Mitä mieltä olette pelaamista auttavista jutuista peleissä esim. minikartta, reititykset ja vastaavat.
Mielestäni pitäisi tarjota aina pelaajalle mahdollisimman paljon valinnanvaraa. Tuo vaatii pelisuunnittelussakin järkeä, että sitten olisi oikeasti mahdollista suunnistaa maamerkkien, kompassien tai muiden avulla halutessaan kohtalaisesti. Ettei sitten menisi ihan täydelliseksi haahuiluksi ja vaikka ketjutettujen tehtävien - tai tehtävänosien tekeminen katkonaiseksi, kun ei osaa löytää paikalle. Pakko kyllä myöntää, että itse en ole koskaan tuota kokeillut - sen ajanviemisen vuoksi... Ehkä pitäisi joskus... Witcher 3:sen kartalla ainakin osaisin jo suunnistaa aikas hyvin sokkona, mutta siinä pelissä on tiettynä esteenä se, että löydät itsesi alueelta, jossa on noita punaista pääkalloa kantavia vihulaisia, joita on lähes mahdoton voittaa edes helpoimmalla tasolla.
Monesti on peleissä tullut tuskastuttua tuohon, että kuinka helvetisti tavaraa siihen hud:iin saadaan ahdettua ja kuinka monimutkaisia saavat tehtyä käyttöliittymistä, sekä kuinka paljon eri ominaisuuksia saadaan mukaan (kartat on täynnä monenlaista keräilyä, miljoonia minitehtäviä, on craftausta, kaikenlaista kehitystä ja psyykemittareita, stamina-mittareita hp-mittareita, stressi-mittareita jne.). On ihan totta, että siinä harvoin tulee ihailtua itse sitä miljöötä enää ja ehtii fiilistelemään, kun juokset paikasta toiseen suorittamassa noita asioita ja sivusilmällä vilkuilet minimappia, mittareita, sekä ties mitä muuta. Mutta samaan aikaan kun peli kestää 60 tuntia muutenkin, niin ei nyt ihan heti kiinnosta tuplata sen kestoa piilottamalla noita apuja.
On myös jostain pienistä asioista on tullut hajottua, kuten RDR 2:sen kaupassa sen esityslehtisen animoitu sivujen kääntäminen. Kun joudut käymään kaupoissa miljoona kertaa ja aina odottelet siihen lehtiseen zoomausta, sekä sitten sitä hiton sivujen kääntelyä animaatioineen, niin kyllä sitäkin kautta saat immersion kadotettua. Tosin se tapahtuu sitä kautta, että olet tottunut asioiden tapahtuvan heti muissa peleissä kun painat nappia, mutta nyt sä joudut odottamaan. Sama kuin ammuksia napsiessa taputtelee taskuja ja odotetaan montako patia löytyy. Osittain asenne- ja tottumiskysymyskin.