Keskustelua lentomatkailusta

  • 665 543
  • 3 353

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mielenterveyspotilas, joka onnistui itsemurhassa? Miten lie tuonne sitten vain päässyt vai onko tuo lähellä sitä maisematasannetta, jossa porukka käy kuvailemassa lentokoneita?
No ei kuitenkaan onnistunut Suuri operaatio Helsinki-Vantaalla ohi - poliisi: lentoaseman katolta hypännyttä miestä hoidetaan sairaalassa - iltapaskan tyyliin toki virheellinen otsikko, ei hän lentoaseman katolta hypännyt, vaan TOKEn katolta. Talossa on mm Poliisin tsto ja Mehiläinen. Saihan nopeaa palvelua.

Lentoliikenne ja korkeahkot rakennukset on silti kiellettävä. Kalasatama, Treen keskus, Pasila ja muut vastaavat keskeytettävä! Ja Päivi Räsänen sanoo EI!
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä joutunut minäkään meno-paluumatkalla Osloon näyttämään passia (tai muutakaan henkilöllisyystodistusta) muulle kuin lähtöselvitysautomaatille ja siitäkin olisi selvinnyt pelkällä varauskoodilla. Luulisi, että edes turvatarkastuksessa kysytään, kun kaikki muu on niin pirun tarkkaa. Menomatkalla Helsinki-Vantaalla virkailija osoitti passiani, mutta ei se sitä halunnut katsoa, kunhan piti laittaa lootaan mukaan läpivalaistavaksi.

Oslossa myös huomasin, että edellä ollut jantterilla oli mennyt ihan mukisematta läpivalaisusta läpi tyhjä kokispullo. Vai saako pulloja nykyään viedä tyhjänä? Nimimerkillä, tuhlasinko turhaan 3 euroa lentokentän vesiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vai saako pulloja nykyään viedä tyhjänä? Nimimerkillä, tuhlasinko turhaan 3 euroa lentokentän vesiin.

Olen ainakin itse vienyt ja siis miten niin ei saisi viedä? Jos nesteitä ei saa viedä, niin miten tyhjä pullo siihen liittyy.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ainakin itse vienyt ja siis miten niin ei saisi viedä? Jos nesteitä ei saa viedä, niin miten tyhjä pullo siihen liittyy.
Noin se tosiaan taitaa olla. Pullon täyttäminen voikin sitten olla monella kentällä hankalampaa...
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Hieman vitutti Finskin tarjoilun hitaus lennolla Mallorcalle. Lento lähti aamukuudelta ja ostin aamupalat meille, että saa koneessa jotain evästä. No ensin myytiin lehtiä, pari helvetin hidasta kierrosta kahvitarjoilua ennen kuin viimein 2h lähdön jälkeen sai evästä. Miten luftwaffen lentohenkilökunta onnistui viime kesänä tarjoilemaan kaikille (ilmaiset ruuat ja olut ja viini myös) neljällä 2h lennolla ilman ongelmia ja vielä ehtivät helposti tarjoamaan viiniäkin santsikierroksen.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Lukeekohan joku Finskiläinen tätä kun paluumatkalla tilatut ateriat tulivat heti (ei tosin siinä vaiheessa hetkauttanut kun olimme syöneet jo kentällä kun oli yölento 21:00-01:45) ja tarjoilu muutenkin oli paljon nopeampaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaako alla olevasta tapauksesta lähteä hakemaan korvauksia?

Eli Business luokan lennot Espanjasta Münchenin kautta Helsinkiin ja missattiin jatko Saksassa ja ollaan nyt lentoyhtiön piikkiin hotellissa Saksassa. Huomen aamulla lento sitten Helsinkiin. Lisäksi matkatavarat ovat hukassa.

Kokemuksia?
 

LaiLaiLei

Jäsen
Nyt kaivattaisiin apua joltain kokeneelta Yhdysvaltain matkailijalta. Tarkoitus olisi päästä Pittsburghiin, itsellä ei mitään käsitystä ylipäätään mihin päin Yhdysvaltoja Suomesta pääsee lennoilla, voisi kuvitella että suoria lentoja sinne täältä ei ole. Jostain lentoyhtiöiden sivuilta varmasti löytyisi etsimällä tietoa, mutta olen laiska niin kysyn ensin täältä. Lisäksi jos jollain on kokemuksia kyseisestä kaupungista ja majoittumisesta niin otan tiedot kiitollisena vastaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kaivattaisiin apua joltain kokeneelta Yhdysvaltain matkailijalta. Tarkoitus olisi päästä Pittsburghiin, itsellä ei mitään käsitystä ylipäätään mihin päin Yhdysvaltoja Suomesta pääsee lennoilla, voisi kuvitella että suoria lentoja sinne täältä ei ole. Jostain lentoyhtiöiden sivuilta varmasti löytyisi etsimällä tietoa, mutta olen laiska niin kysyn ensin täältä. Lisäksi jos jollain on kokemuksia kyseisestä kaupungista ja majoittumisesta niin otan tiedot kiitollisena vastaan.

Kokeile momondo.fi , sieltä saat ehdotukset mitä kautta lentää. Yhdellä tai kahdella vaihdolla veikkaisin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kokeile momondo.fi , sieltä saat ehdotukset mitä kautta lentää. Yhdellä tai kahdella vaihdolla veikkaisin.
Suoraan et pääse. Lontoo, Frankfurt, Pariisi ja mutuna München ovat vaihtopaikkoja. Varmasti löytyy muitakin, mutta noista München on helpoin. Toki hinnallakin on vaikutuksensa. Kaksi vaihtoa pääsääntöisesti (ihme kyllä) näyttää vaativan, Pariisin kautta yhdellä (en suosittele). Tämä pikaisella haulla.

Momondon lisäksi Matkat | Hotellit, lennot ja autonvuokraus | Expedia.fi (tätä olen itse suosinut), Ebookers ja monet muut ovat hyviä mestoja kaivaa lentoja+hotelleja tai sitten vain lentoja.

@LaiLaiLei
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suoraan et pääse. Lontoo, Frankfurt, Pariisi ja mutuna München ovat vaihtopaikkoja. Varmasti löytyy muitakin, mutta noista München on helpoin. Toki hinnallakin on vaikutuksensa. Kaksi vaihtoa pääsääntöisesti (ihme kyllä) näyttää vaativan, Pariisin kautta yhdellä (en suosittele). Tämä pikaisella haulla.

Tai jos ei ota samalle lipulle vaan Finnairilla JFK:lle ja sieltä sitten suora lento.

Nämä nyt on näitä täysin typeriä kysymyksiä, kun ei kerrota budjettia eikä yleensäkään mistään mitään. Pitäisi vielä majoitustakin suositella. Kas kun ei hyviä ruokapaikkoja.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei se Pariisin kenttä niin vaikea ole, etteikö sen kautta voisi lentää. Reilut vaihtoajat, niin ei mitään ongelmaa.
Toki. Tosin viisi kertaa CDG:n kautta ja vain kerran laukut olivat samaan aikaan perillä/himassa kuin minä. Tuohon tietenkin tarvitaan vitusti huonoa tuuria, mutta tuostahan kenttä tunnetaan. Kenttä itsessään ei ole hankala.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tai jos ei ota samalle lipulle vaan Finnairilla JFK:lle ja sieltä sitten suora lento.

Nämä nyt on näitä täysin typeriä kysymyksiä, kun ei kerrota budjettia eikä yleensäkään mistään mitään. Pitäisi vielä majoitustakin suositella. Kas kun ei hyviä ruokapaikkoja.

JFK:n kauttakin pääsee AA:lla perille samalla lipullakin - samalle lipulle ne lennot yleensä kannattaa ottaa varsinkin tällaisissa parin vaihdon tapauksissa.

Siinä mielessäkin oudon tyhmiä kysymyksiä, kun näiden hakukoneiden löytyminen googlettamalla on helpompaa kun vedenkeitto. Luulisi nämä perusjutut nuoren miehen (?) löytävän nopeammin itse.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaako alla olevasta tapauksesta lähteä hakemaan korvauksia?

Eli Business luokan lennot Espanjasta Münchenin kautta Helsinkiin ja missattiin jatko Saksassa ja ollaan nyt lentoyhtiön piikkiin hotellissa Saksassa. Huomen aamulla lento sitten Helsinkiin. Lisäksi matkatavarat ovat hukassa.

Kokemuksia?

Tutkin itse asiaa ja internetin ihmeellinen maailma väittää, että olisin oikeutettu 800euron korvauksiin (2 henkilöltä yhteensä) noista lennoista. Voiko pitää paikkaansa, kun maksettiin lennoista vähemmän kuin tuo?

Toisekseen onko kokemuksia korvauksen hakemisesta Lufthansalta? Lähinnä pohdin, että kannattaako hoitaa itse vai laittaa esim AirHelp asialle ja "menettää" 200€ kokonaissummasta? Finnair on ymmärtääkseni todella hankala, mutta sujuuko tuo helpommin saksalaisten kanssa?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toisekseen onko kokemuksia korvauksen hakemisesta Lufthansalta? Lähinnä pohdin, että kannattaako hoitaa itse vai laittaa esim AirHelp asialle ja "menettää" 200€ kokonaissummasta? Finnair on ymmärtääkseni todella hankala, mutta sujuuko tuo helpommin saksalaisten kanssa?
Ihan nopeasti ajateltuna kannattaa varmaan itse laittaa ensin arpa vetämään, ja jos ei onnea niin sitten kulujen kanssa.
 

julle-jr

Jäsen
Tutkin itse asiaa ja internetin ihmeellinen maailma väittää, että olisin oikeutettu 800euron korvauksiin (2 henkilöltä yhteensä) noista lennoista. Voiko pitää paikkaansa, kun maksettiin lennoista vähemmän kuin tuo?
Totta kai voi. Ihan perus asiantuntijapalveluista, esimerkiksi minun työstäni, laskutetaan asiakkailta helposti joku 7-10 k€ viikko. Jos ajattelee, että en saa työtäni kunnolla tehtyä, koska perillepääsyni asiakkaan luokse viivästyy liikaa jonkun lennon myöhästymisen takia, on menetys paljon suurempi kuin 800 €, joka ei itse asiassa riitä korvaamaan yhtään mitään. Se on vain muodollinen uhkasakko lentoyhtiöille, että he eivät voi kohdella ihmisiä ihan miten tahansa esimerkiksi yli- tai alibuukausten muodossa. Alibuukaukseksi kutsun sitä kun lentoyhtiö ei saa lentoa riittävän täyteen ja sitten se perutaan kokonaan muka teknisen vian takia.

Ja mitä Finnairin vaikeuteen korvausten maksajana tulee, niin itse ainakin olen ne saanut vaikka he tahallaan vähän viivyttelevätkin ja sitten vielä tarjoavat ensin jotain matkalahjakorttia käteisen asemesta. Ei kauaakaan ole kun tuli 600 € tilille.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kannattaako alla olevasta tapauksesta lähteä hakemaan korvauksia?

Eli Business luokan lennot Espanjasta Münchenin kautta Helsinkiin ja missattiin jatko Saksassa ja ollaan nyt lentoyhtiön piikkiin hotellissa Saksassa. Huomen aamulla lento sitten Helsinkiin. Lisäksi matkatavarat ovat hukassa.

Kokemuksia?

Minulla oli vähän aikaa sitten vastaava, missasin jatkolennon kun ensimmäinen lento oli myöhässä, jouduin jäämään yöksi Amsterdamiin ja pääsin Helsinkiin vasta seuraavan päivänä puolen päivän jälkeen mikä sotki sen työpäivän täysin. Kokeilin hakea korvauksia mutta KLM ainakin hylkäsi hakemuksen nopeasti vedoten poikkeuksellisiin sääoloihin Amsterdamissa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla oli vähän aikaa sitten vastaava, missasin jatkolennon kun ensimmäinen lento oli myöhässä, jouduin jäämään yöksi Amsterdamiin ja pääsin Helsinkiin vasta seuraavan päivänä puolen päivän jälkeen mikä sotki sen työpäivän täysin. Kokeilin hakea korvauksia mutta KLM ainakin hylkäsi hakemuksen nopeasti vedoten poikkeuksellisiin sääoloihin Amsterdamissa.

Ok hyvä tietää. Meille ei virallisesti syytä kerrottu, mutta jotenkin päättelin sen säähän liittyvän.

Totta kai voi. Ihan perus asiantuntijapalveluista, esimerkiksi minun työstäni, laskutetaan asiakkailta helposti joku 7-10 k€ viikko. Jos ajattelee, että en saa työtäni kunnolla tehtyä, koska perillepääsyni asiakkaan luokse viivästyy liikaa jonkun lennon myöhästymisen takia, on menetys paljon suurempi kuin 800 €, joka ei itse asiassa riitä korvaamaan yhtään mitään. Se on vain muodollinen uhkasakko lentoyhtiöille, että he eivät voi kohdella ihmisiä ihan miten tahansa esimerkiksi yli- tai alibuukausten muodossa. Alibuukaukseksi kutsun sitä kun lentoyhtiö ei saa lentoa riittävän täyteen ja sitten se perutaan kokonaan muka teknisen vian takia.

Ja mitä Finnairin vaikeuteen korvausten maksajana tulee, niin itse ainakin olen ne saanut vaikka he tahallaan vähän viivyttelevätkin ja sitten vielä tarjoavat ensin jotain matkalahjakorttia käteisen asemesta. Ei kauaakaan ole kun tuli 600 € tilille.

No joo täysin totta, kun asiaa alkaa pohtimaan. Näin lomamatkalla olleena ei käynyt ensimmäisenä mielessä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
On tämä kusettaminen taas masentavaa. Miksipä ei käyttäisi Ryanairia, kun saa keskellä päivää sopuhintaan lentää, mutta vituttaa silti.

Luonnollisesti "tällä hinnalla" oli enää yksi paikka jäljellä. Vähemmän yllättäen sen ostettuani siellä on edelleen yksi paikka ja sama hinta. Tiedä sitten, koska onhan siellä välillä ilman mitään paikkamäärää ja joskus neljä jäljellä.

Ja joskus hinnatkin nousee.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
San Fransiscossa meinannu kolahtaa kunnolla ku laskeutumassa ollut kone on meinannu vetää rullaustielle jossa on ollut 4 konetta odottamassa. Ois tullu nättiä jälkeä. linkki iltalehti
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

Rocco

Jäsen
Käsittämätön moka. Miten ihmeessä niinkin hyvämaineisen firman pilotti voi tehdä noin perustavaa laatua olevan mokan.

Tässä laskeutuminen samalle kiitoradalle.

Ei voi näin maalaisjärjelläkään ymmärtää miten valaistu kiitorata ja pienillä sinisillä valoilla merkattu rullaustie voi mennä sekaisin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei voi näin maalaisjärjelläkään ymmärtää miten valaistu kiitorata ja pienillä sinisillä valoilla merkattu rullaustie voi mennä sekaisin.
Näitä mokia sattuu yllättävän usein, jopa kotoisalle Finskille jokunen vuosi sitten. Onneksi näissä ollaan pääsääntöisesti hereillä, ettei kävisi kuten Linate Airport disaster - Wikipedia

Ei lasku vaan nousuyritys tässä kotimaiselta esimerkkinä: Finnair A340 attempts takeoff from taxiway - PPRuNe Forums
 

Morgoth

Jäsen
Käsittämätön moka. Miten ihmeessä niinkin hyvämaineisen firman pilotti voi tehdä noin perustavaa laatua olevan mokan.

Ihmisiä nekin ovat. Onhan ihmeellisiä tapauksia jossa ollaan laskeudettu ihan väärälle lentokentällekin. Lentokentät siis toki olleet lähekkäin, jotta on jotenkin mahdollista sotkea ne keskenään. Ohjaamossa on kaksi pilottia ja vaikka toinen nyt sekoilee niin luulisi ainakin toisen huomaavan?! Tosin tuo sekoilu tuntuu helposti tarttuvan toiseenkin. Toivottavasti miehistön lepoajat sun muut ovat olleet kunnossa eikä siellä olla missään puoliunessa lennelty.

Tässä laskeutuminen samalle kiitoradalle.
Ei voi näin maalaisjärjelläkään ymmärtää miten valaistu kiitorata ja pienillä sinisillä valoilla merkattu rullaustie voi mennä sekaisin.

SFOssa on tuossa kaksi rinnakkaista kiitotietä (28L/28R, kartta) ja tuolle rullaustielle C olivat laskeutumassa. Onhan tuossa teoriassa neljää baanaa johon voi yrittää koneensa tuutata. Luonnollisempaa olisi sotkea kiitoradat keskenään kuin rullaustiet? Lisäksi siellä ohjaamossa on kaksi vähintään normaalin näkökyvyn/värinäön omavaa lentäjää niin onhan tuo aika käsittämätöntä.

Asettaako sitten omaa haasteensa, että SFOssa ilmeisesti käytetään "näkölähestymistä" lähes poikeuksetta eikä "mittarilähestymistä" ja lisäksi tietysti myös samanaikaisia rinnakkaisia lähestymisiä 28L sekä 28Rlle (katselkaa esim. flightradar24, aikamoista liikennettä parhaimmillaan). Surullinen esimerkkihän oli se joku aasialainen lentoyhtiö, jonka lentäjillä oli yli 10000 lentotuntia ja tekivät tyyliin ensimmäinen näkölähestymisensä uransa aikana ilman autopilottia ja seurauksena kone tonttiin. Tämä siis myös SFOssa.

Järkyttävän onnettomuuden ainekset. Rullaustiellä oli ilmeisesti jonossa 2 x Boeing-787, 1 x Airbus 340 ja 1 x Boeing-737 eli olisihan tuossa pahimmillaan kuollut noin tuhat ihmistä?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös