Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 723 827
  • 33 945

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Heh heh, nopealla lukemisella vuosi kuvitella, että Pisin Kääpiö 186cm ei ole koskaan ennen vieraillut rautakaupassa, jossa asiakkaiden välttelystä on tehty suoranainen taiteenlaji! Kun ensimmäistä omaa kämppää aikanaan rempattiin, niin tuntui uskomattomalta, että joku (allekirjoittanut) joka oli kantamassa tuhansia ja taas tuhansia firmaan vapaaehtoisesti (no ok; vapaaehtoinen on - myönnettäköön - suhteelinen käsite..), sai kirjaimellisesti juosta myyjien perässä, jotta sai alle tunnin minkäänlaista asiakaspalvelua. Jos olisin vain kiltisti odottanut myyjää saapuvaksi, niin koko päivän olisin saanut siellä venata ja illalla palata himaan tyhjin käsin. Kyllä vitutti!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Heh heh, nopealla lukemisella vuosi kuvitella, että Pisin Kääpiö 186cm ei ole koskaan ennen vieraillut rautakaupassa, jossa asiakkaiden välttelystä on tehty suoranainen taiteenlaji! Kun ensimmäistä omaa kämppää aikanaan rempattiin, niin tuntui uskomattomalta, että joku (allekirjoittanut) joka oli kantamassa tuhansia ja taas tuhansia firmaan vapaaehtoisesti (no ok; vapaaehtoinen on - myönnettäköön - suhteelinen käsite..), sai kirjaimellisesti juosta myyjien perässä, jotta sai alle tunnin minkäänlaista asiakaspalvelua. Jos olisin vain kiltisti odottanut myyjää saapuvaksi, niin koko päivän olisin saanut siellä venata ja illalla palata himaan tyhjin käsin. Kyllä vitutti!
Nojaa, katselin jo hyvinkin nuorena miehenä aihetta sivuavan laadukkaan "opetusvideon", eli Uuno Turhapuron rautakauppasketsin. Ei siis voida sanoa, ettei olisi varoitettu. Tuossa sketsissä asiakas saa jopa palvelua, ainakin jonkinmoista.

Linkki vie YouTubeen, jossa näyttelijät Vesa-Matti Loiri ja Kauko Helovirta näyttelevät myyjää ja asiakasta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jos vastustaja "hankkii" jäähyn hän filmaa. Jos omat "filmaa" jäähyn hän hankkii jäähyn.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Katselin eilen Rocky III:a. Tulin hetken mielijohteesta menneeksi imdb:hen tutkailemaan leffan näyttelijälistaa. Sitten jokin avautui. Olin koko elämäni ollut siinä luulossa, että sama kaveri joka näytteli Apollo Creediä, oli myös Tähtien Sota -leffojen Lando Calrissian. No ei ollut. Tähän voisi nyt joku musta henkilö kivahtaa loukkaantuneena, että "Ai me kaikki näytetään sun mielestä samalta?"
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselin eilen Rocky III:a. Tulin hetken mielijohteesta menneeksi imdb:hen tutkailemaan leffan näyttelijälistaa. Sitten jokin avautui. Olin koko elämäni ollut siinä luulossa, että sama kaveri joka näytteli Apollo Creediä, oli myös Tähtien Sota -leffojen Lando Calrissian. No ei ollut. Tähän voisi nyt joku musta henkilö kivahtaa loukkaantuneena, että "Ai me kaikki näytetään sun mielestä samalta?"

Tässä voi lohduttaa Illustrated Guide to Law -sarjakuva, jossa oli useampi sivu aiheesta, eli kasvojen tunnistuksesta ja rodun vaikutuksesta. Alkaen tästä sivusta. Kannattaa selailla, erinomaisesti selitetty muistin toimintaa yleisemminkin ja silminnäkijöiden todistusarvoa tuossa osiossa. Ja muutenkin kannattaa selailla toki, jos Yhdysvaltain oikeusjärjestelmä omituisuuksineen kiinnostaa.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Tässä voi lohduttaa Illustrated Guide to Law -sarjakuva, jossa oli useampi sivu aiheesta, eli kasvojen tunnistuksesta ja rodun vaikutuksesta. Alkaen tästä sivusta.

Kiitos. Selailin vähän alkua ja kyllähän se ihan järkeenkäyvältä vaikuttaa. Itse ilmiön todellisuushan on sinänsä päivän selvä. Olen aina jaksanut ihmetellä, miksi siitä on tehty jonkinlainen rasististen asenteiden indikaattori. Ainakin mikäli amerikkalaista TV-viihdettä on uskominen ja miksei olisi.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Huomasin juuri että Bluesin logo on kadonnut liiga-osiosta, no mitäpä se siellä tekisikään.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tämä avautui minulle isosti, vaikka tavallaan toivon Jokereita liigaan niin noita fanipoikia ei ole kyllä yhtään ikävä. Vittu mitä itkua Pulkkisen kohtelusta ja pelipaikasta ja ajasta tuolla MM2016-ketjussa. Uskomattomia puusilmiä.
 

Pekkis

Jäsen
Tänään, noin viiden minuutin salitreenin jälkeen minulle valkeni, että päälläni ollut paita oli tullut tiensä päähän. Olihan se jo vähän kulahtanutkin, mutta normaali pesu ei vaan ollut tuottanut enää toivottua tulosta.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mitenkä tuon itsetehdyn vodkan laita on?

Sama. Tunnen erinomaisen vodkan tekijän. En kuitenkaan kerro koordinaatteja tarkemmin. Tuodaankohan Virosta vielä pirtua, siis laitonta tavaraa, Royal oli yksi merkki ja toinen oli American Corn Tradition. Hienoja aineita! Oli ysärilläkin hetkensä.

Edit. Pikkasen guuglauksen perusteella jälkimmäisen nimi saattoi olla (myös) America's Corn Tradition. Venäjän pojat ei ehkä olleet niin tarkkoja siitä, mitä etikettiin kirjoittivat. Litran pulloissa tuota nektaria myytiin.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Uskomattoman tekopyhää paskaa koko Gouzerin lausunto ja luultavasti koko Gouzer itsekin. Tuo lausunto tuo mieleen myös suomalaisen kääntäjä Katriina Huttusen voivottelun, hän kun joutui lukemaan Aatun Taisteluni-kirjaa mikä aiheutti vastaavat traumat. Huttunen avautuikin tästä elämää suuremmasta urotyöstään Aamulehdessä. Hänkin, raukka, joutui pesemään kädet joka kerta kun kirjaan oli koskenut:


Avautui, etten ymmärrä tämmöisiä ihmisiä ollenkaan. Haetaanko tässä jotain tekopyhyyden maailmanennätystä Guinnessin ennätysten kirjaan? Vaiko kenties skenepisteitä joilla päteä muiden vastaavien "hyvien ja suvaitsevien ihmisten" kuplassa? Se voittaa, joka on saanut eniten mediaan läpi paskanjauhantaa siitä, kuinka syvästi ja rajusti Hitler on nyt ahdistanut samalla kun Hitlerillä tai hänen teoksillaan on kuitenkin ansaittu rahaa ja mediahuomiota?

Mitä seuraavaksi? Hitler-viikset kuvassa saivat jonkun kasvattamaan täysparran? Aatun ääni YouTube-klipistä sai aikaiseksi keripukin? Löytyvätkö Johtajan kasvot paahtoleivästä? Mitä tähän kommentoivat Viitasaaren Teboilin kantikset?

Olisi kiintoisaa päästä haastelemaan tällaisen henkilön kanssa, mikä on todellinen syy tällaiseen käytökseen - nimittäin minulle tällainen käytön on jotain aivan absurdia. Se että kirja, henkilön kuva tai jokin henkilöön viittaava tekijä saisi aikaan näin voimakkaan ilmiön minussa on jotain jota minun on vaikea kuvitella tapahtuvaksi, tai jos tapahtuukin niin onko kerrottu syy todellinen?

Jotenkin tuntuu, että osaltaan näissä tapauksissa henkilöiden tarkoituksena on osoittaa toisille se kuinka vastenmielisestä tehtävästä on kyse, että hän ei mitenkään haluaisi tehdä sitä, mutta hänen on tehtävä se ja tämä ahdistaa tavattoman kauheasti. Eihän siihen omaan kuplaan kuuluville voi mennä sanomaan, että itse asiassa Hitler onkin kiinnostava persoona - ei, hän on itse pahuus ja tuolloin reaktion on oltava sellainen.

Olisi kiintoisaa tiedustella Huttuselta kuin myös Gouzerilta aiheuttavatko muut hirmuhallitsijat vastaavia reaktioita - Mao, Stalin, Pol Pot etc. Vai onko Hitler poikkeus laatuaan ja jos on, miksi?

vlad
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lapsi, joka syntyi Granlundin ilmaveivimaalin päivänä, on tänään viisi vuotta vanha.

Aika lentää...

kun on hauskaa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olisi kiintoisaa tiedustella Huttuselta kuin myös Gouzerilta aiheuttavatko muut hirmuhallitsijat vastaavia reaktioita - Mao, Stalin, Pol Pot etc. Vai onko Hitler poikkeus laatuaan ja jos on, miksi?

Kyynisesti mutta realistisesti veikkaisin, että mainitsemasi nimet aiheuttavat näissä Hitler-voivottelijoissa joko lähes päinvastaisen reaktion tai vähintäänkin he vähättelevät tai jättävät huomiotta näiden teot ja luonteenlaadun.

Mitä Mein Kampfiin tulee, niin sen mystifiointi ja tabuna pitäminen on sikälikin erikoista, että vaikkapa Maon punaista kirjaa saa myydä ja lukea vapaasti, moni suomalainen taistolainen ja kommunisti sitä on varmasti ahkerasti lukenutkin, samoin kuin muiden hirmuhallitsijoiden tilityksiä ja teoksia. Mutta Aatun kirjoitelmissa on sitten "paha aura", teos pakottaa käsienpesuun ja teoksen myynti monessa maassa on kokonaan kiellettyä.

Sillä perusteella, että Taisteluni-teosta on käytetty hirmuvallan pönkittämiseen ja se on tietyn aatteen raamattu, voitaisiin kieltää aika paljon muitakin kirjoja Raamatusta Koraaniin, Maon punaisesta kirjasta Marxin teorioihin. Mutta hyvä, ettei ole kielletty, sillä sensuroinnista ja kielletyn hedelmän mausta ei ole mitään hyvää koskaan seurannut. Mein Kampfinkin pitäisi olla vapaasti pokkaripainoksena kaikkialla, ei siinä teoksessa ole mitään epäpyhää jos ei mitään pyhääkään. Se on hyvässä ja pahassa tekijänsä ajatusmaailmaa kokoava muistelmateos 1920-luvulta, ei muuta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mein Kampfinkin pitäisi olla vapaasti pokkaripainoksena kaikkialla, ei siinä teoksessa ole mitään epäpyhää jos ei mitään pyhääkään. Se on hyvässä ja pahassa tekijänsä ajatusmaailmaa kokoava muistelmateos 1920-luvulta, ei muuta.

Miten minulla on sellainen mielikuva, että tätä on nyt vapautettu ja uusi painos on tulossa vapaaseen myyntiin. Vai onko tämäkin jäänyt vain yritykseksi ja hyssyttely jatkuu. Ainakin asiasta on keskusteltu, mutta onko kukaan muu rikastunut kuin lakimies.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten minulla on sellainen mielikuva, että tätä on nyt vapautettu ja uusi painos on tulossa vapaaseen myyntiin. Vai onko tämäkin jäänyt vain yritykseksi ja hyssyttely jatkuu. Ainakin asiasta on keskusteltu, mutta onko kukaan muu rikastunut kuin lakimies.

Niin siis kirjahan on ollut tämän vuoden alusta lähtien tekijänoikeusvapaata, koska Hitlerin kuolemasta on 70 vuotta. Kirja ei ole käsittääkseni ollut varsinaisesti koskaan kielletty, mutta koska tekijänoikeudet ovat Hitlerin suvuttomuuden takia siirtyneet Saksan valtiolle, niin se ei ole antanut lupaa kirjan uusiin julkaisuihin tai käännöksiin.

Avautui, että Saksaa pidetään yleisesti Euroopan veturina ja ns ykkösmaana, mutta sielläkin on ihan käsittämättömän typeriä lakeja ja muita hölmöläisten päätöksiä. Esimerkiksi homoavioliittoja ei ole hyväksytty, ydinvoima ollaan lopettamassa kokonaan (ja se korvataan venäläisillä kaasuputkilla), homeopaattisia puoskareita pidetään oikeina lääkäreinä sekä esim se että holokaustin kieltäminen on siellä rikos.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten minulla on sellainen mielikuva, että tätä on nyt vapautettu ja uusi painos on tulossa vapaaseen myyntiin. Vai onko tämäkin jäänyt vain yritykseksi ja hyssyttely jatkuu. Ainakin asiasta on keskusteltu, mutta onko kukaan muu rikastunut kuin lakimies.

Suomessa myydään Taisteluni kirjaa divarisivuilla vapaasti, eikä ole hinnalla pilattu. Itse olen käyttänyt isältä perittyä kappaletta kasiluokan historian opetuksessa, ei ole tarvinnut käsiä pestä.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Uskomattoman tekopyhää paskaa koko Gouzerin lausunto ja luultavasti koko Gouzer itsekin. Tuo lausunto tuo mieleen myös suomalaisen kääntäjä Katriina Huttusen voivottelun, hän kun joutui lukemaan Aatun Taisteluni-kirjaa mikä aiheutti vastaavat traumat. Huttunen avautuikin tästä elämää suuremmasta urotyöstään Aamulehdessä. Hänkin, raukka, joutui pesemään kädet joka kerta kun kirjaan oli koskenut:
Onko se todella niin kauhea kirja kuin uskotaan?
– On. Sillä ei ole kirjallisesti mitään arvoa. Siinä on pahaa karmaa. Aina, kun koskin siihen, minun oli pakko käydä pesemässä kädet.
Huttunen myi kirjan pois heti kuin pystyi.
– Toivon, ettei minun enää ikinä tarvitse siteerata sitä.
– Kirjasta selviää, että Hitler oli täysin sivistymätön ihminen. Päättely oli yhtä tieteellistä kuin Viitasaaren Teboililla.
Tässä on kyllä ymmärretty kääntäjä Huttusen sanat ihan väärin. Hän vain korostaa hygienian merkitystä. Kun on koskenut "siihen", kannattaa pestä kädet. Emmehän ole eläimiä.

Boldaus oma.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
On tosiaan olemassa Barcelonan kannattajia, joille tärkeintä ei ole se, että oma joukkue voittaa, eikä edes se, että Real Madrid ei voita, mikä on jo hyvin lapsellista, vaan tärkeintä on, että Cristiano Ronaldo ei voita maalikuninkuutta ja joukkueensa mukana mestaruutta. Voiton hetkellä on tällainen heillä mielessä. No, eihän roskasakki ole tottunut voittamaan, eikä siksi osaa käyttäytyä arvokkaasti. Häviön hetkellä he tietenkin sanovat, että epäreilua...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös