Alan Wake

  • 26 678
  • 151
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kakkososa ansaitsee GOTYn jo pelkästään We sing -osion takia...
Oli kyllä sellainen: "Mitä vattua nyt, Remedy!?" -hetki...
The Friends Per Second Podcastin vieraana Sam Lake paljasti, että tuo osio melkein poistettiin pelistä sen kehityksen aikana (taustoja oheisessa artikkelissa). Onneksi sitä ei poistettu, koska itsekin pidin tuosta osiosta erittäin paljon.

 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen tästä jonkun matkaa eteenpäin pelannut. Tässä vaiheessa jo sanottava, että tämä on yksi huikeimpia juttuja, mitä olen missään pelissä kohdannut. Tämän osan läpäiseminen oli suuri nautinto.

"Show me the champion on light
I'll show you the herald of darkness
Lost in a never ending night
Diving deep to the surface"

Erittäin harvoin mitkään pelit pystyvät tämmöiseen. Tuossa on kyllä mielikuvitusta, aikaa ja hyvää huumoria käytetty tuntitolkulla, että nuo kaikki musiikit, pelin tarinan, efektit ja muut saa osumaan tuolla tavalla kohdilleen.


 
Olipa upea peli jälleen kerran Remedylta.

Toivottavasti nyt myy edes kohtalaisesti, niin saadaan jatkoa tälle. Vähän olen skeptinen myyntilukujen suhteen, koska Remedy on niin niche-mallinen pelintekijä.

Eikä toki EPIC-ekskluusio ja pelkkä digitaalinen versio tätä helpota.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Aloitin tässä eilen ja taitaa olla vaan tunti takana ja oon ihan koukussa. Pyörittelin tota peliä performance / quality moodien välillä ja ero oli liikkeessä mielestäni niin pieni, että performancella mennään ja näyttää tuollakin ihan järkyttävän hyvältä.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
The Friends Per Second Podcastin vieraana Sam Lake paljasti, että tuo osio melkein poistettiin pelistä sen kehityksen aikana (taustoja oheisessa artikkelissa). Onneksi sitä ei poistettu, koska itsekin pidin tuosta osiosta erittäin paljon.

Hyvä, että Sami piti päänsä, hienoimpia pelikokemuksia ikinä...
Mukava katella ihmisten reaktioita kyseiseen kohtaukseen juutuubista...

Sisu tuli eilen saatua, eli platina...
Nyt odotellaan vain lisäsisältöä...
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Olipa upea peli jälleen kerran Remedylta.

Toivottavasti nyt myy edes kohtalaisesti, niin saadaan jatkoa tälle. Vähän olen skeptinen myyntilukujen suhteen, koska Remedy on niin niche-mallinen pelintekijä.

Eikä toki EPIC-ekskluusio ja pelkkä digitaalinen versio tätä helpota.
Eikö tästä ollu jossain jo juttua että myynti veti ennakkoon jo hyvin
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
90-luvun puolivälistä asti on tullut videopelailua harrastettua ja allekirjoitan tämän väitteen. Itselläni on 5.1-äänijärjestelmä käytössä ja tilaääntä hyödynnetään pelissä todella hyvin. Ylipäätään se vaiva, mitä tässä pelissä on äänisuunnitteluun käytetty hyvin kokonaisvaltaisesti on jo itsessään hatunnoston arvoinen suoritus. Soundtrack ja biisien sanoitus sekä se miten hienosti ne istuvat pelin tarinaan on todella merkillepantavaa.


Tämänkin huomion allekirjoitan. Omat vaikeuspiikit liittyivät pariin loppuvastukseen (Return 5: Old Gods ja Return 7: Summoning) , mutta lopulta molemmat selättyivät normal-tasolla. Ensimmäiseen noista tosin auttoi kun latailin hieman aiemman tallennuksen ja löysin ympäristöstä astetta järeämpää kalustoa taistelua varten. Jälkimmäisessä löytyi yrityksen ja erehdyksen kautta sopiva strategia vihollisen päihittämiseen.

Eilisiltana sain omalla kohdallani Sagan ja Alanin tarinat päätökseen ensimmäisen kerran. Ajattelinkin hieman summata omia mietteitäni peliin liittyen tänne ketjuun. Alustana toimivat PS5 ja versiona ennakkotilattu Deluxe Edition. Ainakaan toistaiseksihan tätä ei edes saa muuta kuin digitaalisena, joten luonnollisesti PS Storesta ladattu digitaalinen versio on siis kyseessä. Koetan pitää spoilerit aika minimissä, että tätä viestiä uskaltaa sen puoleen kyllä lukea, vaikka peli olisi vielä kesken tai miettisi vielä sen hankkimista.

Näin alkuun muutamia huomioita pelin kestosta. Sam Lake lupaili, että tarinassa riittäisi pelattavaa ainakin noin 20 tunniksi. Mikäli peliä pelailee hyvin suoraviivaisesti, niin tuo lukema lieneekin aika lähellä totuutta. Omalla kohdallani peli itsessään näyttää tallennusten yhteydessä, että sitä olisi pelattu noin 43 tuntia. Olen itse niin antaumuksella kolunnut pelin tarjoamia jokseenkin hiekkalaatikkomaisia ympäristöjä, niiden tarjoamista yksityiskohdista ja bonussisällöstä täysin siemauksin nauttien, että varmaankaan tuo ei ihan kauhean paljon heitä todellisesta kestosta omalla kohdallani. Episodien loppubiisejä kuuntelin myös antaumuksella ja valikoissa ("Mind Place" ja "Writer's Room") on tullut uudelleen katseltua ja kuunneltua pelimaailmasta löytyneitä viihdyttäviä sisältöjä. Myös pitkät lopputekstit katselin kokonaisuudessaan, kuten myös pelin sisäisen "Yötön yö" -elokuvan. Vaikka peli olisi jonkin verran laskenut peliajaksi valikossa tauollaoloa, niin kyllä tuota varmasti tuli ihan oikeasti pelattua jokin 30–40 tuntia. PS5 näytti, että peliä olisi käytetty hulppeat 57 tuntia, mutta konsolin oman laskurin lukemassa lienee kyllä syystä tai toisesta runsaasti ilmaa.

Ennen pelin hankkimista mielessäni pyöri kaksi kysymystä. Ensimmäinen niistä liittyi potentiaalisiin teknisiin ongelmiin, joita voisi hyvin kunnianhimoiseen peliin liittyä pian sen julkaisun jälkeen. Toinen liittyi puolestaan pelin selviytymiskauhumaisempaan suuntaan alkuperäiseen peliin ja sen lisäosiin verrattuna. En siis itse ole todellakaan mikään suuri selviytymiskauhun ystävä, joten tämä askarrutti mieltä. No kertoilen näihin liittyen omia tuntemuksiani seuraavaksi.

Vaikka ennakkotilauksena hankin pelin ja aloitin sen tahkoamisen heti julkaisupäivän aamuna, niin en onneksi ole törmännyt ainoaankaan sellaiseen bugiin, joka olisi perusteellisesti estänyt kampanjan etenemisen. Käyttöliittymässä olen jonkin verran erilaisia bugeja kohdannut, mm. erilaiset jo aiemmin katsotut käsikirjoitussivut, radio-ohjelmat, tv-mainokset yms. ovat toistuvasti näyttäytyneet valikoissa ikään kuin ne olisivat kerätty ensimmäistä kertaa. Mind Placesta ja Writer's Roomista poistuminen on välillä läväyttänyt puuseinän ruudulle ja korttien asettelussa näiden tilojen tauluille (Case Board ja Plot Board) on välillä ollut teknisiä haasteita, niiden jäädessä leijailemaan pelaajan nokan eteen. Törmäsin myös bugiin, jossa radio-ohjelmat lakkasivat Sagan kampanjassa kerääntymästä Mind Placeen, vaikka olin ne pelissä kuunnellut. Lisäksi pelin valaistuksessa, varjoissa ja fysiikassa tuli ajoittain bugeja vastaan, mutta Remedy kyllä näitä jatkuvalla syötöllä pyrkii korjailemaan, kuten vaikkapa tuoreehkosta reilun 200 korjauksen listasta pelin virallisilta verkkosivuilta huomaamme.

Jatketaan vielä hieman näillä teknisillä asioilla. Pelistähän löytyy siis konsoleilla kaksi erillistä tilaa, visuaalista puolta korostava ja omaan silmääni huomattavasti näyttävämpi Quality-tila, joka tähtää 30 ruutuun sekunnissa sekä 60 ruutuun sekunnissa tähtäävä Performance-tila. PC-versiossa asetuksia löytyy rukkailtavaksi luonnollisesti huomattavasti enemmän ja tehokkaalla PC-raudalla peli myös näyttää komeimmalta. Digital Foundry on näitä eri versioita hyvin kattavasti vertaillut omalla YouTube-kanavallaan ja Eurogamerin verkkosivuilta löytyy myös tekstimuotoista vertailua heidän toimestaan.

Arvioissa näyttäisi korostuvan, että PS5:lla on Xbox Series X:ää enemmän haasteita ruudunpäivitysnopeuden kanssa, joskin PS5 tarjoilee hieman Series X:ää nopeampia lataustaukoja. Itse vedin kampanjan läpi oikeastaan kokonaan Quality-tilassa, 4K-näytöllä tuo pudotus renderöintitarkkuudessa oli turhan ilmeinen omaan silmääni näiden tilojen välillä sekä kuvasta katoavat yksityiskohdat ympäristössä olivat omaan makuuni turhan ilmeisiä. Muutamassa toimintakohtauksessa ja erityisesti Sagan kampanjan puolella, rehevissä metsämaisemissa, ruudunpäivitysnopeuden laskeminen oli ajoittain hyvin ilmeistä, mutta ei se kuitenkaan estänyt pelistä nauttimasta.

Suurempia kampanjaan etenemiseen liittyviä bugeja tuli vastaani kolme kertaa. Ensimmäinen näistä oli Wateryssä sijaitsevassa huvipuistossa paikalleen jumittunut ja etenemisen estänyt rotta (Return 3: Local Girl), josta selvittiin yksinkertaisesti viimeisin tallennus uudelleenlataamalla. Pian sen jälkeen vastaan tuli toinen viimeisimmän tallennuksen uudelleenlataamista edellyttänyt bugi (Nursery Rhyme, joka ei antanut valita inventaariosta oikeita esineitä). Alanin kampanjan puolella törmäsin vakavimpaan bugiin, jossa kampanjaa edistävä cutscene ei lähtenyt yksinkertaisesti eräässä kohtauksessa käyntiin (Initiation 5: Room 665). Tässä tapauksessa saman tallennuksen uudelleenlataaminenkaan ei auttanut. Onneksi pelissä on mahdollista ladata myös tuoreinta aikaisempi automaattinen tallennus (lisäksi tarjolla kolme manuaalista slottia tallennuksille), joten tämä mahdollisti etenemisen.

Pelin ennakoissa ja trailereissa korostunut selviytymiskauhumaisempi suunta arvelutti hieman itseäni. Loppujen lopuksi sanoisin, ettei tuokaan ollut onneksi mikään ylitsepääsemätön este tällaiselle selviytymiskauhupelejä karttavalle pelaajalle. Tokihan pelissä on aiempaan osaan ja sen lisäosiin verrattuna tietynlaisia selviytymiskauhupeleistä tuttuja elementtejä, kuten laajempi ja hieman kömpelömpi inventory ja peli ei pysähdy kuin ainoastaan taukovalikon aktivoinnin ajaksi. Mind Placessa/Writer's Roomissa, karttaa ja inventaarioita selaillessa peli ei siis ole tauolla vaan viholliset voivat yllättää siellä epäotollisessa tilanteessa viihtyvän pelaajan. Pelissä on myös aiempaa reilummin puzzleja, joissa vaikeustaso vaihtelee jonkin verran. Selviytymiskauhulle ilmeisesti aika tyypilliseen tapaan pelissä myös metsästellään paljon mm. puuttuvia sulakkeita ja avaimia. Kokonaisuutena kuitenkin arvelisin, ettei Alan Wake II kuitenkaan edusta mitään hc-mallin selviytymiskauhua ja ensimmäisen osan tapaan se sisältää runsaasti myös leppoisampaa ympäristön tutkiskelua ja rikasta dialogia. Yksi kappale (Return 5: Old Gods) tarjoili ehkä hieman enemmän selviytymiskauhumaisempia ympäristöjä ja kohtaamisia jumpscareilla höystettynä, mutta onneksi tätä "lystiä" ei ihan koko peliä ollut vastaavissa määrin tarjolla.

Normaalilla vaikeusasteella ja ympäristön tarjoamia charmeja, ominaisuuspäivityksiä, varusteita/ammuksia jne. hyödyntämällä peli ei vaikuttaisi omalla taitotasollani olevan kohtuuttoman turhauttava/ärsyttävä, vaikeusastetta koventamalla kokemus lienee sitten erilainen.

No nyt kun suunnilleen kaikki, mistä itse keksin mitään nokan koputtamista on koluttu läpi, niin voidaan sitten hieman käydä läpi, että miksi itse koen tämän jo julkaisukunnossaan ja julkaisuhinnallaan hintansa arvoiseksi tuotteeksi. Peli on kokonaisuutena huikea taiteellinen kokonaisuus ja mielestäni puskee hienosti eteenpäin sitä, mitä videopelit voivat parhaillaan taide- ja viihdemuotona olla. Peli on erittäin kunnianhimoinen ja siihen pitkälti liittyvät myös nuo aiemmin mainitut tekniset ongelmat. Alkuperäisen Alan Waken jälkeen 13 vuodessa teknologia on ottanut aimo harppauksia eteenpäin ja Remedy on kokeillut uusia asioita tässä välissä muissa kehittämissään peleissä. Alan Wake II yhdisteleekin full-motion videota ja kehittyneitä, hyvinkin ilmeikkäitä 3D-hahmojen kasvoanimaatioita mielestäni varsin saumattomaksi kokonaisuudeksi. Toki noita saumoja saataneen vieläkin näkymättömimmiksi tulevaisuudessa, mutta jo nykyisellään tämä herättää kunnioitusta. Pelin soundtrack ja sen sanoitus tukevat olennaisella tavalla tarinankerrontaa eivätkä ole mikään irrallinen ja päälleliimattu elementti.

Peliä on todella vaikeaa jättää tauolle, kun tarinan eteneminen kiinnostaa niin paljon. Peli vaikuttaa siltä kuin sitä olisi ollut tekemässä David Lynch ja Stephen King, joten suuri hatunnosto kyllä Sam Lakelle ja kumppaneille tästä mestariteoksesta. Selvästi muualta populaarikulttuurista on imetty vaikutteita onnistuneella tavalla. Erityisesti Twin Peaksin maailmaan vihkiytymistä suosittelen kaikille Alan Wakesta kiinnostuneille, itse ainakin koen, että Twin Peaks -tuntemus antaa vielä oman lisämausteensa peliin, niin paljon Alan Wake -sarjalla ja Twin Peaks -sarjalla on kiehtovia yhtymäkohtia. Myös Remedyn aiemmat pelit kannattaa olla läpipelattuna. Toki pelin koukuttavasta juonesta ja kiehtovista tapahtumapaikoista sekä värikkäistä henkilöhahmoista voi nauttia myös ilman syvällisempää Twin Peaks- ja Remedy-tuntemusta. Moni muu peli tuntuu kyllä tämän kokemuksen jälkeen melkoiselta meh-osastolta, mutta tästä nyt ei voi syyttää riman korkealle asettanutta Remedyä, vaan muiden pelien kehittäjiä. Ahdin (Martti Suosalo) tulkitseman "Yötön yö" -kappaleen löytymättömyys pelin viralliselta soundtrackilta myös hieman harmittaa. Mikäli se sieltä löytyisi, niin sitä Spotifysta luukuttaisin.

Yksi hieman surullisempi huomio peliin liittyen liittyy siihen, miten moni alkuperäisestä Alan Wakesta ja sen lisäosista tuttu hahmo on recastattu Alan Wake II:een. Tämä vaikuttaisi hyvin pitkälti pakonsanelemalta linjalta, sillä varsin moni alkuperäisen Alan Waken hahmoja esittäneistä näyttelijöistä on kuollut tässä osien välisenä aikana. Moni näistä hahmoista ja heidän esittäjistään on/oli jo varttuneempia, mutta nuoremmasta kaartista Alice Wakea vielä American Nightmaressa esittänyt Brett Madden on tässä välissä hävinnyt kamppailun aivokasvainta vastaan 41 vuoden iässä. Alan Wake II on kuitenkin täynnä tasokkaita näyttelijäsuorituksia, joten tässäkin asiassa jaan vuolasta kiitosta pelintekijöille.

DLC-sisällön ja New Game+:n saapumista tässä jo malttamattomasti itsekin odottelen ja nämä kun saapuvat, on aika jälleen palailla Alan Waken maailmaan. Ja tässä kun katselen viestin lopullista mittaa, niin näyttäisi käyneen ns. klassiset aurora borealikset eli kun jostain itselle rakkaasta aiheesta innostuu kirjoittamaan niin sitä tekstiä voi tulla aivan tuhottomasti ulos.
Hienosti summattu teksti. Itselläni pyöri juuri äsken lopputekstit ja tekisi valtaisasti mieli aloittaa uusi ryöpytys, mutta ehkä sitä pitää malttaa nyt odottaa NG+ saapumista.

Itselläni bugit jäi muutamaan merkityksettömän pieneen kunnes sitten lopulta huomasin kaiken koluttuani, että jostain syystä platina puuttuu. Syyksi paljastui yksi Writer’s Journeyn video joka ei vain jostain syystä suostu käynnistymään oikeassa kohdassa. Kaikkeni yritin, mutta loppumetreille jäi platina… ainakin toistaiseksi.

Tuon platinan metsästyksen vuoksi jouduinkin sitten palaamaan aiempaan tallennukseen ja täten lopun saakin sitten aikanaan pelata uudestaan. Sinänsä tuo nyt ei ole suuri harmi etenkin kun tänään keksin miten tuo Dark Ocean Summoning hoidetaan. Tuossa kohdassa iski aivan tajuton haastepiikki ja eilen tuota yritin taklata arviolta sen reilu viitisen kertaa ilman mitään menestystä.

Tänään tuo toki meni ensimmäisellä läpi ilman suurempia haasteita kun tajusin, että aivan turha mitään crossbowta enää mukana roikottaa ja maankin pystyy viljelemään niillä kanestereilla ennen koko taistelua. Oli kyllä huomattavasti helpompi kun tuohon taisteluun varautui oikein.

Tarina piti kokonaisuudessaan oivasti koukussaan ja jätti paljon kysymyksiä. Oli kyllä mahtavasti kirjoitettu teos kun kaikki spekulaatio tulevasta sekä menneestä ja asioiden todellisesta ymmärtämisestä elää päässäni tälläkin hetkellä omaa elämäänsä. Mielenkiinnolla odotankin siis sitä ns. ”toista ja oikeaa” loppua jonka NG+ sitten lopulta tarjoaa.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuossa kun mainitsit aiempaan tallennukseen palaamisen, niin heräsi pohdintaa. Olen itsekin läpiinpelun jälkeen lataillut aiempia tallennuksia testaillakseni performance-modea. Tunnistaakohan peli nyt New Game+ pelimuodon tullessa, että olen vetänyt pelin läpi ja antaa tuon New Game+ pelimuodon tarjolle vai luuleeko se vielä pelin olevan kesken kun on vanhempi tallennus ladattuna? Tosin ei onneksi iso homma ole pelata tarvittaessa lopun viimeisintä autosavea uusiksi.

Tosiaan siitä aivan poikkeuksellinen peli, että tällä rajallisella ajankäytölläkin tekee mieli heti aloittaa uusiksi.

Viimeisin patch toi muuten mukavan yllätyksen:

Nightingale-bossia on helpotettu Normal-tasolla! Ilmeisesti moni muukin tuskaillut sen kanssa. Se oli kyllä todella tyly körmy heti tuohon alkupäähän.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuossa kun mainitsit aiempaan tallennukseen palaamisen, niin heräsi pohdintaa. Olen itsekin läpiinpelun jälkeen lataillut aiempia tallennuksia testaillakseni performance-modea. Tunnistaakohan peli nyt New Game+ pelimuodon tullessa, että olen vetänyt pelin läpi ja antaa tuon New Game+ pelimuodon tarjolle vai luuleeko se vielä pelin olevan kesken kun on vanhempi tallennus ladattuna? Tosin ei onneksi iso homma ole pelata tarvittaessa lopun viimeisintä autosavea uusiksi.

Tosiaan siitä aivan poikkeuksellinen peli, että tällä rajallisella ajankäytölläkin tekee mieli heti aloittaa uusiksi.

Viimeisin patch toi muuten mukavan yllätyksen:

Nightingale-bossia on helpotettu Normal-tasolla! Ilmeisesti moni muukin tuskaillut sen kanssa. Se oli kyllä todella tyly körmy heti tuohon alkupäähän.
Jotenkin itse kuvittelin, että tuo peli pitäisi olla tallenuksessa jonkun tietyn pisteen ylitse uutta kierrosta aloittaessa. NG+ muistaakseni mainittiin kaikkien aseiden ym. sälän olevan heti käytössä NG+ alussa ja se jotenkin tukisi tätä omaa kuvitelmaani. Se jääköön nähtäväksi.

Samalla myös ”Taken Diver” eli tämä Nursery homessa peliin mukaan ilmoittautuva perkele tehtiin vaarallisemmaksi. Pelivideon perusteella ennen julkaisua tuo näytti oikeasti vahvalta ja pelottavalta vastustajalta, mutta itse pelissä tuo jäi hieman jopa ”paperitiikeriksi”.

Niin ja tavallaan hyvä kun Nightingale sai vähän edes helpotusta. Oli meinaan itselleni perin tyly kohtaaminen heti alkumetreillä ja pelkällä pistoolilla. Eli kyllä tuossa moni on kusessa jos haulikko jäi mukaan nappaamatta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen nyt ilmeisesti jossain puolivälin paikkeilla. Luulin olevani jo selvästi pidemmällä, mutta taitaa noita chaptereita oikeasti vielä noin puolet olla jäljellä.

Pelihän on aivan loistava. Mutta voin vannoa ja vakuuttaa, että en tämän läpäisemisen jälkeen tule tähän peliin koskemaan enää pitkällä tikullakaan. Sanoin aikanaan samaa myös TLOU2:n jälkeen, mutta kuitenkin olen sen kerran sen jälkeen pelannut uudestaan läpi.

Mutta tämän pelin kohdalla olen täysin vakuuttunut, että toista pelikertaa ei tule. On tuo niin synkkä ja ahdistava peli. Se chapter vanhainkodissa Sagalla... sitä oli todella raskasta pelata. Siis loistavasti toteutettu, mutta henkisesti hyvin raastavaa. Monta kertaa meni kylmät väreet ja pelästyin oikein kunnolla. VR:nä en usko, että olisin kyennyt sitä chapteria läpäisemään. Se äänimaailma siellä vanhainkodissa sen chapterin loppupuolella, ja etenkin siellä kellarissa... hyi helvetti.
 
Viimeksi muokattu:

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen nyt ilmeisesti jossain puolivälin paikkeilla. Luulin olevani jo selvästi pidemmällä, mutta taitaa noita chaptereita oikeasti vielä noin puolet olla jäljellä.

Pelihän on aivan loistava. Mutta voin vannoa ja vakuuttaa, että en tämän läpäisemisen jälkeen tule tähän peliin koskemaan enää pitkällä tikullakaan. Sanoin aikanaan samaa myös TLOU2:n jälkeen, mutta kuitenkin olen sen kerran sen jälkeen pelannut uudestaan läpi.

Mutta tämän pelin kohdalla olen täysin vakuuttunut, että toista pelikertaa ei tule. On tuo niin synkkä ja ahdistava peli. Se chapter vanhainkodissa Sagalla... sitä oli todella raskasta pelata. Siis loistavasti toteutettu, mutta henkisesti hyvin raastavaa. Monta kertaa meni kylmät väreet ja pelästyin oikein kunnolla. VR:nä en usko, että olisin kyennyt sitä chapteria läpäisemään. Se äänimaailma siellä vanhainkodissa sen chapterin loppupuolella, ja etenkin siellä kellarissa... hyi helvetti.
Mikäli et halua pelin pelottavuudesta vähääkään spoilaantua, niin älä lue seuraavaa kohtaa. Spoilerin alla ei ole juonesta mitään.

Vanhainkoti oli ainakin itselleni (sekä näemmä monelle muullekin) ylivoimaisesti pelin pelottavin paikka eli sen kun on selvittänyt, niin loppu on helppoa kauraa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mikäli et halua pelin pelottavuudesta vähääkään spoilaantua, niin älä lue seuraavaa kohtaa. Spoilerin alla ei ole juonesta mitään.
Joo en halua spoilaantua. Voidaan jatkaa keskustelua pelin läpäisyn jälkeen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nyt on peli sitten kokonaan pelattu läpi.

Olihan tuo kummallinen kokemus. Peli on outo, omituinen, ahdistava, pelottava ja aivan loistava samaan aikaan. Onhan tuo tarina aivan loistavasti toteutettu näin pelien standardeilla. Voisin kuvitella, että tuota on päihkäilty, viilattu ja rakennettu peliin ihan valtavan pitkän aikaa. Siinä on tunteja mennyt paljon. Tarinan puolesta peli on ihan ehdottomasti 10/10 kamaa. Plussaa tulee vielä lisää noista oikeilla ihmisillä näytellyistä kohtauksista. Ne toimii pelissä ihan hemmetin hyvin. Musiikit myös tuovat peliin todella ison lisän, ja ne toimii upeasti tässä. Pitää vielä toisen kerran kehaista sitä "We sing" chapteria.

Kaikki suomijutut toimivat pääsääntöisesti hyvin. Olihan se nyt hienoa nähdä kunnon rantasauna pelissä ja niitä muitakin suomijuttuja. Suosalon ja Franzenin mukanaolo ja etenkin se Suosalon esittämä kappale olivat tosi hyviä juttuja. Ehkä ne suomiläppien tunkeminen väkisin niihin Ahtin vuorosanoihin rupesi jo loppupuolella menemään vähän yli.

Miinuspuolelle menee sitten se, että ainakin omaan makuun tuossa rupesi loppua kohden olemaan vähän liikaa noita "mitä helvettiä mun pitää nyt tehdä" kohtia, joita piti sitten youtubesta väijyä. Puzzlet ovat peleissä ihan jees, mutta ei jos niitä on koko ajan, ja eteenpäin pääseminen on riippuvainen niiden läpäisemisestä.

Taistelut ovat myös tosi itseään toistavia. Normal tasolla meni kaikki boss-taistelut myös läpi.

Jos se TLOU2 on minulle se mittari 10/10 pelistä, niin ei tämän kokonaisuutta voi ihan sille tasolle lukea. TLOU oli niin eeppinen kokemus, ja kyllähän siinä pelissä näkyy se, että rahaa on ollut paljon enemmän käytettävissä kuin tässä. Se tarina vei vielä paljon voimakkaammin mukanaan, ja kaikessa rujoudessaan oli samalla myös todella kaunis. Tämä Alan Wake aiheutti oikeastaan ainoastaan ahdistusta ja pelkoa, mutta ei oikein mitään muuta. TLOU myös näytti ja kuulosti vielä paljon paremmalta, kuin tämä.

Yksi juttu millä tämän pelin ahdistavuutta ja pelottavuutta olisi vielä saatu lisättyä olisi ollut parempi panostaminen ääninäyttelyyn. Nythän esimerkiksi Sagan äänestä ei kuulunut missään mitenkään mitään tunteita. Jos esimerkiksi siellä vanhainkodissa pyöriessään Sagan äänestä olisi kuulunut vielä selvästi pelko läpi, olisi se entisestään lisännyt kauhukerrointa. Olin toisaalta kyllä ihan tyytyväinen juuri tuota chapteria läpäistessäni, että näin ei oltu tehty, koska se jännitti jo ihan tarpeeksi muutenkin. Mutta merkille tuon asian kuitenkin laitoin.

Mutta kyllä tämä kuitenkin semmoinen rohkea 9+ on. Onpas vielä jäänytkin jotenkin aika pienelle huomiolle mediassa, että suomalainen pelifirma on tämmöisen upean teoksen tuutannut ulos, joka on ehdolla jo vuoden peliksi.

Niin ja se vielä, että voin todellakin vakuuttaa tässä vaiheessa, että tätä peliä en tule koskaan pelaamaan uudestaan. Oli loistava peli kerran pelata läpi, mutta niin synkkä ja ahdistava, että toista pelikertaa ei varmasti koskaan tule uudestaan. Meni heti poistoon.
 
Viimeksi muokattu:

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Alla olevalla videolla tutkitaan kyllä kakkososa pieninpiäkin yksityiskohtia myöten...
Hattua pitää nostaa, että huomaa noin pieniä asioita, joita Remedy on lisännyt peliin ihan lapsen piirustuksia myöten...
Max Paynessa taisi olla myös aikanaan yksi, jossa kerrottiin Max Paynen tarina lapsen piirrosten avulla....

 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miinuspuolelle menee sitten se, että ainakin omaan makuun tuossa rupesi loppua kohden olemaan vähän liikaa noita "mitä helvettiä mun pitää nyt tehdä" kohtia, joita piti sitten youtubesta väijyä. Puzzlet ovat peleissä ihan jees, mutta ei jos niitä on koko ajan, ja eteenpäin pääseminen on riippuvainen niiden läpäisemisestä.
Hyvää pohdintaa viestissäsi ja helppo allekirjoittaa tämä kohta. Toki on hienoa jos peli ei kaikessa pitele kädestä ja joutuu itse hieman selvittelemään ja pohtimaan, mutta mielestäni pelaaja asetettiin parissa kohtaa aika epäreiluun tilanteeseen. Tuntui, että joissakin kohtaa eteen pääsi vain kokeilemalla ja tuurilla. Sen sijaan, että olisi ollut ihan selkeä ymmärrettävä logiikka. Sagalla nuo puzzlet osuivat paremmin kohdalleen ja olivat kiehtovaa selvittelyä ja etsintää. Tosin minä nyt olenkin tyhmä ja mitä vähemmän junnaavia puzzleja, sen parempi.

Tuossapa itselleni niitä harvoja negatiivisia asioita pelin tiimoilta. Edelleen peli pyörii takaraivossa ja uusintapeluu kuulokkeet päässä pimeässä siintää vahvasti mielessä.

Alan Wake 2, TLOU 1-2 sekä Mass Effect trilogia ovat tarinavetoisissa yksinpeleissä tällä hetkellä itselläni aivan omassa luokassaan.


Minulla kouraisi vatsasta aina kun kuulin Tim Breakerin hyräilemässä. Ilmeisesti hyvä tyyppi hyvillä tarkoitusperillä, mutta aivan hyytävää kuulla tuo hyräily ja nähdä ukko yksin jossain pienessä kopissa tönöttämässä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hienosti summattu teksti. Itselläni pyöri juuri äsken lopputekstit ja tekisi valtaisasti mieli aloittaa uusi ryöpytys, mutta ehkä sitä pitää malttaa nyt odottaa NG+ saapumista.
Kiitos komplimentista! Bugeihin ja niiden korjaamiseen liittyen:

Eilen käynnistettyäni pelin, ruudulleni lävähti pari mieluisaa trophy-ilmoitusta. "The Trail of the Writer" -trophy oli avautunut eli luullakseni tuo liittyy juurikin tuohon mainitsemaasi yhteen ongelmalliseen Writer's Journey -videoon ja sen suhteen tuoreimmassa päivityksessä oli korjattu jotain. Tämän trophyn myötä sain samalla myös platinatrophyn, josta olin oikeastaan hieman yllättynytkin, koska alkuperäisessä Alan Wakessa platinaa varten täytyi mm. läpäistä peli Nightmare-vaikeusasteella, olla ampumatta ainoatakaan laukausta tietyssä osaa peliä sekä olla kuolematta kertaakaan yhdessä osiossa. Alkuperäisen Alan Waken tapauksessa sainkin platinan vasta toisella läpipeluukerralla.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensimmäisen - reilun tunnin-kahden - pelaamisen jälkeen on aika helppoa todeta, että AW2 on sellainen peli, mitä on vuosikausia odottanut saavansa pelata. Alkuperäisten Resident Evil sekä Silent Hill pelien suurkuluttajana saanut nauttia, kun peli ei ole perinteistä actionmättöä, missä tapetaan konekiväärillä miljoona zompia, vaan tahti on rauhallinen ja puzzle-pohjainen, missä täytyy hoksottimia käyttää, että tarina pääsee jatkumaan eteenpäin.

Yksi iso syy tulevan Silent Hill 2 remaken kanssa, miksi konsolin hankin.

Eikö ole kyllä pettänyt yhtään. Kotimaisuudesta lisäplussaa!
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten noita kulttilaisia (aka. vihollisia) kannattaisi tappaa? Tuntuu, että menee yli lippaallinen että saa edes yhden pois päiviltä. Taskulamppua ja lyijyä, vai hakee silmien väliin tarkkoja laukauksia?
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten noita kulttilaisia (aka. vihollisia) kannattaisi tappaa? Tuntuu, että menee yli lippaallinen että saa edes yhden pois päiviltä. Taskulamppua ja lyijyä, vai hakee silmien väliin tarkkoja laukauksia?
Taskulampulla ensin sulattaa sen ”suojamuurin” pois ja sitten punaisiin ”weak point” pisteisiin ja päähän lyijyä. Sitä en kyllä osaa sanoa vaikuttaako tuo weak point oikein mihinkään, mutta ainakin siihen osuminen on tyydyttävää.

Ja tosiaan isoimmat vihulaiset kestävät kyllä melkoisesti kurmoitusta pistoolista. Siksipä aseistusta kannattaakin päivittää tuon osalta heti kun se vain suinkin on mahdollista.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kolme sanaa pelistä. Upea, upea, upea

Visuaalisesti näyttävin peli, mitä oon koskaan pelannut. Vaikka en puoliakaan älynnyt juonesta, peli vei silti mennessään upealla ulkoasullaan. Cynthian profilointi-bugi meinasi laittaa hermot riekaleiksi kun ei millään löytynyt ratkaisua, ja sitten luen netistä, että se on bugi. No netistä saaduilla ohjeilla pääsi eteenpäin.

Loistava peli ja hauska nähdä ja kuulla kotimaan kieltä tommosessa pelissä.
 
Toivotaan nyt kuun alun Game Awardseista nostetta pelille ja muutenkin joulun ajalta, kun isot hitit on pelattu pois alta.

Myyntinumerot ovat olleet ilmeisen heikot, kun niistä ei ole mitään puhuttu ja monet toimittajat arvelevat pelin flopanneen myynnin osalta.

Fyysisen kopion puute ja Epic-yksinoikeus syö paljon, mutta silti on ihmeteltävä miten tällainen mestariteos ei vaan kiinnosta.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täytyy hieman syödä pelaajia kun kyseessä on jatko-osa aika vanhaan kulttiklassikkoon, joka ei nykypelaajille ole niin tuttu. Itsellänikin olisi normaalia suurempi kynnys lähteä pelaamaan jatko-osaa peliin, joka ei ole entuudestaan tuttu.

On pelin tiimoilta netin palstoilla ja arvosteluissa onneksi hyvinkin positiivista hypeä. Eiköhän tästä ensimmäisen osan tapaan tietynlainen klassikko muodostu.

Fyysisen version puutteen harmituksen ymmärrän. Fyysinen kaupankäynti olisi hyvä säilyä, niin pysyy hinnat järkevinä ja kertakäyttöisemmät pelit voi laittaa myyntiin läpipeluun jälkeen. Molemmat vaihtoehdot ovat hyviä. Juuri viime viikolla pohdin pitkään ostaisiko The Last Of Us Part 1:n fyysisenä kun sai reilun kympin digitaalista halvemmalla. No päädyin lopulta maksamaan hieman extraa siitä, ettei kotiin tule yhtään ylimääräistä muovikoteloa pyörimään ja pelin saa kätevästi suoraan kovalevylle.

Alan Wake 2:n jälkeen on edelleen tietynlainen pelityhjiö. Oli niin selkäytimeen pureutuva ja kaikkia aisteja kutkutteleva pelikokemus, että sellaiset peruspelit tuntuvat aika laimeilta nyt.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Alan Wake 2:n jälkeen on edelleen tietynlainen pelityhjiö. Oli niin selkäytimeen pureutuva ja kaikkia aisteja kutkutteleva pelikokemus, että sellaiset peruspelit tuntuvat aika laimeilta nyt.
Tavallaan hienoa kun joku muukin kokee tämän tuskan. Tai no ei se sinällään "hienolta" tunteelta tunnu jos suurin osa peleistä ei tunnu enää miltään, mutta kiva kuitenkin kun en ole tämän ongelmani kanssa täysin yksin.

Alan Wake II:n lopputekstien jälkeen olenkin nyt yrittänyt etsiä sitä seuraavaa "fixiä" peleistä monesta suunnasta ja tutkinut lukuisia ja taas lukuisia tuotoksia kirjastostani jos edes joku pystyisi antamaan minulle jonkinlaista tyydytystä. Tähänkään päivään mennessä en ole tuota aukkoa saanut kokonaan täytettyä ja huomasinkin pian usean aikanaan hyvänä pidetyn pelitarinan olevan jos nyt ei täyttä huttua, niin ainakin hyvin paljon suoraviivaisempia sekä jopa yksinkertaisempia kuin mitä Alan Waken tarina oli.

Toki hyviä tarinoita on onneksi Alan Waken lisäksikin olemassa, mutta itse huomasin nyt peleissä siirtyväni valitsemaan enemmän tuotteita joissa se juoni ei ole pelin viihtyvyyden kannalta niin suuressa osassa. Niin syvät jäljet Remedy nyt minulle jätti.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Jouluksi New game+ ...?

Tullu kateltua juutubista ihan liian monta läpipeluuta...
Jesse Coxin läpipeluu oli kyllä hauskaa kateltavaa...
Ukko pähkäilee välillä jopa liikaa tapahtumia, ja viittauksia muihin Remedyn peleihin...

 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jouluksi New game+ ...?

Tullu kateltua juutubista ihan liian monta läpipeluuta...
Jesse Coxin läpipeluu oli kyllä hauskaa kateltavaa...
Ukko pähkäilee välillä jopa liikaa tapahtumia, ja viittauksia muihin Remedyn peleihin...


Mitään päivää ei toki ole julkisuuteen ilmoitettu, mutta varovaisen spekulaation mukaan saattaisi pätkähtää NG+ eetteriin jo ensi viikolla Game Awardsin aikoihin ja juoneen olisi tulossa melko merkittäviä muutoksia.

Alan Wake II muuten harjasi kaikessa hiljaisuudessa ensimmäisen ”vuoden peli” -tittelin Time lehdestä. Ehkä Time nyt ei ole se kaikkein arvostetuin pelimedia, mutta palkinto on kuitenkin aina palkinto!

Hauskasti Time antoi myös Kaurismäen Kuolleet Lehdet -elokuvalle ”vuoden elokuvan” -ansion eli suomalaiset olleet siellä toimituksessa tänä vuonna kovaa valuuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös