Formula 1 – kausi 2008

  • 369 311
  • 2 737

tutzba

Jäsen
No mutta eikö Hamilton ollut aivan ylivoimainen muihin nähden? Uusi tähti on syntynyt ja varmasti jos kaveri vielä kasvaa niin tuskinpa tulevilla kausilla saadaan vastusta Hamiltonille on se vain ylivertainen radalla.

Äläs nyt vielä hehkuta, Brasiliassa Hamiltonin pää ei kestä ja Massa nappaa mestaruuden. Näin ainakin toivoisin, sillä jotakin todella vastenmielistä Hamiltonissa on.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
No mutta eikö Hamilton ollut aivan ylivoimainen muihin nähden? Uusi tähti on syntynyt ja varmasti jos kaveri vielä kasvaa niin tuskinpa tulevilla kausilla saadaan vastusta Hamiltonille on se vain ylivertainen radalla.

Massakin oli aivan ylivoimainen Valenciassa, Unkarissa . Voitti suuremalla erolla, kuin Hamilton. Ferrarilla tuntuu olavan paljon suurempi vaihtelu kisasuorituksissa, kuin McLarenilla. Jossain kisassa Ferrarit ovat aivan ylivoimaisia ja sitten tulee tämän kaltaisia kisoja, jossa ei ole mitään jakoa.

Eniten ihmetettää noi ferrarin uudet muutokset, jotka sopivat puheiden mukaan Kimille paremmin. Eikö ne muutokset olisi kannattanut jättää ensikauteen, kun Massa ajaa mestaruudesta. Massalla on mennyt muutosten jälkeen. (muutokset laitettiin Spaan kisaan niin paljon heikommin, kuin keskikaudella. Massa ei ole selvästi niin tyytyväinen autoonsa, kuin keskikesällä oli.

Massan mestaruuteen uskon kyllä vieläkin vahvasti. Eihän se vaadi, kuin yhen spinnauksen ekalla kierroksella Hamiltonille tai jonkun pienen vian. Hamiltonilla on kuitenkin paljon suurempi virheherkkyys. Massan virheet painottuivat alkukauteen ja omia mogia ei ole sen jälkeen nähty.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Maikkarilla oltiin taas kassalla tuon Heikin keskeyttämisen syyn kanssa. Autosta ei hajonnut ilmanotto vaan paineilmajärjestelmä, joka ohjaa venttiileitä.

Olipahan Heikillä taas ongelmia ihan koko rahan edestä. Jarrut, etusiipi, rengasrikko ja moottorin paineilmasysteemit. Kuulemma siinä ollut aiemminkin vikaa, olisiko se Fujin konerikko johtunut myös siitä? Sen syy oli venttiilivika ja voihan se olla, että ilmanpaine oli lopulta liian heikko ja venttiili jäi auki ja osui mäntään tms.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kylläpähän juttu nyt valitettavasti on niin, että Hamiltonista leivotaan kaikkien aikojen nuorin maailman mestari. Ei se nyt millään voi enään tänä vuonna sössiä sitä varmaa mestaruutta kuten viime vuonna teki.
Auto on toiminut kaverilla tänä vuonna käsittämättömän hyvin verrattuna Heikkiin. Ei taida ole tainnut kertaakaan olla mitään tekniikka ongelmia, valitettavasti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/10/733972

Varmasti Heikki otettiin myös sen takia sisään, jotta moottori ei nyt rasittuisi ensi kisaa ajattelen, mutta silti otsikko ainakin kertoo ehkä kaiken oleellisen, kuinka paljon McLaren satsaa Hamiltoniin. Ja toisessa haastattelussa Ron Dennis sanoi, että Ferrarit voivat ihan hyvin ottaa Brasiliasta vaikka kaksoisvoiton kunhan Hamiltonista tulee mestari. Kovaa puhetta tallipomolta. Ferrarillahan asia on täysin päinvastainen eli tallimestaruus kiinnostaa jopa enemmän, kuin kuljettajien. Kuten Italiassakin, jossa on oikeastaan aivan sama kuka sitä Ferraria ajaa, mutta kunhan Ferrari voittaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomasiko joku muu saman, vai valehtelivatko silmäni siinä, että Ferrari ei tänään käyttänyt varikolla niitä liikennevaloja vaan tikkarimies siellä oli kuten muillakin talleilla. Japanin kisa jäi katsomatta, joten voi olla, että olen missannut tuon vaihdoksen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Huomasiko joku muu saman, vai valehtelivatko silmäni siinä, että Ferrari ei tänään käyttänyt varikolla niitä liikennevaloja vaan tikkarimies siellä oli kuten muillakin talleilla. Japanin kisa jäi katsomatta, joten voi olla, että olen missannut tuon vaihdoksen.

Ei ollut viime kisassakaan valoja. Wanha kunnon tikkarimies hälyytettiin takaisin varhaiseläkkeeltä:)
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mestaruus on tämän päivän jälkeen jo melkein Hamiltonin käsissä, todella vakuuttava esitys Hämikseltä, lähdöstä maaliin ykkösenä ei jätä paljon selittelyille sijaa.

Nyt eroa on jo ratkaisevan tuntuiset 7 pistettä, mutta lopullisesti mestaruus tulee ratkeamaan vasta Brasiliassa, sillä kuten viime kausi osoitti vielä viimeisessäkin kisassa kaikki on mahdollista.

Kaikki avaimet on kuitenkin Hamiltonin käsissä, vaikka Massa voittaisi viimeisen kisan, niin Hamiltonille riittää vielä 5. sija mestaruuteen. Normaalissa kisassa Hamiltonilla ei pitäisi olla ongelmia viiden joukkoon sijoittumisessa. Jonkun pienen virheenkin saa vielä Hamilton tehdä ja siltikin on mahdollista kerätä riittävät pisteet.

Keskeytykseen ei ole kuitenkaan varaa ja siinä se Massan mestaruusmahdollisuus tällä hetkellä lepää. Heikillä on ollut viime aikoina enemmänkin teknisiä ongelmia, joten se on mahdollista, että Hamiltonkin kärsii vielä samoista ongelmista. Toisaalta muistelisin, ettei Hamilton ole vielä käyttänyt mottorinvaihdon "jokerikorttia", vai muistanko väärin?

Tästä kaksikosta soisin kyllä mielummin Hamiltonille mestaruuden. Hamilton on sentään lahjakkuudeltaan selkeästi mestaruuden arvoinen kuski, toisin kuin Massa, jonka ajotaidot eivät yksinkertaisesti ole todelllisten mestarien tasolla.

Hamiltonin persoona ei miellytä meikäläistäkään, mutta loppupeleissä aivan yhtä lipeävä se Massakin tuntuu olevan. Nytkin lehdistötilaisuudessa tallimääräyksestä kysyttäessä Massa lässytti seuraavasti: "Olin siinä vaiheessa kisaa aika hyvässä vauhdissa. Sain Kimiä kiinni ja sitten ohitin hänet."
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Missäs on suomalaisten itku Ferrarien tallimääräyksistä? Kun Schumi ja Barrichello harrastivat tätä aikanaan niin voi sitä itkun määrää.. Nyt kun Räkä päästi Massan ohitseen ei tässä ollut tietenkään mitään vikaa. Hieman pistää huvittamaan.
 

trap

Jäsen
Missäs on suomalaisten itku Ferrarien tallimääräyksistä? Kun Schumi ja Barrichello harrastivat tätä aikanaan niin voi sitä itkun määrää.. Nyt kun Räkä päästi Massan ohitseen ei tässä ollut tietenkään mitään vikaa. Hieman pistää huvittamaan.

Etkös sä ole suomalainen ja juuri tässä lainaamassani viestissä itket siitä?

Schumacherin ja Barrichellon pelleily meni täysin yli kaudella 2002 ja sitä harrastettiin räikeimmällä mahdollisella tavalla, sekä sen jälkeen kun mestaruus oli jo käytännössä ratkennut.
 
Viimeksi muokattu:

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Oli kenties tylsin näkemäni F1-kisa koskaan. Vittu mitä paskaa kerta kaikkiaan. Varsinaista unilääkettä! Siinä meinasi jo Oskullakin loppua sanat kesken, kun radalla ei tapahdu mitään.

Tämän kauden ainoa positiivinen asia taitaa olla se, ettei Mäkki vie merkkimestaruutta.

Hamilton on nyt vahvoilla, mutta ei Elwiksen mestaruutta ole vielä kirkossa kuulutettu. Nyt se Mersun kuuluisa tekninen vika viimeiseen kisaan ja nimenomaan Hamiltonin ajokkiin, niin peli muuttuu täysin.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missäs on suomalaisten itku Ferrarien tallimääräyksistä? Kun Schumi ja Barrichello harrastivat tätä aikanaan niin voi sitä itkun määrää.. Nyt kun Räkä päästi Massan ohitseen ei tässä ollut tietenkään mitään vikaa. Hieman pistää huvittamaan.

Entä mikä olisi ollut itkun määrä esimerkiksi omalla kohdallasi, jos Kimi ei olisi päästänyt Massaa ohi? Veikkaanpa että melkoinen. Eipä siinä Kimi teki oikein ja tapa oli ihan siedettävä. Hämis vie tänä vuonna, mutta Ferrari hoitaa onneksi tallimestaruuden. Ensi vuonna Räikköseltä sitten uusi isku. Kovalaisesta ei ole aivan kärkeen. Onhan Kovalaisellakin epäonnea ollut, mutta tallikin panostaa täysin Hamiltoniin eikä Heikillä ole koko vuonna vauhtia ollut. Harmillista mutta totta.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kauden viimeisessä kisassa kyseistä "jokerikorttia" ei saa käyttää.

Jahas, mikäs järki tässä mahtaa olla, että juuri viimeisessä kisassa ei saa "jokeria" käyttää?

Täytyy muuten ihmetellä Heikille laadittua taktiikka, ihan siitäkin näkökulmasta, että Heikki auttaisi Hamiltonia mestaruustaistelussa. Nimittäin Heikki oli erittäin raskaalla kuormalla aika-ajossa liikkeellä, Heikillä oli peräti 4 kierrosta enemmän bensaa kuin Massalla.

Miksi ihmeessä Heikille oli aika-ajossa noin paljon bensaa? Kun nimenomaan auttaakseen pitäisi pystyä lähtemään kärjestä, muiden takana kilpailun kulkuun ei voi pahemmin vaikuttaa.

Aika-ajossa Heikki hävisi painavalla autolla Massalle ainoastaan 41 tuhanneosaa. Eli kaiken järjen mukaan kevyemmällä autolla Heikki olisi päässyt kolmanteen ruutuun ja olisi pystynyt lyömään kiilaa Ferrarien väliin. Tässä tapauksessa tuskin olisi nähty tallimääräystä, sillä Ferrarille on tärkeää kuitenkin voittaa myös valmistajien mestaruus.

Mielenkiintoista nähdä mitä Mäcillä tehdään Brasilian aika-ajoissa. Tärkeintähän Hamiltonille olisi selvitä lähdöstä ehjin nahoin, joten järkevin vaihtoehto olisi pyrkiä valloittamaan eturivi kevyillä autoilla, vaikka se ei olisikaan koko kisan taktiikka ajatellen kilpalukykyisin vaihtoehto.

Ensimmäiset mutkat ovat kuitenkin se suurin vaaranpaikka Hamiltonille, joten parhaiten riskit välttää valtaamalla eturivin, jolloin Heikki pystyy vielä olemaan kilpenä siinä edessä. Jos Hamilton joutuu lähtemään esimerkiksi 3. tai 4. ruudusta, niin riskit kolariin kasvavat oleelisesti. Siellä on niin monella kuskilla kalavelat maksamatta, että ei olisi mikään ihme, vaikka takaa rysähtäisi.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Missäs on suomalaisten itku Ferrarien tallimääräyksistä? Kun Schumi ja Barrichello harrastivat tätä aikanaan niin voi sitä itkun määrää.. Nyt kun Räkä päästi Massan ohitseen ei tässä ollut tietenkään mitään vikaa. Hieman pistää huvittamaan.

Kyllä tämän tallimääräyksen ymmärtää, koska nyt oli kauden toiseksi viimeinen kisa ja Kimillä ei ole enää mahdollisuutta mestaruuteen, mutta Massalla on.

Schumin ja Barrichellon aikana se oli tosiaan ihan pelleilyä, mitä ferrari teki. Kaudella 2002 jo kuudennessa kisassa Barrichellon piti päästää Schumi ohi, vaikka kausi oli vasta alussa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Etkös sä ole suomalainen ja juuri tässä lainaamassani viestissä itket siitä?

Schumacherin ja Barrichellon pelleily meni täysin yli kaudella 2002 ja sitä harrastettiin räikeimmällä mahdollisella tavalla, sekä sen jälkeen kun mestaruus oli jo käytännössä ratkennut.

Ei tuo ole mikään puolustus.. Tallimääräys mikä tallimääräys. Lisäksi minua ei haittaa yhtään se, että Ferrari ottaa kuonoonsa. Ainoastaan Schumacher kiinnosti minua aikoinaan, eikä Ferrari niin kuin monet näyttävät luulevan. Joka tapauksessa on hauskaa seurata tätä takinkääntöä näissä tallimääräys-asioissa.
 

trap

Jäsen
Henkilökohtaisella tasolla se on puolustus, itse en ole koskaan ollut tallimääräyksiä vastaan - enkä usko että kovin moni muukaan. Etenkin tilanteessa, jossa ainoastaan toisella kuskilla on mahdollisuudet mestaruuteen, olisi naurettavaa olla toimimatta niin miten esimerkiksi tänään.

Schumacherin ja Barrichellon pelleilyt palkintopallilla ja maalisuoralla olivat halventavia Formula ykkösiä kohtaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ei tuo ole mikään puolustus.. Tallimääräys mikä tallimääräys. Lisäksi minua ei haittaa yhtään se, että Ferrari ottaa kuonoonsa. Ainoastaan Schumacher kiinnosti minua aikoinaan, eikä Ferrari niin kuin monet näyttävät luulevan.

Eli nyt sitten kun Schumi on lopettanut, niin inhoat Räikköstä, koska se ajaa Ferrarrilla, joka ei kiinnosta sinua, mutta kiinnosti, kun Schumi ajoi siellä. Silloin varmasti inhosit Mclarenia ja Häkää, kun ne ajoi Ferraria vastaan, jossa ajoi Schumi, mutta nyt sinä diggailet Hamiltonia, koska se kilpailee Ferraria vastaan, josta sinä aiemmin pidit, et pitänyt.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Eli nyt sitten kun Schumi on lopettanut, niin inhoat Räikköstä, koska se ajaa Ferrarrilla, joka ei kiinnosta sinua, mutta kiinnosti, kun Schumi ajoi siellä. Silloin varmasti inhosit Mclarenia ja Häkää, kun ne ajoi Ferraria vastaan, jossa ajoi Schumi, mutta nyt sinä diggailet Hamiltonia, koska se kilpailee Ferraria vastaan, josta sinä aiemmin pidit, et pitänyt.

Logiikkasihan on suorastaan tyrmäävä. Olenko jossain sanonut diggaavani Hamiltonista? Tietääkseni kerroin kantani tähän asiaan reilu viikko sitten, joten jos lukisit niitä viestejä ja tekisit huikeat analyysisi tämän jälkeen. Minua kiinnosti F1-maailmassa ainoastaan Schumacher huolimatta siitä missä tallissa hän ajoi. Kun hän ajoi Benettonilla minua kiinnosti VAIN Schumi ja kun hän ajoi Ferrarilla minua kiinnosti VAIN Schumi. Ei se voi olla noin vaikeaa.

PS: En inhoa mitään tallia.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hamiltonin persoona ei miellytä meikäläistäkään, mutta loppupeleissä aivan yhtä lipeävä se Massakin tuntuu olevan. Nytkin lehdistötilaisuudessa tallimääräyksestä kysyttäessä Massa lässytti seuraavasti: "Olin siinä vaiheessa kisaa aika hyvässä vauhdissa. Sain Kimiä kiinni ja sitten ohitin hänet."
Pakko Massan oli noin sanoa. Miltä kuulostaisi tämä: "Kimille oli annettu selvä käsky, että jos olemme peräkkäisillä sijoilla, hän päästää minut ohitse. Kimi tarkoituksella hidasteli ja päästi minut ohitse, kuten oli sovittu." Tallimääräykset täytyy hoidella mahdollisimman tyylikkäästi, kuten Massa parhaansa mukaan tekikin (= lässytteli niitä näitä ohituksesta..).

Kestääkö Hämillä kantti vikassa kisassa? Kaikki odottavat sinettiä mestaruudelle, ikäänkuin mestaruus on jo ratkennut. Mutta. Nyt se vasta nähdään, miten pää kestää. Nyt EI saa tunaroida. EI virheitä. Nää kun alitajunnassa soi Hamiltonin päässä niin väkisinkin se virhe sieltä jossain vaiheessa natsahtaa. Niin, ja kun kisa järjestetään Massan synnyinmaassa, onnistuisikohan, hm, jotain pientä vilunkia? Ei sillä, mutta "sopivaan" paikkaan tulee se kotikisa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Mikäs siinä Räikkösessä nyt niin pahasti hiertää ja häntä kannattavissa suomalaisissa, että häntä ja heitä vastaan pitää hyökätä ja vittuilla joka välissä? Varsinkin kun tietää, että toi alituinen keljuilu ottaa täällä ihmisiä kupoliin aika lailla.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Minua kiinnosti F1-maailmassa ainoastaan Schumacher huolimatta siitä missä tallissa hän ajoi. Kun hän ajoi Benettonilla minua kiinnosti VAIN Schumi ja kun hän ajoi Ferrarilla minua kiinnosti VAIN Schumi. Ei se voi olla noin vaikeaa.

Nyt kun ollaan "F1 kausi 2008"-ketjussa niin kiinnostaisi tietää missä tallissa Schumacher ajaa?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Nyt kun ollaan "F1 kausi 2008"-ketjussa niin kiinnostaisi tietää missä tallissa Schumacher ajaa?

No voi helvetti sentään.. Vastasin tähän Individualin mahtavaan logiikkaan joten onko se noin kamalaa jos perustelen asiat tuossa viestissä? Ilmeisesti on.

Niin ja siitä Räikkösestä.. Itse olen aina pitänyt Räikköstä yliarvostettuna kuljettajana ja tällä kaudella on alkanutkin näyttää siltä että olen ollut oikeassa. Tallitoveri on vienyt Räkää tällä kaudella aikalailla 100-0 + lisäksi Kimi on keskeyttänyt useamman kerran omaan ajovirheeseen tai muuhun kämmiin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kimi voisi aivan hyvin kertoa, että hän halusi auttaa tallitoveriaan kun päästi Massan ohi. Miksi tähän pitää sekoittaa jokin tallimääräys mukaan?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
No voi helvetti sentään.. Vastasin tähän Individualin mahtavaan logiikkaan joten onko se noin kamalaa jos perustelen asiat tuossa viestissä? Ilmeisesti on.

No minä vastasin sinun mahtavaan logiikkaan, varsinkin kun sinä itse käytit termejä "ainoastaan" ja "VAIN" (nimenomaan ja erikseen isolla).

Joku hätäinen saattaisi kuvitella, että vain Schumi kiinnosti sinua F1:n suhteen. Varsinkin kun ottaa huomioon sen, että suurin osa sinun kirjoituksistasi tähän ketjuun on koskenut jotain ex-kuskia...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös