3000m esteet
Estejuoksusta
Ismo Toukonen, unohdettu suuruus tosiaan juoksi todella kovaa, 8.18.29 Prahassa 1978. EM-kisoissa siis... oliko peräti pronssilla... Eikö Markku Taskinen näissä kisoissa ottanut 800 metrillä yllätysmitalin, Ismo ei ehkä sittenkään yltänyt samaan... Edit: No ylsi! Malinowskin ja Ilgin takana, maailmantilaston nelonen tuonna vuonna. Yllätys, ylätys kenialainen Henry Rono meni liian kovaa...
DAF muisti Ekblomin enntäyksen oikein, sekin on jo vuodelta 1983. Tommyhan oli alkuerien kärkimiehiä, mutta ei koskaan jaksanut finaalissa. Näin siis minulle on kerrottu, en muista.
Käsiajalla alle 8.23 on kipittänyt Ilkka Äyräväinen, jonka nimeä pidän Toukostakin kovempana knoppina. Sitä olen muistanut vieljellä. Finskien estejuoksu eli hyvin 80-luvun alussa, tämä tulos vuodelta 1982, samoin kuin käsiajalla samalle sekunnille ehtinyt Vesa Laukkasenkin juoksu. Laukkanen taisi kuulua sarjaan menetetty lupaus.
Jörgen Salolta taisi pettää selkä, mutta alle 8. 24 ehti hänkin juosta 1990-luvulla. Sitten mennään jo vuoteen 1968 ja Jouko Kuhaan. Suomen listalla seuraavat Mikko Ala-Leppilampi ja Pekka Päivärinta ovat legendoja. Sitten Lars Sörensen, joka minulle on outo nimi ennestään. Läksyt siis tekemättä. Alle 8.28 Tukholmassa 1984.
Ville Hautalan ennätys 8.29 on helppo muistaa. Villeltä taisi tappajan vaisto uupua. Olympiavälierissä 1992, eikös kuitenkin, ihan ok tulos tuolla ennätyksellä. Eero Kolila on outo nimi, Vesa Siivonen ei niinkään. Seuraavana onkin sitten Ville-Veikko Sainio, maanviljelijä, joka juoksi EM-Budapestissa 1998. Arto Kuusiston ennätys 8. 31 ja risat ei ole ihmeellinen, mutta huippulupaus juoksikin sen 21-vuotiaana... ja sitten paunoset.
Kovassa seurassa Jukka Keskisalo siis on!