Devon Allenilla, 27, on mieletön tavoite – aikoo rikkoa pika-aitojen maailmanennätyksen, juhlia MM-kultaa ja voittaa sitten Super Bowlin
Devon Allen kirmasi kauden kärkiajan miesten 110 metrin aidoissa, vaikka oli juuri sairastanut koronan. Allen tähtää yleisurheilun MM-kisoihin ennakkosuosikkina ennen siirtymistään jenkkifutiksen pariin syksyllä.
yle.fi
19-vuotias jenkkifutari juoksi maailmantilaston kolmanneksi - aloitti miesten aitajuoksun helmikuussa
Jenkkifutaajan huippujuoksu ei ollut läheskään täydellinen suoritus, hän jäi muille lähdössä ja kaatoi puolet aidoista.
yle.fi
Tuossa vielä ketjun aiheesta. Miten kovaa Allen olisikaan mennyt, jos olisi panostanut yleisurheiluun täysillä nuoresta asti?
Samaa mietin hyppylajeista. Koripallossa olisi valtavia lahjakkuuksia esim. korkeushyppyyn tai pituushyppyyn.
"Vasta ensimmäistä vuotta Oregonin yliopistossa opiskeleva Devon Allen voitti Yhdysvaltojen yliopistojen mestaruuden 110 metrin aidoissa ajalla 13,16, joka on tämän vuoden kolmanneksi nopein aika maailmassa. Uskomattomaksi suorituksen tekee se, että hän ei ole harjoitellut aitajuoksua kuin pari kuukautta tänä vuonna.
Devon Allen on Oregonin yliopiston amerikkalaisen jalkapallon pelaaja, joka juoksi miesten aidat ensimmäisen kerran helmikuussa. High schoolissa hän juoksi parina vuonna junioreiden matalia aitoja.
Hän on harjoitellut suurimman osan yleisurheilukaudesta ollakseen parempi laitahyökkääjä.
- Olen ollut yleisurheiluharjoituksissa kaksi tai kolme kertaa viikossa helmikuun jälkeen. Toukokuun kevätpelin jälkeen olen ollut jalkapallojoukkueen kanssa vain aamun punttitreeneissä, joten sanoisin, että minulla on ollut noin puolitoista kuukautta aikaa keskittyä aitoihin, ja olen kehittynyt paljon, Allen kertoi Yle Urheilulle.
Allenin huippujuoksu ei ollut läheskään täydellinen suoritus, hän jäi muille lähdössä ja kaatoi puolet aidoista. Silti hänen aikansa oli kaikkien aikojen toiseksi paras yhdysvaltojen yliopistoissa.
- Lähdössäni olisi parannettavaa ja juoksunopeuteni voisi myös parantua. Yritän vaihtaa lähtöni seitsemään askeleeseen ensi vuodeksi ja toivottavasti jo se parantaisi aikaani. Minun pitäisi myös olla kaatamatta aitoja, koska jokainen kaadettu aita hidastaa vauhtia, Allen mietti mestaruusjuoksustaan."
Yliopistossa urheilevat naiset ovat miljonäärejä, joista kaikki puhuvat – tämä ilmiö villitsee nyt Yhdysvalloissa
Koripallomaailman vuoden suurimmaksi ilmiöksi ja puheenaiheeksi on noussut naisten yliopistokoripallo, joka vetää katsojia puoleensa enemmän kuin koskaan aiemmin.
yle.fi
Myös naisten puolella koripallo on USA:ssa kovassa huudossa ja vie lahjakkuuksia pois yleisurheilulta rahan takia.