Alpo Suhonen

  • 113 609
  • 986

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag
Animal: Asettelet sanasi taitavasti, ryhdy poliitikoksi! Heh.


Eikös "Rautakansleri" ole mahtikäskyllään kieltänyt uusia kiekkohenkilöitä asettumasta ehdolle? Jutila yritti, mutta Kalervo teki tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä.

Rivien välistä olin lukevinani puoltolausetta nykymenolle. Ei kai vaan? Ja jos, niin voi vittu. Sopimushan jatkuu kevääseen -04 asti.


Sopimus jatkuu loppuun saakka, jos ei muuta päätetä ja muutahan ei ole edelleenkään päätetty. Toistaiseksi A. Suhonen siis nauttii hallituksen luottamusta.

Ihan hypoteettinen ajatusleikki: Jos, iso jos, HIFK ilmoittaisi jo tänä keväänä, että Alpo Suhonen ei jatka ykkösvalmentajana kaudella 03/04 (tämä pitää sisällään siis mahdollisuuden siirrosta organisaation sisällä), olisiko voittopuolisena reaktiona sponsorien ja fanien valitus "joko taas?" - vai olisiko voittopuolisena reaktiona kuitenkin "Huh! Palattiin ruotuun, hieno homma"??


Yhtä hypoteettinen arvaus:

Reaktiot riippuisivat vähintäänkin kahdesta asiasta.

1) Mikä tulee olemaan joukkueen sijoitus kauden päätteeksi?
2) Kuka korvaisi Alpon?

Tosin eiköhän vastuullinen johto mieti vähän pidemmälle tulevaisuuteen kuin vain hetkellisiä reaktioita, jotka muuttuvat päivittäin aina tilanteen mukaan.

Sanon, kuten Anu Saukkonen: Miettikää sitä. Miettikää huolella.

Jos Anun ennustukset pitäisivät edes puoliksi yhtä hyvin paikkansa kuin Lean, niin minä en juuri mitään muuta tekisikään kuin miettisin Anun ennustuksia. Mutta ei. Ennustuksien osumatarkkuus antaa yhtä paljon miettimisen aihetta kuin legendaarisen sammakkoprofessorinkin sääennustukset. Mietitään siis porukalla jatkossakin enemmän Lean ennustuksia.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Animal: Dänks vastauksista. En minäkään M.Saukkosen ennustuksiin usko, Lea rulettaa. Siinäkin olet oikeassa, että kausi on katsottava loppuun. Niin minä ainakin aion tehdä. Mutta jos se hirveys, jota ei viitsi ääneen edes sanoa tai kirjoittaa, tapahtuu, on HIFKillä pakko olla loistavat perusteet Alpon jatkamiselle. Ei ole muita? Kyllä on, kun haluaa etsiä. Mutta katsellaan kausi loppuun ja ihmetellään lisää.

Kalervohan laittoi muuten huikean tavoitteen; 118 kilosta 5 pois vapuksi. Siis noin 1,5 kiloa kuussa eli huikeat 350 grammaa viikossa. Jumalauta, on se aika fakiiri. Voin sieluni silmin nähdä jo lommoposkisen Kalen vappumarssilla.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti alpo

Yllättäen Jokeri-leirissä ollaan sitä mieltä, että bisnestä ei voi kritisoida ja näin ollen kehittää ollenkaan. Ilmalassa onkin sitten kaikki ihan täydellistä.

Lainattuasi ensin minun tekstiäni katsoit aiheelliseksi vastata noin. Sanoinko puolella sanallakaan, että Ilmalassa olisi kaikki täydellistä? Joka on minun viestejäni lukenut, tietää, että kritiikkiä tulee ja lujaa myös omille.

Puhuin täysin yleisellä tasolla siitä, että ammattiurheilu on bisnestä. Siitä ei todellakaan pääse mihinkään. Pitää kuitenkin täysin paikkansa, että bisnestä ei osata vielä Ilmalassakaan kunnolla. Mutta ei se toisaalta helppoa olekaan. Viisasten kiveä kun on harvalla käytössään.

Loputtomiin voidaan spekuloida bisneksen muuttamisella jotenkin humaanimpaan suuntaan. Saisinko käytännön esimerkin siitä, mitä sekin voisi tarkoittaa nykytilanteeseen verrattuna.

Lopuksi pahoittelut siitä, että vastaaminen kesti näin kauan. Olin muutaman tunnin lapsiurheilun parissa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Senior

Minun kritiikkini kärki Apessa ei kohdistu henkilöön, vaan IFKssa tekemiseen. Kritisoin peluuttamista, tilanteiden ja taktista pelin lukemisen puutetta, seuralle ominaisten vahvuuksien käyttämättömyyttä, tuomareille rutinaa, omien pelaajien julkista haukkumista, katsojien/sponssien välillistä haukkumista, kuittivihon jemmaamista yms, ei tarvinne jatkaa pointin selvitessä näilläkin.
- - -
Jep. Minua ihmetyttää Apessa, henkilönä, se ristiriitaisuus, mikä heijastuu hänen kommentoidessaan jääkiekkoa yleensä. Ape selvästi jopa halveksii kiekon lieveilmiöitä kaupallisuuksineen ja huikeine liksoineen. Silti mies toimii sillä alalla ikänsä. Hassu yhtälö.

Alkuunsa vilpitän kiitos kaikille tasokkaasta keskustelusta. Pari päivää olen poissa ja heti täällä ollaan puhumassa fiksusti ja sivistyneesti asiaa.

Noissa Seniorilta lainaamissani pätkissä taitaa tiivistyä teemat, joista täällä on keskusteltu. Sanottakoon alkuun lyhyesti, että myös minä olen alkanut tympiintyä muutamiin Apen piirteisiin, joista ehkä räikeimpänä omien haukkuminen ja muutenkin ajattelemattomasti muotoillut lausunnot. Toki myös pelilliset asiat ovat olleet välillä pielessä, mutta suunta on viime peleissä ollut niin pelin intensiteetin kuin valmentajan reagoinnin suhteen paranemaan päin. Jännätään nyt loppuun asti.

Toinen asia on Alpo henkilönä ja kiekkopersoonana. Toki Apen taistelu näyttäytyy monesti huvittavana taisteluna tuulimyllyjä vastaan. Jääkiekkokin kuitenkin tarvitsee ehdottomasti oman vastarannan kiiskensä, jotta koko touhu ei menisi pelkäksi hymistelyksi. Se, että onko IFK:n valmentajan toimi sopiva pailla vastarannan kiiskelle, on toinen asia, mutta ainakin se on näkyvä pesti, ja siltä paikalta esitetty kritiikki taatusti kuuluu erittäin hyvin. Ja kyllähän rakastamansa asian parissa voi toimia, vaikka siinä maailmassa moni asia sylettäisikin.

Kaiken kaikkiaan siis isoin osa jengistä tuntuu olevan sitä mieltä, että Apea tarvitaan, mutta missä tehtävissä ja miten on toinen asia. Itse voisin vielä antaa Apelle mahdollisuuden IFK:ssakin.

Minulle kuitenkin lajin hyvinvointi on viime kädessä tärkeämpää kuin IFK:n menestys (joka sekin on saatanan tärkeää). Lajin hyvinvointi vaatii jonkun, joka uskaltaa olla jopa itsepäisesti erimieltä kuin nämä liiton kabinettiherrat. Alpon sanalla olisi kyllä vielä painavampi kaiku, jos IFK keikkuisi jossain vähän ylempänä...
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti TheAnimal

Ei kai edes Suhonen itse ole tyytyväinen. Hänellä on vaan sen verran perspektiiviä asioihin, että vaikeassa paikassa on oltu aiemminkin ja siksi ei vaikeuksien keskelläkään kannata ryhtyä panikoimaan.

Erittäin mielenkiinoinen pointti, jossa näen kaksi (hatusta vedettyä) vaihtoehtoa:

a)
Suhonen on itsekin tyytymätön tämän hetkiseen tekemiseen ja haluaa vielä kaikin keinoin näyttää, että hänen teesinsä tehoavat IFKnkin kaltaiseen erikoisseuraan. Ape pitää kynsin hampain kiinni pestistään ja postistaan näyttääkseen epäilijöille, että hän on vielä Valmentaja. Ape toivoo onnistumisellaan vakuuttavansa IFK-päättäjät ensi kauden jälkeiseen jatkopestiin saakka. Apen lojaalisuus ja IFK-sydän tässä vaihtoehdossa ovat ilmeisiä ja hän suhtautuu IFKiin samalla paatoksella, kuin esimiehensä.

vai

b)
Suhonen on todennut, että kiekko Suomessakin on samaa kaupallista paskaa, mitä oli ison veden takana. Apen on huomannut sisimmässään olevansa jopa väärässä kiekkoseurassa. Vittuuntuneena hän haukkuu kaikki, jotka tulevat vastaan. Ape on todennut (issesseen), että pestiä kestää ensi kauden loppuun ja haluaa 'tehdä työn' ja nauttia liksastaan sopimukauden loppuun saakka. Hän pitää kiinni 'saavutetuista eduista'. Samalla hänellä on aikaa ja rauha kartoittaa tulevaa tekemistään joko kiekon tai kultturin parissa lobaten mielenkiintoisia mahdollisuuksia ajan saatossa. Ape toivoo pysyvänsä nykyduunissaan kasvojen säilytyksen takia ja 'tekee parhaansa'. Tässä (keksityssä) tarinassa Apen lojaalisuus ja IFK-sydän on näennäinen/kyseenalainen. Suuri sydän IFKiin puuttuu. Ape on vain duunissa. Ape tuntee, että talossa olisi oikeampi paikka hänelle junnujen parissa, mutta ylpeys ei anna myöden.

Vaikka vedin hatusta, kuulisin mielelläni Sinun näkemyksesi asiasta, TheAnimal. Kumpikaan edellämainituista ei liene totuus, mutta missäpäin Sinun mielestäsi mennään?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti cobol
Apen dilemma on siinä, että hän tuomitessaan bisneksen ehdoilla ja päämäärillä toimivan urheilun tuomitsee samalla bisneksen sinänsä. Ei kai kukaan voi olettaa, että bisnes olisi urheilussa mukana esimerkiksi vaikkapa siksi, että Luodon Santun lapset saisivat paremmin jääaikaa valmentajaltaan. Bisnes toimii urheilussa ainoastaan siksi, että bisnes pyrkii saamaan urheilun avulla joko suoraa tai välillistä taloudellista etua itselleen.

Näin kokonaisuus asettuukin aivan uuteen valoon - ja tätä puolta Ape ei haluakaan käsitellä. Todellisuudessa ammattilaisurheilua bisneksineen ei voi muuttaa humaaniksi, lasten, nuorten, naisten ja kaikkien ihmisten henkistä kokonaiskehitystä edistäväksi toiminnoksi. Se ei kerta kaikkiaan vaan ole mahdollista. Mutta Ape haluaa esiintyä jatkuvasti ikään kuin se olisi mahdollista. Uskon Apen toimivan näin siksi, että myöntämällä ammattilaisurheilun muuttamattomuuden Ape samalla myöntäisi sen, että hän käyttää itse härskisti ammattilaisurheilun ympärille luotua bisnestä ja loistokkuutta suoraan omaksi henkilökohtaiseksi hyväkseen.

Kysymyksesi ammattilaisurheilun "humanistisuuden" mahdottomuudesta on ikuisen väännön paikka. Kärjistän: jos ammattilaisurheilua ei voi edes yrittää muuttaa humaaniksi toiminnaksi, onko meidän samalla lopetettava Suomen Punaisen Ristin toiminta, koska se ei pysty ruokkimaan kaikkia maailman nälkäisiä? Onko meidän lakkautettava työttömyyskorvaukset kokonaan, koska ei niillä kukaan kunnolla elä? Onko meidän luovuttava yleisestä äänioikeudesta, koska poliitikot tekevät kuitenkin mitä niitä huvittaa? Onko siis aina annettava periksi "realismille"?

Uskoakseni Suhonen ei ole ammattilaisurheilussakaan yksin ajatustensa kanssa. Jos olen oikein ymmärtänyt, on esimerkiksi toinen maailmaa nähnyt valmentaja, Saksan koripallomaajoukkueen coach Henrik Dettmann Suhosen sielunveljiä monessa asiassa. Kyllä näitä "idealististia" saarekkeita löytyy, ja kunhan niitä löytyy riittävän monta, ne yhdistyvät muodostaen saarien sijaan mantereen.

Viime kädessä kysymys on kai kuitenkin siitä, että urheilijoille on annettava mahdollisuus toteuttaa itseään (myös Nielikäisen!). Jos se on vaatimuksena mahdoton, ei urheilu ole enää urheilua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti Maple Leaf
Viime kädessä kysymys on kai kuitenkin siitä, että urheilijoille on annettava mahdollisuus toteuttaa itseään (myös Nielikäisen!). Jos se on vaatimuksena mahdoton, ei urheilu ole enää urheilua.

Näinhän Suhonen kirjoittaa ja siten varmasti ajattelee. Itse näen asian niin, että urheilijalle on annettava mahdollisuus toteuttaa itseään ei-ammattimaisessa urheilussa. Tähän kuuluvat mm. erilaiset junioriurheilut sekä esimerkiksi työpaikkojen harrastepohjaiset liikuntakerhot. Näiden eräs merkityshän on nimenomaan luoda harrastajille aitoa osallistumisen ja urheilemisen iloa sekä antaa harrastajan toteuttaa mahdollisimman vapaasti itseään.

Mutta kun puhutaan puhtaasta ammattilaisurheilusta, kuten esimerkiksi nostamasi Pasi Nielikäisen kohdalla, ajatuksesi - ja samalla Apen malli - on täysin korni ja väärä. Asia selviää varmasti helpommin, jos ajatellaan vähän ammattimaisemmin ja otetaan jonkin ammattilaisjääkiekkojoukkueen tilalle esimerkiksi vaikkapa Suomen hallitus tai Suomen suurin yritys, Nokia.

Jos Ville Itälältä tai Paavo Lipposelta kysyttäisiin, miksi hallitukseen valitaan ministereitä tai mikä on hallituksen toiminnan tarkoitus, niin eihän vastaus voi olla, että joo, valitaan siksi, että täällä on kiva mahdollisuus toteuttaa itseään -;) Nokian osalta tilanne on sama. Ei sitä johdeta sillä periaatteella, että tässä nyt mä teen tätä bisnestä kun se on mulle kivaa ja toteutan samalla itseäni. Kysy vaikka Jorma Ollilalta, jos et usko.

Viime kädessä asia vaan on niin, että bisneksen tulo mukaan urheiluun alisti ammattilaisurheilun osaksi bisnestä. Ape tuntuu kuvittelevan, että ammattilaisurheilu voisi jotenkin tehdä urheilubisneksestä eräänlaista reiluakin reilumpaa urheilua, jossa kaikilla olisi kivaa ja kukaan ei oikeasti taklaisi. Nämä ovat niitä höpöhöpö-malleja, jotka ovat todellisuudesta vieraantuneiden rikkaiden ja sitä samaa kritisoimaansa ammattilaisbisnestä hyvin raadollisella ja kovalla tavalla jatkuvasti henkilökohtaiseen etuun hyödyntävien päiväperhoajattelijoiden tuotoksia. Ei niitä kannata ottaa vakavasti, hei!

Ja en malta olla heittämättä, että jos Juha Junnolta kysyt Pasi Nielikäisen palkkaamisesta, niin kyllä Juha on sopinut Pasin kanssa nimenomaan siitä, että Pasi toteuttaa itseään vain äärimmäisessä hätätilanteessa -;)
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Re: Re: Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti cobol
Jos Ville Itälältä tai Paavo Lipposelta kysyttäisiin, miksi hallitukseen valitaan ministereitä tai mikä on hallituksen toiminnan tarkoitus, niin eihän vastaus voi olla, että joo, valitaan siksi, että täällä on kiva mahdollisuus toteuttaa itseään -;) Nokian osalta tilanne on sama. Ei sitä johdeta sillä periaatteella, että tässä nyt mä teen tätä bisnestä kun se on mulle kivaa ja toteutan samalla itseäni. Kysy vaikka Jorma Ollilalta, jos et usko.

Itse asiassa parhaimmat johtajat on erittäin luovia ihmisiä. Bisneksessä joutuu käyttämään paljon luovuutta ja mielikuvitusta. Kaikki keksinnöt ja ideat syntyvät juuri ihmisen mielikuvituksen avulla.

Ehkä se ei näy päälle, kun he tuolla julkisuudessa poukkoilevat puvut päällään. Mutta jos johtajan luovuus on nolla voit olla varma että yrityksessä ollaan heikoilla jäillä.

Esimerkiksi Hjallis ei varmasti olisi saanut mitään aikaan ilman mielikuvitustaan. Ja uskon että hänellä on ollut siellä maailmanympäri risteilyllään aikaa pohtia ja käydä läpi kaiken näköistä. Hänellä oli siellä aikaa antaa mielikuvituksen laukata ja ideoiden kummuta päästään.

Toinen esimerkki voisi olla vaikka Suomen sota. Siellä suurimmat voitot tuli juuri yksittäisten johtajien mielikuvituksen ansiosta (raatten-tie tms.).

Sen takia myös meidän tavallisten ihmisten kannattaa jättää myös aikaa ajattelemiselle. Ehkä meistäkin voi tulla vielä joskus jotain. Ei kannata kokoajan painaa kuin joku päätön kana paikasta toiseen.

Tsori meni vähän ohi aiheen.

Ps. Suurimmat ajattelijat ovat laiskoja ihmisiä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti cobol
Kysy vaikka Jorma Ollilalta, jos et usko.

Kysyn seuraavalla kerralla kun tavataan. Uusin suuntaus yritysmaailmassahan on luovien, innovatiivisten, tiimityöhön kykenevien ja nopeisiin muutoksiin sopeutuvien ihmisten rekrytointi, joten koko malli kääntyy toisinpäin. Joukkuelajien parista käydään opettamassa yritysmaailmalle kuinka tiimistä tehdään enemmän kuin yksilöiden summa.

Mutta Alpoon takaisin - tavallaanhan Alpo on oikealla paikalla vastarannankiiskenä juuri IFK:ssa. Meidän pelityylimme on aina poikennut valtavirrasta. Me emme kuitenkaan saa pelata sitä jääkiekkoa, jonka parhaiten osaamme. Se on jonkun syy, mutta kenen? Olen pyöritellyt Alpoa, Penaa ja kohta siirryn Urpo-Kale-Hjallis-Rami osastolle.

Senior kyseli havaintoja Alpon pelin lukemisen kyvystä ja aktiivisuudesta. Mielestäni Alpo ei ota tarpeeksi riskejä ja on liian varovainen, tähän toivoisin muutosta. Meidän joukkue on ennenkin syttynyt ihan muista syistä kuin muut joukkueet ;-)
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti tant gredulin
Senior kyseli havaintoja Alpon pelin lukemisen kyvystä ja aktiivisuudesta. Mielestäni Alpo ei ota tarpeeksi riskejä ja on liian varovainen, tähän toivoisin muutosta. Meidän joukkue on ennenkin syttynyt ihan muista syistä kuin muut joukkueet ;-)

Voisiko tuo "varovaisuus" juontaa siitä, että Alpon mukaan voittaminen tai häviäminen ylikorostuu jääkiekossa. Jos pelaat hyvin, yleensä voitat. Jos pelaat huonosti, yleensä häviät. Alpo siis ikään kuin ottaa vastaan suosiolla sen, mitä sinä päivänä on tulossa.

Minusta nimenomaan ammattiurheilussa on siihen voittoon pyrittävä huononakin päivänä. Jos peli ei ota sujuakseen, tehdään muutoksia, käytetään aikalisä, yritetään herättää joukkue ja vaikka huudetaan niille sälleille, jos ne eivät laita itseään likoon.

Mikään melskaaminen ei tietenkään ole itsetarkoitus, mutta jokaisesta pelistä on mahdollisuus saada kaksi pistettä. Niiden eteen kannattaa koutsinkin nähdä vaivaa pelin aikana, vaikka peli näyttäisikin huonolta.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Re: Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti cobol
Jos Ville Itälältä tai Paavo Lipposelta kysyttäisiin, miksi hallitukseen valitaan ministereitä tai mikä on hallituksen toiminnan tarkoitus, niin eihän vastaus voi olla, että joo, valitaan siksi, että täällä on kiva mahdollisuus toteuttaa itseään -;) Nokian osalta tilanne on sama. Ei sitä johdeta sillä periaatteella, että tässä nyt mä teen tätä bisnestä kun se on mulle kivaa ja toteutan samalla itseäni. Kysy vaikka Jorma Ollilalta, jos et usko.

Logiikkasi on aukoton, jos ajattelun lähtökohdaksi otetaan se, että ammattilaisurheilun ainoa motiivi on rahan tekeminen. Tämän lähtökohdan hyväksyminen tarkoittaa samalla sitä, että kaikki muut urheiluun liittyvät elementit (siis ne, jotka tekevät meistä esimerkiksi lätkäfaneja) ovat alisteisia rahalle: siis emootiot, fiilistely, innostus, hiki, viha, nautinto ja niin edelleen, kaikki se, minkä vuoksi viime kädessä kuitenkin katsomoihin ahtaudumme. Fanille se ei voi olla antoisa lähtökohta, koska se merkitsee samalla sitä, että organisaatioille faniuden syvin merkitys ei ole enää antaumuksessa, vaan fanin kukkarossa. Rahalla ostetaan rahaa, jotta voidaan tehdä lisää rahaa. Tässä yhtälössä itse urheilun rooli pienenee koko ajan.

Urheilu (myös ammattilaisurheilu) kuitenkin poikkeaa esimerkiksi Nokian toimenkuvasta sikäli, että urheilusta innostuessamme innostumme luovista yksilösuorituksista ja petymme epäonnistuneisiin yksilösuorituksiin. Urheilijat koskettavat meidän fanien syvimpiä tuntoja (sen huomaa jo siitä intohimosta, millä esimerkiksi Jatkoajan palstoilla pelaajia, valmentajia ja joukkueita käsitellään). Ainakin minä saan jäähallissa huonoakin matsia katsoessani huomattavasti enemmän kiksejä kuin kännykkäkaupassa uusia puhelinmalleja vertaillessani. Tästä syystä en halua antaa periksi ajattelulle, jonka mukaan jääkiekkoilija pelaa ainoastaan tehdäkseen vähän rahaa itselleen ja paljon rahaa organisaatiolle.

Enkä ole urheilusponsorointia vastaan. Uskon, että viime kädessä on myös sponsorin etu, jos sen väreissä näkyy urheilijoita, jotka nauttivat tekemisestään ennen kaikkea urheilijoina, eivät ainoastaan välineinä lisäarvon tekemisessä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti Ck
Itse asiassa parhaimmat johtajat on erittäin luovia ihmisiä. Bisneksessä joutuu käyttämään paljon luovuutta ja mielikuvitusta. Kaikki keksinnöt ja ideat syntyvät juuri ihmisen mielikuvituksen avulla.

Tämähän on selvä asia. Varsinkin IT-bisneksessä, jossa työskentelen itse. Ehkä edes luovuus ei aina riitä - pitää olla sen päälle vielä hullu. Mutta viime kädessä kaikki menestyvä bisnes on kuitenkin lopulta sitä, että pyritään maksimoimaan tulos. Luovuus ja mielikuvitus yhdistetään juuri tähän päämäärään, siitä ei päästä mihinkään. Tai päästään kyllä - konkurssiin tai yrityksen menettämiseen kilpailijalle tai jollekin muulle.

Mitä tulee tuohon Apen pelinjohtamiseen, niin Ape ei sitä osaa tehdä eikä hän tietääkseni oikein edes miellä, että se kuuluu hänelle. Yksityisesti olen ymmärtänyt, että Ape katsoo valemtanjalle kuuluvan tällaiset suuret asiat ja linjanvedot. Mitä ne ovat, se on mulle jäänyt vähän epäselväksi. Mutta yksittäisiä asioita, kuten joukkueen tilan jatkuvaa tarkkailua tai vakkapa junioreiden otteiden seuraamista tai tiettyjen tilanteiden johtamista pelin sisällä Ape vierastaa. Hän jää tai kokee jäävänsä itsekin jotenkin sanattomaksi. Ei jotenkin osaa tarttua siihen tilanteeseen juuri sillä hetkellä.

Tällainen kuva mulle on jäänyt. Olen ollut tilaisuudessa keskustella hänen kanssaan jääkiekosta varmasti yhteensä yli 10 tuntia, joten ehkä tuossa on jotain perää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Maple Leaf, olen todellakin sitä mieltä (kuten kirjoitin), että ammattilaisurheilun ainoa lähtökohta on rahan tekeminen. Rahaa pitää tehdä ennen kaikkea ammattilaisurheilubisneksen omistajalle. Suoraan tai välillisesti (välillisiä ovat mm. imagoon ja vaikka veroihin liittyvät asiat).

Sanotaan asia vieläkin suorempaa: mikä on vaikkapa Hjalliksen jääkiekko-ja hallibisnesten tarkoitus? Onko sen tärkein tarkoitus tuottaa faneille hauskaa - vai tuottaa Hjallikselle rahaa? Niinpä. Ja sama vastaus on NHL:ssä tai kaikkialla muuallakin, jossa raha ja urheilu ovat liittoutuneet kehittyneissä yhteiskunnissa.

Ammattilaisurheilu ei poikkea Nokiasta mitenkään. Molemmat tuottavat viihdettä: toinen elämyksiä vaikkapa kieko-ottelun ja toinen elämyksiä upeavärisen ja -toiminteisen puhelimen merkeissä. Kyseessä on saman asian eli viihteen kaksi erilaista sovellusta.

Ja Maple Leaf, huomaa vielä, että en ole väittänyt jääkiekkoilijan pelaavan jääkiekkoa siksi, että hän haluaa tehdä mahdollisimman paljon rahaa itselleen ja omistajalle. Se ei todellakaan voi olla jääkeikkoilijan perimmäinen tarkoitus. Mutta jääkiekkobisneksen tarkoitus on tehdä paljon rahaa omistajalleen. Se on eri asia.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ammattiurheilun tarkoitus on tuottaa omistajilleen rahaa ja ammattiurheilun tarkoitus on tuottaa katsojille ja faneille urheiluviihdettä. Nämä eivät siis ole mitään toisensa poissulkevia asioita. Hyvä urheiluviihteen luominen ei voi olla sivuasia, koska jos se urheiluviihde on huonoa, myöskään omistajille ei tule rahaa, koska kukaan ei sitä viitsi katsoa.

Niinpä tuotteen on oltava kunnossa ja se tarkoittaa sitä, että jääkiekkojoukkueen omistajan on katsottava, että joukkue esittää kentällä sellaisia otteita, jotka kiinnostavat katsojaa ja tällöin myös sponsoreita. Kuten on humoattu, pelkkä numerollinen menestys ei riitä enää sytyttämään ainakaan jokerifaneja. Kentällä täytyy näkyä urheilullisesti ja myös viihteellisesti sellaisia tapahtumia, jotka kiinnostavat.

Valitettavasti minun on sanottava, että esimerkiksi Harkimo on tällä kaudella epäonnistunut hyvän urheiluviihteen luomisessa. Jokereiden pelit ovat olleet enimmäkseen latteita, mikä on näkynyt Areenan tunnelmassa ja todellisessa katsojamäärässä. Tämä ei varmasti jää huomaamatta sponsoreiltakaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti Vakio
Voisiko tuo "varovaisuus" juontaa siitä, että Alpon mukaan voittaminen tai häviäminen ylikorostuu jääkiekossa. Jos pelaat hyvin, yleensä voitat. Jos pelaat huonosti, yleensä häviät. Alpo siis ikään kuin ottaa vastaan suosiolla sen, mitä sinä päivänä on tulossa.

Minusta nimenomaan ammattiurheilussa on siihen voittoon pyrittävä huononakin päivänä. Jos peli ei ota sujuakseen, tehdään muutoksia, käytetään aikalisä, yritetään herättää joukkue ja vaikka huudetaan niille sälleille, jos ne eivät laita itseään likoon.

Tätä olen miettinyt itsekin. Apen logiikka siis voi olla kaikessa karuudessaan sellainen, että "joukkue saa mitä se ansaitsee". Pitkässä juoksussa tällainen systeemi toimiikin jotenkin. Ja toisentyyppisessä lajissa, kuten maalimääriltään pienemmässä jalkapallossa. Tätä ovat tutkineet esimerkiksi ammattimaiset vedonlyöjät: jalkapallossa pelin hallinta ja suurempi tilanteiden luominen tuo suuremmalla todennäköisyydellä voiton kuin jääkiekossa, missä nopeana lajina myös sattumalla on suuri osuus.

Ja sehän on jääkiekon vanha totuus, että hyvä joukkue osaa voittaa huononakin päivänä. Huono joukkue ottaa todella paljon 1 maalin tappioita ja voi tilastoihin vedoten todeta, että onpa ollut huonoa tuuria. Näissä marginaaleissa valmennuksen hereilläolo ja reagointi saattavat olla niitä pieniä asioita, jotka kääntävät ottelun toiselle joukkueelle.

Joku on sanonut tämän aiemminkin: filosofoivalle Suhoselle saattaisi sopia jääkiekkoa boheemimpi ja inhimillisempi -ainakin kontaktipeliltään- jalkapallo huomattavasti lätkää paremmin. Mä tiedän! Siirretään se futis-HIFKin valmennukseen :)
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Ja Maple Leaf, huomaa vielä, että en ole väittänyt jääkiekkoilijan pelaavan jääkiekkoa siksi, että hän haluaa tehdä mahdollisimman paljon rahaa itselleen ja omistajalle.

Maple Leaf, bro, anteeksi. En voi olla tarttumatta tähän cobolin kommenttiin, koska tästä väännetään kättä toisaalla ja ihmetellään miksi Ruotsi vetää niin paljon paremmin paluumuuttajia. Kyse on rahasta, eikö niin? Silloin kun se on ainoa mitattavissa oleva määre käy näin. Miksi Vesa Viitakoski pelaa Ilveksessä yhä edelleen? Miksi Tom Draper ei pelaa meillä enää? Kaikki ei ole ennalta laskettavissa, vaan se ihminen siellä jääkiekkoilijan sisällä on olemassa ja sille tapahtuu jotain pelin ulkopuolellakin. Ja cobol - jos Alpo ei todellakaan välitä yhtään siitä mitä kentällä tapahtuu, eikä ole hereillä, hän tulee saamaan potkut.

Henkilökohtaisestikaan en välitä katsoa ottelua, jossa harmaat liituraitajätkät puolustaa ja beiget hyökkää.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti cobol
Maple Leaf, olen todellakin sitä mieltä (kuten kirjoitin), että ammattilaisurheilun ainoa lähtökohta on rahan tekeminen. Rahaa pitää tehdä ennen kaikkea ammattilaisurheilubisneksen omistajalle. Suoraan tai välillisesti (välillisiä ovat mm. imagoon ja vaikka veroihin liittyvät asiat).

Sanotaan asia vieläkin suorempaa: mikä on vaikkapa Hjalliksen jääkiekko-ja hallibisnesten tarkoitus? Onko sen tärkein tarkoitus tuottaa faneille hauskaa - vai tuottaa Hjallikselle rahaa? Niinpä. Ja sama vastaus on NHL:ssä tai kaikkialla muuallakin, jossa raha ja urheilu ovat liittoutuneet kehittyneissä yhteiskunnissa.

Ymmärrän logiikkasi. Urheilu vain rahan tekemisen välineenä on kuitenkin markkinavoimille sikäli hankala pala, että siinä vaiheessa kun urheilusta katoaa urheilu, se myös lakkaa olemasta rahasampo. En usko, että fanit ovat valmiita loputtomiin katsomaan urheiluna markkinoitavia näytöksiä, joista puuttuvat suuret, urheilusta itsestään syntyvät emootiot. Aikansa voi toki markkinoida myös kuoria: oheistapahtumia, "show'ta", sitä ja tätä, mutta se ei ole sama asia.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että urheilijat ja organisaatiot saavat työstään rahaa, tekevät kenties jopa voittoa. Olen yrittänyt kirjoittaa siitä, että siinä vaiheessa kun urheilija ja urheilu alistetaan vain ja ainoastaan voiton maksimoinnin välineiksi, kaivetaan itse urheilulle hautaa.

Kärjistäen markkinavetoisen urheilun kaava on

raha -> urheilusuoritus (rahan vuoksi) -> lisää rahaa

kun minä haluaisin sen olevan

urheilusuoritus -> urheilullinen onnistuminen tai epäonnistuminen -> emootio -> raha -> lisää urheilusuorituksia -> lisää urheilullisia onnistumisia jne.

Uskon näistä jälkimmäisen olevan paitsi urheilun itsensä kannalta, myös sekä eettisesti että jopa markkinoiden itsensä kannalta taloudellisestikin kestävämmälle pohjalle rakennettu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Maple Leaf
Kärjistäen markkinavetoisen urheilun kaava on

raha -> urheilusuoritus (rahan vuoksi) -> lisää rahaa

kun minä haluaisin sen olevan

urheilusuoritus -> urheilullinen onnistuminen tai epäonnistuminen -> emootio -> raha -> lisää urheilusuorituksia -> lisää urheilullisia onnistumisia jne.

Hyvä kaava tuo jälkimmäinen. Itsekin haluaisin, että se olisi suunnilleen juuri noin. Todellisuus on sitten jotain ihan toista.

En halua laajentaa keskustelua ulos Apesta, mutta ajatellaanpa hetki vaikkapa NHL:n joukkueita. Yhä enemmän talousvaikeuksissa, jopa konkurssikypsiä seuroja vino pino. Laji, joka saa vain 1/5-1/6 amerikkalaisen jalkapallon tv-tuloista, maksaa keskipalkoiksi muutettuina palkkoina todella reippaasti enemmän kuin NFL:n seurat keskimäärin... Tai ajatellaan jotain eurooppalaista tai etelä-amerikkalaista huippujalkapalloilua. Konkurssikypsiä seuroja joka puolella. Eivät tietenkään kaikki.

Bisnes ja siihen liittyvä suoranainen ahneus on vienyt ammattilaisurheilun jo siihen pisteeseen, josta paluuta entiseen ei juuri enää ole. On vain yhä huonompaa viihdettä, jolla pyritään rahastamaan aiempaa enemmän. Ikävä kuva, mutta näin on käynyt NHL:n ja näin on käymässä SM-liigan ja näin on käynyt jääkiekon MM-kisojen ja näin on käynyt jääkiekon Euro-turnauksen ja näin on käynyt paljolti jalkapallon.

Huokaus. Ilmeisesti on siirryttävä yhä enemmän juniori- ja harrasteurheilun pariin.
 

alpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Re: Re: Re: Re: Huomioita!

Viestin lähetti Vakio
Saisinko käytännön esimerkin siitä, mitä sekin voisi tarkoittaa nykytilanteeseen verrattuna.

Lopuksi pahoittelut siitä, että vastaaminen kesti näin kauan. Olin muutaman tunnin lapsiurheilun parissa.

Hassua, että mainitsit lapsiurheilun. Siellähän se sylttytehdas tässä keskustelussa on. Aikuisten ammattiurheilusta kun ei ole kyse, en anna mitään esimerkkiä sen humaanimmasta tulevaisuudesta. Totean vain, että mielestäni omien tai vähintään kotimaisten kovaa työtä tehneiden junioripelaajien siirtyminen sm-liigaan pitäisi tehdä mahdollisemmaksi. Tarkoitan, että mahdollisimman vähän ostettaisiin muiden valmiita vanhoja pelaajia vaan uskalletaan luottaa oman junnumyllyn hedelmiin. Tämä linja on nyt IFK:ssa vallalla, hyvä niin.
Toissapäiväinen tv-ohjelma muuten korosti sitä Apen näkökulmaa, että: "On vaarallista lapsen psyykelle ja erityisesti itsetunnolle jos aina pitää suorittaa ja kilpailla. Koulussa joutuu kilpailemaan muiden kanssa ja suorittamaan, kotona sama juttu sisarusten kesken ja vielä harrastuksissa vallitsee tulos tai ulos linja jo 10v joukkueissa". Asiassa on vinha perä vaikka ei kai ketään nykypäivänä suoraan ulos heitetä junnujoukkueesta jos on vähän muita huonompi pelaaja.
Lopuksi pari credittiä: Samaa mieltä täti g:n kanssa, että Ape on vastarannankiiskenä juuri oikeassa joukkueessa. Ainahan IFK:ssa on oltu oman polun tallajia. Toiseksi, maple leafiltä hyvä huomio, että kun urheilusta katoaa urheilu, ei se tuota enää rahaakaan. Näin se juuri on.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Senior
Vaikka vedin hatusta, kuulisin mielelläni Sinun näkemyksesi asiasta, TheAnimal. Kumpikaan edellämainituista ei liene totuus, mutta missäpäin Sinun mielestäsi mennään?

Kyllä tuo vaihtoehto A vaikuttaa todennäköisemmältä, mutta eihän tuohon totuudenmukaisesti kykene vastaamaan kuin Alpo Suhonen. Me muut voimme vain arvailla asiaa.

Vaikka Alpolta on kiistatta tullut enemmän ja vähemmän tarpeetontakin tekstiä, niin pääsääntöisesti se negatiivisuus on kohdistunut ulospäin. Muutaman kerran on tuuli puhaltanut pelaajia kohtaan julkisuudessa ja sitä ei kertakaikkiaan voi hyväksyä, mutta se on vain pieni palanen kokonaisuudesta. Ei kukaan sellaista miestä katsoisi pitkään, jos hän jatkuvasti paukuttaisi päätään oman organisaation henkilöille.

Taatusti Alpo pitää kiinni saavutetuista eduista ja haluaa jatkaa sopimuksensa loppuun saakka. Mutta eihän asia todellakaan ole kuin osittain Alpon itsensä päätettävissä. Hallitus voi koska tahansa laittaa miehen kilometritehtaalle, jos luottamusta ei Alpoon enää ole - toistaiseksi on ja siksi Alpo tehtävässään myös jatkaa ja koittaa saada joukkueen pelaamaan sillä kapasiteetilla, joka kiistatta on olemassa. Toiset ovat maat jo myyneet ja sillatkin polttaneet takanaan, mutta taistelu ei edelleenkään ole ohi ja siksi on turha vielä mitään poltetun maan taktiikkaa ryhtyä käyttämään. Katsotaan nyt kaikessa rauhassa kuluva kausi loppuun.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti Senior
Jep. Minua ihmetyttää Apessa, henkilönä, se ristiriitaisuus, mikä heijastuu hänen kommentoidessaan jääkiekkoa yleensä. Ape selvästi jopa halveksii kiekon lieveilmiöitä kaupallisuuksineen ja huikeine liksoineen. Silti mies toimii sillä alalla ikänsä. Hassu yhtälö.

Muissa töissä tuollaisesta omien arvojen ja tarpeiden sekä työn
[seura, fanit] asettamien vaatimusten välisestä ristiriidasta
aiheutuu työuupumus, joka ilmenee motivaation katoamisena.
Menestyäkseen SM-liigassa täytyy jaksaa painaa kaudesta
suurin osa 110 lasissa.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti Maple Leaf
Kärjistäen markkinavetoisen urheilun kaava on

raha -> urheilusuoritus (rahan vuoksi) -> lisää rahaa

kun minä haluaisin sen olevan

urheilusuoritus -> urheilullinen onnistuminen tai epäonnistuminen -> emootio -> raha -> lisää urheilusuorituksia -> lisää urheilullisia onnistumisia jne.


Jälkimmäinen kaava on ihan kohdallaan. Urheiljat pyrkivät kohti lajinsa huippua ja useassa tapauksessa silloin ylitetään jossain vaiheessa amatöörin ja ammattilaisuuden raja.

Ammattilaisuus rahoitetaan hyvin suurelta osalta sponsoreiden voimin ja sponsorit hakevat juuri tuota tunnetta eli haluavat
kannattajien kehittävän tunnesiteen urheilijaan tai joukkueeseen ja sitä kautta tämän edustamaan tuotteeseen.

Urheilusuorituksen onnistumista auttaa kovan tason kovapalkkaisten ammattilaisten saaminen joukkueeseen ja jos
kallis joukkue ei oikein onnistu eikä näyttäisi edes jaksavan yrittää, tulee ei hard-corefaneille ainakin kielteisiä tuntemuksia,
jos ei nyt ihan side katkea kuitenkaan.

HIFKillä onneksi KOFF pysyy mukana: tuotehan kelpaa matsin
jälkeen sekä voiton että tappion hetkillä.

Yleisömäärien perusteella HIFK saa vielä nauttia kannattajien tuesta, josko se jyvä vaikka sieltä vielä löytyisi. Onhan JYP ja HPK:kin löytäneet.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti TheAnimal
Taatusti Alpo pitää kiinni saavutetuista eduista ja haluaa jatkaa sopimuksensa loppuun saakka. Mutta eihän asia todellakaan ole kuin osittain Alpon itsensä päätettävissä. Hallitus voi koska tahansa laittaa miehen kilometritehtaalle, jos luottamusta ei Alpoon enää ole - toistaiseksi on...Katsotaan nyt kaikessa rauhassa kuluva kausi loppuun.

Jatkoajan asettama täysin puolueellinen todisteita etsivä komitea on tutkinut vastauksesi suurennuslasin kera, arvoisa Animal. Tutkimuskomiteaa on johtanut poliittisen historian arvostettu professori, joka on sivumennen sanottuna toiminut maailman toiseksi pisimpään professorina. Hänen nykyinen toimipaikkansa sijaitsee Forssan yliopistossa. Tämän vaativan työn jälkeen komitea menee etsimään lisää todisteita siitä, että Israelissa asuu kristittyjä, sekä siitä kohuväitteestä, että Vatikaanissa vaikuttaa eräs vanha hassusti pukeutuva mies, joka kutsuu itseään Paaviksi ja joka ei ole koskaan ollut naisen kanssa sillai. Tässä tämän komitean tulkinta:

-Alpo Suhosen kanssa katsotaan kausi loppuun. Jos menee perseelleen, mono heiluu. Perseelleen menemiseksi katsotaan playoffeista putoaminen eli runkosarjasijoitus sijoille 9 tai alle. Lisäksi perseelleen menemiseksi katsotaan putoaminen playoffien ensimmäisellä kierroksella, mikäli putoaminen on nöyryyttävän selvä.

Mikäli asian tila on tällainen, vaikuttaa HIFKin suunnitelma komitean mukaan hyvältä. Mikäli suunnitelma sisältää mahdollisuuden Suhosen jatkamisesta ensi kaudella, vaikka tämä(kin) kausi menee perseelleen, on suunnitelma komitean mielestä ammattikielellä sanottuna "paska".
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Pelinjohtaminen..

..eli reagointi tilanteisiin.

Katselin eilen toisella silmällä Kanada-Suomi peliä. Ottelun lopussa Aravirta ja kumppanit tekivät onnistuneen oivalluksen, joka nosti Suomen peliin mukaan viimeiseksi viideksi minuutiksi.

Suomi sai 4-3 tilanteen jäähyjen seurauksena ajassa 55.09. Tässä vaiheessa Suomi otti Bäckströmin pois maalin suulta ja päästiin 5-3 ylivoimaan. Meni 10 sekuntia, kun Kanadan verkko heilahti. Oltiin enää 1 maali tappiolla.

Vaikka peli hävittiin loppujen lopuksi niin näytti siltä, että valmentajat ihan oikeasti voivat vaikuttaa pelin lopputulokseen reagoimalla pelin kulkuun kesken ottelun.

Ifk:n otteluissa tällä kaudella aika harvoin, jos ollenkaan, on saanut nähdä vastaavia taktisia vetoja. Hävittykin ottelu on helpompi hyväksyä, jos kotimatkalla on sellainen tunne, että valmentajat ja pelaajat tekivät sen mitä voi voiton eteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös