Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 242 517
  • 7 330

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ja edelleen; kannattakaa ihan mitä tahdotte, mutta minä en vielä ole oppinut ottamaan tuhansien kilometrien päässä pelaavia seuroja omakseni ja siksi sitä ihmettelen.

Pahoitteluni jos annoin viestissäni sellaisen kuvan, että jotenkin ärsyynnyin ja närkästyin viestistäsi, se ei ollut tarkoitukseni. Minulle sellaisen seuran tai joukkueen kannattaminen, joka on kaukanakin minusta tuntui jo lapsena ja nuorena hyvin luontevalta, jolloin seurasin televisiosta käsin Punakoneen edesottamuksia sekä neuvostoliittolaisten seurajoukkueiden otteita NHL-joukkueita vastaan. Sitä jotenkin kasvoi siihen kiekkoluun kiinni ja sydän pomppi sellaiselle kiekolle. Kotimaan kiekolle se ei ole pomppinut koskaan, ei edes maajoukkuekiekolle. En edes lapsena ja teininä ollut innokas Leijonien kannattaja vaan seurasin Punakoneen edesottamuksia kun pelasivat sellaista kiekkoa josta mitä tuolloin pidin - tyyli oli se joka iski.

Mutta toki ymmärrän sen, että varmasti monia ihmetyttää se kuinka jaksaa seurata vuodesta toiseen joukkueen edesottamuksia jonka pelejä ei pääse seuraamaan paikanpäälle kuin suurella vaivalla - ja minulta se on onnistunut kerran. Lisäksi olen New Yorkin reissulla aikoinaan päässyt myös seuraamaan Red Wings -kiekkoa joukkueen ottaessa yhteen Rangersin kanssa. Nykyään seuraamista helpottaa toki netti mutta silloin kun aloin seuraamaan Red Wingsien otteita tarkoin, ainoat väylät olivat satunnaiset ottelut taivaskanavilta, The Hockey Newsin lukeminen, Suomalaiset kiekkolehdet, Detroitin lähistöllä asuvan kaverini kanssa kirjeenvaihto ja hänen avulla saadut lukuisat ottelutaltioinnit, lehtileikkeet tms. Sitten tulikin netti ja kaikki muuttu huomattavasti helpommaksi.

vlad.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minulle ei ole koskaan auennut Leicester -nimisen kaupungin nimen lausuminen. Leicester siis lausutaan tyyliin "LESS-tər". Jokin siinä mättää.
 

Randy Marsh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Minulle ei ole koskaan auennut Leicester -nimisen kaupungin nimen lausuminen. Leicester siis lausutaan tyyliin "LESS-tər". Jokin siinä mättää.

Sama lähinnä futiksen saralta tuttuihin joukkueisiin/paikannimiin. Onhan näitä Reading (Reding) ja Derby (Daabi) ja juurikin tuo mainitsemasi. Jos jollain on tietoa, miksi noin lausutaan, olisi ihan kiva kuulla. Niin paljoa ei kuitenkaan kiinnosta, että rupeaisi asiakseen asiaa tutkimaan!
 

DrAvalanche

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sama lähinnä futiksen saralta tuttuihin joukkueisiin/paikannimiin. Onhan näitä Reading (Reding) ja Derby (Daabi) ja juurikin tuo mainitsemasi. Jos jollain on tietoa, miksi noin lausutaan, olisi ihan kiva kuulla. Niin paljoa ei kuitenkaan kiinnosta, että rupeaisi asiakseen asiaa tutkimaan!

Aikanaan kuulemani jutun mukaan venäjän kielessä lausumisessa on vain kolme yksinkertaista sääntöä: yksitavuisissa sanoissa paino on ensimmäisellä tavulla, kaksitavuisissa sanoissa ensimmäisellä tai viimeisellä tavulla ja pidemmissä sanoissa milloin milläkin tavulla.

Joskus tuntuu, että englannin ääntämisessä on vähän sama juttu. Lausutaan miten milloinkin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Sama lähinnä futiksen saralta tuttuihin joukkueisiin/paikannimiin. Onhan näitä Reading (Reding) ja Derby (Daabi) ja juurikin tuo mainitsemasi. Jos jollain on tietoa, miksi noin lausutaan, olisi ihan kiva kuulla. Niin paljoa ei kuitenkaan kiinnosta, että rupeaisi asiakseen asiaa tutkimaan!
Suomi taitaa olla siinä mielessä harvinainen kieli että sanat lausutaan niinkuin kirjoitetaan.

Esimerkkinä voi käyttää vaikka freestyle joka oli todella in-vekotin 80- ja 90-luvulla. Koko maailma lausui "friistail" paitsi Suomi, sillä täällä se lausuttiin niinkuin pitää: korvalappustereo.
 
Näitähän on niin paljon, ettei kyse ole enää poikkeuksista, vaan pikemminkin säännönmukaisesta epäsäännöllisyydestä. Islington, Portsmouth, Cambridge, Greenwich, Gloucester, Norwich, Berkeley, Thames, Chiswick, jne...
Kuriositeettina, miten noi menee? Portsmouth = Pootsmoth, Cambrige = Kheimbrits, Greenwich = Grenitsh, Gloucester = Gloster, Norwich = Noritsh, Thames = Thems

Berkeleyn sanosin Böörkli ja Islingtonin Ailington, Chiswick olis Tshiwik tai Tshisik.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Esimerkkinä voi käyttää vaikka freestyle joka oli todella in-vekotin 80- ja 90-luvulla. Koko maailma lausui "friistail" paitsi Suomi, sillä täällä se lausuttiin niinkuin pitää: korvalappustereo.

Ookkona varma? Mulla oli käsitys, että freestyle oli jostain syytä lähinnä Ruotsissa käytössä, muualla maailmassa walkman.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Minulle ei ole koskaan auennut Leicester -nimisen kaupungin nimen lausuminen. Leicester siis lausutaan tyyliin "LESS-tər". Jokin siinä mättää.

Niin lausutaan joo, mutta kun muinoin kavin siella yliopistoni, niin itse kerroin olevani "Leisesterissä". Oli siina joillakin ihmettelemista!
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pelasin pitkävetoa netissä.

Kerroin oli 3,25 ja panos 5€ tästä tulee 16,25€

Pelitilille maksettiin kuitenkin 16,19€

mihin katosi 6 centtiä?
 

Ralph

Jäsen
Otin ns. metripizzan jääkaapista ja huomasin yhden seikan, jonka idea ei minulle avaudu. Siinä lukee tuhdilla koolla kirjoitettuna, että metripizza. Alapuolella kuitenkin pienemmällä lukee että puoli metriä pizzaa. Onko tämä jotain kauheaa huijausta, ei kyseessä olekaan metripizza vaan puolimetripizza.

Ei siinä mitään, tuollainen Riitan Herkun metripizza on oikein hyvää ja sellaisen vetää yksinään, ehkä johtuen siitä ettei se ole metripizza vaan puolimetripizza.

EDIT: Olihan se sitten perkele pakko ottaa mitta käteen. 48cm x 19cm, ei siis ole edes puolimetripizza! Vajaapuolimetripizza on oikea nimitys, pistän hankkeen eteenpäin että tuo nimi otetaan käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
EDIT: Olihan se sitten perkele pakko ottaa mitta käteen. 48cm x 19cm, ei siis ole edes puolimetripizza! Vajaapuolimetripizza on oikea nimitys, pistän hankkeen eteenpäin että tuo nimi otetaan käyttöön.

Odotan jo yhtiön vastavetoa. Kohta kauppojen hyllyissä on sentin levyisiä ja metrin mittaisia pizzasuikaleita. Täyte keskellä, sen leveys n. 2mm. Onpahan ainaki metripizza.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Odotan jo yhtiön vastavetoa. Kohta kauppojen hyllyissä on sentin levyisiä ja metrin mittaisia pizzasuikaleita. Täyte keskellä, sen leveys n. 2mm. Onpahan ainaki metripizza.

Todennäköisempi vaihtoehto on, että joku Riitan Herkun edustaja käy sahaamassa Pariisista löytyvän metrin prototyyppipalkin 49-senttiseksi. Siinähän kitisette sitten.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Todennäköisempi vaihtoehto on, että joku Riitan Herkun edustaja käy sahaamassa Pariisista löytyvän metrin prototyyppipalkin 49-senttiseksi. Siinähän kitisette sitten.

Toisaalta se ei pahemmin haittaa, koska tämä platinasta ja iridiumista valmistettu prototyyppipalkki oli metrin perusstandardina vuosina 1889-1960. Sen jälkeen metri on määritelty seuraavalla tavalla: "Vuonna 1960 vahvistetun määritelmän mukaan metri oli 1 650 763,73 kertaa sen säteilyn aallonpituus tyhjiössä, joka syntyy krypton-86-atomin siirtyessä kvanttitilasta 2p10 tilaan 5d5." (lähde: wikipedia).

vlad.
 

#37

Jäsen
"Vuonna 1960 vahvistetun määritelmän mukaan metri oli 1 650 763,73 kertaa sen säteilyn aallonpituus tyhjiössä, joka syntyy krypton-86-atomin siirtyessä kvanttitilasta 2p10 tilaan 5d5." (lähde: wikipedia).

vlad.
Ja nykyisen määritelmän mukaan metri on se matka, jonka valo kulkee tyhjiössä 1⁄299 792 458 sekunnissa. Riitan Herkun edustajilla on siis edessä muutama hikinen ylityötunti, kun yrittävät määritellä valolle uuden nopeuden. Tai muuttaa tyhjiön ominaisuuksia.

Minulle ei avaudu se, miksi se metrin määritteleminen on niin tärkeää, että sitä on jo puolenkymmentä kertaa pitänyt tarkentaa. Mutta eipä sen tarvitsekaan avautua.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ota samalla työn alle se, ettei Fazer Kilopitkoa saa missään ei koskaan myydä kuin tasan kilon paloissa.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Ja nykyisen määritelmän mukaan metri on se matka, jonka valo kulkee tyhjiössä 1⁄299 792 458 sekunnissa. Riitan Herkun edustajilla on siis edessä muutama hikinen ylityötunti, kun yrittävät määritellä valolle uuden nopeuden. Tai muuttaa tyhjiön ominaisuuksia.

Sehän on helppoa. Tökkää vaan jotain nöftää sinne sisään.

Evil esittikin jo pätevän ratkaisun tyhjiön ominaisuuksien muuttamiseen, ja tuon valonnopeuden uudelleen määrittelemisen suhteenkaan ei pitäisi olla ongelmia, koska Riitan Herkun edustajat eivät pistä vain valoja päälle. Siinähän mittaat sitte, nii!
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Huddersfield Town
Berkeley = "Baakli", Islington = "Iislington" (paikallisten suussa usein "Iingtn"), Chiswik = "Tshisik". En jaksa kopipeistata foneettisia merkkejä. Kaikissa paino ekalla tavulla.

On ne britit hianoo sakkia. Kirjoitusmuoto ja sanan lausuminen ovat parhaimmillaankin etäisiä serkkuja. Silti sitä mongerrusta käyttäen alistettiin neljäsosa maailmasta ja kirjoitettiin ylittämättömiä kirjallisuusnerouksia (pelkästään Shakespeare tylyttää Saksan koko kirjallisen annin, melkeinpä Ranskankin. Syvä anteeksipyyntöni Schollille.)

Oma suosikkini on ehdottomasti 'Worcestershire' (se on kreivikunta ja se kastike jota tulee pari tippaa Bloody Maryyn). Lausuttaessa jäljelle ei paljon muuta jää kun alkukirjain ja tuo ter-tavu keskeltä. Voi männä vituiks, mutta kirjoittaisin tuon lausuttuna 'Vustöshö'.
 
Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma suosikkini on ehdottomasti 'Worcertershire' (se on kreivikunta ja se kastike jota tulee pari tippaa Bloody Maryyn). Lausuttaessa jäljelle ei paljon muuta jää kun alkukirjain ja tuo ter-tavu keskeltä. Voi männä vituiks, mutta kirjoittaisin tuon lausuttuna 'Vustöshö'.
Saattaa olla, että olen väärässä, mutta eikös tuon kreivikunnan nimi ole Worcestershire? Luulisin, että Worcester myös sijaitsee tuolla päin, hieman kuten Leicester sijaitsee Leicestershiressa (tai ainakin siellä päin).
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Tämä. Mulle ei mitenkään aukene, miten joku voi kannattaa jotain joukkuetta joka ei ole omalta kotipaikkakunnalta. Miten ihmeessä sellaiseen seuraan luodaan henkilökohtainen suhde, jonka esityksiä ei näe paikan päällä ilman erityisiä järjestelyjä, joka ei näy katukuvassa ja jota ei voi jakaa (paikallisten) ystävien kanssa? Ilmeisesti se on mahdollista, sillä NHL-joukkueillakin tuntuu olevan faneja täällä Suomessa, mutta minulle asia ei ole vielä avautunut. Ei sillä että mulla mitään sellaista vastaan olisi.

Olen ollut Ilves-fani niin kauan kuin muistan ja Chicago Blackhawksia aloin kannattamaan siinä 13-ikävuoden tienoilla. Ilves on aina todella lähellä sydäntäni, osittain siksi koska isäni ja setäni ovat käytännössä väkisin opettaneet minut ilvesläiseksi. Se siis on pääosin synnynnäistä ja kasvatuksellista kannustamista.

Hawksit taas löysin silloin 13-vuotiaana kun pelasin Ilves Blackhawkseissa jääkiekkoa. Olin tuolloin aloittelemassa NHL:n seuraamista tarkemmin ja aloin sitten puolivahingossa seuraamaan Hawkseja vähän enemmän kun kerran oli seuran pipokin hommattu. Yhtäkkiä huomasinkin, että aina kun Hawksit ottivat turpaan, niin alkoi ottamaan päähän ja parissa vuodessa täydellinen fanitus oli "saavutettu". Tähtihetki oli sitten pari vuotta sitten Helsingissä kun pääsin katsomaan suosikkejani livenä, eikä tuo kokemus kyllä ikinä unohdu. Toivottavasti pääsisi joskus vielä ihan United Centeriin katsomaan huippukiekkoa, mutta onneksi internet on keksitty niin voi katsella pelejä edes streamina.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Nuo läpsyttimet jäähalleissa. Mitä järkeä? Kun ei niiden hakkaaminen tunnu edes korreloivan kenttätapahtumien kanssa. Vähän sama kuin se ampiaispesän surina fudiksen MM-kisoissa E-Afrikassa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ota samalla työn alle se, ettei Fazer Kilopitkoa saa missään ei koskaan myydä kuin tasan kilon paloissa.

SI-järjestelmässähän kilo tarkoittaa tuhatkertaista. Toisin kuin metrin kanssa, tässä ei ole pahemmin määrittelyongelmaa: Fazerhan ei kerro mihin tuo on tuhatkertainen. Tosin jos aletaan pilkkua nussimaan (ei naapurin koiraa), niin todellinen puristihan ei syö tuota ennen kuin se on tuhannen pitkon painoinen mötikkä. Jos kilogramma on 1000 grammaa, niin eikö saatana kilopitko ole 1000 pitkoa?
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Huddersfield Town
Saattaa olla, että olen väärässä, mutta eikös tuon kreivikunnan nimi ole Worcestershire? Luulisin, että Worcester myös sijaitsee tuolla päin, hieman kuten Leicester sijaitsee Leicestershiressa (tai ainakin siellä päin).

Olet aivan oikeassa. Krijotusvihre korjatu.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nuo läpsyttimet jäähalleissa. Mitä järkeä? Kun ei niiden hakkaaminen tunnu edes korreloivan kenttätapahtumien kanssa. Vähän sama kuin se ampiaispesän surina fudiksen MM-kisoissa E-Afrikassa.
Aamen. Telkkarin kautta ei kuullut mitään muuta kuin tuota helvetin läpsyttelyä, ja ihan sama oliko peli Pelicansin vai Kärppien päädyssä, vai oliko pelikatko. Mitään yleisön reaktioita ei kuulunut, tai ainakin ihan helvetin vaimeasti. Kuuluuko tuolla esimerkiksi Ääriliikkeen kannatus mihinkään ku porukka läpsyttelee viuhkoja?

Toivottavasti ei Raumalle koskaan. Toki tässä on se mahdollisuus että kuulostaa telkkarista pahemmalta kuin livenä, mutta silti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös