Yleinen F1-keskustelu

  • 340 728
  • 2 142

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Audista puheenollen, millainen on historia uutena moottorivalmistajana ja tehdastallina mukaan tulevilla automerkeillä? Kaikki nykyiset, eli Mersu, Ferrari, Alpine ovat olleet mukana niin pitkään ettei enää oikein muista edes. Toyota taisi aikanaan olla ihan kokonaan uusi tiimi tai siis ralliporukkaa ehkä oli mukana. Siinä ei rahnakaan auttanut. Onko BMW Sauber lähimpänä vastaavaa? Siinäkin BMW oli toki ensin mukana viisi vuotta vain moottoritoimittajana. Menestys oli kohtalaista.

On tietysti mahdollista että Audi osuu jättipottiin heti suht tuoreeltaan, mutta varmaan sellainen viisi vuotta voisi olla aika hyvä oletusarvo joka voi mennä harjoitellessa ennen kuin voitosta ajetaan. Siinä Sainzille pohdittavaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On tietysti mahdollista että Audi osuu jättipottiin heti suht tuoreeltaan, mutta varmaan sellainen viisi vuotta voisi olla aika hyvä oletusarvo joka voi mennä harjoitellessa ennen kuin voitosta ajetaan. Siinä Sainzille pohdittavaa.
Uusien sääntöjen myötä pöytä menee niin uusiksi, että kaikki on mahdollista. Mikään talli ei ole varmuudella kärjessä.

Siinä on kaikille kuskeille pohdittavaa.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Uusien sääntöjen myötä pöytä menee niin uusiksi, että kaikki on mahdollista. Mikään talli ei ole varmuudella kärjessä.

Siinä on kaikille kuskeille pohdittavaa.

Paitsi jos sääntöuudistusta edeltävänä aikana yksi talli saisi ajaa ylimääräisiä ”sovittuja” rengastestejä. Tästähän saattaisi saada suunnattoman hyödyn uudelle aikakaudelle.

Mutta eihän tällaista voi käydä F1:ssä. Eiku….
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uusien sääntöjen myötä pöytä menee niin uusiksi, että kaikki on mahdollista. Mikään talli ei ole varmuudella kärjessä.

Siinä on kaikille kuskeille pohdittavaa.
Kaikki on toki mahdollista, mutta tuossa lausunnossa on kyllä vähän tasapuolisuusharhaa, eli todennäköisyydet toki silti vaihtelee. Se, että onko Audin todennäköisyys onnistua tekemään F1 auto kertalaakista paremmin kuin vuosikymmeniä yrittäneillä, ei ole välttämättä kovin korkea. Ja jos se ei onnistu, niin millä todennäköisyydellä pystyvät siinä sääntöperiodissa tekemään isoa kehitysloikkaa, kun se on ollut tuskaisen vaikeaa pitkän kokemuksen talleillekin.
En tiedä koska säännöt uusiutuvat seuraavan kerran, ehkä 2030-luvun alussa, siinä voisi olla Audille menestysikkuna auki.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paitsi jos sääntöuudistusta edeltävänä aikana yksi talli saisi ajaa ylimääräisiä ”sovittuja” rengastestejä. Tästähän saattaisi saada suunnattoman hyödyn uudelle aikakaudelle.

Mutta eihän tällaista voi käydä F1:ssä. Eiku….
Eikös se avittanut heitä lähinnä sillä loppukaudella? Hybridiaikakauden dominanssi taas oli 90% moottorietua, jolla ei noiden rengastestien kanssa juuri tekemistä?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ilmeisesti Mersu ja Verstappen(it) istuvat lähiaikoina neuvottelupöytään. Rahan lisäksi Mersun pitäisi varmaan myös todistaa Maxille, että auto on jatkossa voittaja-auto ja Helmut Markohan tuolta taitaa tulla Maxin mukana talliin.

Hienosti Red Bull on kyllä asiansa sössinyt. Markon ja Hornerin keskinäisestä valtataistelusta tämä koko soppa lienee alkanut, eikä tuo Hornerin oma kohu asioita varsinaisesti helpottanut. Neweyn lähtökin on helposti tulkittavissa sillä, että tilanne tallissa on erittäin tulehtunut voittokulusta huolimatta.

Mitähän Russeli tykkää jos Max tulee (150 millin liksalla kuten iltasanomat "mainitsi) talliin. Varmaan hyppii riemusta kun Max tulisi salesti oleen ykköskuski. Siihen tainnu Red Bullilla tottua useamman vuoden aikana.
Ei salesti tyydy olemaan "kakkonen". Max siis
 

BaronFIN

Jäsen
Eikös se avittanut heitä lähinnä sillä loppukaudella? Hybridiaikakauden dominanssi taas oli 90% moottorietua, jolla ei noiden rengastestien kanssa juuri tekemistä?
Kyllähän nuo Mersun ylimääräiset rengastestit aika lailla nosti Mersun pohjilta kärkeen ja tämän jälkeen kehitystyö voitiin siirtää tulevaan kauteen ja hyöty näkyi varmasti sitä kautta. Mersu oli todella hukassa uusien renkaiden kanssa ja ilman tuota puliveivausta moista kehitysloikkaa olisi tuskin otettu. Hieman sama kuin Ovie ennen ja jälkeen Allstar-tauon.

Mutta eihän tuota voi varmasti tietää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitähän Russeli tykkää jos Max tulee (150 millin liksalla kuten iltasanomat "mainitsi) talliin. Varmaan hyppii riemusta kun Max tulisi salesti oleen ykköskuski. Siihen tainnu Red Bullilla tottua useamman vuoden aikana.
Ei salesti tyydy olemaan "kakkonen". Max siis
Russeli on hävinnyt urallaan kaikille muille tallikavereilleen paitsi Latifille. Miksi häneltä kysyttäisiin, mitä hän tykkää.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Audista puheenollen, millainen on historia uutena moottorivalmistajana ja tehdastallina mukaan tulevilla automerkeillä? Kaikki nykyiset, eli Mersu, Ferrari, Alpine ovat olleet mukana niin pitkään ettei enää oikein muista edes. Toyota taisi aikanaan olla ihan kokonaan uusi tiimi tai siis ralliporukkaa ehkä oli mukana. Siinä ei rahnakaan auttanut. Onko BMW Sauber lähimpänä vastaavaa? Siinäkin BMW oli toki ensin mukana viisi vuotta vain moottoritoimittajana. Menestys oli kohtalaista.
Täysin uutta tiimiä ei tosiaan ole ollut sitten Toyotan, vaan käytännössä aina autonvalmistajat ovat ostaneet moottoreitaan käyttäneen tallin kokonaan itselleen pl. juuri Sauber nyt kahteenkin kertaan. Kukaan ei ole kyllä kärkeen heti hypännyt, enemmänkin alku on mennyt huonommin:

Stewart 1999 36 pistettä, valmistajien nelonen -> Jaguar 2000 yhdeksän pistettä ja ysisija
Benetton 2000, 20 pistettä, nelossija -> Benetton-Renault 2001 (ensimmäinen kausi Renaultin omistuksessa meni vielä vanhalla nimellä) 10 pistettä, seitsemäs
Sauber 2005 20 pistettä ja valmistajien kasisija -> BMW Sauber 2006 36 pistettä, viides tila
BAR-Honda 2005 38 pistettä, kuudes -> Honda 2006 86 pistettä, neljäs. Sittenhän Hondalla kaikki menikin päin helvettiä, mistä päästään tietysti;
Brawn 2009 172 pistettä ja tuplamestaruus -> Mercedes 2010 valmistajien neljäs tila

Lotuksen paluuta Renaultin alle ei ole järkevää huomioida, koska siinä Renault joutui kiireellä suunnittelemaan Mersun koneelle suunnitellun auton itselleen sopivaksi.

Jos tästä jotain johtopäätöksiä voisi Audin mahdollisuuksiin vetää, niin tylsästi sen, että voittavan organisaation rakentaminen vie aikaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Täysin uutta tiimiä ei tosiaan ole ollut sitten Toyotan, vaan käytännössä aina autonvalmistajat ovat ostaneet moottoreitaan käyttäneen tallin kokonaan itselleen pl. juuri Sauber nyt kahteenkin kertaan. Kukaan ei ole kyllä kärkeen heti hypännyt, enemmänkin alku on mennyt huonommin:

Haas tuli käytännössä "uutena" tiiminä, ostivat toki aika paljon tekniikkaa ja tietoa Ferrarilta.

Toki tietysti Audilla on mahdollisuus sääntömuutosten myötä yllättää, mutta kysymys onkin enemmän siitä onko Sauberin infra/organisaatio sillä tasolla että uunista voisi tulla heti ulos huippuauto. Yleensä on pidetty jonkinlaisena "sääntönä" että sekaisin olevan organisaation pistäminen kuntoon kestää kolmisen kautta. Tämä toki vaatisi että Audi saa rekryttyä sellaisia henkilöitä(käytännössä muista talleista) jotka pystyvät tämän tekemään organisaatiolle. Ehkäpä Ingolstadista on lyöty Neweyn postilaatikkoon shekki jossa kohta "summa" on jätetty auki?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikki on toki mahdollista, mutta tuossa lausunnossa on kyllä vähän tasapuolisuusharhaa, eli todennäköisyydet toki silti vaihtelee. Se, että onko Audin todennäköisyys onnistua tekemään F1 auto kertalaakista paremmin kuin vuosikymmeniä yrittäneillä, ei ole välttämättä kovin korkea. Ja jos se ei onnistu, niin millä todennäköisyydellä pystyvät siinä sääntöperiodissa tekemään isoa kehitysloikkaa, kun se on ollut tuskaisen vaikeaa pitkän kokemuksen talleillekin.
En tiedä koska säännöt uusiutuvat seuraavan kerran, ehkä 2030-luvun alussa, siinä voisi olla Audille menestysikkuna auki.
Ei Audin todennäköisyydet ole parhaat, mutta ei ole silti poissuljettua, että voisivat nousta heti kärkeen.

Audin houkuttelevuuteen vaikuttaa se, ettei muidenkaan tallien kohdalla voi olla varma tallin tulevasta suorituskyvystä. Jos Audi tarjoaa parhaan palkan ja hyvän työympäristön, eikä muidenkaan tallien tilanteesta ole varmuutta, niin kyllä se voi nousta ykkösvaihtoehdoksi.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Russellista sen verran sanottava että kaveri on ihan ilmapallo tai voiko jo sanoa että puhjennut sellainen. Luulee olevansa Hamilton 2.0 mutta on täysin keskinkertainen kuski. Ego on tasoa Alonso ja kiukuttelua ollut monesti havaittavissa kun ei suju. Omaan silmään prototyyppi hyvästä kakkoskuskista mitä taitoihin tulee mestaruustason tallissa. Ehkä Mersu näkee saman minkä minä ja Max tuodaan jatkamaan uutta menestysputkea. Kiukutteleva narsistinen läjä paskaa se Verstappenkin on mutta ajotaidot aivan eri planeetalta
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Kyllähän tuo on tulkittavissa niin, että F1 on nyt pelattu läpi. Melkoinen ikoni miehestä muodostui.

Menee kyllä lajin Hall of Fameen ihan ylimpään kastiin !
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eiköhän Newey suunnittele Ferrarin 2026 auton. Täydellinen ajoitus lyödä soppari nyt poikki, vuoden pakollinen "puutarhavapaa", jonka aikana voi askarrella RB17 loppuun ja siitä sitten Ferrarin kimppuun. En oikein keksi muuta syytä tuohon osittaiseen lähtöön RB:ltä kuin että saa vuoden vapaan juoksemaan.

Saa nähdä johtaako tämä nyt sitten Maxin siirtymiseen Mersulle. Ei välttämättä juuri syitä enää jäädä RB:lle.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuosta saa sen vaikutelman että f1 ura loppuu

Toki tietysti Red Bull halunnee antaa sen vaikutelman. Mutta on muistettava että Newey lähentelee jo seitsemääkymppiä, kiinnostaako enää rampata ympäri maailman ja tuossa Ferrari-skenaariossa, kiinnostaako muuttaa vielä tuossa elämänvaiheessa Italiaan työn vuoksi?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo on tulkittavissa niin, että F1 on nyt pelattu läpi. Melkoinen ikoni miehestä muodostui.

Menee kyllä lajin Hall of Fameen ihan ylimpään kastiin !
Kyllä tuolla lajipiireissä pidetään aikalailla 100% varmana, että Newey siirtyy ensi vuonna toisen tallin leipiin. RB vain siirtää nyt hiljalleen muihin tehtäviin, että ei pysty viemään tallin viimeisimpiä salaisuuksia uudelle työnantajalleen.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Adrian Neweyn uran todellinen kruunu olisi Ferrarille mestariauton suunnittelu. Hävittävää siirrossa Ferrarille ei omissa silmissä ole, kyse lienee enemmän siitä että jaksaako mies enää sitä pestiä ottaa vastaan. Eikä se nyt tietenkään itsestäänselvää ole, että Newey sen parhaan menopelin jälleen rakentaa, mutta itsellä luottoa tuohon kyllä löytyy.

Hamiltonin 8. mestaruus punaisissa Neweyn autolla olisi sellainen tarina, että paremmaksi saa vetää.

Lisäys: Neweyhän ei mitään "kruunua" uralleen enää kaipaa, kun on niin perkeleesti jo voittanut, mutta tuo edellämainittu temppu olisi täysin ylivertainen tapa siirtyä eläkepäiville.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Melkoisen kalliiksi tulee RedBullille Hornerin keissi, jos sekä Newey että Verstappen lähtee. Budjettia on toki palkata tilalle kovia tekijöitä, mutta kyllähän tämä varjoa heittää kun tietää 2026 tulevan isoja muutoksia.
Toki tietysti Red Bull halunnee antaa sen vaikutelman. Mutta on muistettava että Newey lähentelee jo seitsemääkymppiä, kiinnostaako enää rampata ympäri maailman ja tuossa Ferrari-skenaariossa, kiinnostaako muuttaa vielä tuossa elämänvaiheessa Italiaan työn vuoksi?
Kuvittelisin että tuon tason kaveri saa melko vapaasti päättää missä ja miten työnsä tekee. Eli vaadetta muuttaa Italiaan ei varmasti ole, ellei toki Newey itse halua Välimeren tuntumaan muuttaa.

Russellista sen verran sanottava että kaveri on ihan ilmapallo tai voiko jo sanoa että puhjennut sellainen. Luulee olevansa Hamilton 2.0 mutta on täysin keskinkertainen kuski. Ego on tasoa Alonso ja kiukuttelua ollut monesti havaittavissa kun ei suju. Omaan silmään prototyyppi hyvästä kakkoskuskista mitä taitoihin tulee mestaruustason tallissa. Ehkä Mersu näkee saman minkä minä ja Max tuodaan jatkamaan uutta menestysputkea. Kiukutteleva narsistinen läjä paskaa se Verstappenkin on mutta ajotaidot aivan eri planeetalta
Jotenkin Russellia pitää edelleen nuorena lupauksena, mutta onhan nyt jo kuudes kausi menossa ykkösissä. Ikää 26-vuotta, eli helposti vielä 10 vuotta ajaa, mutta tuon toisen kauden yhden mersukisan perusteella odotukset nousi todella korkealle. Mersun auto ei samalla tasolla ole ollut Russellin kausilla, mutta silti taskuun kertynyt vasta yksi voitto, yksi paalu ja 11 podiumia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kuvittelisin että tuon tason kaveri saa melko vapaasti päättää missä ja miten työnsä tekee. Eli vaadetta muuttaa Italiaan ei varmasti ole, ellei toki Newey itse halua Välimeren tuntumaan muuttaa.

Ei, mutta kuten eräät aiemmat suunnittelijagurut ovat saaneet huomata, niin etänä homman hoitaminen saattaa johtaa siihen että puukkoa tulee herkästi selkään.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki viittaa siihen, että Newey siirtyy tosiaan Ferrarille, Hamiltonin reaktio haastattelussa antaa tälle vielä vahvistusta. Eipä olisi mikään järisyttävä yllätys jos tämä Neweyn siirto olisi ollut jo pidempään sovittuna ja tämä on suurin syy Hamiltonin siirron taustalla.

Tulisihan tästä hieno tarina, jos Newey suunnittelee Ferrarille mestaruusauton. Ja mestariksi ajaa Leclerc.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tulisihan tästä hieno tarina, jos Newey suunnittelee Ferrarille mestaruusauton. Ja mestariksi ajaa Leclerc Mersulla Verstappen

Tarkensin hieman ennustustasi.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Tarkensin hieman ennustustasi.

Se on juurikin näin. Vaikka itse en ole koskaan Hamiltonista juurikaan pitänyt, niin oishan toi nyt kunnon kruunu uralle ja hatun noston paikka. Ferrarin edellisestä mestaruudesta on aikaa 17 vuotta. Olisihan tuo upeaa voittaa se uran kahdeksas mestaruus nimenomaan Ferrarilla ja pitkän korpivaelluksen jälkeen.

Ja mitä Leclerciin tulee, niin en usko että on ihan heti mestaruutta voittamassa, jos edes koskaan voittaa. Russellin ohella yksi suutariksi jäänyt lupaus. Toki Charles on heittämällä parempi kuin Russell. Hyvä aika-ajoissa, mutta kisoissa tuppaa aina jäämään piippuun.

Todettakoon nyt kuitenkin viestin loppuun, että molemmilla on toki uraa vielä paljon jäljellä. Paljon ehtii tapahtua. Mutta molempien kohdalla tilanne vaikuttaa siltä, ettei kumpikaan tule saamaan potentiaalista sitä maksimia irti.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Iso-Britannia vs Tanska
  • 8.00
  • 6.40
  • 1.26
Saksa vs Kazakstan
  • 1.25
  • 6.60
  • 8.00
Tshekki vs Itävalta
  • 1.10
  • 10.00
  • 12.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös