Alpo Suhonen

  • 113 161
  • 986

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti JHag
- - -
58: Olen usein ennenkin ihaillut pitkää pinnaasi verrattuna meikäläisen pinnan paikalla olevaan ruutitynnyriin. Jos, ihan ajatusleikkinä, Apen konsepti loksahtaa kohdilleen pleijareissa, edellyttäen tietenkin että sinne mennään, ja tulokseksi tulee sijoitus 1-4, niin silti minulla on tunne, että olen ollut kusetuksen kohteena.

Loppuun HIFK-fanin 10 käskyä (accompanied by Carlos):

1. Muista NÖYRYYS, saamme mitä ansaitsemme
2. Tajua, että vaikeudet ovat meidän syytämme
3. Ymmärrä, että me emme maksa koko lystiä
4. Muista realiteetit, SM-liiga ei ole fantasialätkän paikka
5. Älä vaadi henkilövaihdoksia, muista mantra "kuka tilalle"
6. Ymmärrä, että HIFK on liikevaihdoltaan ja erikoisosaamiseltaan IBM:n ja Nokian veroinen jätti ja työhönottopolitiikaltaan yhtä joustava kuin Vatikaani
7. Muista, että olemme aina aikataulussa, oli tilanne sarjassa mikä hyvänsä. Aikataulu saattaa tähdätä esimerkiksi noin 15 vuoden välein tapahtuviin iloisiin asioihin
8. Muista, että voittaminen ja häviäminen täydentävät toisiaan, kuten pimeys ja tähdet
9. Muista, mistä joukkue on tulossa ja mihin se on menossa
10. Muista, että olet kuitenkin jo henkisesti puolimatkassa Ilmalaan, joten kivat sulle senkin mulkvist ja vesipää

Kiitos, parahin JHag, ymmärtäväisyydestäsi. Om apitkämielisyyteni varmaankin pohjautuu siitä, että olen tähän maailmaan kasvattanut ja kouluttanut kolme vaimoa ja kolme poikaa. Olen kuitenkin sellaisessa työelämän tilanteessa, etten voi potkia pois ketään, ennenkuin näytöt on annettu riittävän pitkän työsuhteen aikana. Talomme on perinteikäs ja samoin suhteet asiakkaisiin. Niin pitää sitten olla myös työntekijöihin, ja on ollutkin.

Ymmärrän hyvin sen ajatuksesi, että pleijarit muka korvaisi paskaa alkukautta. Mutta onhan se sentään jotain. Ja henkilökohtainen mieleipiteeni on, ettei Ape jatka kuluvaa kautta pitemmällä. Ei pumppu kestä.

ja sitten teeseihin:
1) Olet oikeassa. Mitäs otettiin Pena.
2) Olet oikeassa. Mitäs otettiin Pena.
3) Olet oikeassa. Loput maksaa Penan kaverit.
4) Olet oikeassa. Pena onkin haastanut jätkät pöytälätkässä.
5) Olet oikeassa. Penaa ei korvaa kukaan.
6) Olet oikeassa. Paitsi että Pena on paavin kaveri. Ja Ape Penan.
7) Olet oikeassa. Aikataulut ovat aina suhteellisia.
8) Olet oikeassa. Pimeys on sitä suurempaa, mitä suurempia ovat tähdet.
9) Olet oikeassa. Pukuhuoneesta pukuhuoneeseen.
10) Kiitos. Mutta en ole koskaan käynyt Ilmalassa, enkä koskaan mene. En edes maaotteluun enkä mihinkään fuckin´ korsettiin. Minä en eurojani Hjallikselle vie. Periaatteesta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
58: On mullakin lapsia ja vaimojakin numero 2 menossa ja pinna on silti kuin schäferinpennulla. Lyhyt, mutta huono. Heh. Ja duunieni perusteella minäkin koetan HIFKiä arvioida, enkä ole omituisempaa brändin rakentamista kuunaan nähnyt. Mutta mitäpä tuosta.

Minäkin olen sitä mieltä, että Ape ei jatka ensi kaudella, pumppu ei kestä. Nimittäin katsojien pumppu.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti coolman
Eniten mua ehkä ottaa tää kaksinaamaisuus otsikkoon:
-vingutaan et Ape "likaa-omaa-pesää" kun moittii pelaajia huonosti menneestä pelistä
-Ja sit täällä paskannetaan omaan pesään haukkumalla oman joukkueen valmentajaa jonka työ on viellä kesken (toivottavasti).

Tämähän on itsestäänselvää: jos pelaajat ovat tyytyväisiä valmentajaan, on kyseessä Penan ja Apen salaliitto "brändiä" vastaan. Jos Ruutu sanoo radiohaastattelussa, että Suhonen on nimenomaan kehottanut taklaamaan, on kyseessä Tuomon, Penan ja Apen salaliitto samaista "brändiä" vastaan. Jos Suhonen sanoo, ettei turhia jäähyjä ole syytä ottaa, on kyseessä kaikkien liigavalmentajien salaliitto tätä "brändiä" vastaan. Jos HIFK häviää pelin, on kyseessä Penan ja Apen salaliitto (vanhoja SaiPa:n miehiä kun ovat) kyseistä "brändiä" vastaan. Jos HIFK voittaa pelin, on kyseessä Penan, Apen ja Stathosin salaliitto tätä "brändiä" vastaan. Jos HIFK:n pelaajat taklaavat, on kyseessä Tuomon, Penan ja Apen todella ovela salaliitto tämän "brändin" tuhoamiseksi. Jos valmentaja puhuu toimittajille mukavia, ei hän ole kyseisen "brändin" mukainen mies. Jos valmentaja kiukuttelee toimittajille, ei hän ole kyseisen "brändin" mukainen mies. Jos Suhonen kohtelee pelaajia aikuisina, ajattelevina yksilöinä, on se tämän "brändin" vastaista. Ja niin edelleen, ja niin edelleen, ja niin edelleen.

Minun mielestäni on ok, että Suhosen filosofioista ja taktiikoista ollaan eri mieltä - niin minäkin olen joissain asioissa. Jatkoaikaa lukiessa on kuitenkin käynyt selväksi se, että joidenkin kirjoittajien mielestä kaikki mitä Suhonen sanoo tai tekee on käytettävissä todistusaineistona häntä vastaan. Tuossa vihassa ei nähdä enää metsää puilta.

Jotkut kirjoittajat ovat murehtineet esimerkiksi sitä, että Suhonen olisi sanonut HIFK:n olevan tavoitteessaan eli piste per peli -tahdissa. Minä luin lehdestä Suhosen sanoneen HIFK:n olevan MINIMItavoitteessaan. Tavoite ja minimitavoite ovat kaksi aivan eri asiaa. Mutta mitäs pienistä: kun lyödä halutaan, niin aseeksi käy väärinkin siteerattu lausunto.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Juu mitäs pienistä Maple Leaf, mutta luepa tekemäni Matikaisen haastattelu, joka toimitettiin ja julkaistiin ennen kauden alkua. Siinä Matikainen ilmoittaa joukkueen MINIMItavoitteeksi playoffien kotiedun. Näin siis syyskuussa. Se on minulla myös edelleen nauhalla. Onko sinusta ok, että valmentajan ja valmentajan esimiehen tavoitteet poikkeavat toisistaan?

Sitäpaitsi sen pohtiminen, onko minitavoite huikeasti eri asia kuin tavoite, on pelkkää jonninjoutavaa semantiikkaa. Suhosen HIFK on pelannut materiaalinsa nähden alakanttiin. Sen toteamiseen ei äidinkielen oppikirjoja tarvita.

Sinäkään et osaa Ape-ihannointisi (vihan vastakohta, oma termisi) lukea monien meidän kriitikoiden myönteisiä lausuntoja Suhosesta. Lähes kaikki olemme sanoneet, minä pomminvarmasti ainakin, että Suhonen on erinomainen yksittäisten pelaajien kouluttaja ja sivistynyt, miellyttävä kaveri. Kritiikki kohdistuu yksinomaan hänen toimintaansa HIFKin päävalmentajana, reagointeihin pelien aikana jne.

Mutta mitäs pienistä: kun kehua halutaan, niin aseeksi käy väärinkin luetut kirjoitukset.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti JHag
Juu mitäs pienistä Maple Leaf, mutta luepa tekemäni Matikaisen haastattelu, joka toimitettiin ja julkaistiin ennen kauden alkua. Siinä Matikainen ilmoittaa joukkueen MINIMItavoitteeksi playoffien kotiedun. Näin siis syyskuussa. Se on minulla myös edelleen nauhalla. Onko sinusta ok, että valmentajan ja valmentajan esimiehen tavoitteet poikkeavat toisistaan?

Sitäpaitsi sen pohtiminen, onko minitavoite huikeasti eri asia kuin tavoite, on pelkkää jonninjoutavaa semantiikkaa. Suhosen HIFK on pelannut materiaalinsa nähden alakanttiin. Sen toteamiseen ei äidinkielen oppikirjoja tarvita.

Sinäkään et osaa Ape-ihannointisi (vihan vastakohta, oma termisi) lukea monien meidän kriitikoiden myönteisiä lausuntoja Suhosesta. Lähes kaikki olemme sanoneet, minä pomminvarmasti ainakin, että Suhonen on erinomainen yksittäisten pelaajien kouluttaja ja sivistynyt, miellyttävä kaveri. Kritiikki kohdistuu yksinomaan hänen toimintaansa HIFKin päävalmentajana, reagointeihin pelien aikana jne.

Mutta mitäs pienistä: kun kehua halutaan, niin aseeksi käy väärinkin luetut kirjoitukset.

Se, että Matikainen ja Suhonen formuloivat julkisuuteen eri vaiheissa kautta erilaisia (minimi)tavoitteita on mielestäni okei. Tilanteet muuttuvat: veikkaan, että Matikainen ja Suhonen luottivat kauden alussa esimerkiksi Draperiin liikaa, kuten arki sittemmin osoitti. (Uskon myös, että ilman maalivahtisekoiluja HIFK:lla olisi muutama piste enemmän ja sikäli jo nyt pleijareiden kotietu näköpiirissä.)

Jos se, että kaipaisin hieman malttia ApeHarriSakke-kritiikin ajoittaiseen riistäytymiseen on Suhosen ihannointia, niin samapa tuo: en minä moisesta leimasta yöuniani menetä. Tilanne on kuitenkin se, että HIFK tarvitsee (olivatpa valmentamassa kuka ja ketkä hyvänsä) yhden-kaksi pakkia ja yhden-kaksi fyysistä hyökääjää - ja fyysisellä tarkoitan mallia T. Ruutu, en P. Nielikäinen... ;)

Minulla ei ole mitään kuittailemista Suhoseen kohdistettuun kritiikkiin esimerkiksi reagoinneista pelin aikana. Mutta välillä täällä tuntuu lähtevän kritiikin mopo käsistä kohti yksisilmäisen halveksunnan pusikkoa.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Maple Leaf
Jotkut kirjoittajat ovat murehtineet esimerkiksi sitä, että Suhonen olisi sanonut HIFK:n olevan tavoitteessaan eli piste per peli -tahdissa. Minä luin lehdestä Suhosen sanoneen HIFK:n olevan MINIMItavoitteessaan. Tavoite ja minimitavoite ovat kaksi aivan eri asiaa. Mutta mitäs pienistä: kun lyödä halutaan, niin aseeksi käy väärinkin siteerattu lausunto.

Kieltämättä kohtalaisen rasittavaa.

Toinen tyyli on se, että joku on jostain kuullut, että näin tai noin on sanottu ja sitten raivotaan kuin raivotautiset asian johdosta, vaikka siinä ei todellisuudessa olisi mitään totuuspohjaa.

Pelkästään jo Suhosen rekrytoinnista on keskusteltu kymmeniä kertoja, mutta yhä edelleen ne samat valheelliset väitteet kuullaan, vaikka ne on moneen kertaan käsitelty. Enää ei viitsi edes korjata, koska ei se näytä menevän millään perille.

Jollain tavalla on oireellista se, että lähdetään keksimään omasta päästä kritiikin aiheita. Onko todellakin asiat niin hyvin, että todellisuudesta ei löydy riittävästi kritisoitavaa? Tämähän on erinomainen asia, jos näin on.
 

coolman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jhag, luulin että olet yrittäjä mutta taisin ymmärtää väärin.
Koska yrittäjä jos joku ymmärtää että "firmassa" muutokset syntyy PITKÄ jänteisellä työllä.
Ja jos pelaaja on niin tyhmä ettei se tajuu mokiaan niin ehkä se pitää herättää kunnolla vaikka sitten median kautta.
Itse en tunne nyky HIFKin pelaajia henk.koht. mut muutamien kavereiden kautta olen ymmärtänyt et pelaajat on kohtuu tyytyväisiä Apeen.
Sun juttujas kun lukee tuntuu siltä että olet antimidas eli kaikki mitä Ape sanoo/tekee muuttuu paskaksi.
Mutta minullakin on suuri sydän ja saat olla omalla kannallasi......hehehehehhheh
Jos emme pääse neljän joukkoon Apen johdolla lupaan sulle tarjota pullon mainiota punaviiniä(grapasta menee masu pipiksi)
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kiitos ja huomenta. Olen yrittäjä.

Kiitos Maple Leafillekin asiallisesta vastauksesta. Animal, oletko aina sormet valmiina näppäimistöllä tarttumassa kenen tahansa mahdolliseen kehuun koskien nykymenoa? Tulet nykyisin aina tällaisen kirjoittajan peesissä.

Niin, Draperin virheellinen valinta ei mitenkään voi poistaa jälkikäteen sitä, että syksyllä asetettiin turhan kovia tavoitteita suhteessa menestykseen. Tuolla logiikallahan kaikki tokaisut voidaan jälkikäteen selittää: "niin mutta kun se alkukausi menikin sitten huonosti, mistäs sen olisi voinut tietää?" Kaikki muut kyllä tiesivät, että Draperin kanssa moista pistesaalista on turha odottaa. Tavoitteen muuttaminen kesken kauden on tietenkin sotatantereilta tuttua reaalipolitiikkaa; emme peräydy, vaan teemme täyskäännöksen ja etenemme.

Sinulle, Maple Leaf, sanon samaa kuin itse sanoit minulle kääntäen: jos se, että vaadin Suhosen pikaista eroa HIFKin päävalmentajan tontilta on sinusta sokeaa Suhos-vikaa, niin samapa tuo. En minäkään siitä yöuniani menetä. Halusin vain ilmoittaa, etten ole Suhosen vihaaja. Vihaan ainoastaan hänen toimiaan HIFKin ykkösvalmentajana ja siihen liittyviä lausuntoja tappeluista, tuomareista, jäähyistä etc. Huono valinta. Ja Matikaisen valinta, vaikka tämäkin lienee täyttä paskaa. Itsehän se Alpo tuli.

Animalilta:
---
Jollain tavalla on oireellista se, että lähdetään keksimään omasta päästä kritiikin aiheita. Onko todellakin asiat niin hyvin, että todellisuudesta ei löydy riittävästi kritisoitavaa? Tämähän on erinomainen asia, jos näin on.
---

Voi luoja. Voiko tuohon enää mitään lisätä? Olemme keksineet omasta päästä, että Suhosen valmennustaidot ovat mitä ovat ja Matikaisen joukkueenkokoamiskyky on ollut hyvä vuosina -88 ja -02, välissä on ollut hiljaisempaa. Olemme myös keksineet omasta päästä, että Jokerit menee menojaan ja me puhaltelemme muniin. Omasta päästä on myös sekin, että HIFKin pelaaminen on tahdotonta neppailua. Myös sarjataulukko on repäisty omasta päästä. Oikeasti se menee näin: 1. HIFK 2. Jokerit.

Muistakaa nöyryys. Kaikki on hyvin.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag
Juu mitäs pienistä Maple Leaf, mutta luepa tekemäni Matikaisen haastattelu, joka toimitettiin ja julkaistiin ennen kauden alkua. Siinä Matikainen ilmoittaa joukkueen MINIMItavoitteeksi playoffien kotiedun.


Mitenkään puolustelematta IFK:n peliä, pelityyliä ja joukkueen johtoa niin pakko kuitenkin todeta tuosta pistepuolesta. Jos (jossittelu on tietenkin typerää, mutta aika pienestä tuo sarjasijoitus on kiinni). Siis jos IFK olisi menneelle viikolla voittanut vierasottelunsa Kärppiä ja HPK:ta vastaan, pienestähän ne oli kiinni, niin joukkue olisi tällä hetkellä jaetulla kakkospaikalla 28 pisteellä.
Luultavasti moni mielipide olisi paljon pehmeämpi. Odotellaan nyt muutama viikko vielä ja katsotaan sitten uudestaan sarjatilannetta.
 

#76

Jäsen
Apen tekemättömyydestä pelin aikana jaksetaan valittaa, mutta olen omin silmin nähnyt miten Ape jakaa neuvoja ja ohjeita. Ok, en kuullut mitä Ape sanoo, mutta suu todistetusti käy pelin aikana. Kuka paremmin pelaajia tuntee voi kertoa tuleeko Apenlta viinevihjeitä vai mitä suusta.

Apen kommentteja medioille kritisoidaan, mutta montako kertaa esim. Mälkiäkin valitti miten peli hävittiin tyhmiin jäähyihin ja miten kuri petti? Onko SM-liigassa juurikaan valmentajia jotka eivät mediassa esitä valitusta/kritiikkiä/kommenttejä omasta pelistä/tuomareista/jäähyistä? Aikoinaan tätä mediakeskustelua kutsuttiin taktiikaksi, kun aika ajoin huusi miten tuomarit on kohdellut omaa joukkuetta väärin, niin toivottiin seuraavassa pelissä tämän nakuttavan tuomarin takaraivossa ja vaikuttavan tuomioihin.

Apessa on osasyy tilanteeseemme, mutta kyllä monen pelaajankin on mentävä itseensä. Mm. Marek on tehnyt pisteitä, mutta plus/miinus-tilasto kertoo samalla omaa tylyä kieltään. Kärkipakilla on +26 ja Marekilla +3. Samoin Marekin lukuisat virheet yv:llä ovat epä-Marekmaiset.

Tyhmät jäähyt? Moni valmentaja HIFK:ssa on viime vuosina valittanut, miten peli hävittiin tyhmiin jäähyihin, mutta Ape on ensimmäinen, joka saa asiaan muutosta. Ok, pelejä on hävitty muutenkin, mutta nykymateriaalilla ei jäähyilemällä HIFK olisi voittanut edes niitä pelejä, mitä nyt on voittanut.

Viimeisen viiden vuoden aikan HIFK on erottanut kahteen otteeseen valmentajan ( kolmeen, jos laskee Matikaisen siirtymisen penkin taakse mukaan ) ja vaihdellut pelaajia aktiivisesti. Tämä mielestäni osoittaa amatöörimäisyyttä seura johdossa ja toivoisin 2003/04-kaudelle kasattavan sellaisen joukkueen, että sillä kehdataan pelata kausi loppuun, eikä tehdä paniikkiratkaisuja yhtenään. Nythän meille jo nauraa variksetkin, varsinkin, jos siirrämme Apen sivuun. Mälkiän erottaminen viime kaudella oli virhe ja olemmeko oppineet siitä mitään?
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Isaksson
Siis jos IFK olisi menneelle viikolla voittanut vierasottelunsa Kärppiä ja HPK:ta vastaan, pienestähän ne oli kiinni, niin joukkue olisi tällä hetkellä jaetulla kakkospaikalla 28 pisteellä.

Tämä on muuten osin totta, sillä erolla että olisimme liigassa sijalla 4, sillä 2. ja 3. ovat 30 pisteessä. Sitten voidaankin alkaa miettiä sitä, 24 ottelua, 28 pistettä, ja liigan 4. sija. Eli 1,17 pistettä/ottelu kun liigan puoliväli lähestyy ja liigan 4. paikalla. Kärpät on pelannut 23 ottelua 30 pistettä = 1,30 pist/ottelu.

Viime kauden sarjataulukossa tuolla mahdollisella 1,17 pist/ott oltaisiin oltu sijalla 6. Siitä voisi vetää sen johtopäätöksen että joukkueet ovat tasaväkisempiä tänä vuonna, jolloin pisteet jakautuvat tasaisemmin koko porukalle, poislukien tietysti Ilveksen tilannetta korjaava syöksy.

Eli en kritisoi, mutta totean vain että tänä vuonna olisi harvinaisen hyvät saumat keikkua siellä kärjen tuntumassa, sillä meillä on parempi joukkue kuin viime vuonna, kun taas tuntuu että moni muu joukkue esim. Tappara, TPS ja Ilves ovat paljon alempana kuin viime kaudella. Jos joukkueemme pelaisi suhteessa materiaaliin kuten vaikkapa Saipa pelasi alkukauden, tai edes sillä tasolla mihin sen pitäisi pystyä, kärkkyisimme siellä 2. paikalla ehkä jopa 1. pallia.

Niin tietystikään kukaan ei voinut tietää että Simicek floppaa (näin voitaneen sanoa), Pärä lähtee hitaasti käyntiin ja treipperi oli sen verran kokematon että kotihalli tuotti liikaa paineita.

Hiukan enemmän "tappamisen meininkiä" siihen pelaamiseen niin hyvä tulee.

Ja vielä Alpon sanoihin sen verran että kauden alkajaisiksi hän totesi että "aluksi piste/ottelu -tahti on ihan riittävä". Eli kenties joukkue menee hänen tavoitteissaan, riippuen tietysti siitä mitä se "alkukausi" pitää sisällään.

Katellaan ja odotellaan, luulenpa että tässä muutaman päivän sisään tulee suuria uutisia... enhän minä mitään tiedä, mutta sanotaanko että 99% varmasti, suuria uutisia. ;-)
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Isaksson
Mitenkään puolustelematta IFK:n peliä, pelityyliä ja joukkueen johtoa niin pakko kuitenkin todeta tuosta pistepuolesta. Jos (jossittelu on tietenkin typerää, mutta aika pienestä tuo sarjasijoitus on kiinni). Siis jos IFK olisi menneelle viikolla voittanut vierasottelunsa Kärppiä ja HPK:ta vastaan, pienestähän ne oli kiinni, niin joukkue olisi tällä hetkellä jaetulla kakkospaikalla 28 pisteellä.
Luultavasti moni mielipide olisi paljon pehmeämpi. Odotellaan nyt muutama viikko vielä ja katsotaan sitten uudestaan sarjatilannetta.

Minusta ns. neppailun on pakko tuottaa enemmän pisteitä kuin olemme nyt saaneet. Jos meillä olisi 10 pistettä enemmän kuin nyt, olisi pakko olla hiljaa ja katsella voittamista aika lailla hiljaa mutisten itsekseen: "mä en tykkää tästä, mutta olkoon".

Meillä on ollut 4-5 ihan hyvää ifk-tyylistä peliä aika kehnojen pelien joukossa. Rymistellen hyväksyisin vaikka piste per peli vauhdin. Nyt tämä huono menestys on paljon vaikeampi hyväksyä, kun pelityyli ei oikein ole tähän saakka innostanut.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos
Tämä on muuten osin totta, sillä erolla että olisimme liigassa sijalla 4, sillä 2. ja 3. ovat 30 pisteessä.

Kakkonen ja kolmonen siis Kärpät ja HPK olisivat molemmat siis menettäneet 2 pistettä ja olisivat IFK:n kanssa tasoissa 28 pisteessä. m.o.t.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Isaksson
Kakkonen ja kolmonen siis Kärpät ja HPK olisivat molemmat siis menettäneet 2 pistettä ja olisivat IFK:n kanssa tasoissa 28 pisteessä. m.o.t.

Aivan, kokeilin vain huomaako kukaan. :-) My mistake.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag
Voi luoja. Voiko tuohon enää mitään lisätä? Olemme keksineet....


Vuodatuksessasi olleista asioista en tiedä. Lähinnä tarkoitin niitä kirjoituksia joita tässä nyt on viimeksi näkynyt. Kommentoin yleisellä tasolla, mutta yksilöidään nyt sitten, kun meni taas tuollaiseksi lässytykseksi.

JHag:
"Kuinka kauan yhden miehen (Matikainen) järjettömintä mokaa (Suhonen) vielä hyssytellään ja lakaistaan maton alle?"

"Huono valinta. Ja Matikaisen valinta, vaikka tämäkin lienee täyttä paskaa. Itsehän se Alpo tuli."


Kuinka monta kertaa tätä samaa asiaa on käsitelty? Ja montako kertaa pitää kertoa, että Suhosen valinnasta päätti hallitus yksimielisesti ja Matikainen oli vahvasti Heikki Mälikän jatkon kannalla. Asiaa käsiteltiin jopa julkisesti silloin kun se oli oikeasti ajankohtainen, mutta yhä edelleen yritetään vääristää asiaa. Motiiveja voi vain arvailla.

Svante:
"Kuulin, että Pena olisi uhonnut siirtää jopa B2-kannattajat veke mikäli joku osoittaa mieltään seuran johtoa tai Alpoa kohtaan SaiPa-matsissa."


Puhdasta satua.

Mitä tuohon lähes hysteeriseen pelkoon menestymättömyydestä tulee, niin HIFK on sarjataulukon seitsemäs. Pudotuspelien kotietuun on tällä hetkellä matkaa kolme pinnaa ja sarjataulukon kakkoseksi kuusi pinnaa. Runkosarja ei ole vielä edes puolivälissä, joten ero on käytännössä olematon. Muutama voitto lisää ja ainoastaan Jokerit olisi tällä hetkellä edellä. Aivan kuten Isaksson jo osuvasti totesikin.

Runkosarjan perusteella ei mestaruuksia jaella, joten on ihan yksi ja sama onko Jokereilla kauden päätteeksi yhden vai kymmenien pisteiden kaula muihin. Ja jos Jokereita oikeasti "kadehditaan", niin kannattaa katsoa minkälaista peliä siellä pelataan. Se on ollut värittömämpää kiekkoa kuin HIFK:lla. Vielä vähemmän jäähyjä ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jokerikasvateille ei juuri peliaikaa löydy. Jokerit-HPK oli kaikessa irvokkuudessaan aika kuvaava ottelu. Jokerien vastustajan(!) hyökkäyksen avainrooleissa pelasi enemmän Jokerien kasvatteja kuin Jokereissa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti TheAnimal


1. Toinen tyyli on se, että joku on jostain kuullut, että näin tai noin on sanottu ja sitten raivotaan kuin raivotautiset asian johdosta, vaikka siinä ei todellisuudessa olisi mitään totuuspohjaa.

2. Pelkästään jo Suhosen rekrytoinnista on keskusteltu kymmeniä kertoja, mutta yhä edelleen ne samat valheelliset väitteet kuullaan, vaikka ne on moneen kertaan käsitelty. Enää ei viitsi edes korjata, koska ei se näytä menevän millään perille.

3. Jollain tavalla on oireellista se, että lähdetään keksimään omasta päästä kritiikin aiheita. Onko todellakin asiat niin hyvin, että todellisuudesta ei löydy riittävästi kritisoitavaa? Tämähän on erinomainen asia, jos näin on.

(lisätty numerot lainaukseen)

1. Näitähän on aina ollut ja tulee aina olemaan. Ei kai tässä suhteessa IFK poikkeusta muista seuroista tee? Saattaa olla agenttienkin tarkoitusperät joskus mukana?

Kun luulo ei ole tiedon väärtti, voisi joskus olla valaisevaa IFK:n omilla sivuilla tiedottaa asioista. En tarkoita missään nimessä, että jokaista huhua tai siirtoa pitää siellä retostella, puhun tiedottamisesta yleensä. Frankin viimeinen TV-haastattelu valotti päivän tilanne hyvin. Apen valmennustavasta, pelitaktiikasta ja peluutuksesta on taitettu peistä niin paljon, että jokin valaiseva haastattelu tarkoitusperistä epätietoisuuden poistamiseksi voisi olla kaikin puolin hyödyllistä?

2. Mitä osaa rekrytoinnissa tarkoitat, mitkä valheelliset väitteet? Viitsi vaan korjata.

3. En tiedä keihään kärkesi osoitetta, mutta allekirjoittanut pyrkii järjestelmällisesti lainaamaan vain henkilöiden suoria kommentteja eri medoista, joista lähinnä käytän seuran omia sivuja, iltapäivälehtiä ja koffia. Sydän itkee verta lukiessani ihan esimerkiksi Apen lausuntoja mädästä kaupallisuudesta tai lajiin huonosti kuuluvista yritysasiakkaista. Käsitykseni vallinneesta eripurasta seuran sisällä perustuu toki kuulopuheisiin, mutta kuultuna useammalta taholta, joita en luokittele hevosmiesten sellaisiksi.

Peliin, taktiikkaan ja peluutukseen liittyvä kritisointi perustuu puhtaisiin faktoihin. Olisihan se odotettua suurempi viisaus, jos alkukauden peli olisi tietoisesti tällaista tavoitteena näyttää närhen munat pleijareissa. Oliskohan sitten näin? Jaa-a.

Sadannen kerran: pääasia on, että homma saadaan kukkumaan ja rosterin käyttöaste lähemmäs kapasiteettia. Toivottavasti Ape ei ole liian vanha kettu oppimaan talon tavoille (peli, lausunnot, me-henki jne).

Jos seurassa on päätetty näillä mentävän ja näin haluttavan pelata, kerrottakoon siitä, niin jää suuri osa pois silloin turhasta kritiikistä. Sitten pitää vain asiaan sopeutua ja 'olla puolesta'. Väärännäköistä tekemistä tässä kritisoidaan. Kyllä se on monille auennutkin.

edit: osin tullut vastauksia kirjoittamisen aikana :)
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en ollut tyytyväinen IFK:n peliesityksiin Lehkosenkaan aikana, vaikka kuinka oltiin runkosrarjassa muistaakseni kakkosena ennen Calounin tuloa. Se oli sekavaa jääkiekkoa, mutta pisteitä tuli, joten silloin täytyi niellä se tilanne, vaikka vaikeata se kyllä oli. Nyt on se tilanne, että tosiaan muutama voitto enemmän tähän mennessä, niin oltas siellä neljän sakissa, mutta kuinka moni olisi silti todella tyytyväinen tähän tilanteeseen? En minä ainakaan. Text TV jääkiekkoa. Näyttää kaikkein parhaalta, kun sitä seuraa sieltä.

Suhonen on mielestäni näyttönsä antanut. Meidän tilastot kärkijoukkueita vastaan on aika murheelliset. En kuitenkaan millään jaksa uskoa Suhosen potkuihin. Mitään katastrofitappioita ei ole vielä tullut ja nythän IFK ja Alpo suorastaan leijuu, kun häntäpään joukkueilta on tullut pisteitä. "Mehän edetään aikataulussa"

Ensi kauden valmentajatilanne on sitten mutkikas. Jatkaako Alpo (tuskin) vai tuleeko meille esim. Rautakorpi. Hjallis on lukenut lehdestä, että Jortikka on kova jätkä ja Suomen paras valmentaja ja hän on päättänyt, että Jortikka on Jokereiden seuraava valmentaja. Siinähän meillä ei ole mitään sanomista oli Jortikka kuinka Pentin kaveri tahansa. Pisteet Hjallikselle siitä. Hjallis kertoi eräässä haastattelussa, että joukkuueen kaksi tärkeintä henkilöä ovat valmentaja ja maalivahti. Niiden asioiden täytyy olla kunnossa. Ne asiat on Jokereilla tällä hetkellä kunnossa meillä ei kauden alussa ollut kumpikaan ja se näkyy sarjataulukossa.

PS. Tosikoille: Älkää ottako tätä Hjallis juttua tosissanne. Jokerit ja Hjallis hoitaa tällä hetkellä joukkueensa asioita sanoisinko ison aavistuksen verran paremmin, kuin IFK ja penamatikainen.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Alpo

Moniko muistaa vielä 1980-luvun alkuaikoja kun Ape oli maajoukkueen päävalmentaja? Silloin Apen maajoukkueeseen tuomaa pelityyliä kritisoitiin liiasta fyysisyydestä. Olihan mukana Arima ja Melametsä ihan runkomiehinä ja käväisipä "sika" Arto Jokinenkin ringissä muutamissa turnauksissa. Eräässäkin Moskovan turnauksen matsissa Arima "käskytettiin" tappelemaan ja tätä kautta saatiin yv-tilanne aikaan+lisäksi molari pois. Tätä episodia sitten taivasteltiin aina a-studiota myöten. "Kuinka Suomi voi esittää tällaista kiekkoilua"? Heh, niin ne ajat muuttuu.
 

kallu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lukematta kaikkia ketjun viestejä, voin sanoa että kauas on tultu kun _K.Kummolan_ kommentitkin kelpaa uskonvahvistukseksi HIFK-ketjussa!

Siihen, että Alpo on huono valmentaja, en ainakaan minä tarvitse _minkäänlaista_ kommenttia herra Kummolalta.

ei hymiöitä
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Tänään Veikkaajassa oli mielestäni vihdoinkin asiallisen kriittinen juttu Apesta ja hänen saavutuksistaan ja valmennusmetodeistaan. Lieneekö kyseinen toimittaja seurannut Jatkoaikaa sillä sen verran samantyylistä juttua tältä palstalta löytyy...

Veikkaajaan oli kaivettu myös kaipaamiani tilastoja Apen valmentajauralta SM-liigassa. Hirveästihän tuo voittoprosenttitilasto ei kerro mm. joukkueen rakenteesta ja laadusta, mutta silti se minut yllätti: kyllä, Apen paras voittoprosentti on kuluvalta kaudelta HIFK:n peräsimessä, 41 %!

Viestin lähetti TheAnimal

Runkosarjan perusteella ei mestaruuksia jaella, joten on ihan yksi ja sama onko Jokereilla kauden päätteeksi yhden vai kymmenien pisteiden kaula muihin. Ja jos Jokereita oikeasti "kadehditaan", niin kannattaa katsoa minkälaista peliä siellä pelataan. Se on ollut värittömämpää kiekkoa kuin HIFK:lla. Vielä vähemmän jäähyjä ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jokerikasvateille ei juuri peliaikaa löydy. Jokerit-HPK oli kaikessa irvokkuudessaan aika kuvaava ottelu. Jokerien vastustajan(!) hyökkäyksen avainrooleissa pelasi enemmän Jokerien kasvatteja kuin Jokereissa. [/B]

Vaikka kysessä onkin HIFK:n karsina tällä keskustelupalstalla, niin täytynee puuttua tähän kommenttiin. Myönnetään että Jokereiden peli on tällä kaudella ollut jossain määrin väritontä kotipeleissä, jos esimerkiksi verrataan aikaan kun Westerlund oli ykkönen ja Sumolla ei oikein hermo pitänyt. Peli oli jonkin verran fyysisempää ja samoin ylilyöntejä ja ns. turhia jäähyjä tuli enemmän. Mutta kuten usein on mainittu on suuri syy pelien värittömyyteen vastustajan taktiikassa ja myöskin Lehtosessa jonka taakse on ollut äärettömän vaikea tehdä maaleja. Jos vastustaja ei oikein ole voitossa edes kiinni, otteluista väkisin puuttuu se "jokin" ja myös hermot pysyvät yleensä paremmin kurissa. Vieraissa Jokereiden pelit ovat olleet välillä hyvinkin värikkäitä tapahtumia. Mutta mikäs siinä jos sinulle riittää pelien värikkyydeksi Apeilut tyyliin 6-5 voitto Kärpistä.

Mitäs muuta irvokasta näit eilisessä Jokerit-HPK pelissä? Mielestäni se on hienoa että Somervuori ja Santala ovat onnistuneet näin hyvin HPK:ssa. Varsinkin Somervuorelle oli roolia yllinkyllin tarjolla Jokereissa usean vuoden ajan, mutta kehitys pysyi paikallaan, joten siirto oli kaikille osapuolille hyvä ratkaisu. Samoin Santala on sanonut että paremmin olisi pitänyt pelata Jokereissa ja miehestä se oli myös kiinni. Saman tyylisiä "irvokkaita" siirtoja löytyy myös HIFK:nkin aivan lähihistoriasta kuten T.Ruutu ja N.Hagman. Lienee näissä kaikissa siirto ollut hyvä ratkaisu pelaajan kehityksen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti St_Patrick #16
Mielestäni se on hienoa että Somervuori ja Santala ovat onnistuneet näin hyvin HPK:ssa. Samoin Santala on sanonut että paremmin olisi pitänyt pelata Jokereissa ja miehestä se oli myös kiinni.

Voihan sitä tietenkin perustella niin, että se on vain miehistä kiinni. Totuus on kuitenkin se, että tilanne säilyy vuosi vuoden jälkeen samanlaisena. Omat nuoret hyökkääjät eivät pääse murtautumaan kunnolla joukkueen avainrooleihin.

Mielenkiintoista on katsoa, kun Sandwithin kaltainen "jääkiekkoilija" haahuilee kaukalossa ja samaan aikaan ei löydy peliaikaa omille kasvateille. Aina löytyy jostain joku Hannus, joka vie ne vähäisetkin minuutit esimerkiksi Filppulalta tai Filppuloilta. Ei löydy peliaikaa nuorille, vaikka joukkueella olisi sijoitusta vaarantamattakin mahdollisuus peluuttaa omia kasvatteja. Ei silloin kannata ihmetellä, että miksi ei omista nuorista kasva oman joukkueen kautta SM-liigaan huippupelaajia.

Saman tyylisiä "irvokkaita" siirtoja löytyy myös HIFK:nkin aivan lähihistoriasta kuten T.Ruutu ja N.Hagman.

Ei ihan äkkiä tule mieleen yhtä irvokasta tilannetta IFK:lle, että kaikki IFK:n riveissä pelaavat avainhyökkääjät olisivat muualta tulleita pelaajia ja vastustajan riveissä pelaisi hyökkäyksessä avainroolissa enemmän IFK:n kasvatteja kuin IFK:ssa.

Yksittäisiä pelaajia tulee ja menee. Tässä oli ja on kyse vähän laajemmasta asiasta.
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
SUU AUKI

Viestin lähetti St_Patrick #16
Tänään Veikkaajassa oli mielestäni vihdoinkin asiallisen kriittinen juttu Apesta ja hänen saavutuksistaan ja valmennusmetodeistaan

Kuvassa Apella on suu auki penkin takana. Etteikö muka availisi suutaan pelin aikana? Haukottelua, huutoa dumareille vai ohjeistusta pelaajille? Puhekupla tässä kuvassa olisi ollut paikallaan. Aina ei kuva kerro enemmän, kuin tuhat sanaa.

Tässähän ihan odottaa Veikkaajan lukemista töistä päästyään.
 

#76

Jäsen
HIFK:n pelissä perusasiat eivät ole nyt kunnossa. Pelaajat yrittävät pelata liian vaikean kautta peliä. Syöttöjä 2-3 vastustajan läpi ja kun ne eiväöt onnistu, niin nepataan 2-3 vastustajan yli hyökkääjälle. Osasyyllinen voi olla, että meidän pakiston taso on aika eri tasolla kuin hyökkääjien osaaminen, mutta kunnolla kiekkoa ylöstuova ja jakava pakki toisi aika paljon pakistoon.

Tekisi paljon hyvää pelaajien itseluottamukselle, jos alettaisiin pelatan yksinkertaista peruskiekko ja liikuttaisiin riittävästi, jotta voi antaa ns. varmoja syöttöjä eikä ole pakko nepata tai yrittää 2-3 vastustajan välistä. Sitten kun onnistumisten myötä tulee sitä positiivista nostetta ja itseluottamusta ne vaikeatkin asiat onnistuvat paremmin. Saipa on pitkin kautta käyttänyt tätä. annat helppoja syöttäjä ja keräät onnistumisia, niin maailma näyttää valoisammalta.

Anti-Ape teesit ja vastausta niihin:
Kaikki pelaa sosiaalikiekko ei toimi, pitää roolittaa enemmän. On pelattu kolmella ketjulla ja ellei joku tarjoa peliaikavertailuja, niin tämä periaate on meillä mutu-pohjalla. Mielestäni Pärä-Kuhta-Rudi on pelannut viime aikoina enemmän kuin muut. mutu-mutu

Ape ei tee mitään pelin aikana. Nyt on Veikkaajaa myöten todistetta, että kyllä siellä vaihtoaitiossa suu käy.

Ape ei ole voittanut mitään missään. Jostain se on aloitettava ja kuka oikeasti uskoo HIFK mestaruuteen, vaikka penkin takana olisi Jortikka? Pelaajamateriaalikin ratkaisee. Fakta on, että Ape pääsi NHL coachiksi. Voidaanhan sanoa, että Kanada Cup pronssi ja Naganon pronssi olivat vain pronssia, mutta -95 tuli kultaa. Voittoko on arvokkaampi?
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Viestin lähetti TheAnimal

Ei ihan äkkiä tule mieleen yhtä irvokasta tilannetta IFK:lle, että kaikki IFK:n riveissä pelaavat avainhyökkääjät olisivat muualta tulleita pelaajia ja vastustajan riveissä pelaisi hyökkäyksessä avainroolissa enemmän IFK:n kasvatteja kuin IFK:ssa.

Yksittäisiä pelaajia tulee ja menee. Tässä oli ja on kyse vähän laajemmasta asiasta.

Jos haluat jatkaa tästä ikuisuusaiheesta vielä lisää niin siirryttäneen vaikkapa tuonne Jokeripuolele. Tämä osio kun oli omistettu the Älpoulle...

Omasta mielestäni reilun parin vuoden takaista tilannetta T.Ruudun kohdalla voitaneen pitää sinun määritelmäsi mukaisesti "irvokkaana". Tällöinhan tämä Vantaan kasvatti joka pari vuotta oli HIFK:ssäkin pelannut ja jota kaikki pitivät Suomen lahjakkaimpana pelaajana (ja jota hän yhä onkin, ainakin kenttäpelaajista), joutui lähtemään etsimään nimenomaan peliaikaa ja vastuuta Jokereista kun HIFK:ssa oli pelipaikat jo jaettu. En nyt muista ketä HIFK:n kokoonpanossa tuolloin oli, mutta sinähän voisit ne jostain kaivaa (mutta tee se vaikkapa omaan ketjuun).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös