Yleinen F1-keskustelu

  • 334 418
  • 2 110

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja tuo kehityksen jäädytys (tai budjettikatto) vaikeutti tilannetta melkoisesti, isoa etumatkaa on käytännössä mahdoton kuroa umpeen ja poikkeuksena -22 Mäkin iso paketti, mutta sekin oli kauden alussa jo tiedossa. Taisi olla budjettikatossa vika että eivät saaneet sitä aikaisemmin?
Mäkillä tuli jo edellisellä kaudella iso päivityspaketti kesken kauden, joka meni täysin munilleen. Jonkun artikkelin mukaan oppivat tuosta todella paljon, mikä sitten auttoi tuon viime kauden kehityspaketin kanssa, mikä nosti tallin kärkikahinoihin. En osaa sanoa mikä on ollut budjettikaton vaikutus tässä, mutta onhan sekä Williamsilla että Alpinella ollut tämän kauden osalta jo ongelmia myöhästyneen kehitystyön kanssa.

Viime kausi ja sitä edellinen olisi ollut hyvä ilman RB:ta kun (AM-)Mersu-Ferrari-Mäkki olisivat taistelleet voitosta. Tällä kaudella tuntuu olevan sama kun suurimmalla osalla mersun dominointikausista, toisiksi vahvin talli olisi ollut selkeä ykkönen. Eli kärkitallin puuttuminen ei hirveästi vaikuttaisi.
Omasta mielestä tämä on aina vähän huvittavaa keskustelua, että sarja olisi hyvä jos ylivoimainen ykkönen otettaisiin pois. Kuitenkin kilpaurheilusta puhutaan, jolloin kaikki tähtää sitä huippua kohti, mutta sitten onkin huono asia jos yksi on todella hyvä. Vähän sama kuin viime vuoden Liigasta olisi sanottu, että hyvä kausi jos Tappara ei olisi ollut mukana. Tai jos sanottaisiin että miesten seiväshyppy olisi todella hyvä laji, jos Duplantis olisi poissa. Noh, naisten hiihdolle teki oikeasti hyvää että Johaug on (oli) poissa.

Ainakin itse pystyn nauttimaan podium-kamppailusta, yhtälailla kuin Verstappenin ennätysten jahtaamisestakin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Ralph

Jäsen
Kaudelle 2025 palataan tuttuun vanhaan kauden aloittavaan kisaan eli Australiasta lähtee ensi kausi käyntiin. Bahrain toki pysyy kalenterissa.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Strollin ukon poika saa jatkossakin keräillä murusia lattialta kun seniorikuski kyykyttää, ei kai kupeittensa hedelmää pois potki. No mutta, omathan on rahansa ja sitähän on.
Mikäli olen asian oikein ymmärtänyt niin Lance Stroll kyllä tekee ihan helvetisti töitä ollakseen parempi. Täysin toinen asia on tuleeko se ikinä riittämään esimerkiksi todelliseksi ykköskuskiksi. Täytyy kuitenkin arvostaa yritystä. Verrattuna esimerkiksi Mazepiniin jolla oli myös rahaa taustalla mutta loppupeleissä intohimona f1 tuli vasta naisvihan ja bilettämisen jälkeen. Strollista ei oikein tiedä onko se lintu vai kala. Kyllähän siellä potentiaalikin on olemassa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Toivottavasti isi vihdoin ymmärtäisi, että Lancen taso on jo nähty. Ei hän tuon nopeammaksi enää tule. Lance on sinänsä mainettaan parempi kuljettaja, koska monella on kuva hänestä jonain lahjattomana maksumiehenä, mutta hei, on hänellä sentään kolme palkintosijoitusta ja sateella ihan eliittitasoa. Kaikista ei vain tule mestaria, vaikka kuinka yrittäisi.

Fernandon jatko Astonilla kasvattaa kyllä luottamusta Lawrence Strollin projektia kohtaan, ja vielä kun Honda tulee mukaan, niin on syytä odottaa isoja asioita. Alonso itse on tällä stintillä (vaikka Australiassa sikailikin) osoittanut olevansa oikeassa ympäristössä asiallinen tiimipeluri, minä ainakin odotin täyttä katastrofia. Alpine-taival toki päättyi rumasti mutta se menee enemmän tuon toistaitoisen vitsin nimeltä Alpine piikkiin.

Vielä kun tosiaan Lancesta päästäisiin vihdoin eroon, ottaisi Aston sen viimeisen askeleen kohti huippua ainakin uskottavuuden puolesta. Tuloksista kun ei koskaan tiedä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Onhan Astonilla tosiaan paljonkin positiivisia asioita tulossa jatkossa. Tuon Hondan lisäksi näille on valmistamassa uudet toimitilat tuulitunneleineen, olisiko jopa niin aikasin kuin ensi kesänä tai sitten vuoden päästä. Olisihan se myös kiva nähdä vihdoin Alonson onnistuvan Hondan moottorin kanssa. :D

Eniten tykkään kuitenkin tallin riskiotosta viime kaudelle auton konseptin suhteen. Se kantoi hedelmää, kun taas vastaavasti nämä Kick Sauberit ja Alpinet tarpovat ikuisessa keskinkertaisuudessa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Aston Martinilla on alkamassa ensi kaudella WEC-projekti, niin parasta olisi jos Lance siirtyisi sinne kuskiksi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ihan hölmö uudistus minusta, ja alkaa mennä jo "kaikki pelaa" -osastolle koska autoja on niin vähän. Mitä useammalle pisteitä jaetaan, sitä pienemmäksi yhden pisteen arvo laskee.

Joskus 1980- ja 1990-lukujen parhaina vuosina mukana oli pitkälti yli 30 autoa, joista esikarsintojen ja karsintojen kautta kisaan pääsi 26. Silti pisteitä jaettiin vain kuudelle parhaalle. Sittemmin pisteiden saajien määrää lisättiin ensin kahdeksaan ja sitten kymmeneen, samalla kun autojen määrä jatkoi vähenemistä ja pysähdyttiin nykyiseen kahteenkymmeneen. Jo nyt puolet gridistä saa pisteitä ja se on ihan tarpeeksi.

Toki ajat ovat erilaiset, että nykyisin autojen luotettavuus on ihan eri tasolla ja kisat ovat ennalta-arvattavampua, joten yllätyksiä tulee vähemmän ja aika herkästi käy niin, että samat tallit ovat aina pisteillä. Mutta minun mielestäni tuo asia pitäisi ratkoa jotenkin ihan muulla tavalla kuin pisteiden saajia lisäämällä.

F1 vaan näköjään jatkaa alamäkeään, joten näyttää siltä että eivät näillä näkymin voita ainakaan minua takaisin katsojaksi.
 

SgtMarkov

Jäsen
Yritetäänköhän tällä pisteuudistuksella nuolla pohjois-amerikkalaisia katsojia, kun mitä olen ymmärtänyt niin sikäläisissä sarjoissa pisteitä jaetaan tyyliin gridin jokaiselle autolle.

Mutta on kyllä yleisesti ollut ihan helvetin tylsät kisat. Viime kaudella vielä jaksoin katsoa Maxin köröttelyä voitosta voittoon mutta nyt päädyin lakkauttamaan F1TV:n. Vähän sama kuin jännittäisi arvoturnauksissakin vain sitä ketkä pääsevät pelaamaan pronssimitaleista.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ihan hölmö uudistus minusta, ja alkaa mennä jo "kaikki pelaa" -osastolle koska autoja on niin vähän. Mitä useammalle pisteitä jaetaan, sitä pienemmäksi yhden pisteen arvo laskee.

Joskus 1980- ja 1990-lukujen parhaina vuosina mukana oli pitkälti yli 30 autoa, joista esikarsintojen ja karsintojen kautta kisaan pääsi 26. Silti pisteitä jaettiin vain kuudelle parhaalle. Sittemmin pisteiden saajien määrää lisättiin ensin kahdeksaan ja sitten kymmeneen, samalla kun autojen määrä jatkoi vähenemistä ja pysähdyttiin nykyiseen kahteenkymmeneen. Jo nyt puolet gridistä saa pisteitä ja se on ihan tarpeeksi.

Toki ajat ovat erilaiset, että nykyisin autojen luotettavuus on ihan eri tasolla ja kisat ovat ennalta-arvattavampua, joten yllätyksiä tulee vähemmän ja aika herkästi käy niin, että samat tallit ovat aina pisteillä. Mutta minun mielestäni tuo asia pitäisi ratkoa jotenkin ihan muulla tavalla kuin pisteiden saajia lisäämällä.

F1 vaan näköjään jatkaa alamäkeään, joten näyttää siltä että eivät näillä näkymin voita ainakaan minua takaisin katsojaksi.
Jep, ainoa tapa perustella tuota muutosta olisi, jos gridillä olisi vähintään 24 autoa. Varsinkin tällä hetkellä kun sarja on jakautunut aikalailla kahtia viiteen kovaan ja viiteen heikompaan talliin, niin viimeinen/-set pistesijat on melkein kuin voittokamppailua noille viidelle heikoimmalle, joka on tuonut omaa mielenkiintoaan kisoihin. Tämä muutos aiheuttaisi sen, että 11. ja 12. sijalla alettaisiin varmistelemaan maaliintuloa sen sijaan, että kunnolla haastettaisiin kymppisijasta.
 

BaronFIN

Jäsen
Saisivat edes tuon 24 autoa lähtöviivalle tai miksei samantien vaikkapa se 26… Tai aika-ajo olisi kirjaimellisesti karsinta kilpailuun, kaikki ei pääsisi.

Mutta ei, Andrettiakaan ei päästetty sarjaan kun ”ei tuo lisäarvoa”. On kivempi pyöriä keskenään monopolina ja pyörittää kymmenen tiimin kesken rahastusautomaattia. Se mikä hävitään meissä perinteisissä faneista, voitetaan Netflix hassuttelulla ja arabien öljyrahoilla.

Hohhoijaa, pää vetävän käteen ennemmin tai myöhemmin. Aika tulee ajamaan ohi tästä sarjasta.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Saisivat edes tuon 24 autoa lähtöviivalle tai miksei samantien vaikkapa se 26… Tai aika-ajo olisi kirjaimellisesti karsinta kilpailuun, kaikki ei pääsisi.

Mutta ei, Andrettiakaan ei päästetty sarjaan kun ”ei tuo lisäarvoa”. On kivempi pyöriä keskenään monopolina ja pyörittää kymmenen tiimin kesken rahastusautomaattia. Se mikä hävitään meissä perinteisissä faneista, voitetaan Netflix hassuttelulla ja arabien öljyrahoilla.

Hohhoijaa, pää vetävän käteen ennemmin tai myöhemmin. Aika tulee ajamaan ohi tästä sarjasta.
Eikös f1 ole jo päättänyt että yksi talli on tulossa lisää vai oliko tuo ihan ankka? Ainakin semmoinen muistikuva että jollekin tuo kultainen poletti ojennetaan käteen ja saa tulla hiekkalaatikolle joskus 2027-2028

Edit se menikin niin että f1 päätti hylätä hakemuksen mutta pyysi hakemaan uudelleen 2028 vuodelle ja tästä jäi sellainen mielikuva että tuolloin se hyväksyttäisiin
 
Viimeksi muokattu:

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eikös f1 ole jo päättänyt että yksi talli on tulossa lisää vai oliko tuo ihan ankka? Ainakin semmoinen muistikuva että jollekin tuo kultainen poletti ojennetaan käteen ja saa tulla hiekkalaatikolle joskus 2027-2028

Edit se menikin niin että f1 päätti hylätä hakemuksen mutta pyysi hakemaan uudelleen 2028 vuodelle ja tästä jäi sellainen mielikuva että tuolloin se hyväksyttäisiin
Andrettille ilmoitettiin juu, että 2028 voisi onnistaa. En sitten tiedä pelättiinkö sitä, että jos 2026 otettaisiin mukaan, niin toinenkin jenkkitalli tulisi Haasin seuraksi ajelemaan peräjoukkoihin mikä taas ei ehkä Libertylle olisi niin kiva asia. Ei toki mikään tae ole, että Andretti/GM olisi edes keskipakan auto vielä 2028, jos kisaamaan eivät ennen sitä pääse.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Astonille huhuttu, mutta meneeköhän sinne vai joko pistää hanskat naulaan.
Olisi aikamoinen kaappaus Lawrence Strollilta, jos Astonille päätyy.

Itse taas toivoisin, että Newey menisi vihdoin Ferrarille ja toisi Hamiltonille kahdeksannen mestaruutensa. En olisi uskonut sanovani tätä joskus pari vuotta sitten, mutta jotenkin ajatus tuosta kombosta sytyttää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi aikamoinen kaappaus Lawrence Strollilta, jos Astonille päätyy.

Itse taas toivoisin, että Newey menisi vihdoin Ferrarille ja toisi Hamiltonille kahdeksannen mestaruutensa. En olisi uskonut sanovani tätä joskus pari vuotta sitten, mutta jotenkin ajatus tuosta kombosta sytyttää.
Veikkaan, että Astonilla ollaan valmiita maksamaan eniten. Jos Neweyn ura jatkuu, niin lienee kyseessä viimeinen sopimus, jolloin maksimaalinen rahastaminen voi kiinnostaa.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

"Neweyn todennäköisimpänä osoitteena pidetään Ferraria, jonka tiedetään olleen 65-vuotiaan palvelusten perässä jo vuosien ajan."

Kunhan se mestari on sitten Leclerc eikä kinkku niin asia ok.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Eli Bottas ulos? Tuskin tarvitsevat kahta kokenutta kuskia.
Kumpikaan nykyisistä kuskeista ei saa jatkoa, näin ainakin huhuillaan. Eiköhän paaluttajan F1-ura ollut tässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös