Alkoholi – yleisesti

  • 392 304
  • 2 563

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun tekee mieli yhtä IPA olutta sunnuntaina. Ei onnistu ellen ole ostanut ennakkoon. Sunnuntaina voi ostaa maitoa.
Höpöhöpö, tarvitsee vain kävellä pubiin, joka on todennäköisesti vielä lähempänä kuin se ALKO.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Esimerkki 1:

Minun tekee mieli yhtä IPA olutta sunnuntaina. Ei onnistu ellen ole ostanut ennakkoon. Sunnuntaina voi ostaa maitoa.

Esimerkki 2:
Minun tekee mieli yhtä IPA olutta perjantaina ja Alkolle on tunnin matka. Maitoa saa ruokakaupasta viiden minuutin päässä

Jne

Toisin sanoen, vahvat (oikeat?) olut, viinit ja viinat Alkossa. Tämö monopoli pitäisi purkaa jolloin hyvinvointi lisääntyy.
Mun tekee mieli ostaa Valion kevytmaitoa puolen litran tölkissä, jossa on muovikorkki. Eihän tossa pirun kioskissa myydä niitä. Kaljaa sieltä kyllä saa. Osta Iisalmen IPAa, se on tosi hyvää. Saa sunnuntaisinkin.

Olen muuten sitä mieltä, että oluesta ei tee oikeaa olutta sen vahvuus. Esim. Urquell ja Guinness menevät kevyesti maitokaupparajoihin (nuo esimerkit ovat siitä huonoja, että ne maistuvat parhailta hanasta laskettuina, mieluiten lähellä panimoa). Mutta jos tällä vapauttamisella päästään eroon noista teennäisistä verorajoista ja kaupassa myytävä tuote on sitä, mitä panimomestari ulos puskee, niin sitten ollaan oikealla tiellä. Oli sen oluen vahvuus mikä tahansa.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Höpöhöpö, tarvitsee vain kävellä pubiin, joka on todennäköisesti vielä lähempänä kuin se ALKO.

Miksi minun pitäisi mennä pubiin? Haluan olla kotona ja juoda yhden IPA:n, katsoa vaikka leffan.

Pointti on siinä että sääntely on minun ja valtaosalle (90%?) suomalaisille kustannus ja hyvinvointia vähentävä asia
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi minun pitäisi mennä pubiin? Haluan olla kotona ja juoda yhden IPA:n, katsoa vaikka leffan.
Sulta jäisi kuitenkin se IPA ostamatta, vaikka vahvojen oluiden myynti vapautetaan maitokauppoihin. Katsos kun siinä käy niin, että tulee valtava ostoryntäys ja sulla menee sisu kaulaan jo pelkän jonon nähdessäsi. Sä haluat vain sen yhden IPAn kenenkään estämättä ja häiritsemättä kaupasta, joka on 15 m kotiveltasi. Eikä niillä edes ole sitä, kun pääset sinne asti. Siitä on pitänyt huolen se ostoryntäys, kun kaikki hamstraavat hyllyt täyteen SUN IPAASI!. Eikä sulla ole sitä leffaakaan, kun se on k-18 eikä niitä saa maitokaupasta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi minun pitäisi mennä pubiin? Haluan olla kotona ja juoda yhden IPA:n, katsoa vaikka leffan.
Ei ole pakko. Voit tehdä IPA:si ihan itse ja juoda sitä kotona. Alkoholin saatavuus on Suomessa helppoa, jossain Saudi-Arabiassa se on hankalaa.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mun tekee mieli ostaa Valion kevytmaitoa puolen litran tölkissä, jossa on muovikorkki. Eihän tossa pirun kioskissa myydä niitä. Kaljaa sieltä kyllä saa. Osta Iisalmen IPAa, se on tosi hyvää. Saa sunnuntaisinkin.
Tämä keskustelu pitäisi varmaan siirtää On aika oluen -ketjuun, mutta pakko kyseenalaistaa, onko oikeasti hyviä oluita tullut juotua, jos pitää Iisalmen ipaa tosi hyvänä. Karjalakin on kuulemma tosi hyvä lager, jos vertaa Koffiin ja Lapinkultaan. Iisalmen ipassa ei toki ole sinänsä mitään vikaa, mutta olisi kiva, jos valintaa ei olisi pakko tehdä pelkästään Olvin ja Koffin pintahiivaoluiden välillä.

Tarjontahan on onneksi ruokakaupoissa villityksen myötä kasvanut valtavasti, mikä on hyvä asia ja helpottaa saatavuutta. Varsinkin, kun kohta saa myydä 5,5 % olutta. Viini on kuitenkin edelleen ongelma ja pienpanimot joutuvat edelleen huomattavasti rajoittamaan erilaisten oluiden panemista juuri näiden prosenttirajojen ja myynnin vaikeuden takia. Myös tuonti Virosta pitäisi ottaa huomioon, kun rajoituksista päätetään.

Pienpanimot heräämässä Alkon helpotuksiin | Yle Uutiset | yle.fi esimerkiksi tässä uutisessa kerrotaan positiivisena asiana, kuinka nykyään pienpanimotkin voivat saada lähialkoihin oluttaan myyntiin pienemmillä volyymeilla. Parannus on toki selkeä aikaisemmasta, täysin järjettömästä tilanteesta, mutta pienpanimotoiminta on Suomessa edelleen huomattavan vaikeaa.

Kotona oluen paneminen tai baariin kehottaminen ovat toivottavasti vain vitsejä?
 
Mua ihmetyttää tuo termi "alkoholin saatavuuden helpottaminen". Siis oikeasti, alkoholia saa käytännössä ostettua helpommin kuin maitoa. Jos meillä olisi jotkut viinakortit tai muuten vaan kiintiöt, niin sitten voisi kuvitella, että alkoholin saatavuutta jotenkin säänneltäisiin.

No ei saa ostettua helpommin kuin maitoa. Mutta noin muutoin olen samaa mieltä, että ehkä pitäisi puhua enemmän myynnin/jakelun helpottamisesta. Näillä toimenpiteillä on alalla hieman helpompi toimia. Toivottavasti panimoiden ulosmyyntisuunnitelma toteutuu myös.

Ainoa mitä tässä yhteydessä olisin toivonut on alkoholirajan nosto tai kokonaan poistaminen. 5.5% on mielestäni joko tyhmästi suunniteltu tai sitten tarkoituksena on vain saada lonkero kauppoihin. Olut valikoimissa pitää valmistajien edelleen jatka "kauppakelpoisten" satsien tekemistä, vaikka pienellä muutoksella saisi samaa tavaraa kaupan hyllyille, kuin ravintolan hanaan. Tämä helpottaisi juurikin niitä pienpanimoita, joiden toimintaa hallitus haluaa helpottaa.

Odotan sitä päivää, kun Suomessa pyritään purkaa alkoholiin liittyvät tabut. Mielestäni nuoret ovat "eurooppalaistaneet" tapojaan nyt jo, joten on vain ajan kysymys kun päättäjät voivat luottaa meihin kansana. Itse en ajatellut juopoksi ryhtyä, vaikka sen kossun saisin lähikaupasta ostaa.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Odotan sitä päivää, kun Suomessa pyritään purkaa alkoholiin liittyvät tabut. Mielestäni nuoret ovat "eurooppalaistaneet" tapojaan nyt jo, joten on vain ajan kysymys kun päättäjät voivat luottaa meihin kansana. Itse en ajatellut juopoksi ryhtyä, vaikka sen kossun saisin lähikaupasta ostaa.
Minusta tuntuu, että päättäjät peilaavat kansan mielipidettä asiaan. Aina, kun aiheesta ihmisiltä kysytään, suuri osaa sanoo olevansa huolissaan siitä, miten alkoholin vapauttaminen pahentaisi suomalaisten alkoholiongelmia, tekisi ihmisistä juoppoja ja tuhoaisi kansanterveyden. Kuitenkin heti perään korostetaan, että en minä itse tietenkään muuttaisi kulutustottumuksiani millään tapaa, "mutta ne kaikki muut".

Olisi tosiaan aika ymmärtää, että alkoholisti saa alkoholinsa nytkin eikä tavallinen ihminen muutu alkoholistiksi, vaikka ruokakaupasta saisi viiniä. Tai jos muutama tavallinen ihminen muuttuu alkoholistiksi, muiden parin miljoonan ihmisen kokema hyöty on mielestäni sen arvoista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kotona oluen paneminen tai baariin kehottaminen ovat toivottavasti vain vitsej
Vitsi?

Kotona oluen valmistaminenhan on pienpanimotoimintaa parhaimmillaan. Ja monissa baareissa on erinomaisia oluita, joita et saa muualta,tarjolla.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vitsi?

Kotona oluen valmistaminenhan on pienpanimotoimintaa parhaimmillaan. Ja monissa baareissa on erinomaisia oluita, joita et saa muualta,tarjolla.
Pointtihan oli nimenomaan, että niitä erinomaisia oluita pitäisi olla tarjolla muuallakin. Siksi sitä vapauttamista toivotaan. Kaikki ihmiset eivät myöskään viihdy baareissa, vaan haluavat nauttia sitä olutta rauhassa kotona.

Kaikilla ei myöskään ole aikaa, tilaa, osaamista, rahaa, edellytyksiä jne. panna itse omaa oluttaan. Tämän takia se on mielestäni melko heikko argumentti alkoholin saatavuudesta keskustellessa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä keskustelu pitäisi varmaan siirtää On aika oluen -ketjuun, mutta pakko kyseenalaistaa, onko oikeasti hyviä oluita tullut juotua, jos pitää Iisalmen ipaa tosi hyvänä.
Ei se niin hyvää ole kuin Stadin Panimon American Lager, mutta mun mielestä se on tosi hyvää. Jos se ei ole sun mielestä tosi hyvää, niin sitten ei ole. En stressaa. Mulla ei ole mitään bucket listiä oluista, joita on pakko maistella, koska ne on olutniilojen mielestä ihan vitun hyviä. Mulle riittää tosi hyvät. Jos näen baarissa entuudestaan tuntemattoman IPAn, tilaan sitä. On varmaan tullut tuolla menetelmällä juotua sunkin mielestä tosi hyviä oluita.

Tuo Karjala-heittosi on mauton, kuten mainittu tuotekin. Mitä sä halusit todistaa sillä? Yritätkö kertoa sillä jotain minusta? Pieleen menee, sen voin taata. Et tunne mua. Sulle ei kelpaa kuin sisterssiläisen La Trappe -luostarin munkkien alkuperäisen reseptin mukaan pantu olut. Ollaanko sujut nyt?
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei se niin hyvää ole kuin Stadin Panimon American Lager, mutta mun mielestä se on tosi hyvää. Jos se ei ole sun mielestä tosi hyvää, niin sitten ei ole. En stressaa. Mulla ei ole mitään bucket listiä oluista, joita on pakko maistella, koska ne on olutniilojen mielestä ihan vitun hyviä. Mulle riittää tosi hyvät. Jos näen baarissa entuudestaan tuntemattoman IPAn, tilaan sitä. On varmaan tullut tuolla menetelmällä juotua sunkin mielestä tosi hyviä oluita.

Tuo Karjala-heittosi on mauton, kuten mainittu tuotekin. Mitä sä halusit todistaa sillä? Yritätkö kertoa sillä jotain minusta? Pieleen menee, sen voin taata. Et tunne mua. Sulle ei kelpaa kuin sisterssiläisen La Trappe -luostarin munkkien alkuperäisen reseptin mukaan pantu olut. Ollaanko sujut nyt?
Karjala-heitto ei koskenut sinua, vaan oikean elämän tuttujani, jotka ovat näin sanoneet samasta aiheesta keskustellessa. Yritin siihen viitata sanalla "kuulemma", hiukan epäselvästi näin jälkikäteen ajateltuna.

Pointtini olikin se, että siinä missä joillekin se Iisalmen ipa saattaa riittää, kaikille se ei riitä. Siksi sitä valinnan vapautta toivotaan. Prosenttirajan ennallaan säilyttämistä ei voi mielestäni perustella pelkästään sillä, että "minulle riittää se, mitä tällä hetkellä tarjotaan".

Kuten sanoin, Iisalmen ipassa ja kumppaneissa ei ole mitään vikaa, mutta mielestäni niitä vaihtoehtoja tulisi olla mahdollisimman paljon ja mahdollisimman helposti saatavilla. Varsinkin suomalaista ja varsinkin pienten panimoiden. Samalla se kannustaisi yrittäjyyteen, kun olisi oikeasti mahdollista kilpailla näiden jättiläisten kanssa samoilla areenoilla.

Edit: Karjala-heiton tarkoitus oli myös tuoda esille tätä samaa pointtia, että jonkun mielestä se Karjalakin on tosi hyvää, eikä se ole millään tapaa väärin, mutta se ei mielestäni oikeuta sanomaan muille, että "sinähän voit ostaa Karjalaa", jos he valittavat oluen heikosta saatavuudesta Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pointtihan oli nimenomaan, että niitä erinomaisia oluita pitäisi olla tarjolla muuallakin. Siksi sitä vapauttamista toivotaan. Kaikki ihmiset eivät myöskään viihdy baareissa, vaan haluavat nauttia sitä olutta rauhassa kotona.

Kaikilla ei myöskään ole aikaa, tilaa, osaamista, rahaa, edellytyksiä jne. panna itse omaa oluttaan. Tämän takia se on mielestäni melko heikko argumentti alkoholin saatavuudesta keskustellessa.
No ensi vuoden alusta pubit ja pienpanimot saavat myydä valikoimistaan kotiinkin juotavaa.

Kotipanimo on yksi ratkaisu, ei tietysti kaikille. Alkostakin voi ostaa sitä olutta sinne kotiin varastoon, tietysti on henkilöitä joiden on pakko juoda heti kaikki kotona olevat alkoholit ja varastoiminen ei ole ratkaisu.

Minusta nykyisin on aika turhaa valittaa siitä että alkoholin saatavuus olisi jotenkin vaikeaa. Kun itse täytin 18 oli Suomessa tarjolla alle kymmenen eri valmistajan olutta, näistä eksoottimpia olivat Tuborg ja Carlsberg..
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuten sanoin, Iisalmen ipassa ja kumppaneissa ei ole mitään vikaa, mutta mielestäni niitä vaihtoehtoja tulisi olla mahdollisimman paljon ja mahdollisimman helposti saatavilla. Varsinkin suomalaista ja varsinkin pienten panimoiden. Samalla se kannustaisi yrittäjyyteen, kun olisi oikeasti mahdollista kilpailla näiden jättiläisten kanssa samoilla areenoilla.
Olenkin vain ihmetellyt tuota alkoholin saatavuuteen liittyvää myyttiä. Jos peruna juo itsensä tärviölle ainoastaan siinä tapauksessa, että hänen rakas IPAnsa tulee maitokauppoihin, niin sitten on ehkä yksi ylimääräinen menetetty sielu alkoholipolitiikan alttarilla. Suuressa mittakaavassa tuo menee kuitenkin täysin markkinatalouden ehdoilla, bulkkituotteet jylläävät edelleen. Kauppojen hyllyille tulee varmasti aluksi jonkinlainen kasvanut valikoima, se on selvä. Mutta ihan turha luulla, että Juuri Se Olut on joka kaupan hyllyssä juuri silloin, kun perunan sitä tekee mieli. En siis oluenystävänä odota liikoja vapautumiselta. Kyllä ne herkut ovat edelleen täysin satunnaisia yksittäistapauksia. Ei vaan volyymit riitä, eikä riittäisi silloinkaan, vaikka prosenttirajat poistettaisiin kokonaan. Jos nyt korillinen jotain munkkisiirappia menee viikossa, niin aika marginaalitouhua tuo on. Valikoima pienenee hyvin nopeasti, se on ennustukseni. Toinen ja hiukan positiivisempi ennustukseni on, että löytyy kuitenkin kauppiaita, joille olut on intohimo. Jatkuvasti vaihtuva valikoima ilahduttaa niitä onnellisia, jotka asuvat tuollaisen kaupan lähistöllä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kun itse täytin 18 oli Suomessa tarjolla alle kymmenen eri valmistajan olutta, näistä eksoottimpia olivat Tuborg ja Carlsberg..
Onnenpekka. Mun täysikäisyyden aikaan Lahden Erikoinen oli erikoisinta. Voi sitä juhlaa, kun yhtäkkiä sai Alkosta (!) Tuborgin ja Carlsbergin lisäksi Tsingtaota, Budia, Cronenburgia ja jopa Heinekeniä!
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No ensi vuoden alusta pubit ja pienpanimot saavat myydä valikoimistaan kotiinkin juotavaa.

Kotipanimo on yksi ratkaisu, ei tietysti kaikille. Alkostakin voi ostaa sitä olutta sinne kotiin varastoon, tietysti on henkilöitä joiden on pakko juoda heti kaikki kotona olevat alkoholit ja varastoiminen ei ole ratkaisu.

Minusta nykyisin on aika turhaa valittaa siitä että alkoholin saatavuus olisi jotenkin vaikeaa. Kun itse täytin 18 oli Suomessa tarjolla alle kymmenen eri valmistajan olutta, näistä eksoottimpia olivat Tuborg ja Carlsberg..
Valikoimien lisääntyminen on tosiaan hieno asia, kuten aikaisemmin mainitsinkin. Myös korkea hinta olisi ok ja varmasti turhaa kulutusta hillitsevä tekijä, jos se pätisi kaikkeen alkoholiin. Lidlin Olut-olut maksaa kuitenkin jotain 60 senttiä tölkki eikä se Karjalakaan paljoa enempää, joten näissä hintaeroissa olisi vielä parannettavaa.

Olenkin vain ihmetellyt tuota alkoholin saatavuuteen liittyvää myyttiä. Jos peruna juo itsensä tärviölle ainoastaan siinä tapauksessa, että hänen rakas IPAnsa tulee maitokauppoihin, niin sitten on ehkä yksi ylimääräinen menetetty sielu alkoholipolitiikan alttarilla. Suuressa mittakaavassa tuo menee kuitenkin täysin markkinatalouden ehdoilla, bulkkituotteet jylläävät edelleen. Kauppojen hyllyille tulee varmasti aluksi jonkinlainen kasvanut valikoima, se on selvä. Mutta ihan turha luulla, että Juuri Se Olut on joka kaupan hyllyssä juuri silloin, kun perunan sitä tekee mieli. En siis oluenystävänä odota liikoja vapautumiselta. Kyllä ne herkut ovat edelleen täysin satunnaisia yksittäistapauksia. Ei vaan volyymit riitä, eikä riittäisi silloinkaan, vaikka prosenttirajat poistettaisiin kokonaan. Jos nyt korillinen jotain munkkisiirappia menee viikossa, niin aika marginaalitouhua tuo on. Valikoima pienenee hyvin nopeasti, se on ennustukseni. Toinen ja hiukan positiivisempi ennustukseni on, että löytyy kuitenkin kauppiaita, joille olut on intohimo. Jatkuvasti vaihtuva valikoima ilahduttaa niitä onnellisia, jotka asuvat tuollaisen kaupan lähistöllä.
Monia muita tuotteita kuitenkin myydään laajasti eri ruokakaupoissa pienistä volyymeista huolimatta. Alkoholin tapauksessa suurin este on juurikin tiukka lainsäädäntö. Alkoholilakia kannattaa muuten lukea finlexistä, se on kaikin puolin hyvä esimerkki aivan liian monimutkaisesta ja sekavasta kokoelmasta lakeja.

Toivon, että valikoimat eivät pienene, mutta se saattaa olla ihan realistinen ennuste. Ja näistä intohimoisista kauppiaista samaa mieltä. Ainakin K-markettien kauppiaat ottavat myös ihailtavalla tavalla toivomuksia vastaan. Sitä omaa lempioluttaan voi hyvinkin saada lähikauppaan myyntiin, kun vain laittaa toivomuksen kauppiaalle. Kokeiltu on.
 
Aina, kun aiheesta ihmisiltä kysytään, suuri osaa sanoo olevansa huolissaan siitä, miten alkoholin vapauttaminen pahentaisi suomalaisten alkoholiongelmia, tekisi ihmisistä juoppoja ja tuhoaisi kansanterveyden. Kuitenkin heti perään korostetaan, että en minä itse tietenkään muuttaisi kulutustottumuksiani millään tapaa, "mutta ne kaikki muut".

Tässähän on nyt se ero, että itse en ole huolissani vapauttamisen tuomista alkoholiongelmista muidenkaan osalta. Päin vastoin, olen hyvinkin optimistinen vaihtoehtoisen sääntelyn tulevaisuuden kanssa. Oman alkoholikäyttäytymisen tiedän jo tässä iässä :)

Eikä oikeasti tunnu edes pahalta, vaikka joku alkoholisoituisikin vapautusten seuraksena. En vain jaksa uskoa, että lisähaitat olisivat jotenkin erityisen merkittäviä.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tässähän on nyt se ero, että itse en ole huolissani vapauttamisen tuomista alkoholiongelmista muidenkaan osalta. Päin vastoin, olen hyvinkin optimistinen vaihtoehtoisen sääntelyn tulevaisuuden kanssa. Oman alkoholikäyttäytymisen tiedän jo tässä iässä :)

Eikä oikeasti tunnu edes pahalta, vaikka joku alkoholisoituisikin vapautusten seuraksena. En vain jaksa uskoa, että lisähaitat olisivat jotenkin erityisen merkittäviä.
Sitä tarkoitinkin, että iso osa kansasta käyttäytyy kuvailemallani tavalla, mikä todennäköisesti vaikuttaa vahvasti myös päättäjiin. Jos kaikki ajattelisivat, kuten esimerkiksi sinä, päättäjillekin voisi olla helpompaa harjoittaa järkevämpää alkoholipolitiikkaa. En siis syyttäisi suoraan päättäjiä, koska kyllähän kansan enemmistön mielipide painaa jonkin verran jokaisessa päätöksessä.
 
Kauppojen hyllyille tulee varmasti aluksi jonkinlainen kasvanut valikoima, se on selvä. Mutta ihan turha luulla, että Juuri Se Olut on joka kaupan hyllyssä juuri silloin, kun perunan sitä tekee mieli.

Meillä kaupat toimii siten, että sanon kauppiaalle notta "voisitko hommata tämmöistä tuotetta, kun minä siitä niin tykkään". Jos kauppias pitää minusta edes vähää alusta asiakkaansa, niin se sanoo että "laitetaanpa tilaukseen". Sitten kauppias joko huomaa tämän olleen hyvä artikkeli tai ei. monesti hommaavat, kun edes joku antaa palautetta.

Jos taas mielipide vaihtuu juojalla 2 min välein ja haluaa saada maistaa kaikki mahdolliset oluet mitä keksii, niin eihän tuo silloin toimi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Meillä kaupat toimii siten, että sanon kauppiaalle notta "voisitko hommata tämmöistä tuotetta, kun minä siitä niin tykkään". Jos kauppias pitää minusta edes vähää alusta asiakkaansa, niin se sanoo että "laitetaanpa tilaukseen". Sitten kauppias joko huomaa tämän olleen hyvä artikkeli tai ei. monesti hommaavat, kun edes joku antaa palautetta.

Mun lähikauppa toimii samalla metodilla, kuuntelevat tosi mielellään toiveita. Muutenkin kiva pikkukauppa, varmaan Suomen mukavin henkilökunta. Oluita en ole rohjennut ehdottaa, kun valikoima on ollut tyydyttävä toistaiseksi. Karjalaa siellä ei kyllä ole, valitettavasti.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Valikoimien lisääntyminen on tosiaan hieno asia, kuten aikaisemmin mainitsinkin. Myös korkea hinta olisi ok ja varmasti turhaa kulutusta hillitsevä tekijä, jos se pätisi kaikkeen alkoholiin. Lidlin Olut-olut maksaa kuitenkin jotain 60 senttiä tölkki eikä se Karjalakaan paljoa enempää, joten näissä hintaeroissa olisi vielä parannettavaa.

Siis hintojen laskuhan on hyvä asia joka lisää hyvinvointia valtaosalle koska silloin jää myös muille asioille enemmän rahaa tai vaihtoehtoisesti tuotetta kulutetaan enemmän.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Siis hintojen laskuhan on hyvä asia joka lisää hyvinvointia valtaosalle koska silloin jää myös muille asioille enemmän rahaa tai vaihtoehtoisesti tuotetta kulutetaan enemmän.
Itse olen myös sitä mieltä, että alkoholin tulisi olla halvempaa, mutta lähinnä itsekkäistä syistä. Jotain irvokasta siinä kuitenkin on, jos kaupasta saa olutta halvemmalla kuin vettä. Se ei voi olla kansanterveyden kannalta optimaalinen tilanne. Sama pätee tosin esimerkiksi kolajuomiin ja muihin sokerilitkuihin, joita pitäisi verottaa vähintään yhtä ankarasti kuin alkoholiakin. Onneksi vettä saa sentään hanasta.
 

Byvajet

Jäsen
Itse olen myös sitä mieltä, että alkoholin tulisi olla halvempaa, mutta lähinnä itsekkäistä syistä.

Itsekkäät motiivithan viinan vapauttamisen taustalla ovat. Yhteiskunnan kokonaiskuva on sitten eri asia. Puolet poliisin tehtävistä pyörii alkoholin ympärillä ( 80 prosenttia henkirikoksista tehdään alkoholin tai muun päihteen vaikutuksen alaisena ja pahoinpitelyistä noin 70 prosenttia). Lasten kurjat lapsuudet lisääntyvät päihteiden vuoksi.

Usein yhden päihdeympäristössä kasvaneen ihmisen kokonaiskustannus yhteiskunnalle on valtava, koska huono lapsuus määrää herkästi koko elämänkaaren. Eikä kustannus rajoitu vain yksilöön itseensä, vaan hän levittää huonoa lapsuuttaan muihinkin ihmisiin.

Kuusankosken aluesairaalassa tehdyn selvityksen mukaan joka neljäs ja viikonloppuisin joka toinen tapaturmapotilas oli alkoholin vaikutuksen alainen.

Kun päättäjiä ja tutkijoita syytetään tiukkapipoisuudesta, niin tämä kokonaiskuva pitäisi muistaa. Omasta alkoholin käytöstä tai kaveripiirin alkoholinkäytöstä ei pitäisi tehdä liian rohkeita johtopäätöksiä siitä, mitä erilaiset alkoholipoliittiset ratkaisut merkitsevät yhteiskunnan kokonaisuudessa.

KSML selvitti: Viina vie ison osan poliisin resursseista - Keskisuomalainen
Lasten ongelmat ”dramaattisesti lisääntyneet” – Taustalla usein yksi syy | Uusi Suomi
Alkoholi ja tapaturmat - Tapaturmat - THL
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itsekkäät motiivithan viinan vapauttamisen taustalla ovat. Yhteiskunnan kokonaiskuva on sitten eri asia. Puolet poliisin tehtävistä pyörii alkoholin ympärillä ( 80 prosenttia henkirikoksista tehdään alkoholin tai muun päihteen vaikutuksen alaisena ja pahoinpitelyistä noin 70 prosenttia). Lasten kurjat lapsuudet lisääntyvät päihteiden vuoksi.

Usein yhden päihdeympäristössä kasvaneen ihmisen kokonaiskustannus yhteiskunnalle on valtava, koska huono lapsuus määrää herkästi koko elämänkaaren. Eikä kustannus rajoitu vain yksilöön itseensä, vaan hän levittää huonoa lapsuuttaan muihinkin ihmisiin.

Kuusankosken aluesairaalassa tehdyn selvityksen mukaan joka neljäs ja viikonloppuisin joka toinen tapaturmapotilas oli alkoholin vaikutuksen alainen.

Kun päättäjiä ja tutkijoita syytetään tiukkapipoisuudesta, niin tämä kokonaiskuva pitäisi muistaa. Omasta alkoholin käytöstä tai kaveripiirin alkoholinkäytöstä ei pitäisi tehdä liian rohkeita johtopäätöksiä siitä, mitä erilaiset alkoholipoliittiset ratkaisut merkitsevät yhteiskunnan kokonaisuudessa.

KSML selvitti: Viina vie ison osan poliisin resursseista - Keskisuomalainen
Lasten ongelmat ”dramaattisesti lisääntyneet” – Taustalla usein yksi syy | Uusi Suomi
Alkoholi ja tapaturmat - Tapaturmat - THL
Mikään luettelemistasi asioista ei vaan todista sitä, että ruokakauppojen prosenttirajojen löysääminen millään tapaa vaikuttaisi päihdeympäristössä kasvaneiden määrään, alkoholin vaikutuksen alaisena tapahtuviin tapaturmiin tai kokonaiskuvaan mitenkään muutenkaan. Ovat enemmänki tätä tunteisiin vetoamista, jota A-klinikkasäätiökin harrastaa.

Esimerkiksi Viron tuonnin ennustetaan vähenevän huomattavasti jne. Lisäksi tulisi ottaa huomioon ne kaikki muut hyödyt, joita esim. tässä nimimerkin @-pasi- linkittämässä hyvin perusteellisessa kirjoituksessa käydään läpi: Alkoholin hyödyt ja järkevä alkoholipolitiikka

Itsekkyys on vain yksi motiiveista. Linkki vie sivustolle libera.fi Heikki Pursiaisen kirjoitukseen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei ole pakko. Voit tehdä IPA:si ihan itse ja juoda sitä kotona. Alkoholin saatavuus on Suomessa helppoa, jossain Saudi-Arabiassa se on hankalaa.
Tietkös kuinka perkeleen kallista on vääntää IPAa kotona :( Muutoinkin tuo oluen paneminen kotioloissa on kyllä täyttä saamarin tuskaa ja mitä enempi tekee sen kalliimmaksi käy, kun seuraavaksi ei halua enää hiivamoskaa pulloihin, että niitä voisi kaverille antaa jada jada.

Älkää panko omaa olutta, tulee vaan kiukku.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös