Jatkoajan leffakerho

  • 2 325 498
  • 12 033

Mairouh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça
Täältä myös kehut Djangolle. Kaikin puolin hyvä leffa ja juuri niin kuin edellisissä viesteissä on sanottu. Täysin siemauksin tuli nautittua ja uudelleen tulen vielä katsomaan.

Tarantinon cameo-rooli meni täysin ohi ja nyt jumitan koko yön miettien, että missä kohtaa hän oli.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
On kyllä mielenkiintoinen juttu tämä Tarantinon osakseen saama valtaisa fanitus ja mistä se, että mistä se oikein tulee?

Täytyy vastata tähän kun diggailen Tarantinon elokuvia, mutta olen itsekin ollut allerginen Tarantinomanialle. Ja yleensäkin yhteisölliset asiat ärsyttävät minua ja saavat helposti aikaan vastareaktion. Haluan olla erilainen. Olen hipsteri. Niin sinäkin. Älä ole. Koe subjektiivisesti, näe objektiivisesti.

Eihän elokuvataiteessa ole aina pyrkimys mihinkään elämää suurempaan taiteeseen. Se, että Tarantinoa arvostetaan korkealle ei tarkoita sitä että Tarantinon elokuvissa pitäisi olla jotain maata mullistavaa. Tarantinon suuruus on siinä, että sen elokuvat yksinkertaisesti toimivat. Siinä on kaikki mitä elokuvalta haluan - mukavan katselukokemuksen. Tarantinon elokuvat ovat mukavan yksinkertaisia, ne on rakennettu toimivin tyylikeinoin ja mikä parasta, niissä viihtyy. Tämä on se asia miksi Tarantinoa arvostetaan. Less is sometimes more ja yksinkertaisuus on joskus neroutta.

Mikä on sitten yliarvostamista ja mikä ei? Katsot leffan ilman ennakkoluuloja. Sanot tykkäsitkö vai et. Hyvin monet tykkäävät Tarantinon leffoista, ehkä ne silloin ansaitsevat arvostuksensa.

Kaikki ei tietenkään tykkää kaikesta. Mitkä ovat muuten Midninght Rambler sinun lempielokuviasi ja mikä niistä tekee niin hyviä?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarantino on paljolti tribuuttiohjaaja. Melkeinpä kaikki hänen elokuvansa on kumartaneet jollekin tietylle vähän vanhemmalle elokuvan lajityypille. Tarantinolla on todella laaja elokuvatietämys ja hän hyödyntää sitä tekemisissään. Ei nyt tosiaan voida sanoa, että olisi mikään super omaperäinen tai uutta luova ohjaaja, ellei juuri siinä, miten kasaa vaikutteista omanlaisen sinänsä hänen kädenjäljekseen tunnistettavan teoksen.

Mies on kuitenkin rehellinen siinä missä tekee, eikä peitä niitä vaikutteitaan tai esitä keksineensä pyörän uudelleen. Näitäkin henkilöitä tarvitaan joka taiteen lajissa. Kyse onkin siinä, osaako sen vanhan jo tehdyn hyödyntämisen tehdä tyylilla vai ei. Tarantino pääasiassa osaa ja se on hänen valttinsa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

..Tarantinon suuruus on siinä, että sen elokuvat yksinkertaisesti toimivat. Siinä on kaikki mitä elokuvalta haluan - mukavan katselukokemuksen...

Hyvää pohdiskelua sulta kokonaisuudessaan.

Omalta osaltani haluaisin lisätä tähän sen verran, että henk.koht tykkään Tarantinosta samasta syystä, kuin Woody Allenista (jotka siis ohjaajina ovat varmaankin muuten aika kaukana toisistaan):

Toimivat dialogit, joskus monologitkin.

Toki hieman eri lähtökohdista ja näkökulmista, Allenin luomat pöytäkeskustelut ovat yleensä todella älykkäitä tai tarkoituksellisen "näennäisälykkäitä". Tarantino taas osaa loistavasti yhdistää huumoria ja konfliktia keskenään.

Christopher Waltz on kyllä ihan huikea äijä, enkä ihmettele miksi hänestä on kuoriutumassa Quentinin luottomies. Tosin jos olen ymmärtänyt oikein, niin kaikki Hollywoodin huippuohjaajat repivät Walzia tätä nykyä eri suuntiin, haluten tämän omiin projekteihinsa. Katsotaan riittääkö aikaa Tarantinolle ihan jokaiseen leffaan, tuskinpa vain.

Haluan loppuun silti lisätä, etten arvosta Tarantinoa ohjaajana ehkä ihan yhtä paljon kuin käsikirjoittajana. Kuten ufon kaakao joka tapauksessa jo sanoikin: toimivia, mukavia katselukokemuksia.

Allen taas tavoittaa kuvauksellaan ihmisestä ja asioista sellaisia herkkiä ja humaaneja puolia, kauniita asioita ja paikkoja, joihin Tarantino ei kaikessa ironiassaan ehkä edes pystyisi. Siinä mielessä Allen on itselleni parempi ohjaajana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset L. Paraskelle ja Pakkiparille suosituksista, toki muutkin saavat niitä vielä heitellä.

Tuon Wargamesin olen joskus muksuna katsonut, ja voisi olla aika kovaa retrokamaa peleineen. En tiedä sitten, toimisiko se jo itseään vastaan. Olikohan tuo kuinka komiisesti toteutettu leffa?

Punaisen lokakuun metsästystä suositteli yksi kollegakin, kun kahvipöydässä kysäisin asiaa. En ole tuota katsonut itse, mutta ehkä vilkaisen. Toinen heitto oli Rocky IV, jonka olen joskus junnuna katsonut. Jälkimmäinen on ainakin legendaarinen hahmo, jonka teinitkin tietävät yleensä.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Olen tässä jo jonkin aikaa aikonut katsoa Brad Pittin tähdittämän Moneyball-elokuvan ja nyt olen saanut sen aikaiseksi. Heti aluksi pitää sanoa, että Moneyball on sellainen elokuva, joka ansaitsee tulla katsotuksi. Se on suoraan sanottuna erinomainen. Se on todella hyvin käsikirjoitettu, se on erinomaisesti ohjattu ja se samalla loistavasti näytelty. Brad Pitt ja Jonah Hill saivat ansaitusti Oscar ehdokkuudet rooleistaan, Pitt pääosastaan ja Hill sivuosastaan.

Pidin kanssa Moneyball -elokuvasta paljon. Vaikka en tunnekaan baseball -maailmaa, tempasi elokuva minut täysillä mukaansa. Hieman saman tyyppinen elokuva ja miltei yhtä hyvä on Eastwoodin tähdittämä leffa Takaisin pelissä. Leffa liittyy baseballin kykyjenetsintämaailmaan ja on myös varsin viihdyttävää katsottavaa.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Katsoin viime yönä Jay Roachin ohjaaman komedian The Campaign, joka kertoo yllättäen kampanjasta, tarkemmin sanottuna vaalikampanjasta Amerikassa. Pääosissa olivat mm. Will Ferrell ja Zach Galifianakis.

Will Ferrell on yksi suosikeistani komedianäyttelijöistä, eikä hän pettänyt tälläkään kertaa. The Campaign on perushyvä kreisikomedia, jota voin suositella kaikille komedioista tykkääville.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Kävin katsomassa vuonna 85 elokuvan ja oli kyllä iso pettymys. Sinänsä harmi, sillä teatteriesityksestä pidin todella paljon (huolimatta Hintsasesta)

Elokuva oli paikoittain jopa tylsä. Pitkiä tuijottelukohtauksia ja väliin joku yhden lauseen repliikki, joiden oli kai tarkoitus olla hauskoja. Ei toiminut elokuvassa vaikka teatterissa naurattikin (ja ehkä ei siksi enää elokuvassa).

Elokuvassa keskityttiin liikaa rakkaustarinaan, joka on rakkaustarinana ontto ja huono. Teatteriesitys perustui lähestulkoon kokonaan musiikkiin ja rakkaustarina oli kyhätty vain biisejä varten ja antamaan niiden esittämiselle edes jonkun viitekehyksen.

Elokuvakin olisi voinut toimia paremmin musikaalina. Nyt kun biisit olivat taka-alalla jäi jotenkin sellainen fiilis, että miksi tälläinen leffa on ylipäätään tehty??

Elokuvan parasta antia oli upeat maisemakuvat Tampereesta, joilla Tampere saatiin näyttämään hienolta paikalta! Lisäksi oli Silvennoisen krapularyyppyn odottelu, joka sai edes vähän naurattamaan

Ehkä jos ei olisi käynyt katsomassa teatteriversiota niin olisi vielä mennyt, mutta kun olin niin arvosanana huono. En suosittele ainakaan niille, jotka ovat teatterissa käyneet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

Tämä taitaa mennä ainakin itsellä katseluun. Tähän liittyen, taannoinen Kennedy -minisarja oli mielestäni aika hyvä. Kinnear sopi rooliinsa.

Rocky nelonen on aika lyhyt, sopisi sikäli palettiin hyvin. Se olisi katseltu reilussa kahdessa oppitunnissa. Samaan aikaan oppilaat pakertavat siis esseitä kotiduuninaan, joten pelkkää leffa tämä touhu ei ole.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuo Lincoln oli kyllä kehujen arvoinen elokuva. Spielberg jätti tälläkertaa ne perinteiset mahtipontisuudet pois ja teki dialogiin ja näyttelijäsuorituksiin perustuvan draaman. Daniel Day-Lewisin lisäksi Tommy-Lee Jones ja James Spader olivat pirun hyviä rooleissaan.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kävin katsomassa vuonna 85 elokuvan ja oli kyllä iso pettymys. Sinänsä harmi, sillä teatteriesityksestä pidin todella paljon (huolimatta Hintsasesta)

Elokuva oli paikoittain jopa tylsä. Pitkiä tuijottelukohtauksia ja väliin joku yhden lauseen repliikki, joiden oli kai tarkoitus olla hauskoja. Ei toiminut elokuvassa vaikka teatterissa naurattikin (ja ehkä ei siksi enää elokuvassa).

Elokuvassa keskityttiin liikaa rakkaustarinaan, joka on rakkaustarinana ontto ja huono. Teatteriesitys perustui lähestulkoon kokonaan musiikkiin ja rakkaustarina oli kyhätty vain biisejä varten ja antamaan niiden esittämiselle edes jonkun viitekehyksen.

Elokuvakin olisi voinut toimia paremmin musikaalina. Nyt kun biisit olivat taka-alalla jäi jotenkin sellainen fiilis, että miksi tälläinen leffa on ylipäätään tehty??

Elokuvan parasta antia oli upeat maisemakuvat Tampereesta, joilla Tampere saatiin näyttämään hienolta paikalta! Lisäksi oli Silvennoisen krapularyyppyn odottelu, joka sai edes vähän naurattamaan

Ehkä jos ei olisi käynyt katsomassa teatteriversiota niin olisi vielä mennyt, mutta kun olin niin arvosanana huono. En suosittele ainakaan niille, jotka ovat teatterissa käyneet.

Niin. Olihan se vähän turhan alleviivaava ja kliseinen. Muutamia hyviä kohtauksia ja heittoja etenkin Silvennoiselta. Myös Maasola teki hyvän roolisuorituksen. Maisemakuvauksena tykkäsin, sillä Tampere on ns. kakkoskaupunkini tällä hetkellä (tai siis niin kauan kuin opinnot on ohitse lopullisesti). Koivusalon leffaksi pettymys, odotin enemmän.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Quentin Tarantino ja Django Unchained.

Tänään tuli sitten nähtyä Tarantinon uusin leffa Django... Lähdin leffaan hiukan varautuneena, koska näkemäni traileri ei oikein vakuuttanut minua mutta jo hyvin pian leffan alun jälkeen nautin kaikesta näkemästäni täysin rinnoin ja edelliseen Tarantinoon verrattuna nyt astuttiin vähintäänkin pari porrasta ylemmälle tasolle vaikka ei Kunniattomat paskiaisetkaan huono elokuva missään nimessä ollut.

Tavallisesti Tarantinon elokuvissa dialogi on todella loistavaa ja sitä se oli Djangossakin. Kieli oli soljuvaa ja tunteikasta ja minusta esim. sanaan "nigger" oli saatu juuri oikeanlainen asenne ja halventava kuvaus, se lausuttiin minusta monasti - liki aina - juuri oikealla tavalla ja oikealla asenteella, juuri siten kuten neekereitä vihaava ja inhoava valkoinen sen voisi lausuakin! Ja toisaalta Stephenin suusta kuultuna sanassa oli juuri oikea sävy ja se piti sisällään halveksuntaa kohdetta kohtaan mutta samalla siitä kuulsi tunne kunnioitusta isäntää kohtaan vaikka aina sanallisesti näin ei voinut luullakaan. Hienoa kielellistä ilmaisua!

Pidin myös musiikista oikein paljon. Yleisesti en todellakaan pidä rapista, itseasiassa likimain inhoan sitä, mutta tässä elokuvassa ne hetket jolloin taustalta kuului rap olivat hienoja ja minusta Tarantinolta oivallinen ja rohkea veto ottaa perinteisempien kappaleiden lisäksi mukaan tunnelmaltaan hiukan epäsovinnaisempaa rapia, se oli hieno lisä leffaan! Voisinpa jopa kuvitella ostavani leffan soundtrackin jos sellainen on tuloillaan myyntiin.

Entäpä sitten näyttelijasuoritukset? Minusta kauttaaltaan, pienet roolit mukaan lukien, roolitus oli hienosti suoritettu ja vakuuttaavaa! Tietty suuret roolit, kuten DiCaprio, Waltz, Jakcson sekä Foxx oli hienosti rakennettuja ja kuvattuja. Kyllä - pidin myös Foxxin valinnasta ja nyt minun on vaikea kuvitella jotain muuta "neekeriä" Foxxin tilalle! Hieno oli myös Tarantinon "räjähtävä" roolisuoritus!

Leffassa esiintynyt väkivalta oli juuri oikeanlaista, se oli paikoin voimallista ja jopa yliampuvaa mutta - perkele - jokainen tiesi, että nyt sattuu ja pahasti. Ei mitään miljoonaa kertaa turpiin vetoa ja vielä noustaan ylös kuin mitään ei olisi tapahtunut vaan tylyjä iskuja, vasaralla hakkaamisia, ruoskan viuhuntaa ja tietty luotien repimiä kehoja!

Omalla listallani Django Unchained nousee ehdottomasti parhaimpien Tarantino-leffojen joukkoon. Riippuen hetkestä ja tunnelmasta niin onko neljäs tai kolmas mutta kärki on jotakuinkin seuraava: Reservoir Dogs, Jackie Brown, Pulp fiction ja Django Unchained.

Minusta leffa oli Tarantinolta hieno kunnianosoitus spagetti-westernejä kohtaan tai yleensäkin lännenelokuvia kohtaan! Omanlaisensa näkemys mutta hieno ja karu sellainen!

vlad.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
En ole koskaan ollut mikään Adam Sandler fani mutta katsoin eilen Klik! leffan jo toistamiseen. Kyseessä on mielestäni Sandlerin paras leffa. Tämä on komedia mutta loppua kohti ihan koskettava kun asiat laitetaan tärkeysjärjestykseen. Perhe vs työ -teemaa joka on hyvin ajankohtainen monelle meistä.

Btw G.I. Joe: Kostosta tullut uusi trailer, veikkaan että hakkaa kyllä The Rise of Cobran.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Btw G.I. Joe: Kostosta tullut uusi trailer, veikkaan että hakkaa kyllä The Rise of Cobran.
Siihen ei kyllä paljoa vaadita, oli meinaan sen verran onneton räpellys se leffa. Trailerin perusteella tässä uudessa leffassa on sentäs vähän päästy lähemmäs alkuperäisen tunnelmaa ja jätetty kaikenlaiset robopuvut pois. Lisäksi ninja-äksöniä tuntuisi olevan riittävästi, mikä onkin tärkeää.

Ei nyt mitään superia uskalla tuoltakaan odottaa, mutta jos nyt edes kunnioittaisi hiukan aihepiiriä, niin olisin tyytyväinen. On tuohon ainakin ihan hyviä näyttelijöitä hommattu: Bruce Willis, Dwayne Johmson ja Ray Stevenson.
 

Theone

Jäsen
Samassa gaalassa yleisön mielestä parhaana elokuvana palkittiin Painajainen merellä... En ole nähnyt sitäkään ja tiedän kohdeyleisön olevan vannoutunutta, mutta hankalaa nähdä miten se olisi siltikään voittanut esimerkiksi Iron Skyn ilman tulosten vääristelyä.

Makuja on monia, en ole tosin nähnyt tuota Painajainen merellä leffaa, enkä meinannut nähdäkkään ja voisin kuvitella sen olevan melkoista kuraa mutta mainitsemasi Iron Sky on luultavasti ylihypetetyin suomalainen elokuva ikinä. Täyttä paskaa alusta loppuun ja en ole vieläkään toipunut siitä myötähäpeästä jonka Perikadosta lainattu kohtaus sai aikaan, parodiaakin voi tehdä hyvin. Se, että leffa näyttää välillä ihan kivalle ei ole mielestäni mikään meriitti jos elokuvassa ei ole mitään muuta sisältöä. Se, että elokuvaan on sijoitettu x euroa ei tee elokuvasta vielä hyvää. Itse lasken kyseisen rainan samaan sarjaan salkkarileffan kanssa, onko se juuri tuo Painajainen merellä? Fanipojat tykkäävät ja muille tuo on täysin yhdentekevä tekele, kuitenkin huomattava parannus kavereiden edelliseen tuotantoon. Sitä ei pystynyt edes loppuun katsomaan, oli se niin huono.

Yhden Jussin tuo näytti saavan. Tuossakin on tosin se yksi liikaa mutta jos enemmän olisi tullut, niin olisi voitu kysellä onko tuloksia vääristelty tai onko tuomaristo ymmärtänyt tehtävänsä. Jos tuossa on suomalaisen elokuvan tulevaisuus ja sen suurimmat toivot (kuten jossain mainittiin), niin ei kovinkaan valoisa tulevaisuus suomalaisella elokuvalla ole. Ei jatkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Samassa gaalassa yleisön mielestä parhaana elokuvana palkittiin Painajainen merellä...

Salkkarifaneja piisaa. "Oikeilla" elokuvantekijöillä oli muuten vähän vaivautuneita ilmeitä kun tuo voittaja ilmoitettiin.

Illan vaivaannuttavin esiityjä oli kuitenkin Mikko Leppilampi, minkä on näemmä Iltasanomissakin noteerattu. Se paras miesnäyttelijä, joka joutui hyppimään kun ei keksinyt mitään sanottavaa oli sen sijaan ihan sympaattinen.
 
Viimeksi muokattu:

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Myöntääkö joku katsoneensa elokuvan Kohta 18? Millanen pätkä kyseessä?

Mä kävin aikanaan katsomassa sen leffassa. Mun mielestä se oli ihan hyvä. Vähän sellainen dokumenttityyppinen leffa helsinkiläisten 17-vuotiaiden elämästä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Arskan ensimmäinen comeback-leffa The Last Stand joka saa Suomen ensi-iltansa 8.3 oli jenkeissä suuri floppi taloudellisesti. Parissa viikossa kassatuloja vain 10M ja nopea poistuminen takavasemmalle. Voiko kymmenen vuotta politiikassa vaikuttaa sitten noin paljon että elokuvissakävijät ovat Schwarzeneggerin jo kokonaan unohtaneet ja nuoremmalle yleisölle ei enää perinteinen toiminta-elokuva kelpaa, vaan toimintaleffojen tähdillä pitää 2000-luvulla olla sukkahousut, viitta ja supervoimia tai sitten toimintaan pitää sulloa jotain suurempaa viitekehystä.

Suuri osa leffan nähneistä ovat kehuneet sitä ja imdb:ssa ka. 7.1. Leffaa kehuneet lienevät eläneet nuoruutensa 80-luvulla.

Linkki youtubeen
 

andrre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maple Leafs, Jokerit, New York Giants
Myöntääkö joku katsoneensa elokuvan Kohta 18? Millanen pätkä kyseessä?

En muista miksi, mutta jostain syystä tuokin leffa tuli nähtyä. Kotimaiseksi pätkäksi ihan pätevä, kuvasi suhteellisen uskottavasti nuorten elämää. Ihan katsomisen arvoinen, muttei erityisen muistettava.

Jos jotain negatiivista haluaa hakea, niin näyttelijät eivät kuitenkaan aivan alaikäisiltä näyttäneet tai tuntuneet. Näemmä voitti parhaan käsikirjoituksen palkinnon, ei varmasti aiheetta.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kävin viime viikolla katsomassa Juoppuhullun päiväkirjan. En ole lukenut yhtään Juha Vuorisen kirjaa, niin ajattelin, että jospa sitä (ilmaislipulla) kävisi tuon katsomassa, voisihan se elokuvana toimia, kunhan ei odota mitään elokuvahistorian merkkiteosta. Odotukset olivat siis kohtuu alhaalla mutta elokuva alitti nekin odotukset. Näkemättä paskaa ja nähtynä paskaa. Siis huonoa paskaa. Toki nyt pari kertaa naurahdin, annan elokuvalle viihdearvosanan 2/5. Ei se ihan pahin mahdollinen pohjanoteeraus ollut, vaikka huono olikin.

Kun on puhetta ollut, niin Iron Sky oli (viime toukokuussa nähtynä) pettymys. Ainesta olisi ollut vaan jotenkin se leffa oli pilattu. Tylsä se oikeastaan oli. Alussa näytti hyvältä mutta sitten ei riittävästi tapahtunutkaan. Annetaan nyt arvosana 2,5/5.

Miss Farkku-Suomi oli sen sijaan yllättävänkin mukava elokuva omassa pienimuotoisuudessaan. Tokihan tapahtumat sijoittuvat kotikaupunkiini, niin tiedä sitten, että vaikuttiko tuo minkä verran siihen, että pidin elokuvasta. Arvosanaksi annan 4/5. Elokuvassa Valden eli Kauko Röyhkän lukioaine oli kuin suoraan omalta näppäimistöltäni, Oulu - Paska kaupunni -ketjusta syksyltä 2008...
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Olen lukenut Stieg Larssonin Millenium-trilogian ensimmäisen osan Miehet jotka vihaavat naisia. Sain nyt käsiini trilogiaan perustuvan The Girl with the drangon tattoo-elokuvan. Kysymys kuuluukin: Kestääkö tuota elokuvaa katsoa ennen muiden osien lukemista, vai käsitelläänkö tuossa muiden osien aiheita? Takakannesta ei ota selvää onko kyseessä leffa ensimmäisestä osasta, vai koko trilogiasta. Kestoa leffalla kuitenkin 2h32min.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse en ole lukenut noita kirjoja, koska kirjat ovat ihmisille jotka tykkäävät lukemisesta, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että TGWDT on kirjasarjan ensimmäinen osa, MJVN.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Walerian Borowczyk: La bête - Pedon vallassa.

Kyseessä on leikkaamaton director's cut versio tästä kansainvälistäkin kohua nostattaneesta elokuvasta, joka oli Englannissa kielletty kokonaist 25 vuoden ajan. Hankin tämän elokuvan kokoelmiini oikeastaan kiinnostuksesta ja erityisesti Mustan Nuolen viesti tähän ketjuun samaisesta elokuvasta lopullisesti sinetöi halun saaja ja nähdä tämä kohuttu elokuva.

Olihan elokuva omanlaisensa tuotos ja tarjosi surrealistisia näkymiä ja sensuellia erotiikkaa, erityisesti Sirpa Lanen näyttelemissä kohtuksissa mutta kyllä muutenkin katsojalle, alun kenties hiukan liian pitkän johdannon jälkeen, näytettiin fantasiointeja jotka kenties aikanaan jopa pornon puolelle joidenkin mielestä voitiin laskea. Ei kuitenkaan minusta, sensuellista ja kiehtovasta eroottisesta näkymien viljelemisestä tässä filmissä oli kyse.

Tietyt tapahtumat ja kuvaukset, kuten orin astuminen tammansa, voivat varmasti nostattaa kummeksuntaa ja kenties jotakuta voi ahdistaakin se, että toimitus niin intensiivisesti ja lähiotoksin näytettiin tässä Borowczykn filmatisoinnissa. Minusta tämä kuvaus- ja kerrontatapa on kuitenkin täysin perusteltu, toki kenties olisi voinut olla hiukan lyhyempi kuten kaikkiaan alun johdanto olisi voinut olla otteeltaan selkeämpi ja tiukempi - joku viitisen minuuttia pois siitä niin elokuvan kerronta olisi ollut voimallisempaa ja ponnekkaampaa.

Näyttelijätyöstä nyt ei pahemmin kannata kirjoitella, paikoin hiukan amatöörimäistä ja osoittelevaa mutta sopii kaikkiaan tähän elokuvaan. Kiehtovia vihjailuja elokuva piti sisällään, kuten papin ja hänen seuranaan olevien poikien välinen kommunikointi ja paikoin intiimi yhteydenpito. Aivan kuin Borowczyk olisi tiennyt millä tapaa osa katolisista papeista toimii ja ovatko he kyenneet jättämään lihalliset himonsa taakseen. Kenties omia kokemuksia ja näkemyksiä Borowczykillä näissä kohdin elokuvaa, tai sitten normaaliin papin ja poikain väliseen kanssakäyntiin oli tietoisesti haettu vihjailevia eleitä ja otoksia provosoidakseen kirkkoa.

Sanotaan, että tämä elokuva on nähtävä voidakseen ymmärtää sen - jos se sittenkään on ymmärrettävissä!

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Studio Ghibli - Hayao Miyazaki -elokuva ja Porco Rosso.

Jälleen yksi syy sille miksi parhaimmat japanilaiset animaatiot ovat valovuoden edellä monien muiden maiden vastaavia tuotantoja. Toisaalta on tietenkin huomioitava se tosiasia, että japanistakin tulee paljon sellaisia animaatioleffoja joita ei välttämättä kannata katsoa mutta parhaimmat niistä ovat todella laadukkaita ja kiehtovia. Mutta Porco Rossokaan ei parhaimmaksi laadukkuudestaan ja miellyttävääydestään huolimatta noussut vaan edelleen mielestäni paras japanilainen animaatio - ja itseasiassa paras näkemäni animaatio - on japanilainen Tulikärpästen hauta (Hotaru no Haka), jota voisin pitää sikälikin merkittävänä teoksena, että se kuuluu kaikkien sotaelokuvien parhaimmistoon vaikka ei itse sotaa juuri kuvaakaan vaan elämää lasten silmin selustassa.

Mutta Porco Rosso nousee ehdottomasti parhaimpien japanilaisten animaatioiden listallani todella korkealle, sen yläpuolellä nyt on ehdottomasti yllä mainitsemani Tulikärpästen hauta, samoin loistava tulevaisuuden visio Ghost in the Shell (Kôkaku kidôtai) nousee Porco Rosson edelle mutta tämän jälkeen onkin todella vaikea löytää näkemistäni japanilaisista animaatioista tätä parempaa. Tosin olen nähnyt vain reilut kymmenen japanilaista animaatiota, joten otanta ei ole suuren suuri.

Porco Rosso oli miellyttävä, tietyssä mielessä ihmisläheinen ja tavallaan näin piirteitä itsestänikin siinä - ainainen pakenija - ja aihepiiriltään kiehtova kuvaelma maailmasta ensimmäisen maailmansodan jälkeen, jolloin Välimeren villejä taistelijoita olivat ilmarosvot ja heitä vastaan taistelevat palkkiometsästäjät, kuten Porco Rosso.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omasta mielestäni Porco Rosso on näkemistäni Miyazakin elokuvista heikoin. Siinä on toki hienoja kohtauksia ja periaatteessa mainio idea, mutta jotenkin siihen ei miehen monen muun elokuvan tapaan pääse oikein samalla tavalla sisälle. Se tarpeellinen syvällisyys puuttuu.

Jos Miyazakista puhutaan, niin hänen elokuvistaan kolme parasta on (kenties jopa tässä järjestyksessä): Nausicaä of the Valley of the Wind (Tuulen laakson Nausicaä), Spirited Away (Henkien kätkemä) ja Laputa Castle in the Sky. Princess Mononoke peesaa siellä perässä.

Nausicaä on visuaalisesti häikäisevän upea dystopiakuvaus, jossa on sanomaa, mutta ei kuitenkaan onneksi liian alleviivaavasti. Mikään lastenelokuva se ei suinkaan ole, vaan aikuisetkin saa siitä todella paljon irti.

Henkien kätkemä on ensimmäinen näkemäni Miyazakin elokuva ja ihastuin siihen välittömästi. Todella emotionaalisesti vaikuttava satu, jossa on aika rankkojakin juttuja, joten ihan pienimmille ei välttämättä sovi. Todellista mielikuvituksen ilotulitusta.

Laputa on myös todella mielikuvituksellinen ja vauhdikas, mutta myös runsain mitoin draaman aineksia sisältävä kuvaus ihmisen ahneudesta. Varsinkin elokuvan loppupuoli on todella kaunista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös