Sääli, että tämäkin ihan asiasta avattu ketju putoaa "kakkosivulle", kun kommentteja tahdo riittää. Haluaisinkin nyt herättää tätä hieman uudelleen.
Kuten jo muutamassa muussa ketjussa olen tehnyt, haluaisin tässäkin tuoda esille kysymyksen, nähdäänkö tässä asiassa metsää puilta. Onko esimerkiksi suljettu liiga suurin syy? Onko pelin tason huonontuminen suurin syy? Onko liian suuri pelimäärä suurin syy? Onko lippujen hinnat syy? Mielestäni yksikään näistä asioista ei ole se asia, joka aiheuttaa vajaita halleja. Jokainen näistä neljästä mainituista on joillekin syy olla menemättä juuri tänään tähän yksittäiseen peliin, mutta omasta mielestäni ei ole itse ongelman ydin.
Yleisömäärien vaihtelut johtuvat satunnaisten katsojien toiminnasta. Olisi siis syytä miettiä sitä, mikä vaikuttaa satunnaisen 1-10 peliä kaudessa katsovan päätöksentekoon. Tällä tarkoitan niitä ihmisiä, jotka eivät kirjoita näille palstoille, jotka eivät seuraa kiekkoa päivittäin ja joiden kulutus on näiden asioiden vuoksi satunnaista ja erittäin herkkää vaihtelulle. Tänne kirjoittavien ihmisten ryhmä on liian pieni gallupin otokseksi. Mielestäni pitäisi tutkiakin niitä kymmentä - viittätoistatuhatta ihmistä per joukkue, jotka käyvät keskimäärin tuon noin 4 peliä kaudessa katsomassa.
Suurin syy on omasta mielestäni yleinen taloustrendi Suomessa tällä hetkellä. Ihmiset eivät uskalla laittaa rahojaan kiertoon kuten vielä muutama vuosi sitten, kun esimerkiksi Soneran osake hipoi sataa euroa ja talouskasvun päättymistä ei ollut näkyvissä. Sitten suuret (etenkin it-alan) yritykset joutuivat ongelmiin, uhka irtisanomisista ja työttömyydestä alkoi pelottaa takaraivossa ja näistä johtuen tavallisen ihmisen turvallisuuden tunne oman talouden turvaamisesta lähitulevaisuudessa laski huomattavasti, mistä taas suoraan voi sanoa, että enää ei tuhlata niin kuin vielä muutama vuosi sitten. Tätä tukee kaikki viime vuosien taloustutkimukset. Ihmiset säästävät enemmän kuin muutama vuosi sitten.
Tämä ei varmastikaan koske lähellekään kaikkia täällä. Olen itse opiskelija ja tuloni vain kasvavat vuosi vuodelta. Täällä on varmasti myös paljon sellaisia, jotka eivät pidä tätä ongelmana omalta osaltaan. Siihen keskittyminen on taas oleellisen pointtini hukkaamista.
Jos yleisömäärät lähtevät jyrkkään laskuun, mitä ei vielä mielestäni ole tapahtunut, ei pidä yrittää etsiä yhtä syytä vaan kokonaisuutta. Yhtä syytä etsimällä usein löydetään väärä syy, jonka muuttaminen vain vaikeuttaa oleellisemman syyn löytymistä. Tutkimalla useampaa eri muuttujaa saadaan huomattavasti varmemmin itse ongelman aiheuttaja esille. Tällä hetkellä se on mielestäni talouden laskeva trendi, muutaman vuoden päästä se voi olla joku muu.