Geeneillä on merkitystä urheilussa, kyllä. Niin on eri yksilöiden välillä kuin keskimäärin eri ihmisryhmilläkin voi olla erilaisia ominaisuuksia. Mutta kyllä ne suomalaisetkin aikanaan sen kympin selvästi nopeammin kuin nykyään juoksivat. Googleta vaikka, jos et usko.
Eri asia on kuitenkin väittää älykkyydessä olevan eroja eri ihmisryhmien välillä ja että tämä ero olisi jotenkin relevantti keskustelunaihe. Edelleenkin, koulutusjärjestelmä ja yhteiskunnalliset olot selittävät hyvin pitkälti erot vaikka nykysuomalaisen ja afganistalaisen osaamisen suhteen. Se että tällaisesta pitää edes keskustella, kertoo, että suomalainen koulutusjärjestelmä on epäonnistunut ainakin jossain asiassa...
Ja käsitteen "rotu" olisi suonut jääneen sinne 1930-luvulle...täydellistä historiattomuutta.
Taisivat ne suomalaiset voittaa siellä kympillä, vielä sellaiseen aikaan jolloin esimerkiksi kenialaiset eivät päässeet koko kisoihin. Googleta vaikka, jos et usko.
Mä tiedän, että eri rotujen välisistä eroista ja ominaisuuksista on epämielekästä puhua. Sen asian epämielekkyys ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että niitä eroja on. Ja se, että faktoilta ummistaa silmänsä, on silkkaa lapsellisuutta ja/tai tyhmyyttä.
Jos erot ovat puhtaasti koulutuksessa ja yhteiskunnassa. Niin miten pystyt selittämään sen, että aasialaiset ovat keskimäärin suomalaisia etevämpiä matemaattisessa osaamisessa, vaikka suomalainen yhteiskunta ja koulutusjärjestelmä on maailman parasta, ainakin parempaa kuin aasiassa.
Ja tottakai koulutusjärjestelmät, yhteiskunnat, perhesuhteet ja kaikki vaikuttaa siihen minkälainen ihminen kasvaa aikuiseksi. On kuitenkin ihan hölynpölyä väittää, että geeniperimä ei vaikuttaisi. On jopa silkkaa tyhmyyttä sanoa, että geeniperimä vaikuttaa fyysisellä tasolla, mutta ei psyykkisesti.
Mitä tähän keskusteluun tulee, niin tuolta lähi-idästä tuli aikanaan maailman parhaat tiedemiehet. He varmasti voivat olla hyvin fiksuja edelleen, mutta joku on psyykkisellä tasolla päin vittua jos pystyt lapsen raiskaamaan. Ja joo, näitä päin vittua psyykkeitä on myös suomalaisilla, mutta lähi-idästä tulevilla huomattavasti enemmän.
Kyse ei vain kertakaikkiaan ole pelkästään moraalikäsityksestä. Ei ole kyse kulttuurieroista siitä, että mitä se naisen katse nyt tarkoittaa, saako nussia vai ei. Minä voin aivan vakavin sydämmin väittää, että uskon täysin siihen että minulla ei edes seisoisi jos yrittäisin raiskata lapsen. Semmoinen kyvykkyys vain ei ole minun geeniperimässäni.