Kielimiehiä, eli tongue mans?

  • 101 157
  • 496

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
En minä suomen kielen kokeessakaan kokenut suurta etulyöntiasemaa saavani siitä, että olen suomenkielinen. Suomenkielisiä ne muutkin kokeeseen osallistujat olivat.

Onko koe muuten samanlainen jos nyt vaikka suomen kirjoittaa pitkänä vieraana kielenä? Luultavasti google kertoisi tähän vastauksen, mutta laiskottaa liikaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuttavapiiriini kuuluu aika paljon suomenruotsalaisia, ja kyllähän heistä muutamat puhuvat ja kirjoittavat suomea virheettömästi jos pitäydytään työasioissa. Harvoin kuitenkaan sellaiset, jotka puhuvat perheensä kesken, ruotsia, onnistuvat taustansa kokonaan kätkemään. Jos ei muusta virheestä saa kiinni, niin vaikeudet alkavat jos otetaan puheeksi vähän epätavallisemmat kalat, kasvit tai sienet.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Harvoin kuitenkaan sellaiset, jotka puhuvat perheensä kesken, ruotsia, onnistuvat taustansa kokonaan kätkemään.

Ensimmäinen tyttöystäväni oli suomenruotsalainen. Sinänsä hyvää suomea puhui, mutta kotona tosiaan pelkkää ruotsia ja selvästi havaittavissa, että ei suomi aina taivu niin kuin pitäisi.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kertokaas fiksummat, miten seuraavasta lauseesta käy ilmi, että jalkapallojoukkueesta puhutaan monikossa?

"Liverpool accept £27m Benteke bid from Crystal Palace".
 
Briteissä usein puhutaan monikossa esimerkiksi joukkueista, mutta Yhdysvalloissa yksikössä. Tuo on siis oikein. Vertaa they accept vs. he/she/it accepts.

Onko sulla jotain lähdettä tälle? Itse en ole huomannut, että USA:ssa yleensä puhuttaisiin yksikössä.

Singular-sounding team names: Is they is or is they ain’t plural? | Bleacher Report – The Writers Blog

Löytyi Googlella myös tällainen...
Pluralisation of sports teams in British and American English - English Language & Usage Stack Exchange

...mutta kyllä minusta esim. NBA:sta puhuttaessa muodot "Heat win" ja "Thunder win" ovat yleisempiä kuin "Heat wins" tai "Thunder wins".
 

sinikettu

Jäsen
Onko sulla jotain lähdettä tälle? Itse en ole huomannut, että USA:ssa yleensä puhuttaisiin yksikössä.
Amerikkalaiset joukkueet näyttävät usein olevan monikkomuodossa ja ne näköjään taivutetaan samalla tavoin monikossa. Kaipa olin sitten väärässä. Tässä on ainakin jotain asiaa aiheesta. Ask the English Teacher: Team Names: Plural or Singular?

En sitten tiedä noista joukkueiden nimistä, jotka ovat yksikössä. Wikipediassa on ainakin Miami Heatin artikkelissa ensimmäinen lause: "The Miami Heat is an American professional basketball team based in Miami".
 
En sitten tiedä noista joukkueiden nimistä, jotka ovat yksikössä. Wikipediassa on ainakikn Miami Heatin artikkelissa ensimmäinen lause: "The Miami Heat is an American professional basketball team based in Miami".

Wikipediaan tuo sopii. Mutta kun esim. tässä selostaja sanoo "the Miami Heat are once again NBA champions"...

The Miami Heat Win the 2012 NBA Championship - YouTube

...selkeä enemmistö amerikkalaisista on varmasti sitä mieltä, että tuo kuulostaa luontevammalta kuin "Miami Heat is the NBA champion". Siksi monikkoa käytetään esim. urheiluselostuksissa ja -keskusteluohjelmissa (kuten ESPN First Take) paljon enemmän.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Suomessa paheksutaan, jos puhutaan meistä. Meillä kannattajilla kun ei ole osaa eikä arpaa seuraan eikä sen toimintaan eikä mahdolliseen menestykseen.
No jaa, oma näkemykseni on lähinnä että nillittäjät paheksuu. Tuskin kovin moni niistä ketkä puhuu kannattamastaan (ok, laajennetaan nyt sen verran kriteerejä että asuinpaikkakuntansa) joukkueen edesottamuksista jonain sellaisena mitä tapahtuu "meille" tai mitä ovat tekemässä "meiän jätkät", olettaa että olisi jotenkin erityisen aktiivisesti edistämässä joukkueensa (huomatkaa sanamuoto, voidaan käyttää myös "kannattamansa joukkueen") menestystä pienen henkilökohtaisen sponsoroinnin ja ottelutapahtuman tunnelmanluomiseen osallistumisen lisäksi. Kannattajat ovat kuitenkin osa yhteisöä jonka keskipisteenä on kannattamansa urheilujoukkue.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Missä ihmeessä puhutaan esim. näin:
Miä=minä
Onhaa=onhan E: Pitäisi kuulla miten hän tätä painottaa, jotta tajuis miksi laitoin tämänkin tähän.
Tätsy=???
Sentä=sentään
Pyytänkään=pyytänytkään

Noi nyt äkkiseltään tuli mieleen. Tässä on nyt viime päivinä tullu yllättävänkin paljon juteltua yhen tytön kanssa, jonka seurassa on jotenkin rauhallista ja hyvä olla, mutta mitään en ymmärrä mitä se oikein puhuu.

Kysy sinä viisastelija itse siltä suoraan!

Kuulostaa vanhahtavalta kymenlaaksolaiselta. Ainakin miä, onhaa, pyytänkää ja sentä(h).
Tätsy on nuoremman polven sana, mutta olen kuullut tuon.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Eivät välttämättä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Tein oman analyysini sinun viestiesi pohjalta ja näyttää, että sinulla on ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa, joudut jatkuvasti kyselemään mitä vastapuoli tarkoittaa. PISA-testeissä menestyäkseen pitää ymmärtää lukemansa.

Pitääkö ylioppilaskirjoituksissa pärjätäkseen mielestäsi ymmärtää lukemansa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Selvä. Mitä mielestäsi kertoo Suomen koululaitoksen tasosta se, että lukihäiriöinen saa laudaturin neljästä kielestä? Tarttisko tehdä jotain? Esim. vaihtaa YTL:n porukka kaltaisiisi oppimisvaikeuksien asiantuntijoihin, jotka kirjoittavat systemaattisesti yhdyssanat erikseen?

Ehkä sinun kannattaa tarkistaa roolisi käsikirjoitusta. Esiinnyt palstalla nyt kahdessa roolissa. Toisaalta kehut opintomenestykselläsi, toisaalta taas kierrät ketjussa kyselemässä tyhmiä. Jos roolisi vaatii tyhmentymistä, sinun täytyy sietää muiden huomauttelu aiheesta.
 
Ehkä sinun kannattaa tarkistaa roolisi käsikirjoitusta. Esiinnyt palstalla nyt kahdessa roolissa. Toisaalta kehut opintomenestykselläsi, toisaalta taas kierrät ketjussa kyselemässä tyhmiä. Jos roolisi vaatii tyhmentymistä, sinun täytyy sietää muiden huomauttelu aiheesta.

Minä en muista kenenkään muun kuin sinun epäilleen, että minä kärsisin lukihäiriöstä. Sille, että sinä haukut minua lukihäiriöiseksi, on olemassa ihan tällainen hieno käsitekin: Projektio (lat. proiacere 'heittää eteen') eli sijoittaminen on psykologian ja psykiatrian käsite, jolla tarkoitetaan omien mielensisältöjen heijastamista toiseen ihmiseen tai muuhun ulkoiseen kohteeseen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä en muista kenenkään muun kuin sinun epäilleen, että minä kärsisin lukihäiriöstä. Sille, että sinä haukut minua lukihäiriöiseksi, on olemassa ihan tällainen hieno käsitekin: Projektio (lat. proiacere 'heittää eteen') eli sijoittaminen on psykologian ja psykiatrian käsite, jolla tarkoitetaan omien mielensisältöjen heijastamista toiseen ihmiseen tai muuhun ulkoiseen kohteeseen.

Ensinnäkin, olen pahoillani, että koet lukihäiriöiseksi epäilyn haukkumiseksi. Kokemuksesta tiedän, että erilaisten oppimisvaikeuksien kohdalla oppilaat kokevat usein pettymystä ja huonommuutta. Täytyy kuitenkin muistaa, että oppimisvaikeus ei ole oppilaan oma syy, syyt löytyvät ympäristöstä, perimästä, neurologisista vammoista tai muutoksista jne. Ja kyse ei ole huonommuudesta vaan erilaisuudesta, lukihäiriöinen ymmärtää tekstin eri lailla, eikä hän sille voi mitään. Akateemisilta taidoiltaan heikompi oppilas on minulle yhtä arvokas kuin paremmin pärjääväkin.

Ja jos olen väärässä, parinkymmenen viestin perusteella tehty diagnoosi on kieltämättä rohkea, olen pahoillani aiheuttamastani mielipahasta.
 

julle-jr

Jäsen
Täytyy kuitenkin muistaa, että oppimisvaikeus ei ole oppilaan oma syy, syyt löytyvät ympäristöstä, perimästä, neurologisista vammoista tai muutoksista jne. Ja kyse ei ole huonommuudesta vaan erilaisuudesta, lukihäiriöinen ymmärtää tekstin eri lailla, eikä hän sille voi mitään. Akateemisilta taidoiltaan heikompi oppilas on minulle yhtä arvokas kuin paremmin pärjääväkin.
Mitäs shittiä tämä nyt on? Totta kai lukihäiriöinen on usein juuri normaalia huonompi, mitä tulee lukunopeuteen, tekstin ymmärtämiseen ja kielelliseen hahmotuskykyyn ynnä muuhun. Miksi sitä nyt ei ääneen voi sanoa? Eikä sillä mitään merkitystä paremmuuteen sinänsä ole mistä häiriö johtuu, tai voiko henkilö itse asialle mitään.

Yhtä lailla lyhytkasvuinen henkilö voi koripallossa huonompi kuin pitkä, vaikka heillä olisi muuten samat ominaisuudet ja samanlainen harjoitustausta ynnä muuta. Ei se lyhytkasvuisen omaa syytä luultavasti ole, mutta huonompi mikä huonompi. Vastaavasti lyhytkasvuinen voi olla parempi mäkihypyssä. Toki voisi asian kaunistelemiseksi sanoa, että ei se 205 cm pitkä ja 120 kg painava kaveri huonompi ole mäkihypyssä, hän vain hyppää eri tavalla, eli vähän lyhyemmän matkan kuin kilpailijat ja paikat ei kestä hyppytreeniä.

Suurin piirtein kaikki ominaisuutemme, kaikki mitä me teemme tai mitä meille tapahtuu, riippuu perintötekijöistä ja ympäristötekijöistä eli ihan vaan sattumasta. Silti jossain asiassa jokainen on huonompi kuin joku muu, ellei nyt aleta pohtia huonouden käsitettä jotenkin normaalista poikkeavalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitäs shittiä tämä nyt on? Totta kai lukihäiriöinen on usein juuri normaalia huonompi, mitä tulee lukunopeuteen, tekstin ymmärtämiseen ja kielelliseen hahmotuskykyyn ynnä muuhun. Miksi sitä nyt ei ääneen voi sanoa? Eikä sillä mitään merkitystä paremmuuteen sinänsä ole mistä häiriö johtuu, tai voiko henkilö itse asialle mitään...

Asioita voidaan sanoa monella tavalla. Itse pyrin sanomaan asiat suoraan, mutta rakentamaan samalla oppilaan positiivista minäkuvaa. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä hyötyä huonommuuden korostamisella saavutetaan. Kyllä se oppilas itsekin tajuaa olevansa hitaampi lukija, ilman että opettaja tätä itsestäänselvyyttä jatkuvasti korostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös