Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 922 649
  • 6 153

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta maustehan se chilikin kaiketi on.
Chili on raaka-aine ruuanlaitossa siinä missä muukin tuoretavara. Mauste tulee purkista ja ne purkit löytyvät maustehyllystä. Chilijauhekin tulee purkista, ja silloin se on mauste. Sitä ei voi käyttää juuri mihinkään. Minä käytän ruuanlaitossa mausteena suolaa ja pippuria, en juuri muuta. Pöytämausteena käytän joskus tabascoa tai srirachaa.

No, joskus tulee käytettyä valmistusvaiheessa kuivattua chiliä. Sovitaan, että se on harmaalla alueella. On mulla oikeastaan yksi ruoka, missä kaikki tulisuus tulee purkista ja pullosta. Chiliöljy on aika kavalaa tavaraa. Tai sitten se on se cayenne, mille en ole jaksanut etsiä korvaajaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Chili on raaka-aine ruuanlaitossa siinä missä muukin tuoretavara. Mauste tulee purkista ja ne purkit löytyvät maustehyllystä. Chilijauhekin tulee purkista, ja silloin se on mauste. Sitä ei voi käyttää juuri mihinkään. Minä käytän ruuanlaitossa mausteena suolaa ja pippuria, en juuri muuta. Pöytämausteena käytän joskus tabascoa tai srirachaa.

No, joskus tulee käytettyä valmistusvaiheessa kuivattua chiliä. Sovitaan, että se on harmaalla alueella. On mulla oikeastaan yksi ruoka, missä kaikki tulisuus tulee purkista ja pullosta. Chiliöljy on aika kavalaa tavaraa. Tai sitten se on se cayenne, mille en ole jaksanut etsiä korvaajaa.
Eikö tämä ole vähän sama kuin paprikajauhe. Mistä tulikin mieleeni, että savustettu paprikajauhe se vasta soiva peli onkin. Meillä ei kyllä tultaisi toimeen ilman rosmariinia ja timjamia. Yrttejähän nuo lienee viralliselta luokitukseltaan, basilikaakin kuluu vuodessa tuhoton määrä.

Mutta nuo ei enää ärsytä, joten riittää tämä off topikista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulin kerran vertauksen, että intialainen kolmevuotias lapsi syö tulisempaa ruokaa kuin suomalainen aikuinen koskaan. Kuulostaa vähintään oikeansuuntaiselta.

Voin hyvin uskoa. Toki "intialainen" on niin laaja käsite, että sen alle mahtuu vaikka mitä ruokaa. Krakovassa kävin intialaisen kämppikseni kanssa kerran paikallisessa intialaisravintolassa. Kyseisessä maassa kun ei mamuja liiemmin ole (pl.ukrainalaiset ja romanialaiset), niin ruoka oli paikallisten valmistamaa. Tilaushetkellä kysyttiin ruuan tulisuudesta; mild, medium, hot, extra hot.
Otimme molemmat extra hotit ja annos oli kohtuu tulinen. Kämppis sanoi, että hänen kotiseudullaan se olisi ollut tuolla skaalalla ehkä juuri ja juuri medium.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eräässä toisessa länsimaassa minulta kysyttiin intialaisessa haluatko siis tulista mitä täällä myydään vai sillä lailla tulista kuin se oikeasti olisi meillä kotona Intiassa.

Täällä Suomessakin on parissa nepalilaisessa kysytty että haluanko "suomalaisen tulisen" vai "nepalilaisen tulisen" kun olen sanonut että annoksessa saa olla tulisuutta ihan reilusti.
 
Otin luonnollisesti aidon version ja tuskin olen koskaan niin tulista ruokaa syönyt ja jos suosittelisin ravintoloita niin tuota aivan ehdottomasti. Huh, helvetti, että oli hyvää. Vaan useammalta suomalaiselta olisi jäänyt syömättä ja sitten oltaisiin Fasessa valitettu kuinka ihan paskaa ja syömäkelvotonta ruokaa noilla tuolla ja täysin pilattu maustamalla.

Oletko yrittänyt etsiä tuota tulisempaa mättöä muista ravintoloista? Sehän maistuisi vielä paremmalta.

nämä vahvemmilla ja vielä vahvemmilla chileillä hifistelijät menevät samaan kategoriaan kuin Sauna-Timppa

Monelta suomalaiseltahan olisi jäänyt ne Sauna-Timpan kuuluisat löylyt löylyttelemättä. Ja sitten oltaisiin fasessa valitettu kuinka oli ihan paskat löylyt, kun ei siellä saunassa pystynyt olemaan, kun oli "liian kuuma".
 
Viimeksi muokattu:

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Älkää nyt hyvänen aika tägäilkö viestissänne lainaamaanne nimimerkkiä samaan viestiin! Se saa kyllä ihan siitä lainauksestakin sen hälytyksen. Näyttääkin todella typerältä.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Älkää nyt hyvänen aika tägäilkö viestissänne lainaamaa nimimerkkiä samaan viestiin! Se saa kyllä sen ihan siitä lainauksestakin sen hälytyksen. Näyttääkin todella typerältä.

Kuka saa, kuka ei. En saa koskaan mitään hälytyksiä enkä ole asetuksiin tietääkseni koskenut. Olen joo itsekin hieman ihmetellyt tuota melkoista tägäilyintoilua. Kai se on vieläkin niin uusi toiminto tai jotain.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Nyt ärsyttävät kirjoitusvirheet, joita oli kaksi kappaletta viime viestissäni. Ne voitte löytää pernaveikon lainauksesta.
 

Nick Neim

Jäsen
Venkoilu. Jos mä sanon, että 50 euron velalla ei ole kiirettä, niin sillä ei ole kiirettä. Ei sitä maksua silti tarvitse siirtää päivää kerrallaan aina eteenpäin, johtuen syystä X. Sen päivän voisi ilmottaa ihan suoraan, että vaikka 15. päivä tätä kuuta.

Lauantaina 50 euron käteismaksu -> saatkin huomenna, ei ole käteistä
Sunnuntaina ei jaksanut liikkua mihinkään -> saat maanantaina
Maanantaina unohtui kortti kotiin (:D) -> saat tänään
Tänään(kään) ei jaksa liikkua -> saat huomenna

Eikö voisi suoraan vaan vittu sanoa, että maksan kun pystyn, maksu voi hieman venähtää? Tosiaan kun minä en ole näissä ollut edes se aloitteen tekevä osapuoli, vaan tämä sankari on itse muistutellut päivittäin siitä velastaan. Tällainen venkslaaminen vasta perseestä onkin, ja sekös on pieni asia joka ärsyttää. Minä sanoin jo lauantaina, että maksat sitten kun pystyt, ei ole hoppu. Ja tämä aloittaa tällaisen jokapäiväisen tradition.

En ymmärrä.
 

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Niki Juuselan itsestäänselvyydet selostuskopissa. Katselen tässä junnufinaalin uusintaa ja peli menee jatkoerään:

Virheisiin ei vaan yksinkertaisesti ole varaa. Oho, niinkö?

Jatkoerä pelataan viidellä pelaajalla. Tämä ihan hyvä knoppitieto, mutta kun on vielä pakko jatkaa: Jatkoerää ei siis pelata kolmella pelaajalla. Jatkoerää ei myöskään pelata neljällä pelaajalla. Jatkoerä pelataan viidellä pelaajalla. Ok.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Niki Juuselan itsestäänselvyydet selostuskopissa. Katselen tässä junnufinaalin uusintaa ja peli menee jatkoerään:

Virheisiin ei vaan yksinkertaisesti ole varaa. Oho, niinkö?

Jatkoerä pelataan viidellä pelaajalla. Tämä ihan hyvä knoppitieto, mutta kun on vielä pakko jatkaa: Jatkoerää ei siis pelata kolmella pelaajalla. Jatkoerää ei myöskään pelata neljällä pelaajalla. Jatkoerä pelataan viidellä pelaajalla. Ok.
Onko Bubille vihdoin löytynyt manttelinperijä?

Jos on, pitäisi toki selvittää, tarvitseeko Bubi manttelia, vaikka epätodennäköistä onkin, että hän manttelia käyttäisi, mutta jos käyttää, näillä pakkasilla se on vähintäänkin järkevää, ja miksei tietysti talvisaikaan muutenkin, ellei asu esimerkiksi Australiassa tai muualla eteläisellä pallonpuoliskolla, jossa Bubi ei asu.
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Bubille vihdoin löytynyt manttelinperijä?
Jäi tosin epäselväksi, onko tuossa kysymyksessä kentällä olevien pelaajien kokonaismäärä vai vain yhden joukkueen pelaajien määrä - ja onko maalivahdit mukana. Bubi olisi kyllä selventänyt senkin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Venkoilu. Jos mä sanon, että 50 euron velalla ei ole kiirettä, niin sillä ei ole kiirettä. Ei sitä maksua silti tarvitse siirtää päivää kerrallaan aina eteenpäin, johtuen syystä X. Sen päivän voisi ilmottaa ihan suoraan, että vaikka 15. päivä tätä kuuta.

Lauantaina 50 euron käteismaksu -> saatkin huomenna, ei ole käteistä
Sunnuntaina ei jaksanut liikkua mihinkään -> saat maanantaina
Maanantaina unohtui kortti kotiin (:D) -> saat tänään
Tänään(kään) ei jaksa liikkua -> saat huomenna

Eikö voisi suoraan vaan vittu sanoa, että maksan kun pystyn, maksu voi hieman venähtää? Tosiaan kun minä en ole näissä ollut edes se aloitteen tekevä osapuoli, vaan tämä sankari on itse muistutellut päivittäin siitä velastaan. Tällainen venkslaaminen vasta perseestä onkin, ja sekös on pieni asia joka ärsyttää. Minä sanoin jo lauantaina, että maksat sitten kun pystyt, ei ole hoppu. Ja tämä aloittaa tällaisen jokapäiväisen tradition.

En ymmärrä.


Näin.

Sitten ovat ihmiset, jotka ilmeisesti ihan periaatteesta eivät maksa velkojaan. Muistan erään kahdenkympin velan, jota menin kyselemään niin jätkä katsoi siihen tyyliin, että enhän mä maksa, milloinkaan. Kaveri oli vähän järkyttynyt kyselystä, että etkö sä tiedä kuka mä oon, mä oon semmonen, joka ei koskaan maksa.

Läheisesti näihin sontiaisiin liittyvät ilmaisihmiset, jotka eivät maksa vittu milloinkaan yhtään mistään. Okei, vien esim. esineen X yhdelle tyypille, joka maksaa siitä ennalta sovitun summan, asiasta ei tarvitse edes puhua koska homma on selvä niin kuin se on selvä aikuisten ihmisten kesken. Vieressä on sitten tämä toinen tyyppi, jolle olen myös luvannut esineen X (niitä, samoja esineitä, on useampia kappaleita) ja toki myös sen hänelle annan. Hän ei kuitekaan tee elettäkään maksamisen suhteen. Se on hänelle niin luonnollista. Vittu tuommoisen kanssa on aina hankalaa, meillä oli pyykkikone myynnissä ja hän sanoi ostavansa. Sovittiin kaupat ja odotin mielenkiinnolla miten tämä hoituu. No, runkvisti tuli hakemaan pyykkikonetta ja sanoi, kyllä, että hänen vaimonsa maksaa sitten... Miten tuollaisia kavereita on ylipäänsä päästetty synnytyslaitokselta ulos eikä viety saunan taakse? Käy usein runkvistin vaimoa sääliksi, jätkä tietty juoksee vieraissa minkä ehtii. Hänellä on myös huumeongelma ja hän esiintyy kasvatustieteilijänä (nyt sillä on jo maisterin paperit, mutta esiintyi jo varhemmin, eli hän oli valekasvatustieteilijä silloin, ehkä nytkin, se opiskelujuttu oli kans hauska juttu, jätkä oli puheissaan jo melkein väittelemässä mutta gradu päsähti cumuksi. Vittu mä nauroin).
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tavalliset mattimeikäläiset, joiden Facebook-päivitykset ovat julkisia. Minua kiinnostaa todella paljon, kuinka monta kilometriä jonkun Hanne-Eliisabetin ruma lapsi on tänä viikonloppuna hiihtänyt. Minulla on varmaan nykyään blokattuja käyttäjiä enemmän kuin omia Facebook-kavereita.
 

Nick Neim

Jäsen
Yksi työkaveri morjenstaa 8 tunnin työvuoron aikana aina vähintään kolme kertaa. Joskus useamminkin ja on muuten ihan helkkarin ärsyttävä tapa. Tähän sopisi se Ihmebantun moikkaamiseen liittyvä video. Vittu.

Eikö se nyt jo riitä, että kerran vuoron alkuun morotetaan? Näin toimii kaikki tolokun ihmiset.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Se että ihmiset ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja. Toki ymmärrän jos on esim. lukihäiriö, mutta noin yleisesti ottaen yhdyssanojen osaamattomuus on kyllä sellainen asia että ei vittu. Miten on voinut selvitä peruskoulusta, tai oikeastaan edes ala-asteelta niin ettei niitä ole oppinut?

"Klassikko viihde"
"Tankkaus rahat"
"Joulu kinkku"

Nämä yhdeltä ihmiseltä. Voi vittu oikeasti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen varmasti joskus aiemminkin avautunut tästä, mutta kävelijöiden ja pyöräilijöiden kyvyttömyys väistää vastaantulevaa kevyttä liikennettä.

Miten voi olla niin hemmetin vaikeaa väistää puoli metriä oikealle? Osa painaa napit korvilla suoraan eteenpäin ja tyhmimmät väistävät vasemmalle. Tänään viimeksi olin ajaa pyörällä yhden mummun yli joka päätti loikata vasemmalle kun itse väistin oikealle. Onneksi ajoin loivaa ylämäkeä jolloin vauhti oli luonnollisesti hidas. Toiseen suuntaan olisi voinut tulla rumaa jälkeä (vaikka kovalla vauhdilla ajaessani kilistelenkin kelloa ja näytän merkkiä)
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Aho, Saravon Pekka
Yksi työkaveri morjenstaa 8 tunnin työvuoron aikana aina vähintään kolme kertaa. Joskus useamminkin ja on muuten ihan helkkarin ärsyttävä tapa. Tähän sopisi se Ihmebantun moikkaamiseen liittyvä video. Vittu.

Eikö se nyt jo riitä, että kerran vuoron alkuun morotetaan? Näin toimii kaikki tolokun ihmiset.

Tätä hieman sivuten. Kun käyn tossa lähikaupassa, niin tottakai tulee moikattua kassatätiä kauppaan mentäessä. Haen sen maitopurkin ja puolen minuutin päästä morjenstan sitä uudelleen siinä kassalla. Ärsyttää tervehtiä kaks kertaa minuutin sisään, mutta eihän siinä hiljaakaan viiti olla.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Se että ihmiset ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja.

Tämä kyvyttömyys tuntuu riivaavan erityisesti ihmisiä jotka kirjoittelevat lehtien kommenttiosioon. Jos vielä fb-profiilissa lukee "elämänkoulu" tai "elämän koulu" on todennäköisyys yhdys sana virheisiin sata prosenttinen.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vajavainen ja väärä tapa kirjoittaa päivämäärät yhdellä pistellä.

Eräs kaverini ei osaa lukea tekstistä järjestyslukuja. Pelattiin jotain Trivial Pursuitia taannoin ja hän luki ääneen kysymyksen "Kuka oli Yhdysvaltojen 42. presidentti?" käyttämättä järjestyslukua. Hävetti!
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eräs kaverini ei osaa lukea tekstistä järjestyslukuja. Pelattiin jotain Trivial Pursuitia taannoin ja hän luki ääneen kysymyksen "Kuka oli Yhdysvaltojen 42. presidentti?" käyttämättä järjestyslukua. Hävetti!

Tästä tulee mieleen järjestyslukujen taivuttaminen. Jotkut eivät ymmärrä, että esimerkiksi luvuissa 11–19 taivutusmuoto on keskellä lukua, koska sana toista ei taivu.

Toinen ärsyttävä asia on päätteiden kirjoittaminen väärin. Tälläkin foorumilla saa jatkuvasti lukea genetiivin "NHL:n" vaikka pitäisi olla illatiivi "NHL:ään". Tämä ilmiö on sen verran mielenkiintoinen ilmiö, että haluaisin tietää, mikä saa suomen kieltä osaavan kirjoittavan näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös