Yleisradio Sotšissa

  • 20 659
  • 97

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Punkkisen menneisyys juuri tuon D:n kanssa vähän epäilyttää.

Missäs vaiheessa Punkkinen on tuomittu dopingista tai sen tuputtamisesta urheilijoille? Ei ole tainnut tulla toimitsijakieltoa tai muutakaan sanktiota. Mitä nyt jonkun populistisen dokumentintekijän usein kuullu syytökset Di Centasta.

Itseäni ei Punkkisen menneisyys haittaa ollenkaan. Päinvastoin. Kokenut tekijä ja monessa mukana. Ja kuten Mäkäräisen hiihtovauhdista näkee niin selkeästi osaa hommansa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Niina Vanhatalo on ollut Yleltä hyvä veto alppilajien selostajaksi, mutta Palander on osoittautunut todella ärsyttäväksi kommentaattoriksi. Onhan Kalle suorasanainen ja kaukana hymistelijästä, mutta tietty leuhkamaisuus ja "tiedättekste kuka mä oon" -asenne välittyy kotisohvalle asti yhtä tehokkaasti kuin kisojen avajaisten ilotulitus. Lisäksi ylimielinen ylirentous "ei terve" tai "no morjens" huudahdukset ovat jo todella läpinäkyvää. Romar vie asiantuntijana Kallea 6-0 vaikka on itse vielä aktiivilaskija ja nuorempikin. Harmi kun yle ei enempää näyttänyt ensimmäistä kierrosta miesten pujottelusta kuin vain kärkiryhmä plus Paloniemi.
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Missäs vaiheessa Punkkinen on tuomittu dopingista tai sen tuputtamisesta urheilijoille? Ei ole tainnut tulla toimitsijakieltoa tai muutakaan sanktiota. Mitä nyt jonkun populistisen dokumentintekijän usein kuullu syytökset Di Centasta.

Itseäni ei Punkkisen menneisyys haittaa ollenkaan. Päinvastoin. Kokenut tekijä ja monessa mukana. Ja kuten Mäkäräisen hiihtovauhdista näkee niin selkeästi osaa hommansa.

Punkkinen taitaa kuulua siihen joukkoon, joka on selvinnyt ilman rangaistusta, koska "rikos oli ehtinyt vanhentua".

Näyttöä rikoksesta oli kyllä paljon enemmän kuin pelkät "dokumentintekijän" syytökset. Joukko urheilijoita ja valmentajia ehti todistaa Italiassa oikeudessa valaehtoisesti Punkkista vastaan, väittäen tämän olleen mukana systemaattisessa dopingissa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Näyttöä rikoksesta oli kyllä paljon enemmän kuin pelkät "dokumentintekijän" syytökset. Joukko urheilijoita ja valmentajia ehti todistaa Italiassa oikeudessa valaehtoisesti Punkkista vastaan, väittäen tämän olleen mukana systemaattisessa dopingissa.

Jep.

Ja vieläpä siten, että Punkkinen itse asiassa oli ihan koko homman "mastermind", ei joku haluton, tietämätön ja vastahakoinen vastuuvalmentaja.

Punkkisen toimista näyttöä löytyy paljon enemmän, kuin esim muutamien norjalaisten hiihtäjien ja valmentajien toimesta, valitettavasti.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Niina Vanhatalo on ollut Yleltä hyvä veto alppilajien selostajaksi, mutta Palander on osoittautunut todella ärsyttäväksi kommentaattoriksi. Onhan Kalle suorasanainen ja kaukana hymistelijästä, mutta tietty leuhkamaisuus ja "tiedättekste kuka mä oon" -asenne välittyy kotisohvalle asti yhtä tehokkaasti kuin kisojen avajaisten ilotulitus. Lisäksi ylimielinen ylirentous "ei terve" tai "no morjens" huudahdukset ovat jo todella läpinäkyvää. Romar vie asiantuntijana Kallea 6-0 vaikka on itse vielä aktiivilaskija ja nuorempikin. Harmi kun yle ei enempää näyttänyt ensimmäistä kierrosta miesten pujottelusta kuin vain kärkiryhmä plus Paloniemi.

Monta äijää tuossa oli tuossa puikassa? Ei tainnut olla Paloniemen jälkeen enää kovin montaa laskijaa. Itseäni ärsyttää Vanhatalo. Kyllä Jukka Pelkosta ja Eurosporttia tuli ikävä heti alkupäivistä..
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tämän päiväinen miesten viesti on jokin mittari, niin Jarmo Punkkista ei pitäisi päästää lähellekään selostamoa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Niina Vanhatalo on ollut Yleltä hyvä veto alppilajien selostajaksi, mutta Palander on osoittautunut todella ärsyttäväksi kommentaattoriksi. Onhan Kalle suorasanainen ja kaukana hymistelijästä, mutta tietty leuhkamaisuus ja "tiedättekste kuka mä oon" -asenne välittyy kotisohvalle asti yhtä tehokkaasti kuin kisojen avajaisten ilotulitus. Lisäksi ylimielinen ylirentous "ei terve" tai "no morjens" huudahdukset ovat jo todella läpinäkyvää. Romar vie asiantuntijana Kallea 6-0 vaikka on itse vielä aktiivilaskija ja nuorempikin. Harmi kun yle ei enempää näyttänyt ensimmäistä kierrosta miesten pujottelusta kuin vain kärkiryhmä plus Paloniemi.
Mulle on Palander maistunut hyvin. Eläytyy laskuihin ja tapahtumiin hyvin. Rennolla otteella löytää laskuista hyvät ja huonot puolet ja puhuu niistä kursailematta. Väliin mahtuu vielä mukavia kevennyksiä itse laskujen ulkopuoleltakin. Läppää heittäessäänkin malttaa kuitenkin pysyä aiheessa ja seurata niitä laskujakin.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Hyvä selostaja tämä kelkkailun Mika Hyytiäinen. Mielenkiintoinen laji muutenkin!
Toinen uusi mielenkiintoinen laji itselle oli tämä short track luistelu.

Nyt alkaa jo harmittamaan, että nämä kisat loppuvat. Huomenna katsellaan muijan mukaan kuulemma satuhäitä. :(
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Hyvä selostaja tämä kelkkailun Mika Hyytiäinen.
"Menee KÄRKEEEN!!!!" Kaveri kyllä eläytyy ainakin ihan täysillä.

Kelkkailu on kyllä mielenkiintoinen laji näin kerran neljässä vuodessa seurattuna. Erot on pieniä joten on ihan jännittävää seurailla että kuka siellä pärjää, vaikka ei koko lajista tajua itse hölkäsen pöläystä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
YLE All Stars (ml. asiantuntijat):

Riku Suominen - Hannu Jortikka - Inka Henelius
Pertti Tapola - Hoopi Hänninen
Kaj Kunnas

Pasilan studiossa Jere Nurminen teki kyllä vakuuttavaa työtä. Ruoholan Laura selvä pettymys. Mutta ei sillä, YLE onnistui.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
YLE All Stars (ml. asiantuntijat):

Riku Suominen - Hannu Jortikka - Inka Henelius
Pertti Tapola - Hoopi Hänninen
Kaj Kunnas

Pasilan studiossa Jere Nurminen teki kyllä vakuuttavaa työtä. Ruoholan Laura selvä pettymys. Mutta ei sillä, YLE onnistui.


Laura Arffman oli myös hyvä haastattelija. Radion puolella huippuja olivat Lehtinen ja Jylhä, vaikka Eskola ja Muranenkin vetivät hyvin.

Loistavat kisat, vaikka jääkiekko olikin vähän pettymys pelien tylsyyden takia.
Ylen tv, radio ja netti oli rautaa ja ammattimaisuus näkyy. Toivottavasti mainoskanavat eivät koskaan saa näitä isoja kisoja.
Itse olen niin sanotusti tyytyväinen veronmaksaja.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
YLE:ltä hyvä esiinmarssi erityisesti appsien suhteen. Some-mesoamisesta en minäkään innostu; eiköhän some-tulva ole jo Rion kisoihin mennessä asettunut arkisemmaksi.

Itse nostaisin esiin Jouko Vuolle & Arto Teronen -parivaljakon Sotshi-amatöörioppaat-sarjan. Radion kuuntelijoille amatöörioppaat-sarja on tuttu jo aiemmista olympiakisoista ja voin suositella sitä varauksetta. Vartin pätkissä taustoistusta ja pieniä tarinoita erilaisista aihepiireistä, jotka liittyvät olympialaisten isäntäkaupunkiin - kuivalla brittiläisellä huumorilla höystettynä. Podcastit voi kuunnella/ladata YLE Areenasta, ja koostelinkki löytyy tuosta alta.

Linkki YLE:n sivuille.

Toistomäärien perusteella ei tätä podcast-sarjaa ole löytänyt moni muukaan, mistä YLE:lle iso hyihyi. Vai pitäisikö laittaa sittenkin - @YLE #hyihyi.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Riku Suominen - Hannu Jortikka - Inka Henelius
Pertti Tapola - Hoopi Hänninen
Kaj Kunnas

Not bad. Itse tekisin muutamia muutoksia omaan yleisradion tähdistökentälliseen ja se menisi näin:

Jortikka - Suikkanen - Riihilahti
Hyytiäinen - Jylhä
Tapola

Perusteluina se, että Jore ja Suikkanen suorasanaisina miehinä hoitivat homman kotiin kaikelle kansalle sekä selittivät myös mitä kentällä näkivät ilman ylianalyyttistä viivelähtö-potaskaa ja Riihilahti oli rento oma itsensä ja jotenkin sopivan maanläheinen studiojuontajana. Riku voisi aivan hyvin vaikka olla tuossa kotisohvalla kertomassa kisoista. Hyytiäinen vakuutti etenkin viimeisen päivän hehkutuksilla suomalaisille harvinaisella lajilla ja muutenkin osasi hienosti kertoa tästä kelkkailulajista isossa kuvassa. Jylhä oli radion puolella sanavalmis ja fiksu kommentaattori, jossa kokemus puhui. Tapolasta puolestaan olen aina ylen leivissä pitänyt.


Sitten muutamia ranskalaisia yleisesti ylen toiminnasta:

-Kokonaisuudessaan upeasti lähetetyt kisat isolla koneistolla ja toivottavasti tämä juhla ei mene maksukanavien sun muiden harjakaisten käsittelyyn.
-Vanhat sotaratsut vetivät kisat kokemuksella kuten vaikkapa Hoopo ja Sarlin, joiden ääni ja maneerit eivät ole vuosikymmenten vieriessä muuttuneet miksikään.
-Kunnas oli Kunnas, pelleilyä oli odotettavissa ja sitä saatiin. Sai kuitenkin jo kohtuuttomasti lokaa niskaansa.
-Hannula oli onneksi radiossa, mutta onnistui honottavalla äänellään vituttamaan radiotaajuuksillakin.
-Tapsaa kaipasin taitoluisteluihin.
-Sarlin onnistui hyvin luisteluissa ja näki, että mies oli tehnyt taustatyön hyvin.
-Asiantuntijoista Palander vitutti alppipuolelta, Romar oli hyvä. Hiihdossa Muranen on asioista tietävä, mutta jotenkin ottaa koko ajan liian varman päälle jutuillaan ja tietynlainen asiaan kuuluva huumori puuttuu täysin.
-Vanha yleläinen Ruohola oli jotenkin epävarma ja näkyi, että oli ollut yleisradiolta ja ns. tämänkaltaisista juontotehtävistä pois vähän aikaa.
-Juusela ja Haapasalo hyvä kaksikko ja itse tykkäsin Sotshi-sarjasta, vaikka muksis koitti kaiken pilata. Juuselalta hyvät kisat selostuskopissa ja yllättävän vähän Mertsiä kaipasin, pronssipelissä mietin että miten Mertaranta olisi tämän eeppisen hetken selostanut.
-Sotshi-sovellus oli vähän niin ja näin. Kokeilin ja toimivuus oli vähän ajankohdasta kiinni. Hyvä yritys kuitenkin.
-Näytettävät lajit osuivat hyvin ja erittäin mukavaa oli se, että näitä skeletoneja ja short trackeja näytettiin, vaikkeivat ne kotimaisittain sillä tavalla koskettanetkaan.
-Tänään Riihilahti esitteli koneistoa, jolla yle lähetti kisoja mm. pelkästään Pasilasta ja vasta siinä mulle aukesi miten isolla työryhmällä nämä kisat meille lähetettiin.

Kaiken kaikkiaan iso käsi Ylelle, Lontoosta oltiin menty eteenpäin ja odotukset taas Rioon ovat korkealla!
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Todellakin eteenpäin on menty. Isot kisat ja paljon ammattilaisia vetämässä piuhoja sekä tarkkailemassa kuvaa/ääntä meikkaajia unohtamatta - ihan meitä taviksia varten. Mitäköhän Niki keksii loppukaneetiksi? Sotsi vaikenee. Lopullisesti.
 
Jeesus mitä shaibaa tämä yhteenvetojuttu. Rapiat puoli tuntia hidastuksia geneerisen söpinämusiikin saattelemana.

Tarkoitatko sitä, jossa suomalaissuoritukset käytiin päivä päivältä läpi vai sitä sen jälkeen esitettyä, jossa oli taustalla pelkkää musiikkia ilman selostusta? Jos jälkimmäistä, niin sehän ei ollut YLEn tekemä vaan kisaorganisaation (tms.) tekoa.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Kyllä taas huomasi, mitä oli seurata urheilua Ylen lähettämänä, verrattuna maikkarin "karkkipaperimoskaan", siis koreat kuoret ilman mitään sisältöä. Huomaa, että Yle on ammattilaisporukka tuossa hommassa. Onneksi nämä suuremmat arvokisat tuskin siirtyy koskaan maikkarin puolelle, eikös ole olemassa lakikin siitä, että suuret arvokisat pitää näkyä ilmaiskanavilla. Maikkari tuskin uskaltaa jättää salkkareita yms. näyttämättä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kyllä taas huomasi, mitä oli seurata urheilua Ylen lähettämänä, verrattuna maikkarin "karkkipaperimoskaan", siis koreat kuoret ilman mitään sisältöä. Huomaa, että Yle on ammattilaisporukka tuossa hommassa. Onneksi nämä suuremmat arvokisat tuskin siirtyy koskaan maikkarin puolelle, eikös ole olemassa lakikin siitä, että suuret arvokisat pitää näkyä ilmaiskanavilla...

Allekirjoitan kaiken tämän.

Onneksi jo tulevana kesänä saamme nauttia YLEn varmasti laadukkaista, MM-futiksen lähetyksistä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Onneksi nämä suuremmat arvokisat tuskin siirtyy koskaan maikkarin puolelle, eikös ole olemassa lakikin siitä, että suuret arvokisat pitää näkyä ilmaiskanavilla. Maikkari tuskin uskaltaa jättää salkkareita yms. näyttämättä.
Kyllähän se juurikin näin on, mutta laissa taitaa olla sellainen porsaanreikä joka teoriassa mahdollistaisi Olympialaisten lähettämisen jälkilähetysenä. Laissa on erikseen maininta siitä, että suorana lähetyksenä on pakko näyttää futiksen MM- ja EM-kisat kokonaisuudessaan, sekä jääkiekon MM-kisoista Suomen pelit ja välierät sekä mitaliottelut. Muut merkittävät arvokisat voikin sitten tulla "kokonaan tai osittain suorina tai nauhoitettuina lähetyksinä.". Periaatteessahan tuokin siis varmaan mahdollistaisi Olympialaisten näyttämisen esim. yhden päivän viiveellä jälkilähetyksenä, mutta kun mietitään sitä tapahtumakokonaisuutta mikä Olympiakisat aina on, niin tuskin sellaiseen kikkailuun ryhdyttäisiin.

Viikonlopun aikana haastateltiin jotain YLE:n tyyppiä joka käsittääkseni on aika isossa asemassa näiden TV-oikeuksien hankinnan suhteen, niin hän sanoi että tämän vuoden lopulla tehdään sopimukset vuoden 2018 talviolympialaisista ja sen jälkeen tulevista kisoista. Tämä kaveri sanoi, että YLE kyllä on valmis maksamaan oikeuksista paljon, ja lisäksi heillä on tarjota kansainväliselle Olympiakomitealle kovat näytöt esim. katsojalukujen ja muiden vastaavien suhteen menneiltä vuosilta. Uskon kyllä YLE:n olevan erittäin vahvoilla tulevien televisiointien suhteen, ja eipä näitä voisi kokonaisuutena mikään taho paremmin Suomessa hoitaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viikonlopun aikana haastateltiin jotain YLE:n tyyppiä joka käsittääkseni on aika isossa asemassa näiden TV-oikeuksien hankinnan suhteen, niin hän sanoi että tämän vuoden lopulla tehdään sopimukset vuoden 2018 talviolympialaisista ja sen jälkeen tulevista kisoista. Tämä kaveri sanoi, että YLE kyllä on valmis maksamaan oikeuksista paljon, ja lisäksi heillä on tarjota kansainväliselle Olympiakomitealle kovat näytöt esim. katsojalukujen ja muiden vastaavien suhteen menneiltä vuosilta. Uskon kyllä YLE:n olevan erittäin vahvoilla tulevien televisiointien suhteen, ja eipä näitä voisi kokonaisuutena mikään taho paremmin Suomessa hoitaa.

Puheella haastateltiin ainakin tapahtumaurheilun ja urheiluoikeuksien päällikkö Robert Portmania. Vähän hän jo pelotteli, että oikeuksien hinnalla on kyllä olemassa katto mitä Yle on valmis maksamaan, ja välttämättä ei Ylellä ole valmiuksia kilpailla hinnalla, jos kaupalliset kanavat tosissaan olympialaisista kiinnostuvat.
Haastattelussa mainittiin myös, että olympialaisten televisiointi maksoi nyt 2€/verovelvollinen. Jäin miettimään, mitä tuolla kahdella eurolla saisi jos televisiointi olisi maikkarilla. Tuskin yhtään mitään. Veikkaan että Sotshi Areena -tyyppinen All Inclusive - ilman mainoksia - paketti voisi kustantaa 99€, Sotshi MAX Sport 1 ja 2 kanavat ehkäpä 40€, päiväpassi 15€, jne.
Voi tuo 2€/verovelvollinen toki olla jotain Ylepropagandaakin, mutta ei oo paha jos näin on ja minä verovelvollisena olisin valmis maksamaan enemmänkin.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
YLE:llä on kyllä kova kokemus näistä arvokisatelevisioinneista. Eikö mm. Pekingissä YLE hoitanut yleisurheilun lähettämisen ympäri maailmaa? En voisi kyllä ikinä kuvitella katsovani Olympialaisia tai jalkapallon arvokisoja mistään muualta kuin YLE:ltä, puistattaa koko ajatuskin. Ja pelottaa mitä Don Tamista revitään irti sit kevään mm-kisoissa...
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Vaikka yksittäisistä selostajista, kommentaattoreista yms. voi olla mitä mieltä tahansa, niin kyllä rukoilen sen puolesta ettei esim. maikkari ikinä koskaan missään saa oikeuksia Olympialaisiin, varsinkaan talvikisoihin. On mm-kisat lätkän puolella jääneet nyt parina vuotena pitkälti katsomatta, kun jo valmiiksi ei-niin-kiinnostava turnaus kuorrutetaan pöllölaaksolla.

Kiitettävä arvosana Ylelle näistä kisoista, ja mielestäni Olympialaisten laadukas välittäminen suomalaisiin koteihin onkin yksi Yleisradion tärkeimmistä tehtävistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös