Tekeekö muuten yksilöurheilijat itse päivityksensä? Tai siis ylipäätään sponsorointiin liittyvät mainokset vai onko erikseen palkattuna joku mediavastaava näihin? Siis samaan tapaan, mitä monella joukkueella on eli harvemmin siellä pelaajat itse somettaa joukkueen puolesta.
Varmasti voi olla palkattu ihminen, jonka hallussa on urheilijan markkinoinnin kokonaiskuva alkaen siitä, että mitä, missä ja milloin kannattaa somettaa ja milloin hoidetaan NIKE-diilin kuvaukset. Eräänlainen manageri. Veikkaan, että somesisällön tuottaa edelleen urheilija itse. Ei kai ole maailmassa ihan yksi, eikä kaksi somettajaa, jolla se homma alkaa saada pakonomaisia, tai psykoosin reunamailla seilaavia piirteitä ja niitä seuraajamääriä sun muita "seurataan" herkeämättä, niistä tulee "issue" ja tekeminen keskittyy siihen. Ja nämä, jotka somea ammatikseen tekevät kertovat, että vaikka se tällaisen 70-luvulla syntyneen mielestä voikin vaikuttaa turhamaiselta, niin se on täyttä työtä ja henkinen paine kovaa. Okei, urheilijat lie siihen tottuneet, mutta jos oikeasti oman somepersoonan ylläpito alkaa viedä yhtä paljon aikaa kuin ammattisomettajilla/ tubettajilla ja ihan vain vain sen takia, että saa fyrkkaa urheilla, niin pakkohan sen on jossain näkyä, eikä positiivisesti.
Ehkä ennen urheilijoilla oli helpompaa. Ei ollut kuin pari akkalehteä ja Yleisradio ja urheilija sai näkyä, kuulua ja tuntua kaikkine hikipisaroineen ja räkäkuplineen. Jos epäonnistui, niin silloinkin lyötiin, mutta ehkä ne puheet jäivät pariin lehtijuttuun. Tietysti kansan suussa ja kahvipöytäkeskusteluissa ne luuppasivat, mutta ainakaan niihin ei tarvinnut törmätä yhä uusilla viestintäalustoilla. Toki aikakin oli sellainen, että kun kultaa ja muita mitaleja tuli ovista ja ikkunoista, niin ketään ei kiinnostanut epäonnistujat --> ynnä muut.
Onhan Martti Vainio talonmiehineen ja Juha Miedon sadasosastappio osa suomalaista folklorea, että ei niistä eroon pääse, hyvässä, eikä pahassa.