Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 556 311
  • 9 530

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eipä ole vaikea uskoa, että kyseinen tapa ärsyttää. Puhutaanko Porissa oikeasti noin ja löytyykö tosiaan joku, joka vielä kirjoittaakin noin?

No ihan normaali tapa. Mistä sitä muuten tietää mietinkö nyt vai mietinkö eilen. Jos ei sano mietein. Ja jos siis ei lisää noita muita määreitä. Turkulaisten impefekti on miettisin, Satakunnassa mietein.
 

axe

Jäsen
Mua ärsyttää helpot ja tavalliset sanat, joita ei haluta sanoa oikein. Hyväksyn murresanojen käytön kun jollekin asialle on oikeasti joku tietyn alueen oma sana, mutta ei ole mitään tekosyytä sanoa ales tai taakke jne.

Paljon puhuttu "ketä" ärsyttää tottakai sekin, mutta siihen sekoittuu nykyään jo aina epäilys että sitä käytetään nyt jo silleen ironisesti väärin, koska eihän ketään voi olla niin tyhmä että enää sitä käyttäisi tosissaan, kun siitä mainitaan aina ja joka paikassa. Melkein sama tämä enään, mutta siinä ironiaepäilysten sijaan tuntee enemmänkin jotain hämmennyksen tapaista, että kenenkähän kellariin lukittuna tuokin on viettänyt elämänsä ilman mitään kontaktia telkkariin, lehtiin, kirjoihin, kouluun tai muihin ihmisiin, kun ei muka ole koskaan oppinut kuinka siitä ekstraärrästä on jankutettu.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
No ihan normaali tapa. Mistä sitä muuten tietää mietinkö nyt vai mietinkö eilen. Jos ei sano mietein. Ja jos siis ei lisää noita muita määreitä. Turkulaisten impefekti on miettisin, Satakunnassa mietein.

Voi olla, että satakuntalaiselle tuo sitten toimii, mutta mulle toi muoto "mietein" ei kyllä selvennä yhtään puhutaanko preesensissä vai imperfektissä, koska on jo muutenkin niin epäselvä. Tossa turkulaisten versiossa on sentään jotain tolkkua, vaikka ei sekään välttämättä mitään aikamuotoa tunnusta.
 

Starstruck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eiköhän tämä klassinen Hännisen kehittämä ilmaisu täällä ole jo mainittu, mutta ansaitsee useammankin maininnan. Kaikkien ärsyttävyyksien kuningas: "Laittaa/antaa/syöttää pallon keskeen"

Sitten tietysti Lindegrenin "työntää kiekon päätyyn" pitää mainita.

Myös kiistatta maailman huonoimman selostajan, Ari Wiskarin, käyttämä "polkupyörä pyörähtää" on aivan siellä kärkipäässä.

Muita mitä nyt sattui äkkiä tulemaan mieleen:

"Ikärasismi" (siis ilmeisesti ikärotusyrjintä...)
"Juurikin" (kuulee kyllä heti, että kaveri on juuri päässyt armeijasta)
"Särmä" (ks. edellinen)
"Ylämummo" ja erityisesti "alamummo"
"Ohrapirtelö"
"Vaimoke" (omasta puolisosta)
"Kakara" (omasta lapsesta)
"Oolsprait"/"oolspraitti"
"Makuasioista ei voi kiistellä" (mistä sitten voi??)
"Sitä saa mitä tilaa"
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Anssi Ritarin (ja usean muun selostajan) käyttämä termi apuvoima tai apuihin.

- Pelaaja a tulee apuvoimiin pelaaja b:lle.
- Pelaaja a saa apuvoimia
- Pelaaja a odottaa apuvoimia
- Pelaaja a tulee apuihin
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Tuulari.

Tuulari.. voi vittu. Tuulari.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tuulari.

Tuulari.. voi vittu. Tuulari.

Ketä tuulari tarkoittaa?

Onko samaa sarjaa kuin toimari ja jullari? Eli toimitusjohtaja ja juliste. Murhaan aina muudannenkin, kun nuo näen, kuulen tai muuten aistin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olen tulossa vanhaksi, kun alkaa myös tympäisee nuo teinien jutut esim. bussissa. Eilen oli bussi aivan täysi, joten en päässyt edes karkuun noilta jutuilta. Tyylitermit teinien keskuudessa on kyllä rasittavia. Fruittari, hipsteri jne. kun kaikaa joka paikassa, ni meikäläistä hermostuttaa. Hieman taas sorrun yleistämiseen, eihän noita täysin pelkät teinit käytä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nykysanoista karppaus ärsyttää jotenkin sanana ihan helvetisti.
Sama juttu. Itse olen tosin harjoittanut spontaania karppausta aika ajoin jo vuosikaudet, muutaman kuukauden jaksoissa. Kutsun tätä ruokavaliotani lähinnä "joutoruoan vähemmälle jättämiseksi".

Omaan korvaani ottaisi pahasti jos minua kutsuttaisiin "iskäksi". Kotona kolme lasta kutsuvat minua joko etunimellä tai formaalisti isäksi. Iskä puolestaan on joku kehitysmaakaupasta tai poppanakurssilta haalittu istualtaanpissaaja.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omaan korvaani ottaisi pahasti jos minua kutsuttaisiin "iskäksi". Kotona kolme lasta kutsuvat minua joko etunimellä tai formaalisti isäksi. Iskä puolestaan on joku kehitysmaakaupasta tai poppanakurssilta haalittu istualtaanpissaaja.

Sallisitko nimityksen "isi"? Meillä se on käytössä, mutta lapsi on vasta 2,5-vuotias, joten kelpaa vielä. Olisko kouluikä hyvä raja, milloin pitää siirtyä "isään" tai etunimeen? Ja pääkaupunkiseudulla pitää ehkä hyväksyä myös "faija", vaikka en sitä itse ehkä sietäisikään. (Ja sinänsä huvittavasti käytän kuitenkin omasta isästäni, en kuitenkaan hänelle puhuessani,)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sallisitko nimityksen "isi"? Meillä se on käytössä, mutta lapsi on vasta 2,5-vuotias, joten kelpaa vielä. Olisko kouluikä hyvä raja, milloin pitää siirtyä "isään" tai etunimeen? Ja pääkaupunkiseudulla pitää ehkä hyväksyä myös "faija", vaikka en sitä itse ehkä sietäisikään. (Ja sinänsä huvittavasti käytän kuitenkin omasta isästäni, en kuitenkaan hänelle puhuessani,)
Mun puolesta on iskää lukuun ottamatta aika sama miksi kutsuvat, jos nyt eivät vanhaksi pukiksi nimittele. Faijakin käy jos eivät parempaa keksi. Isiä lapset eivät ole jostakin syystä omaksuneet sanavarastoonsa, paitsi joskus puhumisen opetteluvaiheessa saattoi tuotakin esiintyä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Melkoisen rahvasta. Kyllä pitäisi teititellä. Taikka etunimisukunimitellä. Taikka joku kunnianimi alkuun.
Meillä ollaan sikäli mutkattomia, että herr doktor- ja vastaavat muodollisuudet on riisuttu pois. Ollaan ikään kuin luontevasti. Kuten korkeakirjallinen ystävämme Timo asiaa analysoisi, kansallissosialismin ideologisen sisällön ja natsistinen estetiikan ihailun välillä on selkeä ero.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
kansallissosialismin ideologisen sisällön ja natsistinen estetiikan ihailun välillä on selkeä ero.
Tuosta olen ihan samaa mieltä. Totta helvetissä pahiksilla on aina parhaat releet ja univormut, ja totta helvetissä kotkat, salamat, koppalakit, nilkkapituiset nahkarotsit, saappaat ja sotilaallisen suorat rivit alamaisia ovat tyylikkäitä asioita katsella. Fiilistellä jopa. Silti en tunne polttavaa tarvetta viskoa jutkuja uuniin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mulle tulee myös tuosta sanasta mieleen ihmiset joita ahistaa, joilla on käet taskussa jne eli asuvat tossa ring ettanin ulkopuolella.
Ahistus ei riipu paikasta, ei liioin paikan vaihdosta. Faija-vainaja muuten lähti käet taskussa lukuisien muiden ohella Kannakselta seitsemisenkymmentä vuotta takaperin. Mietin joskus, oliko "käet taskussa" jonkinlaista sooloseksuaalisväritteistä salakieltä, vai oliko karjalaisilla todellakin lintuja vaatteissaan tunnetulla evakkoreissulla?

Busineksessa on käytetty jo monet ajat käsitettä vuosikello, mutta nyt sitä viljellään surutta vähän joka paikassa. Tavalliset nenänkaivajatkin joskus puhuvat vuosikellosta, kun miettivät jonkin asian tapahtumista vuoden varrella.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuosta olen ihan samaa mieltä. Totta helvetissä pahiksilla on aina parhaat releet ja univormut, ja totta helvetissä kotkat, salamat, koppalakit, nilkkapituiset nahkarotsit, saappaat ja sotilaallisen suorat rivit alamaisia ovat tyylikkäitä asioita katsella. Fiilistellä jopa. Silti en tunne polttavaa tarvetta viskoa jutkuja uuniin.
Natsiestetiikka on historiassa aika lyömätön konsepti. Tuolla saatiin joukot mukaan. Joukkovoimaa ei olisi saatu aikaan ilman tiukkaa brändäystä ja showmeininkiä.

Sakujen WW2-sotilaskypärä on kaikkien aikojen kiimaisimpia sotilasesineitä muotoilullisesti, ja samaa hyvää designiä on nähtävissä monissa muissakin natsireleissä. Pitkä SS-nahkatakki on jo aivan ylettömän ylväs instituutio.
 

Siiklake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1. Vittu isäs oli...
Täyttää kaikki ärsyttävän sanonnan tunnusmerkit. Äärimmäisen kulunut, oikeastaan jo syntyessään. Sillä ei ole myöskään mitään todellista tarkoitusta ja tätä pystyy vielä kaikessa vittumaisuudessaan käyttämään näköjään milloin tahansa.
-Taidan mennä nyt kotiin - Vittu isäs meni kotiin...
-Nähdään! - Vittu isäs näki...
...ku sua teki.

2. KVG (kato vittu googlest)
Todella ottaa tuo päähän. Onneksi ei ole kovassa käytössä (ainakaan vielä), mutta pelkkä tieto näin idioottimaisen sanonnan olemassaolosta korpeaa jo liikaa.

3. Aivopieru
Ymmärrettävästi mainittiinkin jo. Typerämpää sanaa ei taida kielessämme ollakkaan. Toivottavasti tätä ei ole yritetty tarkoittaa hauskaksi. Tosiaan jos vielä puhutaan sen "päästämisestä", niin urpous korostuu. Luo myös typerän mielikuvan.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kun jollain asialla "ei ole seksuaalista merkitystä". Ai että nousee verenpaine aina kun kuulee tuon sanonnan. Miten millään asialla olisikaan mitään seksuaalista merkitystä?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Miten millään asialla olisikaan mitään seksuaalista merkitystä?
Keksin kyllä montakin asiaa, joilla on. Potenssilla vaikkapa.

Totta tosin, että tuota käytetään ärsyttävästi ei-seksuaalisissakin yhteyksissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös