Arnoldin kanssa ei ole enää kinasteltavaa, koska mielipideasioista tässä aika pitkälti keskustellaan.
Onpa silti taas hauskaa, että joku toinenkin veti niitä pieniä vihreitä vihanneksia nenäänsä.
Vastauksia Timin mietteisiin:
"Tässä ketjua seuratessani minulle heräsi vain sellainen ajatus, että mitä väliä sillä on, onko Radiohead sata kertaa osaavampi bändi, kuin esimerkiksi Linkin Park? Minua ei nimittäin musiikkia kuunnellessani todellakaan kiinnosta se, kuinka osaavia soittajia bändistä löytyy, vaan se kuinka musiikki minua miellyttää. Tämän vuoksihan nämä ovat juuri makuasioita. Itse en voi sietää Radioheadia ja mielestäni bändin musiikki on surkeaa. Kyse ei ole siitä osaavatko he vai eivät soittaa vaan siitä, että heidän musiikki ei vain miellytä minua."
Tässä onkin eräs huolestuneisuuteni aihe. Linkin Park on laskettavissa ns. easylistening -musiikiksi, kuten lähes kaikki muukin listamusiikki. Tarkoitan sitä, että se ei kestä pitkää kuuntelua, mutta sitä on helppo kuunnella ja sisäistää heti. Ymmärrettävästikin se myy. Tällaista musiikkia on myös huomattavasti helpompi tehdä, kuin esimerkiksi Radioheadia, jonka tekeminen on vaatinut paljon enemmän aikaa, vaivaa ja tietämystä musiikin teoriasta. Näin ollen Radioheadin musiikki vaatii paljon enemmän paneutumista ja perehtymistä asiaan.
Toisaalta, Radiohead on aika huono esimerkki, koska se on mm. Toolin ohella näitä hyvin myyneitä vaikeampiselkoisia yhtyeitä, vaikkei kuitenkaan parhaita (siis mielestäni). Olen huolissani kuitenkin tästä yleisestä suuntauksesta, että itse musiikki ei myy, koska vähitellen musiikin tavoitteeksi tulee pelkästään raha (joka ei sovellu mielestäni musiikkiin) ja kukaan ei jaksa enää opiskella teoriaa ja opetella soittamaan, koska sitä rahaa saa paljon enemän helpompaakin tietä.
"Mielenkiintoisia ajatuksia. Minkä vuoksi siitä pitäisi olla huolissaan, että rap tai nu-metal myy?"
-Siis itse olen juuri sen takia, koska pelkään, että musiikillisesti hyvää musiikkia on vähemmän tarjolla tulevaisuudessa.
"Minkä vuoksi minua pitäisi kiinnostaa se, osaako artisti musiikin teorian?"
-Mikäli ei ole itse kiinnostunut musiikin teoriasta/vaikeammasta musiikista, niin ei tarvitsekaan kiinnostaa.
"Ja minkä vuoksi oikeat ja sitkeimmät muusikot vetäytyvät alalta?"
-Sanoinhan sen jo. Siksi koska rahaa saa enemmän osaamatta soittaa/tietämättä teoriasta mitään. Tai ei välttämättä vetäydy alalta. Ehkä hekin käyttävät hyväksi näitä aivopestyjä lapsia.
"Mikä on oikea muusikko ja jos on olemassa oikea muusikko niin kuka tai mikä on väärä muusikko?"
-Itse laskisin "oikeaksi muusikoksi" sellaisen, joka tekee musiikkia musiikkina ja kiinnostuksesta kyseiseen asiaan, ei setelinkuvat silmissä.
"Minkä vuoksi joku on oikea muusikko?"
-Mikä tämän kysymyksen pointti on? Onko sitä? Jos on niin miksi? Onko tuolla jossakin elämää? Jos on niin miksi?