Tuleeko nää bileet Turkista, Irakista tms.?
Itse kiinnitin samaan asiaan huomiota. Toinen huomio oli se, ettei naisia ollut paikalla paljoa. Syy vai seuraus (viime vuoden tapahtumat)?
Tuleeko nää bileet Turkista, Irakista tms.?
Salaperäinen nainen värväsi nuoren Pekan tansseista ulkomaille ampumaan pankkiryöstäjiä – nyt edessä vain yksi asia: "Tulisi jo noutaja"Arvaatteko otsikon perusteella, mitä seuraavat Ylen jutut käsittelevät?
Kun vain toinen meistä muistaa yhteiset joulut – "Se pitää vain kestää"
Valtakunnan vihatuin – ”Olin valmis tekemään mitä tahansa”Puolison muistisairauden vaikutusta ikääntyneen pariskunnan arkeen.
Alex Burrowsin urakiertoa.
Sinänsä hyvinkin surullista, että kumpikin juttu on laadukkaati kirjoitettu, ja aiheet sellaisia, jotka varmasti kiinnostaisivat lukijakuntaa ja ansaitisivat tulla luetuiksi.
Miksi ihmeessä otsikoista on siis tekemällä tehty täysin käsittämättömiä? Onko kyseessä toimituksellinen linjaus vai mikä? Kenties toimittajakunnan tietoinen vastaisku halvalle roskaklikkijournalismille: vedetään otsikot tarkoituksella aivan totaaliöveriksi? Eiväthän nuo esimerkit nimittäin ole edes klikkiotsikoita, vaan täysin absurdia journalismibingoa: klikkaamalla ei yksinkertaisesti voi mitenkään tietää, mihin uutiseen päätyy.
Ei suoranaisesti liity Yleen, mutta journalismin yleiseen tilaan kyllä: nimeltä mainitsemattomassa maakuntalehdessä otsikointitapana on, että otsikko on isolla, ja sen alla on hyvin pienellä ns. aihetunniste. Painetun lehden otsikosta ei siis voi useinkaan päätellä mitenkään, mitä juttu koskee. Klassikkoesimerkkinä mainittakoonYlen nettiuutisissa on tunniste, jolla voi hakea asiaan liittyviä uutisia. Valitettavasti tämäkin on varsinainen pökäle, sillä ilmeisesti toimittaja voi kirjoittaa tunnisteeksi mitä vain ilman johdonmukaisuutta. Esimerkki tältä päivältä.
Tänään on illalla YLE:llä se vihapuheilta. No nyt aamu-uutisten pääaihe oli vihapuheen lisääntyminen. Uutisten avulla siis buffattiin illan ohjelmaa. Ei nimittäin ole sattumaa, että vihapuheuutinen oli ykkösaiheena samana päivänä kun tulee vihapuheilta. Kyllä sä YLE hyvin vedät.
Tänään on illalla YLE:llä se vihapuheilta. No nyt aamu-uutisten pääaihe oli vihapuheen lisääntyminen. Uutisten avulla siis buffattiin illan ohjelmaa. Ei nimittäin ole sattumaa, että vihapuheuutinen oli ykkösaiheena samana päivänä kun tulee vihapuheilta. Kyllä sä YLE hyvin vedät.
Ylellä on tapana alustaa illan teemojaan päivällä julkaisemillaan nettijutuilla.
Ongelma tässä kokonaisuudessa oli?
Etkö sinä ymmärtänyt, voi mahoton paikka. Ongelma siinä on ainakin minulle se, että uutislähetystä käytetään omien ohjelmien buffaamiseen. Eettisesti ja moraalisesti väärin. Kertakaikkiaan sietämätön tilanne. Näin ei voi eikä saa jatkua. Pöyristyttävää.
Etkö sinä ymmärtänyt, voi mahoton paikka. Ongelma siinä on ainakin minulle se, että uutislähetystä käytetään omien ohjelmien buffaamiseen. Eettisesti ja moraalisesti väärin. Kertakaikkiaan sietämätön tilanne. Näin ei voi eikä saa jatkua. Pöyristyttävää.
Vihapuhettahan ei oikeasti ole, se on Ylen keksintö.
Voisi olla paikallaan pitää suuri uhriutumiskeskustelu jonain iltana. Luonnollisesti Jenni Kokander avaisi illan kertomalla itseironisesti(eli kaikille persutrumppirasisteille vittuillen) miten "suvakkihuorat" pilaavat maailman suvaitsevaisuudellaan ja asiallisuudellaan. Sitten toisaalla kitistäisiin leimakirveellä huitomisesta ja huudettaisiin sananvapauden suuntaan. Noin vakavammin sanottuna jotain tuollaista odotan myös illan ohjelmalta ja se sopii varmasti hyvin tähän ketjuun. Mielellään sitä kuitenkin yllättyisi positiivisesti jos keskustelijat livenä ja netissä/somessa kunnioittaisivat itse keskustelua vaikka kanssakeskustelijat vituttaisivatkin huolella.
Ohjelmassa ilmeisesti yllätysvieras, eli josko Jenni jo tänään kävisi keventämässä tunnelmaa. Luulen että on tyytyminen kuitenkin Mustaan Barbaariin.
Vihapuhettahan ei oikeasti ole, se on Ylen keksintö.
Tässä voisi tietty myös miettiä kuka missäkin mestarillisesti uhriutuu, kun keskustelu uutisten ja ajankohtaisohjelmien kierrosta ja linkittymisestä kääntyy hyökkäyspuolustukseksi kuviteltua punavihervihollista vastaan. Näin vaihteeksi.
Varmasti olisi ongelma, jos kyse olisi Onnenpyörästä tai Sinkkulaivasta.
Radion urheilu-uutisissa on tapana kertoa, mistä illan urheilulähetyksissä keskustellaan. Vaivaako tämä sinua?
Eihän tuossa nyt mitään ongelmaa ole, mutta se aavistuksen vituttaa, kun aina puffataan "Ylen verkkosivuilla asiasta lisää." Jos se on kerran uutisoinnin arvoinen asia, niin voisiko siitä kertoa? Eipä tule mentyä nettiin sitten etsimään jotain tiettyä uutista.
Ja se on jäänyt epäselväksi mihin Yle siis edes tarvitsee klikkauksia.
Radio on eri foorumi kuin televisio. Televisiota katsovat yleensä näkevät ihmiset ja näkevät ihmiset voivat itse lukea illan ohjelmiston lehdistä, netistä tai vaikka teksti tv:stä. Radiota taas kuuntelevat näkevien lisäksi myös sokeat ja on ihan hyvä, että sokeille kerrotaan mita illan ohjelmisto pitää sisällään. Minun mielestäni on myös hienoa, että liikennevaloissa on sokeille erikseen äänimerkit.
No nyt on aika järjetön vastaus.