Ystävällisiä ihmisiä...

  • 5 171
  • 41

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Niin, haluaisin avata uuden ketjun ystävällisten ihmisten kunniaksi. Tuskinpa he tätä lukevat, mutta kuitenkin. Haluan kertoa omasta kokemuksestani, joka tapahtui tässä yksi päivä käydessäni Helsingissä. Kallion seuduille ajoin autolla, ja ajaessani taskuparkkiin, eräs mies tuli paikalle kuin tyhjästä ja alkoi antaa ohjeita näyttäen käsillään kuinka paljon oli vielä tilaa ja toimi kuin liikennepoliisi auttaen mukavasti siihen ruutuun. Huh, olipas mukava tyyppi. Ei ole koskaan ennen tuollaistakaan sattunut. No, samalla reissulla sitten Finnair-Stadiumin edessä ollessani menossa ostamaan parkkilippua, eräs mukava nainen tuli paikalle ja kysyi haluanko lähes käyttämättömän lipun jossa oli vielä tunti parkkiaikaa jäljellä. Kiitoksia vaan siitäkin kovasti. Eihän se nyt paljoa maksa, mutta kummasti vaan mieliala kohoaa tällaisten episodien jälkeen. Tuntee itsensä jotenkin tervetulleeksi....olen hyvin otettu. Tätä en unohda. Ehkä joskus itsekin otan mallia.

Kiittäkää toki itsekin edes symbolisesti vaikka tässä ketjussa tällaisia ihmisiä, jotka tuovat piristystä päivään...
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Ystävällisyyteen pätee hyvin tuo sanonta että "tee muille niin kuin haluaisit itsellesikin tehtävän". Todennäköisempää on että silloin itsekin saa ystävällistä kohtelua osakseen. Pyrin itse aina olemaan ystävällinen mutta joissain asioissa on vielä parannettavaa. Mutta silloin kun on ollut ystävällinen niin mieli on todella korkealla, siitäkin huolimatta vaikka aina ei kiitosta saa.

Joka tapauksessa aina joskus saa ystävällistä kohtelua osakseen ja kiitos siitä kaikille jotka ovat sitä osoittaneet.
 

Ketjukaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KalPa, Ilves, Blues
Mulle on itseasiassa ollut oma maikkani ystävällinen ihminen. :) Hän on auttanut minua kaikenlaisissa koulutehtävissä, ja siksi hän on semmoinen ystävällinen ihminen. Maikat kyllä yleensä ovat, mutta niinkuin meidän puukässä maikka, ei auttanu niinkuin meitä ollenkaan. Se vaan istuskeli siellä ja selitti vaan että mitä piti tehdä, eikä sitten sen ohjeista saanut mitään selkoa.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitokset erityisesti näille ihmisille:

Muutama kesä sitten oltiin menossa juhannukseksi Keuruulle äidin kyydillä, ukin autolla. Sattuipa sitten niin ikävästi, että vastaan tulleen rekan rengas puhkesi juuri kun me oltiin ajamassa siitä ohi. Ei siinä mitään jos vaan kumia olis lennelly, mutta sieltä irtosikin jotain kiinnikkeitä ja meidän autosta puhkesi rengas. Kukaan meistä ei osannut vaihtaa rengasta, eikä meillä ollut hajuakaan, missä ukin auton vararengas on.

Niinpä meidän takana ajanut, Jyväskylästä Vaasaan matkalla ollut miesautoilija pysähtyi ja hoiti tilanteen kunnialla. Neuvoipa vielä käymään rekkakuskin luona vaatimassa korvausta renkaasta ja pilalle menneestä vanteesta. KIITOS!

Tänä keväänä olin menossa pikkusiskon luokan konserttiin ja olin juuri ostamassa lippua (7€) kun joku naishenkilö antoi käteeni lipun, joka oli jäänyt heidän porukaltaan yli. Sanoi tekevänsä lahjoituksen ja siitä tuli hyvä mieli. KIITOS!

Varmasti olisi monia muitakin ihmisiä, joita voisin kiittää, mutta tässä olivat ne, jotka nyt tulivat mieleen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Chip
Kiitokset erityisesti näille ihmisille:
Kukaan meistä ei osannut vaihtaa rengasta, eikä meillä ollut hajuakaan, missä ukin auton vararengas on.



>>> Siis hetkinen, ajoiko JOKU siitä teidän porukasta sitä autoanne? Tuntuu vaan niin ääliömäiseltä ettei ajokortin omaava henkilö osaa vaihtaa rengasta? Tai edes tiedä missä vararengas on... nyt meni tahattoman komiikan puolelle pahasti. Tiesikö se kuski miten ovet avataan ja suljetaan? Jos tiesi, niin luulisi silloin tietävän vähän muutakin. Vai onko Suomessa todellakin tällaisia "autoilijoita" jotka lähtevät tien päälle esim. talvella kun pakkasta on - 25 astetta varusteinaan t-paita ja verkkarit. Eihän muuta tarvitse kun auto on lähtiessä lämpöisessä autotallissa ja lohkolämmitin lämmittää moottorin ja sisätilat. MITÄS SITTEN, kun se auto joskus saattaa levitä jonnekin korpeen tuossa pakkasessa? Missä ovat toppatakit ja muut talvikuteet? Eikä se kännykän akku kovin kauan tuossa kelissä "elä"...

Anteeksi, meni ohi otsikon... rupesi vaan potuttamaan tuo ihmisten avuttomuus... onhan se aina hienoa että ystävällisiä ihmisä löytyy...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Predator
Tuntuu vaan niin ääliömäiseltä ettei ajokortin omaava henkilö osaa vaihtaa rengasta?

Noh noh, eihän sitä kaikkea tartte osata... Ei kaikki (naiset?) todellakaan osaa vaihtaa rengasta, eikä sitä taideta opettaa autokoulussakaan (itse muistan kyllä nauraneeni, kun minulta kysyttiin haluanko kokeilla tankkaamista). Sitä paitsi muutaman kerran on meinannut jäädä meikäläiseltäkin rengas vaihtamatta, onneksi on ollut kekseliäs isä apuna.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Predator


>>> Siis hetkinen, ajoiko JOKU siitä teidän porukasta sitä autoanne? Tuntuu vaan niin ääliömäiseltä ettei ajokortin omaava henkilö osaa vaihtaa rengasta? Tai edes tiedä missä vararengas on... nyt meni tahattoman komiikan puolelle pahasti. Tiesikö se kuski miten ovet avataan ja suljetaan? Jos tiesi, niin luulisi silloin tietävän vähän muutakin. Vai onko Suomessa todellakin tällaisia "autoilijoita" jotka lähtevät tien päälle esim. talvella kun pakkasta on - 25 astetta varusteinaan t-paita ja verkkarit. Eihän muuta tarvitse kun auto on lähtiessä lämpöisessä autotallissa ja lohkolämmitin lämmittää moottorin ja sisätilat. MITÄS SITTEN, kun se auto joskus saattaa levitä jonnekin korpeen tuossa pakkasessa? Missä ovat toppatakit ja muut talvikuteet? Eikä se kännykän akku kovin kauan tuossa kelissä "elä"...

Anteeksi, meni ohi otsikon... rupesi vaan potuttamaan tuo ihmisten avuttomuus... onhan se aina hienoa että ystävällisiä ihmisä löytyy...

MUR! Mun äiti ei kai koskaan ole ainakaan itsekseen vaihtanut rengasta autoon ja me muut oltiin alaikäisiä teinejä. Auto oli vieras, vararengas kyllä löytyi lopulta takakontin pohjalta kaikkien telttojen ja makuupussien alta.

Muuten voisin melkein sanoa, että aika kokeneita automatkustajia ollaan, ainakin meidän perheemme osalta. Joten turha tulla sanomaan, että ollaan jotenkin tyhmempiä autoilijoita kuin sinä. Sattuu vaan olemaan niin, että iska on yleensä hoitanut nämä huoltohommat yhdessä asentajatuttaviensa kanssa.

Osaatko sinä sanoa esim Nissan Patrolista, missä sen vararengas sijaitsee? Ei se vieraan auton kanssa aina niin yksinkertaista ole... Toisaalta tuota juttua voit käyttää esimerkkinä naisautoilijoiden hölmöydestä, meillä on ainakin ollut välillä ihan hauskaakin (jos unohtaa sen seikan, että siinä tapauksessa olisi voinut käydä huonostikin (esim metalliosia olisi tullut ikkunasta sisään tms.)) tuota tilannetta muistellessa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Chip




Muuten voisin melkein sanoa, että aika kokeneita automatkustajia ollaan,

Osaatko sinä sanoa esim Nissan Patrolista, missä sen vararengas sijaitsee? Ei se vieraan auton kanssa aina niin yksinkertaista ole... Toisaalta tuota juttua voit käyttää esimerkkinä naisautoilijoiden hölmöydestä, meillä on ainakin ollut välillä ihan hauskaakin (jos unohtaa sen seikan, että siinä tapauksessa olisi voinut käydä huonostikin (esim metalliosia olisi tullut ikkunasta sisään tms.)) tuota tilannetta muistellessa.

>>> Chip, ei millään pahalla. Nyt vaan taas huvittaa tuo sinun "aika kokeneita automatkustajia ollaan".... niinhän moni kissa ja koirakin on... mutta ihmisellä kun on tuota älliä enemmän (?) kuin noilla meidän lemmikeillä, niin miksei jokainen teini-ikäinenkin voisi tarpeen tullen käyttää järkeään? Järkihän sanoo että se vararengas vanteineen on yhtä iso kuin se hajonnut rengas... joten ei sitä kovin moneen paikkaan ole voitu autossa piilottaa... eikö ensin tule mieleen auton alusta tai jokin aukeava kansi sisätiloissa... jonka alta se rengas ehkä löytyisi... ja ne työkalutkin löytyy ihan vaan järkeilemällä.
Enkä minä tätä juttua käytä minään esimerkkinä "naisautoilijoiden hölmöydestä"... minua vaan ottaa pannuun ihmisten yleinen avuttomuus tuollaisissa tilanteissa... ja tämä koskee usein myös miehiä.
Joten, Chip... tsemppiä kesäreissuillesi...
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Predator


>>> Chip, ei millään pahalla. Nyt vaan taas huvittaa tuo sinun "aika kokeneita automatkustajia ollaan".... niinhän moni kissa ja koirakin on... mutta ihmisellä kun on tuota älliä enemmän (?) kuin noilla meidän lemmikeillä, niin miksei jokainen teini-ikäinenkin voisi tarpeen tullen käyttää järkeään? Järkihän sanoo että se vararengas vanteineen on yhtä iso kuin se hajonnut rengas... joten ei sitä kovin moneen paikkaan ole voitu autossa piilottaa... eikö ensin tule mieleen auton alusta tai jokin aukeava kansi sisätiloissa... jonka alta se rengas ehkä löytyisi... ja ne työkalutkin löytyy ihan vaan järkeilemällä.
Enkä minä tätä juttua käytä minään esimerkkinä "naisautoilijoiden hölmöydestä"... minua vaan ottaa pannuun ihmisten yleinen avuttomuus tuollaisissa tilanteissa... ja tämä koskee usein myös miehiä.
Joten, Chip... tsemppiä kesäreissuillesi...

Itse tilanteen ollessa päällä ei päässä kulkenut mitään muuta kun "huh, olipas lähellä", sen verran pahalta se näytti kun osia lenteli ilmassa. EI kuulemma ne renkaat yleensä niin pahasti paukahda, mutta tässä tilanteessa sattui niin tekemään.

Sen verran vielä, että meillä ei tuohon mennessä ollut IKINÄ ollut sedan-mallista autoa, joten oli paha alkaa arvailemaan vararenkaan sijaintia kun meidän autossa se on auton alla, mutta sedanissa sitä ei saisi sieltä kovinkaan helposti pois, joten siellä se ei ainakaan voinut olla.

Minua taas ottaa päähän jos minua haukutaan avuttomaksi... Renkaan vaihtoa en vielä osaa, mutta kylpyhuoneen saumaaminen sujuu.
 

Miguel

Jäsen
Ystävälliset ihmiset tuovat erittäin hyvän mielen paikalle sattuessaan. Harmi vain, että ystävälliset ihmiset ovat nyky-yhteiskunnassa kiven alla.

Monien muiden käyttäjien tavoin vihaan yleistämistä, mutta monet nykynuoret (huom! olen itsekin nuori) ja lisäksi myös jotkut aikuiset ovat kaukana näistä mukavista ihmisistä. Tekevät itse mitä tahtovat, mutta kun joku muu tekee heille samoin, hän on aivan täysi mulkku. Joillakin syynä lienee tähän, että katu-uskottavuus kärsisi ihmisten auttamisesta.

Eräs kaverini, jonka olen tuntenut kohta vuoden, on hyvä esimerkki. Pidän häntä muuten mukavana, mutta hänen suhtautumisensa valtaosiin ihmisistä on kaikkea muuta kuin arvostettava. Muutama kuukausi sitten häneltä pöllittiin kännykkä koulussa; itse asiassa hän itse jätti sen jonnekin ja joku vei sen. Koulun päättymispäivän jälkeen hän kertoi löytäneensä kännykän maasta juhlinta-alueella. Hän sanoi suunnilleen näin: "Heitin SIM-kortin jorpakkoon ja pidin puhelimen itselläni; niinhän mullekin tehtiin. Panin vahingon kiertämään." Niinpä niin.

Täytyy myöntää, että jos löytäisin maasta lompakon, olisi suuri kiusaus ottaa rahat ja jättää lompsa siihen. Mutta kun alkaisi miettimään, että mitä jos oma lompakko olisikin hävinnyt, alkaisi omatunto kolkuttaa. Lähes varmasti siis kiikuttaisiin lompakon poliisille/löytytavaratoimistoon, siitähän voi saada vielä löytöpalkkion ja lisäksi tietenkin hyvän mielen itselleen ja lompakon omistajalle. Jos olen vähääkään varoissani ja satun hävittämään lompakkoni, rehellinen löytäjä voi olla varma löytöpalkkiosta.

Kohta vähemmän ystävälliset ihmiset tulevat tuomitsemaan minut jeesustelusta. En todellakaan ole mikään pyhimys, mutta voin rehellisesti sanoa olevani kokenut enemmän vääryyttä kuin itse olen sitä kylvänyt.

Ja autoasiaan.
Minua autokoulu odottelee puolen vuoden päästä, enkä vielä todellakaan osaisi vaihtaa rengasta enkä varmaan osaisi edes lähteä pois parkista kolaroimatta. Ilmeisesti en olekaan mies, koska autot eivät kiinnosta minua kuin siinä määrin, että niillä pääsee kätevästi paikasta toiseen. Aina kun jotkut alkavat puhua syvemmin autoista, olen aivan pihalla termeistä. Ajokortin alkuaikoina saatan kruisailla huvikseni, mutta tuskin sen enempää. Jos joskus ostan kalliin auton, ostan sen ulkonäön, en tehojen takia.
(Tapojeni mukaan eksyin taas aiheesta, mutta itse autokeskustelussa jäisin useiden vastamielipiteiden vyöryn alle)
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Everton


Noh noh, eihän sitä kaikkea tartte osata... Ei kaikki (naiset?) todellakaan osaa vaihtaa rengasta, eikä sitä taideta opettaa autokoulussakaan (itse muistan kyllä nauraneeni, kun minulta kysyttiin haluanko kokeilla tankkaamista). Sitä paitsi muutaman kerran on meinannut jäädä meikäläiseltäkin rengas vaihtamatta, onneksi on ollut kekseliäs isä apuna.

No renkaan vaihto olisi syytä osata jos autoa ajaa, samalla tavoin kuin tankkaamisen ja ohjaamisen. Hitto renkaan vaihto on helppoa kuin mikä ja syytä opetella ennekuin lähtee maantielle, omaksi parhaaksi vain. Vai onko kyse samasta ilmmiöstä kuin miesten ruuanlaiton osaamattomuudessa, ei viitsitä, kun oletetaan että muut tekee...
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Eihän se ole mies eikä mikään...

Erittäin mielenkiintoinen keskustelunavaus. Tätä ketjua avatessa ajattelin, että täältäpä sitä voi lukea mukavia tarinoita siitä, kuinka joku on ollut jollekin ystävällinen, niin eikös sieltäkin löydy aina yksi tai kaksi henkilöä, jotka jaksavat alkaa urputtaa, kun joku jatkoaikalainen kiittää toista ihmistä.

Itse olen mies, ajan jonkunverran autolla, mutta renkaiden vaihto olisi vähän huonommalla tolalla. Osaisin ne vaihtaa, mutta siitä on ikuisuus, kun olen viimeksi vaihtanut renkaat. Mielummin maksan jollekin siitä, että hän tekee työn puolestani, minun nauttiessa kupin kahvia. Olen muuten varma, että tyttöystäväni osaisi vaihtaa autoon pätevämmin nuo pyörät, kun minä. Sen verran tosimies minä olen.

Jotta en vain valittaisi niin kerrottakoon tilanne, jossa olin kanssaihmiselleni erittäin kiitollinen. Muutettuani opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle en saanut asuntopulasta johtuen asuntoa heti aluksi, joten päätin asua leirintäalueella matkailuvaunussa. Palatessani sitten ensimmäisenä iltana "asunnolleni" oli joku valuttanut omaa matkailuvaunuaan peräedellä (toisinsanoen epäonnistunut mäkilähdössä) ja hänen matkailuvaununsa oli mennyt "asunnostani" sisään. Eräs toinen alueella leireillyt oli onneksi varmistanut, että kyseinen henkilö jättää kirjeen minulle kertoen mitä tapahtui, sekä jättää yhteistietonsa. Varmuuden vuoksi oli vielä ottanut itse ne ylös ja toimitti ne minulle saapuessani paikalle useamman tunnin tapahtuman jälkeen. Kiitos siitä!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Chip


Itse tilanteen ollessa päällä ei päässä kulkenut mitään muuta kun "huh, olipas lähellä", sen verran pahalta se näytti kun osia lenteli ilmassa. EI kuulemma ne renkaat yleensä niin pahasti paukahda, mutta tässä tilanteessa sattui niin tekemään.



Minua taas ottaa päähän jos minua haukutaan avuttomaksi... Renkaan vaihtoa en vielä osaa, mutta kylpyhuoneen saumaaminen sujuu.

>> No jo nyt on...

En minä SINUA ole haukkunut avuttomaksi... en vaan ymmärrä mitä vaikeata renkaan vaihdossa voi olla? Se vaatii PELKKÄÄ FYYSISTÄ voimaa, ei juurikaan monimutkaisia ajatteluketjuja?
Ja, ikävä kyllä kuorma-auton rengas NYKYÄÄNKIN USEIN NIMENOMAAN RÄJÄHTÄÄ! Siis niin että sitä teräksellä vahvistettua kuminkappaletta lentelee aina pitkin maisemaa! Varsinkin nämä Venäjältä tulevat ns. "kuorma-autot" saattavat olla varustettu renkailla, jotka on nyysitty jostakin viime sodan kalustomotista (vuosilta 1939-1945)... noh, ne eivät ole teräsvyörenkaita mutta kyllä niilläkin henki lähtee kun ne osuvat vanteineen vaikkapa vastaantulevan Nissanin tuulilasiin.

PS. Chip, ettet ihan happane minulle, niin tässä viestiketjuun sopivaa tietoa sinulle:

Olin vuonna 1988 kesälomallani autoilemassa siellä Länsi-Suomessa. Olin menossa erään ystäväni häihin vaimoni kanssa, kun siellä Turun Raunistulassa ajelin hiljakseen etsiessäni kadun pielestä oikean kadun nimikylttiä. Silloin näin liikuttavan näyn. Kadulle syöksähti jostakin pensasaidan takaa kaksi n. 7-8 vuotiasta pikkutyttöä ja he rupesivat hurjasti viittilöimään minulle että "SEIS SEIS"... no minähän pysähdyin. Ja sitten tien yli köpötteli pieni siili...
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Predator

En minä SINUA ole haukkunut avuttomaksi... en vaan ymmärrä mitä vaikeata renkaan vaihdossa voi olla?

Mutta sinähän ihmettelit, mitenkä me ei osattu vaihtaa sitä rengasta taikka tiedetty missä se vararengas oli. Ja minä olin tuossa tapauksessa yksi "meistä".

Viestin lähetti Predator

Ja, ikävä kyllä kuorma-auton rengas NYKYÄÄNKIN USEIN NIMENOMAAN RÄJÄHTÄÄ! Siis niin että sitä teräksellä vahvistettua kuminkappaletta lentelee aina pitkin maisemaa! Varsinkin nämä Venäjältä tulevat ns. "kuorma-autot" saattavat olla varustettu renkailla, jotka on nyysitty jostakin viime sodan kalustomotista (vuosilta 1939-1945)... noh, ne eivät ole teräsvyörenkaita mutta kyllä niilläkin henki lähtee kun ne osuvat vanteineen vaikkapa vastaantulevan Nissanin tuulilasiin.

Ehkä jäi hieman epäselväksi: Kyllähän ne renkaat räjähtää, niinhän minä jo totesin, mutta tässä tapauksessa ei lennelleet pelkät teräsvahvikkeiset kuminpalaset vaan ilmeisesti myös jotkut kiinnikkeet. Minä en ainakaan ole koskaan kuullut, että kumirenkaissa olisi kulmikkaita sekä putkenmuotoisia teräsvahvikkeita...

Viestin lähetti Predator

PS. Chip, ettet ihan happane minulle, niin tässä viestiketjuun sopivaa tietoa sinulle:

En mä happane, ihmettelen vaan kun mä haluan kiittää tuota avuliasta kuljettajaa ja meidän olisikin pitänyt selviytyä koko hommasta omin voimin. Moni ajoi ohi, mutta kaipa niitä auttavia sieluja olisi enemmänkin löytynyt.

Ei muuten ruuanlaittoon, siivoukseen tai muuhunkaan vaadita mitään monimutkaisia ajatusmalleja, ei myöskään fyysistä voimaa

Kiitokset ystävällisille ihmisille: Everton ja Timi :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Miguel


Eräs kaverini, jonka olen tuntenut kohta vuoden, on hyvä esimerkki. Pidän häntä muuten mukavana, mutta hänen suhtautumisensa valtaosiin ihmisistä on kaikkea muuta kuin arvostettava. Muutama kuukausi sitten häneltä pöllittiin kännykkä koulussa; itse asiassa hän itse jätti sen jonnekin ja joku vei sen. Koulun päättymispäivän jälkeen hän kertoi löytäneensä kännykän maasta juhlinta-alueella. Hän sanoi suunnilleen näin: "Heitin SIM-kortin jorpakkoon ja pidin puhelimen itselläni; niinhän mullekin tehtiin. Panin vahingon kiertämään." Niinpä niin.


Tuo kuulostaa hiukan tutulta ja en voi oikein ymmärtää tuollaisia ihmisiä...

Otan tähän esimerkiksi oman veljeni joka eräässä marketissa jätti suhteellisen kalliit aurinkolasit epähuomiossaan sovituskoppiin. Noh ne oli tietenkin kadonneet kun hän palasi etsimään niitä ja veljeni oli äreissään ja syytti ties ketä "venäläistä" varastamisesta. Miltei samassa hengenvedossa hän tokaisi että veisi itsekin toisen ihmisen "armanit" jos lojumasta noin löytäisi...
Silloin minä totesin veljelleni että sinulla ei ole sitten paljon syytä moittia mahd. varasta hänen teoistaan jos itsekin ajattelet noin. Eli on melkeinpä oikein että kadotit lasisi.

Hiukan myöhemmin kyseisestä marketista soiteltiin että joku asiakas oli löytänyt lasit ja tuonut ne löytöpisteeseen. Sanoin veljelleni että siinäpä on sinulle hiukan ajattelemista, ole kiitollinen että maailmassa on rehellisiä ihmisiä ja sait omasi takaisin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minulla oli tarkoitus avata ketju samasta aiheesta tässä jokunen aika sitten, mutta ajan puutteen vuoksi se jäi tekemättä. Niin, ystävällisyys ja avuliaisuus on todellakin melko harvinainen ilmiö nykyään. Sen vuoksi ne satunnaiset hyvät työt lämmittävät mieltä sitäkin enemmän, kun sellaisia omalle kohdalle sattuu. Ja jos itse saa mahdollisuuden auttaa jotakuta toista, kohoaa myös oma mieliala siinä samalla. Joku voisi sanoa, että auttaminen kumpuaa loppujen lopuksi itsekkäistä motiiveista, mutta se on minulle aivan sama. Mieluummin sillä tavoin itsekäs, kuin välinpitämätön ja kylmä.

En ole ollut kovin ystävällinen tai palveluhalukas aikaisemmin, perinteiset oven avaamiset ja muut huomioinnit hoidin siinä missä kuka tahansa normaalijamppa. Tämä alkaa kuulostaa ehkä hivenen naiivilta, mutta tässäkin asiassa minun on mainittava vaimoni, koska hän sai merkittävän muutoksen aikaan omissa toimintatavoissani. Nimittäin olen aina huomannut avun tarvetta ympärilläni, mutten ole rohjennut mennä avuksi ennen kuin tilanne on jo mennyt ohitse. Vaimoni taas on melko suoraviivainen toiminnassaan, jos tilanne niin vaatii, eikä mieti onko paikalla viisi vai 50 ihmistä. Voisin oikeastaan väittää, että hänen esimerkkiään noudattamalla olen saanut olla lähimmäisilleni ja aivan tuntemattomille ihmisille hyödyksi enemmän kuin aikaisemmin. Enkä kirjoita tätä siksi, että haluaisin kiillottaa omaa jatkoskilpeäni sen ansiosta, vaan siksi, että toivoisin teidän kaikkien ajattelevan asioita uudella tavalla. Minulle hyvin pieni asia tai teko voi auttaa toista ihmistä todella paljon. Vanhukset ja lasten kanssa liikkuvat äidit ovat melko usein pulassa kauppakasseineen ja laukkuineen, ihan vain esimerkin vuoksi. No joo, en minä avustustilanteita sen kummemmin etsi, mutta kun tilanne niin vaatii, niin miksi en auttaisi?

Esimerkin vuoksi laitan tähän tilanteita, joissa olisi voinut toimia kuten suurin osa valitettavasti toimii.

- Vaimoni oli tulossa työpaikaltaan kotiimme Hki-Pori tietä pitkin. Jonon ensimmäisenä ajava auto aikoi ilmeisesti kääntyä sivutielle ja hiljensi vauhtiaan, kunnes pysähtyi keskelle kaistaa. Vaimoni lipui hiljaa edellä olevan taakse ja odotteli, ohitsekaan ei päässyt vastaantulevan liikenteen vuoksi. Ensimmäisen auton taakse oli kerääntynyt jo jonkin verran jonoa, kun sen kuski, vanhahko invalidimies, tuli ulos ja yritti työntää autoaan syrjään. No, vaimoni tapansa mukaan toimi heti: hän ajoi oman autonsa tien sivuun, laittoi hätävilkut päälle ja meni työntämään miehen autoa tien sivuun. Lopuksi hän tiedusteli, saako mies apua mistään ja saatuaan myöntävän vastauksen lähti autolleen ja jonon mukana eteenpäin. Niin, se jonon toisena olleen auton kuski, keski-ikäinen mies, seurasi koko näytelmän omasta autostaan tyytyväisenä hymyillen, mutta tikkua ristiin laittamatta.

- Koulultani ex- kämpälleni mentäessä on loiva mäki ja sen päällä liikenne valot. Varsinkin keväisin siinä sutii autoilija jos toinenkin, joten ei ollut yllätys, että kerran kotiin lähtiessäni huomasin keski-ikäisen naisen sudittelemassa mäen keskivaiheilla. Hän otti parin metrin vauhdit, kaasutti ja jämähti paikoilleen samaan kohtaan. Tätä tapahtui muutaman kerran. Takana olevat tulivat kovemmalla vauhdilla ohitse tai jäivät sulalle kohdalle odottamaan. No, minä näytin hänelle ensin, että koetan työntää, mutta eihän siitä mitään tullut lenkkarit jalassa lumiloskan päällä. Seuraavaksi pyysin häntä antaa auton valua alaspäin ja näytin takana oleville, että menisivät hiukan sivummalle. Ohjasin hänet sulalle ja tasaiselle kohdalle, josta hän sai tarvittavan vauhdin mäkeä varten.

Näin. Muiden viestejä lukiessa on ollut hauska huomata, että tässä maailmassa on muitakin samalla tavalla ajattelevia. Sinä voit olla seuraava, joka tarvitsee auttavan käden tai kaksi.

naseva loppu
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Autoni jätti minut pääsiäisenä tienposkeen kun vetonivel otti ja hajosi. Ei mennyt montaa minuuttia kun joku ystävällinen mies perheineen pysähtyi ja kyseli että voivatko jotenkin auttaa ja loppujen lopuksi veivät minut kilometrin päähän huoltoasemalle. Olisivat hinanneetkin mutta kun autoa ei saa hinata kun vetari on irti (tai no saa,mutta se ei ole kovinkaan järkevää). Silloin tuli hyvä mieli kun huomasi että jotkut sentään välittävät. On tuollaisesta käyttäytymisestä sekin hyöty, että nykyään jos näen jonkun tienposkessa, niin pysähdyn kysymään voinko auttaa. Tietenkin tässäkin pitää käyttää tervettä järkeä ja miettiä että onko kyseessä mahdollisesti joku kusetus.

ps. Oletteko muuten tietoisia, että sisältyykö liikennevakuutukseenne tiepalvelu ja jos sisältyy niin mihin soitat jos autosi hajoaa? Itselleni oli yllätys, että hinausauton tilaaminen menee vakuutukseen (ainakin Pohjolassa, omavastuu 0 €). Tästä lähtien en mieti hetkeäkään , että kukahan tuttu voisi tulla apuuni, vaan soitan samantien hinausauton paikalle. Autoni hinattiin korjaamoon ja minut vietiin kotiin. Hinaaminen maksoi tasan nolla markkaa, korjaaminen piti tietysti itse maksaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja ainakin uuden/uudehkon auton omistajilla on mahdollisuus saada korjauksen ajaksi velotukseton sijaisauto, korvausraja vaihtelee merkeittäin. Joku sangen rempseä ja älyllisesti ylivertainen nuorukainen toimittaa niitä tarvitseville täällä Länsi-Uudellamaalla. Kannattaa rikkoa autonsa meilläpäin, saat iloista palvelua 24h vuorokaudessa, kunhan vain en ole suihkussa tai vessassa.

Mielenkiintoista muuten, että Volvo ei korvaa sijaisautoa kuin 168 € saakka. Sillä summalla et kovin pitkään päristele. Esimerkiksi Opel, Renault ja Chrysler korvaavat reilusti enemmän.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Ruotsi
Noh käväsinpäs tässä Suomessa vast`ikään... ja finskithän on tunnetusti
"ystävällistä" kansaa..niin auttavaisia ja avuliaita.

Noh käväisinpäs sitten Rovaniemellä, moikkaamassa tuttua naista(en tajua miten hän sinne on eksynyt) Katu missä hän asuu ei sanonut mitään mulle ja koska kyseessä oli yllätysvisiitti ja aikainen aamu, en viitsinyt soittaa..ja kartasta en kyseistä katua löytänyt, joten kysyinpäs sitten neuvoja; tässä sato:

-Ensimmäinen vastaantulija:Hienostorouva ehkä hiukan päälle 50, uskon hänen osaavan ruotsia, joten puhun itsekkin ruotsia.
Minä: Hejdå, du måste hjälpa mig...
Rouva:Nej nej...Minulla on kiire
Eli se siitä, ehdin sanoa viisi sanaa..kun tuli jo Nej nej..

-No toinen yritys..Eläkemies, vaihdan kielen suomeen.
Minä:Päivää, missäköhän päin mahtaisi olla X katu
Mies: Jaa..Minä nyt en viitsisi lähteä neuvomaan kun pian poika menet vika suuntaan..heko heko--
Minä:No parempi se vikasuuntaankin kun ei mihinkään..
Mies: No kuuleppa poika kyllä sinä nyt joudut pettymään, mutta tuosta kun menet oikeaan niin keskustaan löydät
Minä:heko heko..no kiitoksia nyt sitten
Teki mieli kuristaa se äijä..

-No tässä vaiheessa on vielä suht hauskaa.Kaksi "täysamista" kävelee vastaan, koska on aikainen aamu eikä vaihtoehtoja ole, päätän yrittää, ihan vaikka huumorilla. Kävelen poikia kohti
Pojat: Hha..myyt sä jotain essooo, häh?
Minä: Myisinkin, mutta tätä katua oisin vaan kysyny
Pojat: Saadaanks me essooo, jos sanotaan missä se katu on
Minä: No saatte vaikka hasista, kuhan se kadun nimi tulee
Pojat: NYt sä koitat huijata meitä, ei sulla hasista ole
MInä: Juntit
Jatkan matkaa ja saan perääni painokelvotonta tekstiä

Noh tässä vaiheessa soitan jo kaverilleni et missä sä asut, puhelin on kuitenkin kiinni joten päätän vielä kokeilla.
Upee bebanen kaunotar tulee vastaan, on ulkoiluttamassa koiraa
Minä: Huomenet
Kaunotar: Voi kuule kaunis poika, mä oon varattu
Minä:Tietä tässä olisin vaan kysässy, että missähän päin mahtaa tämä x katu sijaita
Kaunotar: Ai tietä..älä yritä, ei tuollasta tietä edes ole täällä
MInä: Hyvää loppuelämää!

Viimenen, muttei vähäisin: Pariskunta kotiutumassa ilmeisesti baarista, molemmat hiukan vajaa 40
MInä: Huomenet, tiedätteköhän missä päin sijaitsee x katu?
Pariskunta: MIhin sä tähän aikaan sitä tietoa tarvitset?
Minä: Yllättäisin ystäväni
PAriskunta: Ai ryöstämällä sen kodin..heko heko
Minä: heko heko
Pariskunta: Lähdetäänpäs ennen kuin sammutaan tähän paikkaan, heko heko..
Minä: Ettekö nyt tosissaan voisi auttaa
Pariskunta: Ei auteta, kun ei auteta, tässä mitään karttaa jaksa alkaa tiiraileen.
Minä: Hermostun (ihan aiheesta), ja töytäisen äijän "kevyesti" kumoon..jatkan matkaani.ja saan painokelvotonta tekstiä seurakseni.

Soitan ex-ex-ex kaverille tiedustellakseni mahdollista kaverin olinpaikkaa..hän muistaa kaupunginosan, muttei enempää sinne siis..
Kaikki paikat on kiinni, joten kokeilen yhtä ihmistä vielä, uhrini on seuraava vastaantulija, minun ikäiseni perussuomijuntti
Minä: Huomenta, päivää
Jäbä: No moro moro!
Minä: Tuota..missäköhän päin olisi tämä x katu?
Jäbä: Jaa..se on kuule tästä hiukan oikealle, sitten, mitähän tuossa nyt ois..pari kilometriä suoraa pätkää, ja sen jälkeen on sellanen katu kun blaa blaa blaa, ja sitä katuu kun menet jonkin matkaa, niin siinä on tienviittaa tälle kadulle
Minä: Tekis mieli rakastella sitä jätkää..No tyydyn toteamaan: "kiitän sydämmestäni"

NO lyödän lopulta perille, ja tämä naisystäväni on jopa niin onnellinen jälleen näkemisestäni, että tästäkin yöstä/alkuaamusta tuli jotain..

Joten niin vain tämä ystävällinen ihminen auttoi minua selviytymään määränpäähäni, mutta matkalle mahtui myös monia muita epäystävällisiä ihmisiä, joita niitäkin tässä maailmassa riittää.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Lainauksesta poistettu tekstinpätkiä, mutta tekstiä ei ole muuteltu.

Viestin lähetti Mister-Finland
Noh käväsinpäs tässä Suomessa vast`ikään... ja finskithän on tunnetusti
"ystävällistä" kansaa..niin auttavaisia ja avuliaita.

<snip>
Eli se siitä, ehdin sanoa viisi sanaa..kun tuli jo Nej nej..
<snip>
Teki mieli kuristaa se äijä..
<snip>
Kaksi "täysamista" kävelee vastaan
<snip>
MInä: Juntit
<snip>
MInä: Hyvää loppuelämää!
<snip>
Minä: Hermostun (ihan aiheesta), ja töytäisen äijän "kevyesti" kumoon..
<snip>
matkalle mahtui myös monia muita epäystävällisiä ihmisiä, joita niitäkin tässä maailmassa riittää.

Jos minulta kysytään sellaista katua, jonka sijantia en tiedä, niin kerron, etten tiedä, ja kehotan kysymään joltain muulta. En näe tarpeelliseksi tuossa tilanteessa esimerkiksi etsiä sitä katua kartalta vain siksi, että henkilö, joka katua etsii, ei ole niin viitsinyt tehdä. Havaintosi, jonka mukaan maailmaan mahtuu paljon epäystävällisiä ihmisiä, on oikea. Joillain ei todellakaan ole käytöstapoja, kuten tuosta kirjoituksestasi ilmenee. Arvostellaan ulkonäköä, käydään käsiksi tai muututaan töykeiksi heti, kun ei saa haluamaansa sormia napsauttamalla. Kasvu jatkukoon.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Ja miksi ihmeessä piti alkaa solkkaamaan ruotsia ensimmäisen ihmisen kanssa, kun kerran olit Suomessa ja puhut suomea?

Kun Mister-Finlandilla tuntuu olevan niin negatiivinen asenne suomalaisia kohtaan ja varaa nimitellä ihmisiä samaan aikaan kun itse käyttäytyy täysin ääliömäisesti, niin ehkä on parempi, että pysyt siellä sveamammansosiaalivaltiossa ja diskuteeraat siellä komiteoissa suomalaisten huonoista käytöstavoista.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Mister-Finland
Hejdå, du måste hjälpa mig...
Ensinhän ei kannata kysyä, puhuuko kyseinen henkilö ruotsia ja sen jälkeen kannattaa vaatia toista auttamaan. Näin voi varmistaa sen ystävällisen kohtelun missä vain:) Olemattomilla ruotsinkielen taidoillani minäkin olisin osannut kysyä asiaa kohteliaammin. Ei sillä. Misterillä oli ihan pointtia kirjoituksessa, vaikka oma asennekin oli pielessä. Suomessa ei kadunmieheltä saa kovin helposti apua, näytti miltä tahansa tai puhui mitä kieltä tahansa. Jos jotain asiaa ei tiedä tai ei halua jäädä juttelemaan, senkin voi sanoa ystävällisesti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Mister-Finland
-Ensimmäinen vastaantulija:Hienostorouva ehkä hiukan päälle 50, uskon hänen osaavan ruotsia, joten puhun itsekkin ruotsia.
Minä: Hejdå, du måste hjälpa mig...
Rouva:Nej nej...Minulla on kiire
Eli se siitä, ehdin sanoa viisi sanaa..kun tuli jo Nej nej..


Miksiköhän helvetissä sitten otit ruotsin kielen käyttöösi Rovaniemellä, jos puhut itsekin melkoisen hyvää suomea. Ainakin näin päättelen siitä, että kirjoitat suomeksi.

Minä muuten olen esittänyt moldovalaista turistia keskellä Vaasaa kaverini kanssa ja kysynyt tietä englanniksi, ja meitä neuvottiin, vaikka olimme kummallisiin karvahattuihin ja vanhoihin nahkatakkeihin pukeutuneita.

Tästä voimme tehdä johtopäätöksen, että ruotsalaisista ei tykätä Suomessa ja kun ottaa huomioon heidän ylimielisen asenteensa, en ihmettele tätä ollenkaan.

Toisaalta, kun sinua ei neuvottu edes suomen kielellä, on tästä tehtävä vain yksi johtopäätös: Sinusta tai sinun ulkonäöstäsi ei pidetä. Ruotsissa lienee hyviä ja halpoja plastiikkakirurgeja. Ainakin sata kertaa parempia, kuin Suomessa. Kannattaa ehkä varmuudeksi käyttää sellaisen palveluja ennen seuraavaa Rovaniemen vierailua...

Den Glider In...
 

krobbe

Jäsen
Viestin lähetti Mister-Finland
Minä: Hejdå, du måste hjälpa mig...

Voi pyhä sylvi(a)! Kukaan ruotsalainen ei käytä moista ilmaisua, koita nyt hyvä mies tulkata hieman paremmin sitä sanakirjaasi.

Kumma epeli kun ensin hyvästelee, jonka jälkeen alkaa vielä kyselemään käskymuodossa apua, tää kaveri ei ole Ruotsissa edes käynytkään.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Everton
Noh noh, eihän sitä kaikkea tartte osata... Ei kaikki (naiset?) todellakaan osaa vaihtaa rengasta, eikä sitä taideta opettaa autokoulussakaan (itse muistan kyllä nauraneeni, kun minulta kysyttiin haluanko kokeilla tankkaamista). Sitä paitsi muutaman kerran on meinannut jäädä meikäläiseltäkin rengas vaihtamatta, onneksi on ollut kekseliäs isä apuna.

miksi pitäisi osata vaihtaa rengas?
Rengasmikothan on sitä varten. Eli jos rengas puhkeaa niin soittaa palvelunumeroon ja haalarijamppa paikalle.
Itse en ainakaan alkaisi rengasta vaihtamaan. Se on ihan varma.
Tyhmää elvistelyä osata jotain tollaista turhaa likaista puuhaa.

Ja sitä paitsi olen ajanut autoa n. 13 vuotta ja ainoastaan kerran on puhjennut rengas, kun osui lumen alla olleeseen metalliin, jonka takia rengas repesi sivusta. Silloinkin sain ajettua auton läheiseen rengasliikkeeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös