Yleinen F1-keskustelu

  • 346 890
  • 2 171

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Doohan taitaa aika vahvasti olla tyrkyllä Alpinelle ensi kaudeksi, joten voisi kuvitella toiseen penkkiin istuvan joku kokeneempi kuljettaja. Gasly haluaa pois, mutta onko hänelle sitten tarjolla ainakaan mitään parempaa paikkaa?

Jos olettaa Perezin tekevän jatkosopimuksen, niin Mersulla taitaa vaihtoehdot olla Sainz (josta huhuttiin että vain vuoden soppari tarjolla, joka ei nappaa) ja Antonelli. Jos Sainz meselle siirtyisi niin Antonelli istutettaisiin melko varmasti Williamsille. Lawsonia vahvasti oltiin tuomassa RB:lle, mutta viime viikolla taisi joku otsikko olla, että jatkaisivatkin samalla kuljettajakaksikolla, mikä tuntuu melko käsittämättömältä ratkaisulta, mutta mikäs siinä.

Sainz edelleen tuijottaa dominopalikoita. Voi olla että Sauber/Audi olisi se paras ratkaisu ainakin taloudellisesti.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Surkea uutinen kyllä sarjan kannalta, vieläpä kaksivuotinen pahvi.
 

KK-V 1994

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bottasta ollaan entistä vahvemmin viemässä Alpinelle ensikaudeksi tämän IS uutisen mukaan.

En sinällään yllätä, että Ocon ei jatka Alpinella kauden jälkeen. Liekö muuallakaan hänelle paikkaa?
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Surkea uutinen kyllä sarjan kannalta, vieläpä kaksivuotinen pahvi.
Odotettu jatko, mutta kaksi vuotta kyllä yllätti. Kokonaisuutena koko RB-konsernin tekeminen on hieman erikoista, jos vielä kakkostalliin istutetaan edelleen Yuki ja Daniel. Reservissä olisi kuitenkin yksi sarjan kovimmista lupauksista, mutta mieluummin roikotetaan mukana kohtuu keskitason kuskeja. Ehkä tuo 2026 uudistus sitten kannustaa talleja pitämään kokeneet kuskit riveissä, jotta kehitystyö ei vaarannu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perezin jatkosoppari on kyllä yllättävä. Perez ei ole lähelläkään, että pysyisi Maxin tahdissa tai pystyisi auttamaan tallia mestaruustaistossa.

Tulee mieleen, että onkohan Max toivonut Perezille jatkoa? Ovat ilmeisesti ihan hyvää pataa kuitenkin.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Perezin jatkosoppari on kyllä yllättävä. Perez ei ole lähelläkään, että pysyisi Maxin tahdissa tai pystyisi auttamaan tallia mestaruustaistossa.

Tulee mieleen, että onkohan Max toivonut Perezille jatkoa? Ovat ilmeisesti ihan hyvää pataa kuitenkin.
Taitaa tulla Meksikon suunnilta niin paljon rahaa Red Bullille, että kannattaa ajattaa tuota turistia ihan vaan sen takia.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Perezin jatkosoppari on kyllä yllättävä. Perez ei ole lähelläkään, että pysyisi Maxin tahdissa tai pystyisi auttamaan tallia mestaruustaistossa.

Tulee mieleen, että onkohan Max toivonut Perezille jatkoa? Ovat ilmeisesti ihan hyvää pataa kuitenkin.
En tiedä onko tuolla kovin montaa muutakaan, joka pysyisi Maxin tahdissa. Ero Pereziin on aika sama kuin kaikkiin muihinkin viime vuosina ja uskaltaisin väittää Maxin jopa kehittyneen siitä, mitä oli vaikka 4v sitten kun pyyhki Albonilla lattiaa. En tiedä myöskään onko RB:llä tällä hetkellä taas sitten imua saada parempia kakkoskuskeja, kuten joku Sainz. Ja Perez tosiaan tuo enemmän rahaa kuin moni ymmärtää.

2026 autot ovat kovaa vauhtia kehityksessä ja huhujen mukaan RB ei välttämättä ole se talli, missä porukka haluaa silloin olla. Newey pois, johto sekaisin ja pitäisi muuten sitten 2026 oikeasti kehitellä oma moottori, kun nykyinen RB:n moottorin on Hondan moottori, johon on lätkäisty RB:n nimi päälle.

En usko, että Max on erityisen kiinnostunut siitä kuka toisella paikalla istuu. Gridillä on ehkä 3 tai 4 kuskia, joiden voi kuvitella kisaavan kaverin kanssa ja yksikään ei ole edes tarjolla RB:lle. Maxin ja Checonkin välit ovat kyllä vaihdelleet aika paljon eivätkä ole kyllä käsittääkseni ihan parasta pataa keskenään. Checo tekee työnsä kakkoskuskina, mutta talli on kyllä joutunut setvimään kavereiden välejä varsinkin Monacon jäljiltä, kun Checo paineli kaasua vähän vahingossa väärässä paikassa.

Red Bullin etumatka on omissa papereissa jo tällä kaudella aika lailla sulanut pois. McLaren on vaikuttanut nopeimmalta menopeliltä pari viime kisaa ja vaikka tällä kaudella mestaruus saattaa mennä vielä Maxille, niin 2025 voi olla oikeasi ihan lupaavaa kilvanajoa, kun Ferrarikin vaikuttaa nopealta. Mikä toki pilataan 2026 sääntöuudistuksella, jonka jälkeen palataan varmaan Mersun dominointiin. Tai Ferrarin. Vasseur kasaa punanuttuihin järkyttävän kovaa porukkaa, jos Neweykin sinne menee. Neweyhän on jo maininnut, että odottaa palaavansa vielä formuloihin, ja kun ikää on tuon verran, niin Ferrarin palauttaminen kärkeen voisi olla hieno loppu uralle. Vasseur tosin vaikuttaa jo nyt parhaalta asialta, mitä Ferrarille on hetkeen tapahtunut.

Toivoisin vähän jopa, että 2026 saataisiin Max mersun rattiin. En tosin tiedä kuinka paljon isä Jos on ideaa vastaan. Kaverilla on tainnut vaikutusvalta RB:llä nousta hattuun ja Mesellä tuollaista ei tarjolla.

Saa olla aika isot rahakasat kyseessä, kun ei RB:llä tuota pikkurahan puutetta ole muutenkaan.
Kaikki on suhteellista, mutta ei puhuta pienistä rahoista. Lisäksi pitää huomioida fanit. Perezin fanituotteet myyvät merkittävästi paremmin kuin Maxin, joten Meksikon markkinoinnin kannalta isot rahat kyseessä myös. Checohan on käytännössä maksukuski. Hän saa hyvää palkkaa, mutta tuo tallille sponssirahoina enemmän kuin oma palkka on. Mikä auttaa Maxin mottipäisen palkan maksamisen osalta.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En tiedä onko tuolla kovin montaa muutakaan, joka pysyisi Maxin tahdissa. Ero Pereziin on aika sama kuin kaikkiin muihinkin viime vuosina ja uskaltaisin väittää Maxin jopa kehittyneen siitä, mitä oli vaikka 4v sitten kun pyyhki Albonilla lattiaa. En tiedä myöskään onko RB:llä tällä hetkellä taas sitten imua saada parempia kakkoskuskeja, kuten joku Sainz. Ja Perez tosiaan tuo enemmän rahaa kuin moni ymmärtää.

2026 autot ovat kovaa vauhtia kehityksessä ja huhujen mukaan RB ei välttämättä ole se talli, missä porukka haluaa silloin olla. Newey pois, johto sekaisin ja pitäisi muuten sitten 2026 oikeasti kehitellä oma moottori, kun nykyinen RB:n moottorin on Hondan moottori, johon on lätkäisty RB:n nimi päälle.

En usko, että Max on erityisen kiinnostunut siitä kuka toisella paikalla istuu. Gridillä on ehkä 3 tai 4 kuskia, joiden voi kuvitella kisaavan kaverin kanssa ja yksikään ei ole edes tarjolla RB:lle. Maxin ja Checonkin välit ovat kyllä vaihdelleet aika paljon eivätkä ole kyllä käsittääkseni ihan parasta pataa keskenään. Checo tekee työnsä kakkoskuskina, mutta talli on kyllä joutunut setvimään kavereiden välejä varsinkin Monacon jäljiltä, kun Checo paineli kaasua vähän vahingossa väärässä paikassa.

Red Bullin etumatka on omissa papereissa jo tällä kaudella aika lailla sulanut pois. McLaren on vaikuttanut nopeimmalta menopeliltä pari viime kisaa ja vaikka tällä kaudella mestaruus saattaa mennä vielä Maxille, niin 2025 voi olla oikeasi ihan lupaavaa kilvanajoa, kun Ferrarikin vaikuttaa nopealta. Mikä toki pilataan 2026 sääntöuudistuksella, jonka jälkeen palataan varmaan Mersun dominointiin. Tai Ferrarin. Vasseur kasaa punanuttuihin järkyttävän kovaa porukkaa, jos Neweykin sinne menee. Neweyhän on jo maininnut, että odottaa palaavansa vielä formuloihin, ja kun ikää on tuon verran, niin Ferrarin palauttaminen kärkeen voisi olla hieno loppu uralle. Vasseur tosin vaikuttaa jo nyt parhaalta asialta, mitä Ferrarille on hetkeen tapahtunut.

Toivoisin vähän jopa, että 2026 saataisiin Max mersun rattiin. En tosin tiedä kuinka paljon isä Jos on ideaa vastaan. Kaverilla on tainnut vaikutusvalta RB:llä nousta hattuun ja Mesellä tuollaista ei tarjolla.


Kaikki on suhteellista, mutta ei puhuta pienistä rahoista. Lisäksi pitää huomioida fanit. Perezin fanituotteet myyvät merkittävästi paremmin kuin Maxin, joten Meksikon markkinoinnin kannalta isot rahat kyseessä myös. Checohan on käytännössä maksukuski. Hän saa hyvää palkkaa, mutta tuo tallille sponssirahoina enemmän kuin oma palkka on. Mikä auttaa Maxin mottipäisen palkan maksamisen osalta.
Siinä samaa mieltä ettei Maxia varmaan sinänsä kiinnosta kuka toista autoa ajaa ja ainahan kärkitalleissa pientä "skismaa" mediassa nostetaan esiin, oli sitä oikeasti tai ei. Itse en Perezissä näe tuolta kantila hirveästi eroa Barrichelloihin, Massoihin ja Bottaksiin tuossa, vaikka ehkä epätasaisempi kuski onkin.

Red Bullin etumatka on kaventunut kyllä, mutta vielä en uskalla sanoa että olisi ajettu kiinni. Imolassa Max raapi voiton vaikka lopussa renkaat suli alle ja Monacosta ei voi vetää mitään johtopäätöksiä. Kesäkuussa on tiivis kolmen kisan rykäisy, jonka jälkeen voidaan vetää linjavetoja autojen marssijärjestyksestä.

Voi olla että tällä kertaa isot sääntöuudistukset tulee huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Loppukausi ennakoi tällä hetkellä tasaista vääntöä jopa kolmen kärkitallin kesken, mikä puolestaan lupaa ensi kaudelle todella hyvää. 2026 pakka on vielä täysin auki, mutta Red Bull tuntuu pahiten kusevan omiin muroihin tällä hetkellä sisäisellä valtataistelullaan, joka ajoi jo Neweyn lähtemään muihin maisemiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sainz vienyt Bottaksen paikan Williamsilta. Mihin se Valtteri nyt sitten menee, riittääkö penkit ? Alpine ?
Sopimuksen ilmeisesti tehnyt, mutta ei tiedetä vielä varmaksi, että mihin.

Jos menee Williamsille, niin Valtterin vaihtoehdoiksi jää Alpine, Haas ja Audi. Alpine taitaa olla todennäköisin.

Tietysti Mersukin on vielä kuskia vailla, vaikka Valtteria ei sinne olekaan kauheasti oltu viemässä..
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Yllättävän paljon somessa ulistaan, ettei vieläkään tule V8 tai V10-moottoreita takaisin, mitä tulee siis näihin sääntöuudistuksiin. Kuulemma tosin F1:n pääjehu Stefano Domenicali väläytellyt, että tarvitaanko tulevaisuudessa enää hybriditeknologiaa, jos kerran polttoainekin saadaan lähes täysin päästöttömäksi. Tätä samaa uskoisin autoteollisuudenkin joskus miettivän, vaikka nyt suurimmissa sähköautokiimoissaan lopettelevatkin bensa-autojen tuotantoa.

Noin muuten varovainen peukku kaikille povatuille uudistuksille. Autojen pienentäminen sekä keventäminen on askel oikeaan suuntaan ja varsinkin tuo aktiivinen aerodynamiikka on mielenkiintoista nähdä tositoimissa. En usko juuri kenenkään jäävän kaipaamaan DRS:ää lopulta.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Yllättävän paljon somessa ulistaan, ettei vieläkään tule V8 tai V10-moottoreita takaisin, mitä tulee siis näihin sääntöuudistuksiin. Kuulemma tosin F1:n pääjehu Stefano Domenicali väläytellyt, että tarvitaanko tulevaisuudessa enää hybriditeknologiaa, jos kerran polttoainekin saadaan lähes täysin päästöttömäksi. Tätä samaa uskoisin autoteollisuudenkin joskus miettivän, vaikka nyt suurimmissa sähköautokiimoissaan lopettelevatkin bensa-autojen tuotantoa.

Noin muuten varovainen peukku kaikille povatuille uudistuksille. Autojen pienentäminen sekä keventäminen on askel oikeaan suuntaan ja varsinkin tuo aktiivinen aerodynamiikka on mielenkiintoista nähdä tositoimissa. En usko juuri kenenkään jäävän kaipaamaan DRS:ää lopulta.
Taitaa ihan autoteollisuudessakin pahin sähköautokiima olevan jo ohi, ja vähintään hybriditeknologiaa ollaan lisäämässä, vaikkei puhtaita polttomoottoreita niinkään.

Itsekin tervehdin uudistuksia hyvin positiivisin mielin. Pienemmät ja ketterämmät autot yhdistettynä DRS:n poistamiseen pitäisi lisätä tasapuolista kilvanajoa. Tuo aktiivinen aerodynamiikka on myös mielenkiintoinen, en tiedä onko jossain muussa sarjassa tuota kokeiltu aikaisemmin? Ymmärsin tuosta, että tulisi olemaan kaksi asetusta kuskilla valittavana napin painalluksella, toisella pääsee suoralla kovempaa ja toisella on enemmän downforcea.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Taitaa ihan autoteollisuudessakin pahin sähköautokiima olevan jo ohi, ja vähintään hybriditeknologiaa ollaan lisäämässä, vaikkei puhtaita polttomoottoreita niinkään.
Joo, eiköhän ne hybridit pysy pitkään formuloissakin. Vaikea kuvitella oikeastaan enää paluuta täysin puhtaisiin polttomoottorivehkeisiin.


Tuo aktiivinen aerodynamiikka on myös mielenkiintoinen, en tiedä onko jossain muussa sarjassa tuota kokeiltu aikaisemmin? Ymmärsin tuosta, että tulisi olemaan kaksi asetusta kuskilla valittavana napin painalluksella, toisella pääsee suoralla kovempaa ja toisella on enemmän downforcea.
Juuri näin, eli "X-mode" ja "Z-mode" kuten FIA nämä on ansiokkaasti nimennyt. Lähinnä itseä kiinnostaa, että ajaako tämä sitten tallit laittamaan maksimisiivet kaikkiin kisoihin, kun suorilla pääsee kuitenkin kovaa noiden moodien ansiosta. Hyvänä esimerkkinä Monza, jossa on perinteisesti menty ohkaisilla siivillä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Azzurri
Noin muuten varovainen peukku kaikille povatuille uudistuksille. Autojen pienentäminen sekä keventäminen on askel oikeaan suuntaan ja varsinkin tuo aktiivinen aerodynamiikka on mielenkiintoista nähdä tositoimissa. En usko juuri kenenkään jäävän kaipaamaan DRS:ää lopulta.
Näpertelyä sanoisin, kun puhutaan autojen mitoista. Jo edellisessä sääntöuudistuksessa autojen piti pienentyä, mutta niin ei käynyt. 10cm pituudesta on aivan liian vähän. Lähemmäs metriin olisi pitänyt pyrkiä. 2000-luvun alkupuolella kun omaan silmään autot näyttivät parhaimmilta ja sopusuhtaisimmilta, pituudet pyöri 4,4-4,8m haitarilla. Tällä hetkellähän nämä valtamerilaivat ovat noin 5,6mx2,0m. Tuleva 1,8m leveys on taas sama, mitä autoissa oli viisitoista ensimmäistä tämän vuosituhannen kautta. Ehkä mahtuu paremmin Monacoon, muttei auta ohittamisessa, kun pituudestä ei saada riittävästi pois. Koskee tietty muitakin ratoja, mutta korostetummin nykyajan suosiota nauttivia katurännejä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sainz vienyt Bottaksen paikan Williamsilta. Mihin se Valtteri nyt sitten menee, riittääkö penkit ? Alpine ?
Bottas&Bearman Haasilla olisi aika oiva kuskikaksikko minusta. Ja jotenkin tallin nykyisen johdon tyylinen. Toki itsekin jotenkin pidän Williamsia arvossa ja niin selvästi pitää Sainzkin jos sinne menee Audin mottipäisen sijaan. Olisi kyllä massiivinen takaisku Audin muutenkin hiukan matalapaineessa* olevalle F1-projektille.

*Mikä on muuten nosteen vastakohta? Sitä koitin tuohon hakea.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
En tiedä onko tuolla kovin montaa muutakaan, joka pysyisi Maxin tahdissa. Ero Pereziin on aika sama kuin kaikkiin muihinkin viime vuosina ja uskaltaisin väittää Maxin jopa kehittyneen siitä, mitä oli vaikka 4v sitten kun pyyhki Albonilla lattiaa. En tiedä myöskään onko RB:llä tällä hetkellä taas sitten imua saada parempia kakkoskuskeja, kuten joku Sainz. Ja Perez tosiaan tuo enemmän rahaa kuin moni ymmärtää.
No jaa, en nyt tiedä. Aika isoissa ongelmissa Verstappen oli kyllä Ricciardon kanssa, joka ei koskaan ollut mikään kummoinen. Taisi jopa hävitä, vai muistanko väärin? Norrishan pöllytti Ricciardoa sitten ihan mennentullen. Muut tallikaverit, kuten silloin ensimmäistä kauttaan ajanut Albon, ovat olleet ymmärrettävästi hieman ongelmissa, muun muuassa siksi että auto suunnitellaan Maxin ajotyylin pohjalle.

Albon on Red Bull: I understand why they built car around Verstappen

Albon: Red Bull F1 cars ‘uniquely’ set up to suit Verstappen
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No jaa, en nyt tiedä. Aika isoissa ongelmissa Verstappen oli kyllä Ricciardon kanssa, joka ei koskaan ollut mikään kummoinen. Taisi jopa hävitä, vai muistanko väärin? Norrishan pöllytti Ricciardoa sitten ihan mennentullen. Muut tallikaverit, kuten silloin ensimmäistä kauttaan ajanut Albon, ovat olleet ymmärrettävästi hieman ongelmissa, muun muuassa siksi että auto suunnitellaan Maxin ajotyylin pohjalle.

Albon on Red Bull: I understand why they built car around Verstappen

Albon: Red Bull F1 cars ‘uniquely’ set up to suit Verstappen
Ricciardo oli kyllä aikoinaan ihan kummoinen. Voitti muuan Vettelin aika selkeästikin heidän viimeisellä yhteisellä kaudellaan RB:llä ja pidettiin kyllä sarjan parhaimpana ohittajana kaverin parhaimpina päivinä. Pitää myös muistaa, että Ricciardo voitti Maxin ainoastaan Maxin ensimmäisellä kokonaisella kaudella RB:llä Maxin ollessa 20v ja Ricciardon ollessa uransa huipulla. Varmaan sai toki enemmän pisteitäkin Maxin tullessa kesken RB:lle, mutta Max oli tosi nuori silloin. Max oli tosin jo ekana täytenä kautena nopeampi, mutta noin puolet kisoista jäi kesken. Oli vähän ongelmia auton kanssa ja lisäksi vaikeuksia olla kolaroimatta. 20v Max ja 27v Max eivät ole ihan verrannollisia kuskeina. Ricciardo oli kuitenkin parhaimmillaan noilla kausilla ja lopulta lähti Maxin takia pois RB:ltä, koska ei tainnut uskoa voittavansa RB:llä mestaruutta, jos Max on samalla autolla liikenteessä.

Käsittääkseni nuo molemmat lainaukset Albonilta on otettu haastattelusta, jossa Albon nimenomaan sanoo, ettei sitä autoa ole rakennettu Verstappenin ympärille. Maxin setup on aggressiivinen ja monesti kakkoskuskit kopioivat ykkösen setuppeja. Toki kuskeilla on auton kehitykseen vaikutusta ja kertovat miten omasta mielestään autosta saa nopeamman, mutta ei se Newey piirtele autoa varsinaisesti Maxia varten. Ei Mersukaan tee autoa Hämikselle, vaikka molempien kuskien palautteella on kai ollut aika paljon vaikutusta kehityssuuntaan tälle kaudelle.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös