitä kivuksi voi sanoa.
enemmän ottaa päähän puudutus minkä laitto jo tuntuu enemmän mitä paikkaaminen. Ja se Ojasmainen naama mikä siitä tulee kun ei tunne mitään.

Vaimoni on aikonut kaksi vuotta mennä poistattamaan viisaudenhammasta mutta pelkää jostain kumman syystä.
hassua sinänsä kun on pukannut kaksi vajaa neli kiloista möhkälettä kikkelin kokoisesta aukosta. siitä isot rispektit.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Laitanpa tämän hammaslääkäri-aiheisen viestini tähänkin ketjuun, vaikka se jo tuolla sekalaisissa kysymyksissä olikin. Jospa täältä saisi lisää vastauksia, ainakin ketju on aiheenmukainen.

Viestin lähetti Poison
Olisi tarve marssia tapaamaan hammaslääkäriä. Kiirekin taitaa olla, kun kipu vain yltyy. Lähinnä jotain kovempaa ainetta purressa tuntuu ja hampaassa myös näkyy jotain mustaa. Kunnallisen puolen syyskuulle lupaama aika ei oikein houkuta, joten mieleen nousi ajatus yksityisestä hammaslääkäristä.

Yksityisessä mietityttävä puoli on hinta. Tapauskohtaisestihan se tietysti aina määräytyy, mutta olisi kiva saada joltain vaikka edes hieman suuntaa antavaa tietoa esim. reiän paikkauksen kustannuksista? Kela korvaa tietysti jonkun verran ja siitä löytyi netistä tarkat tiedotkin, mutta esim. yksityisten hammaslääkärien hinnastoja en oikein mistään löytänyt.

Pitää mennä nyt lähipäivinä kyselemään vastaanotoilta hintoja, mutta suuntaa antavaa hintaa olisi mukava tietää etukäteen. Ei tarvitse sitten ehkä ihan niin kovin järkyttyä...

Ja juu, toki julkiselle puolelle voisi valittaa oikein urakalla kipua ja saada siten ajan vaikka päivystykseen, mutta tämänpäiväinen valitusvierailuni (ja sen tulos) nosti jo riittävästi ärsytyskynnystäni.

B1:n viesti nostatti kylmiä väristyksiä, ja fiilis siitä, että lekuriin on päästävä kasvoi entisestään.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
No niin, nyt on sitten eka kerta koettuna poraamistakin. Tämä kairauksen kohde oli kuulemma melko pinnassa vain, eikä tuska mikään hillitön ollut. Niin epämukavaa se kuitenkin oli, että jos niitä jatkossa tulee ja ovat yhtään syvemmällä, taidan ottaa puudutuksen.

Minä selvisin kuitenkin onnekseni hengissä tästä kidutuksesta. Kyllä täytyy sanoa, että aikuistakin ihmistä hiukan jänisti hetki ennen sisäänkutsua. Hammaslääkäriä kaiketi kuuluu pelätä.
 

Kelju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, SaiPa, JM Aaltonen
Eka viisaudenhampaanpoisto takana. Ennen poistoa leukaan sattui vähän aina kun liikutin sitä, joten pakkohan tuo oli tehdä. Eipä ollut kovin kummoinen operaatio. Puudutus oli toki käytössä. Mietiskelin, että milloin se lekuri oikein alkaa hommiin, kun hammas jo olikin pöydällä. Kivuttomin hammaslääkärikäynti koskaan. ikinä. missään. Tosin poistoa saattoi ilmeisesti hieman helpottaa se, että hammas oli kasvamassa kovaa vauhtia ja irtosi ilman vastarintaa, "omalla painollaan".
 

Puster

Jäsen
Viestin lähetti B1
Tämän reissun jälkeen kyllä jatkossa käytän vain yksityistä. Kunnalliselta puolelta ei yleensä kuin vittuilua, pitkän odotusajan sekä paskaa työtä.

Omalta kohdaltani kauhistuttavat hammaslääkärikokemukset rajoittuvat myös siihen aikaan, kun "joutui" kouluhammaslääkärissä yms. kunnallisissa laitoksissa käymään. Sen jälkeen olen käyttänyt ainoastaan kunnollisia palveluita. Ja kokemukset ovat samantapaisia Bonen kanssa, hyvää palvelua ja nopeasti hoitoon. Lisäksi jos on muutaman kerran muistanut hampaitakin pestä, saa vielä kehut kaupan päälle.

Viisaudenhampaistani poistettiin kaksi ensimmäistä armeijassa ja yleensä tässä vaiheessa tarinaa kuulijat ovat jo kauhusta kankeina. Tosin itse tapahtumana nämä olivat kuitenkin sangen miellyttäviä.

Ensimmäisen halusivat he välttämättä poistaa mutta toisalla kerralla minä olin se aktiivinen osapuoli. Ilmoittauduin vastaanotolla ja pyysin lääkintämikäliemestaria poistamaan hampaan. Tähän lienee syynä se, että hampaat olivat jo puolessa välissä ulkona eikä siis mitään leikkausta tarvittu. Kun vielä päälle tuli puolustusvoimien värikkäitä pillereitä sekä loppupäivä vp:tä, niin mikäs siinä oli hetken istuskellessa.

Jälkimmäiset kaksi viisaudenhampaitten poistoa olivat sen sijaan paljon verisempiä leikkauksia. Mutta yksityisellä nekin sujuivat kunnon puudutuksen alla sen suuremmitta tuskitta.

Nykyään kun yrittää muistaa käydä noin kerran vuodessa tarkastuksessa ja hammaskivien poistossa, ei tule mitään suuria yllätyksiä. Eikä se taloudellisestikaan kirpaise sitten niin paljoa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tuo iki-ihana juurihoito olisi nyt suoritettu.Oikeastaan ensimmäinen vaihe siitä,koska puudutuksessakin eräässä kanavassa oli täysi tunto päällä.

Tunnehan on meille juurihoito fan-clubilaisille tuttu-sama kuin jättäisi munat ovet väliin.
No nyt ne laittoi jotain vahvaa lääkettä,että se jotenkin delaisi ettei siinä olisi tuntoa viikon kuluttua uudessa yrityksessä.Tai jotain sellaista se lääkäri puhui,mutta en shokiltani kyennyt ajattelemaan asiaa sen tarkemmin.

Valakaa veljet uskoa ja sanokaa,että ei se enää ensi viikolla satu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös