Autoiluketju

  • 3 194 896
  • 18 516

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen ymmärtänyt että liittyy enemmänkin siihen ettei auto ole käynnissä valoissa ja siten ei ole päästöjä, siten puuhtaampi ilma lähellä ruuhkia. Toissijainen on todellinen kulutus sille auton omistajalle, itsekin uskon että autonstarttaaminen kuluttaa bensaa ihan kohtalaisen piikin suuhteessa siihen että olisi käynnissa sen 10-30s paikoillaan valoissa.
Ehkä se on laskettu että tuossa voittaa hitusen jos se auto tosiaan seisoo näita yli puolen minuutin pysähdyksiä(ainakin markkinointia varten), itselläni ei tuollaisia pysähdyksiä ja valoista pääsee pääsääntöisesti nopeasti liikkeelle joten yhtälö on hölmö ja systeemi ärsyttävä.

_
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Olen ymmärtänyt että liittyy enemmänkin siihen ettei auto ole käynnissä valoissa ja siten ei ole päästöjä, siten puuhtaampi ilma lähellä ruuhkia. Toissijainen on todellinen kulutus sille auton omistajalle, itsekin uskon että autonstarttaaminen kuluttaa bensaa ihan kohtalaisen piikin suuhteessa siihen että olisi käynnissa sen 10-30s paikoillaan valoissa.
Ehkä se on laskettu että tuossa voittaa hitusen jos se auto tosiaan seisoo näita yli puolen minuutin pysähdyksiä(ainakin markkinointia varten), itselläni ei tuollaisia pysähdyksiä ja valoista pääsee pääsääntöisesti nopeasti liikkeelle joten yhtälö on hölmö ja systeemi ärsyttävä.

_

Tämäkään ei ole uskon asia: Auto Bild testasi 9 auton Start/Stop -järjestelmät kaupunkiajossa - Auto Bild Suomi

linkki autobild.fi
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Aika pienia oli useammat hyödyt ja vieläpä Hampurin kaupunkiliikenteessä. Pk-seudun esikaupunkiliikenteessä olemattomia jos et seiso koko ajan valoissa. Edelleen mun mielestä hölmö ja ärsyttävä systeemi mitä en tule käyttämään.

_
Vittumaisia härveleitä noi munkin mielestä on, mutta ei noita lukuja (pl. Porche ja Golf) voi ihan pieniksi väittää: 7-15%...
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos luvuista, nyt jää start stopit käyttämättä. Säästö liian pientä vrt haitat eli hitaus liikkeellelähdössä. .
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Onko kenelläkään alla bensa/E85 muutoksilla olevaa autoa?

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko se kulutus oikeasti nousee etanolilla ajettaessa...itselle miettinyt että pikkudiesel vois lähteä kiertoon ja bensa-automaatti tekis mieli saada tilalle. Osa sitten nettiauton tarjonnassa on E85 modauksia, mutta oikeaa kulutustietoa ei löydy

Eli laittakaapa tietäjät merkki, malli, jne muut nippelitiedot esille.

Säästölaskuri | eFlexFuel E85-muutossarja | Päivitä autosi FlexFuel-autoksi

Itselleni vastaten: "E85-polttoaineen kulutus on noin 28 % suurempi verrattuna tavalliseen bensiiniin (mitattu VTT). Tämä on huomioitu säästölaskurissa."

Tuon laskurin perusteella 12.000km vuodessa pelkällä metanolilla säästäis 391€ vaikka keskikulutus bensalla olisi 12 l/100km.
Jos keskikulutus olisikin 8 l/100km (bensalla), niin säästöä tulisi 261€/v.
Eli mitä isompi kulutuksinen auto, sitä enemmän tulis säästöä...jos uskotaan laskuria.

Mutta onko oikeita kokemuksia?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kenelläkään alla bensa/E85 muutoksilla olevaa autoa?

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko se kulutus oikeasti nousee etanolilla ajettaessa...itselle miettinyt että pikkudiesel vois lähteä kiertoon ja bensa-automaatti tekis mieli saada tilalle. Osa sitten nettiauton tarjonnassa on E85 modauksia, mutta oikeaa kulutustietoa ei löydy

Eli laittakaapa tietäjät merkki, malli, jne muut nippelitiedot esille.
Tuosta:
RE85 kulutus - Foorumi – Saabclub.fi

Oma kokemukseni karkeasti 8l bensalla ja 10l/100km etanolilla.
9-5 2.3T automaatti.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ihan mielenkiinnosta, millaista lisäarvoa ajokokemukseen antaa start-stop toiminto? Mikäli tällä tarkoitetaan sitä, että moottori sammuu liikennevaloissa itsestään, niin toihan on oman kokemuksen perusteella ihan perseestä. Onneksi sen ainakin tossa bemarissa millä olen ajellut, saa pois päältä. Olenko jotenkin poikkeava kun toi vituttaa?
Eipä juuri mitään. Mielestäni ihan "hauska" lisävaruste. Omilla ajoilla ei edes liikennevaloissa tule paljon seistyä, jotenka harvoin on käytössä. Lisäksi kun tuo on manuaalilaatikolla niin ainoa tilanne missä sammuttaa moottorin on vaihde vapaalla ja jarru pohjassa. Normaalisti tulee oltua joku vaihde silmässä kun auto seisoskelee valoissa. Toki eipä tarvi kuunnella dieselin nakutusta liikennevaloissa kun tuota käyttää. Kulutuksen puolesta säästö on niin pieni, että ei merkistystä omassa ajossa. Saa myös napista pois jos ärsyttää.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainakaan Vagin kulkineista start-stoppia ei saa ohjelmoitua kokonaan pois toiminnasta, mutta järjestelmän päälle laittavia ehtoja voi muutella. Esim. nostetaan vaadittavan ulkolämpötilan arvo vaikka 50 °C niin ei ainakaan Suomessa tarvitse käyttää kyseistä järjestelmää.

Tuli kanssa autoa vaihdettua hiljan ja nyt bensan kulutus näyttäisi asettuvan mun ajoilla siihen 10L/100km paikkeille. Vuotuinen ajomäärä kun pyörii tällä hetkellä siellä 10 tkm paikkeilla, niin ei juurikaan viitsi stressata pikku pyörteestä tankissa. Säästäisinhän mä varmaan sen 250-300€ vuodessa, jos ajelisi pienemmällä motilla, mutta jokaisen omia valintojahan nää on.
 

hege

Jäsen
Subarussa on myös tuo start-stop ja ajotietokone on laskevinaan sen kuinka paljon polttoainetta säästyy, muistaakseni nollasin tietokoneen toukokuun lopussa ja säästöä on nyt tullut 1,9 litraa (tosin ajoa ei liene kokonaisuudessaan tullut toukuun lopun jälkeen kuin 7 tkm ja siitäkin osa loma-ajoa maanteillä). Mielenkiintoisempi statistiikka on se kuinka pitkään moottori on ollut sammuksissa ja tietokoneen mukaan start-stop on pitänut moottoria sammuksissa aavistuksen liki 1,5 tuntia eli yllättävän paljon tulee seistyä ruuhkissa paikoillaan ihan "huomaamatta" jos vielä ajattelee että moottori on sammuksissa vain ehkä 60 % seisoskelu ajasta. Pitääkin kollailla asiaa ihan säännöllisesti.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Onko kenelläkään alla bensa/E85 muutoksilla olevaa autoa?

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko se kulutus oikeasti nousee etanolilla ajettaessa...itselle miettinyt että pikkudiesel vois lähteä kiertoon ja bensa-automaatti tekis mieli saada tilalle. Osa sitten nettiauton tarjonnassa on E85 modauksia, mutta oikeaa kulutustietoa ei löydy

Eli laittakaapa tietäjät merkki, malli, jne muut nippelitiedot esille.
Täältä löytyy 9-3 Saab johon hommasin tuon softapäivityksen, halvalla pääsi kun pelkät tulpat vain vaihtoon ja toki softaus :) kulutus viinalla ajaessa n.2-3l varmaan enemmän mutta ei haittaa kun sitä voimaakin on eri tavalla viinalla ajaessa. Saabbiin ehdoton päivitys koska ei tarvi suuria muutoksia. Säästöjä tuossa ei itselle pahemmin tule kun en aja matka-ajoa niin kulutus aika reilua.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Täältä löytyy 9-3 Saab johon hommasin tuon softapäivityksen, halvalla pääsi kun pelkät tulpat vain vaihtoon ja toki softaus :) kulutus viinalla ajaessa n.2-3l varmaan enemmän mutta ei haittaa kun sitä voimaakin on eri tavalla viinalla ajaessa. Saabbiin ehdoton päivitys koska ei tarvi suuria muutoksia. Säästöjä tuossa ei itselle pahemmin tule kun en aja matka-ajoa niin kulutus aika reilua.

Jaa, sekö Saabeissa menee ihan vaan softan päivittämällä + tulpat?
Tuossa katellu tuota erillistä asennussarjaa (eFlexFuel.fi) jos sattuis bensavehkeen vaihtamaan, mutta tuohan on hyvä tieto...
 

Veijari

Jäsen
Minusta start-stop toiminto on varsin turha keksintö. Ainakin Audiin saa vagcomilla vaihdettua oletusarvot niin, että auton käynnistäessä start-stop on pois päältä ja napista painamalla sen saa päälle. Pitäisi tuo käydä omaan autoon teettämässä jollain koodivelholla sillä aina otan start-stopin pois päältä kun muistan mutta varsin usein unohdan ja asia muistuu mieleen vasta ensimmäisissä liikennevaloissa.

Autot vaihtuu meikäläisella parin-kolmen vuoden syklillä, joten en kanna huolta mutta jos aikoisin pitää autoa vaikka seuraavat 10 vuotta niin olisin huolissani siitä miten start-stop toiminto kuluttaa auton starttimoottoria ja akkua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän ainakin 2013 Polossa saa Start-Stopin napilla pois ja hyvä niin. Jos siis VAG:eista puhutaan. Pidän huolen että tämä olennainen nappula löytyy jatkossakin kaiksita meidän talouden autoista.
Tuo oli hyvä tieto että SS:n saisi ohjelmoitua pois, täytyy tutustua aiheeseen. Osaisikohan nuo ohjelmointifirmat jotka tehosoftia laittaa koneeseen.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaa, sekö Saabeissa menee ihan vaan softan päivittämällä + tulpat?
Tuossa katellu tuota erillistä asennussarjaa (eFlexFuel.fi) jos sattuis bensavehkeen vaihtamaan, mutta tuohan on hyvä tieto...
Linkkasin sulle sen saabfoorumin ketjun jossa yli 50 sivua asiaa RE85 kulutuksesta. Samaisen palstan BioPower-osiosta löytyy tietoa muutenkin hurjasti. BioPower - Foorumi – Saabclub.fi
Mutta juu, softa+tulpat ja siinä se (joitain rajoitteita voi olla, kerrottu noissa ylimmissä ketjuissa, esim.) Vaikka ei etanolilla ajaisikaan niin softapäivitys on kiva jo teholisäyksenkin takia, eli Stage1+flexifuel tästä taulukosta. Ja lisäksi saa käyttöön opensidin, eli ajotietokoneen näyttöön moottoridata näkyviin, mm viimeisin vikakoodi.
Monessa käytetyssä Saabissa softa on jo päivitetty eli sitten ei tarvitse välttämättä huolehtia öljypohjan (imusihdin) putsauksesta jonka voisi muuten tehdä varmuuden vuoksi kun siirtyy etanoliin.
Jos haluaa siirtyä halvalla flexfuel autoiluun, niin en kauheasti harksisi muita vaihtoehtoja kuin Saabeja. Softaajia on muitakin kuin tuo edellelinkkaamani, tuolta foorumilta löytyy, ovat ehkä halvempia ja tietäväisempiä. Esim tmi Suolinko Kangasalla.
 

Bay

Jäsen
Kyllähän ainakin 2013 Polossa saa Start-Stopin napilla pois ja hyvä niin. Jos siis VAG:eista puhutaan. Pidän huolen että tämä olennainen nappula löytyy jatkossakin kaiksita meidän talouden autoista.
Tuo oli hyvä tieto että SS:n saisi ohjelmoitua pois, täytyy tutustua aiheeseen. Osaisikohan nuo ohjelmointifirmat jotka tehosoftia laittaa koneeseen.

_

Tietääkö joku saako V70:sta tuota Start/Stop:ia pois päältä pysyvästi? Oletuksena on päällä aina kun auton käynnistää, ajon aikana toki saa napista pois päältä muttei siis pysyvästi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tietääkö joku saako V70:sta tuota Start/Stop:ia pois päältä pysyvästi? Oletuksena on päällä aina kun auton käynnistää, ajon aikana toki saa napista pois päältä muttei siis pysyvästi.
Yllähän juuri @Veijari kertoo että sen pystyisi mahdoillisesti koodaamaan pois.
En ukso että automerkeillä tulee suoraan tätä valintaa olemaan kojelaudassa. Bemari tähän itse asiassa mulle vastasinkin kun kysyin ostaessa tuota 2013 320i xdrivea, sanoivat että yleiset autoteollisuuden sovitut säädökset määrää ettei tuota voi kytkeä oletuksena pois.

_
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Jaa, sekö Saabeissa menee ihan vaan softan päivittämällä + tulpat?
Tuossa katellu tuota erillistä asennussarjaa (eFlexFuel.fi) jos sattuis bensavehkeen vaihtamaan, mutta tuohan on hyvä tieto...
Ainakin mulla näin koska vm.2007 oma auto ja niihin aikoihin on ollut jo tehtaan puolesta biopower vehkeitä tarjolla. Vanhemmissakin ilmeisesti nykyään pääsee jo softan, tulppien ja isompien suuttimien vaihdolla alkuun. Toki bensapumppu jne on tarkoitettu bensalle joten pidemmässä juoksussa menee vaihtoon.
 

Masentaja

Jäsen
Subarussa on myös tuo start-stop ja ajotietokone on laskevinaan sen kuinka paljon polttoainetta säästyy, muistaakseni nollasin tietokoneen toukokuun lopussa ja säästöä on nyt tullut 1,9 litraa (tosin ajoa ei liene kokonaisuudessaan tullut toukuun lopun jälkeen kuin 7 tkm ja siitäkin osa loma-ajoa maanteillä).

Tuota mietin kanssa että jos tavallinen auto vie sen noin 0,5-1ltr/h tyhjäkäynnillä niin saa siinä seisoskella että siitä todellista hyötyä olisi. Toki, sen kun kertaa vaikka 10 000 autolla ja sen 250 päivää vuodessa niin... onhan se paljon se. Mutta onneksi omat molemmat autot on ilman tuota ja duuniautolla ei tartte sillai seisoskella että sammuilisi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuon edellisellä sivulla olleen testin mukaan Peugeot säästi n 10% polttoainetta start&stop systeemillä. Tuo alkaa jo olla ok taso. 508ssa tuo toimii hyvin, eli ei häiritse. Automaattivaihteisessa ainakin starttaa heti kun jalan nostaa jarrulta ja on jo käynnissä kun jalka ehtii kaasupolkimelle. (Edellinen auto oli Passat ja siinä tuo systeemi ei ollut tosiaan yhtä hyvä)
Tosin työsuhdeauto joten kulutus on yhdentekevää, no paitsi ympäristösyistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ainakin mulla näin koska vm.2007 oma auto ja niihin aikoihin on ollut jo tehtaan puolesta biopower vehkeitä tarjolla. Vanhemmissakin ilmeisesti nykyään pääsee jo softan, tulppien ja isompien suuttimien vaihdolla alkuun. Toki bensapumppu jne on tarkoitettu bensalle joten pidemmässä juoksussa menee vaihtoon.
Ne on ne muutamat 9-5 moottori- ja vuosimalliyhdistelmät, joissa suuttimet voi joutua vaihtamaan, ainakin jos lisää tehoa haluaa. Ysikolmosissa sitten vähän enemmän muuttujia (uudemmissa Trionic8-vehkeissä). Vuodesta 1998 lähtien Saabien tekniikka on etanoliyhteensopivaa. Bensapumppu tosiaan on erilainen orggis-biopowereissa, mutta toisaalta alkuperäinen bensaversiopumppukin kestää viinaa hyvin, ja on huomattavasti helpompi vaihdettava kuin se biopowerpumppu.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Ne on ne muutamat 9-5 moottori- ja vuosimalliyhdistelmät, joissa suuttimet voi joutua vaihtamaan, ainakin jos lisää tehoa haluaa. Ysikolmosissa sitten vähän enemmän muuttujia (uudemmissa Trionic8-vehkeissä). Vuodesta 1998 lähtien Saabien tekniikka on etanoliyhteensopivaa. Bensapumppu tosiaan on erilainen orggis-biopowereissa, mutta toisaalta alkuperäinen bensaversiopumppukin kestää viinaa hyvin, ja on huomattavasti helpompi vaihdettava kuin se biopowerpumppu.
Juu hyvä että infosit ettei aivan mututietoa tuu jaettua :) Tosiaan ensimmäinen saab itsellekin ja vasta 3kk ollut. Siinä ajassa on kilsoja tullut 7000km eikä ongelmia. Auto kyllä muuttui täysin erilaiseksi kun vaihtui tuo stage1+etanolisofta. Suosittelen!
 

hege

Jäsen
Nyt kun oli Subarulla liikenteessä niin tuli lukemat tarkistettu eli ajoa olikin ollut vain 4900 km, polttoainetta (teoriassa) säästynyt 2,19 litraa ja jonossa seisty moottori sammuksissa 1 tunti ja 31 minuuttia. Omalla ajosuoritteella poltto-ainetta voisi kuvitella säästyvän vuodessa ehkä 5 litraa... No pitää katsella miten systeemi skulaa talvisin, sinänsä tuo start-stop on minusta varsin huomaamaton käytössä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aina pitänyt starttistoppia idioottimaisena, mutta en ole tullut ajatelleeksi että säästö on noinkin pieni. Siis tuo vuoden säästö vastaa seitsemän minuutin veneilyä. Tai yhtä olutta Nauvossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös