Ylioppilaskirjoitukset

  • 291 047
  • 1 533

Esteban8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga-Jokerit Pavel Datsyuk, #65, ManU, Bianconeri
Historiasta alustavasti 32 pistettä. Vahva E siis tulossa, joka voi pienellä tuurilla nousta L:ksi. Pitkä matikka ylihuomenna, jonka jälkeen kidutus on ohi!
Pitkän matikan C:hen pitää olla jo erittäin tyytyväinen. C:n on vielä ihan realistinen, jos 1-3 tehtävissä ei tee yhtään huolimattomuusvirhettä. Meni miten meni, mutta helpottunut olo on varmasti kun poistuu salista perjantaina.
 

KIMPE

Jäsen
Jaa-a mitenköhän vielä jaksaisi painaa lyhyen matikan huomenna ja saksan sitten maanantaina? Noh tähän mennessä on mennyt ihan kivasti, äikkä lähtee E:nä ja tullee takaisin M:nä, englannista tuli 243p + jokin lievennys luultavasti korkean kuumeen takia eli joko E tai M(riippuen mitkä ovat pisterajat). Eilisestä YH:n kokeesta sen verran, että jokerit olivat ainakin helppoja, mutta muuten kysymykset olivat suhteellisen haastavia. Oli jotenkin outo fiilis kun kirjojen/muistiinpanojen lukemisella ei ollut oikeastaan mitään hyötyä tuohon kokeeseen. Vielä siis matikka jäljellä, josta voi tulla kaikkea M:n ja L:n välistä ja jos tuuri jatkuu niin käy vielä hyvin. Saksasta lähdetään puolestaan tavoittelemaan WAHWAA B:tai tai sitten vielä tuuri jatkuu eli siitä nappaistaan C.
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Mikäs tuuo väärin ymmärretty/opittu seikka oli? Minä en tuota yhteiskuntaoppia kirjoittanut, mutta tuon lakitiedon kurssin käyneenä kuitenkin pidin noista perinnönjakotehtävistä.

Lesken tasinkoprivilegi oli vahvasti hämärän peitossa, olin käsittänyt sen olevan voimassa vain toissijaisten perillisten kohdalla, mutta tätä oikeutta saa siis tietenkin käyttää aina. En tiedä mistä moisen käsityksen olen keksinyt, mutta nyt tuohon kokeeseenkaan en ajatuksella perinnönjakoa ees lukenut kun luulin sen hallussa olevan...

Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Historia meni siis päin persettä. Muutamasta tehtävästä neljää ja viittä pistettä, mutta sitten kokeen loppuun totaali jäätyminen. Tuloksen siis saldo 1-0 kahdesta vikasta. Nolla tuli, koska luin tehtävän oleellisesti väätin. Miten tuollainen virhe voi tapahtua YO-kokeessa..
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Pitkästä matematiikasta pitäisi vielä selvitä kuivin jaloin ja sen jälkeen tämäkin paska onneksi loppuu. Keskiviikkona kemian kokeessa olin tyytyväinen että kirjoitin ko. aineen ylimääräisenä mutta nyt kun alkaa miettimään niin ihan varma en voi matematiikan kokeenkaan läpipääsystä olla. Kaikki arvosanat väliltä I-C ovat siis tästä aineesta mahdollisia. Toivottavasti tehtävät 1-3 ovat sen verran yksinkertaisia että jopa minä osaisin ne ratkaista. Siihen päälle yksi prosenttilasku ja mielellään yksi todennäköisyyslasku niin ongelmia ei pitäisi tulla.

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta..
 

Esteban8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga-Jokerit Pavel Datsyuk, #65, ManU, Bianconeri
Toivottavasti tehtävät 1-3 ovat sen verran yksinkertaisia että jopa minä osaisin ne ratkaista. Siihen päälle yksi prosenttilasku ja mielellään yksi todennäköisyyslasku niin ongelmia ei pitäisi tulla.

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta..

Täällä toivotaan samaa. Ensimmäisissä tehtävissä ei vaan saa tulla virheitä. Lisäksi yksi todennäköisyystehtävä, joka on ehdottomasti vahvin alueeni. Jokin integraali kävisi myös. prosenttilaskut eivät ole mekaanisesti vaikeita, mutta itselleni tuottaa hirveetä vaivaa saada oikea yhtälö siihen, mutta onnistuessaan niistä saa helpot 6 pistettä.

Huomenna se on ohi..
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Kukakohan räkänökka näitä matikan kokeita suunnittelee. Taas L:n raja joku 60 pojoa. Jääpä saamatta tonni (€).

Käydäänkö ihan lyhyesti läpi? 1-3 tehtäväthän oli ihan perustehtäviä, tosin 2C:ssa meinasi käydä kämmi kun aloin laskemaan 0,5cos(2x) integraalia vaikka piti derivaatta laskea, no onneksi huomasin tämän ja korjasin asian.

teht.4: Piti määrittää funktion ja derivaatan nollakohdat: derivaatta oli kolmatta astetta, otin 12x:n tekijäksi jolloin tulon-nollasäännöllä 12x(x^2..)=0 jolloin sai kaikki nollakohdat ja sitten kokeilin, että mitkä nollakohdat toteuttaa f:n nollakohdat ja x=-1 toteutti

teht.5: A:Perus logaritmi lasku. Piti muistaa, että x=-50 ja x=20 vain x=20 kelpasi vastaukseksi.
B: Derivaatan avulla, mikä oli koko ajan <0 totesi, että (aid.) monotoninen

kuutosta en tehnyt B kohdan "vaikeuden" takia. Oli tunne, että olisin sen kämmänny.

7: piste, josta suora piirrettiin oli (x,x^2) ja k=2x. Siitä sitte laski kannan (1-x/2) ja korkeuden (x^2-2x) (?) ja kolmion alankaavalla sitten sai funktiomuodon ja der. nollakohdassa paikallisesti suurin arvo ja se kohta oli 2/3. Perus ääriarvo teht.

8: Tässä tehtävässä oli helvetisti apua siitä (meillä Lahdessa) kurssista 15 eli diff. yhtälöt ja 5.kurssiin liittyvä jatkokurssi. nimittäin normaalivektori n=a X b (a ja b vektorit jotka lähtevät samasta pisteestä). Sitten vain sijoitti n:n kertoimet tason yhtälöön ja vakion d sai selville, kun sijoitti jonkin annetun pisteen yhtälöön ja näin sain T:12x+9y+2z-36

9: Meinasi käydä kämmi, kun unohdin laskea y-koordinaatit, mutta joka tapauksessa sain yleisen muodon eli siis yhteiset pisteet (pii/3 + npii, k((3)^0,5/2) (täähän menee vaikeaksi), missä n on luonnollinen luku ja sitten hieman kämäsempi selitys, että k on 1 silloin, kun n parillinen ja -1, kun n pariton. Pinta-alan laskin sinx - sin(2pii...-x) mukaan ja sain vastaukseksi 2.

10: Perus tilavuuskaava josta sain, että 0,5pii (1-1/(e^2a)) ja kun a-->ääretön niin tilavuus pii/2 ja sitten a:n arvoksi sain n. 2,3 (yhden desimaalin tarkkuudella).

12: Tehtävä oli suoraan ihan perus "numeerisia"-menetelmiä kurssista.1)f jatkuva ja derivoituva 2) f(1)<0 ja f(2)>0 jolloin ainakin yksi nollakohta 3)derivaatta oli sellainen, että f oli aid. kasvava välillä [1,ääretön[ jolloin (aid) monotoninen jolloin vain yksi nollakohta. Sitten perus Newton kaava ja sain x=n.1,52.

Nyt kun kirjoitin niin tehtävässä 5b ja 12, kun piti jotenkin monotoonisuutta tarkastella niin kirjoitin, että ovat monotonisia, mutta en kirjoittanut, että ovat aidosti, vaikka f:ät oli aidosti väheneviä tai kasvavia. Saa nähdä lähteekö pisteitä. Paska maku jäisi, jos lähtisi.

No, jokatapauksessa vähintää E ja L:ään on mielestäni ihan hyvät mahd. riippuu kuinka säälittä sensorit rokottaa edellä mainitusta virheestä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Eipä tuo pitkän matikan koe tosiaan mikään ylivoimaisen vaikea ollut ja luulen, että itsekin sain parisenkymmentä pistettä raavittua kasaan. Itse vastasin tehtäviin 1-4, 6 ja 9. 14. kysymykseenkin yritin jotain väsätä mutta siitä tuskin pisteitä heruu. 3b kohtaan sain vastaukseksi 11,1% mutta en ollut ihan varma sen oikeellisuudesta. Todennäköisyyslaskussa a. kohdasta sain vastaukseksi 2,5% ja b. kohdasta 19% enkä niistäkään ollut täysin vakuuttunut. Eiköhän tuosta kuitenkin läpi päästä.
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Juu nythän nuo näkyvätkin hesarin sivuilla.

Perse, kun muistin nyt, että unohdin 1C kohdassa laskea y-koordinaatin. Tyhmyydestä joutuu maksamaan. Muuten kaikki oikein, että ihan hyvällä tuurilla se ~59 pojoa tulisi. Tietty on toi tehtävä yhdeksän missä tuo yleinen yhteistenpisteiden muoto ontuu tai siis tuo uuden tuntemattoman tuominen mukaan. Mutta saapa nähdä. E:llä irtoo opiskelupaikka!

EDIT. Ja tässä linkki:

http://www2.hs.fi/extrat/kotimaa/yo09kevat/2003/matematiikka_pitka_ratkaisut.pdf
 

KultaKerho

Jäsen
Suosikkijoukkue
HpK
kuutosta en tehnyt B kohdan "vaikeuden" takia. Oli tunne, että olisin sen kämmänny.

Aijaa 6nen oli sulle "vaikea". Itse ajattelin, että se olis ollu koko kokeen helpoin. Mulla kakkonen oli jo mahdottomuus, mutta 6 pelasti ja nyt on A toivottavasti hanskassa..
 

Esteban8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga-Jokerit Pavel Datsyuk, #65, ManU, Bianconeri
Matikka meni sitten aivan päin vittua.. 2 ekaa tehtävää osasin oikein. Todennäköisyys, joka oli ennen koetta valttikorttini petti täysin. Olin kahden vaiheilla aivan jumalattoman pitkään, mutta päädyin tietysti väärään vastaukseen. Toivottavasti se nyt läpi menee. Joka tapauksessa nyt on ohi.. Pari kk päästä katsotaan, että saadaanko lakki.
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Aijaa 6nen oli sulle "vaikea". Itse ajattelin, että se olis ollu koko kokeen helpoin. Mulla kakkonen oli jo mahdottomuus, mutta 6 pelasti ja nyt on A toivottavasti hanskassa..

No joo, kun L:ää tavoittelen niin pitää olla 100% varma tehtävästä. En ajatellut, että se ois ollu noin palikka tehtävä. Ja muutenki itelle toi algebra menny paremmin jakeluu.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tärkein asia ensin, eli OHI ON! Tuloksista ei valitettavasti ole vielä kuin mututuntuma, koska en ole jaksanut kysellä niitä opettajilta.

Pappa1:lle kiitos linkistä ratkaisuihin. Pikaisella katselulla tehtävät 1, 2, 3, 5, 10 ja 12 ovat täysin oikein. 6:ssa unohdin ottaa muuttujan a mukaan laskuun, muuten täysin oikein. 9:ssä en älynnyt sieventää y-koordinaattia muodosta sin(pii/3 + n x pii). Tehtävä 11 meni näköjään aivan penkin alle. Viimeisenä tehtävänä kokeilin 14:ää, mutta sitä en oikein osannut. C-kohta jäi tekemättäkin. A:n ja B:n vastaukset näyttäisivät kuitenkin olevan sinne päin.

Nopealla yhteenlaskulla (ja parilla "varman päälle vähennyksellä") saan pisteikseni 42. M:ltä näyttää kai?
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No niin nyt on kirjoitukset takana. Pitkä matikka meni loppujen lopuksi sitten melko heikosti, kun C pamahti 31 pisteellä opettajan arvostelun mukaan. Toisaalta mahdollisuuksia ei tuskin kuitenkaan olisi ollut E:hen eli eihän tuo jäänyt kuin yhden arvosanan verran M:stä. Tyhmät virheet muutamassa tehtävässä sitten kostautuivat. Kutoseen tosiaan meni aikaa se 5min ja tuntui kyllä siinä, että voiko tämä olla näin helppo. Kolme ekaa tehtävää oli pääasiassa, sitä että sen kun vaan laskeskeli. Kuten yleensä niissä ei tarvittu mitään hirveitä ponnisteluja. Osa kavereista kirjoitteli aika hyviä, kuten esimerkiksi yksi täydet pisteet jokaisesta tehtävästä ilman jokereita eli 60. Melko helppo koe oli siis kyseessä ja näin opettajakin sanoi.

Nyt arvosanat näyttäisi näin alustavasti seuraavaa: Äidinkieli M, Kemia M, Fysiikka M, Matematiikka C, Englanti C ja Ruotsi C. Tuosta kemiasta ei toki vielä tiedä, mutta M:än sieltä kuvittelisin tulevan. Kaikki muut menivät jotakuinkin odotusten mukaisesti paitsi tuo matematiikka oli nyt pienoinen pettymys. Fysiikan ja kemian omat minimivaatimuksetkin täyttyivät. On kyllä hieno fiilis, kun nämä vihdoin ovat ohi. Nyt sitten vaan alkaa pääsykokeisiin pänttääminen.
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Se vielä piti tuosta matikasta sanoa, että toivottavasti YTL herää siellä ja alkaa tekemään vaikeampia kokeita. Enäähän noissa kokeissa ei testata luovuutta tai osaamista, vaan sitä kellä käsi tärisee eniten ja kuka tekee virheet. Kaksi pistettä pois ja se on E! Eihän se pitäisi olla näin! Mikä enään toimii motivaattorina lukemaan kokeisiin, kun tietää että L:llää saatika E:tä tulee saamaan korkeiden pisteiden takia. Vai onko muka yleistaso laskenut näin paljon? Voi huoh!
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Se vielä piti tuosta matikasta sanoa, että toivottavasti YTL herää siellä ja alkaa tekemään vaikeampia kokeita. Enäähän noissa kokeissa ei testata luovuutta tai osaamista, vaan sitä kellä käsi tärisee eniten ja kuka tekee virheet. Kaksi pistettä pois ja se on E! Eihän se pitäisi olla näin! Mikä enään toimii motivaattorina lukemaan kokeisiin, kun tietää että L:llää saatika E:tä tulee saamaan korkeiden pisteiden takia. Vai onko muka yleistaso laskenut näin paljon? Voi huoh!

Juu tietenkään kokeet eivät saa olla liian helppoja ja onhan se kurjaa jos ainoat virheet johtuvat huolimattomuudesta...

Mutta mitä siis haet takaa sillä että on mahdotonta saada L tai E? Vaikka olenkin samaa mieltä siitä että on kurjaa saada huonompi arvosana kuin mihin taidot periaatteessa edellyttäisivät, niin eipä tuokaan asia ihan noin mustavalkoinen ole. Huolimattomuusvirhe on kuitenkin virhe myös ja mielestäni mitä parempi laskija olet, sitä todennäköisemmin vältät myös huolimattomuusvirheet.

Eihän näissä(kään) kokeissa ole kyse siitä kuka osaa asiat periaatteessa täydellisesti päänsä sisällä, vaan siitä kuka onnistuu myös tietonsa ja taitonsa onnistuneesti paperille siirtämään. Täällä puhuu nimittäin syvällä kokemuksen rintaäänellä yksi, joka on niin usein astunut huolimattomuuden kataliin miinoihin.

Ja olen siis edelleen samaa mieltä että kokeen on oltava kyllä riittävän vaativa antaakseen mahdollisimman totuudenmukaiset arvosanat.
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Huolimattomuusvirhe on kuitenkin virhe myös ja mielestäni mitä parempi laskija olet, sitä todennäköisemmin vältät myös huolimattomuusvirheet.

Eihän näissä(kään) kokeissa ole kyse siitä kuka osaa asiat periaatteessa täydellisesti päänsä sisällä, vaan siitä kuka onnistuu myös tietonsa ja taitonsa onnistuneesti paperille siirtämään.

Tykkään ajatella, että huolimattomuusvirhe on virhe ja osaamattomuus on osaamattomuutta. Yhtälailla niitä yhden pisteen virheitä voi tulla vaikeammissakin kokeissa, mutta ne ei ole silloin niin kohtalokkaita. Silloin tavallaan punnitaan, että ymmärtääkö kokelas matematiikasta mitään.

Ja minulla ainakin meni maku tehdä tuota koetta. Tuotako varten 3 vuotta on pinnistelly? Tuota paskaa varten, missä jokainen tehtävä on oman kurssikokeen kolmas tai neljäs tehtävä.

Matematiikkahan on kivointa silloin kun sitä ei osaa.
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Tykkään ajatella, että huolimattomuusvirhe on virhe ja osaamattomuus on osaamattomuutta. Yhtälailla niitä yhden pisteen virheitä voi tulla vaikeammissakin kokeissa, mutta ne ei ole silloin niin kohtalokkaita. Silloin tavallaan punnitaan, että ymmärtääkö kokelas matematiikasta mitään.

Ja minulla ainakin meni maku tehdä tuota koetta. Tuotako varten 3 vuotta on pinnistelly? Tuota paskaa varten, missä jokainen tehtävä on oman kurssikokeen kolmas tai neljäs tehtävä.

Matematiikkahan on kivointa silloin kun sitä ei osaa.

Jees näinhän se on. Välillä tuntuu muutenkin että pitkä matikka nyt on semmosta hiuksien halkomista että ainut syy pinnistellä 3 vuotta on niin kuin sanoit, ylioppilaskokeet.

Koulussa käydään koulua varten, ei elämää varten. :)
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Jees näinhän se on. Välillä tuntuu muutenkin että pitkä matikka nyt on semmosta hiuksien halkomista että ainut syy pinnistellä 3 vuotta on niin kuin sanoit, ylioppilaskokeet.

Jep ja haluaisin vielä tarkentaa sen verran, että minua henkilökohtaisesti hieman kyrpii se, että vaikka olen vetänyt lukion matikan täysillä ja ka. pyöristyy kymppiin niin sitten joku ojanpohjalta noussut nulikka voi saada saman arvosanan kuin minä ellei paremman, jos pystyy välttämään niitä virheitä:). Ja tavallaan se oli minulle, kun koin valaistuksen, eräänlainen tavoite saada keskiarvo kympiksi ja yrittää saada L:llä, mutta ei tulevaisuudessa ole enään järkeä tavoitella L:ää tai odotas. Olen vähän huono ilmaisemaan, mutta siis se palkinto ei tunnu enään niin suurelta tuon kokeen jälkeen kuin mitä se voisi olla vaikka, kun saisi E:n paljon vaikeamman kokeen kautta. Tiedät olleesi luova ja tiedät osanneesi soveltaa matematiikka. Ei enään. Enään pitää muistaa tai katsoa Maolista kaavat ja tehdä vain sijoituksia yms.

Syy minkä takia avaudun matikasta on se, että matikka on minulle tällä hetkellä melkein tärkeimpien asioiden ykkösenä. Siitä saan nautintoa, kun pääsen ratkaisemaan vaikeita tehtäviä esim. K68, jonka tyyppisiä tehtäviä voitaisiin vain kuvitella tämän päivän YO-kokeeseen.

Tämä tehdään liian helpoksi liian monelle. Sunnuntai-ilta.
 

KIMPE

Jäsen
Jaa-a nyt on sitten loputkin ohi kun lyhyen saksan kokeesta juostiin ulos 13.37 ajassa(oli ajoitettu). Tuntui kohtuulliselta, luetun ymmärtämiset ja kielioppiin liittyvät tehtävät menivät luultavasti normaalisti eli noin puolet oikein. Aineet olikin sitten jo täyttä tuskaa ja aiheet olivat ihan kamalia ja hyvä kun aiheen kannalta oleellisia sanoja ei tiennyt, niin ei muutakuin vähän ruotsista lainataan sanoja. B:hen tähdätään, toivottavasti sen vielä iskee!

Lyhyt matikka meni perjantaina hyvin, ja mitä vastauksia itse kattelin niin näyttäisi tulevan n.50p eli se on joko wahwa E tai sitten L, riippuen pisterajoista.
 

Pikherz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
KIMPE kirjoitti:
Jaa-a nyt on sitten loputkin ohi kun lyhyen saksan kokeesta juostiin ulos 13.37 ajassa(oli ajoitettu). Tuntui kohtuulliselta, luetun ymmärtämiset ja kielioppiin liittyvät tehtävät menivät luultavasti normaalisti eli noin puolet oikein. Aineet olikin sitten jo täyttä tuskaa ja aiheet olivat ihan kamalia ja hyvä kun aiheen kannalta oleellisia sanoja ei tiennyt, niin ei muutakuin vähän ruotsista lainataan sanoja. B:hen tähdätään, toivottavasti sen vielä iskee!

Kohtalotoveri löytyy täältä. Kuuntelu meni niin huonosti, että C:hen olisi vaadittu yli 75p aineista ja 75p muista-ei toteudu. Eli kaippa sieltä se B napsahtaa. Luetunymmärtäminen oli osittain todella mukava ja helppo, mutta pari kohtaa meni totaalisen ohi. Kielioppi oli ihan ok kamaa. Harmittaa vain kun viimeksi luin saksaa tasan vuosi sitten, eli lukion ykkösvuoden nelosjaksossa.
Niin, ja kokeesta poistuin klo 12.40.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Jaa-a nyt on sitten loputkin ohi kun lyhyen saksan kokeesta juostiin ulos 13.37 ajassa(oli ajoitettu).

Itse luin myös saksan kieltä aikanaan lukiossa. Nykyään en ole hetkeäkään katunut, vaikka silloin se tuntui vaikeimmalta kieleltä. Tuo on sinulle oikeasti yksi ylimääräinen ässä hihaan. Huomaat vielä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös