Onko opintoviikon määritelmää muutettu nuorison pullamössääntyessä? Kuka puijaa?
Opintoviikkoja ei ole ollut olemassakaan vuosikausiin, nykyisin kyse on opintopisteistä. Opintopiste on vähäisempi yksikkö kuin opintoviikko, ja muuntovaiheessa oli ainakin erittäin kirjavia tapoja vaihtaa opintoviikot opintopisteisiin. Joissain oppilaitoksissa sai 1,25-1,5 opintopistettä yhdestä opintoviikosta, joissain jopa kaksi. Samalla kurssien sisällöt ja rakenteet ainakin nimellisesti muuttuivat. Monta ihmistä puijattiin ja puijaajana oli systeemi eli "the man".
Olkoot vaikka 500 opintoviikkoa, mutta kotimaisen ikäluokan eli opiskelija-aineksen taso on tuskin ratkaisevasti muuttunut jostakin neljännesvuosisadan takaa nykypäivään. Siis suunnilleen samantasoisesta porukasta tehtiin ennen merkonomeja, nyt tradenomeja. Oletettavasti - ja näin veronmaksajan näkövinkkelistä toivottavasti - tuon lisääntyneen panostuksen vaikutukset näkyvät porukan kyvyissä, mieluiten työmarkkinoita vastaavalla tavalla. Kakkosdivisioonan porukkaa siellä AMK:ssa kuitenkin istuu noin keskimäärin.
Minulla on tähän asiaan kohtalaisen hyvä näkökulma, sillä olen paitsi opiskellut yliopistossa, myös ammattikorkeakoulussa (kahdesti) ja yo-merkonomilinjalla. Jälkimmäisen kohdalla minulla kävi aikoinaan sikäli huono tuuri, että tismalleen sama opintolinja muuttui seuraavana vuonna AMK-tasoiseksi ns. nuijankopautuksella, ja samojen ihmisten vetämistä samoista kursseista valmistui sitten "korkeakoululaisia".
Minä suoritin sitten vuosia myöhemmin AMK-aikuiskoulutuksena muuntokoulutuksen merkonomista tradenomiksi saadakseni omalle alalleni paremman pätevyyden. Aika heikko oli tämä koulutus, sillä monet opettajat olivat täsmälleen samoja kuin merkonomiaikoinakin ja mikä erikoisinta, ainakin erään opettajan kurssi oli
täsmälleen sama. Aivan samat kulahtaneet piirtoheitinkalvotkin, joiden sisällön olin aikoinani kirjoittanut muistiinpanoina ylös vuosia sitten.
Olihan tuossa sitten kaikenlaista ylimääräistä tauhkaa ja pakollista lisäkurssia, mutta väitän, että eipä niistä varsinaisen työelämän suoriutumisen kanssa juurikaan lisähyötyä ollut, jos oli hyötyä ollenkaan - työt oppii monessa työpaikassa tekemällä ja ammatti"korkea"koulu-uudistuksen olisi voinut jättää tekemättäkin. Valtaosa nykytradenomeista on lähinnä komeammalla tittelillä varustettuja merkonomeja, joilla on riesanaan yksi ylimääräinen opiskeluvuosi jonka voisi jättää poiskin, jotta ihmiset siirtyisivät työelämään nopeammin.
Merkonomitutkinnollahan ei nykyisin enää mitään tee, vaikka se samat asiat pitkälti kattoikin. Käytännössä työelämässä se on mennyt siihen, että ne pestit, joihin aikaisemmin palkattiin merkonomitasoinen ihminen ovat nykyisin tradenomien täyttämiä, joten vaikka osaamistaso olisi sama niin jos haluaa vakituista pestiä on pakko olla AMK-tutkinto vaikka siitä ei vastaavaa konkreettista hyötyä olisikaan.