Mainos

Yleisömäärät kaudella 2014–2015

  • 354 903
  • 1 703

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olennaisempaa olisi tietää kuinka paljon lipputuloista tulee tuottoa. Porissakin on ollut paljon erilaisia kamppiksia, joissa lippuja saanut ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi. Raumallakin on yleisömäärä ollut jopa kasvussa, mutta se selittyy ainakin osittain ilmaislipuilla ja koulukamppiksella.

Kuten TosiFani jo yllä sanoi, niin kamppikset on varmasti laskettu mukaan tavoitteisiin. Jo ennen kautta oli Ässien sivujen kautta nähtävissä kauden eri teemapelit jne häppeningit hallilla.

Mielestäni olennaista ei ole lainkaan yleisömäärän tuijottelu tai välttämättä edes lipun hinta. Olisi kiinnostavampaa nähdä, kuinka paljon katsoja keskimäärin jättää rahaa seuran kassaan (lippu + ostokset hallilla). Minä veikkaan, että tämä summa on 5-10% pienempi kuin aiemmin. Halvoilla lipuilla voidaan silmänlumeeksi hankkia enemmän täytettyjä tuoleja, mutta talouteen liittyen asia ei ole kaikki kaikessa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Eiköhän tähän mennessä olleet kamppikset ole suunniteltuja, jotka sisältyvät tuohon lippunmyynnistä tavoteltavaan rahasummaan.

Ahaa. Vaikutti jotkut kamppikset kyllä aika spontaaneiltakin, mutta hyvä sitten. Moni liigaseura on reagoinut yleisökatoon nopeasti erilaisin alennuksien kanssa. Äijänsuolla ainakin huomaa hyvin kun yleensä hyvin myynneille paikoille ei ole mennyt lippuja kovin hyvin, mutta sitten viimeiseksi täyttyviin on. Silloin kun mitään kamppiksia ei ole, esim. paikallistaistoissa TPS:ää ja Ässiä vastaan niin yleisömäärä on jäänyt kovin vaatimattomaksi. Kuten tänään.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Lukosta en tiedän, mutta mielestäni Ässien teemaottelut ovat olleet esillä jo ennen kauden alkua ja S-kortti tarjoukset ovat olleet käytössä jo useamman vuoden.

Joo, kyllä Lukollakin on ollut teemaotteluita suunnitellusti, kuten koululaistenkamppis ynnä muut sellaiset. Pointti nyt oli, että moni seura on niiden lisäksi jakanut ilmaislippuja tai tehnyt spontaaneja kamppiksia houkutellakseen lisää väkeä halliin. Omallakin silmälläkin näkee, että totuus ei ihan ole sellainen kuten julkisuudessa Lukon osaltakin on mainostettu. Hyvä jos Porissa ei ole yleisökatoa liiemmin ollut ja lipputuloissa ollaan aikataulussa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Hyvä jos Porissa ei ole yleisökatoa liiemmin ollut ja lipputuloissa ollaan aikataulussa.

Ässien pelissä on ollut varmasti vähemmän yleisöä, mitä seura on odottanut, mutta mielestäni seura ei ole vielä isommin reagoinut tähän. Kevät voi muuttaa paljon, mikäli tammikuun lopulla vielä taistellaan paikasta kuuden joukkoon. Jos kevät menee huonosti, ilmaislippujen jakaminen lisääntyy varmasti.
 

senilix

Jäsen
Olennaisempaa olisi tietää kuinka paljon lipputuloista tulee tuottoa. Porissakin on ollut paljon erilaisia kamppiksia, joissa lippuja saanut ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi. Raumallakin on yleisömäärä ollut jopa kasvussa, mutta se selittyy ainakin osittain ilmaislipuilla ja koulukamppiksella.

Ei tuossa ole mitään tällä kaudella keksittyä, joka vuosi noita ilmaislippuja on jaettu kouluille ja ympäristön pikkuseuroille sekä myös yhteistyökumppaneille.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Firmalla, jossa olen töissä, on n.100kpl ylimääräisiä lippuja varattuna yhteen Lukon runkosarja peliin, normaalin aition ja kausikorttipaikkojen lisäksi. Tässä pelissä yritys on myös käsittääkseni ns. otteluisäntänä tjsp. Nämä liput eivät ole yritykselle ilmaisia, vaan niistä on maksettu jokin könttäsumma Lukolle ja näin on tehty jo monta vuotta putkeen. Tällä kaudella tämä on muutenkin mielenkiintoinen järjestely, sillä liput vaihdetaan ns. parhaisiin vapaisiin paikkoihin hallin ovella. Ennen on ollut paikat jostain tietystä katsomosta, missä on ollut sopivasti vapaata muutama päivä ennen peliä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ei tuossa ole mitään tällä kaudella keksittyä, joka vuosi noita ilmaislippuja on jaettu kouluille ja ympäristön pikkuseuroille sekä myös yhteistyökumppaneille.

Samalla volyymilla? Miksi esim. TPS ja Ässät peleissä on käynyt sitten totuttua vähemmän yleisöä?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Samalla volyymilla? Miksi esim. TPS ja Ässät peleissä on käynyt sitten totuttua vähemmän yleisöä?

Enpä tiedä, millä ajanjaksolla tätä nyt tarkastelet, mutta Ässien yleisöka on tällä hetkellä karvan alle 4000 ja tulee olemaan runkosarjan päättyessä korkeampi, eli yli 4000 mennään. Ilmaislippujen, yleisökeskiarvojen ja budjettitavoitteiden lukuja voidaan täällä käännellä ja väännellä vaikka miten päin tilastoihin, mutta ainakin Porissa vaikuttavat joukkueen yleinen esiintyminen ja pelin taso + yleinen taloustilanne. Joukkue on pelannut ihan mallikkaasti, tosin kotona aika heikosti.

Turussa ihmettelen, että hallilla käy enää ketään, pl. ehkä elinkautiset ja heistäkin varmasti osa on jo tuumaustauolla. Siinä mielessä on aika sama, että jaetaanko lippuja ilmaiseksi vai viidellä kympillä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Enpä tiedä, millä ajanjaksolla tätä nyt tarkastelet, mutta Ässien yleisöka on tällä hetkellä karvan alle 4000 ja tulee olemaan runkosarjan päättyessä korkeampi, eli yli 4000 mennään.

Tarkoitin luonnollisesti Ässät- ja TPS-pelejä Äijänsuolla. Niihin kun ei jaeta ilmaislippuja ja yleisökeskiarvo on jäänyt takavuosista huomattavasti. Toki siinä on osa totuus, että Turusta ja Porista ei välttämättä ole tullut niin paljon ihmisiä kuin ennen.
 

chris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En tiedä onko ongelma sama muissa halleissa, kun nykyään tulee käytyä pääosin Hakametsässä, mutta kyllähän tuo hallin ottelutapahtuma on hukutettu kaupallisuuden alle aika vahvasti. Joka välissä pusketaan mainoksia, niin kaiuttimista kuin videotaulultakin. Tuntuu, että pelitapahtumat ovat vain välttämätön paha, mikä keskeyttää mainokset. No, pelitapahtumista saa tietty hyviä aasinsiltoja jälleen uusiin mainoksiin.

Ennen vanhaan halleissa pystyi videotauluta katselemaan pelitauoilla hidastuksia edeltävistä tilanteista, kun varsinaiset tilanteet menevät usein nopeasti ohi. Nykyään saattaa hyvällä tuurilla tulla 2-3 sekuntia hidastusta viimeisen mainoksen ja pelin jatkumisen välillä. Ja tämä vain, jos tapahtuma oli todellä tärkeä kuten rangaistus tai maali. Tosin hidastus on tosiaan vain sen pari sekuntia ja yhdestä kuvakulmasta, joten vaatii pientä tuuria että saa tilanteesta hyvän kuvan. Oletusavoisesti jos missasit tärkeän tilanteen, et sitä todennäköisesti siellä enää näe.

Muutenkin tapahtuma on aika pliisu eikä mitää uutta olla kehitetty pitkään aikaan. Ottelun viihde koostuu siitä, kun yhdellä erätauolla katsellaan junioreiden rankkuja ja toisella heitetään frisbeetä keskiympyrään. Muutamassa NHL-matsissa käyneenä, niin kyllähän siellä sen pari-kolme tuntia viihtyy paljon paremmin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
16.11.2014 - KSML: Jääkiekko on kallista hupia
"JYP ui tällä hetkellä taloudellisesti sameissa vesissä.

– Jos yleisömäärät eivät lähde nousuun, menemme siihen suuntaan, että tästäkin kaudesta tulee miinusmerkkinen, seuran puheenjohtaja Jukka Seppänen ennakoi.
"

Toivottavasti yhdenkään seuran talousvastaavat eivät ole näin saatanan tyhmiä!


Mutta tuossa linkatussa jutussa itselleni pisti silmään


Uudesta areenasta tai nykyisen merkittävästä ehostamisesta JYP ei haaveile.

– Olemme itse investoineet halliin lähes kaksi miljoonaa. Lisää ei ole mahdollista pistää, Seppänen toteaa.

– Ja kaupungilta ei kannata edes kysyä, kun tietää vastauksen jo etukäteen.



Miksi ei haaveile?


Otetaan pieni vertailu länsinaapuriin:


Keski-Suomen maakunta
pinta-ala (maa) 16 703,97 km² (sisi vesistöt 19 948,75 km²)
Väkiluku 275 431
väestötiheys 16,49 as/km²
Suurin Kaupunki: Jyväskylä
Väkiluku 135 567

Jääkiekkojoukkue: JYP
Kunnan halli: Synergia-areena, yleisökapasiteetti 4356



Värmlannin lääni
Pinta-ala 17 517,15 km²
Väkiluku 272 736
Väestötiheys 15,6 as./km²
Suurin Kaupunki: Karlstad
Väkiluku 61 685

Jääkiekkojoukkue: FBK

Tekivät oman hallin omalla rahotuksella ja myymällä nimen paikalliselle kahvifirmalle (isolle kansainväliselle)

Löfbergs Lila Arena on valmistunut 2001
Kapasiteetti on jääkiekko-otteluissa 8 250 katsojaa ja konserteissa 9 600.
Maksoi (Total investering) 160 miljoonaa kruunua = 17milj. Euroa, korjataan indeksillä 2001->2014 eliu nykyrahassa 22,5 miljoonaa euroa.
Maksetaan 6 miljoonaa kruunua/vuosi 20 vuotta. FBK osti vanhan hallin 1,5 miljoonalla (kirjanpitoarvo 20), kunta rakensi parkkipaikat.
Kunta saa lisäkorvaukseksi vanhasta hallista (jonka paikalle uus siis rakennettiin)
10h yelsiöluisteluun /viikko
15h koulukäytöön /viikko
Ja yhden VIP aition


Mikä ihme Suomessa estää tämmösten hankkeiden toteuttamisen seuroilta? Miksi täällä ei osata tehdä kannattavia halleja? Espoon hallin tilanne on ongelma Hartwallin läheisyyden takia, mutta kyllä Jyväskylään tommosen FBKn hallin pykäisi, jos olisi Visioita ja neuvottelutaitoja kunnan kanssa.


Tähän loppuun ne ikuiset tekosyyt ”ruotsi on rikkaampi, ruotsalaiset käyttää enemmän viihteeseen rahaa, ruotsissa on enemmän asukkaita” jne. jne.


EDIT: koskee kyllä Poriakin....
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ottelun viihde koostuu siitä, kun yhdellä erätauolla katsellaan junioreiden rankkuja ja toisella heitetään frisbeetä keskiympyrään.

Jonka takia siis missaat ne pelitilanneuusinnat, sillä ne pyörii erätauoilla käytävillä. Mutta totta kyllä, että kuutiolla mainosten ylivalta on melokoinen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tarkoitin luonnollisesti Ässät- ja TPS-pelejä Äijänsuolla. Niihin kun ei jaeta ilmaislippuja ja yleisökeskiarvo on jäänyt takavuosista huomattavasti. Toki siinä on osa totuus, että Turusta ja Porista ei välttämättä ole tullut niin paljon ihmisiä kuin ennen.

Aah, joo sori nyt ymmärsin mitä tarkoitit.

Kyllä varmasti monet asiat näihin vaikuttavat. Oma teoriani liittyy yleiseen taloustilanteeseen varsin paljon. Mainitaan kuitenkin toinen asia, mistä jo jossain toisaalla olen maininnutkin ja mitä jäin miettimään: olin taannoin Blues-Ässät ottelussa Baronalla samassa porukassa, missä mukana oli eräs Nelosella töissä oleva, Liiga-tuotteen televisioinnissa ja markkinoinnissa mukana oleva tyyppi.

Hän loihe lausumaan - kun yleisömääristä puhuttiin - vähän huvittuneeseen ja arvoitukselliseen sävyyn, että Liigaahan seurataan tätä nykyä aktiivisemmin kuin koskaan aiemmin sarjan historiassa. Mitä hän täsmälleen ottaen tarkoitti, jäi vähän kesken, erä oli alkamassa. Minä olisin mielelläni kuullut tästä lisääkin, mutta jäin siihen käsitykseen, että Nelosen massiivinen markkinointiluukutus on kantanut hedelmää ja paketti löytyy joka niemennotkosta tätä nykyä.

Olen kyllä itsekin huomannut, että kun ennen kävin silloin tällöin katsomassa Hifkin pelejä Nordiksella (kun Ässät ei pelannut), niin tätä nykyä jään himaan katsomaan matsin Ruudusta.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
myymällä nimen paikalliselle kahvifirmalle (isolle kansainväliselle).
Tämä! Tarina ei kerro, paljonko tämä iso kansainvälinen kahveeputiikki, eli Löfbergs maksoi tästä nimestä.
Ruotsissahan yritykset saa vähnetää tätä rahoitusta verotuksessa. Jospa kuvio on mennyt esim. Löfbergs maksaa FBK:lle joka vuosi 1milj ja vaikka 20 vuotta. Ylihinta, jonka yritys säästää yritysverotuksessa. Tämä siis ihan vaan juuri tollanen suomalainen selitys, ei tieto.

Onhan Brynäsilläkin Ruotsin 5. Suurin Gavleriken-Arena (entinen Leaf / Läkeröl-arena), joka myytiin 2005 Brynäs IF:lle, joka puolestaan perusti Brynäs Arena Ab-nimisen tytäryhtiön. 2006 hallin nimi myytiin Leafille Läkeröl-Arenaksi ja tehtiin 160milj.Kruunun saneeraus. Nyt nimi on myyty Gavlerikelle, Leafin ilmeisesti maksettua jo remontti, eiku sponsorointirahat nimen käytöstä.

En mä tiedä, mutta jotenkin noin toi homma tuolla pyörii mun ymmärryksen mukaan. Käsittääkseni Soviet-Finlandissa ei vastaava ole mahdollista verotuksellisesti, koska kommarit ja viherpipertäjät itkisivät verta. Viisaammat korjaa, jos olen ihan kujalla.


E: tämän illan yleisömääristä ei ole hirveästi lapsille kerrottavaa millään paikkakunnalla. Aivan järkyttäviä katsojalukuja joka kolkassa. Jotain täytys tehrä!

Espoo: 3011
Hämeenlinna: 2825
Jyväskylä: 2832
Kuopio: 3140
Oulu: 4655
Rauma: 3727 -> eikö tämä ole kovin vähän derbyyn?
 
Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rauma: 3727 -> eikö tämä ole kovin vähän derbyyn?
On se. Naureskelin alkuviikolla kun joku kirjoitti palstalle että yleisömäärä jää allen neljän tuhannen, mutta niin se vaan jäi. En tiedä mikä piru siinä on ettei jääkiekko enää kiinnosta? Tietysti nämä paikallispelit pitäisi aina pelata viikonloppuisin mutta ei se aina onnistu.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
On se. Naureskelin alkuviikolla kun joku kirjoitti palstalle että yleisömäärä jää allen neljän tuhannen, mutta niin se vaan jäi. En tiedä mikä piru siinä on ettei jääkiekko enää kiinnosta? Tietysti nämä paikallispelit pitäisi aina pelata viikonloppuisin mutta ei se aina onnistu.

Tuote on pääsääntöisesti surkeaa kreikkalais-roomalaista virvelihokia, missä ei ole vauhtia eikä vaarallisia tilanteita. Kuka oikeesti tuollaisesta maksaa pari kymppiä/matsi? No hyvä, että jotkut maksaa.

E: Raumalla oli aika erikoisesti täytetty halli, toinen puoli tyhjä ja toinen täynnä. Oliko tähän jotain syytä?
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuote on pääsääntöisesti surkeaa kreikkalais-roomalaista virvelihokia, missä ei ole vauhtia eikä vaarallisia tilanteita. Kuka oikeesti tuollaisesta maksaa pari kymppiä/matsi? No hyvä, että jotkut maksaa.

Ei se peli sen parempaa ollut silloin kuin otteluketjuissa oli satoja viestejä ja moderaattorit sulkivat ketjut ottelujen jälkeen ylilyöntien välttämiseksi. Tunne on kadoksissa kaukalossa, katsomossa ja palstoilla.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei se peli sen parempaa ollut silloin kuin otteluketjuissa oli satoja viestejä ja moderaattorit sulkivat ketjut ottelujen jälkeen ylilyöntien välttämiseksi. Tunne on kadoksissa kaukalossa, katsomossa ja palstoilla.

Mielestäni tälle kaudelle peli on huonontunut selkeästi. Tuomarilinja + siniviivojen siirto kaiketi on tässä se isoin syyllinen.
 

Kiekkoguru50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue on Rauman Lukko,Ässät ja TPS
Lippujen hinnat ja otteluruuhka kenen työläisen kukkaro sitä kestää ja sitten otteluiden pelillinen anti roiskitaan kiekkoa suurimman osan pelistä vailla minkäänlaista peliajatusta kun sitä ei edes jaksa katsoa televisiosta nin kyllä meidän tuotteessa on jotain pahasti pielessä puhumattakaan että menisi hallille ja maksaisi itsensä kipeäksi.Koskahan viimeksi
Lukon ja Ässien pelissä on ollut näin vähän yleisöä ja heikko tunnelma,toisaalta määrättyjä peleja pelataan ihan liikaa kauden aikana siinä on peliohjelman laatijoilla pulma johomka tarvitaan iso muutos näin ei voi jatkua.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Paskat ajat (ei rahaa), paska sää (hyvä kun näkee eteensä) ja vielä "joulunjälkeinen masennusjakso". Siinä ainakin syitä.

Peli on mielestäni yhtä paskaa kuin aina ennenkin.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta tuossa linkatussa jutussa itselleni pisti silmään


Uudesta areenasta tai nykyisen merkittävästä ehostamisesta JYP ei haaveile.

– Olemme itse investoineet halliin lähes kaksi miljoonaa. Lisää ei ole mahdollista pistää, Seppänen toteaa.

– Ja kaupungilta ei kannata edes kysyä, kun tietää vastauksen jo etukäteen.



Miksi ei haaveile?

JYP taisi osaltaan ratkaisun tehdä vajaa 10 vuotta sitten, kun päättivät alkaa kunnostaa jo aikansa elänyttä Hipposta. Nyt nykyiseen Synergia Areenaan on käytetty todella isot summat rahaa ja kynnys uuden rakentamiseen on erittäin korkealla. Moni ihmetteli jo vanhan hallin kunnostamispäätöksen jälkeen, että miksi helkkarissa se päätös tehtiin. Halli pystyttiin tuomaan 2000-luvulle, mutta laajennusmahdollisuudet ovat täysin nollissa. Tai no, parisataa lisäpaikkaa taisi olla mahdollista saada, mutta se kustantaisi useamman miljoonan ja se olisi viimeinen laajennusmahdollisuus.

Aikoinaan Jyväskylään oltiin rakentamassa yli 6000 katsojaa kattavaa hallia, mutta viime hetkellä muutettiin nykyiseksi, jossa kulmissa pönöttävät tolpat estävät suuremman laajentamisen. Tästä löytyy lisää juttua JYPin hiekkalaatikon kätköistä, jos jotakin kiinnostaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No pelipäivä oli keskiviikko loppiaisen jälkeinen päivä. Ei ihan paras vaihtoehto lätkäottelulle.Ihmiset jaksa liikkua mihinkään. Torstai olisikin varmaan vetänyt paremmin väkeä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tämä! Tarina ei kerro, paljonko tämä iso kansainvälinen kahveeputiikki, eli Löfbergs maksoi tästä nimestä.

paljon, FBK pelasi lilan värisissä peliasuissa useamman kauden (seuran väri vihreä, jossa taas pelataan), mutta sen verran olen paikallisten kanssa hankkeesta keskustellut, että tiedän ettei verotus esittänyt mitään pääosaa tässä, toki rikkana rokassa. Ei tuo tuntematon temppu täälläkään ole, Ilves luopui vihreästä peliasustaan 83-84 pelatakseen TAP violeteissa väreissä rahaa vastaan...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
JYP taisi osaltaan ratkaisun tehdä vajaa 10 vuotta sitten, kun päättivät alkaa kunnostaa jo aikansa elänyttä Hipposta.

olen historian lukenut. Kyse on nykytilanteesta, jossa halli on isoin kasvun este. Menestystä on ollut, joten myyntiä olisi potentiaalia lisätä. Jos se Karlstadin halli (hemmetin hyvä lätkähalli) maksaa vain sen reilu 20me, ja jos keskisuomessa viihdebisnestä pyörittämällä kuolettas tosta edes puolet, tekis se 20vuoden rahotuksella 500k/v jonka luulisi pystyvän tekeen lisäkapasiteetin, aitioiden ja lisämainostilan kanssa. Rakentaminen Hippoksen paikalle kaupungin kanssa samanlaisella sopparilla kuin Ruotsissa ei aiheuttas edes kaavotusongelmia. Uskallus Suomessa ei vaan tunnu riittävän tai koitetaan pykätä ylimitotettua 125me hallia väkisin (tre)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös