eagle kirjoitti:
Suhonen ehdottaa ihan realistista kisaa "kaikki 8 kovaa pitäisi kohdata toisensa ainakin kerran ja sitten päälle pudotuspelit". Sitten Kummola kysyy "millä tavalla tämä onnistuu?" "en mä tiedä, mutta näin sen pitäisi mennä". Kummolasta pidä yhtään, mutta tässä piti sympata vähän Kalea. Perinteinen "mikään ei ole hyvin, mutta en mä osaa ehdottaa parannusta"-kaveri.
Itse en ole ollut tippaakaan tämän 5-6 peliä ihan haistapaska-pelejä ja sitten kerrasta poikki-järjestelmän ystävä.
Kummolan ehdotus (11-16-sijojen joukkueet pelaavat kisoissa karsinnan kahdesta paikasta, sitten kaksi kuuden lohkoa, kvartsit jne.) ei tähän kuitenkaan puuttuisi, joskin näitä "varma voitto-pelejä" olisi suurmailla vähemmän.
Itse ehdottaisin variaatiota, että ensinnäkin kaksi porukkaa pudotetaan kokonaan A-sarjasta ja sitten rankingin 9-14-sakit kiistelevät kahdesta paikasta loppusarjaan.
Loppusarjassa kaksi viiden lohkoa ja voittajat suoraan välieriin ja 2-3-sijojen joukkueet puolivälieriin. Tällöin yksi suuresta seitsemästä jäisi aina pudotuspeleistä pois ja alkusarjassa menestyminen palkittaisiin suoralla paikalla mitalipeleihin. Kuitenkin A-sarjassa jatkaisi pikkumaita riittävän iso liuta opiskelemassa ja niistäkin kolme parasta pääsisi pelaamaan isoja vastaan.
Paras urheilullisesti olisi tietysti kahdeksan joukkueen yksinkertainen sarja ja sitten välierät + finaali (tai suoraan finaali ja pronssiottelu), mutta tähän järjestelmään ei varmasti koskaan "palata", (vanha systeemi jossa mitalit jaettiin suoraan sarjan perusteella ei mielestäni ole yhtä karismaattinen, kyllä yksi selvä kultamitaliottelu tarvitaan) koska kahdeksassa on nykymaailmaan liian vähän joukkueita ja jo kymmenen joukkueen round robinilla + jatkopeleillä puolestaan tulee kisoista liian pitkät (ja turhia pelejä liikaa, vaikka neljä siis pääsisi välieriin).