Facebook

  • 994 144
  • 3 109

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Itsellä tulee välillä enkun kielellä tieto jos kaveri tykkää tai kommentoi vaikka kielenä mulla on suomi
Sama homma. Ensimmäisen kerran, kun näin tapahtui luulin troijalaista. Mistä mahtaa johtua tuo juttu?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sama homma. Ensimmäisen kerran, kun näin tapahtui luulin troijalaista. Mistä mahtaa johtua tuo juttu?

Ei mitään hajua. Ollut jo varmaan vuoden tai pari. Muuttaa joskus itselläkin koko facen englannille. Kännykällä käytän oikeastaan pelkästään. Äärimmäisen harvoin tietokoneella kirjaudun
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ihmettelen tässä lähinnä, että kun toisessa keskustelussa mulla on "lähetetty" ja toisessa "toimitettu", että onko tuo ensimmäinen mennyt oikeasti koskaan edes perille vai jäänyt "junnaamaan" paikoilleen koskaan kohdehenkilöä tavoittamatta.
Onko molemmat vastaanottajat kavereitasi? Yksityisyysasetuksista riippuen viestit muilta kuin omilta kavereilta voi mennä sinne viestipyyntöihin, ja sieltä ei välttämättä tule toimituskuittausta ennenkuin pyyntö on nähty ja hyväksytty.

Mutta jos molemmat kavereita niin sitten voi olla tuo blokkaus tai ihan vaan bugi järjestelmässä, sillä niitähän tuossa riittää.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Onko molemmat vastaanottajat kavereitasi? Yksityisyysasetuksista riippuen viestit muilta kuin omilta kavereilta voi mennä sinne viestipyyntöihin, ja sieltä ei välttämättä tule toimituskuittausta ennenkuin pyyntö on nähty ja hyväksytty.

Tämä muuten on todennäköisin skenaario - emme siis ole kavereita keskenämme vaan yhden yhteisen ryhmän kautta tuli tarve kontaktoida. Ja oman kokemuksen perusteella noita viestipyyntöjä ei tule katsottua tyyliin... no ikinä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No kun hei, me ei vaan tajuta. Algoritmi tietää meitä paremmin mitä me halutaan katsoa. Mitä sä sillä uusimmalla keikkakuvalla oisit tehnyt, kun voit katsoa näitä kohokohtia 168 viikon takaa?

Edit: ihan vakavasti sanottuna, eiköhän tälläkin keinolla ole tarkoitus saada vain ihmiset viettämään entistä enemmän aikaa Metan palveluissa. Jos seuraat kronologisesti uusimpia julkaisuja, Metan kannalta vittumaisella tavalla todennäköisesti vilkuilet vain ne päivitykset läpi joita et ole aiemmin nähnyt -> vain vähän katsottuja päivityksiä. Mutta jos sinulle pakkosyötetään ilman mitään logiikkaa kohokohtia, todennäköisesti oikeaa asiaa etsiessäsi selaat tukun päivityksiä läpi ja vietät enemmän aikaa sovelluksessa.

Osasin epäillä jotain tällaista, kun pari kiinnostavaa päivitystä eivät saaneet lainkaan tykkäyksiä lajiryhmältä, joka aiemmin oli vastaavista tykkäillyt. Selainversiossa ei näe enää edes algoritmin valintoja, vain kuusi "huippujulkaisua". Kuka sen huipun minun mielestäni osaa määrittää? Ei ainakaan Meta. Sama homma itsellä tägien seurauksella, haluan nähdä tasan tarkkaan uusimmat kuvat tietystä hakusanasta. Ei voisi vähempää kiinnostaa suositut=maksetut päivitykset.

Sitten tullaankin kohtaan mitä en ymmärrä. Nimittäin itsellä näkyy toisella Insta-tilillä tägihaulla kronologisessa järjestyksessä päivitykset, toisella ei. Toivottavasti tästä menee niin paljon palautetta, että vanha hyvä selaustapa on kaikilla tileillä ja laitteilla mahdollinen. Itsellä loppuu ainakin koko sovelluksen käyttö, jos mahdollisuus katsoa haluamansa päivitykset häviää.

Sama algoritmi taitaa pyörittää perusnäkymää. "Vähän" tykkäyksiä saava jonkun oman kaverini päivitys näkyy tasan kerran, kun se uutena virtaan tulee, mutta tämän jälkeen tarjolla seuraavalla kirjautumisella on vain joko Rauman Lukon tai Serena Williamsin tuhansia/satoja tuhansia peukkuja saanut päivitys viikkojen takaa. Helvetin vaikeaa olisi pitää vaan kronologisena tuokin näkymä.

Tämän tuonne veetutusketjuun laitoin myös. Harmi tällainen, kun ei youtubekaan kaikkia livevetoja tarjoa.

Pyöritän myös erään toimijan Instatiliä ja pohdinpa uudelleen noiden julkaisujen näkyvyyttä.

Sama tilanne, ylläpidän itsekin yhteisön tiliä. Jos ja kun näkyvyys on nolla ns. uusien mahdollisten seuraajien osalta, niin täysin turhaksi menee koko päivitysten tekeminen. Maksamaan siitä hyvästä ei missään tapauksessa aleta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Sama tilanne, ylläpidän itsekin yhteisön tiliä. Jos ja kun näkyvyys on nolla ns. uusien mahdollisten seuraajien osalta, niin täysin turhaksi menee koko päivitysten tekeminen. Maksamaan siitä hyvästä ei missään tapauksessa aleta.
Sama vika Rahikaisella. Aiemmin tuli pyöritettyä yhteisön tiliä Instagramissa kaavalla julkaisu, joka ohjaa lukemaan "link in bio"-tyyppisesti varsinaisen sisällön Instagramin ulkopuolella. Nyt huhujen mukaan Meta on ohjannut sisällöntuottajia siihen suuntaan, että algoritmeissä etusijalla ovat ne henkilöt, jotka tuottavat koko sisältönsä Metan palveluihin, eli linkinjakajien näkyvyyttä vähennetään ankarasti. Tosi paljon on pudonnut omat intressit käyttää Instagramia, kun ei siellä ololla tahdo enää saada hyötyjä. (Joku nyt tulee varmasti kommentoimaan, että "ilman IG-tiliä yhteisösi ei ole olemassa").
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Oikeasti nyt ärsyttää ihan saatanasti se että Facebook tunkee newsfeediin kaiken maailman sivustojen tilapäivityksiä ja kuvia joita en seuraa. Ilmeisesti koittaa saada mut lopettamaan Facebookin käytön. Ei tässä ole mitään järkeä että 80% news feedistä on jotain randomshittiä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siellä mobiili-FB:n valikossa on se "syötteet" kohta joka antaa katsella kaverien/ryhmien julkaisuja kronologisessa järjestyksessä. Toki hemmetin typerää tuollainen käyttäjän näkökulmasta on. Joku saisi kääntää tietokoneen FB-purity selainlaajennuksen mobiiliksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei taida olla keinoa saada feediä ymmärtämään, että mua ei voi vähempää kiinnostaa tapahtumat, jotka kiinnostavat mun kavereita. Oon niitä nyt muutaman kuukauden ruksinut piiloon, yhä puskee feediin.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Oikeasti nyt ärsyttää ihan saatanasti se että Facebook tunkee newsfeediin kaiken maailman sivustojen tilapäivityksiä ja kuvia joita en seuraa. Ilmeisesti koittaa saada mut lopettamaan Facebookin käytön. Ei tässä ole mitään järkeä että 80% news feedistä on jotain randomshittiä.

Tämä on kyllä jännä ilmiö, että hetkittäin (silloin kun on vasta kirjautunut sisään) FB näyttää ihan suht järkevää feediä, jossa on pääosin omia seurattavia asioita, ehkä muutama mainos mutta ei mitään överiä. Sitten jossain vaiheessa kun päivittää sivun, niin näkyvissä onkin 90%:sti pelkkiä näitä ehdotettuja julkaisuja ihan ties mistä, eli ihan täyttä skeidaa. Sitten kun menee hetkeksi pois vaikka selailemaan ryhmiä tms. niin etusivulle palaa taas järkevämpi feedi.

Ilmeisesti tuo algoritmi jotenkin ajattelee että "nyt on kaikki asiaankuuluva näytetty taas hetkeksi, eli laitetaas trollausvaihde päälle ja syötetään kaikkea paskaa".

Instagramissa sentään voi vielä jäädyttää nuo kaikki ehdotetut julkaisut 30 päiväksi kerrallaan, mutta jostain syystä FB:ssä ei ole vastaavaa toimintoa (voi vain piilottaa kyseisen julkaisun tai kaikki samalta julkaisijalta).
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Musadiggarina tuli monesti haettua tuolla tavalla aikajärjestyksessä viimeisimpiä julkaisuja suosikkibändien keikoista tai tuoreesta levystä.

Ehdottomasti kannatti tuokin ominaisuus paskoa. Varmaan olleet tärkeät syyt taustalla.
No kun hei, me ei vaan tajuta. Algoritmi tietää meitä paremmin mitä me halutaan katsoa. Mitä sä sillä uusimmalla keikkakuvalla oisit tehnyt, kun voit katsoa näitä kohokohtia 168 viikon takaa?

Edit: ihan vakavasti sanottuna, eiköhän tälläkin keinolla ole tarkoitus saada vain ihmiset viettämään entistä enemmän aikaa Metan palveluissa. Jos seuraat kronologisesti uusimpia julkaisuja, Metan kannalta vittumaisella tavalla todennäköisesti vilkuilet vain ne päivitykset läpi joita et ole aiemmin nähnyt -> vain vähän katsottuja päivityksiä. Mutta jos sinulle pakkosyötetään ilman mitään logiikkaa kohokohtia, todennäköisesti oikeaa asiaa etsiessäsi selaat tukun päivityksiä läpi ja vietät enemmän aikaa sovelluksessa.
Tämän tuonne veetutusketjuun laitoin myös. Harmi tällainen, kun ei youtubekaan kaikkia livevetoja tarjoa.

Pyöritän myös erään toimijan Instatiliä ja pohdinpa uudelleen noiden julkaisujen näkyvyyttä.
Tähän löytyi vahingossa ohituskaista. Toimii ainakin selainversiossa koneella. Sovelluksessa päätilillä viimeisimmät toimii yhä, niin sen osalta en osaa sanoa saako jotenkin pyörimään "oikein". Tägihaulla avautuu ne yhdeksän algoritmin suosikkia. Näistä kun nappaa viimeisen auki ja lähtee naputtamaan oikean laidan nuolesta, alkaa pyöriä uusimmat kuvat tuoreimmasta vanhenemaan päin, pois lukien kuvat, jotka olivat algoritmin valitsemia jo päänäkymässä.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Oikeasti nyt ärsyttää ihan saatanasti se että Facebook tunkee newsfeediin kaiken maailman sivustojen tilapäivityksiä ja kuvia joita en seuraa. Ilmeisesti koittaa saada mut lopettamaan Facebookin käytön. Ei tässä ole mitään järkeä että 80% news feedistä on jotain randomshittiä.
Seuraan Liverpoolia FB:ssä ja samaan syssyyn puskee paskasivuja mitkä liittyy Pooliin, yhdessä tuli heidän top-11 kokoonpano ja joku kommentoija heitti hyvän:
Eli kerrankin nauratti turhat "mainospaskat"
 

Liitteet

  • WhatsApp Image 2023-07-26 at 13.24.09.jpeg
    WhatsApp Image 2023-07-26 at 13.24.09.jpeg
    21 KB · kertaa luettu: 156

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tämä on kyllä jännä ilmiö, että hetkittäin (silloin kun on vasta kirjautunut sisään) FB näyttää ihan suht järkevää feediä, jossa on pääosin omia seurattavia asioita, ehkä muutama mainos mutta ei mitään överiä. Sitten jossain vaiheessa kun päivittää sivun, niin näkyvissä onkin 90%:sti pelkkiä näitä ehdotettuja julkaisuja ihan ties mistä, eli ihan täyttä skeidaa. Sitten kun menee hetkeksi pois vaikka selailemaan ryhmiä tms. niin etusivulle palaa taas järkevämpi feedi.

Ilmeisesti tuo algoritmi jotenkin ajattelee että "nyt on kaikki asiaankuuluva näytetty taas hetkeksi, eli laitetaas trollausvaihde päälle ja syötetään kaikkea paskaa".

Instagramissa sentään voi vielä jäädyttää nuo kaikki ehdotetut julkaisut 30 päiväksi kerrallaan, mutta jostain syystä FB:ssä ei ole vastaavaa toimintoa (voi vain piilottaa kyseisen julkaisun tai kaikki samalta julkaisijalta).
Hauskaa kun mainitsit trollaamisen. Minun feedini koostuu isossa määrin jonkinlaisesta trollaus/feikkiuutisoinnista. Saan jatkuvasti feediini erilaisia kuvia, joissa on ihan päätöntä "informaatiota". Päästä keksittynä esimerkkinä feediini saattaa tulla kuva, jossa on Harri Ollin kuva, yllä lainaus "elämä on laiffii" ja alla teksti "-olympiavoittaja Janne Ahonen". Todennäköisesti olen joskus erehtynyt avaamaan yhden "trollipäivitysen", ja nyt algoritmi kuvittelee, että olen kiinnostunut trollauspäivityksistä. Tämä on erittäin raskasta siksi, että enää ei voi oikein luottaa mihinkään mitä omassa uutisvirrassa näkee.

Samaa tuubaa on myös Harry Potter ja The Office -sarjojen meemit, joita päätyy jatkuvasti uutisvirtaani, vaikken ole edes sarjojen ystävä. Ilmeisesti tämäkin lähti siitä, että olen yhden meemikuvann erehtynyt joskus klikkaamaan auki, jonka jälkeen algoritmi syöttää näitä väkisin lisää. Ja jos klikkaat edes satunnaisesti jonkun auki, niin virta ei tule hyytymään jatkossakaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei taida olla keinoa saada feediä ymmärtämään, että mua ei voi vähempää kiinnostaa tapahtumat, jotka kiinnostavat mun kavereita. Oon niitä nyt muutaman kuukauden ruksinut piiloon, yhä puskee feediin.

En usko. Kyllä tuo palvelu menee tekoälyttömyydellään kaiken aikaa huonompaan suuntaan. Jos tuo olisi ollut tuollainen "markkinoille tullessaan", ei tuosta olisi ikinä tullut näin suurta ilmiötä.

Muita ihmetyksiä ja harmituksis kohdallani ovat seuraavat:

1. Syntymäpäiväilmoitukset ovat kadonneet niin sovelluksesta kuin selainversiosta.

2. Sovellus avaa linkit sisäiseen selaimeensa, vaikka asetuksista on valittu "avaa järjestelmän selaimessa"-kohta.

3. Ehdotettuja julkaisuja on varmaan puolet feedistä. Näistä suurin osa on väsyneitä huumoripiirtoksia, espanjankielisiä lifestyle-sivuja, minua kiinnostamattomien näyttelijöiden tai muusikoiden fanisivuja tai joitain antiikkisia tai muuten outoja karttoja selityksineen. Olen noita ruksinut estolistalle, mutta algoritmi on sitä mieltä, että nuo edelleen kiinnostavat minua.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
En tiedä onko oikea ketju, mutta kysyn silti.

Onko täällä ihmisiä, jotka ei käytä mitään somea? Internetin eri foorumeita en laske someksi.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Muita ihmetyksiä ja harmituksis kohdallani ovat seuraavat:

1. Syntymäpäiväilmoitukset ovat kadonneet niin sovelluksesta kuin selainversiosta.
Kyllä mulla näkyy selainversiossa ainakin tietokoneella syntymäpäivät oikeassa reunassa ja toisin kuin ennen niin eivät katoa vaikka toivottaakin hyvät synttärit. Ainakin eilen oli vielä näkyi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä mulla näkyy selainversiossa ainakin tietokoneella syntymäpäivät oikeassa reunassa ja toisin kuin ennen niin eivät katoa vaikka toivottaakin hyvät synttärit. Ainakin eilen oli vielä näkyi.

Juu, niin ne näkyvät myös mm. meikäläisen avovaimolla. Minulla eivät. Facebook on sitä mieltä, että ihmissuhteeni voivat sammua kun en enää tylysti toivota onnitteluja kenellekään. Tekoälyttömyyden tekosia tuokin. En ole moneen vuoteen lähettänyt kaveripyyntöjä kenelläkään "ihmisiä, joita saatat tuntea"-ehdotuksille. "Penseä tyyppi, ei se varmaan tykkää nykyisistä kavereistaankaan".

Pääsen kyllä näkemään nuo syntymäpäivät, kun kirjoitan tuon sanan hakukenttään. Mutta muuten tuo ei niitä minulle näytä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
En tiedä onko oikea ketju, mutta kysyn silti.

Onko täällä ihmisiä, jotka ei käytä mitään somea? Internetin eri foorumeita en laske someksi.

Mulla on Facebook ja Instagram mutta teen julkaisuja ehkä kerran kuussa eli en aktiivisesti. Joissain facen ryhmissä toki kommentoimassa joskus.

Kyllä sanoisin että 90% täällä olijoista on joko fb, insta tai twitter tili.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suurin syy pitää some-tilejä edelleen roikkumassa on musiikki. Se on monen bändin/artistin kohdalla nykyään ainoa reitti saada tietoa uusista julkaisuista tai tulevista keikoista.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Mulla on Facebook ja Instagram mutta teen julkaisuja ehkä kerran kuussa eli en aktiivisesti. Joissain facen ryhmissä toki kommentoimassa joskus.

Kyllä sanoisin että 90% täällä olijoista on joko fb, insta tai twitter tili.
Joo aattelin ite vaan, jos jossain vaiheessa sais kaikki poistettua.

Toki tuossa @Valapatto mainitsikin, että musiikin takia vähän vaikea homma.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pääsen kyllä näkemään nuo syntymäpäivät, kun kirjoitan tuon sanan hakukenttään. Mutta muuten tuo ei niitä minulle näytä.
Huomannut saman... Paitsi että välillä niitä ilmoituksia tulee ja sitten menee pari viikkoa että ei yhtään vaikka tiedän syntymäpäiviä olleen... Ihmetellyt sitä tässä jonkin aikaa mutta näemmä muillakin saman tyylisiä ongelmia...
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
En tiedä onko oikea ketju, mutta kysyn silti.

Onko täällä ihmisiä, jotka ei käytä mitään somea? Internetin eri foorumeita en laske someksi.
Itse lähdin pois Facesta juuri pari viikkoa sitten, kun totesin, että se on aivan paskaa ja turhaa nykyään. En ole missään muualla somessa ja väitän, että valtaosa ihmisistä olisi tyytyväisempiä ilman. Tämä palsta on ainut, jossa nykyään kirjoittelen, enkä koe tarvetta muulle.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tämä on kyllä jännä ilmiö, että hetkittäin (silloin kun on vasta kirjautunut sisään) FB näyttää ihan suht järkevää feediä, jossa on pääosin omia seurattavia asioita, ehkä muutama mainos mutta ei mitään överiä. Sitten jossain vaiheessa kun päivittää sivun, niin näkyvissä onkin 90%:sti pelkkiä näitä ehdotettuja julkaisuja ihan ties mistä, eli ihan täyttä skeidaa. Sitten kun menee hetkeksi pois vaikka selailemaan ryhmiä tms. niin etusivulle palaa taas järkevämpi feedi.
Nyt itsellä on feedi palautunut suht normaaliksi. Tosin nyt uutena ihmetyksen aiheena on että mulle pukkaa NHL:än FB:n sivulta espanjankielisiä tilapäivityksiä suomen- ja englaninkielisten lisäksi.
 
Joo ei olisi pari vuotta sitten uskonut, että mobiili-Facebook menee vieläkin huonommaksi. Ihan perseestä, kun koko ajan tulee jotain elukkavideoita tai stuntteja tms. Kaikista sosiaalisen median sovelluksista yritetään vissiin tehdä samanlaisia keskenään, kun adhd videoita pakkosyötetään joka paikassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös