Autoiluketju

  • 3 178 763
  • 18 511

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mutta en silti pidä tätä "perävalotakuuta" yksityiskaupassa yhtään tarkkana kuvauksena. Todellisuudessa myyjällä on vastuu ja ostajalla on käytössään kanavat mitä kautta myyjä saadaan vastuuseen. Tätä kanavaa käytetään ja sen avulla puretaan kauppoja sekä sovitaan hyvityksiä jatkuvasti. Sana perävalotakuu antaa ymmärtää että myyjällä ei olisi velvollisuuksia (kuten lainaamani viesti väitti) huolehtia autoon mahdollisesti tulevia vikoja enää myynnin jälkeen. Tämä ei ole totta teoriassa eikä käytännössä. Nämä vastuut laiminlyödessään myyjä rikkoo lakia ja kuten todettua, meillä kaikilla kansalaisilla on turvana suomen oikeuslaitos.

Jos olisi niin, että tuo myyjän vastuu yksityiskaupassa ei käytännössä koskaan toteutuisi niin silloin termi voisi olla validi, mutta näin ei ole. Riitoja ratkotaan jatkuvasti käräjillä ja kauppoja puretaan/korvauksia tuomitaan sen perusteella.

Kyllä todella raju petos pitää olla (esim tuo Smart tapaus) jotta homma läpi menee yksityisten välillä oikeudessa. Tuotevastuulaissa (pätee yritykseltä ostettuun autoon) voidaan aina vedota esim. tuohon koneen käyttöikään. Yksityisten välisessä kaupassa ei voida olettaa, että myyjä on ammattilainen eikä näin ollen voi olla tietoinen esim. piilevästä kone tai vaihdelaatikkoviasta. Näin ollen näyttövastuu jää ostajalle ja on kyllä promilleen luokkaa se mahdollisuus että menisi oikeudessa vaade läpi-
 

teppana

Jäsen
Kyllä todella raju petos pitää olla (esim tuo Smart tapaus) jotta homma läpi menee yksityisten välillä oikeudessa. Tuotevastuulaissa (pätee yritykseltä ostettuun autoon) voidaan aina vedota esim. tuohon koneen käyttöikään. Yksityisten välisessä kaupassa ei voida olettaa, että myyjä on ammattilainen eikä näin ollen voi olla tietoinen esim. piilevästä kone tai vaihdelaatikkoviasta. Näin ollen näyttövastuu jää ostajalle ja on kyllä promilleen luokkaa se mahdollisuus että menisi oikeudessa vaade läpi-

Mutta kun lakiteknisesti tuo ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Kuten jo yllä useampaan otteeseen on sanottu.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Yksityisellä myyjällä ei juuri vastuuta jää perävalojen hävittyä. Liikkeet on sitten eri juttu.

Sen verran tiedän, että mikäli myyt autoasi ja myynti-ilmoituksessa mainitset kiesin olevan esimerkiksi ruosteeton ja ostaja vie auton leimalle viikon päästä jossa leimamies toteaa auton pohjan olevan läpimätä, niin myyjänä joudut kyllä korvausvastuuseen, jos asia etenee käräjille. Kyseessä on siis petos.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla juridisesti pätevä? Siis yksityisten välillä ja kumman kannalta? En siis epäile lainkaan, vaan uteliaisuudesta kyselen kun tuosta nyt ei selviä kauheasti.

Kaverini isä oli myynyt passatin, jonka ostaja oli koeajanut ja todennut hyväksi. Kuitenkin jo seuraavana päivänä oli löytynyt kitistävää ja hinnanalennus vaatimusta, oli uhannut kuluttaja-asiamiehellä. Myyjä oli kehottanut menemään ehdottomasti sinne, kun ei kuitenkaan uudesta autosta ole kyse. Kuluttaja-asiamies oli todennut vw-auton kuntotodistuksen päteväksi asiakirjaksi myyjän kannalta. Autolla oli testin jälkeen ajettu, ennen myyntiä 90km. ps.ostaja oli ollut sitä autokauppaporukkaa, jonka kanssa minä en koskaan tee mitään kauppaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaverini isä oli myynyt passatin, jonka ostaja oli koeajanut ja todennut hyväksi. Kuitenkin jo seuraavana päivänä oli löytynyt kitistävää ja hinnanalennus vaatimusta, oli uhannut kuluttaja-asiamiehellä. Myyjä oli kehottanut menemään ehdottomasti sinne, kun ei kuitenkaan uudesta autosta ole kyse. Kuluttaja-asiamies oli todennut vw-auton kuntotodistuksen päteväksi asiakirjaksi myyjän kannalta. Autolla oli testin jälkeen ajettu, ennen myyntiä 90km. ps.ostaja oli ollut sitä autokauppaporukkaa, jonka kanssa minä en koskaan tee mitään kauppaa.

Jos kaverisi isä ei harjoita autokauppaa elinkeinotoimintanaan, kuluttaja-asiamies (tai varmaan paremminkin siinä vaiheessa kuluttajaneuvonta) ei totea kyllä mitään muuta kuin sen, ettei kuulu heidän toimivaltaansa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jos kaverisi isä ei harjoita autokauppaa elinkeinotoimintanaan, kuluttaja-asiamies (tai varmaan paremminkin siinä vaiheessa kuluttajaneuvonta) ei totea kyllä mitään muuta kuin sen, ettei kuulu heidän toimivaltaansa.

Joo, kuluttajaneuvonta ei pysty tekemään mitään (eli antamaan suosituksia) edes yhdistysten toiminnasta, niin miten sitten yksityisten välisissä kaupoissa tuo onnistuisi. Olisiko tuossa ollut joku mutuna heitetty toteamus VW:n paperista, joka sinänsä voisikin olla käräjillä ihan pätevä. Tai sitten tosiaan Suomen ainoa kuluttaja-asiamies on kuluttanut työaikaansa moisessa keississä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo, kuluttajaneuvonta ei pysty tekemään mitään (eli antamaan suosituksia) edes yhdistysten toiminnasta, niin miten sitten yksityisten välisissä kaupoissa tuo onnistuisi. Olisiko tuossa ollut joku mutuna heitetty toteamus VW:n paperista, joka sinänsä voisikin olla käräjillä ihan pätevä. Tai sitten tosiaan Suomen ainoa kuluttaja-asiamies on kuluttanut työaikaansa moisessa keississä.

Ei voi olla mutuna, koska kuluttajaneuvonta _ei saa_ ottaa kantaa yksityisten väliseen kauppaan. Ainoa mahdollisuus, että kuluttaja-asiamies eli Päivi Hentunen (jos häntä todella tarkoitettiin) on tämän "kaverin isän" kavereita, jolloin tietenkin on voinut vapaa-ajallaan mutuilla.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Bernerin liikennetyöryhmä: Paukut sähköautoihin ja moottoreiden muutoksiin | Yle Uutiset | yle.fi

Eikö näillä ole älyä lainkaan? Vanhoihin autoihin ei todellakaan kannata vaihtaa moottoria, joka maksaa enemmän kuin koko laite...alle 5000 ei saa minkäänlaista moottoria. Henkilöbiilien keski-ikä on 11v. 11v auto on useimmiten enää satasten tai muutamien tonnien peli.
Juuri näin. Välistä tuntuu, että näillä on kisa keskenään, että kuka keksii tyhmimmän autoiluun liittyvän tavoitteen ja saa sen liikkeelle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
@Sako @polvipetteri Noi summathan on ihan naurettavia jos niillä pitäisi maailma pelastaa. Neljä miljoonaa vuodessa latausverkon rakentamiseen, häh?

Sinänsä saabistina suhtaudun myönteisesti flexfuel-konvertoinnin tukemiseen, ja jotain lyhytaikaisia vaikutuksia sillä voisi nykyiseen autokantaa ollakin, vaikka tietenkään mikään tulevaisuuden ratkaisu ei nykyisten autojen konvertointi ole. Itse muutossarjojen asentamisen tukeminen tuntuisi vähän hassulta, kun ei se automallista riippuen ole juuri minkäänlainen kustannus muutenkaan. Ajoneuvoveron määräytyminen sen mukaan, onko muutossarjaa asennettu tai ei taas kuulostaa varsin byrokraattiselta ja koijauksille alttiilta.
Sen sijaan voitaisiin homma hoitaa bioetanolin verotusta keventämällä. Olikohan se niin, että litrassa RE85:sta on n 45snt polttoaineveroa, eli jospa nyt vaikka tuon poistaisi kokonaan, tai edes biopolttoaineen osuudelta tai vaikka puolittaisi, niin alkaisi ehkä näkyäkin jossain. Nythän hinta on sellainen, että melkeinpä sen minkä litrahinnassa säästää niin energiasisällössä häviää, eli rahalliset säästöt on aika pieniä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kahden litran bensa Audi vaihtui Dieseli Passattiin. Katselin tuossa, että verot nousee kokonaisuudessaan 300e vuodessa. Mutta kulutuserot ovat sen verta suuret, että tuon eron ajaa jo 10tkm/vuodessa kiinni. Mikäli vaan polttoaineen hinta bensa vs.diesel pysyy jokseenkin samana. Itsellä tulee kilometrejä noin 15-20tkm vuodessa. Muutenkin nyt Passatista löytyy parkkiavustinta, bi-xenon valot, start-stop ja webasto. Eiköhän tuolla nyt mene kolme-neljä vuotta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nykyään en juuri korjaamo- tai huoltopalveluita käytä, ellei ole ihan pakko. Itse tekemällä ei kukaan pääse kusettamaan..

Mikä putiikki kyseessä?

Sovittiin, että selvittävät vikaa, joten vikakoodien luku oli päivänselvä. Itse vika ei kuitenkaan selvinnyt.

No sitten näytät niile fingeriä ja ajat auto ulos. Ei riitä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kahden litran bensa Audi vaihtui Dieseli Passattiin. Katselin tuossa, että verot nousee kokonaisuudessaan 300e vuodessa. Mutta kulutuserot ovat sen verta suuret, että tuon eron ajaa jo 10tkm/vuodessa kiinni. Mikäli vaan polttoaineen hinta bensa vs.diesel pysyy jokseenkin samana. Itsellä tulee kilometrejä noin 15-20tkm vuodessa. Muutenkin nyt Passatista löytyy parkkiavustinta, bi-xenon valot, start-stop ja webasto. Eiköhän tuolla nyt mene kolme-neljä vuotta.
En haluaisi masentaa.
Yle: Dieselin hintaan tulossa reilu korotus – päätös tehty jo - Autot - Ilta-Sanomat
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse ajelen aika vähän vuodessa eli noin 10tkm ettei diiseli periaatteessa tulisi kyseeseen mutta tässä diiseli versus bensakeskustelussa ihmetyttää välillä se kannattavuus, onko sitä, sellaista siis jonka vuoksi perustella auton vaihtoa. Eikös nykybensaturbot kuluta jo perheautoluokassakin vain sen 5-8 litraa satasella riitppuen missä ajaa ja siihen vielä hybridivimpaimet päälle. Jos joutuu maksamaan sen diiseliveronkin eli useamman satasen niin yhtälö alkaa olemaan sellainen että puhutaan enää siitä kummalla haluaa oikeasti ajaa, autoilu on muutenkin kallista joten en näe kohtuukilometreissä mitään olennaista eroa kumpaankaan suuntaan. Jos vieläpä huomioidaan tuo huhuttu diiiselipolttoaineen hinnankorotus ja sitten ne huhutut valmistuksen lopetukset Volvolla, mitä vaikuttaa jälleenmyyntiin jne.
Pitkälti makuasia siis jos ajaa alle 20 000tkm vuodessa, muhkean väännön takia ja vaivattoman ajelun toivossa monet tähän päätyy, ja ymmärrän täysin kun meilläkin oli se 330xd bmw 4 vuotta. Käyttövoimaverolasku unohtui aina kun painoi kaasua.

_
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tilaamaani Skoda Superb 1.4TSI ACT (sylinterien lepuutus) kulutukset on ilmoitettu 5,6L/100km yhdistetty.
Tosin reaalimaailmassa varmaa +1L saa laskea lukemiin.
Vaihtoehtona olisi ollut Diesel, mutta kun työsuhdeauto niin valitsin bensan koska tosiaan kannattavuus lähes sama=meni läpi työnantajalle.
Itselle tuo merkitsi hiljaisempaa autoa ja enemmän lisävarusteita kun Diesel oli melko lailla kalliimpi.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Siis tuo uutisoitu dieselin hinnan korotus tapahtuu vuoteen 2030 mennessä! Haloo, ketä kiinnostaa tuommoinen, kun ei tässä oikeesti kukaan tiedä miten autoilu ja erityisesti eri käyttövoimien kannattavuus tulee muuttumaan edes lähivuosina.

Itse ajelen d-segmentin autolla, eikä bensa ole ollut pitkään aikaan edes vaihtoehto. Kyllä kulutusero sen verran suuri vielä on ja näkyyhän tuo hintaero mittarillakin olevan yli 20 senttiä. Pikkuautoilla ja pienillä metreillä diesel ei ole enää pitkään aikaan ollut erityisen kannattava vaihtoehto.
Nyt täytyy tosin miettiä tilannetta uusiksi, kun työpaikka vaihtuu ja n. 40 tkm vuosisuorite putoaa 20 tkm tuntumaan tai jopa alle.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kaksi dieseliä ollut. Nykyinen Peugeot 508 menee maantiellä alle 4 kulutuksella, keskikulutus noin 5,2.
 

Masentaja

Jäsen
Mulla tais olla edellisen tankillisen kulutus 9,4l/100km ajotietokoneen mukaan, todellista ei jaksanu edes laskea. Siinä se pyörii, 8,5-10l/100km. Ja ei harmita yhtään tosiaan kun painaa lappua lattiiaan :) Kohta tulee talvi, kulutus kasvaa mutta myös hymy levenee. Se on ihan sama mitä se auto kuluttaa, johonkin ne rahat häviää kuitenkin. Ja jos se on kivaa, niin miks ei. Mieluummin kivaa ja kallista kuin tylsää ja kallista. Koska kallista se autoilu on kuitenkin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...nyt Passatista löytyy parkkiavustinta, bi-xenon valot, start-stop ja webasto. Eiköhän tuolla nyt mene kolme-neljä vuotta.

Ihan mielenkiinnosta, millaista lisäarvoa ajokokemukseen antaa start-stop toiminto? Mikäli tällä tarkoitetaan sitä, että moottori sammuu liikennevaloissa itsestään, niin toihan on oman kokemuksen perusteella ihan perseestä. Onneksi sen ainakin tossa bemarissa millä olen ajellut, saa pois päältä. Olenko jotenkin poikkeava kun toi vituttaa?
 

Tuamas

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta, millaista lisäarvoa ajokokemukseen antaa start-stop toiminto? Mikäli tällä tarkoitetaan sitä, että moottori sammuu liikennevaloissa itsestään, niin toihan on oman kokemuksen perusteella ihan perseestä. Onneksi sen ainakin tossa bemarissa millä olen ajellut, saa pois päältä. Olenko jotenkin poikkeava kun toi vituttaa?

Tämäkin riippuu hiukan toteutuksesta, Volkkareiden osalta tuo toiminto on ainakin ihan paska, muistaakseni mersussa ihan ok.

Eihän tuo mitään isompaa lisäarvoa ajamiseen tuo, säästää hiukan polttoainetta.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Onko kenelläkään alla bensa/E85 muutoksilla olevaa autoa?

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko se kulutus oikeasti nousee etanolilla ajettaessa...itselle miettinyt että pikkudiesel vois lähteä kiertoon ja bensa-automaatti tekis mieli saada tilalle. Osa sitten nettiauton tarjonnassa on E85 modauksia, mutta oikeaa kulutustietoa ei löydy

Eli laittakaapa tietäjät merkki, malli, jne muut nippelitiedot esille.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Start-stop syö myös pirusti akkua. Moni autovalmistaja on lähtenyt kahden akun systeemiin mikä lienee se paras ratkaisu. Kun taas moni yhden akun kanssa start-stoppia käyttävä on ollut pulassakin näiden kanssa, on ollut hyytymisiä ja vaikka olisikin toiminut niin syönyt uuden auton akun ihan hetkessä, sitten on taisteltu kuuluuko tämä kuluva osa takuuseen, ehkä ekan kerran kuuluu mutta seuraavan kun syö aina sen akun yhtä nopeasti..

Omasta mielestä ärsyttävä systeemi ja en oikein muutenkaan luota näihin autojen omiin mittaussysteemeihin että onko riittävästi virtaa akussa.
Joten itse päätynyt siihen että sekä bemarissa että vw polossa tämä kytketään meillä pois aina kun auto startataan. Manuaalissa ei ole suuri ongelma muutenkaan mutta automaatissa rasittava kun sammuilee joka valoihin.

_
 

Masentaja

Jäsen
säästää hiukan polttoainetta.

Säästääkö? En usko. Käynnistyshän vie suhteessa paljon polttoainetta. Ja itselläni ei ole tapana pitää risteyksissä kytkintä ylhäällä jolloin tuo duuniauto sammuisi. Lisäksi oon todennu että niissä joita itse olen ajellut niin se on vieläpä hidas. Jos mun tarvitsee saada auto liikkeelle niin oon tottunut siihen että se oikeasti lähtee eikä arvo käynnistymistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös