Kylläpäs tuntuu olevan vaikea asia ymmärtää..
Viestin lähetti Fläppis
Muakin kiinnostaa nuo tilastot. Mistäs niitä pääsisi tarkistelemaan? Laitatko vaikka linkin.
Saako kysyä varovasti, että mistä päin maailmaa sitä herra on? Asut toista vuotta Ruotsissa ja käytät Suomeen viitatessa muotoa "maahanne". Et siis luultavastikkaan ole Suomen kansalainen.
Kumman hyvin suomen kieli kuitenkin tuntuu sujuvan, vaikka toisen kotimaisen kohdalla olikin "hiukan" ongelmia. Mutta tosiaan, missäpäin olet oppinut noin hyvää finlandskin kieltä puhumaan?
Luin artikkelin ja siihen liittyvän tilaston, jostakin ruotsalaisesta aikakausilehdestä jota en nyt muista. Siinä oltiin paneuduttu asiaan kunnolla, ja haastateltu eri maiden edustajia. Myöntänet itsekkin että Suomea ei kauheesti noteerata ystävällisenä kansana ulkomaisten keskuudessa.
NO jos mulla on ongelmia ruotsini kanssa, joka ei suikaan ole äidinkieleni, niin sulla tuntuu olevan ongelmia vielä sen äidinkielesikin kanssa. Vai osaatko jo lukea? Nimittäin aikasemmassa viestissäni totesin jotenkin näin: " Olen suomalainen joka asuu nyt toista vuotta ruotsissa". Niin minkähän maalainen mä silloin olen, kenties Länsi-Meksikosta?
Eli luetaan niitä viestejä, jooko?
Olen asunut Ruotsin lisäksi mm. Ranskassa, Kanadassa ja Italiassa, joten mulla on vertailupohjaa tälle ystävällisyys keskustelulle. Toki saahan näistä asioista eri mieltäkin olla..
Designerille sen verran, että kuten totesin poikkeuksia löytyy varmasti myös sieltä Suomesta. Väität olevasi hyvin käyttäytyvä ihminen, kysynkin käyttäydytkö nyt esimerkiksi hyvin minua kohtaan? Se että arvostelet sitä että asun ruotsissa on erittäin alaarvoista käyttätymistä.
Lisäksi tämä suomalaisten miesten harrastama "hurriviha" ei todellakaan ole täällä Ruotsissa mikään vitsi. Sitä ihmetellään täällä suuresti, koska koskaan Ruotsi ei ole Suomea pulaan jättänyt esim.historian valossa. No jääkiekossa ollaan parempia, mutta se nyt on kuitenkin tässä maailmassa pieni asia..
Krobbe: Olen suomalainen, ja käytän suomalaisista te muotoa, koska asun nyt ruotsissa. Eli no big deal...