Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

  • 215 270
  • 747

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Kävin aamulla hammaslääkärissä lohjenneen hampaan takia, mutta siellähän paljastuikin "mukava" asia: kaikki 4 viisaudenhammasta olivat reikiintyneet ja kuulemma ne sitten otetaan pois. Lohjennut hammas oli saanut aiemmin juurihoitoa, joten sekin on tullut koettua.

Aikani huonoa tuuria harmiteltuani tulin siihen tulokseen, että ei se viisaudenhampaiden poistaminen voi ainakaan vatsatähystystä pahemmalta tuntua. Sekin on nimittäin tullut koettua! Etusormen paksuinen kumiletku suun kautta vatsalaukkuun ei tee gutaa. Juurihoito on kokemuksena siihen verrattuna lasten leikkiä ja muutenkin juurihoidon kauhuja mielestäni liioitellaan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Viisaudenhampaan poisto on todella kevyttä kamaa vatsan tähystykseen verrattuna. Annan repiä vaikka kaikki hampaat pois, kunhan ei tarvitse enää koskaan mennä mahalaukun tähystykseen.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itsellänikin on tuo hampaitten hoito ollut huonossa jamassa pitkään. Viime joulukuussa sitten tilasin ajan, eli minut pistettiin jonoon, no nyt viime kuussa pääsin lääkäriin.Näin täällä turussa, jonotus 10kk! Eilen viimeksi kävin ja palvelu oli hyvää ja vielä joudun useasti käymään. Hammaslääkärinä toimii nuori noin 25-30v nainen, joka on kaikinpuolin mukavan oloinen ja tuntuu osaavan hommansa hyvin. Eli hyvää siis kannatti odottaa jonottelusta huolimatta. Nyt olen päättänyt hoitaa hampaani paremmin ja vähentää cokiksen ja tuoremehujen(tosi ei hammasystävällistä) juomista. Lisäksi koitan käyttää vähän enemmän aikaa hampaitten harjaukseen. Motivaatiota hampaiden hoitoon lisää hammaslääkärilasku.
 
Viestin lähetti Noutaja#9
Kahden leegon paikkaaminen kunnallisessa hammaslääkärissä (Helsinki, muusta Suomesta en tiedä) maksaa 29 eur, ilman siis puudutusta. Jos puudutuksen otat, hinta on päälle 30 eur.

Yksityisellä pelkka puudutus taitaa olla samaa luokkaa ja siihen toimenpiteet päälle. Mutta on se sen arvoista. Viime viikolla kun kävin niin edes piikki ei sattunut.

Tuosta monien kammoksumsta ja kieltämättä vastenmieliseltä kuulostavasta juurihoidosta olisin kysynyt seuraavaa. Voidaanko koko operaatio hoitaa puudutettuna vai pitääkö hermoja sorkkia ilman ennalta annettua piikkiä? Molemmanlaista tarinaa olen kuullut.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Nännimäinen

Tuosta monien kammoksumsta ja kieltämättä vastenmieliseltä kuulostavasta juurihoidosta olisin kysynyt seuraavaa. Voidaanko koko operaatio hoitaa puudutettuna vai pitääkö hermoja sorkkia ilman ennalta annettua piikkiä? Molemmanlaista tarinaa olen kuullut.

Just aamulla olin juurihoidossa ja mikäs siinä, eipä ainakaan paljon nukuttanut 8.30 alkaneen istunnon jälkeen. Mulla ainakin hoitokertoja on kolme, joista ekalla eliminoidaan se hermo, tokalla sitten pistetään 'täytteet' (+ lääkettä ja väliaikainen paikka kuten ekallakin kerralla) ja vikalla sitten lopullinen paikka ja viimeistely.

Parit legot hoidettu tuolla tavoin ja ekalla kerralla puudutettiin kysymyttäkin enkä oikein jaksa uskoa että kukaan oikeasti haluaisi kokeilla sitä hermon tuhoamista ilman puudutusta. Tänään, vaikka hermot olivat siis jo down and out, välillä vähän nappasi kun lekuri hoonasi & rassasi, sillä ympäristö oli vähän ärtynyt. No, se kipu oli tyylilttän enemmän kuin olisi polttoraudalla hipassu kättä eli ennen kun on edes tajunnut että sattuu niin tulee se tahdoton hyppäys hieman ilmaan ja kipu onkin jo ohi. Eli ei hurjan paha homma.

Ja joo, juurihoito sanana kuulostaa julmalta, mutta se on ihan lepposaa ajanvietettä. Ennemin sinne kuin kausari LänsiTappioAreenalle.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo minulla on kans huonoja muistoja hammaslääkäristä. Viimeks kävin armeijassa, kun vielä oli ilmaista. Muistaakseni kävin kuutena arkipäivänä peräkkäin. Perjantaina oli eka aika ja sit seuraavalla viikolla joka päivä, ma, ti ke, to ja pe. Poistettiin viisaudenhampaita jne. Hammaslääkäri suositteli että menisin siviilissä kans heti hoitoon, mutta en ole viitsinyt tai siis uskaltanut, vaikka monta vuotta on siitä jo kulunut.

Hampaissa on varmaan nyt tosi monta reikää. Eniten harmittaa kun noissa kahdessa etuhampaassa on tosi iso kolo, taitaa olla paikka toisesta lähtenyt. Toinen mureni kun tuli 5-vuotiaalta jääkiekkomailasta suuhun pihapeleissä. Ensimmäinen reaktio oli että hanskat tiskiin mut sit näkikin että se oli sen penskan maila, niin ei viitsinyt. Harmittaa myös se että läheskään kaikkia ruokia ei pysty syömään. Ja muutenkin menee tosi kauan aikaa syömiseen kun joutuu oikeestaan noilla etuhampailla syömään. Takahampaista puttuu noin joka toinen.

Kaks hammasta mä oon itse repinyt. Eka sellainen vajaa 10 pulloo olutta ja sit vaan kylmästi hammas irti, hetken mielijohteesta. Viimeks revin itse hampaan tossa ennen joulua, kun oli ensin särkenyt sitä viikon verran. Harmi että se vaan silleen mureni, ja juuret jäi sisään. Ei oo helppoo olla tosimies.

Tähän loppuun voisin sanoa että oon 23-vuotias enkä oo varmaankaan koskaan nähnyt toista saman ikäistä jolla olis yhtä huonot hampaat. Tän melkein vois lisätä tonne vitutus-ketjuunkin.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Joudun tällä sektorilla elämään toistaiseksi vain painajaisunien ja kauhukertomusten varassa. Nimittäin, minulta ei ole yhtään reikään paikattu näiden reilun 22 vuoden aikana, jotka olen tällä pallolla kuljeskellut. Toinen esimerkki on siskoni, jolla on muuten sama juttu, mutta ikää kohta 30 v.

Ikävintä, mitä minulle on tehty, on hammaskiven poisto, ja sen nyt juuri ja juuri kestää.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulle tulee kohta "vasta" 21 vuotta täyteen, mutta tilanteeni on reikien kannalta sama kuin "peruspadalla", eli niitä ei siis ole yhtään.

Yhtälö kuulostaa sikäli ihmeelliseltä, että koskaan en ole hampaitani hyvin hoitanut, minkä myös peruskouluaikaisissa hammaslääkärikäynneissäni sain monta kertaa rajuin sanoin kuulla. Viimeisessä tuollaisessa käynnissäni vähän yli viisi vuotta sitten hammaslääkäri sanoikin, että "turha sua enää tänne on kutsua, kun ovat hampaat ovat aina yhtä huonossa kunnossa, sanoi sulle sitten mitä tahansa!". "Varaa itsellesi aika sitten kun täytät 19 vuotta, jos haluat", hän jatkoi vihaisena lopuksi.

19 vuotta täyttäneenäkään en aikaa vapaaehtoisesti alkanut varailla, mutta viime vuoden maaliskuussa, puolitoista kuukautta 20-vuotispäiväni jälkeen, oli vähän pakko, kiitos elämäni tyhmimmän - ja varsinkin ylivoimaisesti kalliimman - idean takia. Tapauksen yksityiskohtiin en halua tässä paneutua sen enempää kuin kertomalla, että yhdistelmä alkoholi ja JYPin pudotuspelitappiosta aiheutunut armoton vitutus oli siinä tilanteessa sellainen, että kaksi yläetuhammastastani saivat turhan kovan iskun täysin omasta tyhmyydestä, ei siis millään tavalla muista ihmisistä, johtuen.

Ainoa positiinen seikka ensimmäisen, heti seuraavana päivänä olleen hammaslääkärikäyntini jälkeen, asiassa oli se, että loppujen lopuksi vain toinen etuhampaistani jouduttiin uusimaan kokonaan, kun alunperin vaarana oli, että molempiin kohtiin pitää pistää uusi hammas.

Hammaslääkärikäyntejä asian tiimoilta kertyi kymmenkunta (myös hammaskiveä käytiin siinä välissä, erillisenä operaationa, poistamassa), ja oikeastaan ainoa suuremmin jännitettävä asia - ainakin parin ensimmäisen kerran jälkeen - minulle oli puudutuksen antaminen. Annettaessa se ylhäälle eteen, jossa minun vaurioni siis olivat, se nimittäin sattuu hammaslääkärin mukaan enemmän kuin minnekään muualle annettaessa, ja sen kyllä huomasikin. Sen verran kovasti piikit nipistivät.

Toisaalta positiivista oli se, että käynnin pahimman paikan uskoin aina olevan todennäköisesti ohi jo alkuvaiheessa eli siis tuon puudutuksen jälkeen, ja itse toimenpiteiden ajan sain olla suhteellisen rentona. Tosin alunperin jännitin eniten noista peruskoulukäynneistäni jäänyttä traumaa tukehtumistunnetta kohtaan hammaslääkärien tunkiessa kaikenmaailman kapuloita kurkkuun.

Tässä tilanteessa onneni oli kuitenkin se, että vaurioni olivat siis edessä, jolloin suun takaosaa ei niinkään paljoa tarvinnut ronkkia. Muutenkin tilanteissa, joissa tuntui tulevan tuo muiltakin elämän alueilta (mm. sisätiloissa sijaitseviin, todella pahanhajuisiin roskiksiin, roskien vieminen) minulle hyvin tuttu oksennusrefleksi, aloin aika hyvin päästä jo voiton puolelle kyseisen ongelmani kanssa.

Uusi, oikea etuhammas, saatiin paikoilleen elokuussa. Mutta: ei välttämättä lopullisesti.

Hammaslääkärini nimittäin sanoi, että "varaudu siihen, että se voi irrota siitä milloin tahansa". "Voi olla, että se pysyy siinä aina, mutta mahdollista on myös se, että se putoaa siitä huomenna, kolmen kuukauden päästä, 20 vuoden päästä tai milloin vain", jatkoi hän. "Siinä tapauksessa edessä on samanlainen projekti", hammaslääkärini vielä päätti kauhuskenarionsa.

Jo sinällään ajatus, että kävisin tämän kaiken uudestaan läpi, kuulostaa sellaiselta, ettei sitä yksinkertaisesti voi - tai edes saa - ajatella (muuten masentuu todella pahasti), mutta myös taloudellisesti uusintaoperaatio tulisi maksamaan suunnileen saman kuin tämäkin. Ja tämän hinta oli sentään parituhatta euroa, jonka suuruista summaa hammaslääkäri kertoi minun täytyvän alkaa kasvattaa sukanvarteen, jos uusintatoimenpiteeseen joskus joudutaan (kasvata tässä nyt opintotuilla sitten yhtään mitään!).

Loppuelämäni jatkuvin toive onkin ehdottomasti se, etten koskaan joutuisi kokemaan tilannetta, jossa huomaan oikean etuhampaani lähtevän paikoiltaan. Siinä tilanteessa tulevaa vitutusta tuskin jaksaisin edes "vitutusketjuun" tulla kertomaan...
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli tässä mieleeni, kun kävin noin puolentoistavuoden tauon jälkeen hammaslääkärissä joskus tuossa syksyllä, kuinka kusessa oikeastaan taas olin sinne mennessäni. Ei sillä, en mä mitään sellaista pelkää, että tohtorisetä saisi jonkun slaagin, rupeisi dorkaksi ja leikkaisi multa hampaat irti, mutta...
Viime vuoden puolella hampaiden systemaattinen pesu jäi aina välillä kesäloman aikana vähäiseksi, varsinkin mökillä ollessa, jolloin saatoin olla viikon pesemättä hampaitani. Sen lisäksi välillä vihloi niin perkeleesti, että sattui oikein kunnolla. Lisäksi alkoholin ja tupakan kulutus oli tuona vuonna melkeinpä ennätyslukemissaan, mutta silti, mulla ei ollut yhtään reikää, eikä ikinä ole ollutkaan...
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eilen kävin hammaslääkärillä paikkauttamassa reiän etuhampaan takapuolelta. Reikä oli onneksi pieni ja kärsimys pysyi siksi kohtuullisella tasolla. En ole sitten lapsuuden aikojen halunnut mitään puudutuksia näissä jutuissa muuten kuin viisaudenhampaiden poistoissa.

Mutta onhan se aika absurdia, että hampaan paikkaaminen oli toimenpiteenä sekä pitkäkestoisempi että suurempi kärsimys kuin pari päivää aiemmin tehty silmäleikkaus. Totta se kumminkin on. Silti kiitos ja kumarrus lekurille ansiokkaasti suoritusta työstä!

Ja sitten maaliskuussa hammaskiveä poistattamaan...
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Unta palloon ruipelolle!

Helvetillisen hammaslääkäripelon ja oman tyhmyyden takia, pari hammasta on vaivannut allekirjoittanutta todella tuskaisesti jo pidempään. Molemmilla puolilla alhaalla takana on enää sellainen repaleinen monttu jäljellä, joita siis joskus on leikkisästi myös hampaiksi kutsuttu.

Yleisesti ottaen hampaani ovat kyllä onneksi hyvässä kunnossa ja sen suurempaa remonttia ei onneksi ole luvassa.

Nyt kuitenkin olen ottanut härkää sarvesta ja varannut ajan hamppilääkärille. Edessä on itselleni ainoa mahdollinen hammaslääkärihoito, eli nukutushoito. Samalla kertaa saa tohtoritäti sitten paikkailla ja asennella kaiken tarvittavan kerralla ojennukseen.

Nukutushoito ei ole mitään halpaa hupia, mutta löysin nyt sitten Tampereelta suhteellisen edullisen laitoksen ja olen itse ainakin hintaan oikein tyytyväinen (n.400€). Hintaan lisää tulee tietenkin nuo varsinaiset hoidot, joita nyt itselläni ei siis onneksi kovinkaan paljoa ole.

Kerronpa sitten lisää kuinka homma sujui.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Hammaslääkärillä käynti on yleisesti ottaen sankareiden hommaa, itse olen saanut melkoisen kammon jo koulun hammaslääkäreistä 60,luvulla. Nyt pyydänkin aina tupla puudutuksen, viime kerralla toinen puudutus piikki meni poskesta läpi ja aine kaikki suihkusi silmään, meni kauan aikaa ennen kuin sain silmän auki oli jotenkin sokerista ainetta. Muuten lääkäri oli ihan mukava ja antoi toisen puudutus aineen ilmaiseksi, se oli hieno juttu .
 

HIFK23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaahas,huomenna hammaslääkäriin juurihoitoon "toinen kerta"!!eikä pelota yhtään,sen verran järkyttävä särky hampaaseen viikonloppuna iski että oksat pois!!!ei se niin kauhea paikka ole kuin yleisesti kuullaan puhuttavan...heh!!!muistakaa että siellä se kipu lähtee!!
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Re: Unta palloon ruipelolle!

Viestin lähetti Rontti
Kerronpa sitten lisää kuinka homma sujui.
Niin, koskas tämä ko. operaatio sitten suoritetaan? Eli koska saadaan lisätietoja siitä, kuinka ruipelo nukutetaan? Finaaliviikolle et kai moista erehtynyt buukkaamaan?

Ja sitten vielä lisäkysymys. Oletko varmistanut, että heti operaation jälkeen saa ottaa? Meinaan vaan, että et kai sellaistakaan erehdystä ole mennyt tekemään, että nukuttautuisit loppuviikosta. Nukutuksessa on aina omat vaaransa ynnä riskinsä, ja siksi onkin parempi nukuttautua jo alkuviikosta, että ei ainakaan pe-la mene hukkaan.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Unta palloon ruipelolle!

Viestin lähetti Rontti
Nukutushoito ei ole mitään halpaa hupia, mutta löysin nyt sitten Tampereelta suhteellisen edullisen laitoksen ja olen itse ainakin hintaan oikein tyytyväinen (n.400€). Hintaan lisää tulee tietenkin nuo varsinaiset hoidot, joita nyt itselläni ei siis onneksi kovinkaan paljoa ole.

Halvemmalla olisit saanut Kuninkaidenlaakson paikallisesta tanssi- ja tappeluravintola Mesikämmenestä. Muutama oikeanlaatuinen maininta "hammaslääkäreille", ja katso, ei vaivaa hampaat enään. Eikä hintakaan huimaa päätä, ihan vain pari kolme sataa, perus baari-ilta.

Että silleen...
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Henkivakuutukset tehtynä, testamentti kirjoitettuna; lokakuussa laitoin itseni jonoon ja jo to 31.03 aamutuimaan pääsen tuomiolle. Saa nähdä, kuinka pahasti ne aukovat päätänsä, tähän asti mulle ei kuitenkaan ole oikeasti tehty vielä mitään tosi ikävää, porattukaan ei ole kertaakaan. Eikä kyllä nytkään vihlo, mutta ajattelin silloin syksyllä kuitenkin varata tämän ajan, sillä kun aloin oikein miettimään, niin viimeksi hampaani tarkisti intissä yksi hammaslääkärimajuri v. 2001. Ehkä on jo aikakin mennä uusiksi. Toivottavasti vain ei tarvitse siunata kentälle jääneenä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Re: Re: Unta palloon ruipelolle!

Viestin lähetti Master God
Niin, koskas tämä ko. operaatio sitten suoritetaan? Eli koska saadaan lisätietoja siitä, kuinka ruipelo nukutetaan? Finaaliviikolle et kai moista erehtynyt buukkaamaan?

Ja sitten vielä lisäkysymys. Oletko varmistanut, että heti operaation jälkeen saa ottaa?
Varsinaisen operaation päivämäärä on vielä epätiedossa ja siis mietittävänä, mutta toki jääkiekon SM-liigan pudotuspelit otetaan huomioon ko. päivämäärää päätettäessä. Nyt on varattuna tarkistus, jossa tohtori siis katsoo suuhun, että kuinka paljon sieltä tarvitsee korjailla.

Veikkaan, että ihan välittömästi nukutuksen jälkeen ei alkoholiin tule koskea ja että sitä ei ensimmäisenä edes mieli tee. Toisaalta en usko nukutuksen juurikaan vaikuttavan noin yleensä ns. ottamishalukkuuteen, vaan pikemminkin lisäävän sitä. Tämäkin on toisaalta hieman pelottava tieto, sillä kyllä maistunut on aikaisemminkin, vaikka on pirusti särkenytkin.
Viestin lähetti wilco
Halvemmalla olisit saanut Kuninkaidenlaakson paikallisesta tanssi- ja tappeluravintola Mesikämmenestä. Muutama oikeanlaatuinen maininta "hammaslääkäreille", ja katso, ei vaivaa hampaat enään. Eikä hintakaan huimaa päätä, ihan vain pari kolme sataa, perus baari-ilta.
No tavallaan tätä on yritetty jo pidempään ja ihan ilmaisesti ihan vaan perusnälvimisellä ja vinoilulla. Ei vaan ole hampaat irronneet. Ja työpaikallakin olen erästä SM-tason nyrkkeilijää pyytänyt tekemään ns. täsmäiskun, mutta yhtä huonolla menestyksellä kuin em. ravintelissakin. Ei vaan lähimmäisen auttaminen tunnu ihmisiä nykyään kiinnostavan.
 

eerikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sain itseäni niskasta kiinni pari vuotta sitten ja varasin ajan hammaslääkäriin. Suurimpana syynä oli hirveät hammassäryt ja useat valvotut yöt. Edellisestä käynnistä oli aikaa kulunut 8 vuotta.

Yhteensä 13 kertaa kävin vastaanotolla ja kelan vähennysten jälkeen maksettavaa jäi rapiat 700 euroa... Mukaan mahtui kolme viisaudenhampaan poistoa, juurihoito sekä useita reikien paikkauksia. Viimeisen kerran jälkeen tuli itselle ja hammaslääkärille luvattua, että tästä lähtien käydään vuoden välein tarkastuksessa ja ainakin tähän asti lupaus on pitänyt...
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
No, yli kuusi vuotta siinä kellon viisarit värähtivät ennen kuin tuli pakko lähteä hampikseen. Yksityiselle tietenkin kun YTHS ei tarjoa enää tässä vaiheessa palveluitaan. Kolmea reikää tarjosivat joista yksi juurihoidoksi. Tunne oli herkällä miehellä aluksi aivan kammottava ja järkyttynyt - ei juurihoitoa, ei juurihoitoa! Nähtävästi kävikin niin, että selvittiinkin ilman tuota "pelottavaa" juurihoitoa ja laitettiin pohjaan porattuun reikään luustoa muodostavaa ainetta, hermo jätettiin eloon ja vakipaikka päälle. Sanoi, että jos ei tunnu pahalta enää parin päivän kuluttua niin homma onnistui. Ihan positiivinen yllätys oli. On saanut viime kuukausina hammaslanka kyytiä hampaiden välissä ja xylitol-purkka paukkunut toiseen malliin. Vielä on kallis menoreikä edessä kun tehdään arviolta vuoden projekti eli raudat alahampaisiin. Se on miinus 2000 €. Mutta eteenpäin on menty.
 

Lexa

Jäsen
hmm...

...useita hammaslääkäreitä on tullut tavattua ja joukkoon on mahtunut hommansa osaavia ja niitä tunareita.

Koskaan en ole leego-lääkäri setää tai tätiä pelännyt, mutta pientä jännitystä on joskus ollut ilmassa. Mieleenpainuvia hetkiä ovat ne reissut kuitenkin olleet. Joskus nuorena poikana etuhampaista lohkesi palat niiden juostessa erään kaverin otsaluuhun. Murtumat eivät olleet kovin isoja, mutta hampaan hermot olivat näkyvissä ja helvetillisen kipeitä. Jos joku niihin osui (lue: kun yritti jotain syödä) niin tajunta meinasi kadota. Itse paikkaus operaatio ei suuremmin sattunut, mutta hammaslääkärin sanat ovat kyllä jääneet lähtemättömästi mieleen. "Avaatko pikkasen?" Voi jumalauta, suussa on 8 eri letkua ja lisäksi kys. herran molemmat karvaiset kädet. Helppoahan se leipäläven avaaminen varmasti on jos omistaa sellaisen supersize-hevossuun. Mutta kun ei perkele ole mikään Inno-Ohjelman juontaja tai "colakuun 12-päivee aikaa mies".

Legendaarisin "hammas-tarkastus" suoritettiin muinoin puolustusvoimien isällisessä huomassa. Kestoltaan se oli varmasti lyhyempi, kuin varusmiehen laukeamisaika viikonloppuvapaalla. Tosin se mikä ajassa säästettiin se fluorissa menetettiin.

Hammaskiven poisto on mielenkiintoinen tapahtuma. Osalle hammaslääkäreistä se tarkoittaa ikenien auki repimistä, toisille se tarkoittaa sitä hammaskiven poistoa. Tämän asian osaamisessa on todella suuria eroja, vaikka kyseisen operaation suorittaminen ei mitään erikoisosaamista olekaan.

Mitä enemmän näitä "hellävaraisia" "verta pakkiin" hammaslääkäreitä suomen turuilla ja toreilla pyörii sitä useampi kärsii hammaslääkärikammosta. Ja niinhän se vielä menee, että huono muistetaan aina, hyvää harvemmin.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Pikkupoikana pelkasin hampulaakaria kun kummitusta. Koulusta en mennyt hammaslaakariin vaan pakoilin metsissa sen aikaa kun siella olis pitanyt olla. Valilla, jostain syysta kuitenkin, sinne asti eksyin, joten hommat saattiin valttavasti hoidettua.

90-luvun puolivalissa suuhun tehtiin selkee remontti, uusine kruunuineen (meni pikkupoikana toinen etuhammas poikki ja urheillessa pari sivuhammasta) ja paikkoineen. Amalgamipaikat vaihdettiin myos muovisiin, valkoisiin. Aleksin Hammaslaakarikeskuksen akat laitto laaketta suoneen ja ilokaasua naamariin ja hih hih! Vaihtoivat myos bakteerikannan suussa, ettei tulis enaa niin helposti reikia. Oon aina pessy hampaat vahintain kahdesti paivassa, mutta reikia vaan tuppas tulemaan. Noh, remontti maksoi kaikki mansikat ja maltaat, mutta se kannatti. Illalla lahdin pienessa kaasussa viela kaverien kanssa baanalle ja oli helvetin hauskaa. Paras kanni ikina! DAMN!

Sen jalkeen (tuo tapahtui muistaakseni 1994) ei ole reikia ollut kuin yksi ja sekin pienen pieni seka olen vaihtanut pari muovipaikkaa valkoisemmiksi. Nyt oltiin edetty jo siihen siita kouluaikojen hirveesta pelosta, etta tama sopo ruotsalainen hammaslakarinainen hoiti poraukset ym serviisit jopa ilman puudutusta! Olin ylpea itsestani.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Ainakaan meikäläisen kohdalla tuo ketjun otsikko ei pidä paikkaansa. Luultavasti johtuu siitä, että ikinä ei ole mitään isoja operaatioita tarvinut tehdä... mikä taasen johtuu siitä, että hampaani lienevät hyvässä kunnossa. Yksi paikkaus on tehty ja erinäisiä vuosia sitten leikattiin huulijänne. Tuossakin leikkauksessa kaikkein ikävintä oli tikkienpoistosessio.

En pelkää hammaslääkäriä, mihin voi tietty olla monta syytä. Tärkein on tietty tuo, ettei mitään isoja hommia ole tarvinut tehdä. Toinen vitutuksen lieventäjä on se, että minulle hammaslääkäripalvelut ovat iän takia maksuttomia. Ymmärrän kyllä, että aikuisia usein vituttaa, kun hampaiden sorkkimisen lisäksi lyödään usean kymmenen euron lasku kouraan ikään kuin bonuksena.

Viimeisin käyntini oli viime syksynä. Taisin olla itse hammaslääkärin tuolissa viisi minuuttia - perustsekkaus ja pois kun ei vikoja löytynyt. Toivottavasti lekuri teki kuitenkin hommansa kunnolla ettei mitään epäilyttävää jäänyt "muhimaan" johonkin koloon. Oli tietysti lääkärillä ruokatunti alkamassa, jolloin päätti sitten lykätä smasan pois, "ei kai täällä nyt mitään häikkää oo, leikitään ainaki silleen" -hengessä...
 

Käkätin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeen Parasta Kiekkoa
Purukumin pureskelu on vaarallista

Täytyy näin heti alussa todeta että 22 vuotiaana neitona, vaikka kuinka olen aina muistanut hampuni pestä on niitä reikiä tullut ja mennyt.
Ja hammaslääkäri kammo ollut neljää viimestä vuotta lukuunottamatta aivan äärirajoilla.

Ja sitten ite tarinaan...
Juuri ennen joulua tuli tunnilla istuttua ja näpyteltyä tylsistyneenä koodeja purkkaa jauhaen.
Kesken tunnin sitten yhtäkkiä ihmettelen siinä että mitä helvete, mulla on suussa kiviä. Sylkäsin pois purkan ja sen "kiven", mikä todellisuudessa osottautu palaksi hampaata. Siinä sitten soittaan äkkiä hampulekurille että voiskos kiltti täti tehä mun hampaalle jotain.

Noh sain sitten seuraavalle viikolle ajan ja tietysti ensimmäisenä sain haukut kun en ole muistanut käydä tarkistuttamassa hampaitani ja seuraavaksi totes että tässä onkin sitten työmaata tehä ehjä hammas neidille. Kysäsi siinä vielä että oliko oikeasti purkkaa jauhaessa lähtenyt pala pois. Ihan kuin siinä vaiheessa olis tullut mieleen valehdella kun muutenkin oli tuskaa mennä sinne.

Luojan kiitos on keksitty puudutus! Mä en olis istunut niin kiltisti koko sitä aikaa siinä tuolissa jos en olis saanut puudutusta. Jos nyt muistan oikein niin kolmea(perinteinen, ruusu ja joku muukin) erilaista poraa taidettiin käyttää.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensi viikon perjantaina olisi hammaskiven poisto ja toukokuussa ensimmäistä kertaa paikkausta. Ei sinäänsä pelota, kunhan vain puudutukset ovat kunnossa. Muuten voi tehdä kipeää.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tarkastuksesta selvisin yllättävin vähin (henkisin) vaurioin. Perjantaina poistavat hammaskiveä ja tekevät muita määräaikaishuollon toimenpiteitä. Sitten, toukokuun puolella tapahtuu se, että ensi kertaa joudun poran käsittelyyn. Kyllä, elämäni ensimmäinen poraus tulee eteen. Kysyivät, että puudutellaanko, kun nyt ensi kertaa joudun tähän. Ei kuulemma ole kovin iso, ja ei ole vaivannutkaan tähän asti, joten oli helppo uskoa, ettei todella ole kovin iso reikä.

Life is hard, jännä kakka housussa odotellaan kuukauden verran.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös