Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 728 654
  • 33 960

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suosikkijoukkueesta päätellen nyt puhutaan Mouhijärven hinnoista?

Kyllä hervannastakin saa omakotitaloja 250-300t €.

Kerro ny, että miten omakotitalo (tahi vastaava tarkoittamasi asuinratkaisu) sekä perhekoon auto ovat pakollisia parisuhteessa?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Sen vuoksi opiskelijavalintasysteemejä pitäisikin minun mielestäni muuttaa radikaalisti ja ryhtyä mittaamaan sitä, onko ihmisessä ainesta opiskelijaksi vai ei. Eli lopettaa valintakoepisteiden jakaminen yo-kirjoitusten kaltaisen täysin epärelevantin koemuodon perusteella, ja ottaa paljon laajemmin käyttöön suulliset haastattelut. Viiden minuutin haastattelukin kertoo ihmisen tasosta jo paljon enemmän kuin se, osaako hän päätellä oikeat vastaukset jossain ABCD-monivalintasulkeisissa.

Yo-kirjoitus ole sen irrelevantimpi kuin mikään muukaan kirjallinen koe. Mitäs tuossa haastattelussa sitten kyseltäisiin? Niitä samoja koekysymyksiä, jotka on samalla tavalla voinut opetella? Vai jotain opiskelumotivaatioon ja ihmisyyteen liittyvää, eli parhaat näyttelijät sisään?
 
Mitäs tuossa haastattelussa sitten kyseltäisiin? Niitä samoja koekysymyksiä, jotka on samalla tavalla voinut opetella? Vai jotain opiskelumotivaatioon ja ihmisyyteen liittyvää, eli parhaat näyttelijät sisään?

Olen kuullut, että ammattikorkean pääsykokeissa kysytään "miksi haluat tänne kouluun?". Minun mielestäni siinä on aika tärkeä kysymys. Ja erittäin olennaista on se, että kun ihan mikä tahansa kysymys esitetään naamasta naamaan, päästään arvioimaan ihmistä paperinpalan sijasta.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Olen kuullut, että ammattikorkean pääsykokeissa kysytään "miksi haluat tänne kouluun?". Minun mielestäni siinä on aika tärkeä kysymys. Ja erittäin olennaista on se, että kun ihan mikä tahansa kysymys esitetään naamasta naamaan, päästään arvioimaan ihmistä paperinpalan sijasta.

Mitäs tähän kannattaa vastata, että pääsee sisään? Kaikkien rehellinen vastaus kuitenkin on, että haluaa saada jonkinlaisen pätevyyden. Ja miten näitä sitten arvioidaan? "Toi änkytti, ei me tota oteta. Toi punastu ja taisi vähän hiki nousta otsalle, ei kestä pää, ei oteta. Toi mietti vastausta yli kaksi sekuntia, ei saa mitään valmiiksi, ei kelpaa. Ton vastaus oli liian pitkä, ei osaa jäsennellä ajatuksia, en tykkää. Tolla oli rumat vaatteet, annetaan puoli pistettä vähemmän kuin tolle, pitää vaan keksiä joku hyvältä näyttävä syy..."

Et sää vaan voi alkaa järjestää tuollaisia kusettamiskokeita. "Joo, teillä on tosi mahtava koulu ja mä oon kuullut tästä pelkkää hyvää kaikilta mun tohtoristason sukulaisilta. Mä haen tänne, koska on tosi kivaa opiskella ja täällä voi tosiaan opiskella ja mä oon siinä tosi innokas. Ja sitten teen kaikki jutut valmiiksi ajoissa ja täällä ne voi tehdä ja onkos sitä parempaa paikkaa. Lisäksi täällä on todella ystävällinen ilmapiiri ja sulla on muuten kaunis mekko."
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitäs tähän kannattaa vastata, että pääsee sisään? Kaikkien rehellinen vastaus kuitenkin on, että haluaa saada jonkinlaisen pätevyyden. Ja miten näitä sitten arvioidaan? "Toi änkytti, ei me tota oteta. Toi punastu ja taisi vähän hiki nousta otsalle, ei kestä pää, ei oteta. Toi mietti vastausta yli kaksi sekuntia, ei saa mitään valmiiksi, ei kelpaa. Ton vastaus oli liian pitkä, ei osaa jäsennellä ajatuksia, en tykkää. Tolla oli rumat vaatteet, annetaan puoli pistettä vähemmän kuin tolle, pitää vaan keksiä joku hyvältä näyttävä syy..."

Valintaraati haistaisi köyhyyden, pääsisi sekin paarialuokan edustaja arvonsa mukaisiin töihin. Luultavasti pitäisi vielä pyllistää että voisivat tarkistaa kultaisten lusikoiden määrän ja laadun peräaukosta.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Valintaraati haistaisi köyhyyden, pääsisi sekin paarialuokan edustaja arvonsa mukaisiin töihin. Luultavasti pitäisi vielä pyllistää että voisivat tarkistaa kultaisten lusikoiden määrän ja laadun peräaukosta.

Aivan tosiaan, tuossahan saisi heti kättelyssä karsittua retalejengin pois. Tosin näkeehän sen niistä haisevista ja sotkuisella käsialalla sutatuista koepapereistakin.
 
"Joo, teillä on tosi mahtava koulu ja mä oon kuullut tästä pelkkää hyvää kaikilta mun tohtoristason sukulaisilta. Mä haen tänne, koska on tosi kivaa opiskella ja täällä voi tosiaan opiskella ja mä oon siinä tosi innokas. Ja sitten teen kaikki jutut valmiiksi ajoissa ja täällä ne voi tehdä ja onkos sitä parempaa paikkaa. Lisäksi täällä on todella ystävällinen ilmapiiri ja sulla on muuten kaunis mekko."

Sanallisen viestinnän osuus voi ensitapaamisessa olla vain seitsemän prosenttia.

Tosin näkeehän sen niistä haisevista ja sotkuisella käsialalla sutatuista koepapereistakin.

Kun ei näe. Juuri siksi ne suulliset haastattelut olisivatkin niin hyvä ratkaisu. Luuletko sä että ihmisiä töihinkään otetaan pelkkiä papereita tutkimalla?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Höpönlöpön, noin 2200€ / kk lyhentää keskihintaista omakotitaloa sekä perhekoon farmaria ihan hyvin. Sitä en kyllä ymmärrä, että miten parisuhde itsessään vaatii omakotitaloa sekä farmarivolvoa.
Juurikin näin. Nopea vierailu pankin lainalaskurilla. Laina-aika 25 vuotta, korko 2,75%, lainan määrä 450000€ (jolla jo hankkii melkoisen lukaalin), annuiteetti, lyhennys kuukaudessa 2076€.
 
Lyhennys kuukaudessa 2076€.

Näyttää tosi hyvältä. Ja autolainan lyhennyksiin, auton korjauksiin ja muihin maksuihin, bensoihin, kotivakuutukseen, sähköön, lämmitykseen, veteen, muihin asunnon ylläpitokuluihin sekä netti- ja puhelinliittymiin jäikin vielä käytettäväksi 124 euroa kuussa. Minkäköhän merkkistä autoa te talousnerot tuossa vaiheessa suosittelisitte?

Sangen mielenkiintoinen ratkaisu on myös valita 25 vuoden lainaa laskeskellessa korkoprosentiksi 2,75.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sanallisen viestinnän osuus voi ensitapaamisessa olla vain seitsemän prosenttia.

Kun ei näe. Juuri siksi ne suulliset haastattelut olisivatkin niin hyvä ratkaisu. Luuletko sä että ihmisiä töihinkään otetaan pelkkiä papereita tutkimalla?

Työnhaussa haetaan osaajaa johonkin tehtävään, oppilaitokseen hyväksyttäviltä vaaditaan näyttöjä osaako opiskella. Pidän lukiota ihan hyvänä mittarina osaako henkilö opiskella vai ei.

Onko "mulkkuudella" merkitystä opiskellessa?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näyttää tosi hyvältä. Ja autolainan lyhennyksiin, auton korjauksiin ja muihin maksuihin, bensoihin, kotivakuutukseen, sähköön, lämmitykseen, veteen, muihin asunnon ylläpitokuluihin sekä netti- ja puhelinliittymiin jäikin vielä käytettäväksi 124 euroa kuussa. Minkäköhän merkkistä autoa te talousnerot tuossa vaiheessa suosittelisitte?

Tai sitten ei osta ihan sitä 450t € kämppää..
 
Tai sitten ei osta ihan sitä 450t € kämppää..

Sinä voisit ihan itse pistää luvut tiskiin, miten 2200 eurolla maksellaan hyvää asuntoa ja autoa.

Pidän lukiota ihan hyvänä mittarina osaako henkilö opiskella vai ei.

Mitenkään hyvä mittari se ei todellakaan ole. On se lukiokurssien menestys toki parempi mittari kuin menestys yo-kirjoituksissa, sillä kurssimenestys mittaa paljon paremmin tehdyn työn määrää.

Onko "mulkkuudella" merkitystä opiskellessa?

Eiköhän sillä ole merkitystä ihan kaikessa elämässä. Nice guys finish last.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Kerrankin olen jostain samaa mieltä Kirjoittelijan kanssa. Haastattelujahan on jo joillain aloilla ja niitä voisi mielestäni olla enemmänkin. Esimerkiksi psykologian pääsykokeissa kun mitataan enimmäkseen matematiikkaa ja kykyä ymmärtää tieteellisiä artikkeleja. Tärkeitä taitoja toki, mutta kyseisessä ammatissa olisi kuitenkin myös tärkeää osata sosiaalinen kanssakäyminen, jota ei nyt mitata mitenkään ja sisään pääsee kaiken maailman urpoja, jotka ovat vaan hyviä matikassa.

Ruotsissahan ei ole samanlaista pääsykoesysteemiä kuin Suomessa vaan sisään pääsee joko lukiotodistuksilla tai tekemällä kaikille aloille yhteisen pääsykokeen. Tästä johtuen oppilaitoksissa on paljon alalle tai jopa korkeakoulutukseen ylipäätänsä soveltumattomia tyyppejä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinä voisit ihan itse pistää luvut tiskiin, miten 2200 eurolla maksellaan hyvää asuntoa ja autoa.

Ostat sen 200t € rivitalokolmion ja maksat siitä lyhennystä n. 1000€ kuukaudessa. Vastikkeeseen menee noin 400 € kuukaudessa ja loput 800€ käytät auton vakuutuksiin ja lyhennyksiin. Se, miten kyseinen kulurakenne liittyy parisuhteeseen, ei ole auennut vieläkään ja toivoisin sinun sitä minulle avaavan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mitenkään hyvä mittari se ei todellakaan ole. On se lukiokurssien menestys toki parempi mittari kuin menestys yo-kirjoituksissa, sillä kurssimenestys mittaa paljon paremmin tehdyn työn määrää.

Miksi sitten sain historian ja yhteiskuntaopin kursseista pelkästään ysejä ja kymppejä, mutta kirjoitin molemmista C:n? Tehdyn työn määrä oli molemmissa likimain 0.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ostat sen 200t € rivitalokolmion ja maksat siitä lyhennystä n. 1000€ kuukaudessa. Vastikkeeseen menee noin 400 € kuukaudessa ja loput 800€ käytät auton vakuutuksiin ja lyhennyksiin. Se, miten kyseinen kulurakenne liittyy parisuhteeseen, ei ole auennut vieläkään ja toivoisin sinun sitä minulle avaavan.

Samaa mieltä. Tähän vielä sellainen lisäkaneetti, että uudehkonkaan henkilöauton vakuutukset, lainanlyhennykset ja huollot eivät maksa 800 € kuukaudessa. 500 euroa alkaa olemaan lähempänä oikeaa tasoa, siitä jää vielä 300 euroa polttoaineeseen.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Olen kuullut kehuttavan, miten upea tunne voi olla, kun kysyy vastashoppailluista täysistä vaatekasseista, että "mitä maksoi?", ja vastaus on "no tää oli miinus 60 pinnaa, tää oli miinus 40 pinnaa, tää oli miinus 30 pinnaa, tästä sai puolet alennusta", jne. jne. Siinä oikein lämmin tunne valtaa sielun, kun ymmärtää miten valtavat summat tuli taas säästettyä.

Tähän syyllistyin Rouvan kanssa juuri viikonloppuna. Vaateostosten jälkeen oli mukava kuitista laskea, että säästettiin reilut 300 euroa kun vaatteet olivat 40 - 70 prosentin alennuksissa. Oli yllättävän lämmin tunne.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinä voisit ihan itse pistää luvut tiskiin, miten 2200 eurolla maksellaan hyvää asuntoa ja autoa.
.

Ei pitäis puuttua tähän mutta minä maksan ok talon lainaa reilusti alle tonnin kuussa. Matkaa kaupungin keskustaan parikymmentä kilsaa. Ja autolainaa ei tällä hetkellä ole mutta vaikka olisikin niin ei kaatuisi budjetti siihenkään... Talon hinta 200k€... Ja hyvin mahdutaan koko perhe... Lainanlyhennyksen olen laskenut niin että saan sen maksettua vaikka maksaisin koko perheen kaikki elämisen kulut itse. Palkan käteen jäävä osuus lähellä tuota 2200€. Ja joka kuukausi jää rahaa myös säästöön. Ei paljoa mutta vähän kuitenkin. Joten jos ei tuolla palkalla pärjää niin vessan peilistä löytyy syyllinen.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Liian kauan Ozitta.

Päiväunessani olin vankilan kirjastossa, kun minua alkoivat ympäröidä mustat miehet. Yksi, toinen, käännyn ja edessäni on 2,3-metrinen tumma korsto. Ainut mitä tuossa voi tehdä, on tempaista ensimmäistä kuonoon, teen niin ja... Ei heistä ollut vastusta, herään heti.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Sitä en kyllä ymmärrä, että miten parisuhde itsessään vaatii omakotitaloa sekä farmarivolvoa.

Kyllä Suomessa ainakin parisuhde vaatii keskimäärin noita, ja vielä paljon sairaampiakin rituaaleja. Tämä oletuksena.
 

Nick Neim

Jäsen
Miksi sitten sain historian ja yhteiskuntaopin kursseista pelkästään ysejä ja kymppejä, mutta kirjoitin molemmista C:n? Tehdyn työn määrä oli molemmissa likimain 0.

Aika hyvin, jos ilman muistiinpanojen kirjoitusta ja kirjan lukemista kiskoo kympin kurssista. Kertonee ehkä enemmänkin opettajan vaatimustasosta, mikä sitten heijastuu tuosta ylppärituloksesta ja lähentelee sitä oikeaa tasoa paremmin.

Sehän Suomessa kuseekin, kun opettajilla on aivan järkyttäviä eroja. Ylppäreissähän nuo tasaantuu huomattavasti paremmin, ja sen takia on mielestäni hölmöä, että päättötodistukselle annetaan aika paljon painoarvoa.

Nimimerkillä 3 numeron heitto äidinkielessä (5->8) opettajan vaihduttua. Ensimmäisen opettajan kanssa en tullut toimeen lainkaan, ja toisen opettajan aikana en panostanut yhtään sen enempää kuin ensimmäisen kanssa. Kai sitä vitutti mun naama sitten siihen malliin, koska en keksi muuta syytä kolmen numeron heitolle. Yhden, ehkä jopa kaksi vielä voisi ymmärtää.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tietysti pariskunta asuu halvemmin kuin yksin asuja. Ei tässä ole mitään epäselvää.

Oletetaan, että pari tienaa nettona vaikkapa 2100+2700=4800 euroa kuussa. 65 neliöinen kolmio maksaa sen n. 300k euroa. Tuosta puolet, eli 150k riittää vain aivan minimalistiseen yksiöön tai sitten johonkin periferiaan.

Auto puolestaan maksaa saman verran yhdelle tai kahdelle, mutta pariskunnassa on kaksi maksajaa, yksin asuvassa yksi. Samoin on netin ja sähkön suhteen. Ja vastikkeen (joka on toki isompi isommassa kämpässä, mutta suhteessa pienempi). Ainoastaan vesi maksaa yleensä tasaisesti saman verran per asukas, mutta se rasittaa taloutta vain parilla kympillä kuussa joten ihan sama.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä Suomessa ainakin parisuhde vaatii keskimäärin noita, ja vielä paljon sairaampiakin rituaaleja. Tämä oletuksena.

Jossain vaiheessa nuo voivat olla "pakollisia" mutta ei kai parisuhde itsessään vaadi omakotitaloa ja farmaria?
 

Nick Neim

Jäsen
Auto puolestaan maksaa saman verran yhdelle tai kahdelle, mutta pariskunnassa on kaksi maksajaa, yksin asuvassa yksi.

Olen täysin samaa mieltä muuten viestistäsi, mutta tässähän täytyy huomioida auton tai mahdollisten autojen tarve. Pariskunta saattaa kumpikin tarvita autoa työmatkaansa, jolloin yhden auton sijaan maksetaan kahta autoa, ja minkäänlaista "säästöä" ei synny.

Toki kuten sanoin, noin muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Olen täysin samaa mieltä muuten viestistäsi, mutta tässähän täytyy huomioida auton tai mahdollisten autojen tarve. Pariskunta saattaa kumpikin tarvita autoa työmatkaansa, jolloin yhden auton sijaan maksetaan kahta autoa, ja minkäänlaista "säästöä" ei synny.
Toki, mutta yleensä niillä alueilla Suomessa, jossa tarvitaan kahta autoa, lisäneliöt ovat huomattavan huokeita, eli rahaa toiselle autolle säästyy sitä kautta. Sitten taas Helsingissä asuvan perheen ei useinkaan tarvitse omistaa kuin yksi auto, sillä julkisilla pääsee pääsääntöisesti töihin oikein hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös