Ei seuraakaan, näin en väittänytkään. Sekään ei tarkoita sitä, että jos syntyy Äänekoskella, on heti tuleva yli 90 metrin keihäänheittäjä. Minulla ei ole sinulle tässä avata Erki Noolin ansioita tai näyttöjä hänen absoluuttisesta otteluvalmentajan tasostaan, mutta useana vuonna hän on tuntunut olevan katsomossa YLE:n lähetyksienkin perusteella arvokisoissa otteluiden yhteydessä jos ei valmentajana, niin ainakin jonkinlaisena konsulttina virolaisille ottelijoille eli voitaneen olettaa hänen olevan virolaisessa moniottelun yhteisössä jollain tapaa mukana.
Se, että hän itse on voittanut lajin olympiakultaa ei tarkoita vielä sitä, että hän osaa valmentaa, mutta jonkinlainen näkemyspohja hänellä asiaan varmasti on, joka poikkeaa siitä, mitä kenties Suomessa asiaan on tarjota. Näin olettaisin. Itse en usko siihen, että Vanninen olisi nyt kultaa voittanut, jos ei jonkinlaista vaihdosta harjoitteluun olisi tehty. Toisaalta tuntuu Norjassa ja Ruotsissakin olevan moniotteluun jonkinlaista osaamista myös arvokisamenestyksen perusteella eli ei Viro nyt varmasti Suomen naapureista ainoa ole, jossa asiasta jotain tiedetään. Kovan tason moniottelijaa ei noin vain nuorisosta seulota, sillä vaaditaan taitoa ja tuuria sekä osaavaa valmennusta nuoruusajasta lähtien, että urheilija kehittyy arvokisatason ottelijaksi. Viron pienestä väestöstä tämä on aika kova temppu noilla määrillä ja osin varmasti myös hyvän valmennusjärjestelmän ansiota ja eihän siellä pesäpalloakaan pelata eikä varmaan sählyäkään, jotka perusatleettisia ihmisiä vievät myös lajeihinsa.