Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 735 926
  • 33 995

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Miksi farmarivolvo? Miksei muuta merkkiä?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Uudesta hallituksesta muistelen lukeneeni sen suuntaisia uutisia, että he olisivat ajamassa muutoksia opiskelijavalintoihin. Jos tämä tarkoittaa sitä, että yo-kokeiden merkitystä valinnassa pienennetään huomattavasti, se on mielestäni todella hyvä muutos.

Vähän epäilen tätä, koska nyt ollaan jo useita vuosia menty juuri toiseen suuntaan ja tarkoituksena on ollut lyhentää opiskeluaikoja nimen omaan nopeuttamalla sisäänpääsyä (Toki todellisista vaikutuksista ollaan montaa mieltä, koska esimerkiksi korkeakoulupaikkojen vastaanottamisen muutokset johtavat siihen, että ihmiset metsästävät sitä haluamaansa opiskelupaikkaa pidempään ja eivät käytännössä voi/halua ottaa vastaan muita opiskelupaikkoja ennen sitä). Tämä näkyy siinä, että esimerkiksi lääketieteellisessä tiedekunnassa on ollut jo neljä pääsykoetta, jotka perustuvat vain lukion oppimäärään ja tällä pyritään edesauttamaan juuri abien sisäänpääsyä tai lähinnä nostamaan sen suhdelukua. Se miten paljon yo-arvosanoja painotetaan vaihtelee eri tiedekuntien kesken.

Nythän sisäänottoihin voidaan vaikuttaa myös varaamalla kiintiöitä abeille ja esimerkiksi Helsingin lääketieteellisessä tiedekunnassa tähän on tulossa todennäköisesti melko radikaalikin muutos jo ensi kevääksi. Toki tällä pyritään estämään se, että lääkikseen pyrkivät eivät opiskelisi "ilmaisella valmennuskurssilla" esim. vuotta tai kahta kemiaa tai fysiikka yliopistossa (biologiassa sisäänpääsyrajat ja -määrät eivät yleensä mahdollista samaa), mutta toisaalta kohta valmistuu 24-25-vuotiaita lääkäreitä, joiden osaamisesta voi olla montaa mieltä.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mietin samaa asiaa. Vai kuvastaako farmarivolvo onnellista parisuhdetta? Onko muun merkkiset autot siis kirottuja ja tuomitsevat parisuhteet epäonnistumaan? Pitääkö tässä alkaa harkitsemaan eroa vai auton vaihtoa.

No voi perhana.. Farmari-Focus on siis tie turmioon?!!?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
No voi perhana.. Farmari-Focus on siis tie turmioon?!!?
Ehdottomasti. Jos sattuisi asumaan Englannin maaseudulla, niin Range Rover voisi olla potentiaalinen ajoneuvo farkkuvolvon korvikkeena (/lisäksi), mutta Suomessa se on volvo tai turmio.

Lisäksi asunnon pitää maksaa puoli miljoonaa että siinä kehtaa asustella. Ihan sama vaikka kyseessä olisi kainuulaisessa pikkkylässä sijaitseva kerrostaloyksiö. Rupusakki voi sitten asua maakuopassa tms ja vaikka jostain rahaa saisi, niin ei niille pitäisi mitään asumusta myydä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ehdottomasti. Jos sattuisi asumaan Englannin maaseudulla, niin Range Rover voisi olla potentiaalinen ajoneuvo farkkuvolvon korvikkeena (/lisäksi), mutta Suomessa se on volvo tai turmio.

Lisäksi asunnon pitää maksaa puoli miljoonaa että siinä kehtaa asustella. Ihan sama vaikka kyseessä olisi kainuulaisessa pikkkylässä sijaitseva kerrostaloyksiö. Rupusakki voi sitten asua maakuopassa tms ja vaikka jostain rahaa saisi, niin ei niille pitäisi mitään asumusta myydä.

Saako muka asunnon alle miljoonan? Ja tottahan retalejengin euro on 20 senttiä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Saako muka asunnon alle miljoonan? Ja tottahan retalejengin euro on 20 senttiä.
Ja sekin 20 senttiä lähinnä kylmää terästä retaleen keuhkoon kun taistelevat paremman väen huviksi areenoilla kuolemaan saakka. Henkiinjäävälle palkkioksi halveksuntaa ja vittuilua.
 

Jeffrey

Jäsen
Miksi sitten sain historian ja yhteiskuntaopin kursseista pelkästään ysejä ja kymppejä, mutta kirjoitin molemmista C:n? Tehdyn työn määrä oli molemmissa likimain 0.

Kurssiarvosanat eivät todellakaan ole minkäänlainen mittari. Näissä asioissa kurssin vetäjällä ja lukion yleisellä linjalla on todella suuri valta. Kun taas YO-kokeissa on käytössä suht selvä valtakunnallinen arviointimekanismi. Itse kävin kaksoistutkinnon, joten lukiosta kertyi vain noin 30 kurssia. Nämä kaikki kahlasin läpi rimaa hipoen, saaden lähinnä arvosanoja 5 tai 6. YO-kirjoituksissa kirjoitin kuitenkin kaksi C:tä ja kaksi B:tä. Olin kuitenkin melko arvostetussa lukiossa, jossa opetuksentaso ja vaikeusaste oli melko korkeita. Eräs kaverini kahlasi lähiölukion läpi lähes kasin keskiarvolla. Silti ei koskaan onnistunut pääsemään ylioppilaaksi kun YO-kokeissa nousi seinä pystyyn.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ehdottomasti. Jos sattuisi asumaan Englannin maaseudulla, niin Range Rover voisi olla potentiaalinen ajoneuvo farkkuvolvon korvikkeena (/lisäksi), mutta Suomessa se on volvo tai turmio.
.

Volvo löytyy, mutta pakko myöntää, että pitkäaikaisena haaveena on ollut Range. Voi jäädä haaveeksi, mutta siellä se takaraivossa pysyy. Ajatus autosta, ei auto.

Talo on tosin näin taajaman ulkopuolella sijaitsevana aika halpa, eikä hinnalla pääse retostelemaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kurssiarvosanat eivät todellakaan ole minkäänlainen mittari. Näissä asioissa kurssin vetäjällä ja lukion yleisellä linjalla on todella suuri valta. Kun taas YO-kokeissa on käytössä suht selvä valtakunnallinen arviointimekanismi. Itse kävin kaksoistutkinnon, joten lukiosta kertyi vain noin 30 kurssia. Nämä kaikki kahlasin läpi rimaa hipoen, saaden lähinnä arvosanoja 5 tai 6. YO-kirjoituksissa kirjoitin kuitenkin kaksi C:tä ja kaksi B:tä. Olin kuitenkin melko arvostetussa lukiossa, jossa opetuksentaso ja vaikeusaste oli melko korkeita. Eräs kaverini kahlasi lähiölukion läpi lähes kasin keskiarvolla. Silti ei koskaan onnistunut pääsemään ylioppilaaksi kun YO-kokeissa nousi seinä pystyyn.

Joo ja onhan mulla vastakkaisiakin esimerkkejä. Fysiikka 7 - M, ja äidinkieli ja englanti 9 - L.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Eikös se niin mene, että lääkärit saavat pikkupaikkakunnilla työsopimuksen päälle omakotitalon ja vaikka sen farkkuvolvon? Siis sen kymppitonnin kuukausipalkan päälle, jonka saavat pepantteeniresptien kirjoittamisesta. Ehkä olisi sittenkin pitänyt hakea lääkikseen.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ehdottomasti. Jos sattuisi asumaan Englannin maaseudulla, niin Range Rover voisi olla potentiaalinen ajoneuvo farkkuvolvon korvikkeena (/lisäksi), mutta Suomessa se on volvo tai turmio.

Lisäksi asunnon pitää maksaa puoli miljoonaa että siinä kehtaa asustella. Ihan sama vaikka kyseessä olisi kainuulaisessa pikkkylässä sijaitseva kerrostaloyksiö. Rupusakki voi sitten asua maakuopassa tms ja vaikka jostain rahaa saisi, niin ei niille pitäisi mitään asumusta myydä.

Minulle avautui juuri, että huonosti menee.. Lieventävänä asianhaarana kuitenkin Kouvola..
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikös se niin mene, että lääkärit saavat pikkupaikkakunnilla työsopimuksen päälle omakotitalon ja vaikka sen farkkuvolvon? Siis sen kymppitonnin kuukausipalkan päälle, jonka saavat pepantteeniresptien kirjoittamisesta. Ehkä olisi sittenkin pitänyt hakea lääkikseen.

Plus rajoittamattoman oikeuden kirjoitella pirtureseptejä itselleen, naapurille ja metsästysseuran hirviporukalle..
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en ainakaan halua asua omakotitalossa. Teini-iässä asuttiin ja se riitti. Kerrostalossa on jotenkin mukavampaa. Ihmiset on lähempänä ja sen tuntee. Jotkut tietenkin kaipaavat mahdollisimman kauas muista ihmisistä ja mä ymmärrän sen, mutta mä en niin ajattele. Omakotitalossa on sekin huono puoli että itse joutuu tekemään ihan hirveästi kaikkia hommia, mitkä ei mun mielestä enää nykyajan ihmisille oikein kuulu, ainakaan kaupunkilaisille. Sukulaisetkin kertoo että lähes joka vuosi pitää rakentaa joku autotalli tai leikkimökki tai terassi tai fiksailla räystästä, tai sitten ne puhuu jostain ihmeen ilmalämpöpumppujutuista. Mä en halua joutua miettimään sellaisia juttuja. Kerrostalossa elämä on paljon huolettomampaa ja sitä kautta parempaa, ellei sitten kaipaa sitä eristäytymistä muista tai himoitse isoa lukaalia. Tietenkin mä ymmärrän että jotkut askareet on ihan kivoja, haluisin mäkin veistellä puusta kaikkea, mutta moni noista jutuista on ihan skeidaa, ajele nurmikkoa hirveässä helteessä tuskahiki valuen tai kolaile lumia aamu seiskalta varpaat ja sormet jäässä. Siihen mä en halua suostua.

Niin ja autoakaan en halua omistaa kun julkisilla on kivempi kulkea. Ei tarvitse yksin matkustella ja näkee erilaisia ihmisiä. Lisäksi se on täällä päin monesti nopeampaakin. Kaiken huippuna se on paljon halvempaa. Matkakortti kuukaudeksi on varmaan suht sama kuin pelkkä se auton arvon aleneminen, eikä tarvitsee ottaa edes huomioon mitään bensoja tai huoltoja tai katsastuksia tai veroja/vakuutuksia, vai mitä kaikkea niitä on. Julkisilla kulkee paljon kätevämmin. Ei tarvitse painella polkimia ja vaihdella vaihteita eikä keskittyä liikenteeseen. Siinähän pitää koko ajan tarkkailla kaikkea. Et voi edes kymmeneksi sekunniksi sulkea silmiä. Eikä tarvitse raaputella mitään jäisiä ikkunoita, mikä on vittumaista puuhaa, kuten myös auton tankkaaminen. Bensasta lähtee se amistuoksukin. Lisäksi julkisilla kulkeminen on varmaan ympäristöystävällisempääkin. Ja bussiin/metroon voi mennä vähän kännissäkin, mitä moni aina välillä on, mutta autoon sä et voi mennä.

Joillekin lapsiperheille, joilla on joku tietty harrastus, on auto varmasti hyvä, tai sitten jos muuten vaan asuu niin landella että julkiset kulkee tosi huonosti. Tai sitten jos ihminen himoitsee kaikkea maallista omaisuutta ja haluaa pröystäillä sillä, mutta mua nämä kolme vikaa kohtaa ei koske.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Onkohan @pettter jokin meikäläisen alitajunnan tuotos kun ainakin ylläolevan asumismieltymysviestin voisin allekirjoittaa täysin. Itse olen syntyjään maalta, välissä asuin vuosia kaupungissa ja nyt muuttanut eukon takia taas maataloon, jossa kuukauden ajan ollut puhdetöitä mm nurmikonleikkuun, varastojentyhjennysten, pihapuiden raivaamisen yms mukavan merkeissä. Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että saa pitää eukko työleirinsä. Muutenkin ruvennut kaipaamaan taas vapautta tehdä mitä huvittaa, vaikkei mitään baaritouhuja yms röpöjuttuja sinkkunakaan kovin tiuhaan harrastanut. Silloin oli kuitenkin aina se mahdollisuus olemassa että jos sattuu ryypityttämään niin ei muuta ku radalle.
 
Miksi sitten sain historian ja yhteiskuntaopin kursseista pelkästään ysejä ja kymppejä, mutta kirjoitin molemmista C:n? Tehdyn työn määrä oli molemmissa likimain 0.

Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä

Hyvien oppilaiden ongelma yo-kirjoituksissa on seuraava: kurssikokeisiin valmistautuessaan hyvät oppilaat opettelevat kurssikirjan ulkoa kannesta kanteen. Kun edessä sitten on yo-kokeet, he eivät enää pystykään opettelemaan kaikkia kurssikirjoja kerralla ulkoa kannesta kanteen. Siksi monet hyvät oppilaat saavat yo-kirjoituksista huonompia arvosanoja kuin kursseista, ja siksi monet vetelykset saavat yo-kirjoituksista parempia arvosanoja kuin kursseista.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä

Hyvien oppilaiden ongelma yo-kirjoituksissa on seuraava: kurssikokeisiin valmistautuessaan hyvät oppilaat opettelevat kurssikirjan ulkoa kannesta kanteen. Kun edessä sitten on yo-kokeet, he eivät enää pystykään opettelemaan kaikkia kurssikirjoja kerralla ulkoa kannesta kanteen. Siksi monet hyvät oppilaat saavat yo-kirjoituksista huonompia arvosanoja kuin kursseista, ja siksi monet vetelykset saavat yo-kirjoituksista parempia arvosanoja kuin kursseista.

Olen tuon tekstin joskus aiemminkin lukenut. Varsin kärjistävää, sanoisin. Enkä tiedä tuon paikkansapitävyydestäkään, minusta nuo kirjoitukset meni alakanttiin, vaikken ole ikinä ollut mikään pänttääjä. Niin se varmaan on, että itsensä kirjoituksissa ylittävät ovat laiskoja ja epäsosiaalisia paskoja, ja alittajat ovat hikkejä ja ylimielisiä kusipäitä. Kaikki.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Minusta hikeksi nimittely on melkoisen lapsellista. Itse käyttäisin läksynsä tunnollisesti lukevista teineistä adjektiiveja kuten "ahkera" ja "päämäärätietoinen"

Ja kaikki tämä on kuitenkin turhaa, jos tällä ahkeruksella ei ole kultalusikka perseessä.

Miksi lukea tunnollisesti, kun pääsee helpommallakin?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Olen tuon tekstin joskus aiemminkin lukenut.

Ihme.

Tässä on mielestäni ansiokkaasti pohdittu asiaa:
Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä

Mielestäni tässä tekstissä on hyvin pohdittu sitä, millaisille oppilaille yo-kirjoitukset sopivat:
Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä


Yo-kokeet sinälläänhän on huono koesysteemi. Tässä kirjoituksessa on asiaa pohdittu ansiokkaasti:
Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä

Tässä kirjoituksessa on hyvin käsitelty tätä aihetta:

Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä

Tässä oli mielenkiintoisia pointteja liittyen yo-kirjoituksiin.

Nimenomaan näin. Niillä yo-arvosanoilla ei ihan hirveästi merkitystä ole. Nimimerkin Jaws kannattaisi mielestäni lukea tämä teksti, joka auttanee yo-kirjoitustulosten laittamista oikeaan kontekstiin:
Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä
 
Miksi farmarivolvo? Miksei muuta merkkiä?

Mietin samaa asiaa. Vai kuvastaako farmarivolvo onnellista parisuhdetta? Onko muun merkkiset autot siis kirottuja ja tuomitsevat parisuhteet epäonnistumaan?

mutta Suomessa se on volvo tai turmio.

Voin hieman valottaa teille suomen kielen saloja, koska tässä kohtaa monilla on näköjään luetun ymmärtämisen kanssa suuria vaikeuksia. Seuraavien virkkeiden merkityssisällöt ovat erilaiset:

1. Ei voi ostaa omakotitaloa ja farmari-Volvoa.
2. Ei ostella mitään omakotitaloja ja farmarivolvoja.

Merkityssisällöt ovat erilaisia syystä että:
Gemena ja versaali (”pienet” ja ”isot” kirjaimet) [Nykyajan kielenopas]

Selvä erisnimi kuten henkilönnimi voi muuttua yleisnimen suuntaan, kun sitä käytetään kuvaannollisesti. Kun sanotaan, että joku on tarinan Tuhkimo, mukana on vielä selvä viittaus Tuhkimo-nimiseen kuvitteelliseen henkilöön, mutta kuvaannollisuuden takia voisi ajatella puhuttavan tuhkimosta gemenalla. Kun taas jotakuta haukutaan uunoksi, olisi outoa kirjoittaa Uuno versaalialkuisena. Yhteys erisnimeen on hyvin hämärtynyt.

Monissa tapauksissa molemmat kirjoitusasut ovat mahdollisia. Huomaa, että erisnimenä kahdeksi sanaksi kirjoitettava ilmaus (esimerkiksi Don Juan) kirjoitetaan usein yhdeksi sanaksi, jos sitä käsitellään yleisnimenä (esimerkiksi donjuan). Jos nimi on yhdyssanan jälkiosana, yleisnimeksi tulkinta on yleensä ainoa mahdollisuus (esimerkiksi pikkuhitler, jossa on aika lailla eri sävy kuin kirjoitusasussa pikku-Hitler).

Eli kun kirjoitetaan, että "pitäisi hommata omakotitalot ja farmarivolvot", silloin ei esitetä väitettä, että ostettavan auton merkin pitäisi olla juuri Volvo. Mutta jos kirjoitetaan, että "pitää ostaa farmari-Volvo", silloin puhutaan spesifisti juuri Volvo-merkkisestä autosta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Mitäs nyt helvettiä, eikö täällä kirjoitellakaan kirjaimellisesti? Seuraavaksi väitetään että paremmalla väellä ei muka olisikaan oikeasti kultaisia aterimia perätilassa jemmassa.

Koomista miten luokkayhteiskunta elää ja voi paksusti lähinnä luokkajakolarppaajien mielikuvissa. Toki ihmisillä on eri lähtökohdat elämään ja oikeasti paskoista lähtökohdista ponnistava joutuu ponnistamaan enemmän, mutta melkoista paskapuhetta väittää että Suomessa olisi jotenkin tarkkarajainen yläluokan ja "retalejengin" välinen kuilu ja jos olet joskus jompaankumpaan porukkaan päätynyt (siis syntynyt) niin muutosta ei ole ainakaan ylöspäin. Kenellä menee Suomessa oikeasti huonosti vaikka pyrkisi määrätietoisesti parantamaan asemaansa? (Siis ihan laillisin ja tolkullisin keinoin, esim viisi humanistista ylempää tutkintoa ja päätyminen Siwan kassalle ei välttämättä ole tolkullista vaikka toki laillista. Eikä sillä Siwan kassallakaan välttämättä mene "oikeasti huonosti" kun lähdetään miettimään mitä ihminen tarvitsee.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös