kananlento
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Epäilemättä rasismia meiltäkin löytyy ja siitäkin on hyvä puhua, mutta jotenkin olen kuvitellut että siitä nyt parhaillaankin puhutaan. Kenties moni aidosti uskoo ko. mielenosoituksen lisäävän rakentavaa keskustelua aiheesta maassamme mutta suoraan sanoen olen vähän epäilevällä kannalla. Totta puhuen paljonkin.
Muutenhan mielenosoitus olisi täysin yhdentekevä mutta koronatilanteen takia tuo ei minusta ole hyvä idea.
Juu, juuri tällä hetkellä puhutaan normaalia enemmän, mutta oikeastihan keskiverto suomalainen elää siinä uskossa että Suomi on äärimmäisen tasa-arvoinen maa, eikä meillä ole rasismia. Ja rasismiksi nähdään pelkästään odinit, jotka kävelevät vihaisen näköisenä kaduilla. Eriarvoisuutta kokonaisuutena ei nähdä ja se on ihan ymmärretävääkin, kun ei olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka asioita näkevät ja kokevat joka päivä.
Lisäsikö mielenosoitus keskustelua? Ei välttämättä. Ilo oli kuulla, että paikalla oli lähinnä nuoria ihmisiä. Heissä on tälläkin saralla Suomen tulevaisuus!
Mutta juu, samaa mieltä kyllä Koronatilanteesta, ja näin oli myös poliisi ja järjestäjä.
Mielläni kuulisin esim. rasismi ketjussa lisää tästä Suomessa vallitsevasta rakenteellisesta rasismista. Minä ihan hieman epäilen, että onko meillä sitä oikeasti niin paljoa kuin osa kuvittelee. Olisi jotain faktoja kiva nähdä asian tueksi. Se, että joku yksittäinen ihminen on kusipää ei ole rakenteellista rasismia. Muodikasta ja trendikästä sitä kyllä on kailottaa, mutta käsittääkseni täällä oikeuslaitos esim. raiskaajia kohtelee, ihan ihonväristä riippumatta, silkkihansikkain.
Tästä löytyy netistäkin paljon tietoa, jos asia oikeasti kiinnostaa. Itselläni vasteajat kenenkään vastauksiin on niin pitkät, ettei ole mitään iloa alkaa sitä keskustelua meidän välillä käydä. Ja toisaalta viestisi ovat olleet sen verran kaukana omista ajatuksistani, että tuskin me hirvittävästi toisiamme tällä saralla ymmärrettäisiin. Se pitää sanoa, että kannattaa jutella ihmisten kanssa, jotka kuuluvat vähemmistöihin, sieltä kuulee paljon asioita. Itse olen käynyt heidän kanssaan keskustelua ja kuunnellut, mitä mm- psykologit ovat näistä asioista jutelleet. Ei näissä asioissa puhuta yksittäisistä kuspäistä vaan isosta kuvasta.
Toisaalta, tuossa viestissäsi jo laitat aika paljon olettamuksia sen suhteen, että mitä minä tämän asian suhteen tarkoitan että aika kaukana oltaisiin varmastikin hedelmällisestä keskustelusta meidän välillä.