Uusimäessä on potentiaalia nousta Suomen kaikkien aikojen parhaimmaksi 400 metrin aituriksi. Ja tällä hetkellä tuo näyttää jopa todennäköiseltä.
Hieno tuloshan se oli, samoin sileän 400m ajat, mutta kun tuosta on pari sekuntia Söderströmin aikaan ja Helander vielä kauempana. Ilona Rantakin on puolen sekunnin päässä. Mutta tosiaan jos 20-vuotiaana juoksee noin kovaa, niin sopii odottaa että tulos paranee.
Jotenkin kyllä olen ihan viime aikoina alkanut ajatella, että ikä on vain numero. Siis kun urheilusta puhutaan. Onko sillä niin väliä, tekeekö hyvän tuloksen 18- vai 35-vuotiaana, mutta sitä nuorempaa sitten hehkutetaan.
Voi olla niin, että joku 17-vuotias juoksee 100m 10.30 ja toinen 10.80 ja se nopeampi on superlupaus. Mutta kymmenen vuoden päästä molempien ennätykset on 10.20. Se on ihan tavallista, mutta sitä entistä junioritähteä pidetään menetettynä lupauksena. Sanotaan, että "juoksutettiin liikaa".
Superlupaus Wirkkalakin oli 19-vuotiaissa Ruuskasta edellä 8 metriä.
Siitä Viivi Lehikoisesta olen aina ajatellut, että tekee kyllä hyviä tuloksia 16- ja 17-vuotiaana, mutta jotenkin epäilen, että liiankin hyviä. Ehkä siksikin, kun Ilta-Sanomat on ottanut asiakseen hehkuttaa häntä, ja kun nyt alettiin sopivasti järjestää myös 17v EM-kisoja.
Ehkä onkin niin, että junioreiden kohdalla ei pitäisi ihastella miten hyviä heistä voi tulla, vaan ihastella sitä miten hyviä tuloksia noin nuorena pystyy tekemään.
http://www.iltasanomat.fi/yleisurheilu/art-2000001235911.html
Kyllähän se on ollut jo pitkään ilmassa (alkaen tuosta maraton-porusta) että tytöllä on noussut pissa päähän.
Väärä tulkinta.
Mutta onhan tuo kohauttava uutinen, kun valmentaja siirtyy sivuun. Toisaalta se ei yllätä, koska Vainio on niin innokas juoksemaan ja uskoo, että hänen pitääkin juosta paljon. Ja valmentaja on vähän toista mieltä. Aika mielenkiintoista nähdä, miten valmennuskuviot menee hänen kohdallaan tulevaisuudessa. Vai haluaako itse päättää miten harjoittelee.
Pelottaa jo lukea noita kommentteja mitä urheilusta tietämättömät randomit kommentoi tuolla iltasanomien sivuilla, mutta pitää kai ne lukea.
Olisikohan ollut niin, että Vainio olisi halunnut osallistua kotikaupungissaan pidettyihin nuorten SM-kisoihin, mistä on tullut riitaa...