Yleisimmät kirjoitusvirheesi?

  • 2 420
  • 31

Rocco

Jäsen
Onko sinulla joku ikävä sana jota et koskaan osaa kirjoittaa koneella oikein? Onko joku ikävä bugi taidoissa jonka takia joku asia menee aina väärin samalla tavalla? Lyötkö aina väärää nappia tarkoittaessasi jotakin toista nappia? No, pura huolesi ja kerro siitä kaikille!

Itselläni on usein pahana tapana aloittaa kaikki lauseet ja nimet KAhdella ISolla KIrjaimella. Shift ei meinaa nousta tarpeeksi nopeasti kun jo ollaan lyömässä seuraavaa kirjainta.

Toinen yleinen moka on allekirjoittaneella sana "groups". Se meinaa joka kerta vääntyä muotoon gropus.
 

Carlos

Jäsen
Minulla on joku italia -syndrooma. Kirjoittelen melkein aina -ion loppuiset sanat muotoon -ino. Eli esim. aviation kääntyy aina aviatino. Samaa pätee kaikissa sanoissa jotka loppuvat samalla tavalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mita vitua. Mitä sä meinat? Eihän mulla ole mitään virkeitä
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Minulla taas pahimmat ovat yhdyssanat sekä en osaa lopettaa lausetta tai virkettä eli pilkku sääntö unohtuu ynnä muut lauseen rankenteet.
Tulikohan selväksi mikä ongelma minulla on?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä kaipaisin näppäimistöä, missä ä ja ö ovat toisin päin, sillä ne tuppaavat jostain syystä kääntyä. Useimmin niin, että ä:stä tulee ö. Erityisen vaikea sana on "tämä", joka muuttuu usein tömöksi...
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Viestin lähetti Carlos
Minulla on joku italia -syndrooma. Kirjoittelen melkein aina -ion loppuiset sanat muotoon -ino. Eli esim. aviation kääntyy aina aviatino. Samaa pätee kaikissa sanoissa jotka loppuvat samalla tavalla.

En tiedä omista kirjoitusvirheistä - olen itse aika iso error - mutta taannoin jäi jostakin saitilta mieleen Kaikkien Kirjoitusvirheiden Äiti.

Jenkkilässä oli jotkut vaalit tai jokin vastaava häppeninki jossa piti haastatteleman tv:n LIVE-uutislähetyksessä mr. Nigeriä. Tekstittäjä oli sitten ruudun alakulmaan lisännyt sanaan vahingossa(?) yhden g-kirjaimen jolloin sanasta tuli stten mr. Nigger - herra Nekru.

Politiikko oli tietenkin mustaihoinen. Suht' koht' rankka näppisvirhe etenkin sielläpäin maailmaa.

Ehkä eniten potuttaa kun tuppaa menemään capslockki päälle kun tarkottaa sarkainvaihtoa. Tulee HUUDETTUA helposti.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Moto
Minä kaipaisin näppäimistöä, missä ä ja ö ovat toisin päin, sillä ne tuppaavat jostain syystä kääntyä. Useimmin niin, että ä:stä tulee ö. Erityisen vaikea sana on "tämä", joka muuttuu usein tömöksi...

No mutta hyvä Moto, ainakin jos käytät "normaalia" näppistä, niin senkun vain nappaat kummatkin napit irti ja vaihdat paikkaa. Niiden pitäisi lähteä ihan napsauttamalla irti. :-)
 

ace

Jäsen
En tiedä onko se virhe, mutta minulle tuottaa vaikeuksia saada ajatukset kirjalliseen muotoon juuri niinkuin haluaisin. Jotenkin vain asia aina tuntuu muuttuvan matkalla aivoista sormenpäihin.

Toinen juttu on liiallinen puhekielen käyttö, mitä tosin olen yrittänyt kovasti karsia.
 

Carlos

Jäsen
Paras kirjoitus"virhe" mitä olen nähnyt oli muuten Raumalla Prismassa. Hartwallin uusi Up-Cider oli juuri tullut markkinoille, ja joku neropatti oli kirjoittanut lavan päällä olleeseen mainoskylttiin Up Yours -Cider, hiukan meinasi hymyilyttää.. :-)
 
Yleensä selviydyn yhdyssanoista mielestäni kohtuullisen hyvin, mutta sitten on joitakin yhdyssanojen, joista en aina ole aivan varma. Olisikohan Suomen mestarit yksi näistä. Ainakin ennen Michael vääntyi useasti muotoon Micheal.

Kesällä oli vaikea tottua aluksi kirjoittamaan amerikkalaisella näppiksellä, kun en ollut Suomessa. Ja kun eräs tietty ohjelma bugaa skandeja kirjoitettaessa, niin en ikinä muista että ne skandit ei toimi. Ja tästä syystä joudun useinkin korjailemaan lauseita. Sitten taas, kun tähän systeemiin kerkiää tottumaan, on vaikea "löytää" skandit näppiksestä...

Edit: Oli ainakin yksi typo, tietenkin...
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Ylitsepääsemätön sana on minulle lauantai, siitä tulee joka kerta ensin launatai.
Töissä tykkään tehdä hommia vähän hämärässä ja joskus huoneen ainoa valo peilaa mustiin näppäimiin niin ilkeästi, ettei kirjaimia näe ja tulee naputeltua pitkät pätkät ulkomuistista. Sitten kun katsoo ruutua näkee usein jotain tällaista: wli twdsti om ihas pöib biyyua.

Muiden kirjoitusvirheistä (tai oikeammin sanavirheistä) ärsyttää aina yhtä paljon "pitkällä tähtäimellä".

Ihan oikeasti. Tähtäimen, siis sen jonka läpi tähdätään, sen pituudella ei ole vitunkaan väliä. Kyse on tähtäyksen pituudesta. Kuuluu siis sanoa "pitkällä tähtäyksellä".

edit: typo :)
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti Carlos
Paras kirjoitus"virhe" mitä olen nähnyt oli muuten Raumalla Prismassa. Hartwallin uusi Up-Cider oli juuri tullut markkinoille, ja joku neropatti oli kirjoittanut lavan päällä olleeseen mainoskylttiin Up Yours -Cider, hiukan meinasi hymyilyttää.. :-)

Kyllä naurattaa Naantalin Kylpylän lähellä oleva opastekylttikin vaikkei oikeasti virhe olekaan :
NAANTALIN KYLPYLÄ
BAD HOTELL

Mahtaa englanninkielisiä ihmetyttää moinen rehellisyys.
 
K

kangaroo

Kirotusvihreet - mitä ne on ?

Kun näppistä yrittää takoa liian nopeasti, meikäläiselle tulee lähinnä kolmenlaisia erheitä:

- Näppiksellä vierekkäin olevat kirjaimet vaihtavat paikkaa.

- Isoja alkukirjaimia jää puuttumaan, kun ei shiftiä tule painettua oikeassa paikassa.

- Välilyöntejä jää pois ja näin syntyy tahattomia "yhdyssanoja".
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Osaan kirjoittaa sanan "kypärä" sillä kauneimmalla tavalla väärin.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä en teen kirjoitus virheitä olenkaan...

Noloin kirjoitusvirheeni löytyy diplomityöstäni, jossa heti alkusanojen ensimmäisessä lauseessa lukee "ohjelmistotekiinkan laitos". Sen siitä saa, kun ei käytä wördiä ja oikolukua. Vielä hauskemman asiasta tekee se, että kyseinen sivu oli oikoluettu useaan kertaan ainakin viiden eri ihmisen toimesta. Heti kun opus oli saatu kansiin ja arvosteletavaksi, kiiikutin sen rinta rottingilla kotiin ja näytin sitä (siis dtyötä senkin pervot) muijalleni. Kyllä kasvoi jorma otsaan, kun puolisko alkoi heti naureskelemaan uljaalle "esikoisteokselleni". :)

Muuten niin "synkeän" tarinan loppukevennykseksi terveiset Tampereen Anttilan valaisinosastolta (etsi virheet):

"Avattu lampu pakkaus on osto päätös. Kiitos."

Kyseinen lausahdus oli tehty tyylikkäästi tietokoneella ja asetettu näytille muovitaskussa lamppupakkausten viereen.
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Spencer
Osaan kirjoittaa sanan "kypärä" sillä kauneimmalla tavalla väärin.

Kärpät?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Bast

NAANTALIN KYLPYLÄ
BAD HOTELL

Mahtaa englanninkielisiä ihmetyttää moinen rehellisyys.


Hieman vastaavanlainen, tosin melko lupaava, kyltti löytyi muinoin rovaniemeläisen majatalon ulkopuolelta:

RUM, ROOMS, ZIMMER

Johon jennkiystäväni, että en tiedä mitä zimmer on mutta otan sen rommin ja huoneen.

Omia tyyppivihreitäni (arvaa vastinpari)

- organismi
- Kahvara
- Selänen
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tampereella on yhden muuntajan (tai jonkun sähkölootan) kyljessä hieno graffitti johon on kirjoitettu Tapparan logosta tunnetulla fontilla "Tappaa". Voihan olla että se ei ole kirjoitusvirhe, mutta jos on, niin voipi olla että tekijä suusta on päässyt suurehko "DON'T!"-huudahdus.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Yleisin kirjoitusvirheeni on kirjainten meneminen seakisin.

Toinen virhe on, kun kirjoitan sanassa olevan kaksoiskirjaimen väärällä kirjaimella. Esim. "laukoo"-sanan sijasta kirjoitan "laukko".
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja näitähän riittää... Muutaman mainitakseni:

* "opetetaab", "soitib", "kuunteleb"... Pitäisi siis laittaa n-kirjain, mutta laitan b-kirjaimen. (Ja tein muuten taas äsken tuon virheen, kirjoittessani sanaa "kirjain".)

* Kun pitäisi kirjoittaa esim. "kissa", saatan kirjoittaa "kiisa". Eli laitan kaksi samaa kirjainta liian aikaisin.

* Sana "video" on ylivoimainen, minun tekstissäni siitä tulee turhan usein "viedeo".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös