Portsari – aikamme kerjäläinen

  • 84 715
  • 364

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tästähän tässä on koko ajan kyse ollutkin. Olen törmännyt useamassa paikassa siihen, että siinä on joku karju kinuamassa rahaa vaikka kävelen vain ohi.
Tuota... nyt mun on pakko kysyä ja linkittää vieläpä Iltalehden juttu aiheesta.
Iltalehti 22.07.2012 kirjoitti:
Hänelle oli ilmoitettu, että 2,5 euron narikka oli pakko maksaa, vaikkei asiakkaalla olisikaan mitään tavaraa tai vaatetta narikkaan jätettäväksi.
- - -
Helsingin Sanomat selvitti, että pakollinen narikkamaksu on melko yleinen käytäntö baareissa.
No, totta kai narikkamaksu on pakollinen, kun käytät erillistä palvelua. Siitä se nimikin tulee: eteispalvelumaksu! Ja missä helvetin kapakoissa/kaupungeissa muka peritään pakollinen narikkamaksu, jos narikkaan ei ole mitään asiaa? Kuulin koko asiasta ensimmäistä kertaa nyt tämän Tavastia-jutun yhteydessä. Tämä koko Tavastia-juttu on käsittääkseni erehdykseksi myönnetty ja virhe on korjattu.

Olen elämässäni pyörinyt vähän enemmän kahden suomalaisen kaupungin yöelämässä: Turku ja Pori. Kummassakaan en ole ikipäivänä törmännyt tuontyyppiseen "pakolliseen narikkakäytäntöön". Lisäksi noiden ulkomaanreissujen yhteydessä tulee aina silloin tällöin piipahdettua paikallisissa kuppiloissa ja yökerhoissa enkä kertaakaan ole törmännyt, että sisäänpääsymaksun lisäksi velotettaisiin jotain muuta pakollista maksua. Palvelusta totta kai olen valmis maksamaan - tässä tapauksessa eteispalvelusta eli takkini säilyttämisestä/vartioinnista.
Nykyäänhän perustellaan sitä pakollista eteispalvelumaksua nimenomaan sillä, että sillä taataan asiakkaiden turvallisuus vaikka ei takkia jättäisikään narikkaan. Yksi firma hoitaa molemmat, kesällä tulee takeista liian vähän rahaa niin täytyy saada se raha jotenkin.
Siis pääsylipun lisäksi? Vai ainoastaan eteispalvelumaksu on pakollinen?

Muistaakseni muutaman kerran olen törmännyt tilanteeseen, jossa kapakkaan mennessä peritään pakollinen maksu - olen kyllä aina mieltänyt tämän ennemminkin sisäänpääsymaksuksi, johon sisältyy vartioitu vaatesäilytys. Tällöinhän maksu peritään myös sellaisilta, jotka eivät mitään vaatetta säilytykseen jätä. Kyseessähän on päivänselvästi sisäänpääsymaksu eikä pakollinen narikkamaksu. Esimerkiksi Porin edesmennyt Club19 taisi olla tällainen paikka?

Onko siis asia oikeasti näin, miten alunperin Helsingin Sanomien jutusta ymmärrän? Aluksi käsitin, että tämä Tavastian jupakka oli ollut vain joku yksittäinen erehdys. Asiakkaalta veloitettiin virheellisesti eteispalvelumaksu, vaikka hän ei mitään eteispalvelua tarvinnutkaan. Jälkeenpäin ravintoloitsija myönsi virheen tapahtuneen ja nettisivuilla ollut virheellinen teksti poistettiin/vaihdettiin. Erehdyksen taustalla oli huonosti ohjeistettu ovipalvelufirman kesätyöntekijä sekä epäselvä lause nettisivuilla.

Nyt Iltalehden mukaan kyseessä ei olisikaan erehdys vaan yleinen käytäntö. Siis mikä? Että narikkamaksu on pakollinen? Niinhän se on kautta aikojen ollut - jos haluat palvelua, siitä pitää maksaa. Mutta väitetäänkö nyt siis, että tuosta Tavastian erehdyksestä on tullut yleinen käytäntö? Tähän mä en usko enää ollenkaan. Siis menen Turussa aivan mihin tahansa kapakkaan kahta kättä heittäen normaalit housut ja pikee-paita ylläni ilman laukkua/kantamusta, niin takuuvarmasti mistään narikasta ei mitään perään huudella. Suurin osa narikoista vieläpä sijaitsee aivan toisaalla kuin varsinainen yökerho, joskus jopa toisessa kerroksessa (BNC, Galax).

Nyt sitten kapakoiden ja kaupunkien nimiä kehiin missä oikeasti peritään "pakollinen narikkamaksu" sisäänpääsymaksun lisäksi, vaikka narikkaan ei jätettäisikään mitään. Tavastia, Helsinki on jo käytetty! Loput kuulostaa niin urbaanilegendapelleilyltä kuin vain olla ja saattaa.

EDIT: sen verran omia lisäajatuksia, että taisihan esim. Turun Fortessa olla joskus tiettyinä aikoina sellainen käytäntö. Useimmiten joinain "hutipäivinä" kuten kesämaanantaisin ja -tiistaisin katuovelta pääsi ilman pääsymaksua alakertaan. Lipunmyyntipömpeli oli toisinaan portaiden alapäässä (normaalisti jo heti oven takana, portaiden yläpäässä) ja joskus erittäin hiljaisina iltoina maksu kerättiin muistaakseni vasta narikkatiskillä. Vaikka kesäaikana lähestulkoon kenelläkään ei ollut mitään muuta asiaa narikkaan. Tällöin sisäänpääsymaksun otti vastaan järjestyksenvalvoja kuten eteispalvelumaksun konsanaan.

Sotkeeko tämä nyt sitten niin paljon ajatuksia, että missä se maksu kerätään? Kyllä mä ennemmin ajattelin tuota sisäänpääsymaksuna kuin "pakollisena narikkamaksuna".
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun rahalle elämää suuremman merkityksen asettaneet porvarit ovat jo ehtineet omaa tippikulttuuriaan täällä kovaan ääneen ihannoida, keskustelu onkin näemmä edennyt jo normaalimpaan suuntaan, kun nyt pohditaan tarvitseeko sille steroidiapinalle antaa kakkosen kolikkoakaan.

Kyllä ainakin Tampereella löytyy paikkoja joka kategoriaan. Enemmistössä ei eteispalvelua tarvitsemattomilta palvelumaksua peritä. mutta on sekin tosiaan yleistä, etä ovella rahastetaan narikkamaksu oli jätettävää tai ei. Minulle se on kyllä ihan sama millä nimikkeellä rahani viedään, mutta olisihan se ihan kiva jos portsaritkin maksaisivat tuloistaan verot...
 

J.Petke

Jäsen
No, totta kai narikkamaksu on pakollinen, kun käytät erillistä palvelua. Siitä se nimikin tulee: eteispalvelumaksu! Ja missä helvetin kapakoissa/kaupungeissa muka peritään pakollinen narikkamaksu, jos narikkaan ei ole mitään asiaa?

Vain eteispalvelu maksu perittiin Pataässä Helsingissä, taidettiin vaan näyttää niin ulkopaikkakuntalaisilta, että halusivat jopa aamulla periä maksun vaikka oli keskikesä. Sen jälkeen pääsi tuo kapakka mustalle listalle. Toinen paikka Tampereella London pub (jos muistan nimen oikein), kolmas paikka missä perittiin sisäänpääsymaksun lisäksi eteispalvelumaksu oli Hämeenlinnassa Sirkus. Jos näillä käymilläni baarimäärillä on osunut ainakin nuo kolme paikkaa niin eiköhän noita muualtakin löydy useampia.

Narikkamaksuhan on nimenomaan siksi nimetty uudestaan, että sitä voidaan periä myös niiltä asiakkailta kenellä ei ole mitään narikkaan jätettävää. Ja jos tuo maksu ajatellaan pääsymaksuna niin miksi se jannu pistää sen omaan taskuunsa?

Ainahan nuo jutut myönnetään erehdyksiksi jos niistä nousee kohu.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
mutta olisihan se ihan kiva jos portsaritkin maksaisivat tuloistaan verot...

Kuinka vaikeata se on vaatia sita kuittia siita narikkamaksusta? Toinen keino saada se maksutapa kirjoille on sanoa ettei ole kateista mukana mutta kayt baaritiskilla hoylaamassa kortilla sen narikkamaksun verran.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Narikkamaksuhan on nimenomaan siksi nimetty uudestaan, että sitä voidaan periä myös niiltä asiakkailta kenellä ei ole mitään narikkaan jätettävää. Ja jos tuo maksu ajatellaan pääsymaksuna niin miksi se jannu pistää sen omaan taskuunsa?

Ainahan nuo jutut myönnetään erehdyksiksi jos niistä nousee kohu.

Kun olen tätä keskustelua seurannut, niin palttoon säilytysmaksua vastaan ei kellään ole mitään valitettavaa. Se on säilytysmaksu ja ihan ok.

Samoin poken palvelusta kuten taksin tilaamisesta kuuluu maksaa.

Näistä olen ilomielin valmis maksamaan.

Mutta muutamaa pokea lukuun ottamatta kaikkia vituttaa tämä, että ilman päällysvaatteita baariin tulevalta asiakkaalta on joku tatuoitu hormooniapina kerjäämässä rahaa aivan tyhjästä. Järjestyksenpito EI KOSKAAN saa olla kerjäämisen syy. Se on lakimääräinen ravintoloitsijalta vaadittava itsestäänselvyys, joka on taattava aivan kaikille.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
tsiissus, mikä vääntö, maailman tärkeimmästä asiasta...

Itse heitän ravintolasta uloslähtiessä pääsääntöisesti aina pokelle femman, en yläsellaista, vaan ihan oikean setelin.

Ei multa nyt omissa kantamestoissa ole mitään narikkamaksua edes pyydetty vuosiin....
 
Oulun vanhimmassa baarissa on laitettu ulko-oven sisäpuolelle "ovipalvelusta" kertova hintalappu. Tätä ei siis näe kun kävelet sisään, vaan vasta kun olet poistumassa niin teini poket alkaa kinuamaan rahaa itselleen. Pari kertaa kuluneen vuoden aikana on joutunut väittelemään näiden apinoiden kanssa. Viime kerralla kylläkin maksoin mielelläni kun oli vähän vanhempi poke ja häneltä hyvän palvelun sai.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ensi yöstä alkaen oviapinoilta vaaditaan täysin uutta taitoa, jota harvemmin on punttisalilla hankittu. Kuitin kirjoittamista.

Punttisalilla käyvät portsarit todennäköisesti pystyvät hoitamaan kuitin asiakkaalle ilman kummempaa ongelmaa. Sen sijaan tämä mainio lakimuutos ei muuta sitä harmittavaa tosiseikkaa, että humalassa oleva suomalainen on kenties planeettamme typerin olio.
 

Hindenburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks, Lexaa
Punttisalilla käyvät portsarit todennäköisesti pystyvät hoitamaan kuitin asiakkaalle ilman kummempaa ongelmaa. Sen sijaan tämä mainio lakimuutos ei muuta sitä harmittavaa tosiseikkaa, että humalassa oleva suomalainen on kenties planeettamme typerin olio.
Onko tästä rivien välistä luettavavissa, että kuulut kyseiseen ammattiryhmään? Ja jos osuin oikeaan, niin mikä ajoi kyseiseen ammatinvalintaan? Ei varmaan ainakaan työn henkinen haastavuus, mainiot työajat tai loistava palkkaus.

Minun kontaktini ko ammattikuntaan voidaan tiivistää seuraavasti:
- 1996 portinvartija heitti nuoren naisihmisen Vanhan portaat alas. Samaisen illan aikana allekirjoittanut heitettiin pihalle kyseisestä paikasta kun eksyin vahingossa naisten wc:n jonoon. Juuri 5min aiemmin olin lunastanut 50mk arvoisen sisäänpääsypiletin.
- 2003 kaveri heitettiin aussie barista pihalle porttivahdin toimesta kun ranskalaismies uskalsi murtaen englanniksi keskustella naisille baaritiskillä. Ilmeisesti kyyppari oli naisiin iskenyt silmänsä kun selvinpäin ollut toveri hänen toiveestaan heitettiin ulos. Oli iltapäivä ja mies tosiaan selvinpäin. Olut jäi siihen ja kun erehdyin kysymään syytä poistoon, minutkin vietiin ulos ilman selityksiä.

Tarvinneeko mainita, ettei kummassakaan puulaakissa ole tarvinnut käydä sen jälkeen. Muutoinhan minulla ei ole ollut mitään hankauksia kyseisen ammattiryhmän edustajien kanssa. Mutta kenties tässäkin asiassa negatiiviset muistot peittävät alleen positiiviset. Mitään positiivista en osaa heistä sanoa. Ehkä silloin ovat "hyviä" kun heitä ei näy? Vähän niinkuin jäkiksessä erotuomari.

Edit: vielä sen verran lisää tuosta kuitin kirjoittamisen ihanasta vaikeudesta. Tuttu portsari 90-luvulla kertoi, miten maagisesti 50000mk vuositulot muuttuivat 200000mk vuostituloiksi muutamaa vuotta ennen eläkettä. Siis vielä silloin kun viisi viimeistä vuotta määritteli eläketulon. Saapa nähdä minkälaisia vaikutuksia tällä uudistuksella on narikoiden sankarimiesten vuosituloihin,
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko tästä rivien välistä luettavavissa, että kuulut kyseiseen ammattiryhmään? Ja jos osuin oikeaan, niin mikä ajoi kyseiseen ammatinvalintaan? Ei varmaan ainakaan työn henkinen haastavuus, mainiot työajat tai loistava palkkaus.

En kuulu enää kyseiseen ammattiryhmään, vuosia sitten nuorena miehenä tein ovimiehen hommia opiskelun ohella ja myöhemmin ihan vaan lisätuloja saadakseni. Henkinen haastavuus on muuten tuossa työssä ihan omaa luokkaansa, jos vertaa ns. "normiduuneihin", usko pois :) Eipä siinä kai sen kummempaa, nykyisin en käy ravintolassa (sellaisessa jossa on poke ovella) kuin maksimissaan muutamia kertoja vuodessa. Työ oli muistaakseni ihan mukavaa, joskin "asiakkaat" olivat usein melko haastavia, johtuen juurikin ankarasta humalatilasta ja siitä, että olivat luonnollisesti omasta mielestään itse aina oikeassa ja järjestyksenvalvoja oli juurikin se typerä kahva-apina joka syö hormooneja :) En ihan helpolla tuota alkaisi päätyökseni tekemään, mutta jonkun keikan voisi mielenkiinnosta joskus tehdä.

Sen voin toki sanoa suoraan, että minulla on suuri kunnioitus vartiointi- ja järjestyksenvalvontahommissa työskenteleviä kohtaan, sitä ei tarvitse edes lukea rivien välistä. Työ on raskasta, todella heikosti arvostettua ja huonosti palkattua. Mutta se on mielestäni tervetullutta, että alasta koitetaan tehdä "vähemmän hämärää" ja että tiettyihin rikollisporukoihin kuuluvia raakataan kovalla kädellä alalta pois. Voisin sanoa ihan omasta kokemuksesta, että portsarin työ on niin vaativaa ja haastavaa, että hyviä sellaisia on melko vaikea löytää. Hyvä poke on painonsa arvoinen kultaa.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Kuulun aikamme kerjäläisiin, eli teen vko:n loppuisin portsarin hommia. Vaikka käyn salilla 4-5 kertaa viikossa, niin en ole steroidiapina enkä apina muutenkaan. Tähän joukkoon mahtuu niin monta erillaista ihmistä kuin vain voi. Osa on täysiä mulkkuja ja osa todella mukavia. Ihan samalla tavalla kuin muualla työelämässä.

Olen saanut nuorena miehenä ikuisen porttikiellon kaupungin parhaimpaan yökerhoon, kun kaaduin selvänä ravintolan rappusissa. Portsarit eivät tehneet yhtään mitään. Eivät edes kysyneet miten minulle kävi. Takaisin ei ollut tulemista, koska olin kuulemma "liian vaarallinen asiakas". Samassa paikassa heitettiin sammuneita ihmisiä ulos sen kummemmin kysymättä, osaatko yksin talvipakkasella kotiin.

Meidän 3-4 hengen ryhmä sai poliisilta erityismaininnan, että ko. hotellissa jossa olemme töissä ei ole tarvittu poliisia kahteen vuoteen tappeluiden tai muiden häiriköinnin takia. Jos joku sammuu ravintolaan, kaveri pääsee aina kotiin asti. Meillä on myös käytäntö, että jos kaveri on tarpeeksi "maistissa", talo tarjoaa ilmaiseksi kahvia tai limpparia. Osaan puhua suomea, englantia ja ruotsia, joten osaan kommunikoida hotellin asiakkaiden kanssa. Ihmiset morjestavat kaupassa nähdessään ja kaikki toimii niin kuin pitää. Se on ihan omasta asenteesta kiinni, miten tuossa hommassa pärjää.
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tähän joukkoon mahtuu niin monta erillaista ihmistä kuin vain voi. Osa on täysiä mulkkuja ja osa todella mukavia. Ihan samalla tavalla kuin muualla työelämässä.

Todella karkeasti arvioiden vuodessa minulle kertyy noin 150 kohtaamista ovimiesten kanssa. Baari-illan aikana 1-3 eri baaria, saapuessa ja lähtiessä, eli 2-6 kohtaamista per ilta. Osa toki on aina samoja, naamatuttujakin. Käyn erilaisissa paikoissa aika laidasta laitaan, istuskelupaikoista yökerhoihin. Jätän väliin vain ihan räkälät sekä onnelat, namut sun muut paikat, joissa asiakaskunnan keski-ikä taitaa olla niukin naukin 20. Viihdyn erityisen hyvin lähes missä tahansa olutravintolassa tai Kallessa.

Koska täällä on lueteltu erilaisia portsareiden suuria vääryyksiä ja kaltoinkohteluita, haluan minäkin listata omani vuoden 2013 ajalta:

- Aussie Barissa portsari ei tervehtinyt eikä ottanut katsekontaktia hymystä puhumattakaan, otti vain takin.
- Eräässä keskustan olutravintolassa on välillä töissä turhan tuttavallisesti käyttäytyvä ovimies, jonka persoonasta en pidä.
- Maxinessa narikkapalvelu oli tylyä. En viihtynyt siellä muutenkaan (liian iskupaikka), joten ei ole tarvetta käydä toista kertaa.

Loput 147 kertaa ovimies on ollut vähintään asiallinen ja kykeneväinen palveluammatin edellyttämään peruskohteliaisuuteen. Parhaimmillaan portsari on ollut todella ystävällinen, saanut minut tuntemaan itseni tervetulleeksi ja toivotuksi asiakkaaksi, päästänyt jonon ohi sekä mm. tullut oma-aloitteisesti tarkistamaan, onko pöytään pyrkivä, päihtynyt mies aiheellista ohjeistaa etsimään istumapaikka toisaalta. Vastikään Tennispalatsin William K:n nuori ovimies sai hymyn huulille kysymällä henkkareita.

Vähäisen kokemukseni perusteella sanoisin, että suurimmaksi osaksi kaikki on omasta käytöksestä kiinni. Kun käyttäytyy itse kohteliaasti, pitää huolen narikkalapustaan ja itsestään sekä kenties vieläpä tippaa, kun siihen on aihetta, saa hyvää palvelua. Umpijurrissa ja kiukutellen, rähinöiden sekä narikkamaksusta napisten ei varmaan tarvitse ihmetellä, mistä löytyy vika, jos palvelu ei ole kovin ystävällistä.
 
Viimeksi muokattu:

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parhaimmillaan portsari on ollut todella ystävällinen, saanut minut tuntemaan itseni tervetulleeksi ja toivotuksi asiakkaaksi, päästänyt jonon ohi sekä mm. tullut oma-aloitteisesti tarkistamaan, onko pöytään pyrkivä, päihtynyt mies aiheellista ohjeistaa etsimään istumapaikka toisaalta.
Tällaisen palvelun laadusta voi olla montaa mieltä :)

Omatkin vuosittaiset kohtaamiset portsarien kanssa lasketaan varmasti sadoissa ja taso on ilahduttavan korkea. Näin siis Helsingissä ja otantani on myös melko laidasta laitaan sivuuttaen pääsääntöisesti pahimmat räkälät ja onnelat, niihinkin välillä eksyen. Välillä on tympeän oloista porukkaa ovella, mutta ongelmiin joutuminen vaatii jo omaa spedeilyä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tällaisen palvelun laadusta voi olla montaa mieltä :)

Aivan varmasti joku voi pahoittaa mielensä jonon ohi kulkevasta ihmisestä :)

Etenkin vuonna 2011 isoimman MM-kisahuuman aikaan oli erityisen mukavaa, kun parin sporttibaarin ovimiehet oma-aloitteisesti ilmoittivat, että vaikka kuinka olisi täyttä niin minä pääsen ehdottomasti sisään, "etkä sitten jää sinne kilometrijonoon, tulet suoraan ovelle vaan". Joku voi pitää tällaista epäreiluna, mutta toisaalta kaikilla on mahdollisuus käyttäytyä kohteliaasti ja jättää tippiä :)
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyyllähän se välillä veetuttaa kun edellä baariin sisään menevä 18v tyttösten joukkio ei maksa narikkamaksua gorillalle ollenkaan mutta itse kun menee kohdalle ja morottaa normaalisti eikä ole kännissä kuin apina eikä näytä täysin retardille niin silti mörkö vaatii pahimmillaan 8€ suojelurahaa.

Hyvä että portsaritkin oppivat kirjoittamaan tämän uudistuksen myötä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kyyllähän se välillä veetuttaa kun edellä baariin sisään menevä 18v tyttösten joukkio ei maksa narikkamaksua gorillalle ollenkaan mutta itse kun menee kohdalle ja morottaa normaalisti eikä ole kännissä kuin apina eikä näytä täysin retardille niin silti mörkö vaatii pahimmillaan 8€ suojelurahaa.

Jos minuun viittasit, niin maksan aina narikkani, myös sellaisissa paikoissa, joissa se on vapaaehtoista. Missä muuten on narikka kahdeksan euroa? Sisäänpääsymaksu on eri asia kuin narikka ja sisäänpääsymaksu taitaa mennä ensisijaisesti ravintolalle.

Ikäarvio meni hieman pieleen, mutta laitetaan laadukkaan silmänympärysvoiteen piikkiin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos minuun viittasit, niin maksan aina narikkani, myös sellaisissa paikoissa, joissa se on vapaaehtoista. Missä muuten on narikka kahdeksan euroa? Sisäänpääsymaksu on eri asia kuin narikka ja sisäänpääsymaksu taitaa mennä ensisijaisesti ravintolalle.

Ikäarvio meni hieman pieleen, mutta laitetaan laadukkaan silmänympärysvoiteen piikkiin.

Tälläkertaa en kyllä viitannut :)

Monissakin kuppiloissa narikkahemmo on tuota 8€ ja kymppiäkin vaatinut ja näissä tapauksissa ei varmasti mene ravintolalle jos herra järjestyksenvalvojalla kerran on oikeus noin räikeästi päättää mitä kultakin veloittaa. Ja yleensä baareissa on näkyvillä sisääntullessa sisäänpääsyn/narikan hinta mutta näissä tapauksissa ei ole ollut. Erittäin yleistä erityisesti pienempien kaupunkien kuppiloissa, ainakin minulle.

Ilmeisesti sitten olen todella helposti kusetettavan oloinen.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
- 1996 portinvartija heitti nuoren naisihmisen Vanhan portaat alas. Samaisen illan aikana allekirjoittanut heitettiin pihalle kyseisestä paikasta kun eksyin vahingossa naisten wc:n jonoon. Juuri 5min aiemmin olin lunastanut 50mk arvoisen sisäänpääsypiletin.

Mielenkiintoinen juttu, koska noihin samoihin aikoihin kuulin useemmankin jutun Vanhan pokesta. Oliskohan sama idiootti kyseessä? Itte tuli oltua muutaman kerran tuolla ihan umpitunnelissa ilman ongelmia, mutta käsittääkseni joku vanhan poke tappeli asiakkaan kanssa joskus. Siis käsirysy-tappelu ja nimenomaan niin, että poke kävi käsiksi. Tottakai vastapuoli aukoi päätään, mutta anteeksiantamatonta joka tapauksessa. Ja mitä ilmeisemmin ei ollut edes mitään pahinta mahdollista provosointia.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Monissakin kuppiloissa narikkahemmo on tuota 8€ ja kymppiäkin vaatinut ja näissä tapauksissa ei varmasti mene ravintolalle jos herra järjestyksenvalvojalla kerran on oikeus noin räikeästi päättää mitä kultakin veloittaa.

En tiedä, mutta luulisin, että sisäänpääsymaksullisissa paikoissa portsarilla on lupa tai "lupa" päästää pari kaveria sisään maksamatta. Se selittäisi eron siinä, maksatko sinä kympin vaikka edellinen asiakas ei ole maksanut mitään.

Ja yleensä baareissa on näkyvillä sisääntullessa sisäänpääsyn/narikan hinta mutta näissä tapauksissa ei ole ollut. Erittäin yleistä erityisesti pienempien kaupunkien kuppiloissa, ainakin minulle.

Oho, enpä ole tällaiseen törmännyt. Nimeä piruuttasi pari paikkaa, pitää käydä joskus katsomassa, jos eksyn maakuntamatkalle :)
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ensi yöstä alkaen oviapinoilta vaaditaan täysin uutta taitoa, jota harvemmin on punttisalilla hankittu. Kuitin kirjoittamista.

Jos tämän jälkeen vielä vaaditaan eri paikoissa suojelurahaa eli kiristystä eli "eteispalvelumaksua" ilman palvelua (siis jos ei kesällä ole takkia tai laukkua narikkaan jätettäväksi), niin kuittiin voi toivottavasti sentään vaatia "palvelun" perusteet kirjattavaksi? Sen jälkeen voi sitten tehdä asiasta julkisen ja/tai tehdä valituksen mafia-tyyppisestä suojelurahasta, joka maksetaan vain körmyniskaisten bodarien pelossa.

"Asiakkaiden turvallisuuden takaamiseksi" tätä on joskus perusteltu, ja luultavasti sillä tarkoitetaan asiakkaan turvallisuutta punaniskaisten ovimiesten asiakkaaseen kohdistaman väkivallan osalta. Jos suojeluraha kouraan kilahtaa, niin asiakas armollisesti sisään vilahtaa, muuten tulee lähtö.

Mutta jatkossa siis pitäisi saada kuitti asiasta, jotta on ainakin todistusaineistoa suojelurahasta ja maksu menee verolle.

En ole koskaan sisäistänyt sitä, miksi pitäisi tyhjästä maksaa rahaa jollekin mörököllille. Eri asia, jos on takki/laukku mukana ja sen narikkaan jätän, silloin narikkamaksu on tietysti täysin perusteltu ja hyväksyttävissä, mutta tyhjästä ei pidä maksaa.

Tippikulttuuri on muutenkin saatanasta. Niissä maissa tipin maksan, joissa se kuuluu olennaisena osana maan tapoihin, en siellä ryhdy pullikoimaan maan tapoja vastaan. Mutta Suomessa se ei kuulu maan tapoihin, täällä ihmiset saavat tietääkseni palkkaa työstään, olivat he sitten tarjoilijoita, portsareita, taksikuskeja tai muita.

Joskus olen pyöristänyt ylöspäin jos on ollut oikein hyvä palvelu, mutta ei se ole mikään automaatio Suomessa antaa tippiä, eikä sitä normaalista peruspalvelusta kuuluisikaan antaa. Se kuuluu tarjoilijan tai ovimiehen toimenkuvaan, että hän osaa kantaa aterian pöytään tai avata oven. Ei sitä kukaan tippaa lähikaupan kassaakaan siitä, että hän osaa vetää tuotteen viivakoodinlukijan läpi, ilmoittaa hinnan ja sanoa kiitos, joten miksi sitten ravintolat ja baarit olisivat mitenkään poikkeus?

Kuten sanottua, jos on oikein hyvä ja aidosti ystävällinen palvelu, niin mikä ettei pikku pyöristys ole paikallaan, mutta en minä ainakaan millekään puntti-Petelle anna rahaa kouraan siitä ilosta, että hän murahtaa ovella.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vai sellasta. Täytysköhän munkin tunnustaa että 21v baarissa juoksentelun aikana en kyllä muista että olisin saanut huonoa palvelua. Tai siis sellaista joka olisi jäänyt erityisesti painamaan mieltä. Eiköhän se peili ole näille vääryyttä kärsijöille 99% se paikka mistä näkee kuka on eniten tyrinyt.

Rahan jakamisesta sen verran että tänne landelle muuttaessa ihmettelin kovasti kolikoiden jakamista ovimiesten suuntaan poislähtiessä. Kuuluu kuulema "pelin henkeen". Tuota tapaa en kyllä ole koskaan itse oppinut. Jos portsari katsoo lähtiessä perään kun kolikot jää saamatta niin sitten katsoo. Rotsin olen saanut aina siitä huolimatta mukaani eikä pippuria ole tullut silmille seuraavalla kerralla.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole koskaan sisäistänyt sitä, miksi pitäisi tyhjästä maksaa rahaa jollekin mörököllille. Eri asia, jos on takki/laukku mukana ja sen narikkaan jätän, silloin narikkamaksu on tietysti täysin perusteltu ja hyväksyttävissä, mutta tyhjästä ei pidä maksaa.

Tuossa narikkamaksussa lienee lähinnä ongelmana se, että siitä puhutaan sillä nimellä. Muutama vuosi sitten työskentelin narikassa/pokena useammissa eri mestoissa. Erittäin usein palkka muodostui nimenomaan tuosta narikasta varsinkin baareissa/yökerhoissa.

Vaikka tosiaan useissa paikoissa tämä menee nimellä narikkamaksu sisältyy siihen oikeasti koko työ. Kai se olisi sitten parempi puhua järjestyksenvalvontamaksusta.

Ainakin kaikissa paikoissa missä itse olin riitti kyllä tekemistä koko palkan edestä vaikka ei tullutkaan takkia tai muuta rompetta narikkaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tuossa narikkamaksussa lienee lähinnä ongelmana se, että siitä puhutaan sillä nimellä. Muutama vuosi sitten työskentelin narikassa/pokena useammissa eri mestoissa. Erittäin usein palkka muodostui nimenomaan tuosta narikasta varsinkin baareissa/yökerhoissa.

Vaikka tosiaan useissa paikoissa tämä menee nimellä narikkamaksu sisältyy siihen oikeasti koko työ. Kai se olisi sitten parempi puhua järjestyksenvalvontamaksusta.

Ainakin kaikissa paikoissa missä itse olin riitti kyllä tekemistä koko palkan edestä vaikka ei tullutkaan takkia tai muuta rompetta narikkaan.

Ymmärrän kyllä tuon mutta en sitä miksi järjestyksenvalvonnasta kuuluu maksaa asiakkaan eikä ravintolan? Eihän asiakas maksa suoraan muidenkaan ravintolassa työskentelevien palkkaa. Vaikka ei kait sekään tässä itsepalvelukulttuurin luvatussa maassa ole kaukana, että tarjoilijapalveluista alettaisiin periä erillistä maksua niissä paikoissa joissa asiakas ei hoida astioitaan palautuskärryyn.

Ulkomailla järjestyksenvalvojan hommia hoitavat (kai?) samalla ns. sisäänheittäjät, jotka ovat paikan henkilökuntaa - Suomessahan järkkärien hommana on ennemminkin ulosheittäminen.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ymmärrän kyllä tuon mutta en sitä miksi järjestyksenvalvonnasta kuuluu maksaa asiakkaan eikä ravintolan?

Järjestyksenvalvontahan on ulkoistettu lähes joka paikassa nykyään, eli eri firma pyörittää ovea kuin ravintolaa. Parhaissa tapauksissa vielä ovifirma maksaa ravintolalle vuokraa eteisestä, joten ravintola suorastaan tienaa siinä. Lisäksi esim. Helsingissä ovien bisnestä pyörittää monessa paikassa erilaiset liivijengit, joten homman rehellisyys voi olla vähän mitä sattuu.

Toki ravintola voisi palkata saatanan kalliilla järjestyksenvalvojat, ottaa narikan pois ovelta ja tuplata hinnat, mutta jostain syystä tämä tapa ei ole vielä yleistynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös