Itse asiassa minulle on jäänyt se käsitys, että nämä Moskovan kautta tulijat eivät juuri olleet kokeneet kuin vasta konfliktin alun ja edustivat silloista eliittiä, joka oli ollut vallassa. Mutta he tulivat lähes täysin maahanmuuton suhteen kokemattomaan maahan, joka oli sodanjälkeisen historian syvimmässä lamassa, jolloin lähinnä jäivät täysin passivoivien tukien varaan ja omaan yhteisöönsä hautumaan. Suomella ei ollut juuri mitään käsitystä tarvittavista toimista, eikä juuri mitään resursseja niihin, joten lähes kaikki asiat sössittiin tuossa maahanmuutossa, mitä ei olisi pitänyt sallia alunperinkään. (Itse epäilen että se oli viimeisiä suomettumisen aiheuttamia toimia eli että Kreml epävirallisesti pyysi tätä Suomelta ja oltiin totuttu sanomaan, että, joo, totta kai...)
Voi olla että tulkitsen sinua väärin, mutta jotenkin jää sellainen kuva, että et laita juurikaan minkäänlaista vastuuta sopeutumattomuudesta näiden maahan tulijoiden oman toiminnan ja käytöksen syyksi. Toivottavasti olen väärässä, sillä aikoinaan -90 -luvulla tuolla toiminnan polttopisteessä olleena ja näiden ei-niin-mukavien-asioiden parissa työskennelleenä tuli tehtyä sellainen havainto ( enkä todellakaan ollut ainoa ), että ei näillä silloisilla tulijoilla edes ollut minkäänlaista halua sopeutua ja kotoutua Suomeen. He olivat sitä väkeä, joka halusi ohjeistaa ja määrätä viranomaisia tekemään niin kuin he halusivat, ja kun näin ei käynyt, niin se purkautui sitten melkoisena väkivallan aaltona.