Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 136 265
  • 10 753

Tuamas

Jäsen
Kyllä, hieno homma. Mutta kun raha liikkuu, niin se liikkuu joka suuntaan. Kun katsoo noiden yhtiöiden tuloksia samalla ajanjaksolla, niin ei tuo miltään ryöväykseltä tunnu. Ei verotuksessa tule raja vastaan, vaan aina uudesta tulosta menee se sama vero. Eli kertymä voi olla helvetillinen, vaikka verotus olisi suorastaan edullinen yritykselle tai henkilölle.

Niin, siis toki tuo koostui ainoastaan osingoista, pääomanpalautuksista, osakemyynneistä ja markkina-arvosta
(Sammon osingot ja pääomanpalautukset 2000–2014 yhteensä 2 394 miljoonaa euroa
osakemyynnit 2004–2014 yhteensä 1 765 miljoonaa euroa
Omistuksen arvo 2.9.2017 yhteensä 2 960 miljoonaa euroa
MIINUS Leonian arvo ennen fuusiota 1 875 miljoonaa euroa)

Verotuloja tuohon on laskettu 0€.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Perintöveron tuotto on suhteellisen pieni, muutama prosentti kokonaiskertymästä. Tottakai perintövero kuuluu sivistyneeseen länsivaltioon. Se perintöhän on voinut muodostua jopa kokonaan verovapaista osingoista, jotka saaja lähes vastikkeetta saa.

Kuulisin mielelläni lisää näistä verovapaista osingoista. Mitenkä niitä on oikeasti mahdollista saada?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hah...arvasinhan että palstan terävin vasemmistokärki tarttuu tähän. Kannattaisi ihan pysyä irti puolueesta, se omistaa ajatuksesi. Sillä on valta sinuun.
En kuulu mihinkään puolueeseen enkä ole koskaan kuulunut. Mitä vasemmiston terävyyteen tulee, niin mitään biljardipalloa terävämpää ei talouteen liiityen ole siltä suunnalta hetkeen tullut.
Perintöveron tuotto on suhteellisen pieni, muutama prosentti kokonaiskertymästä.
Tuo on oikein hyvä perustelu olla riskeeraamatta isompia asioita,
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Kuulisin mielelläni lisää näistä verovapaista osingoista. Mitenkä niitä on oikeasti mahdollista saada?

No tavallisessa osakeyhtiössä eli listaamattomassa yhtiössä se menee näin: Jaetusta osingosta 25 % on veronalaista pääomatuloa ja 75 % verotonta tuloa 150 000 euroon saakka, jos jaettu osinko on enintään 8 % osakkeen matemaattisesta arvosta. 150 000 euron ylittävästä osasta 85 % on veronalaista pääomatuloa ja 15 % verotonta tuloa. Tämä 150 000 euron raja on osakaskohtainen, ja kaikki kyseisen henkilön samana vuonna saamat listaamattomien yhtiöiden osingot lasketaan yhteen. Näin sanotaan verohallinnon syventävissä vero-ohjeissa.

Aika vitun edullista verotusta yrittäjälle. Kovempi verotus kannustaisi rikkaita kuluttamaan säästämisen sijaan. Kulutusyhteiskunnassa eliitti on pahin vihollinen silloin kun se ryhtyy hamstraamaan kuluttamisen sijaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja tosiaan, vähän esilletuotu tosiasia on ettei lomien ja lomarahojen KIKY-leikkuri koske yliopistoja, HY:lläkin siis lomaillaan yhä se maksimissaan 38 työpäivää (ts. 5 päiväisiä viikkoja) ja täydet lomarahat.

Kiky ei puuttunut millään tavalla vuosilomiin. Julkisen sektorin ves/tes sovittuihin lomarahoihin määräaikaisesti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin, siis toki tuo koostui ainoastaan osingoista, pääomanpalautuksista, osakemyynneistä ja markkina-arvosta
(Sammon osingot ja pääomanpalautukset 2000–2014 yhteensä 2 394 miljoonaa euroa
osakemyynnit 2004–2014 yhteensä 1 765 miljoonaa euroa
Omistuksen arvo 2.9.2017 yhteensä 2 960 miljoonaa euroa
MIINUS Leonian arvo ennen fuusiota 1 875 miljoonaa euroa)

Verotuloja tuohon on laskettu 0€.
Ok. Hyvin on Nallen firmat tosiaan osinkoja makselleet. Osingot tietysti kuuluvat omistajille, eli näillä ei voi veroja korvata. Et väittänytkään, mutta ne siis ovat omistajalle kuuluvaa tuottoa ja palkintoa riskistä ja omistamisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Se mitä neuvostoliittolaiset "sinun lapsesi eivät ole sinun" -ihmiset eivät ymmärrä on, että miten tärkeä asia omat lapset ja heidän pärjääminen on länsimaisille ihmisille. Ja kyllä tämä tarkoittaa sitä, että kaikki eivät saa demari-unelman mukaisesti elämäänsä täysin identtisiä lähtökohtia, sillä kaikkia lapsia ei pakko huostaanoteta ddr-läisiin lastenkoteihin, joissa vanhemmat eivät pysty heidän kohtaloihinsa vaikuttamaan kunnollisella kasvatuksella

Tämän mm. siitäkin miten jotkut vanhat ihmiset ovat halukkaita tinkimään omasta elintasostaan jopa menemällä äärimmäisyyksiin, jotta he voivat tarjota jälkikasvulleen paremman elämän. He tinkivät ruuastaan, vaatetuksestaan asumisestaan, jopa terveydenhoidostaan ja sitä kautta terveydestään.
Jos perintöverolle tehtäisiin oikeasti jotain merkittävää, niin sen vaikutukset koko yhteiskuntaan olisivat todella radikaalit. Miksi helvetissä minä tekisin hetkeäkään töitä, jos en voisi niitä rahoja käyttää lapsieni hyväksi? Minä voisin jättäytyä pois työelämästä ennen kuin täyttäisin 40. En minä töissä käy siksi, että voisin ostaa itselleni vanhana hoivapalveluita tai voisin syödä tryffeleitä, vaan teen sen lasten takia.

Siinä vaiheessa kun leijonauros ei pysty hankkimaan laumalleen ruokaa, sen on aika kuolla pois.
No, mulla on omia lapsia ja omatkin perinnöt saamatta vielä. Ymmärrän oikein hyvin tuon lapsinäkökulman ja hyötyisin itse perheineni perintöveron poistosta huomattavasti.

Olen käynyt keskustelua ihan muista lähtökohdista. Pääpointit on olleet lähinnä, että perintövero on ihan yhtä perusteltu kuin muutkin tuloverot. Toisekseen Suomen talouselämän kannalta olisi hyödyllisempää keventää työn verotusta kuin ilmaiseksi saatavan rahan verotusta. Raha taitaa myös lähteä paremmin kiertoon, kun osa menee tulonsiirtona muualle. Onhan muuten esitetty, että perintöveron pitäisi olla 100%. Tämä olisi kommunismia, itse kannatan nykyisenlaista tai hieman alempaa verotusta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eli solidaarisuusvero pitäisi unohtaa koska sen merkitys valtiolle on niin pieni?
Juu. Lisäksi se on ajatuksenakin täysin absurdia että eniten veroja maksavat maksavat vielä lisää veroa solidaarisuuden nimissä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No, mulla on omia lapsia ja omatkin perinnöt saamatta vielä.
Sama juttu. Vaikka suhtaudun ainoana lapsena näihin rahoihin samoin eli niin että ne ovat periaatteessa minun rahojani (siinä määrin kun vanhemmat eivät niitä tarvitse/halua), mutta käytännössä ne menevät suoraan lapsilleni. Turhaa maksaa veroja joka sukupolvelta ja noitahan voi vuosien mittaan siirtää verottomasti sen 4000€/3v eli ja sitähän taitaa voida "vivusta"!per vanhempi&isovanhempi.
Onhan tämä perintövero maltillisimmilla summilla hieman tyhmyystesti, että kuka sitä joutuu maksamaan ja kuinkakin paljon.
Olen käynyt keskustelua ihan muista lähtökohdista. Pääpointit on olleet lähinnä, että perintövero on ihan yhtä perusteltu kuin muutkin tuloverot. Toisekseen Suomen talouselämän kannalta olisi hyödyllisempää keventää työn verotusta kuin ilmaiseksi saatavan rahan verotusta. Raha taitaa myös lähteä paremmin kiertoon, kun osa menee tulonsiirtona muualle. Onhan muuten esitetty, että perintöveron pitäisi olla 100%. Tämä olisi kommunismia, itse kannatan nykyisenlaista tai hieman alempaa verotusta.
Kannatan samoin tuloverotuksen laskua mutta se ei ole perintöveron kanssa valinnainen kysymys, vaan säästöt voidaan ottaa tuplahaitallisista maatalous, alue- ja yritystuista.

Tuo 100% perintövero on juuri sitä radikaalia muutosta johon viittasin ja kommunismi on sille sopiva sana. En minäkään ole perintöverosta kokonaan luopumassa mutta haluan että se olisi yhtenevä naapurimaiden tai mieluiten koko eu:n alueella ettei se toimisi kilpailutekijänä mihinkään suuntaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sama juttu. Vaikka suhtaudun ainoana lapsena näihin rahoihin samoin eli niin että ne ovat periaatteessa minun rahojani (siinä määrin kun vanhemmat eivät niitä tarvitse/halua), mutta käytännössä ne menevät suoraan lapsilleni. Turhaa maksaa veroja joka sukupolvelta ja noitahan voi vuosien mittaan siirtää verottomasti sen 4000€/3v eli ja sitähän taitaa voida "vivusta"!per vanhempi&isovanhempi.
Onhan tämä perintövero maltillisimmilla summilla hieman tyhmyystesti, että kuka sitä joutuu maksamaan ja kuinkakin paljon.

Kannatan samoin tuloverotuksen laskua mutta se ei ole perintöveron kanssa valinnainen kysymys, vaan säästöt voidaan ottaa tuplahaitallisista maatalous, alue- ja yritystuista.

Tuo 100% perintövero on juuri sitä radikaalia muutosta johon viittasin ja kommunismi on sille sopiva sana. En minäkään ole perintöverosta kokonaan luopumassa mutta haluan että se olisi yhtenevä naapurimaiden tai mieluiten koko eu:n alueella ettei se toimisi kilpailutekijänä mihinkään suuntaan.
Joo, molemmat vanhemmat ja isovanhemmat voivat antaa sen 4000€/3 vuotta, eli yhteensä siis 16000€/3 vuotta näin toimien. Ja siis kullekin lapselle erikseen. Ja jos tosiaan tuntuu, ettei itse perintöä tarvitse, niin kannattaa ottaa puheeksi vanhempiensa kanssa, että jos hypätäänkin sukupolvi yli. Tätä olen itsekin mietiskellyt, mutta jotenkin hankala asia ottaa nämä perintöhommat puheeksi, tulee vähän sellainen likainen olo, että perintöäkö tässä nyt vaan venataan. Ja toisaalta pelottaa vähän, että vanhemmatkin ajattelee sen niin ;) Mutta ajoissa tuo pitäisi hoitaa, kun vanhemmat ovat vielä täysissä sielun voimissa.

Joo, eivät olekaan valinnaisia, mutta valtiontalouden realiteetit huomioiden kaikki tuppaa vähän linkittymään. Ja jotenkin tuuli on nyt sellainen, että nimenomaan työn verotuksen alentamisen katsotaan olevan hyödyllistä, ja sitten tällaisten melko passiivisten omaisuuksien verotusta mieluummin suositaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja jos tosiaan tuntuu, ettei itse perintöä tarvitse, niin kannattaa ottaa puheeksi vanhempiensa kanssa, että jos hypätäänkin sukupolvi yli. Tätä olen itsekin mietiskellyt, mutta jotenkin hankala asia ottaa nämä perintöhommat puheeksi, tulee vähän sellainen likainen olo, että perintöäkö tässä nyt vaan venataan. Ja toisaalta pelottaa vähän, että vanhemmatkin ajattelee sen niin ;)
Minusta se että vanhemmille kertoo toiveestaan, että oman sukupolven yli voidaan hypätä on epäitsekästä ja vanhemmat yleensä katsoo sitä vain hyvällä. Jos isovanhemmat tykkäävät jostain asiasta vielä enemmän kuin lapsistaan, niin kyllä se on lapsenlapsistaan.

Ehkä tämäkin on opittu malli, sillä omalla kohdallani vanhemmat tekivät samoin kun omista isovanhemmistani aika jätti ja noille rahoille oli opiskeluaikana varmasti enemmän tarvetta kuin missään muussa elämäntilanteessa. Ja rahat meni kulutukseen. Ja osittain hyvällä pronentilla verotettuihin valtion kaupassa myytäviin prosentteja sisältäviin hyödykkeisiin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta se että vanhemmille kertoo toiveestaan, että oman sukupolven yli voidaan hypätä on epäitsekästä ja vanhemmat yleensä katsoo sitä vain hyvällä.
Jos isovanhemmat tykkäävät jostain asiasta vielä enemmän kuin lapsistaan, niin kyllä se on lapsenlapsistaan.
Ehkä tämäkin on opittu malli, sillä omalla kohdallani vanhemmat tekivät samoin kun omista isovanhemmistani aika jätti ja noille rahoille oli opiskeluaikana varmasti eniten tarvetta kuin missään muussa elämäntilanteessa. Ja meni kulutukseen. Ja osittain hyvällä pronentilla valtion verottamiin valtion kaupassa myytäviin prosentteja sisältäviin hyödykkeisiin.
Niin minustakin, ehdottomasti noin. Yritin sanoa, että ylipäänsä noista perinnöistä puhuminen on vähän vaikeaa. Fiksut ihmiset ymmärtää yskän, mutta tämä on herkkää monille. Tiedän ja olen kuullut useista tapauksista, jossa vanhemmat ovat suuttuneet tai muut perilliset ovat suuttuneet, vaikka tietysti jokainen sopii vain omasta osuudestaan, jos sellaista on edes tulossa. Se omainenhan voi päättää jotain ihan muutakin, ja siihen hänellä tietysti täysi oikeus.

Itse olen ajatellut jotenkin niin, että perheen kesämökkiä ei tarvitsisi kuitenkaan lapsilleni antaa perinnöksi yli sukupolven, koska perinnön tullessa nuorella iällä voisivat hölmöyksissään sen myydä(tosin muitakin omistajia olisi), ja sitä en kyllä haluaisi. Mutta omien harkintojen asteella vasta nämä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yritin sanoa, että ylipäänsä noista perinnöistä puhuminen on vähän vaikeaa. Fiksut ihmiset ymmärtää yskän, mutta tämä on herkkää monille. Tiedän ja olen kuullut useista tapauksista, jossa vanhemmat ovat suuttuneet tai muut perilliset ovat suuttuneet, vaikka tietysti jokainen sopii vain omasta osuudestaan, jos sellaista on edes tulossa.
Tämä on selvästikin hyvin henkilökohtainen kysymys. Omalla kohdallani keskustelu oli täysin triviaali ja hoidettu ehkä 30 sekunnissa. Asiaa luonnollisesti auttoi, että itse asia oli kaikille osapuolilta selvä jo lähtökohtaisestikin eikä siinä ollut mitään sen isompaa keskusteltavaa.
Joskus olen jälkikäteen muistuttanut, että en minä tarvi kun nyt joskus on puhuttu työpaikoissa, toimenkuvista ja palkoista.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kiky ei puuttunut millään tavalla vuosilomiin. Julkisen sektorin ves/tes sovittuihin lomarahoihin määräaikaisesti.

Hyvä korjaus, on kyllä jäänyt niin vahvasti mieleen että en ole koskaan edes kyseenalaistanut tätä. Jännä sinänsä että onhan tuo aivan valtava asia noin työmäärän kannalta, etenkin kun kyse on vielä 5pv lomaviikosta, eli paatunut julkisen sektorin elätti alkaa jo ~40-vuotiaana viettämään lähemmäs 8 viikkoa vuodesta lomilla. Yhdistettynä pienempään työaikaan, ero työmäärässä on aika suuri mutta harmi ettei tällekään nyt sitten oikeasti tahdottu tehdä mitään.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
No tavallisessa osakeyhtiössä eli listaamattomassa yhtiössä se menee näin: Jaetusta osingosta 25 % on veronalaista pääomatuloa ja 75 % verotonta tuloa 150 000 euroon saakka, jos jaettu osinko on enintään 8 % osakkeen matemaattisesta arvosta. 150 000 euron ylittävästä osasta 85 % on veronalaista pääomatuloa ja 15 % verotonta tuloa. Tämä 150 000 euron raja on osakaskohtainen, ja kaikki kyseisen henkilön samana vuonna saamat listaamattomien yhtiöiden osingot lasketaan yhteen. Näin sanotaan verohallinnon syventävissä vero-ohjeissa.

Aika vitun edullista verotusta yrittäjälle. Kovempi verotus kannustaisi rikkaita kuluttamaan säästämisen sijaan. Kulutusyhteiskunnassa eliitti on pahin vihollinen silloin kun se ryhtyy hamstraamaan kuluttamisen sijaan.

Jotta yritys voi maksaa osinkoa, niin on ensin tehtävä voittoa. Yritys siis maksaa voitosta yhteisöveron 20%. Toisin sanoen kaikista osingoista on ensin maksettu veroa 20%. Tämän jälkeen kuten omassa esimerkissä mainitsit, niin 25% on veronalaista tuloa eli esimerkiksi 30% pääomaverokannalla osingoista maksetaan keskimäärin 7.5% veroa.

Toisin sanoen verovapaita osinkoja ei ole olemassa kuin vasemmiston vappupuheissa ja sinun päässäsi, koska efektiivisesti osingoista maksetaan vähintään 27.5% veroa.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Jotta yritys voi maksaa osinkoa, niin on ensin tehtävä voittoa. Yritys siis maksaa voitosta yhteisöveron 20%. Toisin sanoen kaikista osingoista on ensin maksettu veroa 20%. Tämän jälkeen kuten omassa esimerkissä mainitsit, niin 25% on veronalaista tuloa eli esimerkiksi 30% pääomaverokannalla osingoista maksetaan keskimäärin 7.5% veroa.

Toisin sanoen verovapaita osinkoja ei ole olemassa kuin vasemmiston vappupuheissa ja sinun päässäsi, koska efektiivisesti osingoista maksetaan vähintään 27.5% veroa.

Mitä sinä osakeyhtiön yhteisöveron verottajalle sotket kontekstiin kun puhe oli osakkeenomistajan saamat osingot yhteisöltä ja niistä muodostuvan perinnön perillisille? Tässä yhteydessä ne on juuri niin verovapaita kuin olla ja voi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo, mutta kun perillinen sekä säästää että kuluttaa elämänsa aikana. Perintöomaisuus voi muodostua siten verovapaista osivngoista.
Siis vähän niinkuin ansiotuloistakin maksetaan veroja ~30%, niin sehän jakautuu niin että 70%:sta ei makseta mitään ja 30% maksetaan 100%. Niinpä tuosta 70% on verotonta tuloa.

Sharp as marble.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Siis vähän niinkuin ansiotuloistakin maksetaan veroja ~30%, niin sehän jakautuu niin että 70%:sta ei makseta mitään ja 30% maksetaan 100%. Niinpä tuosta 70% on verotonta tuloa.

Sharp as marble.

Mutta ota huomioon, että jos nämä säästöt on rahastoitu, ja jotka ovat tuottaneet tai perittävä omaisuus on kiinteistö, jonka arvo on noussut. Ei niistä mitään veroja silloin ole maksettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös