Alpo Suhonen

  • 113 476
  • 986

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti khilou
Filosofin, viiden pennin tai muun, arvioiminen tekojen pohjalta onkin käsitteellisesti mielenkiintoinen pohdittava. Eikös muinoin muuan Sokrates lähinnä vain istunut keskustelemassa...?

Ehkä juu, en muista olleeni paikalla (liikaa grappaa?), mutta nyt on kysymys jääkiekkojoukkueen valmentamisesta, johon sekoitetaan filosofiset kysymykset. Ne kun eivät oikein istu yhteen. Jääkiekko on äijä-laji, laji mistä kaikki feminiiniseksi luokiteltava henkinen hienous pitäisi olla poissa, kaukalossa vain raaka voima ja röyhkeys (="tosi miehisyys") jyllää.

Taitaa olla vaan niin että joku on tuonut harrastuksensa ammattinsa pariin, vaikka ne toimivatkin yhdessä suunnilleen samaan tyyliin kuin jäätelökauppias keskellä Saharaa. -Kaunis ajatus, mutta jäätelö suli käsiin ja enää ei ole mitä myydä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti khilou
Filosofin, viiden pennin tai muun, arvioiminen tekojen pohjalta onkin käsitteellisesti mielenkiintoinen pohdittava. Eikös muinoin muuan Sokrates lähinnä vain istunut keskustelemassa...?

Nyt kun kyseinen filosofi mainittiin, niin tuli heti mieleen muutamia yhtäläisyyksiä meidän Alphonseen.

Sokrateshan kuljeskeli päämäärättömänä aikoinaan Ateenan(?) kaduilla kysellen vastaantulijoilta mitä ikinä päähän pälkähti. Sokrateen sinänsä nerokas ja ennennäkemätön jippo tuolloin oli se, ettei hän esittänyt mitään kaikkitietävää opettajaa tai neroa, joka tiesi vastaukset kaikkiin kysymyksiin, vaan hän nimenomaan tajusi, kuinka vähän hän todella tietää.

Sokrates esitti ihmisille kysymyksiä samaan tapaan kuin Alpo valmentamilleen pelaajille, eli kertomatta itse vastauksia. Sen sijaan Sokrateen/Alpon mielestä jokaisen tulisi itse pohtia vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Sokrateen aikakaudella (n. 400 eKr.) tuollaisen lähestymistavan jokapäiväisiin asioihin ehkä vielä ymmärtää, mutta 2000-lukuun ja jääkiekkoon sopisivat ehkä kuitenkin muunlaiset teesit.
 

khilou

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pohtiminen itse

Viestin lähetti Simon
Sokrates esitti ihmisille kysymyksiä samaan tapaan kuin Alpo valmentamilleen pelaajille, eli kertomatta itse vastauksia. Sen sijaan Sokrateen/Alpon mielestä jokaisen tulisi itse pohtia vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Herkullinen aihe.

Pelaaja tietää, että kiekko kannattaa lyödä siniseltä päätyyn koska valmentaja sanoi että kiekko pitää lyödä siniseltä päätyyn.

Vai olisiko parempi että pelaaja keksii ja sisäistää jonkin syyn lyödä kiekon siniseltä päätyyn? Ja ehkä kokemuksen myötä jopa oppii ratkaisemaan itse, milloin se kannattaa lyödä sinne.

Okei, toki tiedämme, että väsyneenä / kesken pelin / aikalisällä ei ehdi jalostella ajatuksia. Silloin käytetään aiemmin oivallettua pohjaa ja kuunnellaan päälle koutsin käskyt.
 

Punamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Pohtiminen itse

Viestin lähetti khilou
Herkullinen aihe.

Pelaaja tietää, että kiekko kannattaa lyödä siniseltä päätyyn koska valmentaja sanoi että kiekko pitää lyödä siniseltä päätyyn.

Vai olisiko parempi että pelaaja keksii ja sisäistää jonkin syyn lyödä kiekon siniseltä päätyyn? Ja ehkä kokemuksen myötä jopa oppii ratkaisemaan itse, milloin se kannattaa lyödä sinne.

Okei, toki tiedämme, että väsyneenä / kesken pelin / aikalisällä ei ehdi jalostella ajatuksia. Silloin käytetään aiemmin oivallettua pohjaa ja kuunnellaan päälle koutsin käskyt.


Eikö juuri tuosta pitäisi olla kyse - käytetään aiemmin oivallettua pohjaa! Ja nimenomaan väsyneenä, tärkeällä hetkellä se valmentaja ei ole jäällä antamassa mitään käskyjä vaan pelaaja tekee vaistonvaraiset omat ratkaisunsa, jotka kuitenkin perustuvat aina jollain tasolla aiemmin oivallettuun.

Mielestäni Suhonen on aina ollut eniten oikeassa kirjoittaessaan juuri näistä teemoista. Pelaajan sisältä ne pelin ratkaisut lähtevät, eivät valmentajan suusta.

Ja koska otan ensi kertaa osaa tähän Suhos-keskusteluun tehtäköön vielä erikseen selväksi, että mielestäni Alpo Suhonen on ehdottomasti paras mahdollinen mies valmentamaan Helsingin IFK:ta tämän kauden loppuun.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Nyt riittää Alpoilu !!

Viestin lähetti JHag
Jos luulit, kristian, että edellinen puheenvuoroni merkitsee sitä, että olen jossain mieleni sopukoissa alkanut pitää Alpo The Loser Suhosesta, niin olet väärässä. Mies on totaalinen virhearviointi HIFKiin. Koko arvomaailma on HIFKin vastainen ja kun siihen lisätään vielä olemattomat teknisetkin taidot valmentaa joukkuetta, saadaan tulokseksi pelkkä kupla. Joukkueen etu (joka tulee mulla ainakin ensin) vaatii nyt kuitenkin sitä, että ko. pelleä täytynee sietää kevääseen asti. Täytyy siis olla niinkuin juoksuhiekkaan hiljalleen vajoava kaveri ja etsiä edes jotain valoisia puolia nykyhetkestä. Kuten esimerkiksi tämä; ainahan tämä kotiolot voittaa!

Semmoisella asialla tässä vielä vaan häiritsen, että onko jääkiekkojoukkueella kuten IFK:lla oikeasti mitään yhtenäistä arvomaailmaa pelin ulkopuolisiin asioihin. Eli onko IFK esimerkiksi armeijamyönteisempi kuin joku toinen joukkue. Entä on IFK antanut jotain suosituksia teatterissa käymisestä. Jne. Tämähän ei nyt liity enää mitenkään Alpon valmennukseen vaan tuohon JHagin peräänkuuluttamaan arvomaailmaan. Kuka sen pelin ulkopuolisen arvomaailman tekee ja pitääkö sitä noudattaa? Voinko enää tulla hallille ollenkaan kun työskentelenkin (hyi helvetti) naisvaltaisella hoiva-alalla? Pitääkö nyt valita teatterin ja kirjallisuuden ja IFK:n välillä?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Alpossa minua eivät ärsytä hänen elämänarvonsa. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.

Alposta pitäisi päästä eroon, koska hän on häviävä valmentaja. Tätä hän on ollut ainakin sm-liigassa ja NHL:ssä. Sveitsin sarjalle ja juniorimaajoukkueelle en antaisi kovin suurta painoarvoa.

Onko meillä ifk:ssa varaa tällaiseen kokeelliseen valmentajaan. Miehellä on hienoja ajatuksia, kyllä. Niiden soveltaminen käytäntöön ei näytä onnistuvan missään ja koskaan.

Ifk on samanlainen perinteinen seura kuin NHL:ssä oli Alpon valmentama Chicago. Näissä seuroissa joukkue itse ja sen pelityyli on asioita, joita tulisi vaalia. Valmentajia tulee ja menee.

Valmentajan tulisi itse ajatella kuinka voi voittaa pelejä ifk-tyylillä, ei yrittää muuttaa sitä. Jotain pientä voi tietysti kokeilla, mutta seura ja sen pelityyli ovat isoja juttuja.

Alpon ifk haparoi kohti jotain. Se on taatusti tulossa jostakin, mutta minne ollaan matkalla, on epäselvää.

Toivottavasti Alpo onnistuu tuomaan meille menestystä. Nämä ovat asioita, joissa on mielellään väärässä. Se mitä on toistaiseksi tällä kaudella ifk:n esittämänä kaukalossa nähty ei anna suurille hurraahuudoille tilaa.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran lisäisin tuohon käsitykseen Alposta "häviävänä" valmentajana, että kaudella 1979-80 hän valmensi SaiPan SM-liigaan divarin kakkosijalta. 20 vuotta sitten saavutettu liigakarsinnan voitto ei ole ehkä aivan mestaruuden veroinen, mutta jättipä sentään Jokerit taakseen! Pentti Matikainen löytyi muuten divarin pistepörssistä sijalta 12!
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Johannes
Ifk on samanlainen perinteinen seura kuin NHL:ssä oli Alpon valmentama Chicago. Näissä seuroissa joukkue itse ja sen pelityyli on asioita, joita tulisi vaalia. Valmentajia tulee ja menee.

Valmentajan tulisi itse ajatella kuinka voi voittaa pelejä ifk-tyylillä, ei yrittää muuttaa sitä. Jotain pientä voi tietysti kokeilla, mutta seura ja sen pelityyli ovat isoja juttuja.

Alpon ifk haparoi kohti jotain. Se on taatusti tulossa jostakin, mutta minne ollaan matkalla, on epäselvää.

Toivottavasti Alpo onnistuu tuomaan meille menestystä. Nämä ovat asioita, joissa on mielellään väärässä. Se mitä on toistaiseksi tällä kaudella ifk:n esittämänä kaukalossa nähty ei anna suurille hurraahuudoille tilaa.

Tämä Alpo-jahti alkaa saada jo aivan mielipuolisia mittasuhteita. Aivan kuin eräät kirjoittajat eivät edes haluaisi nähdä sitä, että a) HIFK jäi viime kaudella pleijareiden ulkopuolelle, ja on nyt niihin matkalla eli eteenpäin on menty ja b) HIFK:n joukkue ei ole materiaalinsa leveydeltä kaivatun suuri. Näissä oloissa, pääasiassa parikymppisten kundien joukkueena, HIFK on pelannut sen mitä on kyennyt, ja tulee pelaamaan paremmin, kunhan kundit saavat vielä kokemusta.

Jos valmentajan ainoa tehtävä on toteuttaa (eräiden fanien) vaalimaa "joukkueen perinteistä kiekkoa", niin eikö valmentajaksi käy silloin periaatteessa kuka hyvänsä historiankirjansa lukenut (jos kohta osa HIFK:n faneista ei halua, että valmentajat tai pelaajat osaisivat lukea)? Miksi palkata ketään tuomaan joukkueeseen mitään omaa tai uutta, jos joukkueen pelien ainoa tehtävä on toimia (osalle) faneista aikakoneena johonkin menneeseen? Ja jos tätä mennyttä määritetään, niin kenen toimesta? Kun esimerkiksi Suhosta haukutaan täällä "kommariksi" (mielenkiintoinen väite miehestä, joka oli SDP:n eli Suomen suurimman puolueen ehdokkaana EU-vaaleissa), mikseivät HIFK:n "perinteiden" vaalijat ole tyytyväisiä, sillä aikoinaan porvariseuroista yksi halukkaimmista yhteistyöhön TUL:n kanssa oli nimenomaan HIFK, kiitos suomenruotsalaisen liberaalin perinteensä? Vai onko niin, että perinteistä valitaan tarkoitukseen ("Tapelkaa! Tapelkaa!") se sopivin, tai ainakin sellaiseksi väännettävä?

Luin jokin aika sitten Suhosen tuoreen kirjan "Kirje urheilijalle", eikä ainakaan sen perusteella mies ole taklauksia ja fyysistä peliä vastaan. Mihin siis perustuvat joidenkin kirjoittajien väitteet siitä, että Suhonen olisi kieltänyt fyysisen pelin? Miksi Tuomo Ruutu kertoi radiohaastattelussa Suhosen nimenomaan kehottaneen häntä taklaamaan? Kuinka voi olla niin jumalattoman vaikeaa erottaa toisistaan fyysinen kontaktipeli ja turhat tappelut? Ja miksi HIFK:n pelaajat ovat itse tyytyväisiä valmennukseen - ovatko hekin joidenkin Jatkoaikaan kirjoittavien fanien mielestä niin tyhmiä, etteivät ymmärrä jääkiekosta mitään? Ja voiko joku väittää vakavissaan, ettei 30 vuotta eri sarjoissa valmentanut Suhonen tiedä pelistä mitään, tai ainakin vähemmän kuin HIFK:n eräät fanit?

Olkoon HIFK:n valmentajana vaikka Nakke Nakuttaja, nimellä ei ole minulle väliä. Alpo-jahdissa ei kuitenkaan selvästi ole enää kysymys jääkiekosta, vaan siitä, ettei osa faneista halua nähdä valmentajana miestä, joka luottaa pelaajiensa kykyyn oppia. Se on surullista.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Re: Re: Re: Nyt riittää Alpoilu !!

Viestin lähetti Snakster
Semmoisella asialla tässä vielä vaan häiritsen, että onko jääkiekkojoukkueella kuten IFK:lla oikeasti mitään yhtenäistä arvomaailmaa pelin ulkopuolisiin asioihin. Eli onko IFK esimerkiksi armeijamyönteisempi kuin joku toinen joukkue. Entä on IFK antanut jotain suosituksia teatterissa käymisestä. Jne. Tämähän ei nyt liity enää mitenkään Alpon valmennukseen vaan tuohon JHagin peräänkuuluttamaan arvomaailmaan. Kuka sen pelin ulkopuolisen arvomaailman tekee ja pitääkö sitä noudattaa? Voinko enää tulla hallille ollenkaan kun työskentelenkin (hyi helvetti) naisvaltaisella hoiva-alalla? Pitääkö nyt valita teatterin ja kirjallisuuden ja IFK:n välillä?

Teet tällä kommentilla ilmeisesti tahallaan itsestäsi tyhmän?

Olen sanonut sata kertaa, ja väännetään rautalangasta vielä kerran, käsitykseni arvomaailmoista ja Apesta:

1) HIFKin arvomaailmalla tarkoitan HIFKin arvomaailmaa JÄÄKIEKKOKAUKALOSSA. Aggressiivisuus, ylpeys, oma juttu valtavirtaa vastaan, peräänantamattomuus tilanteessa kuin tilanteessa, hanskaaminen tarvittaessa ja haasteisiin vastaaminen, ei häntä koipien välissä pois luikkiminen.

HIFK on muuten niinkuin muutkin työnantajat; se antaa työntekijöilleen vapauden OMALLA AJALLAAN noudattaa sellaista arvomaailmaa kuin jokainen parhaaksi katsoo. HIFKissä on vuosien varrella pelannut vegaaneja, sivareita, yliopisto-opiskelijoita, valmiita juristeja, ekonomeja, peruskoulun käyneitä, tyhmiä ihmisiä, älykkäitä ihmisiä...etc. Ja kaikki ovat olleet helvetin tervetulleita, kunhan homma KAUKALOSSA toimii. Mikä perkele tässä on niin vaikea ymmärtää?

2) Apen arvomaailma KAUKALON ULKOPUOLELLA on hänen asiansa. Apen arvomaailma JÄÄKIEKKOKAUKALOSSA on täysin vastaan HIFKin arvomaailmaa JÄÄKIEKKOKAUKALOSSA (ks. kohta nro 1)

Olen, Snakster, meistä kahdesta se, joka on viettänyt aikaansa Apen kanssa privaatisti hyvän aterian äärellä tai haastattelutilanteessa varmasti enemmän kuin sinä. Pidän Apen siviiliminästä, kaveri on hyvä keskustelija ja omaa mainion yleissivistyksen. Olen jopa kiekkokaukalossa "törmännyt" Apeen.

Meillä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia tulla toimeen. Ape tietää fiksuna kaverina, että puhuessani hänestä HIFKin YKKÖSVALMENTAJANA kritisoin hänen työtään, en häntä ihmisenä. Minulla on ollut munaa sanoa Apelle päin naamaa, että hänen saavutuksensa valmentajana eivät tilastojen valossa ole kummoiset. Apella on ollut munaa ottaa vastaan kritiikki ja esittää vastineeksi omia näkökulmiaan. Mm. se, että hänen jäljiltään moni pelaaja on saanut uransa jälkeen myös hyvän siviiliuran.

3) Ape voi minun puolestani valmentaa vaikka vihreässä maiharissa ja Peace-merkki otsassaan, jos hänen HIFKinsä pelaa niinkuin itse odotan HIFKin pelaavan.

Kääntäen: En ilahdu automaattisesti, jos kuulen, että HIFKin uusi valmentaja on väkivaltainen natsi. Pelkään, että hän on näin ollen myös tyhmä, eikä osaa esimerkiksi lukea peliä oikein. Minua kiinnostaa valmentajassa vain ja ainoastaan se, miten hänen joukkueensa pelaa. Siksi annoin Apellekin mahdollisuuden keväällä ja jopa pidin hänen esityksistään keväällä. Nyt minulla on mielestäni täysi oikeus kritisoida hänen valmennustaan ilman, että joku pahvipää luulee olevansa itse ei-tervetullut HIFKin matsiin, koska on hoitoalalla??

Mitä ihmettä on päässäsi liikkunut, kun olet tuollaisen logiikan kehittänyt? Jos se on mielestäsi ongelma, että olet naisvaltaisella hoitoalalla, niin voin vakuuttaa, että ongelma on kokonaan sinun pääkopassasi. Turha yrittää jakaa sitä toisten kanssa, tai siis vastuuta siitä.

Olen itsekin tehnyt töitä opiskeluaikana hoitoalalla. Luulen, että kovemmissa paikoissa kuin sinä, mm. mielisairaalan suljetulla osastolla ja huumeaddiktien vieroitusklinikalla. En arvosta juuri mitään muuta niin paljon kuin ihmisiä, jotka raatavat itsensä hengiltä "ei mielenkiintoisilla" aloilla rankasti alipalkattuina. Hoitoalan lisäksi lasken tähän opettajat ja jopa poliisitkin. Kaikkia duuneja yhdistää raskaus ja se, että kukaan ei anna kehuja. Ainoastaan virheet huomataan.

Voinkohan tulla potilaaksi sairaalaan ollenkaan, kun kannatan (hyi helvetti!) rymistelevää HIFKiä? Siellähän on hoitoalan ihmisiä, joilla on pehmeät arvot?
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Re: Re: Re: Nyt riittää Alpoilu !!

Viestin lähetti Snakster
Voinko enää tulla hallille ollenkaan kun työskentelenkin (hyi helvetti) naisvaltaisella hoiva-alalla? Pitääkö nyt valita teatterin ja kirjallisuuden ja IFK:n välillä?

Ehdottamasti voit ja pitääkin. Olethan IFK:n kannattaja!! Meidän keskuudessa saa olla eri mieltä mistä tahansa ja tunteillakin saa.
Muista, olihan Teemu Selännekin päiväkodissa hommissa ennen kuin siirtyi ammattilaiseksi.

Ja mitä Apeen tulee niin minä olen äijään pettynyt = vaihtoon.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Maple Leaf


1. Tämä Alpo-jahti alkaa saada jo aivan mielipuolisia mittasuhteita.

2. HIFK jäi viime kaudella pleijareiden ulkopuolelle, ja on nyt niihin matkalla eli eteenpäin on menty ja

3. HIFK:n joukkue ei ole materiaalinsa leveydeltä kaivatun suuri. Näissä oloissa, pääasiassa parikymppisten kundien joukkueena, HIFK on pelannut sen mitä on kyennyt, ja tulee pelaamaan paremmin, kunhan kundit saavat vielä kokemusta.

4. Jos valmentajan ainoa tehtävä on toteuttaa (eräiden fanien) vaalimaa "joukkueen perinteistä kiekkoa", niin eikö valmentajaksi käy silloin periaatteessa kuka hyvänsä historiankirjansa lukenut (jos kohta osa HIFK:n faneista ei halua, että valmentajat tai pelaajat osaisivat lukea)?

5. Miksi palkata ketään tuomaan joukkueeseen mitään omaa tai uutta, jos joukkueen pelien ainoa tehtävä on toimia (osalle) faneista aikakoneena johonkin menneeseen? Ja jos tätä mennyttä määritetään, niin kenen toimesta?

6. "kommariksi"

7. Mihin siis perustuvat joidenkin kirjoittajien väitteet siitä, että Suhonen olisi kieltänyt fyysisen pelin?

8. Miksi Tuomo Ruutu kertoi radiohaastattelussa Suhosen nimenomaan kehottaneen häntä taklaamaan? Kuinka voi olla niin jumalattoman vaikeaa erottaa toisistaan fyysinen kontaktipeli ja turhat tappelut? Ja miksi HIFK:n pelaajat ovat itse tyytyväisiä valmennukseen - ovatko hekin joidenkin Jatkoaikaan kirjoittavien fanien mielestä niin tyhmiä, etteivät ymmärrä jääkiekosta mitään?

9. Ja voiko joku väittää vakavissaan, ettei 30 vuotta eri sarjoissa valmentanut Suhonen tiedä pelistä mitään, tai ainakin vähemmän kuin HIFK:n eräät fanit?

(lainattua jäsennelty numeroin)

1. Mikä siinä on mielipuolista? Rauhallista ja usein hyvin perusteluakin. Minä koen sen keskusteluksi lähes yksinomaan asioista, keskustelupalstalla.

2. Nyt niihin ollaan menossa? Niin, sijalla 8 kahden pisteen kaulalla Tepsiin ja hyvin, hyvin ailahtelevalla pelillä.

3. Kapea materiaali. Numeroiden valossa: viime kaudella meillä oli yksi pelaaja, Z, edes yli kolmenkymmenen pisteen mies. Nykytahdilla tänä vuonna heitä tulee olemaan jopa 8. Eikö se ole materiaalin leveyttä Sinusta?

4. IFKn valmentajan tulee pääsääntöisesti pyrkiä peluuttamaan rosterille ominaista kiekkoa. Nykyrosterin näköinen kiekko on samannäköistä, kuin IFKn toiminta-ajatuksessa ja liikeideassa on mainittu. Se ei ole Apen näköistä, ei Penan, Tuohimaan eikä Rindellin. Se on IFKn näköistä. Sitä itseänsä. Kun se kiveen on kirjoitettu, saa siiten tehdä ajan edellyttämiä viilauksia. Kokonaan uusiksi sitä ei saa missään nimessä laittaa, niinkuin nyt on viitteitä. Historian oppineisuudella siten riittää lyhyt oppimäärä. Ei ole haitaksi, että valmentajalla on lukutaidon lisäksi myös ymmärtämisen taitoa.

5. Ks kohta 4. Ja kenen toimesta? Seuran itsensä toimesta. Ei kenenkään yksittäisen henkilön.

6. Politiikan jättäisin asiasta keskustelun yhteydessä kokonaan sivuun. Menee jo puurot ja vellit muutenkin.

7. Ei ole kieltänyt. Jäpättää sen sijaan alinomaan ''turhista jäähyistä''. Tämä on huippu-urheilua, jota pelaajat tekevät suorituskyvyn äärirajoilla. Silloin tulee ylilyöntejä, jotka varsinkin IFKn perusideaan kuuluu kuin finnit teinille.

8. Omaan pesään ei kusta. Lojaalisuus ennenkaikkea. Ymmärtävät kiekosta toki paljon.

9. Ape tietää kiekosta enemmän kuin kukaan meistä täällä. Siitä ei kahta sanaa. Kyse ei ole pätevyydestä, vaan sopivuudesta.

Apen kritisoijat ovat perustelleet näkemyksiään _asioilla_. Peluutuksen puutteella, pelitaktiikan puutteella, aikalisien hyödyntämättömyydellä, omien turhalla kritisoimisella, yritysasiakkaiden dissaamisella jne jne.

Olisi todella hienoa saada sellaisen vastapainoksi Apen linjan puolustajilta perusteluja onnistuneelle tekemiselle. Miksi siinä kirjoittelussa on niin hiljaista? Kerro Sinä Maple Leaf? Miksi? Laittakaa nyt joku niitä argumentteja, miten Ape on pelin kannalta ollut niin hyvä. Argumentiksi ei käy lukeneisuus, kokemus tai oppineisuus.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Nyt riittää Alpoilu !!

Viestin lähetti JHag
Teet tällä kommentilla ilmeisesti tahallaan itsestäsi tyhmän?

Olen sanonut sata kertaa, ja väännetään rautalangasta vielä kerran, käsitykseni arvomaailmoista ja Apesta:
...

Mitä ihmettä on päässäsi liikkunut, kun olet tuollaisen logiikan kehittänyt? Jos se on mielestäsi ongelma, että olet naisvaltaisella hoitoalalla, niin voin vakuuttaa, että ongelma on kokonaan sinun pääkopassasi. Turha yrittää jakaa sitä toisten kanssa, tai siis vastuuta siitä.


Olet kyllä ihan oikeassa. Tein itsestäni tahallani tyhmän. Monesti vaan tälläkin palstalla tuntuu, että monilta on menneet puurot ja vellit sekaisin erityisesti kun on ollut Alposta puhe. Leukailuni johtuu ennen kaikkea siitä, että olen läpeeni kyllästynyt lukemaan täältä noita sivari yms. juttuja, joihin sinä et kyllä ole juurikaan syyllistynyt. Siitä olen samaa mieltä, että tulokset ja peliesitykset kaukalossa ratkaisevat. Toivottavasti keskustelukin koskisi lähinnä niitä, sillä minä en ainakaan jaksaisi täältä enää mitään puiden halailu kuittailua lukea.

Hoiva-ala ei ole minulle ongelma, olenhan sen itse valinnut. Ja vaikka omaan enimmäkseen pehmeät arvot, käyn myös katsomassa thai-boxingia ja pidän hokista, jossa laidat rymisevät. Että ristiriitaa ei todellakaan ole; yritin vain olla ironinen.

Muuten olen edelleen sitä mieltä, että homma vielä lähtee kulkemaan. Tai ainakin siihen haluan uskoa. Jännä nähdä miten käy. Mutta kävi miten kävi, keskustellaan loppuun asti itse asiasta eli hokista.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Maple Leaf
Tämä Alpo-jahti alkaa saada jo aivan mielipuolisia mittasuhteita.

Jos valmentajan ainoa tehtävä on toteuttaa (eräiden fanien) vaalimaa "joukkueen perinteistä kiekkoa", niin eikö valmentajaksi käy silloin periaatteessa kuka hyvänsä historiankirjansa lukenut (jos kohta osa HIFK:n faneista ei halua, että valmentajat tai pelaajat osaisivat lukea)? Miksi palkata ketään tuomaan joukkueeseen mitään omaa tai uutta, jos joukkueen pelien ainoa tehtävä on toimia (osalle) faneista aikakoneena johonkin menneeseen? Ja jos tätä mennyttä määritetään, niin kenen toimesta?

Luin jokin aika sitten Suhosen tuoreen kirjan "Kirje urheilijalle", eikä ainakaan sen perusteella mies ole taklauksia ja fyysistä peliä vastaan. Mihin siis perustuvat joidenkin kirjoittajien väitteet siitä, että Suhonen olisi kieltänyt fyysisen pelin? Miksi Tuomo Ruutu kertoi radiohaastattelussa Suhosen nimenomaan kehottaneen häntä taklaamaan? Kuinka voi olla niin jumalattoman vaikeaa erottaa toisistaan fyysinen kontaktipeli ja turhat tappelut? Ja miksi HIFK:n pelaajat ovat itse tyytyväisiä valmennukseen - ovatko hekin joidenkin Jatkoaikaan kirjoittavien fanien mielestä niin tyhmiä, etteivät ymmärrä jääkiekosta mitään? Ja voiko joku väittää vakavissaan, ettei 30 vuotta eri sarjoissa valmentanut Suhonen tiedä pelistä mitään, tai ainakin vähemmän kuin HIFK:n eräät fanit?

Olkoon HIFK:n valmentajana vaikka Nakke Nakuttaja, nimellä ei ole minulle väliä. Alpo-jahdissa ei kuitenkaan selvästi ole enää kysymys jääkiekosta, vaan siitä, ettei osa faneista halua nähdä valmentajana miestä, joka luottaa pelaajiensa kykyyn oppia. Se on surullista.

Tämä on keskustelua Alpo Suhosesta jääkiekkovalmentajana, ei Alpo-jahtia.

Valmentajan tulee hyväksyä se seurakulttuuri, johon hän tulee. Ifk:n tapainen seura on aina suurempi kuin yksi valmentaja.

Minä uskon, että ifk:n perinteinen ryminälätkä on sellainen arvo, jota kannattaa vaalia. Sillä brändillä on jopa rahallista arvoa. HMV-ifk on ajatuksena jotain aika mielenkiinnotonta.

Suhonen tietää enemmän lätkästä kuin meistä kukaan. Se miten ifk on pelannut lätkää tällä kaudella on kuitenkin hänen työnäytteensä, ei meidän. Voiko joku sanoa olleensa näkemäänsä tyytyväinen tähän saakka. Miksi Alpon ifk:ta ei saa kritisoida asiaperusteilla.

Politiikkaa en sotkisi näihin keskusteluihin mukaan. Tässä yritetään sotkea kaikki mahdollinen mukaan jääkiekkokeskusteluun.

Alpo on sanonut muistaakseni, että pelaajien on ensin kasvettava paremmiksi ihmisiksi, sen jälkeen heistä tulee hyviä lätkäpelaajia.

Voisinko minäkin saada Alpon puolustajilta esimerkkejä mikä Alpon ifk:ssa on niin loistavaa. Kertokaa vaikka kaukalossa otteluiden aikana näkemistänne oivalluksista.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kiitos Snakster viileämmästä vastauksesta kuin oli oma kirjoitukseni. No hard feelings, thai-boxing on hieno laji, mutta ei lähelläkään budolajien kuningasta ju-jutsua, josta 20 vuoden treenamisenkin jälkeen tiedän päivä päivältä vähemmän.

Maple Leaf: Mielestäni sinun otsasuonet pullollaan tekemäsi Ape-puolustuspuhe syyllistyy kaikkeen siihen, mistä itse syytät meitä Apea PELILLISISTÄ SYISTÄ kritisoineita. Sekoitat huoletta mukaan politiikan, kommarit, demarit sun muut. Mikä helvetti sinua vaivaa? Mikä sinun ongelmasi on? Ja miksi luoja nähköön tulet syyttämään muita suurinpiirtein koko maailmaa koskevista ongelmista ilman perustelujen häivääkään vastapainoksi? Miettisit vähän mitä kirjoitat.

Keskustelu kanssasi etenee näin, käytän omaa henkilöäni vastapuolena:

JHag: -Minusta Apen voittoprosentit liigassa ovat olleet kautta aikojen huonot ja parempaa ei ole näkynyt tänäkään syksynä.

MapleLeaf: -Mitä! Häiritseekö sinua, että Apella on vihreitä aatteita ja hän on ideologisesti vasemmalla??

JHag: -Ei häiritse. Olen itse naimissa sdp:n ex-jäsenen kanssa. Minua häiritsee se, että Alpon HIFK on suhteellisen alhaalla sarjassa materiaaliinsa nähden

MapleLeaf: -Nyt tuo ajojahti alkaa olla jo sairasta! Miksi vaadit väkivaltaa kentälle, lukisit Alpon kirjoja.

JHag: -Olen lukenut ne kaikki, hyviä kirjoja. Mutta mitä jos puhuttaisiin esimerkiksi siitä, että Ape ei ota aikalisää eikä osaa kääntää pelin kulkua ottelun kestäessä? Lisäksi hän ei kommunikoi joukkueensa kanssa matsin aikana, toisin kuin monet muut.

MapleLeaf: -Puhutaan mieluummin siitä, että HIFK oli aikoinaan halukas yhteistyöhön Työväen Urheiluliiton kanssa! Mitäs siitä sanot?

JHag: -Olen aika epäpoliittinen henkilö, olen itse muuten edustanut urheilu-urallani TUL:nkin seuraa, koska se oli urheilullisesti silloin paras ratkaisu. Mutta mitä jos puhuttaisiin siitä, että HIFKissä ei ole kaudella 02/03 toistaiseksi nähty yhtään varsinaista pitokenttää. Kaikissa voittavissa joukkueissa on 80-luvulta alkaen ollut selvä roolitus, miksi Suhosen HIFKissä ei ole sellaista? Lisäksi minua kiinnostaisi tietää, miksi kaikki kentät pelaavat yhtä paljon, myös ylivoimaa, ja miksi Hedberg ja Saarinen pelaavat parina illasta toiseen?

MapleLeaf: -Tuo on täyttä paskaa. Haluatko aikakoneella takaisin menneisyyteen?

JHag: -Öh, mielestäni Ape on peluutuksensa suhteen itse aika tukevasti aikakoneessa, jonka osoitteeksi on käännetty 70-luku. Minua häiritsee myös se, että Ape narisee turhista jäähyistä matseissa, joissa HIFKillä on ollut 6 minuuttia jäähyjä yhteensä. Ja miksi hän löytää niin usein vikaa tuomareistakin? Eikö voisi joskus katsoa peiliin ja etsiä vikoja sieltäkin?

Maple Leaf: -Tämä on täyttä Alpo-jahtia! Miksi et usko pelaajia? He ovat sanoneet, että taklaukset eivät ole kiellettyjä. Alpolla on 30 vuoden ura valmentajana, eikö se paina mitään?

JHag: -Toki painaa, hattu päästä. Mutta luvattoman vähän todellista menestystä on tullut 30 vuodessa, melkein alle tilastollisenkin todennäköisyyden. Jortikan Hannu on ollut valmentajana 15 vuotta ja ottanut tuona aikana mm. 8 Suomen mestaruutta. Mielestäni HIFKin olisi pitänyt palkata hänet, vaikka hän onkin ihmisenä....sanotaan nyt vaikka vähemmän miellyttävä kuin Ape. Ja minäkin olen jutellut pelaajien kanssa. He ovat lojaaleja, mutta rivien välistä olen lukenut, että esimerkiksi palkanmaksun lopettaminen siitä syystä, että on vastannut tappeluhaasteeseen, on aika paska homma. Pelaajathan eivät halua tapella, vaan pelata jääkiekkoa, mutta siinähän tunteet joskus kuumenevat. Lisäksi pelaajat toivovat, että ykkösvalmentaja ei olisi kovin paljon poissa treeneistä ja johtaisi peliä ottelun aikanakin. Hienot ajatukset välittyisivät silloin ehkä paremmin?

MapleLeaf: -Haluaisit sitten HIFKin valmentajaksi uusnatsi Simon Himmlerin, joka lähtisi siitä, että turpaan vedetään kaikkea mikä liikkuu?

JHag: -En haluaisi, sillä olettaisin, että hra Himmlerin ÄO olisi lähellä hänen kengännumeroaan. Jääkiekko on maailman nopein joukkuelaji ja sen johtaminen vaatii poikkeuksellisen nopeaa reagointia reaaliajassa. Samoin tilanneälyä. Hra Himmler reagoisi luultavasti 3 kk:n viiveellä. Sen sijaan ihmisen yleissivistys ei välttämättä tarkoita sitä, että hänellä olisi nopea tilanneäly.

MapleLeaf: -Vai niin! Apen sivistyksellä ei siis ole mitään arvoa! Sairasta ajojahtia!

JHag: -On sillä arvoa. Hieno asia. Mutta onkohan Ape vähän väärässä hommassa yrittäessään olla HIFKin ykkösvalmentaja? Viittaisikohan hänen taustansa sittenkin jonnekin muualle? Tilaisitko sinä taloasi maalaamaan mieluummin Michelangelon vai Jaskan maalaus tmi:n, jonka löydät Keltaisilta sivuilta?

MapleLeaf: -Keltaisista sivuista tuli mieleen Punainen kirja! Onko se.....

jne jne
 

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
Veli Maple Leaf, juuri noin ajattelen minäkin HIFK:n nykyvalmennuksesta. Oleellisia termejä ovat "pitkä juoksu " ja "rauha joukkueen ympärillä". Katsotaan kevällä uudestaan päävalmentajatilanne.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Q
Veli Maple Leaf, juuri noin ajattelen minäkin HIFK:n nykyvalmennuksesta. Oleellisia termejä ovat "pitkä juoksu " ja "rauha joukkueen ympärillä". Katsotaan kevällä uudestaan päävalmentajatilanne.

Kyllä minäkin uskon, että Alpo valmentaa meitä tämän koko kauden. Tavallaan sinäkin Q hyväksyt potkut ajatuksena, koska Alpon sopimus kattaa myös kauden 2003-04. Kevät 2004 on se ajankohta, jolloin voitamme mestaruuden. Tämä on seuran virallinen tavoite. (Mikä muuten on minimitavoite tässä asiassa).

(Näin juuri Alpon tv:ssä. Oli menossa linnan juhliin ja kätteli Halosta.)

Takaisin asiaan. Kai se potkujuna meni jo. Tämä kausi mennään näillä valmentajilla, jos ei hävitä esim. 10 ottelua peräkkäin. En silti hurraa Alpolle.

Se olisi muuten hauska tietää käyvätkö Alpon puolustajat katsomassa paikan päällä ifk:n pelejä. Tämä kritiikki voi kuulostaa kovalta niiden ihmisten korvissa, jotka eivät näe pelejä elävänä.

Minä olisin tyytyväinen, jos me olisimme sarjassa toisena tällä hetkellä ja peli olisi asteen fyysisempää. Meillä olisi oikein roolitettu pitoketju neloskenttänä. Valmentajat reagoisivat kaukaloon tapahtumiin ripeämmin tai yleisesti ottaen näyttäisivät tekevän otteluiden aikana jotain jne.

Meillä on hyvä joukkue kasassa. Pelko elää, että sen todellinen potentiaali jää ikuisesti hämärän peittoon.
 

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
Veli Johannes, en hyväksy periaatteesta Apen(kaan) potkuja. Jos HIFK:n toimintaa tarkastelee yli 100 v. perspektiivillä, mahtuu siihen aina muutaman vuoden Apenkin kausi.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Hyvä JHag. Keskustelu voisi edetä myös näin.

JHag: Ape vastustaa fyysistä peliä! Kuulin sen jostain!

Maple Leaf: Voisitko kertoa konkreettisemmin?

JHAg: Luulen kuulleni huhuja, joita en tarkenna, koska tyhmät ihmiset eivät ymmärrä jääkiekosta mitään!

Maple Leaf: Onko joku HIFK:n pelaaja kertonut Apen vastustavan fyysistä peliä?

JHag: On! Tai siis luulen niin! Tai siis haluan luulla niin! Tai siis toivon luulevani haluavani luulla niin! Tai siis olen kuullut jonkun kenties luulevan haluavan luulla niin! Tai siis olen varma siitä, että joku on joskus kuullut jonkun kenties luulevan haluavan luulla niin!

Maple Leaf: Jokin aika sitten kirjoitit, että Apen lähtö on 99 % varma. Jokeri-keskustelun puolella vääristelit lausuntojani, etkä ole vielä vastannut asialliseen kysymykseen siitä, miksi näin teit. Miksi näin?

JHag: Mutta lähteitäni en kerro, koska HIFK:n pelaajat ovat ihan tyhmiä, koska eivät tappele.

Maple Leaf: JHag, rakastan Sinua. Sinussa elää vielä tosifanin kipinä.

JHag: Vaikka minä olen syönyt samassa pöydässä Alpo Suhosen kanssa! Ja jumalauta, se käytti haarukkaa ja veistä! Luuseri! Nielikäinen raatelisi ilman aseita! Sepä vasta kiekkoa olisi! Haluan luulla niin! Tai siis toivon luulevani haluavani luulla niin! Tai siis olen kuullut jonkun kenties luulevan haluavan luulla niin! Tai siis olen varma siitä, että joku on joskus kuullut jonkun kenties luulevan haluavan luulla niin!
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maple Leaf:

Kysäsin:
''Kerro Sinä Maple Leaf? Miksi? Laittakaa nyt joku niitä argumentteja, miten Ape on pelin kannalta ollut niin hyvä. Argumentiksi ei käy lukeneisuus, kokemus tai oppineisuus.''

Kiusaan Sua kerran vielä tolla kysymyksellä. Jos vastaat, on edes jotain toivoa saada aikaan keskustelua siitä asiasta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n materiaalista esim. hyökkäyksestä,vaikka katsomalla katselee ei saa aikaseksi kovinkaa laajaa materiaalia.
Pärssinen,ruutu,kuhta,vopat,new man?,vihko.
Sen jälkeen tulee aukko,jossa ihmettelee grunn,hirso,viitaluoma,järvinen,luttinen,pikkarainen,laine.
Pitää sisällään liianpaljon kokematonta joukkoa,jonka vastuulla on liian paljon.Enkä tarkoita etteikö kundit kuuluisi ryhmän mukaan,vaan ratkaisurintamalla materiaali on liian heppoinen.
1 kenttä vastaa tehoista suurella %:lla.Sitten tulee heikoilla tehoilla loput.Kevään karkeloissa,joissa aloitetaan YLEENSÄ fyysiset väännöt kulmissa sekä kaksinkamppailuissa näiltä meidän nuorilta urhoilta loppuu ruuti? toivottavasti kolahtaa omaan kupoliin.Kyllähän tässä itsekseen elättelen pilvilinnoja,
mutta realiteetit osoittavat kylmästi faktat,jossa tällä materiaalilla taistelemme sijoista 4-9.Edellä Naperot,kertsi,kärpät,makkara.
siis tällä hetkellä,toivottavasti saamme kuuluisia muutoksia.
Se, että alkukaudesta saimme pisteitä mukavasti antoi enemmän kun osasimme ottaa vastaan,muut ovat kuroneet kuvionsa kuntoon ja peli kulkee.
Tämä näin muutaman pullollisen jälkeen mitä tulee eilisestä kansanhurmasta.
cool,cool,cool.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti VIHANNESKAAPPI
IFK:n materiaalista esim. hyökkäyksestä,vaikka katsomalla katselee ei saa aikaseksi kovinkaa laajaa materiaalia.
Pärssinen,ruutu,kuhta,vopat,new man?,vihko.
Sen jälkeen tulee aukko,jossa ihmettelee grunn,hirso,viitaluoma,järvinen,luttinen,pikkarainen,laine.
Pitää sisällään liianpaljon kokematonta joukkoa,jonka vastuulla on liian paljon.

Katsomisessa päädytään helposti makuasioihin. Niistä ei voi kiistellä. Minusta akselilta Grunn-Viitaluoma-IPikkarainen esim on lupa odottaa jo alkukaudella orastanutta onnistumista jatkossa.

Pistepörssin valossa IFK:lla on levein materiaali. Toiseksi eniten tehtyjä maaleja. IFKssa on yhdeksän miestä, jotka ovat tehneet tehopisteitä 13 tai enemmän. Kärpissä, HPKssa ja Jokereissa 7, Jypissäja Lukossa 6, SaiPassa, Pelicansissa ja Bluesissa 5, Tapparassa 4, Tepsissä ja Ässissä 3, Ipassa 1.

Sinänsä olet kyllä oikeassa. Meillä pisteitä on tehnyt noin puolet miehistä ja toinen puoli ei, noin karrikoiden. Tämän asian hyödyntäminen tiukoissa paikoissa edellyttäisi ehdottomasti aktiivisempaa peluutusta, tekijämiehille lisää peliaikaa. Tiivistystä kolmansissa erissä. Sitähän meillä ei juuri ole harrastettu, mutta toivoa sopii, että alettaisiin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Maple Leaf: Pikku vinkki ihan ilmaiseksi; älä koskaan kilpaile lajissa, jossa et pärjää. Sarkasmi on yksi niistä.

Joo, sori, tulkitsin väärin Jokerit-ketjussa ollutta toteamustasi.

Et osaa vieläkään vastata asiallisiin kysymyksiin, suorastaan pyyntöihin, joita täällä sinulle sataa:

Saisiko yhdenkin (1 kpl) peliin liittyviä perusteita sille, miksi Alpo on hyvä valmentaja HIFKille? Yksikin riittää. Itse olen kertonut 5-10 peliin liittyvää faktaa päinvastaiselta kantilta. Samoin ovat Senior ja Johannes.

Tässä vaikka kolme:

-pelin lukeminen olematonta
-peluutus perseestä
-ottelun sisäisen suunnan kääntäminen ei onnistu

Et ilmeisesti käy matseissa ollenkaan, koska sinulta ei löydy vastauksia. Luulen tietäväni, tiedän luulevani, että olet pelkkä teoreetikko, joka kuvittelee keräävänsä irtopisteitä louskuttamalla omaa sanomaansa ilman mitään faktoja. Ja näköjään ilman käyntejä HIFKin matseissa. Ehkä et asuinpaikan vuoksi edes voisikaan niissä käydä? Mene tiedä. Mutta koeta opetella edes sellainen perussääntö asioista väittelemiselle, että perustele oma kantasi. Muuten et ole lihaa ja verta -siis lihaa ja verta edes palstalla- vaan pelkkä näppäimistöä hakkaava automaatti.

Ihan hatusta, mutu-menetelmällä kirjoituksiisi liittyen, vedän vielä muutaman muutaman oletuksen: meistä kahdesta minä olen se, joka on pelannut enemmän kiekkoa, meistä kahdesta minä olen se joka käy edelleen HIFKin matseissa, vaikkei Alpo miellytäkään, meistä kahdesta minä olen se, joka yrittää keskustella Alpo Suhonen -nimisessä ketjussa Alpo Suhosesta. Sinä yrität vinkua milloin Nielikäisestä, milloin politiikasta, milloin mistäkin.

Alivaltiosihteerin biisin nimeä mukaillen: Sinä olet huono keskustelija.

Mielipiteissäsi ei silti ole mitään vikaa.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Viestin lähetti JHag
-ottelun sisäisen suunnan kääntäminen ei onnistu

Nyt tuli pakottava halu tsättimäiseen kommenttiin.

Mitenkäs se ottelun sisäinen suunta oli Tappara-ottelussa?

Jatketaan: en tosin tiedä, käänsikö sillä kertaa ottelun suunnan valmentaja, pelaajat, yleisö vai kenties Tappara mutta ainakin sillä kertaa ottelun suunta muuttui.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jake


Mitenkäs se ottelun sisäinen suunta oli Tappara-ottelussa?

En vastaa JHagin puolesta, kerron oman mielipiteen.

Ei tässä ehkä niinkään kannata tuijottaa yhtä ottelua, vaan puhua kokonaisuutena nähdyistä 27stä ottelusta. Muutenhan olemme tilanteessa, jossa kun väitetään, että puolustus vuotaa, sitä voi vasta-argumentoida väitteellä: voitettiinhan me Jokeritkin 3-0. Juu, niin tehtiin, mutta väite puolustuksen vuotamisesta pitää kiistatta paikkansa puhuttaessa koko alkukaudesta kokonaisuutena. Homma pitäisi saada hanskaan ja hallintaan. Sitä se ei vielä ole.

edit: heh - pulustus.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös