Yhdysvaltojen mielenosoitukset ja mellakat

  • 267 837
  • 2 009

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Epäilemättä rasismia meiltäkin löytyy ja siitäkin on hyvä puhua, mutta jotenkin olen kuvitellut että siitä nyt parhaillaankin puhutaan. Kenties moni aidosti uskoo ko. mielenosoituksen lisäävän rakentavaa keskustelua aiheesta maassamme mutta suoraan sanoen olen vähän epäilevällä kannalla. Totta puhuen paljonkin.

Muutenhan mielenosoitus olisi täysin yhdentekevä mutta koronatilanteen takia tuo ei minusta ole hyvä idea.

Juu, juuri tällä hetkellä puhutaan normaalia enemmän, mutta oikeastihan keskiverto suomalainen elää siinä uskossa että Suomi on äärimmäisen tasa-arvoinen maa, eikä meillä ole rasismia. Ja rasismiksi nähdään pelkästään odinit, jotka kävelevät vihaisen näköisenä kaduilla. Eriarvoisuutta kokonaisuutena ei nähdä ja se on ihan ymmärretävääkin, kun ei olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka asioita näkevät ja kokevat joka päivä.

Lisäsikö mielenosoitus keskustelua? Ei välttämättä. Ilo oli kuulla, että paikalla oli lähinnä nuoria ihmisiä. Heissä on tälläkin saralla Suomen tulevaisuus!

Mutta juu, samaa mieltä kyllä Koronatilanteesta, ja näin oli myös poliisi ja järjestäjä.


Mielläni kuulisin esim. rasismi ketjussa lisää tästä Suomessa vallitsevasta rakenteellisesta rasismista. Minä ihan hieman epäilen, että onko meillä sitä oikeasti niin paljoa kuin osa kuvittelee. Olisi jotain faktoja kiva nähdä asian tueksi. Se, että joku yksittäinen ihminen on kusipää ei ole rakenteellista rasismia. Muodikasta ja trendikästä sitä kyllä on kailottaa, mutta käsittääkseni täällä oikeuslaitos esim. raiskaajia kohtelee, ihan ihonväristä riippumatta, silkkihansikkain.

Tästä löytyy netistäkin paljon tietoa, jos asia oikeasti kiinnostaa. Itselläni vasteajat kenenkään vastauksiin on niin pitkät, ettei ole mitään iloa alkaa sitä keskustelua meidän välillä käydä. Ja toisaalta viestisi ovat olleet sen verran kaukana omista ajatuksistani, että tuskin me hirvittävästi toisiamme tällä saralla ymmärrettäisiin. Se pitää sanoa, että kannattaa jutella ihmisten kanssa, jotka kuuluvat vähemmistöihin, sieltä kuulee paljon asioita. Itse olen käynyt heidän kanssaan keskustelua ja kuunnellut, mitä mm- psykologit ovat näistä asioista jutelleet. Ei näissä asioissa puhuta yksittäisistä kuspäistä vaan isosta kuvasta.

Toisaalta, tuossa viestissäsi jo laitat aika paljon olettamuksia sen suhteen, että mitä minä tämän asian suhteen tarkoitan että aika kaukana oltaisiin varmastikin hedelmällisestä keskustelusta meidän välillä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tästä löytyy netistäkin paljon tietoa, jos asia oikeasti kiinnostaa. Itselläni vasteajat kenenkään vastauksiin on niin pitkät, ettei ole mitään iloa alkaa sitä keskustelua meidän välillä käydä. Ja toisaalta viestisi ovat olleet sen verran kaukana omista ajatuksistani, että tuskin me hirvittävästi toisiamme tällä saralla ymmärrettäisiin. Se pitää sanoa, että kannattaa jutella ihmisten kanssa, jotka kuuluvat vähemmistöihin, sieltä kuulee paljon asioita. Itse olen käynyt heidän kanssaan keskustelua ja kuunnellut, mitä mm- psykologit ovat näistä asioista jutelleet. Ei näissä asioissa puhuta yksittäisistä kuspäistä vaan isosta kuvasta.

Toisaalta, tuossa viestissäsi jo laitat aika paljon olettamuksia sen suhteen, että mitä minä tämän asian suhteen tarkoitan että aika kaukana oltaisiin varmastikin hedelmällisestä keskustelusta meidän välillä.
No ihan yleisesti jos väittää jotain jatkoajassa, tai muilla keskustelupalstoilla, niin on myös määrätyllä tavalla velvollinen osoittamaan ne väitteensä jollain faktoilla tosiksi. Sitten kun vielä väittää, että oikein rakenteellista rasismia on Suomessa, niin väite on jo sitä tasoa, että oksat pois. Kyllä minä ehdottomasti haluan kuulla lisää siitä rakenteellisesta rasismista mitä silloin väitetään esiintyvän. Ja siinä ei ole mitään tekemistä minkään keskustelujen ja psykologien kanssa. Vaan nyt puhutaan perustuslain pykälästä mikä sanoo, että kaikki on tasa-arvoisia tässä maassa. Kun väittää muuta, niin kyllä pitäisi vähän olla mustaa valkoisella asiansa tueksi.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Kiva video. Mielenosoituksessa ei kannata huudella poliisille, jos on musta...

edit
"On Tuesday, Kansas City Police Chief said he had watched the video and defended the officers using pepper spray.
“It is a fine balance in keeping a peaceful demonstration and one getting out of hand,” Smith said during a news conference with Mayor Quinton Lucas.

“On the face of it, it looks like all of our policies were followed, on face value,” he said."

Tilanne huomioonottaen aika tanakkaa puhetta.
 
Viimeksi muokattu:

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Yhdysvalloissa on lukemattomia poliisipiireiksi itseään kutsuvia ja laillisella mandaatilla toimivia terroristijärjestöjä, jotka syyyllistyvät tällä hetkellä sotarikosten kaltaisiin tekoihin. Oikeastaan ne olisivat sotarikoksia, jos ne vain eivät olisi yksinomaan omia kansalaisia kohtaan suoritettuja tekoja omalla maaperällä.
 

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Satanistitkin ovat yhtyneet rotestoimaan.

[MEDIA=twitter]1267998145452969984[/MEDIA]
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhdysvalloissa on lukemattomia poliisipiireiksi itseään kutsuvia ja laillisella mandaatilla toimivia terroristijärjestöjä, jotka syyyllistyvät tällä hetkellä sotarikosten kaltaisiin tekoihin. Oikeastaan ne olisivat sotarikoksia, jos ne vain eivät olisi yksinomaan omia kansalaisia kohtaan suoritettuja tekoja omalla maaperällä.
Haetko termiä valtioterrorismi?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tavallaan tuota liiallista voimankäyttöä ymmärtää tuolla. Iso maa, paljon rikollisuutta, hoitamattomia mielenterveyspotilaita ja aseita kaikilla. Päälle miljoona erillistä poliisia. Ei tuosta ulostuloon mitään helppoa ratkaisua ole. Järkevintä varmaan koko talouden kannalta olisi panostaa yleisesti koulutukseen ja tehdä siitä mahdollista kaikille kyvykkäille. Varmaan rauhoittaisi maata pidemmällä aikavälillä ja olisi kansantaloudellisestikin järkevää. Hyödyt vaan lunastettaisiin kaukana tulevaisuudessa. Toki paljon muutakin pitäisi tehdä, myös poliiseille. Mutta eihän tuossa mitään järkeä ole.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Lystikäs , voihan se olla, että Chauvin ei ole rasisti sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan ainoastaan sairas, vallasta huumaantunut yksilö. Kun Chauvin aikanaan antaa oman lausuntonsa, voimme olla varmoja, että hän kiistää olevansa rasisti millään muotoa ja varmasti yhtenä todisteena siitä käytetään myös hänen aasialaistaustaista vaimoaan ja duuniaan latinojen suosimalla El Nuevo Rodeo clubilla. Ilman, että joku tai jotkut Chauvinin hyvin tuntemat ihmiset kääntyvät häntä vastaan ja todistavat, että sisimmissään Chauvin piti mustia vähempiarvoisina kuin muita rotuja tai jostain löytyy siitä jotain muuta todistusaineistoa, emme varmastikaan saa tietää muuta kuin mitä Chauvin itse kertoo. Mutta siitä voimme olla ihan varmoja, että hän ei itseään rasistiksi myönnä.

Kuulemme oikeudessa oletettavasti myös nyyhkytarinan siitä, miten ympärillä tapahtunut negatiivinen ilmapiiri mustia kohtaan sekä vuonna X mustan miehen häntä kohtaan tapahtunut uhkaava käytös saivat hänet toimimaan, kuten toimi. Nyt hän häpeää tuota käytöstä, mitä ei koskaan olisi tapahtunut, mikäli jokin asia ei olisi häntä provosoinut häntä toimimaan, kuten toimi. Hän ei missään nimessä halunnut edes satuttaa Floydia. Ja hän vain noudatti annettuja ohjeita, eikä itse ole voinut tuossa tilanteessa arvioida, käyttikö hän liikaa voimaa, koska hän on ollut niin näiden takaumien otteessa. Kyseessä saattaa olla post-traumaattinen stressioire, jonka Floydin naama hänessä laukaisi. Ja sitten todistajiksi saapuu psykologeja, jotka kertovat tämän olevan mahdollista, jopa hyvin todennäköistä ja kun katsomme kuvanauhaa, huomaamme lasittuneen katseen kohdassa X. Ja näin, hyvät naiset ja herrat, on syntynyt ”reasonable doubt” ja teidän tulee vapauttaa Chauvin kaikista syytteistä.

Voiko poliisit saada syytteen myös viharikoksesta? Normitallaajahan saa muiden syytteiden päälle vielä syytteen ”hate crimesta”, jos on syytä epäillä, että teon taustalla on esim. rasistisia, poliittisia tai uskonnollisia vaikuttimia.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mustilla yhdysvaltalaisilla on huomattavan suuri todennäköisyys joutua poliisin tappamiksi verrattuna yhdysvaltalaisiin keskimäärin.
Tämä johtuu oman käsitykseni mukaan siitä, että mustalla yhdysvaltalaisella on huomattavan suuri todennäköisyys päätyä rikollisuuden pariin ja siksi olla enemmän tekemisissä poliisin kanssa. Vaikka tummaihoisia on vain kuudesosa siitä mitä valkoihoisia on, he tekevät kuitenkin lukumäärästään huolimatta saman määrän rikoksia, kuin valkoihoiset. Tällä kaavalla voisi olettaa, että molemmat rodut ajautuvat suunnilleen saman verran törmäyskurssille poliisin kanssa. Ja kuten aiemmin tähän ketjuun linkitin, valkoihoiset kuolevat enemmän poliisin kautta, kuin tummaihoiset. Esimerkiksi vuonna 2017 valkoihoisia kuoli kertaa enemmän poliisin takia, kuin tummaihoisia. Tämän voi tietenkin nähdä myös siten, että tummaihoisella on kolme kertaa suurempi todennäköisyys tulla tapetuksi poliisin kautta, kuin valkoihoisella, Mikä pitää tietenkin paikkansa mikäli väkilukua katsotaan. Mutta omasta mielestäni parempi kysymys on, miksi tummaihoisella on kuusi kertaa isompi todennäköisyys päätyä rikoksen pariin, kuin valkoihoisella. Siihen on paljon rakenteellisia syitä, ja niitä on mielestäni vaikea rikkoa, jos kokee, että koko maailma poliisia myöten on sinua vastaan. Slummeista on vaikea ponnistaa ylös ilman uhrimentaliteettiakin. Ja vähän kannattaa aina vilkaista peiliinkin.

Voin toki olla väärässäkin. Koen kuitenkin olevani aika hyvin perillä jenkkien meiningeistä, enkä itse näe siellä juurikaan rakenteellista rasismia - ainakaan poliisivoimissa, joissa alkaa olla jo ihan kivasti rodullista diversiteettiä. Yksilötasolla rasismia kyllä piisaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voin toki olla väärässäkin. Koen kuitenkin olevani aika hyvin perillä jenkkien meiningeistä, enkä itse näe siellä juurikaan rakenteellista rasismia - ainakaan poliisivoimissa, joissa alkaa olla jo ihan kivasti rodullista diversiteettiä. Yksilötasolla rasismia kyllä piisaa.

Varmaan sinua vähemmän tunnen USA:n systeemejä, kun pääasiakas ja toimistokin oli siellä vuosikaudet. Jotain kymmenkunta vuotta. Kokemani perusteella sanoisin, että USA:ssa kyse on rakenteellisesta rasisimista. Eikä se ole vain etelän juttu, vaan esimerkiksi itärannikon New Yorkin. Kaikki alkaa koulusta. Mustat niputetaan usein (vaan ei aina) kouluun, jossa ei ole valkoisia tai on hyvin vähän valkoisia. Kun tätä yritettiin muuttaa, se ei käynyt valkoisille. Tietenkään. Peruste oli, että ei integroituneessa koulussa opi mitään ja sellaista ei tule sallia.

USA on loistava monessa asiassa edelleen, mutta vähitellen rakenteellisen ongelmat ovat tulleet liian suuriksi. Kahtiajako on lisääntynyt, varallisuuserot kasvaneet ilman aitoa aiempaa mahdollisuutta nousta luokasta toiseen. Ne näkyvät ja kuuluvat eikä tarvitse kuin katsella ympärilleen. Nykyään itselläni ei ole samalla tavalla kosketusta USA:han, mutta seuraan silti ja luen sikäläistä mediaa. Jos oli ennen osin ongelmallista, nyt tilanne on paljon pahempi. Palo on kytenyt pitkään, paljon ennen Obamaa.

Voi kuulostaa oudolta, mutta ilman koulutusuudistusta USA ei tule selviytymään. Samaan aikaan kun Amerikka tuottaa tieteen ja taiteen huippua pilvin pimein, varsinkin muiden kuin valkoisten peruskoulutustaso ei riitä. Pahiten tämä näkyy mustien kohdalla.

Silti olen edelleen toiveikas.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kaikki alkaa koulusta. Mustat niputetaan usein (vaan ei aina) kouluun, jossa ei ole valkoisia tai on hyvin vähän valkoisia. Kun tätä yritettiin muuttaa, se ei käynyt valkoisille. Tietenkään. Peruste oli, että ei integroituneessa koulussa opi mitään ja sellaista ei tule sallia.
Tämä on mielestäni se isoin ongelma, johon pitäisi puuttua. Itse tosin olen luullut, että tämä on enemmän alue- ja varallisuussidonnaista, kuin rotusidonnaista. Olin vahvassa uskossa, ettei rotuseparaatiota harrastettaisi Yhdysvalloissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on mielestäni se isoin ongelma, johon pitäisi puuttua. Itse tosin olen luullut, että tämä on enemmän alue- ja varallisuussidonnaista, kuin rotusidonnaista. Olin vahvassa uskossa, ettei rotuseparaatiota harrastettaisi Yhdysvalloissa.

On se alue- ja varallisuussidonnaista, mutta myös rotusidonnaista. Asiaa on käsitelty USA:ssa mediassa ja tässä pari esimerkkiä:

 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Nyt tämä vouhotus alkaa menemään liian pitkälle, alkaa jo vituttamaan. Huomautettakoon ensin, merkitys on symbolinen, mutta silti nyt tämän mustanmiehen kuolema periaatteessa vaikuttaa minunkin tekemisiini, Ajattelin mennä pelaamaan erästä peliä havaitakseni, että "serverimme ovat klo 21-23 suljettuina George Floydin muistoksi." Aha, helvetin kiva homma. Jos tämmöisen pakollisen naamaan hieromisen on tarkoitus herättää sympatiaa, niin on kyllä täysin päinvastainen vaikutus.

En todellakaan pidä siitä, että valinnanvapauteeni puututaan ja yritetään pakottaa välittämään.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tämä on mielestäni se isoin ongelma, johon pitäisi puuttua. Itse tosin olen luullut, että tämä on enemmän alue- ja varallisuussidonnaista, kuin rotusidonnaista. Olin vahvassa uskossa, ettei rotuseparaatiota harrastettaisi Yhdysvalloissa.
Toisaalta alueet ja varallisuudet noudattaa melko vahvasti etnisiä jakolinjoja eikä sieltä projecteista ole ihan helppoa ponnistaa ylemmäs yhteiskunnan tikkailla vaikkei edes rasismoitaisi systemaattisesti vastaan.

Se että mustat ovat suhteettoman suurelta osin edustettuna rikostilastoissa johtuu tuosta syntymälahjana saadusta köyhyydestä ja siitä että miespuolinen sukulaisto on suurelta osin linnassa, mutta myös siitä että mustaihoinen tuomitaan huomattavan helposti jenkkituomioistuimessa ja varmasti kynnys hyväksyä joku muutaman vuoden plea bargain on melko matala kun syyttäjä lupaa että "vertaisten valamiehistö" tulee koostumaan kokonaan valkoihoisista hyväosaisista ihmisistä keille kerrotaan tarina että syytetty on kiilusilmin tuijotellut raiskausmurha mielessään vaaleaihoisia viattomia neitsykäisiä ja varmana tuomiona elinkautinen sähkötuolissa. Amy Cooper on myös osoittanut että aika rutiinilla mustalle miehelle luvataan loppuelämän (mahdollisesti kovin lyhyen) kestäviä vaikeuksia jos lähtee valkoisen edessä ämpyilemään.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voin toki olla väärässäkin. Koen kuitenkin olevani aika hyvin perillä jenkkien meiningeistä, enkä itse näe siellä juurikaan rakenteellista rasismia - ainakaan poliisivoimissa, joissa alkaa olla jo ihan kivasti rodullista diversiteettiä. Yksilötasolla rasismia kyllä piisaa.

Miksi tiedämme tusinoittain tapauksia, joissa musta yhdysvaltalainen on poliisin toimesta pysäytety, joko rikoksesta epäiltynä tai muuten vain tarkastettavaksi, ja päätynyt kuolleeksi vaikka ei ottanut asetta esille eikä vastustellut? Eikä ketään koskaan tuomittu kuolemasta.

Mutta emme tiedä yhtään tapausta jossa sama olisi käynyt valkoiselle yhdysvaltalaiselle?

Tässä nyt kuitenkin on kyse maasta, jossa ollaan melko vanhoillisia ja vastustetaan muutoksia viimeiseen asti. Sisällissodan loppuun asti 1865 etelävaltioissa sai pitää mustia orjia omaisuutena, jonka kohtelusta ei tarvinnut tehdä tiliä kenellekään. Sen jälkeen rotujen eriarvoisuutta pidettiin yllä rotuerottelulaeilla, jotka olivat voimassa vuoteen 1965. Vielä vuonna 1963 osavaltion kuvernööri omassa persoonassaan asettui seisomaan yliopiston oviaukkoon estääkseen mustaa opiskelijaa kirjautumasta. Niin ikään 1960-luvulla Amerikassa oli vielä sadoittain ns. Sundown-kaupunkeja, joissa kyltti ilmoitti suorasukaisesti "niggerin" olevan parasta suoriutua kaupungista muualle ennen auringonlaskua (tai muuten on henki höllässä). Vihaisen väkijoukon suorittama lynkkays oli yleisesti hyväksytty tapa säästää oikeuslaitokselta vaiva, jos mustaa miestä epäiltiin rikoksesta. Lopputuloshan oli kuitenkin sama.

Miten se kehitys siellä yhtäkkiä olisi sillä tavalla edennyt, että tasa-arvoinen kohtelu poliisin ja oikeuslaitoksen suunnalta olisi jo nyt todellisuutta?
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
No ihan yleisesti jos väittää jotain jatkoajassa, tai muilla keskustelupalstoilla, niin on myös määrätyllä tavalla velvollinen osoittamaan ne väitteensä jollain faktoilla tosiksi.

:D vai että oikein velvollisuus tuli tästä. Ja teikäläisellähän on varsinainen asema alkaa kertoa muille että mitä kenenkin kuuluu internetissä tehdä. Voi Jeesus :D kaikkea sitä saakin lukea.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toisaalta alueet ja varallisuudet noudattaa melko vahvasti etnisiä jakolinjoja eikä sieltä projecteista ole ihan helppoa ponnistaa ylemmäs yhteiskunnan tikkailla vaikkei edes rasismoitaisi systemaattisesti vastaan.
Kyllä. Tämä on juuri se mikä on mielestäni isoin järjestelmällinen rakenne, joka pitäisi kyetä murtamaan. Koulutuksen taso noissa slummiseuduilla on ihan järkyttävän huono, ja koska rakenteet estävät sinua saamasta lastasi paremmalla seudulla sijaitsevaan kouluun, et saa lapsellesi hyvää peruskoulusta, vaikka hän olisi motivoitunut. Omasta mielestäni varhaiskasvatus antaa tärkeimmät suuntaviivat elämälle.

Se että mustat ovat suhteettoman suurelta osin edustettuna rikostilastoissa johtuu tuosta syntymälahjana saadusta köyhyydestä ja siitä että miespuolinen sukulaisto on suurelta osin linnassa, mutta myös siitä että mustaihoinen tuomitaan huomattavan helposti jenkkituomioistuimessa ja varmasti kynnys hyväksyä joku muutaman vuoden plea bargain on melko matala kun syyttäjä lupaa että "vertaisten valamiehistö" tulee koostumaan kokonaan valkoihoisista hyväosaisista ihmisistä keille kerrotaan tarina että syytetty on kiilusilmin tuijotellut raiskausmurha mielessään vaaleaihoisia viattomia neitsykäisiä ja varmana tuomiona elinkautinen sähkötuolissa.
Siinä olemme samaa mieltä, että köyhyys on se heijastuu ykkösenä rikostilastoihin. Ei pelkästään tummaihoisilla, vaan kaikilla. Ja siinäkin olemme samaa mieltä, että kun melkein kaikki miehenmallit käyvät pyörähtämässä linnassa, sinne päätyy helposti jälkikasvukin. Sitä pidän legendana, että oikeuslaitos yrittäisi jollain rasistisella tavalla saalistaa ja ”jekuttaa” tummaihoisia vankilaan. Varmasti haluavat ensisijaisesti kuitenkin ylläpitää oikeutta, eivätkä ylikansoittaa vankiloita. Jos sinulla on toisen suuntaisia todisteita, niin mielelläni vilkaisen, mutta muutoin olkaamme eri mieltä tästä.

Itse pidän LBJ:n 60-luvulla lanseeraamaa ”war on poverty” ohjelmaa isona osasyynä slummialueiden perhemalliin, joka heijastuu etenkin tummaihoisten yhteisöihin. Yksinhuoltajaperheet alkoivat saada lisätukia, jonka takia köyhille perheille oli kannattavampaa, kun isä ei asunut samassa osoitteessa. Tämä tarjosi pojille vääränlaisen miehenmallin, eikä se ole varmasti kaikkein ylentävintä miehellekään, kun rooli muuttuu isästä katukolliksi, josta on entistä helpompaa livetä rikoksen polulle. Tukipaketin jälkeen näkyi huima nousu yksinhuoltajaperheiden määrässä, etenkin tummaihoisilla. Parhaillaankin se taitaa olla 75% luokkaa. Ennen 60-lukua se oli ihan toista. Mutta tämä perhemalli ja esikuvakeskustelu on aivan liian laaja käytäväksi tässä ja nyt.

Alleviivaan vielä, että vaikken itse usko poliisi- tai oikeuslaitoksen olevan systemaattisesti rasistinen (mätiä yksilöitä löytyy aina), niin uskon rakenteiden pitävän tummaihoisia alhaalla, ja niihin pitäisi ehdottomasti pureutua. Ja omasta mielestäni nykyinen rasismi-keskustelu johtaa harhapolulle oikeista ongelmista, ja antaa virheellistä kuvaa siitä, että yhteiskunta olisi rasistinen, enkä usko sen parantavan nuoren tummaihoisen itseluottamusta menestyä. Mutta tämä on siis vain minun mielipiteeni. En ole asunut yhdysvalloissa, ainoastaan vieraillut, joten tiedän oikeastaan vain sen mitä luen ja mistä jenkkiläiset kolleegani puhuvat.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
:D vai että oikein velvollisuus tuli tästä. Ja teikäläisellähän on varsinainen asema alkaa kertoa muille että mitä kenenkin kuuluu internetissä tehdä. Voi Jeesus :D kaikkea sitä saakin lukea.
Eli olet siis puhunut paskaa. No ei yllättänyt. Laita nyt ne faktat tiskiin siitä Suomessa vallitsevasta rakenteellisesta rasismista tai painu johonkin muualle väittämään moista asiaa mitä et voi todistaa olevan olemassa. Rasmus ryhmä ynnä muut hörhöjen paikat lienee parempi paikka missä ihmiset uskoo joka satuun ja kertomukseen vaikka faktat sanoo toista. Uskonnollisissa paikoissa myös uskotaan satuihin, että se on kanssa hyvä paikka.

Minua ei haittaa yhtään se, että ihmisillä on jotain uskomuksia ja mielipiteitä, mutta jos esittää jotain faktana, niin sitten pitää olla myös lähteet siis ihan mustaa valkoisella sen tueksi. Se jos ajattelet, että on rakenteellista rasismia (korruptiota) koska joku on niin sanonut on eri asia. Niissä on aika saamarillinen ero. Faktat faktoina, uskomukset uskomuksina. Tule nyt näyttämään ne faktat.

Ja pahoittelut viestin sävy on hyökkäävä, mutta niin on ollut alusta asti myös sinun asennoitumisesi. Minä halusin vilpittömästi kuulla siitä väitetystä rakenteellisesta rasismista, koska epäilin että sitä ei meillä esiinny. Toistaiseksi et ole esittänyt mitään lähteitä uskomuksiani vastaan. Sen sijaan minä kyllä vankasti uskon, että ihan kaikkialla on rasismia ja piilorasismia, mutta Suomen byrokratia on ihan viimeinen linnake missä sitä epäilen. Täällä vedetään oikein vimosen päälle, että kukaan ei ainakaan voi väittää moista ja jopa sen rajan yli ja niin että järjestelmää on käytetty rasismin uhkan pelossa hyödyksi.

Sen sijaan esim. USA:n rasismi on täysin läpinäkyvää esim. tilastojen pohjalta missä samasta asiasta saa valkoinen paljon lievemmän tuomion kuin musta. Näissä on aivan järkyttävä ero. Vastaavaa et Suomesta löydä, tai jos löydät niin sitten faktat tiskiin. Sekuntiakaan en lupaa pidättää hengitystäni odotellessa, koska sinulla ei niitä faktoja ole.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli olet siis puhunut paskaa. No ei yllättänyt. Laita nyt ne faktat tiskiin siitä Suomessa vallitsevasta rakenteellisesta rasismista tai painu johonkin muualle väittämään moista asiaa mitä et voi todistaa olevan olemassa. Rasmus ryhmä ynnä muut hörhöjen paikat lienee parempi paikka missä ihmiset uskoo joka satuun ja kertomukseen vaikka faktat sanoo toista. Uskonnollisissa paikoissa myös uskotaan satuihin, että se on kanssa hyvä paikka.

Sivusta sen verran, että asiaa on Suomessa tutkittu ja esimerkiksi professori Suvi Keskinen on tuonut esille Suomessa kolmenlaista rasismia, joista yksi on rakenteellinen rasismi. Se näkyy esimerkiksi syrjintänä työ- ja asuntomarkkinoilla. Muita rakenteellista rasismia Suomessa käsitelleitä on esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuspäällikkö Shadia Rask.

Tutkittuna en muista, että joku tutkija olisi tuonut esille määritelmän, miksi Suomessa ei ole rakenteellista rasismia.

tagi @kananlento
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Alleviivaan vielä, että vaikken itse usko poliisi- tai oikeuslaitoksen olevan systemaattisesti rasistinen (mätiä yksilöitä löytyy aina), niin uskon rakenteiden pitävän tummaihoisia alhaalla, ja niihin pitäisi ehdottomasti pureutua. Ja omasta mielestäni nykyinen rasismi-keskustelu johtaa harhapolulle oikeista ongelmista, ja antaa virheellistä kuvaa siitä, että yhteiskunta olisi rasistinen, enkä usko sen parantavan nuoren tummaihoisen itseluottamusta menestyä. Mutta tämä on siis vain minun mielipiteeni. En ole asunut yhdysvalloissa, ainoastaan vieraillut, joten tiedän oikeastaan vain sen mitä luen ja mistä jenkkiläiset kolleegani puhuvat.

Itsekään en ole vakituisesti USA:ssa asunut, mutta työskennellyt amerikkalaisten kanssa kuten sinäkin. Itse asiassa paljon pitempäänkin kuin yli 10 vuotta. En minä ole oikea taho sanomaan, onko USA:n rasismi rakenteellista vai ei. Siitähän väitellään nytkin. Oma käsitys on kuitenkin se, että kyse on laajasta, ainakin osin rakenteellisesta ongelmasta, joka vaarantaa yhteiskunnan demokratian ja yksilötasolla oikeastaan kaiken terveydestä alkaen. Niin moni amerikkalainen ammattitaho on tarttunut samaan asiaan.

Mutta hyvää tekstiä sinulla!
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Mutta emme tiedä yhtään tapausta jossa sama olisi käynyt valkoiselle yhdysvaltalaiselle?
Kyllä minulle on noita intternetiissä tullut useitakin vastaan, ihan videomateriaaliakin.
Liipaisinsormi on siellä vaan skoudeilla aika herkässä, kun kaikki kansalaiset ovat potentiaalisia aseenkantajia.
 
Sen sijaan esim. USA:n rasismi on täysin läpinäkyvää esim. tilastojen pohjalta missä samasta asiasta saa valkoinen paljon lievemmän tuomion kuin musta. Näissä on aivan järkyttävä ero. Vastaavaa et Suomesta löydä, tai jos löydät niin sitten faktat tiskiin. Sekuntiakaan en lupaa pidättää hengitystäni odotellessa, koska sinulla ei niitä faktoja ole.

Moni Suomen romani saattaisi olla eri mieltä tuosta.
Tilastonikkareiden mielipidettä en tiedä.
 

Baldrick

Jäsen
Missä se rasismi on jos ei rakenteissa, kun muun muassa mustien alueiden koulut saavat vähemmän rahoitusta, sekä tutkitusti mustat saavat a) pidempiä linnatuomioita samankaltaisista rikoksista ja b)joutuvat merkittävästi suuremmalla todennäköisyydellä lusimaan esim. vähäisen kannabismäärän hallussapidosta kuin valkoiset? Näistä on tehty ihan vertailututkimuksia ja tilastot ovat aika yksiselitteisen vinoutuneita.

Oikeuslaitoksen edessä pärjäät luultavasti valkoista verrokkiasi huonommin jos olet musta. Sen voidaan puhua olevan rakenteellista. Samoin myös terveydenhuollossa, kun pääasiassa mustien asuttamilla alueilla terveydenhuoltopalveluja on huomattavasti vähemmän ja vaikeammin saatavissa, sekä mustat naiset kuolevan moninkertaisesti todennäköisemmin synnytyksessä kuin valkoiset synnyttäjäsisarensa ja tällekin on löydetty ihan ihonväriin perustuvia eroja kohtelussa, kun varallisuuseroja suodatetaan.

Tilastollisesti mustat ovat monessa asiassa ottavana osapuolena. Osin keskimääräisestä varallisuudesta johtuen, mutta paljon myös dataa jäljellä, jossa varallisuus ja muita eri funktioita siivotaan, ja lopuksi jää mustalle käteen pekka siitä huolimatta.

Ongelmaa ei helpota mustien köyhien alueiden näköalattomuus ja lähes olemattomat mahdollisuudet päästä sieltä pois. Niillä alueilla myös poliisit ja oikeuslaitokset ovat valmiiksi kovaotteisia ja syyttömyysolettama loistaa poissaolollaan. Tämä on toki seurausta aktiivisesta jengirikollisuudesta ja käsittääkseni (menee vähän mutuiluksi) valkoisten köyhillä alueilla poliisipreesens tai ihmisten pysäyttelyt ja pidätykset ovat harvinaisempia. Jossain Comptonissa kaikki täyttävät rikoksentekijän profiilin ja ne, jotka eivät ole rikollisia, tulevat silti poliisin toimesta kohdelluiksi kuin rikolliset ja tätä tapahtuu usein. Kyllä siinä varmasti vähän leipääntyy.

Ja ghetossa jos joskus sen mitättömän jointin menet polttamaan, mikä yliopistojen puistoissa käryää kuin Coachella-festivaaleilla, ja jäät siitä kiinni, niin hyvää matkaa vankilaan, missä sinun on pakko oppia rikolliseksi selvitäksesi. Toisaalla taas valkoinen teinityttö hyväosaisesta perheestä jää kiinni kokkelin kanssa ja ei pääse näkemään edes vankeinhoitolaitosta.

No, tämä ghettoasia on vielä ihan oma kokonaisuutensa ja menee semisti ohi, kun puhutaan rakenteellisesta rasismista, vaikka se ghettoihin ja niiden olemassaoloon vaikuttaakin.

Päätän ghettoasian Ice Cuben kuvaaviin sanoihin maailmasta, jossa sinulla ei ole paljoa mahdollisuuksia menestyä, jatkuvasti silmillä olevat houkutukset ovat ansoja, ja poliisi on aina valmis nappamaan.

"Ghetto is a nigga trap,
Take the cheese,
Soon as you do it,
Here come the police,
Invented and designed for us to fail,
Where you gon' end up dead or in jail."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös