Tosta siniketun tekstistä puuttui enää oikeastaan se, että suomalaisten juoppogeeni ja koska Suomi ja suomalaiset nyt vaan on eri asia kuin muut ja ei täällä onnistu ja toimi, koska ei vaan. Kyllä Päivi Räsänen ja kumppanit tietää.
Ei kannata käsittää väärin. Minä en ole säännöstelyn purkamista vastaan. Olen surkeita argumentteja vastaan. Väkevien juomien tuomista kauppoihin on jossain perusteltu näillä "eurooppalaisilla juomatavoilla" ja suusta pääse jopa sellaisia käsittämättömiä väitteitä, että tämä jopa vähentäisi alkoholin kulutusta. En voi käsittää mihin helvettiin tämä oikein perustuu. Jos suomalaiset osaisivat käyttää alkoholia fiksusti, sitä käytettäisiin fiksusti riippumatta siitä meneekö alko kiinni kello 20 tai saako punkkua prismasta vaiko alkosta.
Miksi muuten ajattelet, että asiat alkaisivat yhtäkkiä luistaa ja alkoholinkäyttö sivistyisi, jos väkevien myynnin rajoitukset poistettaisii kokonaan? Onko asiasta ennakkotapauksia, esimerkkejä tai sellaista faktatietoa, johon minä en ole törmännyt? Mieluusti kuulisin lisäinformaatiota myös siitä, mikseivät suomalaiset voi muuttaa alkoholikäyttäytymistään jo ennen kuin alkoholipolitiikkaa höllennetään, vaan se pitää aina jännästi lykätä alkon monopolin jälkeiseen aikaan.
Minä osaan käyttää alkoholia fiksusti. En ole tykännyt humalahakuisesta juomisesta oikeastaan koskaan. Tunnen myös huomattavan määrän samanhenkisiä ihmisiä. Nämä ihmiset käyttävät alkoholia fiksusti siitäkin riippumatta, vaikka säännöstely, fasismi, Päivi Räsänen ja niin edelleen. Tämä ei muuttuisi mihinkään, vaikka kaiken maailman säännöstelyt kumottaisiin heti. Tunnen myös ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää alkoholia sivistyneesti. Jos on juotava alkoholia, sitä on juotava vähintään siihen asti, jolloin tajunta alkaa kolkutella portteja autuaaseen tietämättömään. Samoille ihmisille viikonloppu ilman viinaa on turha viikonloppu ja alkoholittomia jaksoja eletään vain siksi, että huima alkoholin kulutus olisi oman pään sisällä edes jollain tavalla oikeutettua. Näillä ihmisillä nämä tavat eivät muuttuisi mihinkään, vaikka lähimarketista saisikin viinaa sen sijaan, että pitäisi autolla kurvata kilometrin verran itään päin.
On mahdollista muuttaa alkoholikulttuuria jopa kansallisella tasolla. Helppoa tai nopeaa se ei kuitenkaan tule olemaan. On äärimmäisen hankala nähdä, että viinojen vienti ruokakauppoihin olisi millään tavoin se laukaiseva tekijä asenneilmapiirissä. Ei se mene niin, että ensin tulee lakimuutos ja sitten taikasauvan heilautuksesta juomakulttuuri muuttuu. Mielestäni olisi todennäköisempää, että alkoholinkulutus ennemminkin lisääntyisi mynnin vapauduttua, että kuin se laskisi. Pidemmällä aikavälillä tuskin sillä itsessään olisi juuikaan vaikutusta. Kuten sanottu, sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät ovat varsin mutkikkaita jatkumoita, eikä niitä noin vain kyetäkään tahdonalaisesti kontrolloimaan.
Suomi muuten on erilainen kuin muut. Täällä juodaan paljon maitoa ja viinaa. Täälllä ei olla yhtä sosiaalisia kuin Etelä-Euroopassa. Täällä on paljon vaaleatukkasia, vaaleaihoisia ja sinisilmäisiä ihmisiä. Täällä on tapahtunut jytky ja mamuvastaiset persut päässeet hallitukseen sekoilemaan. Täällä on eletty Venäjän varjossa jo hyvä tovi ja kansallinen identiteetti on yhteydessä talvisotaan ja jääkiekkoon. Mutta ne eivät ole syynä siihen, miksi Suomessa ei toimi "eurooppalainen juomakulttuuri". Ne syyt ovat jossain syvemmällä tuntemattomassa ikiroudassa. Ne syyt on ehkä mahdollista kaivaa ylös ja pakottaa ne muuttamaan muotoaan. Tällä hetkellä en kovinkaan optimistisesti odottele sitä hetkeä, varsinkin kun paras keino siihen tuntuu olevan viinojen vienti ruokakauppoihin.
Suomalaisilla mitään alkoholismin geeniä ole, eikä sellaisia geenejä ylipäänsä ole lainkaan, jotka ihmisestä addiktin automaattisesti tekevät. Luulen kuitenkin, että elinolosuhteet, kansallinen identiteetti, historia ja vastaavat vaikuttavat vahvasti suomalaiseen alkoholiperintöön.