Facebook

  • 994 198
  • 3 109
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Maksullinen mainokseton vaihtoehto on EU vaatimus, ei Metan oma idea. Just Saying
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Maksullinen mainokseton vaihtoehto on EU vaatimus, ei Metan oma idea. Just Saying
Jep, tätä maksullisen palvelun tuloa on ylidramatisoitu. EU asetti Metalle vaatimukset, jonka mukaan Metan tulee tarjota käyttäjille myös mahdollisuus käyttää palvelua antamatta omia tietojaan mainonnan kohdentamiseen. EU:lle oli ok, että tämä mahdollisuus tarjotaan maksullisena versiona. Maksullinen ja mainokseton Meta on käytössä vain EU:n alueella, eikä ole tulossa muualle.

Itse löysin 10v sitten ryhmät-alueen, josta tulikin supertärkeä. Sain keskustella nimelläni ja kasvoillani saman kohtalon kokeneiden kanssa. Tuo osio on edelleen se, miksi Facessa olen. Ongelmaa kuitenkin löytää jo ryhmät-toiminnossakin. Ylläpidot laiskistuu, keskustelun taso vajoaa, koska kasvottomat keskustelijat lisääntyy. Ryhmät joutuu tekemään vol2-versioita, kun edellinen meni aivan liian vaikeaksi. Surullista. Puskaradiot on enemmän Persuradioita jne.
En tiedä tarkoitatko kasvottomilla keskustelujoilla nimettömiä keskustelunavaajia, mutta en osaa itse olla näistä harmissaan pätkän vertaa. Ihmettelen kuitenkin sitä, miten niin monessa ryhmässä porukka pillastuu, jos joku tekee ns. anonyymin avauksen. Joo, ymmärrän jos jossain yrittäjien alan ryhmässä pyytää neuvoa anonyyminä, että harva haluaa olla avoin omista asioistaan anolle kaverille. Mutta välillä porukka näyttää hermostuvan ihan asiallisistakin avauksista vain koska anonyymi keskustelunavaaja. FB:ssä on kuitenkin helvetisti feikkinimellä olevia "Matti Virtasia", joiden tekemät avaukset on porukalle tietenkin täysin ok.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Hyvää keskustelua täällä Facebookin alamäestä. Itsekin huomaan välillä haikailevani takaisin Facebookin huippuvuosiin 10 vuoden taakse. Omaan feediini tulee lähes päivittäin muistoja vuosilta 2009-13, ja niistäkin voi hyvin todeta sen miten paljon palvelu on vuosien varrella muuttunut.

Aikoinaan Facebookiin postattiin matalalla kynnyksellä kuulumisia ja muuta mukavaa. Monen muiston kohdalla olen nauranut kippurassa miten hauskoja päivityksiä sitä on tullut erilaisten kommellusten vauhdittamana tehtyä. Näihin päivityksiin tuli kymmeniä tykkäyksiä ja kommentteja, koska kaikki muutkin käyttivät sovellusta. Kaikki ja siis ihan oikeasti ihan kaikki tehtiin Facebookissa. Joku normaali baari-iltakin piti sisällään tapahtumaan "ilmoittautumisen", joskus jopa useamman päivityksen paikan päältä johon tägätään kaverit ja lopuksi uudet tuttavuudet etsittiin tapahtuman vieraslistalta ja pyydettiin kavereiksi. Enää ei tule pyydettyä edes läheisimpiä kavereita FB-kavereiksi.

Ensimmäiset merkit Facebookin tulevasta suunnasta saatiin vuonna 2011, jolloin tuli Persujen vaalivoiton vuoksi hirveät poliittiset väännöt. Nykyään nuo ovat palvelussa "arkipäivää", mutta siihen asti palvelu oli mielestäni pelkkä hyvän mielen paikka.

Oma ikäluokkani hiljeni Facebookissa vuosien 2013-2020 aikana. Osa siirtyi Instagramiin, osa Twitteriin ja osa muuten vain. Myös Facebookin sisällä päivittäminen ohjautui oman ja kaverien seinän sijasta piiloon ryhmiin. Kuten @UnenNukkuja yllä kertoi, myös ryhmät alkavat olla nykyään jo mennyttä aikaa. Jännä nähdä mihin ihmiset siirtyvät ryhmistä, sillä FB-ryhmät tappoivat viime vuosikymmenellä lukuisia internet-foorumeja.

Se on kyllä hauska juttu, että vaikka Facebook ei ole tarjonnut minulle vuosikausiin yhtään mitään, mutta palvelusta poistuminen on helvetin hankalaa. Jotenkin se FB kummittelee aina välilehdessä auki, ja palvelua selataan, vaikka siellä ei ole mitään. Pelkkiä mainoksia, nettilehtien otsikoita, tuntemattomia käyttäjiä ja erilaista roskasisältöä.

Samat ongelmathan painavat muuten myös Instagramia. Sielläkin on ihan sama ketä seuraat, saat feedisi täyteen mainoksia ja muuta sinulle tuntematonta ja tilaamatonta sisältöä. Ei ihme, että TikTok vie jatkuvasti käyttäjiä Instagramista, mutta omalta osaltani ajattelin jättää TikTokin kokonaan väliin.

Joskus olisi mielenkiintoista lukea artikkelia, tutkimusta tai kirjaa somepalveluiden elinkaaresta. Se nimittäin tuntuu olevan melkoo lyhyt, ainakin huipulla. Vanhempi polvi muistaa IRC-Galleriat ja ii2:t jotka jäivät Facebookin jalkoihin 00-luvun lopulla (ja Galtsuhan toimii yhä, vaikkei kukaan siitä puhu). Facebookin ja Instragramin parhaat päivät taitavat olla jo takanapäin. Twitterin lento loppui viimeistään Muskin X-sekoiluun. Snapchat oli kovaa valuuttaa joskus 2016, mutta sekin jäi IG-tarinoiden jalkoihin. Nyt trendaa TikTok, mutta miten kauan? Ja miten YouTube pystyy pysymään vuodesta toiseen huipulla, vaikka siinä on kaikista somepalveluista kenties kaikista yksinkertaisin toimintamalli?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
En tiedä tarkoitatko kasvottomilla keskustelujoilla nimettömiä keskustelunavaajia, mutta en osaa itse olla näistä harmissaan pätkän vertaa. Ihmettelen kuitenkin sitä, miten niin monessa ryhmässä porukka pillastuu, jos joku tekee ns. anonyymin avauksen. Joo, ymmärrän jos jossain yrittäjien alan ryhmässä pyytää neuvoa anonyyminä, että harva haluaa olla avoin omista asioistaan anolle kaverille. Mutta välillä porukka näyttää hermostuvan ihan asiallisistakin avauksista vain koska anonyymi keskustelunavaaja. FB:ssä on kuitenkin helvetisti feikkinimellä olevia "Matti Virtasia", joiden tekemät avaukset on porukalle tietenkin täysin ok.

Joo olisin voinut tarkentaa. En tosiaan tuota nimetöntä keskustelunavausta pidä huonona. Turhan yleistä FB:ssa nykyään se, että kuvana onkin joku meemi ja nimi tyyliin Jorma Pentti, jolla on sitten kiva tulla aukomaan päätään vailla varsinaista viestiä.
 
Viimeksi muokattu:

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En tiedä näkyykö muilla, mutta mulla työntää tarinoihin ja feediin "Iltalehden" sponsoroitua uutista Ella Kannisesta, kuinka hänellä jäi mikki päälle ja työt päättyy. Alkaa olla tää Facebook kyllä yks roskaläjä. Tilin lopullinen poisto on taas lähempänä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kuinka voi poistaa vanhoja päivityksiään esimerkiksi kymmenen vuoden takaa? Käytän Facebookia ainoastaan Macilla.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mua häiritsee "Kelat ja lyhyet videot" ominaisuus Facessa. Niistä huomaa että Face tietää musta aika paljonkin. Sitten kun joskus niitä klikkailee auki niin ne kestää vain muutaman sekunnin ja on ihan hoopoja. Voihan sen osion piilottaa mutta sitten se aina ilmestyy takas. Mutta vielä raivostuttavampaa on kyllä nää eri sivustojen tilapäivtykset/uutiset jota en edes seuraa!

Oikeasti haluisin vaan sellasen newsfeedin jossa ois ne mun kaverien postaukset, seuraamieni sivujen uutiset ja niiden ryhmien jutut jossa olen mukana. Hyväksysin sen että mukana ois pari mainosta kun joillainhan tota sivustoa pitää rahoittaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeaikoina alkanut näkyä noita yli viikon takaisia viestejä. Olisihan ne kavereiden viestitkin ollut ihan kiva nähdä livenä. Eikä vain jotain 2 sekunnin hauskuutteluvideoita ja meme kuvia ja isompien facebook ryhmien turhanpäiväiset viestit joissa vahingossa ehkä yhdestä viestissä tykännyt. Sitten jotain viikkoja vanhoja mainoksia vaikka jostain keikoista jotka jo ollut.

Miksei ne kavereiden viestit voisi kaikkien osalta tulla aina ensimmäisenä, kyllä niitä mainoksia mahtuu sitten kun ei niitä viestejä niin paljon ole kuitenkaan.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Mikähän asetus on mennyt räppänässä vituks? Feedi pomppii miten sattuu ja sivun scrollbar sahaa ylösalas. Näyttäisi, että normi julkaisu ja mainos yrittäisivät iskeä samaa tilaan feedissä? Probleema todennettu facen desktopilla parilla eri selaimella ja koneella. Mobiilivärkillä toimiipi normaalisti. Boottailut ja uloskirjaukset ei ole jelpannut.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei kyllä hirveesti tee mieli kommentoida esim. suosikkibändin tai leffasarjan tilapäivityksiä Facebookissa. Ei siihen näköjään mee kovin kauaa kun on joku hujari kommentoimassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kyllä hirveesti tee mieli kommentoida esim. suosikkibändin tai leffasarjan tilapäivityksiä Facebookissa. Ei siihen näköjään mee kovin kauaa kun on joku hujari kommentoimassa.

Tuntuu muutenkin että face on täynnä jotain botteja ja huijausfirmoja. En tiedä sitten saako firma niin hyvää tuloa näiltä etteivät halua sitten puhdistaa noita pois vai mikä järki tuossa on, tekniikkaa ja tunnistautuminen luulisi olevan jo niin kehittynyttä..

Toinen on että jos on vaikka iltasanomat seurannassa niin joka päivä sulle tulee feediin vaikkapa että joku näyttelijä täyttänyt 52v. Painat julkaisun piiloon ja "näytä vähemmän tämmöistä sisältöä" niin eikö kohta sitten sama uutinen näy toisen firman kohdalta ja seuraavana päivänä taas uusi vastaava uutinen vaikka kuinka yrität saada sisältöä piiloon. ihan sama tuntuu mainoksienkin kohdalta ei mitään vaikutusta tuolla toiminnolla enää. Otat pois seurannasta koko firman niin kohta se taas ehdottaa kuitenkin samoja uutisia. Etkä ole edes missään kohti mitään uutisessa tykännyt mutta silti se innokkaasti sitä sisältöä työntää vaikka kymmeniä kertoja painat sitä ettei näyttää vähemmän sitä sisältöä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi mun syöte on täynnä muutaman kaverin ”N.N. on kiinnostunut tapahtumasta X”? Miksi noi kaverit on aina niin kiinnostuneita jostain, mikä tuskin kiinnostaa yhtään ketään muuta? Vai näkyykö mun kavereiden syötteissä ilmoituksia, minkä mukaan mä olisin muka kiinnostunut jostain tapahtumista, vaikka en olisi ikinä niistä kuullutkaan? Ketä kiinnostaa???!?!1
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Toinen on että jos on vaikka iltasanomat seurannassa niin joka päivä sulle tulee feediin vaikkapa että joku näyttelijä täyttänyt 52v. Painat julkaisun piiloon ja "näytä vähemmän tämmöistä sisältöä" niin eikö kohta sitten sama uutinen näy toisen firman kohdalta ja seuraavana päivänä taas uusi vastaava uutinen vaikka kuinka yrität saada sisältöä piiloon. ihan sama tuntuu mainoksienkin kohdalta ei mitään vaikutusta tuolla toiminnolla enää. Otat pois seurannasta koko firman niin kohta se taas ehdottaa kuitenkin samoja uutisia. Etkä ole edes missään kohti mitään uutisessa tykännyt mutta silti se innokkaasti sitä sisältöä työntää vaikka kymmeniä kertoja painat sitä ettei näyttää vähemmän sitä sisältöä.
Kyllä minulla pysyy piilossa ainakin kaikki mitä piilotan (ja piilotan aina kaiken turhan). Ei ole pitkään aikaan taas näkynyt yhtään mainosta tai ehdotettua julkaisua. Aina välillä noita taas ilmestyy ja sitten piilotan (kaiken käyttäjältä xx) ja pysyvät poissa kuukauden tai kaksi. Kännykkäversiossakin tuo ainakin jossain määrin toimi kun joskus kokeilin, mutta siellä liikaa piilotettavaa kun pitäisi lähes nollasta aloittaa niin en juuri käytä.

Noita muiden kiinnostuksia ei ole vielä näkynyt. Mutta tullut joskus ilmoituksia että olen itse kiinnostunut tapahtumasta x vaikka ei mitään hajua koko tapahtumasta. Näissä kyllä yhteisenä tekijänä että joku kaveri on vaan kutsunut johonkin huuhaa tapahtumaan kaikki kaverinsa ja face luulee että kaikki tuollainen kiinnostaisi.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi mun syöte on täynnä muutaman kaverin ”N.N. on kiinnostunut tapahtumasta X”? Miksi noi kaverit on aina niin kiinnostuneita jostain, mikä tuskin kiinnostaa yhtään ketään muuta? Vai näkyykö mun kavereiden syötteissä ilmoituksia, minkä mukaan mä olisin muka kiinnostunut jostain tapahtumista, vaikka en olisi ikinä niistä kuullutkaan? Ketä kiinnostaa???!?!1

Minulle on myös alkanut taas ilmestymään näitä. Ei nyt syöte täynnä, mutta selkeästi enemmän kuin mitä oli tuossa välillä.
 

axe

Jäsen
Mää valittelin viime keväänä, kun mulle tarjottiin koko ajan 14-vuotiaan pojan kiinnostuksen kohteita, sarjakuvaa, supersankarileffoja, Star Warsia ja ties mitä. Tokihan olen edelleen kuin sellainen 14-vuotias poika, mutta mun kiinnostuksen kohteeni eivät ole samanlaisia. Joten joo, nauratti vähän miten huonosti se big data mut määritteli. Pariin kertaan joutui tekemään kunnon ruksimisoperaatioita ja poistamaan ne kaikki, mutta sittemmin FB jätti mut rauhaan niillä suosituksilla.

Edelliskertainen suositussyöttötornado olikin sitten vielä randomimpi, kun se lykkäs suositeltuina mulle kaiken maailman seurakuntien ja kirkkojen somesivuja. Tälläiseen bigdataan meidän sitten pitäisi saakeli luottaa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Facebook on alhaalla.
Luulin että tilini oli kaapattu kun ei antanut kirjaantua sisään. Äkkiä salasanan vaihtopuuhiin, ja ongelmat jatkuu. Herajasi että ei salasana toimi, joten vaihdoin uudestaan. Ei toiminut vielkäkään. Sitten vasta tajusin googlettaa että onko joku ongelma, ja näköjään on.

Nyt sitten jännätään että mikäs salasana on sitten käytössä kun sivusto palautuu ennalleen.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Joo itsekin aloin hätäpäissäni vaihtaa salasanaa, sitten luotin äXyliin ja uutinen tuli äkkiä vastaan. :D Ja joo, päätä selvitellessä menee, jos ottikin salasanani vaihdon tosissaan tuo sivusto. Ei jaksaisi enää liian monia ja uusia salasanoja.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Facebook on alhaalla.
Luulin että tilini oli kaapattu kun ei antanut kirjaantua sisään. Äkkiä salasanan vaihtopuuhiin, ja ongelmat jatkuu. Herajasi että ei salasana toimi, joten vaihdoin uudestaan. Ei toiminut vielkäkään. Sitten vasta tajusin googlettaa että onko joku ongelma, ja näköjään on.

Nyt sitten jännätään että mikäs salasana on sitten käytössä kun sivusto palautuu ennalleen.
Sama ongelma oli täällä ja heti tuskanhiki ohimoilla no sinne meni sitten se tili kun salasanaakaan ei pystynyt enää vaihtamaan. Huojentavampi uutinen siis tämä, ja tokkopa tuossa paria tuntia kauempaa menee että saavat kondikseen.

Jonkun FB:n kannalta nyt se ja se sama pääseekö sinne, mutta Messengerin tipahtamisen myötä huomaa heti kuinka paljon sitä on siitäkin mukamas riippuvainen.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
No voi naama. Itsekin vaihdoin salasanan, kun sisään ei päässyt. Jännä nähdä, millä salasanalla seuraavan kerran sitten sisälle pääsee.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Naurattaa aikuisten oikeasti kun porukka vaihtelee salasanoja. Kiva kattoa sit mailista menikö ne läpi ja luomaan uusia.
Historiallisesti Metan systeemeihin ei pääse kirjautumaan paitsi Whatsappi ainaski viel toimii meillä.
Onkohan noilla palvelimet kuinka hajautettu, mennyt siellä jotain paskaksi vaikka kyllähän tä joltain ddossilta tuntuu.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Vissiin tiktokilla, googlella, youtubella, to name a few, myös ongelmia. Historiallinen tilanne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös